Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Re: Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:37

Pff wat ben ik blij dat ik door mijn moeder ben opgevoed en niet door jullie!

Hier van jongs af aan de vrije hand gekregen. Je weet waar de snoepkast is, dus pak maar wat je wilt.
Enige regel: anderhalf uur voor een maaltijd wordt er niet meer gesnoept.

Onze maaltijden zijn altijd een combinatie van aardappelen, groenten en vlees. Dus wel gezond. 1x per week zondigen we daarop, dan is het frietjesdag.

Maar ik heb wat afgesnoept! Pot choco kon ik gewoon met de lepel leegeten, elke avond at ik koeken én chips.
Water dronk ik nooit. Dat is voor de vissen. Net zoals een stengel selderij voor de konijnen is. Nee, geen gezond eetpatroon.
Toch nooit ziek geworden want ik wist goed waar mijn grenzen lagen. En als ik toch ziek ervan werd was dat voor mijn ouders simpel: eigen schuld, dikke bult!

Ik ben ondertussen 23, eet nog altijd niet graag gezond (vind groenten simpelweg niet lekker. Eet ze gekookt tussen mijn aardappeltjes, rauw is sowieso no go). Ik heb soms wel mijn aardbeibuien maar dat is altijd vergezeld van een flinke hoop suiker. Soms eet ik eens een peer of kiwi, maar als dat 1x per week is is het veel.
Qua drinken leef ik op limonade.
Ik heb geen enkel tekort, mijn moeder ook niet ondanks dat ze al 45 jaar zo leeft.
Nee, ik geniet liever van het leven dan angstvallig te moeten kijken of ik dat ene bakje chips wel mag eten.

Ik wil geen kinderen, maar ik zou ze ook hun eigen keuze laten maken hierin.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:59

Pm, ik ken het dus niet. Heb altijd feestjes of verjaardagen waarbij er voldoende variatie is :) ja, de enige die eten meenam voor zichzelf was mijn tante, maar dat is een aparte :+ de gastvrouw speciaal eten voor haar klaar gemaakt omdat ze al miept (en genoeg variatie al op tafel, want onze familie zorgt echt veel veel variatie), komt ze aan met haar trommeltje :+ (de grap is dat daar hetzelfde vaak in zit als ook op tafel staat...)

(Eten meenemen voor een kind onder de 2 vind ik anders, die mogen toch nog niet alles hebben dus die kun je ook moeilijk een pinda geven en ik denk dat weinig mensen daar over zullen struikelen. Ik neem voor mijn baby ook eigen eten mee)

Verjaardag met eten waarbij het enkel gezond is en geen lekkere taart of wat ongezonds, tja ik mis wel wat. Zal het nooit tegen de gastvrouw zeggen hoor en gewoon eten (ben wel goed opgevoed haha), maar ga thuis wel even klagen tegen mijn man :') Ik heb liever dat mijn gasten een keuze hebben. Vlees voor de vleesliefhebbers, genoeg alternatief voor de vega en anderen die ook graag groente en fruit willen etc.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:09

Je kunt ook prima taarten bakken die heel gezond zijn hoor :Y)
Ik bak wel eens taarten zonder toevoeging van suiker en die vallen erg goed in de smaak, of mensen hebben geen eens door dat het een 'verantwoorde' taart is :D aangezien ze net zo zoet en smaakvol zijn als andere taarten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:11

Ja maar dan is het nog taart, die 'taart' gemaakt met rijstemelk, zonder gluten en met wortels was gewoon geen taart :') was eerder een wapen, baksteen brrr

Zelf gemaakte taart met minder vet en suiker, prima hoor! Maar moet nog wel op een taart lijken en zeker smaken als een traktatie haha

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:44

verootjoo schreef:
Je kunt ook prima taarten bakken die heel gezond zijn hoor :Y)
Ik bak wel eens taarten zonder toevoeging van suiker en die vallen erg goed in de smaak, of mensen hebben geen eens door dat het een 'verantwoorde' taart is :D aangezien ze net zo zoet en smaakvol zijn als andere taarten.

Dat vind ik knap. Alle taarten of cakes die ik tot nu heb gehad die op zogenaamde gezonde manier zijn gemaakt vond ik echt niet te eten.

Ik hou ook helaas totaal niet van rauwe groente of komkommer radijs etc.

Groente en fruit eet ik graag en mijn oudste gelukkig ook.

