Situatie met ex

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:16

arno8 schreef:
? Dus als iemand een foto van zijn vriendin op Facebook zet dan heeft de moeder opeens alle recht om alles over haar te weten? Waar in het wetboek staat dat?

Ayasha schreef:
Wat een onzin, bepalen de vrienden nu ook al wat ie al dan niet op FB zet?
Hij laat daar toch over los wat hij wil.

Neuh, alles lijkt me wat te veel gezegd. Maar als iemand op Facebook aangeeft dat hij een nieuwe relatie heeft, kan hij daar vragen over verwachten, zeker van mensen die hem erg goed kennen. Zo werkt de wereld nu eenmaal met social media. Hoe ver die vragen gaan is aan ieders eigen fatsoensgrens om te bepalen - en de ex van TS kan neem ik aan ook zelf bepalen waar hij wel of niet antwoord op geeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:21

Blue_Eyes schreef:
Huertecilla schreef:
Niet helemaal. Er is ook nog het respecteren van privacy. Het prive leven van jouw ex is exact DAT; prive. Je plaats deze in een lastige, confronterende situatie wanneer je verder ergens naar vraagt.

Dan moet hij het niet op Facebook zetten.

DAT hij een vriendin heeft ja. Niet wat hij er hoe vaak waar mee doet en weetikveel.
Voorbij wat hij/zij op Facebook plaatst is prive.
Daar naar vragen is imo vragen naar prive zaken en dat staat imo niet vrij. Zeker als ex partner niet want dat is confronterender.

Dat door Ayasha genoemde wel/niet loslaten wat je wil is met een ex-partner lastiger want kwetsender om te zeggen dat het prive is en dus de vrager niets aangaat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:21

Ik kan me voorstellen dat je wil weten met wie je kind om gaat bij je ex.Maar er komt een dag dan lig je te wachten tot ze thuis komt van het uit gaan.Dan gaat ze ook om met voor jou vreemden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:23

Vragen kunnen dan komen, maar aan de andere partij om daar op te antwoorden of niet. En dan hoeft er ook geen commentaar te komen als hij ze niet wil beantwoorden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:30

Ben verbaasd dat er überhaupt mensen zijn die TS niet begrijpen. Lijkt me niet meer dan normaal om te weten waar je kind over de vloer komt. Of begrijpen alleen moeders dat?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:35

chanel1985 schreef:
En dan hoeft er ook geen commentaar te komen als hij ze niet wil beantwoorden.

Zie ik al voor me:

Assertieve Bokt-moeder vraagt in het belang van haar kind naar de nieuwe vlam. De ex :x

Nee hoor Quellian, dat begrijpen vaders ook. Deze, ik, helemaal. Arno verwoordde het echter HEEL goed :j

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:49

Quellian schreef:
Ben verbaasd dat er überhaupt mensen zijn die TS niet begrijpen. Lijkt me niet meer dan normaal om te weten waar je kind over de vloer komt. Of begrijpen alleen moeders dat?

Ik krijg dat idee wel, of mensen die in zelfde situatie zitten/zaten.

Immers vraagt de TS nergens dat ze wil weten wat die ex allemaal doet, puur of hij een nieuwe vriendin heeft aangezien die ook in de dochters leven is. Vind niets meer als normaal als alles normaal besproken word dat ook dit aan de orde komt.

Dat heet geen controleren immers vraagt/eist TS toch niet wat ze doet, wanneer ze wat doet, hoe ze het doet en waarom ze wat doet? Dat word meer hier aan genomen en gegooid op nieuwschierig neuzen naar t leven van haar ex en jaloezie. Ik zie nergens dat TS dit aangeeft te willen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:00

Het is zijn leven waar toevallig ook hun dochter aan deel neemt.Maar hij beslist zelf weer of wanneer hij zegt een nieuwe vlam te hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:04

RoyceMack schreef:
ligt eraan hoe je het brengt he:)
En het hoeft niet perse met de nieuwe vriendin erbij?
Gewoon afspraken tussen TS en ex. Dat hij weet wat haar wensen zijn en zijn nieuwe vriendin daarop aan kan spreken als ze bv een foto plaatst of wat dan ook.
Bovendien is het geen waslijst van mij persoonlijk, maar sh*t die ik zie op tv die vaak misgaat en waar vaak wereldoorlogen om ontstaan tussen exen.

