vriend heeft gelogen weet zelf niet wat het probleem is

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:21

@Huertecilla:Dat jaliefgevoel van jou gaat me dan weer wat te ver.Ik ben toch meer van de traditionele relatie,maar weet dat jaloezie voortkomt uit mijn eigen onzekerheid en niet uit het gedrag van een partner.Maar meesstal moet je heel wat levenservaring hebben voor je in staat bent een evenwichtige en gelukkigmakende relatie te onderhouden.Nee,het valt niet mee,maar oefening baart kunst zal ik maar zeggen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:48

Oh mijn ex was precies hetzelfde en kon banketstaaf als brugman. Bleek al vier maanden vreemd te gaan met dezelfde.
Als die merkte dat ik een leugen geloofde ging het dus van kwaad naar erger.
Als ik dan ergens achter kwam zadelde hij mij op met schuldgevoelens en was ik de reden dat hij loog :+ :+ :+ :+ geloof dat nooit meid! Dat is gewoon een strategie hoor, dat in een soort slachtoffer kruipen!

Maar goed het werkte voor hem, daarom ging ie er mee door en hij is echt zeker niet de enige. 1x liegen over zoiets is bij mij nu gelijk exit, weet gelijk wat voor vlees ik dan in de kuip heb. Ik voel me ook echt een ezel dat ik daar al die jaren in ben getrapt.

Ik hoop natuurlijk dat het allemaal is zoals hij het zegt maar ik ken jullie niet. Wees aub op je hoede en hou het leuk verder :)

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 17:57

Poiuytrewq schreef:
Oh mijn ex was precies hetzelfde en kon banketstaaf als brugman. Bleek al vier maanden vreemd te gaan met dezelfde.
Als die merkte dat ik een leugen geloofde ging het dus van kwaad naar erger.
Als ik dan ergens achter kwam zadelde hij mij op met schuldgevoelens en was ik de reden dat hij loog :+ :+ :+ :+ geloof dat nooit meid! Dat is gewoon een strategie hoor, dat in een soort slachtoffer kruipen!

Maar goed het werkte voor hem, daarom ging ie er mee door en hij is echt zeker niet de enige. 1x liegen over zoiets is bij mij nu gelijk exit, weet gelijk wat voor vlees ik dan in de kuip heb. Ik voel me ook echt een ezel dat ik daar al die jaren in ben getrapt.

Ik hoop natuurlijk dat het allemaal is zoals hij het zegt maar ik ken jullie niet. Wees aub op je hoede en hou het leuk verder :)

Mijn vriend is kwa karakter wel echt heel eerlijk en houdt er niet van om ruzie te hebben. Ik blijf wel op mijn hoede maar ik ga er niet meer over beginnen bij hem. Ik doe heel erg me best om als hij mijn jaloezie opwekt het er niet over te hebben zodat hij niet het gevoel krijgt dat hij niks tegen me kan vertellen. Ik hoop dat het werkt en we niet meer van dit soort gezeik krijgen..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:59

Vaak beginnen ruzies omdat het gesprek begint met verwijten :P
Maar fijn om te lezen +:)+ en hopelijk krijg je het vertrouwen weer terug.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 14-08-16 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:00

Misschien ben ik gewoon een bitch tegenover m'n vriend, maar ik zou heel simpel zijn: Nummer verwijderen waar ik bij sta of oprotten..
Als hij jullie relatie minder belangrijk vind dan het contact met dat meisje weet je al genoeg... En kan je niet gewoon een keer mee gaan naar dat huis?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:06

_love12_ schreef:
Misschien ben ik gewoon een bitch tegenover m'n vriend, maar ik zou heel simpel zijn: Nummer verwijderen waar ik bij sta of oprotten..
Als hij jullie relatie minder belangrijk vind dan het contact met dat meisje weet je al genoeg... En kan je niet gewoon een keer mee gaan naar dat huis?

Ehm ja, als je me niet zou vertrouwen dan hoef ik ook geen relatie met je gezien die op vertrouwen gebaseerd moet zijn. Ik zou dus geen relatie willen met iemand als jij.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:12

Ayasha schreef:
_love12_ schreef:

Ehm ja, als je me niet zou vertrouwen dan hoef ik ook geen relatie met je gezien die op vertrouwen gebaseerd moet zijn. Ik zou dus geen relatie willen met iemand als jij.