Jongste van ruim 2 heeft nog geen hap groente op. Weigert alles. Vers potjes gepureerd of uit het handje.
Maakt niets uit

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:58

Als kind ben ik 'gezond' opgevoed, veel fruit, groentes etc. Bijna nooit snoep/chips/frisdank/koekjes in huis. Als we echt 'honger' hadden mochten we een boterham met iets hartigs er op. Ook was het één zoet, één hartig. In het weekend mochten we dan 1x chips en sinas (want van cola konden we niet slapen :+).
Komkommer, meloen, peer etc. vond/vind ik ontzettend lekker. We aten ook vaak fruitsalades. Op verjaardagen deden we dan wel weer mee met de rest, maar wel gematigd.
Nu eet ik niet zo erg gezond meer, oeps :o. Ik ga er wel wat aan doen trouwens.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:11

Dingen als chips, cola en zo werden bij ons gelinkt aan speciale gelegenheden. Het was geen speciaal eten, maar eten dat je alleen at bij speciale gelegenheden. Eten waar je dus heel zorgvuldig mee om ging, omdat het bij die gelegenheden hoorde. Waardoor zowel mijn zusje als ik het zelfs vaak weigerden als we het aangeboden kregen bij anderen zonder dat er een speciale gelegenheid was. Dat hoorde domweg niet. Frisdrank idem.

Gevolg is dat ik nog steeds alleen chips en zo eet als er iets bijzonders is. Omdat anders de charme eraf gaat.

Bij feestjes staat er hier van alles op tafel. Van chips en nootjes tot toastjes met salades, verse rauwkost, worstjes, gevulde eieren en zo. Gezond en ongezond. Meestal is het gezonde het eerste op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:52

leestmee schreef:
Mocht ik wel ooit een zuurpruim treffen die ondanks dit aanbod zelf eten meeneemt voor haar kind omdat mijn hapjes niet vergezeld gaan van een goedgekeurd toxicologisch rapport. Dan is daar het gat van de deur.

Vergeet dan alleen niet dat juist op verjaardagen er meestal in diverse bakjes wordt gegraaid. Als een persoon eerst een paar nootjes pakt en daarna een augurkje pakt kan het augurkje ernaast "besmet" zijn met noten - ergo, gevaarlijk voor iemand met notenallergie.
Nu gaat dit een beetje ver van het topic af maar dit kan natuurlijk ook gewoon en is niet een gevalletje zuurpruim :D

Wat gezond gebak betreft, het gaat altijd om de nuance he, en of iemand goed bakt of niet :D Ik geniet nou ook niet echt van een taart waarbij het glazuur van mijn tanden springt als ik een hap neem, bij wijze van :=

xLes, jammer dat je zo'n beeld hebt van mensen die graag gezond(er) leven. Ik hoor hier niemand zeggen dat ze angstvallig calorieen tellen voor ze 1 chipje eten, wel dat ze hun kinderen liever leren dat groenten en fruit lekker is en water een goede dorstlesser. Dat het bij jou zonder gezond eten prima gaat wil niet zeggen dat iedereen het daar goed op kan doen :) En als ik eerlijk ben, iedereen die ik ken die zegt "ik eet nooit groenten maar ben echt wel gezond hoor!" hoor ik ondertussen ook klagen over slapeloosheid, vermoeidheid, hoofdpijn, constant honger etc. Ik ben er niet van overtuigd dat zij helemaal doorhebben wat gezond leven is := Ook al zegt een bloedtest misschien dat er niet echt tekorten zijn.
Maar goed om het weer terug te trekken naar de vraag van het topic: denk jij dat je een minder leuke jeugd had gehad als je vaker fruit en groenten had gegeten ipv koek en snoep?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:59

pmarena schreef:
Ik ben wel benieuwd wat voor hapjes het waren die alleen voor volwassenen waren :D

Ik vind het trouwens wel oncharmant als je weet dat ouders niet willen dat hun kind cola drinkt, dat je kind dan heel bewust toch een glaasje geeft :=

Ook al vind je het stom, dat doe je gewoon niet.
Aan de andere kant als kind een glaasje scoort van iemand die het niet weet / iemand glaasje pakt die wel gewoon cola drinkt... tja dat is het risico van naar een verjaardag gaan denk ik dan maar :P

Ik wist het niet. Totdat ze dat deed. Kind had er keurig om gevraagd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:18

