Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:50

Ik hecht heel weinig emoties aan een simpele naam. Hier doen we het gewoon zoals iedereen in België het kwasi doet. Als we trouwen houd ik gewoon mijn meisjesnaam, als we een kind hebben zijn achternaam. Als dat een hekelpunt zou zijn kan je het ook oplossen met ok, jij kiest de achternaam, dan kies ik de voornaam :D (grapje hé) .
Maar hier is het dus heel normaal dat de moeder -getrouwd of ongetrouwd- niet de naam van het kind heeft (uitzonderingen daargelaten, en tegenwoordig kan je daar wel voor kiezen, al zijn er nog niet veel die dat daadwerkelijk doen). Alleen als mijn vriend echt een pestnaam zou hebben of een naam die zeer negatief gelinkt is (na zoveel jaren later zou ik nog altijd geen Dutroux willen baren) zou ik wel eens nadenken over de dingen. Nu zou mijn hoofd eerder staan naar welke wettelijke dingen allemaal geregeld moeten worden om geen van beide er superberooid uit te komen moest het ooit fout gaan. Dat vind ik veel belangrijker om een goed compromis over te sluiten dan een simpele naam. Dat ik nooit in een situatie beland in mijn eentje waar ik denk "had ik toen maar wat op papier gezet ipv alleen naar zijn blauwe ogen te kijken en niet na te denken over alle toekomstige gevolgen van niets regelen".
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 05-08-16 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:51

vuurneon schreef:
Compromis over de achternaam is niet mogelijk, t is het een of het ander :+

Dat is toch niet helemaal waar, je kan iemand een achternaam ook als tweede voornaam geven. Kijk maar naar Anky van Grunsven. In Amerika doen ze dit trouwens veel en veel vaker, waarbij het zelfs gewoon een ''versteende' tweede (of derde)' voornaam is geworden. Je kan ook argumenten vergelijken en kijken wat er zwaarder weegt. Er is heel veel mogelijk eer je koppig iets besluit te doen terwijl je weet dat die ander het daar absoluut niet mee eens is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:52

lieveli schreef:
vuurneon schreef:
Wij zijn ook mede getrouwd vanwege praktische kant. Erfenis, huis, pensioen, kind etc. En omdat ik graag zo'n mooie jurk aan wilde :')

Toen ik dat tegen Jona zei (die jurk!) zei hij dat ik niet moest zeiken en dat hij elke maand al mooie jurkjes voor me koopt. ;(

Maar dat is niet dé jurk -O-

Alhoewel ik dé jurk toch niet meer post baby pas en ik zielig in de spiegel moet kijken met jurk aan en achterkant open :+ maar he, ik heb de foto's nog en kan dan ook verzuchtend zeggen: kijk kind, ooit pastte ik daarin en door jouw schuld niet meer :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:52

Koper schreef:
En voor wie het zich afvraagt: als de ouders getrouwd zijn maar niet met elkaar:
getrouwde moeder: achternaam van de man van de moeder. Ook als hij dus niet de vader van het kind is.
getrouwde vader: achternaam van de moeder. De vader mag buiten zijn huwelijk geen kinderen erkennen.

Wanneer beiden gehuwd zijn met een ander, geldt twee keer hetzelfde: de naam van de wettige echtgenoot van de zwangere dame.

De biologische vader kan niet erkennen en de echtgenoot niet ontkennen. Dat laatste is bij echtscheidingen een heet hangijzer nu DNA onomstotelijk bewijs oplevert.
De %s koekoeksjongenen loop STERK uiteen. Het is echter een significant % en wetenschappelijk gedragsonderzoek onderbouwt dit normaal menselijk (vrouwelijk) gedrag.

Al met al een argument voor het houden van eigen achternaam door de vrouw en het erven van die achternaam door haar grut.

Inderdaad Lieveli; de beweegredenen om niet te willen huwen hoeven NIETS met ouderschap van doen te hebben. Het is een bindend contract en als niet alle automatische voorwaardes naar jouw zin zijn kan je dat niet aangaan.

Nee Sizzle; het is NIET zoals je het zelf opvat; het is de wet; wettelijk huwelijk. Je MOET je aan de voorwaardes houden. Doe je dat niet dan heeft de ander naadloos het recht dit af te dwingen. Soms doet de Staat dat zelfs automatisch!
Als je het op kan vatten zoals je zelf wil zou je ook met meer personen tegelijk in de echt kunen samenleven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:55

Sammie schreef:
vuurneon schreef:

Dat is toch niet helemaal waar, je kan iemand een achternaam ook als tweede voornaam geven. Kijk maar naar Anky van Grunsven. In Amerika doen ze dit trouwens veel en veel vaker, waarbij het zelfs gewoon een ''versteende' tweede (of derde)' voornaam is geworden. Je kan ook argumenten vergelijken en kijken wat er zwaarder weegt. Er is heel veel mogelijk eer je koppig iets besluit te doen terwijl je weet dat die ander het daar absoluut niet mee eens is.