Maar de vriend van ts heeft al gelogen en dus dat vertrouwen al geschonden ;) en gesprekken verwijder je niet voor niks...
Ik vertrouw mijn vriend overigens gewoon 100% hoor, weet ook dat het bij hem niet nodig is, als ik m nu zou vragen z'n telefoon te overhandigen om te zien wat ie doet (niet dat ik zo ben, maar ALS ik het zou doen), zou ie z'n foon gewoon geven en alles aanmelden zodat ik overal kan kijken.
Hebben samen genoeg meegemaakt om te kunnen zeggen dat r 100% vertrouwen en eerlijkheid is ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:46

anjali schreef:
@Huertecilla:Dat jaliefgevoel van jou

Hoezo 'van jou'??
Ik haal een passage van wikipedia aan. Iets wat is; de tegenhanger van jaloezie is.

Ben het overigens volstrekt eens met die tekst. Dat het persoonlijke ontwikkeling vereist op een basis van zelf echt goed in je vel zitten.

Wat vinden betreft vind ik jaloezie te ver gaan* en het principe van compersie; welzijnsgevoel ontlenen aan het geluk van de partner, lovenswaardig.

Ik vind kennis hebben van het begrip compersie een ontzettend nuttig perspectief voor het onderkennen van en omgaan met jaloezie.

* Te ver omdat het de rechten van een ander treedt.
Bv 'nummer verwijderen op oprotten' kan echt niet.

Anoniem

Re: vriend heeft gelogen weet zelf niet wat het probleem is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:58

Nou TS ik vind dat je best wel reden hebt om jaloers en argwanend te zijn hoor!

Wanneer een jongen / man op een feestje amper oog heeft voor jou, en de grootste pret heeft met een ander meisje, daarna nog eens niet durft toegeven dat ze nummers hebben gewisseld, en haar nog vaak opzoekt na het feestje? Dat gaat véél verder dan eens onschuldig 5 minuten flirten, waar ikzelf totaal geen problemen mee heb.

Elke relatie is natuurlijk anders, maar als mijn vriend dit zou doen dan weet ik dat hij gevoelens heeft voor dat meisje.

Je hoeft dan niet bezitterig te gaan doen en plots een gigantische controlfreak te worden (doe je gelukkig ook niet), maar je moet wel op je hoede blijven! Je hoeft zeker niks te pikken van zijn gelieg.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:01

Vertrouwen is de basis van een goede relatie.

als dat er niet is, zullen jullie eraan moeten gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:03

Huertecilla schreef:
Zoals Maximuss perfect aangeeft ligt dat niet perse aan deze relaties. Geluk is een relatie begint bij jezelf.

Zowel onzelerheid ales jaloezie liggen bij degene die er last van heeft. Een partner kan helpen bij het ermee om leren gaan, maar is noch de oorzaak noch de oplossing.

Er is ook een inverse van jaloezie; dat heet compersie/jaliefgevoel:

Jaliefgevoel wordt beschouwd als een tegenhanger van jaloezie. Jaloezie is een gevoel dat voortkomt uit de emotie angst. Jaliefgevoel is een gevoel dat voortkomt uit de emotie liefde of empathie. Jaloezie en jalief zijn gedragingen op emoties en zijn elkaars tegengestelden. Het jaliefgevoel is het resultaat van een innerlijk groeiproces en wordt pas bereikt wanneer men zelf helemaal goed in zijn of haar vel zit en men vanuit het hart blij kan zijn dat de partner ook liefde ervaart met iemand anders.
- Wikipedia.

Wat mooi verwoord :)

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:05

'Nummer verwijderen of oprotten' kan perfect. Als de rechten van de partner je eigen geluk in de weg staan is het dus beter dat die oprot. Whatever makes you happy...
Of dat jaliefgevoel en compersie lovenswaardig zijn, het gevolg van het verder staan in een innerlijk groeiproces of dat het een uiting is van een bovenmatig groot ego is nog maar de vraag. De mensen die ik ken met die instelling zijn voornamelijk op zichzelf en de eigen behoeften en lusten gericht. Zolang ze zelf hun zin kunnen doen en zelf hun lusten kunnen bevredigen kan de ander in de tijd die zij daar zelf aan besteden ook wel elders liefde en plezier gaan zoeken. Je kan dat ook zien als dat er niet voldoende liefde voor elkaar is om samen gelukkig te zijn en een gezamenlijk pad te bewandelen, zich te engageren in het elkaar gelukkig proberen te maken. Als ik een relatie heb hoef ik niet zo nodig ook elders nog (romantische) liefde te ervaren, iemand die werkt en een gezin heeft zal al heel wat moeite moeten doen om op regelmatige basis kwali-tijd te vinden met 1 partner (naast tijd om te besteden aan de kinderen).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:25