Ik weiger altijd bij de kassa, want tegenwoordig heeft vrijwel iedere winkel wel een snoeppot staan.
Mag hij een snoepje?
Nee, hij eet geen snoep. En als ik daaraan begin dan gaat hij straks bij iedere kassa om een snoepje bedelen.
Soms word ik dan wel een beetje raar aangekeken :\ maar daar trek ik me niets van aan.
Thuis meestal geen snoep, soms biologische winegums of fudge.
Hij eet wel biologische fruit-waterijsjes.
Gewoon gezond eten en veel fruit.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:49

Dit vind ik zo grappig, ze mogen geen suiker maar er worden wel vaak zoete vruchten, honing en stroop gegeven. En ik weet dat dat anders is van suikers, maar toch het zoete smaakje krijgen ze dus even goed binnen!
Dus worden deze kindjes dan net zo goed verwend! of zie ik dat nu verkeerd want ook dat zijn extraatjes toch? :D
Maar even goed het is als kind ook leuk om iets te krijgen Fruit, snoep of radijsjes. ;)
Laatst bijgewerkt door kwita op 20-06-16 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:52

snoep uitdelen in winkels maak ik eigenlijk niet mee. alleen bij de kinderkledingwinkel hier, die geeft een spekkie of snoepje en alleen als je er wat koopt. Nou ja, dat doe ik niet dagelijks dus vind ik het geen probleem.
De Jumbo hier geeft een appeltje en bij de bakker krijgen ze een kontje brood. Bij de slager een plakje worst en bij de visboer een stukje kibbeling. Kortom, winkeliers proberen klanten al vroeg te binden :+
ik doe er niet aan mee (alleen aan dat spekje); na een rondje boodschappen hebben ze anders een volledige lunch binnen. De kinderen weten het en zeggen tegenwoordig zelf al nee.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:01

Ik heb volgens mij nog nooit een verjaardag meegemaakt waar behalve chips e.d. ook tomaatjes en komkommer op tafel staan. Ene supermarkt geeft kids volgens mij helemaal niets bij de kassa, de andere zo'n zout stokje. Als je wanneer je naar een verjaardag gaat zelf de tas vol hebt geladen met hapjes die je kind mag en niets anders, dan ben je volgens mij nogal doorgeslagen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:24

Gister heeft die van mij op een verjaardag lekker een stukje taart met aardbeien en ijs toe gegeten. Maar kan me er niet druk om maken. Hij vindt het lekker (net als ik), maar hij werkt net zo makkelijk hele stukken fruit weg. En ja, hij wordt blij als ie ziet dat we een ijsje gaan eten, so what? Zolang hij alle gezonde, normale dingen net zo makkelijk eet, vind ik het prima. Afwisseling is goed, net als een keer gek doen. En de ene keer is dat met een ijsje, de andere keer met dure kersen of aardbeien...

Ik heb er dan ook geen problemen mee als een ander hem wat aanbiedt. Meestal wordt het overigens wel gevraagd, maar aangezien ik zelf ook makkelijk ben, nemen anderen (bekenden) dat ook wel over. Het scheelt denk ik ook met wat voor mensen je omgaat. Eet iemand veel fruit en groente als tussendoortje? Dan krijgt mn kleine dat ook aangeboden. Ik ken meer groente/fruit types, dan snoeptypes haha. Dus het valt allemaal wel reuze mee.

Eten meenemen doe ik nu nog wel, maar alleen omdat ik vaak niet weet wat er daar gegeten wordt (met kruiden enzo) en omdat hij ook nog pap krijgt en een fles voor t slapen. Maar als tussendoortje krijgt hij gewoon wat iedereen krijgt, zo leert ie ook verschil te zien tussen thuis en uit. En waarom zou hij geen andere dingen mogen proberen dan de 'normale' dingen? Ik kan in ieder geval zeggen dat ie nog nooit wat geweigerd heeft aan nieuwe smaak...of het nou gaat om augurk of een ijsje

Edit: Ik ken dus genoeg van zulke mensen waarbij er tomaat en komkommer op tafel komt tijdens een verjaardag :') .