'je' was eigenlijk ook algemeen bedoeld. Het ligt idd aan hoe je het brengt, maar mi niet na een paar weken relatie. Niet door ex en ook niet door de verse partner. De hele spontaniteit is weg in het ontdekken van elkaar als er gelijk een waslijst op tafel komt over mama zeggen en over foto's plaatsen. Vooral dat zijn dat afspraken die je al hebt vastgelegd en imo ook een deel dat het kind zelf aan moet bieden. Als het kind het prettiger of fijn vind om mama 'vul naam in' te zeggen tegen die nieuwe vriendin (over x maanden of jaren) zie ik niet in waarom je als echte moeder daar over moet gaan kloeken. Daarom ook leven en laten leven. Sommige dingen regelen zich wel vanzelf.

En tv.. tja :D dat is meestal overdreven.. het komt niet voor niks op tv.. Een relatie waar alles koek en ei is.. tja das niet interessant.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:21

Sammie schreef:
RoyceMack schreef:
ligt eraan hoe je het brengt he:)
En het hoeft niet perse met de nieuwe vriendin erbij?
Gewoon afspraken tussen TS en ex. Dat hij weet wat haar wensen zijn en zijn nieuwe vriendin daarop aan kan spreken als ze bv een foto plaatst of wat dan ook.
Bovendien is het geen waslijst van mij persoonlijk, maar sh*t die ik zie op tv die vaak misgaat en waar vaak wereldoorlogen om ontstaan tussen exen.

'je' was eigenlijk ook algemeen bedoeld. Het ligt idd aan hoe je het brengt, maar mi niet na een paar weken relatie. Niet door ex en ook niet door de verse partner. De hele spontaniteit is weg in het ontdekken van elkaar als er gelijk een waslijst op tafel komt over mama zeggen en over foto's plaatsen. Vooral dat zijn dat afspraken die je al hebt vastgelegd en imo ook een deel dat het kind zelf aan moet bieden. Als het kind het prettiger of fijn vind om mama 'vul naam in' te zeggen tegen die nieuwe vriendin (over x maanden of jaren) zie ik niet in waarom je als echte moeder daar over moet gaan kloeken. Daarom ook leven en laten leven. Sommige dingen regelen zich wel vanzelf.

En tv.. tja :D dat is meestal overdreven.. het komt niet voor niks op tv.. Een relatie waar alles koek en ei is.. tja das niet interessant.

Ik kan me best wel voorstellen dat TS het als moeder zijnde (of uberhaupt moeders) het niet prettig vinden als hun kind 'mama' tegen de nieuwe vlam van je ex zegt.
Sommigen zullen het wellicht niet erg vinden, maar ik kan me best voorstellen dat mensen dat echt niet fijn vinden.

Oh, en er zijn ook relaties op tv waar alles inmiddels wel zo ongeveer koek en ei is.

Sammie

Re: Situatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:34

Tegen de tijd dat ooit zo ver komt (en dat gebeurt echt echt echt zeer zelden) is het allang geen nieuwe vlam meer, dan spreek je over jaren en jaren waarin er gewoon een goede band is tussen die partijen. Het lijkt mij 'in het belang van het kind' juist alleen maar fijn als het kind zichzelf kan zijn, dus ook zonder dat het bang moet zijn dat mams zich gepasseerd wordt. Maar zoals het hier al eerder is gezegd, vaak is 'het belang van het kind' eerder een synoniem voor 'afgunst van de moeder verbergen.' Dergelijke situaties doen zich echter zo zelden voor dat dat voor mij al een reden zou zijn om die vraag niet eens ter sprake te brengen . :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:56

Huertecilla schreef:
Jannepauli schreef:
Het gaat niet om de belangen van pa en ma, het gaat om het belang van het kind. Daar mag je je óf als moeder, of als vader, zorgen over maken. Typisch HC dat jij daar geen seconde over rept.