"nummer verwijderen of oprotten",dan lijkt het meer op een machtsstrijd dan op een liefdesrelatie.Ik zou het toch wat subtieler aanpakken allemaal. :+:

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:34

anjali schreef:
"nummer verwijderen of oprotten",dan lijkt het meer op een machtsstrijd dan op een liefdesrelatie.Ik zou het toch wat subtieler aanpakken allemaal. :+:

Het was ook wel heel bot gezegd, maar waarschijnlijk snapt iedereen wel wat ermee bedoelt wordt haha

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:42

Een docent psychologie vertelde ooit een keer dat elke relatie een machtsstrijd is :). Subtiel of niet subtiel. Tot op zekere hoogte kan ik die stelling ook wel volgen.
Heel subtiel is verwijderen of oproten niet, maar wel duidelijk haha. Toch niet onbelangrijk uiteindelijk :P.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:43

Callisto04 schreef:
'Zolang ze zelf hun zin kunnen doen en zelf hun lusten kunnen bevredigen kan de ander in de tijd die zij daar zelf aan besteden ook wel elders liefde en plezier gaan zoeken..

Je hebt dus niet begrepen wat compersie is: Compersie is een welzijnsgevoel ontlenen aan het geluk van de ander. Een extreme vorm van empathie.
Wat jij beschrijft is net als joezie gewoon egoisme; beiden geen liefde voor de ander; beiden voor zichzelf zijn en niet voor de ander.

Compersie is echt wat anders.
Wellicht een brug te ver om te (willen) begrijpen voor velen. Die kunnen beter gewoon aannemen dat het wel degelijk een fijne emotie is welke je kan ervaren, ontlenen aan het geluk van je partner. Dat er nog een dimensie VERDER bestaat dan niet-jaloers. Dat is een :)* _/-\o_ perspectief voor het pallet aan negatieve emoties.

Dit laatste is waarom ik het noem Callisto.

@love12: Nee, ik begrijp het in het geheel niet en re zijn meer reacties welke aangeven dat niet begrepen wordt wat je er mee bedoelt. We lezen namelijk wat je SCHRIJFT en geen gedachten.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:46

Huertecilla schreef:
Callisto04 schreef:
'Zolang ze zelf hun zin kunnen doen en zelf hun lusten kunnen bevredigen kan de ander in de tijd die zij daar zelf aan besteden ook wel elders liefde en plezier gaan zoeken..

Je hebt dus niet begrepen wat compersie is: Compersie is een welzijnsgevoel ontlenen aan het geluk van de ander. Een extreme vorm van empathie.
Wat jij beschrijft is net als joezie gewoon egoisme; beiden geen liefde voor de ander; beiden voor zichzelf zijn en niet voor de ander.

Compersie is echt wat anders.
Wellicht een brug te ver om te (willen) begrijpen voor velen. Die kunnen beter gewoon aannemen dat het wel degelijk een fijne emotie is welke je kan ervaren, ontlenen aan het geluk van je partner. Dat er nog een dimensie VERDER bestaat dan niet-jaloers. Dat is een :)* _/-\o_ perspectief voor het pallet aan negatieve emoties.

Dit laatste is waarom ik het noem Callisto.

@love12: Nee, ik begrijp het in het geheel niet en re zijn meer reacties welke aangeven dat niet begrepen wordt wat je er mee bedoelt. We lezen namelijk wat je SCHRIJFT en geen gedachten.

Ach zo zal iedereen z'n eigen mening erover hebben. Ik ben liever duidelijk dan dat ik ergens omheen ga draaien. Liegen zou bij mij sowieso al een not done zijn mja ieder voor zich. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde :)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:47

anjali schreef:
Een relatie moet liefde zijn en fijn aanvoelen dus.Als ik dit allemaallees dan lijken deze relaties eerder ongelukkig dan gelukkig te maken.Dat is niet de bedoeling.

_/-\o_ _/-\o_

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:51

Callisto04 schreef:
Een docent psychologie vertelde ooit een keer dat elke relatie een machtsstrijd is :). Subtiel of niet subtiel. Tot op zekere hoogte kan ik die stelling ook wel volgen.
Heel subtiel is verwijderen of oproten niet, maar wel duidelijk haha. Toch niet onbelangrijk uiteindelijk :P.

Als je in een relatie zit waarin beiden gelijkwaardig zijn, beiden dezelfde rechten hebben en beiden graag geven en kunnen/willen praten met elkaar is het onmogelijk in een machtsstrijd terecht te komen.

