De dag dat iemand besluit..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:56

Elin_ schreef:
Ik ben het eigenlijk met maximuss eens.
Misschien komt het hard over, maar in dit hele topic wordt een suïcidaal mens gegeneraliseerd.
Iemand met een hele lange lijdensweg. Het kan nooit in een opwelling e.d.
Mijn vader heeft vroeger als tiener een jongetje van 9 van het touw afgehaald (was helaas al telaat) deze jongen ging heel slecht op school en had een slecht rapport die dag meegekregen en was bang voor zijn vader.
Niet iedereen kan evenveel aan. Sommige die ik ken hebben een verleden waar je u tegen zegt,maar "dealen" ermee en hebben zoiets van gebeurd is gebeurd. Andere zijn een jaar werkeloos en breken dan al compleet.
Dus ieder suïcide mens een lange lijdensweg ? Nee denk het absoluut niet.

Als een kind bang is voor zijn vader dan is er IMO ook al e.e.a aan voor af gegaan. Kinderen zijn niet standaard bang voor hun ouders.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:19

Ayasha schreef:
Elin_ schreef:
Ik ben het eigenlijk met maximuss eens.
Misschien komt het hard over, maar in dit hele topic wordt een suïcidaal mens gegeneraliseerd.
Iemand met een hele lange lijdensweg. Het kan nooit in een opwelling e.d.
Mijn vader heeft vroeger als tiener een jongetje van 9 van het touw afgehaald (was helaas al telaat) deze jongen ging heel slecht op school en had een slecht rapport die dag meegekregen en was bang voor zijn vader.
Niet iedereen kan evenveel aan. Sommige die ik ken hebben een verleden waar je u tegen zegt,maar "dealen" ermee en hebben zoiets van gebeurd is gebeurd. Andere zijn een jaar werkeloos en breken dan al compleet.
Dus ieder suïcide mens een lange lijdensweg ? Nee denk het absoluut niet.

Als een kind bang is voor zijn vader dan is er IMO ook al e.e.a aan voor af gegaan. Kinderen zijn niet standaard bang voor hun ouders.

Nee, maar emoties zijn ook een heel ingewikkeld iets. Dat je soms het idee hebt dat de wereld vergaat, zo voelt het voor jou. En de zaak in kwestie eigenlijk best wel meevalt.
Dus in hoeverre vond hij dit zo afschuwelijk dacht hij misschien dat hij een totale mislukking was terwijl zijn vader ook net zo goed had kunnen zeggen;Ik wil dat je meer je best doet, maar dit kan gebeuren.

Deze jongen zal vast wel iets gebeurd zijn, maar ik bedoel maar.. niet altijd is het altijd diezelfde situatie en is het niet in een opwelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 23:16

Nayomie schreef:
Wat ik veel hoor is dat mensen het egoïstisch vinden, maar dan vraag ik mij af, hebben zij wel door hoe ver en veel er gebeurd is, voor een persoon dit besluit? Zoiets besluit je niet zomaar even, daar is heel veel aan vooraf gegaan voor iemand dit besluit neemt.

Ik heb deze week op mijn werk een vrouw gevonden die al 2 dagen dood in haar auto lag. Vind ik het egoistisch? In een bepaalde zin wel. Ik was en ben nog steeds in shock. Ik snap niet hoe iemand zoiets kan doen op een publieke plaats waar veel kinderen komen en diegene die haar vinden, waaronder ik dus, voor het leven tekend.

Langs de andere kant snap ik ook wel dat, als je echt op bent, je geen andere uitweg ziet. Maar goed, naar mijn idee zijn er dan betere plaatsen om zoiets te doen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:05

Toevallig struikelde ik vanmorgen over dit stripverhaal van Merel Barends, over de zelfmoord van haar broertje (groep 8!), misschien heeft iemand er wat aan: https://www.mindshakes.com/4513-2/

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:11

Dat is een leuk stripverhaal maar gedeeltelijk niet erg reëel. Vooral het stuk over hulp inschakelen klopt helaas voor geen meter...... Of in elk geval zeker niet bij iedereen...

Dreamy

Re: De dag dat iemand besluit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:25

Daar had ik inderdaad ook even een moment van "ehm, nee.." Was het maar zo makkelijk :+

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:35

Hulpverlening is inderdaad niet makkelijk. Niet voor de familie om ervoor te zorgen dat er uberhaubt hulpverlening komt, maar ook voor hulpverleners zelf zal het niet altijd makkelijk zijn. En niet iedereen die suïcidaal is staat open voor hulpverlening ook.....

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:43

Plus, als iemand vermoedens zou hebben en mij zou vragen of ik depressief was of gedachten over de dood zou ik steevast zeggen "Nee hoor," en het gesprek de andere kant op sturen, terwijl mijn hart in mijn keel zou zitten, want oh oliebol, iemand heeft het misschien door, en me nog verder afsluiten, bang voor dat mensen mij veroordelen.

Dus nee, het is niet altijd zo makkelijk.

113 heb ik trouwens wel echt heel veel hulp aan gehad, met bellen. Dat wel. Helaas moest ik soms lang in de wacht staan en dan hang je gewoon op, want als je helemaal in paniek bent en je eindelijk moed hebt opgeraapt om te bellen en je krijgt het wachtdeuntje te horen, dan verdwijnt je moed meteen.