Leesblind? :roll:

Integendeel. En ook de constatering dat je kennelijk geen betere argumenten hebt. Ach ja.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:06

Moderatoropmerking:
Na overleg is besloten dit topic weer van het slot af te halen. We zijn ons ervan bewust dat dit voor sommige mensen een pijnlijk onderwerp kan zijn maar willen jullie vragen ten alle tijden op de bal (het onderwerp) te blijven spelen en niet op de man. Het is dus belangrijk de persoonlijke aanvallen achterwege te laten en elkaars mening te respecteren, alleen op die manier kan het topic open blijven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:18

Citaat:
Voor diegene die in een soort gelijke situatie hebben gezeten, hoe gingen jullie hier mee om?
Moet ik hem er mee confronteren?
Of moet ik gaan afwachten tot hij er zelf over begint? (waarvan ik vind dat hij dit ergens al had moeten doen persoonlijk i.p.v. een relatie status update via facebook).
Alvast bedankt! :)

Je vraagt naar ervaringen.

Zelf hoorde ik van mijn ex zijn vriendin(nen) via de kinderen. Nooit rechtstreeks van hemzelf en dat vond ik ook normaal en prima. Zelf heb ik mijn vriend indertijd ook niet voorgesteld aan hem.
Mijn ex-man had altijd fijne en lieve vriendinnen en met een is hij ook getrouwd en helaas ligt hij daarmee in scheiding. Helaas want zijn vriendinnen waren altijd erg aardig voor mijn kinderen en als we elkaar eens tegen kwamen ook tegen mij. Dag gold ook voor mijn vriend jegens de vriendinnen van mijn ex man en jegens mijn ex man.

Mijn ex-man vond het echter wel moeilijk dat ik op een gegeven ogenblik een vriend had en dat leidde tot allerlei vervelende situaties als vervelend over hem doen tegen over de kinderen en roddelen op school en nare praatjes rondstrooien. Daar heb ik nooit op gereageerd en de mensen om hem heen inclusief de kinderen ook niet, dus dat hield vanzelf een keer op.

Mijn advies aan jou is, je bent gescheiden en dat betekent dat je jouw ex man moet loslaten. Je bent tenslotte niet gescheiden omdat het zo goed ging.

Dus ook alle verschillen in de opvoeding gewoon accepteren en loslaten. Kinderen zijn flexibel. Laat iedereen in zijn waarde, hoor de kinderen niet uit hoe het was bij papa en zijn nieuwe vriendin en als de kinderen vertellen blijf neutraal in je reactie ook al is het wellicht tenen krommend wat je hoort. Dan komen je kinderen ook niet in een sandwich positie.

Mijn ex man en ik hebben nooit geprobeerd om in de opvoeding op een lijn te komen. Want iets dat niet mogelijk was in het huwelijk zal ook niet meer lukken na het huwelijk. Mijn kinderen gingen goed om met de gescheiden situatie en zijn uitgegroeid tot lieve en fijne volwassen mensen. Ondanks de hele situatie en de verschillen bij pap en bij mam.

Misschien een tip: ik noemde mijn ex na de scheiding altijd papa (tot op de dag van vandaag) tegenover de kinderen. Dat maakte het voor mij gemakkelijker om mijn eigen weerzin over deze man weg te houden bij de kinderen en me neutraal op te stellen.
De kinderen hadden echt wel door dat hun papa hun mama het erg moeilijk maakte en als ze daarover begonnen zei ik altijd dat dit niet hun probleem was want dat pap een goede pap is en was en dat ik daar alleen maar blij mee kon zijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:21

we zijn toch al een paar dagen verder, heb je hem inmiddels nog gesproken hierover?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:33

Huertecilla schreef:
Dit riekt imo wat als willen regeren vanuit het graf.

Hij hoeft jou dat helemaal niet te vertellen. Je bent EX. Zijn prive is niet jouw zaak: NIET.

Je zou het hooguit terloops kunnen opmerken dat je iets op Facebook gezien hebt. HEEL voorzichtig en uberpositief want je hebt er eigenlijk NIETS mee te maken.
Confronteren is totaal verkeerd. Het zou normaal zijn als dat een deksel op je neus oplevert.

Wat betreft jullie zoontje geldt hetzelfde.
Ik begrijp niet hoe jij je dit ziet. WIl je dat ze op solitatiegesprek bij jou komt? Alle andere geeft je per definitie geen evenwichtige info.
Onschuldig tot het tegendeel bewezen is :)*

Fijn voor hem dat hij een vriendin heeft.
Dat is ook een normaler situatie voor jullie zoon.