Probleem is dat veel mensen bovengenoemde eigenschappen niet bezitten en daardoor altijd oorlog in eigen relatie hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:56

Palmera schreef:
Probleem is dat veel mensen bovengenoemde eigenschappen niet bezitten en daardoor altijd oorlog in eigen relatie hebben.

En het voor hen wereldvreemd is dat het voor anderen anders kan zijn; dat je VOOR de ander kan zijn.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:00

Mijn ervaring is dat bij de juiste partner jaloezie geen plek krijgt.

Mijn jaloezie in het verleden had achteraf gezien wel degelijk een functie. Het duurde even maar uiteindelijk gingen mijn ogen open.

Nu inmiddels 18 jaar getrouwd en we leven met elkaar oms eigen leven. Doen dingen veel zonder elkaar en ook met elkaar. Geen greintje jaloezie te bespeuren.
Het is gewoon een kwestie van respect voor elkaar en elkaar vrij te laten.
Af en toe elkaar een spiegel voorhouden en elkaar voldoende te gunnen.
Toch als mijn man moeite heeft met een contact en daar ondanks de uitleg niet mee kan leven dan is dat voor dat contact jammer maar helaas.
Ik zal altijd kiezen voor mijn relatie .
Ik heb het al eerder gezegd in dit ropic. In die 18 jaar is het twee keer voorgekomen dat mijn man moeite had. Na een goede discussie was het voor mij duidelijk. Weg met dat contact. Die komt qua waarde niet in de buurt van mijn geluk wat ik ervaar met mijn man.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:05

Klopt Palmera. En die oorlog kan zowel zichtbaar als onzichtbaar zijn. Soms kan het misschien zelfs een tijd zo zijn dat de rechten en plichten perfect in evenwicht zijn voor beiden en de machtsstrijd daarom gestaakt kan worden. Dat heeft misschien voor een deel te maken met persoonseigenschappen, maar ook voor een deel met invloeden waar je beiden geen of heel weinig vat op hebt. Ik vind het in theorie een heel mooie gedachte, dezelfde rechten, graag geven, kunnen/willen praten met elkaar, ... Maar de ervaring van mezelf en de mensen rond mij leren ook dat er vaak keuzes, wendingen zijn die dat niet eenvoudig maken en er dan toch een machtsstrijd is die niet evenwichtig is. Sommige mensen kunnen zich ook perfect schikken naar die wendingen omdat ze graag geven. Of omdat de rest van hetgeen ze krijgen belangrijker is. Maar dat moet ieder voor zich uitmaken en wat mij vooral stoort is het gevoel van verhevenheid dat sommigen tentoon spreiden. Of er maar van uit gaan dat iemand niet begrijpt wat ze schrijven, zoals HC hierboven alweer. Ik begrijp perfect wat hij zegt, alleen is hetgeen aan het oppervlak verschijnt niet altijd wat dieper gevonden wordt en wordt de ballon in realiteit wel eens doorprikt als er keuzes moeten gemaakt worden die verder gaan dan met welk lief ga ik naar concert X en staat de champagne dan klaar als ik thuis kom. Hij zal wel de perfectie zelve zijn, vervuld met compersie en zich ontwikkeld tot in de ultieme dimensie van relatie perfectie, applaus op alle banken.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:25

Wat is het probleem aan het praten met een ander. Waarom jaloers zijn.

Waar ben je dan jaloers op. Op de aandacht die je man/vriend aan een ander geeft?
Waarom dan jaloers als het een vrouw is die om hem heen hangt en niet op een mannelijke vriend. In beide gevallen heb je niet zijn aandacht.

Waar ben je dan bang voor?
Dat ie een ander leuker kan vinden. Dat risico is er altijd. Jaloers zijn helpt daar niks tegen, kan iemand zelfs eerder nog wegjagen.
Wat is er erg aan dat een vrouw om je man heen hangt. Ik zie het als een compliment voor hem.
Kan mij die vrouw wat schelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:31

nuscaniels schreef:
Waar ben je dan bang voor?
Dat ie een ander leuker kan vinden. Dat risico is er altijd.

:j

Citaat:
Jaloers zijn helpt daar niks tegen, kan iemand zelfs eerder nog wegjagen.

+:)+

Citaat:
Wat is er erg aan dat een vrouw om je man heen hangt. Ik zie het als een compliment voor hem.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:03

Dat er een vrouw om je man hangt is inderdaad een leuk compliment. Andersom wel iets minder vind ik.