Edit2: En over dat 'verwennen'...doen wij niet precies hetzelfde bij onszelf? Want hoe wil je uit eten, dat stuk chocola of die knoepert van een ijs anders noemen die ook wij als ouder zijnde wel eens naar binnen werken

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:54

wel grappig, ik kreeg ook vroeger de vrije hand. ik mocht alles pakken en alles opeten als ik dat wilde. de enige regel was dat ik moest zeggen als ik wat op had gegeten zodat er nieuw ingekocht kon worden. doordoor verdwijnt de aandrang heel snel en leer je zelf reguleren. ik ben nooit dik geweest en zal dat nooit zijn. nu heb ik niet eens snoep in huis. eet super gezond en sport veel. ik moet bekennen dat ik mijn toekomstige kinderen dat ga ontzeggen. geen snoep geen frisdrank geen andere zooi.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:31

Heel herkenbaar helaas. Gisteren nog op vaderdag. Meneer was moe en een beetje jengelig. Zegt oma om half 11, ach S. wil je anders een bakje chipjes?

Euh... Hij is net 1 jaar en het is half 11 in de ochtend wat denk je zelf?

Blijft heel moeilijk voor sommige mensen om dit soort dingen te begrijpen. En natuurlijk mag mijn zoontje best een keer een paar chipjes oid. Maar je eet toch zelf ook om half 11 geen chips?

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:39

Na het lezen van dit topic, ben ik er over uit dat ik mijn ( ooit :') ) kleine beeb echt niet zo mutserig ga opvoeden. Ik snap dat als het kindje <2 is, je op een verjaardag haar eigen flesje, pap of een rijstewafel meeneemt. Dit geldt ook als het een feest is inclusief avondeten. Ik zou vanaf een jaar haar mee laten proeven, maar jonger dan een jaar zou ik het eigen flesje meenemen. Van mij mogen ze echt wel een ijsje of wat pakken uit de bakjes op een verjaardag. Als het maar met mate is!

Een kind laten leven op water en verdere 'gezonde' producten, vind ik sneu. Iedereen die vroeger daarin kort gehouden werden, zijn nu het tegenovergestelde. Ook waren dat altijd de gene die in de pauzes van hun centen allemaal troep kochten, onder het mom van: 'Thuis mag ik dat niet, nu zien ze me toch niet!' Ik zie het nog steeds gebeuren en geef ze daarin groot gelijk. :j Niemand gaat dood van gevarieerd (gezond met ongezond) eten. Dat je kindje alleen maar groenten krijgt en worteltjes, wil niet zeggen dat hij/zij dat later ook lust. Mijn smaakpupillen zijn ook flink veranderd gedurende de jaren.

Eigen bakjes meenemen met eten op een verjaardag, zou ik ook niet op prijs stellen. :n Ik vind dat echt allemaal een hype van nu, maar ik noem het eerder bekrompen gedoe :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:43

Kinke schreef:
Ik heb volgens mij nog nooit een verjaardag meegemaakt waar behalve chips e.d. ook tomaatjes en komkommer op tafel staan. Ene supermarkt geeft kids volgens mij helemaal niets bij de kassa, de andere zo'n zout stokje. Als je wanneer je naar een verjaardag gaat zelf de tas vol hebt geladen met hapjes die je kind mag en niets anders, dan ben je volgens mij nogal doorgeslagen.

Niet? Ohh, dat is bij ons heel gebruikelijk.
En dan dipsaus erbij. :9 Die je overigens ook voor je chipjes kan gebruiken.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:46

Wij proberen thuis 'healthy' te leven.
Sporten allemaal, en drinken weinig frisdrank, proberen gezond te koken etc.

Maar als dochterlief eens een feestje of uitje heeft, mag ze van ons best wat lekkers.
Ik let alleen wel op dat ze niet onbeperkt aan het snaaien slaat bijvoorbeeld * maar dat doet ze eigenlijk ook niet, want spelen met anderen is leuker

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:49

Iris82 schreef:
Niet? Ohh, dat is bij ons heel gebruikelijk.
En dan dipsaus erbij. :9 Die je overigens ook voor je chipjes kan gebruiken.

oeps….woordje vergeten….ik bedoel dat hier op verjaardagen ook altijd bakjes staan met gezonde dingen, nooit alleen chips ed :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:51

Ik kan hele lekkere suikervrije taart maken hoor, niemand die weet dat er geen geraffineerde suiker in zit. Er zit dan wel een suikervervanger in uiteraard. Meestal gebruik ik daarvoor agavesiroop, daar kan ik bijvoorbeeld appeltaart of cakejes mee bakken. Maar de bananen muffins zijn gezoet met alleen banaan. Je kan ook dadels gebruiken om iets zoet te maken, helemaal natuurlijke suikervervanger, lekker en gezond. Genoeg recepten te vinden op internet.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:11

estell__ schreef:
Heel herkenbaar helaas. Gisteren nog op vaderdag. Meneer was moe en een beetje jengelig. Zegt oma om half 11, ach S. wil je anders een bakje chipjes?