:')

Daar denken een hoop (vrouwelijke) exen toch anders over. Breek mij de bek niet open over exen die vinden dat ze nog rechten hebben. :roll:

Ben het deels met je eens. Maar wanneer het om een kind gaat is het toch echt normaal om kennis te maken met elkaar.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:47

Blue_Eyes schreef:
Huertecilla schreef:
Niet helemaal. Er is ook nog het respecteren van privacy. Het prive leven van jouw ex is exact DAT; prive. Je plaats deze in een lastige, confronterende situatie wanneer je verder ergens naar vraagt.

Dan moet hij het niet op Facebook zetten.

Je mag als ex ook blij zijn dat je nog op Facebook account staat.
Beetje afhankelijk van hoe verhouding is en hoe vrijpostig de ex meent te moeten zijn, kan hij er al dan niet opblijven staan.

Ontvrienden of blokkeren is zo gepiept.

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:56

Mijn ex zijn vriendin is bij mij op de koffie geweest. Ik vond dit erg prettig en zij ook. Als er nu iets is, kan ik haar ook gewoon bellen en we appen ook over kind indien nodig.

Mijn vriend heeft na een half jaar relatie kennis gemaakt met mijn zoon en in dezelfde week mijn ex een hand gegeven om zich voor te stellen. Hij hoeft van ex niet op de koffie te komen, maar als hij dat had gewild, was vriend gegaan.

Ik hoef echt niet ieder vriendinnetje van mijn ex te zien, maar op het moment dat de nieuwe partner betrokken wordt in de opvoeding of het leven van kind, is het toch fijn als je weet om wie het gaat en elkaar in de ogen kan kijken.

Dit heeft naar mijn mening niks met bemoeizucht te maken, maar wel met respect naar elkaar als ouder zijnde van het kind.

Ik zou persoonlijk tegen ex zeggen dat je de status hebt gezien, het leuk vindt voor hem (ook al vind je dat niet, dan prijs je haar het graf maar in :Y) ) en dan aangeven dat je haar de hand wil schudden op het moment dat ze een rol gaat spelen in het leven van je kind.

Succes en als je wil, staat mijn pb box open +:)+

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:05

Ontvrienden is inderdaad zo gepiept, was ook snel ontvriend, maar in het belang van vlot overleg ivm de kinderen en het kunnen delen van foto's van feestjes toch snel terug vriendschapsverzoek gekregen. Uiteindelijk zijn kinderen inderdaad flexibel, maar is het voor hen zoveel aangenamer als ook het contact tussen de ouders nog enigszins normaal verloopt. Mensen hebben de dag van vandaag 500 vrienden op facebook, maar de moeder of vader van hun kinderen zouden ze dan uit de lijst schrappen? Alleen al de band door het samen hebben van kinderen is groter en veel belangrijker dan de band met op zijn minst 80% van het facebook vrienden bestand als je het mij vraagt. Ik heb alleszins geen 50 echte vrienden waarmee ik een dermate intense band heb. Mocht ik iemand leren kennen en zij vraagt ernaar zou ik daar wel over praten. Kennismaken hoeft voor mij niet, maar ik zou wel een beetje meer info geven over de eventuele vriendin, zodat ze toch niet helemaal een vreemde is als mijn kinderen er iets over zeggen. Een beetje gemoedsrust geven aan de moeder van mijn kinderen om het zo te zeggen. Is niks verkeerd mee en maakt het allemaal makkelijker voor de kinderen.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:11

Callisto04 schreef:
Ontvrienden is inderdaad zo gepiept, was ook snel ontvriend, maar in het belang van vlot overleg ivm de kinderen en het kunnen delen van foto's van feestjes toch snel terug vriendschapsverzoek gekregen. Uiteindelijk zijn kinderen inderdaad flexibel, maar is het voor hen zoveel aangenamer als ook het contact tussen de ouders nog enigszins normaal verloopt. Mensen hebben de dag van vandaag 500 vrienden op facebook, maar de moeder of vader van hun kinderen zouden ze dan uit de lijst schrappen? Alleen al de band door het samen hebben van kinderen is groter en veel belangrijker dan de band met op zijn minst 80% van het facebook vrienden bestand als je het mij vraagt. Ik heb alleszins geen 50 echte vrienden waarmee ik een dermate intense band heb. Mocht ik iemand leren kennen en zij vraagt ernaar zou ik daar wel over praten. Kennismaken hoeft voor mij niet, maar ik zou wel een beetje meer info geven over de eventuele vriendin, zodat ze toch niet helemaal een vreemde is als mijn kinderen er iets over zeggen. Een beetje gemoedsrust geven aan de moeder van mijn kinderen om het zo te zeggen. Is niks verkeerd mee en maakt het allemaal makkelijker voor de kinderen.