Daarom, als mensen echt verschil willen maken, zou ik ze aansporen om te gaan vrijwilligen bij 113online.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 17:19

Ook ik heb de docu gekeken, en ik moet zeggen dat ik er veel van herken, voornamelijk over het hulp willen krijgen, maar het gewoon niet krijgen. Ikzelf heb ruim 3 maanden moeten wachten tot ik een pyscholoog "kreeg" , en daarna nog een kleine maand tot we de juiste therapie hadden gevonden. Inmiddels sta ik onder behandeling maar, ik vond die 3 maanden ontzettend frusterend, ik zat maar gewoon met mijzelf opgescheept terwijl het duidelijk was dat ik een gevaar was voor mijzelf..

Goed, over zelfmoord, vind ik het egoïstisch? Nee, als je besluit om een einde te maken aan je leven moet daar heel veel aan vooraf zijn gegaan. Zo'n besluit maak je echt niet zomaar..

Ayasha schreef:
Weet je, toen er twee vliegtuigen in de twintowers geplant werden. Zijn er heel veel mensen uit het raam gesprongen voor ze konden opbranden. Ik vroeg me toen ik die beelden zag af "Wat voor hel moet het daar binnen zijn als je dat besluit neemt?"
Ik denk dat mensen die kiezen voor zelfdoding diezelfde figuurlijke hel voelen in hun hoofd.... Verdriet kan dusdanig groot zijn dat het fysiek pijn gaat doen. Ik denk dat veel mensen die kiezen voor zelfdoding figuurlijk gezien in een brandende kamer zitten zonder enig vooruitzicht op verbetering. En als je het leven echt zó voelt, hoe kan je dan iemand kwalijk nemen dat die kiest voor de enige uitweg die hij of zij ziet?
Niemand vond de mensen die toen gesprongen zijn egoïstisch... Het enige verschil is dat de hel waar ze door sprongen toen zichtbaar, tastbaarder was.

Dit, echt gewoon dit.. Als de hel (zoals in dit geval) zichtbaar is vind niemand het egoïstisch, maar zodra de hel inderdaad niet echt zichtbaar is, vinden mensen het wel egoïstisch en kunnen ze het niet begrijpen.. Toch best apart.. Maar ik kan uit eigen evaring wel vertellen dat een depressie echt een hel is..

En tja, je hebt inderdaad verschillende manieren om je leven te beëindigen, en dat is voor iedereen anders. Ik zelf heb nooit voor de trein gekozen, puur omdat ik geen "chaos, ravage" achter wil laten na mijn dood.

Ook ik heb de strip bekeken, en kon dingen wel herkennen, maar dat hulp de oplossing is, en dat het zo makkelijk lijkt om hulp te zoeken.. Dat gaat er bij mij niet in :n ..

Net wat ElineS zegt, als mensen vragen hoe gaat het met je? Antwoord ik (bijna) altijd standaard "Goed!!" En als mensen vragen of ik depressief ben, of veel na denk over zelfmoord zeg ik altijd :"Nee hoor!"..
Zelf heb ik geen evaring met 113, puur omdat het nooit in mij is opgekomen, maar ik vind het echt oprecht super dat zoiets bestaat! ^^.

En over de mensen die het doen om aandacht te krijgen, tja.. Ik denk dat hun ook hulp nodig hebben, sowieso vind ik associëren met zelfmoord of snijden not done, idemtio met "grapjes" over zelfmoord.. :n

En tja, niet aan iedereen kan je zien dat hij/zij psychische klachten heeft. Ikzelf geef me niet zo snel open, en voor buitenstaanders lijk ik gewoon een "normaal, vrolijk meisje" niemand ziet (of wil zien) de strijd die ik dagelijks met mijzelf voer.. :)

En over mijn eigen blik over zelfmoord, ja ik heb zelf een poging gedaan. Waarom? Ik zag het leven niet meer zitten, en dit was voor mij de enige uitweg die zichtbaar was. Dit was overgins niet een roekeloze beslissing en ik heb zeker lang over nagedacht, mijn vriend heeft mijn plan doorgehad voor de meds daadwerkelijk in werking konden gaan.. Achteraf (Het is ongeveer een maand geleden), ben ik blij dat hij er was. :o En ja ik heb nu nog wel eens momenten dat ik denk:" Ik hoop dat ik niet meer wakker word" of "ik zie het echt niet meer zitten".. Maar een echte poging heb ik niet meer gedaan.

En voor iedereen die kampt met zelfmoord gedachten een hele dikke knuffel! :(:)
Ook voor jou zal er een einde komen aan deze lange donkere tunnel :(:)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:01

http://www.ad.nl/binnenland/vrouw-die-z ... haring_web

Vrouw die zichzelf in brand stak in Bennekom en overleed liep de dag ervoor verward over straat. Iemand heeft haar opgemerkt en de politie gebeld, die haar hebben overgenomen. De vrouw zocht hulp, wilde opgenomen worden etc, maar was blijkbaar uitbehandeld. Politie heeft haar waarschijnlijk, denk ik dan, net zoals bij mij, gewoon laten gaan (want uitbehandeld is uitbehandeld), en voila, dag later steekt ze zichzelf in brand en sterft.

Zo goed is de hulp hier in NL. Had wederom voorkomen kunnen worden.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:03

Ik heb zelf 3 jaar gewerkt in de psychiatrie maar voor de hulpverleners is het ook erg frustrerend dat je iemand zo ziet lijden maar dat je niets mag doen omdat 'psychiater' besluit dat iemand dat niet nodig heeft

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:05

Zeer triest... -O-