Euh... Hij is net 1 jaar en het is half 11 in de ochtend wat denk je zelf?

Blijft heel moeilijk voor sommige mensen om dit soort dingen te begrijpen. En natuurlijk mag mijn zoontje best een keer een paar chipjes oid. Maar je eet toch zelf ook om half 11 geen chips?

Hier was het 11.30 uur. Bij opa en oma. Stukje appelcake gehad. Mocht van mij geen slagroom op :+
Toen kregen alle kleinkinderen een bakje chips. Onze jongste een beetje.

Kan me er niet druk om maken :j

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:00

Yunaa schreef:

'Na het lezen van dit topic, ben ik er over uit dat ik mijn ( ooit :') ) kleine beeb echt niet zo mutserig ga opvoeden. Ik snap dat als het kindje <2 is, je op een verjaardag haar eigen flesje, pap of een rijstewafel meeneemt. Dit geldt ook als het een feest is inclusief avondeten. Ik zou vanaf een jaar haar mee laten proeven, maar jonger dan een jaar zou ik het eigen flesje meenemen. Van mij mogen ze echt wel een ijsje of wat pakken uit de bakjes op een verjaardag. Als het maar met mate is!

Een kind laten leven op water en verdere 'gezonde' producten, vind ik sneu. Iedereen die vroeger daarin kort gehouden werden, zijn nu het tegenovergestelde. Ook waren dat altijd de gene die in de pauzes van hun centen allemaal troep kochten, onder het mom van: 'Thuis mag ik dat niet, nu zien ze me toch niet!' Ik zie het nog steeds gebeuren en geef ze daarin groot gelijk. :j Niemand gaat dood van gevarieerd (gezond met ongezond) eten. Dat je kindje alleen maar groenten krijgt en worteltjes, wil niet zeggen dat hij/zij dat later ook lust. Mijn smaakpupillen zijn ook flink veranderd gedurende de jaren.

Eigen bakjes meenemen met eten op een verjaardag, zou ik ook niet op prijs stellen. :n Ik vind dat echt allemaal een hype van nu, maar ik noem het eerder bekrompen gedoe :j'

Ga ik volledig mee akkoord.
Bij mij zijn de oma's twee uitersten. De ene overlaad mijn kind met eten en snoep (ga ik niet mee akkoord want het is te veel) en de andere is enkel bezig met hypergezonde voeding. Ik zelf ben eerder voorstander van het gebruik van je gezond verstand. Groenten en fruit moeten maar een snoep of koek af en toe ook. Als je dingen gaat ontzeggen willen ze het des te liever en eten ze het achter de rug toch. Het is belangrijk dat de kinderen in contact komen met alles maar hier op ern gezonde manier mee kunnen omgaan.
In mijn job heb ik ondervonden dat een bepaalde levensstijl ook pesten in de hand werkt. Zo wordt 1 van dr kinderen die ik begeleid buiten gesloten omdat ze heel duidelijk snoep weigert en zegt dat het ongezond is. Kindje heeft wel gelijk maar de andere kinderen vatten dit niet en ze vertoont hierdoor ook afwijkend gedrag van de groep waardoor ze er niet bij hoort. Dat vind ik dan ook heel jammer en zou ik mijn kind niet willen aandoen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:12

Zo is bij mijn zoon in groep 3/4 een jochie die geen suikers mag. Wordt hij zo druk volgens zijn moeder. Hij is evengoed super druk en zet regelmatig de klas op stelten.

Dat jochie zit dus regelmatig huilend aan tafel tijdens traktaties van jarige kids want hij mag dat niet opeten. Geen cupcakes, koekjes chipjes etc.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:13

Thuis eten we gevarieerd met veel verse groente en fruit en nog net wat teveel koolhydraten en vlees naar onze zin, maar als we es een keer weg gaan stop ik hem ook echt wel een frietje toe (hij is 16 maanden) en eet hij een taartje mee. Dat doen wij tenslotte ook. Dan ga ik niet voor z'n neus een taartje eten en hem een soepstengel geven.