O ja, dat kan ook natuurlijk. Niet aangedacht. Hoewel ik Jansen als tweede naam niet gek zou vinden, ligt wel een beetje aan de achternaam

Fenrir

Re: Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:59

Maar moet die naam dan niet uit 1 woord bestaan? Lijkt me lastig als je een naam hebt met 'van' of 'van den'...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:00

VanderVries :P al la Amerikaans

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:01

Oh bah, vreselijk :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:05

In theorie 'moet' dat niet, want je mag meerdere voornamen geven, al ziet

Dylan Van Der Vries Willemse (D.V.D.V. Willemse) er wel wat gek uit.

Ik zou trouwens het gezicht van die ambtenaar wel eens willen zien, alhoewel die misschien de meeste gekke dingen al voorbij heeft zien komen :=

En Dylan Van-der-vries Willemse zijn twee voornamen (ivm koppelteken).

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:05

De wettige partner kan via de rechtbank wel ontkennen, is een heel gedoe en kan pas na de geboorte maar het kan wel. Pas daarna kan de biologische vader dan het kind erkennen. Niet een situatie waar je graag in komt.

Uiteindelijk zeggen een achternaam en een huwelijk niet zoveel. Het gaat er om dat je als ouders goed voor je kind zorgt en de verantwoordelijkheid draagt voor het kind of het nu de naam van de moeder of van de vader heeft. En een huwelijk is leuk, maar wat zegt zo'n papiertje nu, zeker gezien het aantal echtscheidingen. Samen een kind is een grotere band en echt een band voor het leven want je blijft elkaar je hele leven tegenkomen ook al ga je uit elkaar en je blijft samen de verantwoordelijkheid en zorg over het kind dragen. Terwijl bij een huwelijk zonder kinderen je elkaar na de afwikkeling van de echtscheiding nooit meer hoeft te zien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:15

Koper schreef:
Nee, dat staat niet los van elkaar.

Als de ouders van een kind getrouwd zijn krijgt het kind de achternaam van de vader. En bij ongetrouwde ouders in principe niet tenzij. Dat hebben we in Nederland zo afgesproken met z'n allen.
En dat staat dan weer los van of de moeder de achternaam van de vader heeft aangenomen of niet. Daar ben je namelijk vrij in. Net zoals mannen de achternaam van hun vrouw mogen aannemen wanneer ze trouwen. In de praktijk komt dat laatste echter hoogst zelden voor.

Je mag ook kiezen dat de kinderen de naam van de moeder krijgen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:29

Esplendido schreef:
En een huwelijk is leuk, maar wat zegt zo'n papiertje nu, zeker gezien het aantal echtscheidingen.

Dat kan énorm veel betekenen op gebied van regelen van pensioenen, overlijden, belastingtechnisch, echtscheiding,...een papiertje dat je voor veel kan behoeden of in een andere specifieke situatie misschien omgekeerd je meer miserie dan iets anders geeft als het lot het niet doet zoals jij ooit had gehoopt. Ik ken veel mensen die louter daarom trouwen. Niet vanwege het sprookjesidee, maar vanwege het idee dat je gewoon voor elkaar wilt dat alles netjes geregeld is. En ik weet niet hoe het Nederland gaat, maar hier is trouwen gewoon tien keer administratief eenvoudiger en goedkoper dan alles bij een notaris wettelijk te laten vastleggen (als je geen prinsessenfeest van 30 000 euro gaat spenderen uiteraard :+ ) .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:33

HC, ik doelde op emotioneel vlak :+

Alle voorwaarden die je ondertekend kwamen in ons geval verder gewoon goed van pas. Past het je niet dan kun je beter bij de notaris persoonlijk wat laten opstellen.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:37

Sammie schreef:
vuurneon schreef:

Dat is toch niet helemaal waar, je kan iemand een achternaam ook als tweede voornaam geven.

Dat is niet helemaal waar ... BW artikel 4 lid 2 De ambtenaar van de burgerlijke stand weigert in de geboorteakte voornamen op te nemen die ongepast zijn, of overeenstemmen met bestaande geslachtsnamen tenzij deze tevens gebruikelijke voornamen zijn.

Dus de ABS mag dat weigeren :o

Of ze dat bij Anky ook gedaan hebben weet ik niet, maar de ABS maakt grote kans in een bezwaar procedure als hij of zij dat weigert :j
Laatst bijgewerkt door Timbers op 05-08-16 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:39

Er staat dan ook KAN, er mag geweigerd worden, maar als je de lijst met geboortenamen ziet van tegenwoordig gebeurt dat veel te weinig :+

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:48

Sammie schreef:
Er staat dan ook KAN, er mag geweigerd worden, maar als je de lijst met geboortenamen ziet van tegenwoordig gebeurt dat veel te weinig :+

Ik zeg kan, maar in de wet staat de ABS weigert etc (dus moet) tenzij de achternaam Frans is of Valentijn of dat soort namen. Mijn vakgebied dus dagelijks werk dit :P

Ik meen mij te herinneren op een cursus waar ook mensen waren van de geboortegemeente van de kinderen van Anky dat het geval van Anky ook geweigerd is :D

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:51

MoniqueT schreef:
Hier in Spanje krijgen de kinderen als eerste achternaam de eerste achternaam van de vader en als tweede de eerste achternaam van de moeder. Ik vind het prima zo. Iedereen heeft hier dus twee achternamen. En nee, dat gaat geen vijf generaties verder, want de tweede achternaam wordt niet meegenomen.