Juist helemaal mee eens!

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:12

Waar ik trouwens ook nog aan dacht, stel dat je met kind over straat loopt en je komt de nieuwe partner van je ex tegen (zonder de ex). Dan is het voor het kind toch ook fijn als deze op een normale manier gedag kan zeggen, omdat jij de partner ook kent? Die van mij zou zich opgelaten voelen op het moment dat ik de nieuwe partner niet ken.

Daarom wilde ik ook dat stukje weghalen. Het is natuurlijk allemaal persoonlijk en jij moet doen waar jij je het prettigst bij voelt. Ook voor je kind.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:13

Abercrombie schreef:
Breek mij de bek niet open over exen die vinden dat ze nog rechten hebben. :roll:

'Vinden' maakt nog geen realiteit.
Dat is gelijk een probleem want perceptie is wel de realiteit van die ex.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:28

Okay, nog een duit in het zakje van mijn kant; ik snap de behoefte niet zo om alles zo angstvallig in twee kampen te houden. Waarom vreemden blijven voor elkaar? Openheid en vriendelijkheid is toch alleen maar in het belang van het kind? Want reken er maar op dat die gaat voelen wanneer er geheimzinnig gedaan gaat worden. En waarom is dat nodig? Waarom perse vreemden blijven voor elkaar? Heeft toch niks te maken met goed- of afkeuring door exen? Zet je over je eigen issues heen, bemoei je niet met de keuze van een ex maar wees gewoon open. Don't see the problem....

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:33

Mijn vader nam zijn vriendinnen zodra de relatie iets serieuzer werd en ik kennis had gemaakt met ze gewoon mee met mij ophalen/wegbrengen.
En dan ook gewoon mee naar de voordeur, haar even voorstellen aan mijn moeder en stiefvader en een babbeltje doen.
Werd ook gelijk elk weekend dat ik naar mijn vader was een ritueel, tenzij 1 van hen verhinderd was om wat voor reden dan ook maar dan haalde mijn vader of zijn vriendin me gewoon alleen op. :)
Werkte prima zo, mijn moeder wist precies wie zich met mij en mijn opvoeding bemoeide en als er eens wat was op school ofzo dan kon ze het ook gewoon bespreken met de vriendin in kwestie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:46

Jeetje, wat wordt er hier uitgegaan van uitersten.
TS en ex staan op goede voet met elkaar en gaan vriendschappelijk met elkaar om, laten we dat vooral zo houden. Het heeft geen enkele zin om het alsnog een rare verhouding/situatie te laten worden.

Ik sluit me volledig aan bij Kwanyin.
Kwanyin schreef:
Gewoon geen situatie van maken TS :P .

Jullie kunnen goed overweg, en hij heeft het op fb dus het is niet bepaald dat hij het voor je wil verstoppen. Ik zou het gewoon de volgende keer luchtig zeggen "hé, ik zag dat je opnieuw verliefd bent. Leuk voor je! En wie is de gelukkige (of slachtoffer :P )?"
En dan zie je zelf wel wat hij zegt. Wie weet zegt hij wel dat het nog pril is en hij daarom nog geen groot gedoe ervan wou maken. En als het serieus wordt zeg je gewoon dat je het hem gunt en ze zich zeker niet hoeft te verstoppen als je eens langskomt om je dochter op te halen oid.

Als jullie nog zo goed met elkaar omgaan, lijkt me dit een prima manier om er naar te vragen en meteen aan te geven dat ze van harte welkom is. Een hele positieve benadering, die volgens mij nooit als bemoeizucht of recht van kennismaken kan worden ervaren, maar alleen een stukje interesse.