Maar dit betekent dus, dat kinderen alleen de naam van vaderskant doorgeven. Want alleen de eerste naam wordt doorgegeven en die komt altijd van de vader.

Dus praktisch hetzelfde probleem, alleen dan vanaf twee namen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:52

Maar om alles goed te regelen hoef je niet te trouwen. Samenlevingscontract, testament, erkennen en gezag van de kinderen is zo geregeld en pensioenen is ook niet zo lastig hoor.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:55

Meest praktische is bevallen in een land waar ze Spaans namenrecht toepassen :P dat nemen we dat nl. gewoon over hier in Nederland in de BRP (en ook de ABS in Den Haag neemt dan de dubbele naam over bij het inschrijven van de buitenlandse akte in Nederland :) )

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:56

Gaat het hier niet gewoon weer om het probleem dat vrouwen zich tegenwoordig om vrijwel alles tekort gedaan voelen?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:01

Onze zoon heeft gewoon de achternaam van mn vriend. Maar ik zie het probleem niet zo. Als het kind jou achternaam heeft, heeft jou vriend hetzelfde probleem als wat jij anders zou hebben. Er zijn tegenwoordig zoveel stelletjes die niet getrouwd zijn en toch kinderen hebben en waarvan het kind de achternaam van de vriend heeft. Daar kijkt echt niemand meer raar van op. En hoe vaak noem je de achternaam van je kind en van jezelf tegelijk?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:01

Ts: ivm verwarring wil je dezelfde naam. Maar persoonlijk lijkt het me veel meer verwarring oproepen als je samen ent met de vader van je kinderen maar de kinderen jouw achternaam hebben. Ik denk dat je dan eerder vragen krijgt over de waarom dat ze jouw achternaam hebben en niet die van de vader. Moet je dat iedere keer gaan uitleggen.

In mijn familie heb ik 3 stellen (ooms/tantes) allemaal ongehuwd (en allemaal gewoon al jaren gelukkig samen) kinderen hebben allemaal achternaam van de vader. Ik heb zelf het idee dat dat helemaal niet vreemd is?

Begrijp overigens wel puntje van dezelfde achternaam willen hoor. Ik wil voor die reden ook perse de achternaam van mijn vriendin overnemen. Want ik wil dat de kinderen haar achternaam hebben (simpelweg omdat ik de mijne vreselijk vind haha) maar ik wil dan óók dezelfde achternaam, gelukkig ga ik over iets meerdan een jaar trouwens :D

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:03

Ik ben het wel een beetje met maatje eens dan zou ik denken dat hij de vader niet Zouzijn

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:06

Timbers schreef:
Sammie schreef:

Ik zeg kan, maar in de wet staat de ABS weigert etc (dus moet) tenzij de achternaam Frans is of Valentijn of dat soort namen. Mijn vakgebied dus dagelijks werk dit :P

Ik meen mij te herinneren op een cursus waar ook mensen waren van de geboortegemeente van de kinderen van Anky dat het geval van Anky ook geweigerd is :D

Dat moeten wordt wel erg slecht opgepakt, hoor. Het is maar net hoe de wind waait. Er zijn voorbeelden van acceptatie en voorbeelden van weigering. En dat eerste kind van Anky (en Sjef) heet, naar mijn weten gewoon Janssen met zijn tweede voornaam, zo is dat destijds ook aangekondigd: Yannick Janssen van Grunsven. Het enige dat nog zou kunnen is dat het bij de BS anders is ingeschreven dan naar de buitenwereld is gecommuniceerd maar dat lijkt mij een tikkie onwaarschijnlijk.

Overigens zijn ze daarna alsnog getrouwd, dus wie weet is het daarna wéér veranderd.

Woogy schreef:
Gaat het hier niet gewoon weer om het probleem dat vrouwen zich tegenwoordig om vrijwel alles tekort gedaan voelen?

Honderden jaren 'onderdrukking' en nu nemen ze wraak }>

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:14

Woogy schreef:
Jemig zeg, dat ik dit topic nog volg. Voornamelijk omdat er steeds bizardere redenen worden gegeven om haar zin door te drukken, want dat is waar het hier over gaat.

Sinds wanneer maakt iedereen zich hier zo druk om dan? Kunnen we niet gewoon terug naar trouwen->zijn naam+kinderen->zijn naam?

Vind het sowieso lariekoek dat een vrouw meer rechten hoort te hebben omdat het kind uit haar komt. Zo zijn er zat kinderen bij goede vaders vandaan geplukt om bij slechte moeders te leven...

Gelukkig heb jij het niet voor het zeggen... haha mijn vechtgenoot heeft er zelfs over nagedacht om mijn achternaam aan te nemen. Als zijn ouders niet meer geleefd zouden hebben had hij dat waarschijnlijk ook gedaan.