Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
vienna1987 schreef:Als leraar - leerling verhouding op zo'n jonge leeftijd. Wel moeilijk vind inderdaad positie machts misbruik wel een gevaarlijke ,maar wat als de leraar of lerares 20 is en de leerling 15? Ik was op mijn 20ste nog best jong in mijn doen en laten! Dus tja ik zeg ligt echt aan de situatie.
Santos_05 schreef:Als een relatie is ontstaan uit liefde (gelijkwaardige liefde) is dat ook geen probleem, maar bakvisliefde door aandacht / geld enz is gevaarlijke liefde en zou elke verstandige man zich van bewust moeten zijn om er geen misbruik van te maken.
Lusitana schreef:vienna1987 schreef:Als leraar - leerling verhouding op zo'n jonge leeftijd. Wel moeilijk vind inderdaad positie machts misbruik wel een gevaarlijke ,maar wat als de leraar of lerares 20 is en de leerling 15? Ik was op mijn 20ste nog best jong in mijn doen en laten! Dus tja ik zeg ligt echt aan de situatie.
Het gebeurt ook op de universiteit, dan is ook de leerling volwassen.
Ik ben 29 en hij is 47. Voel me er prima bij, we hebben het super samen. Met mannen van mijn leeftijd heb ik niet zoveel, dat jonge spul moet je nog zoveel leren. 
Goof schreef:Precies. Daar zijn het geen kinderen meer. Vind ik het al een heel ander verhaal.
Lusitana schreef:Goof schreef:Precies. Daar zijn het geen kinderen meer. Vind ik het al een heel ander verhaal.
Een puber is ook geen kind, punt.
Citaat:Wat is de puberteit?
De puberteit is in feite het begin van de adolescentie: tussen 10 en 15 jaar. De puberteit slaat met name op de lichamelijke volwassenwording, de lichamelijke ontwikkeling die leidt tot vruchtbaarheid. Gemiddeld kan een jongen van 16 kinderen verwekken en een meisje van 15 kinderen krijgen. Is je kind geslachtsrijp? Dan is de puberteit afgelopen. Toch is je kind daarmee nog niet volwassen. Juist op geestelijk gebied moet hij nog een aantal belangrijke ontwikkelingen doormaken, die voornamelijk in zijn hersenen plaatsvinden.
Wat is de adolescentie?
De adolescentie is de levensperiode tussen 10 en 22 jaar. In feite beslaat het de hele periode van de volwassenwording. Het gaat hierbij dus om alle facetten van volwassenwording: sociaal, emotioneel, lichamelijk, cognitief, maatschappelijk. Adolescentie is bovenal een cultureel en maatschappelijk fenomeen. De leeftijdsgrenzen van de adolescentie kunnen daarom per cultuur verschillen.
Goof schreef:Ik ben echt verbaasd dat je dit kunt stellen. Een puber is een kind en zeker geen volwassene. Dat is een feit.
chanel1985 schreef:Maar als een puber ook niet volwassen is, is het dan ok dat een volwassen persoon, die dan nog is een machts functie heeft een relatie aangaat?
Want je zegt zelf dat een puber geen volwassene is, en als het geen volwassene is, is die relatie toch niet ok?
xniieeenke schreef:Mij maakt het niks uit!
Alleen gebeurt het zo dat er (meestal is de vrouw de jonge partner) iemand met een rugzakje vol nare ervaringen is en dan bij een oude, meestal ietwat onverzorgde man komt. Dat vind ik dus creepy.
elenaMM77 schreef:xniieeenke schreef:Mij maakt het niks uit!
Alleen gebeurt het zo dat er (meestal is de vrouw de jonge partner) iemand met een rugzakje vol nare ervaringen is en dan bij een oude, meestal ietwat onverzorgde man komt. Dat vind ik dus creepy.
dan heb je het over een vrouw die haar bagage niet kan tillen,
diep in de put zit en waar misbruik van gemaakt wordt door iemand die op zoek is naar een kwetsbaar persoon..
Ik heb het over de vrouw met rugzak die gewoon niet tot haar eigen leeftijd wordt aangetrokken, omdat die mensen zich vaak in een hele andere levensfase bevinden.. Daardoor is er gewoon geen goede match of basis om een relatie op te bouwen, behalve uiterlijk.
Deze vrouwen zijn niet de vrouwen die gewoon maar iemand oppikken of wanhopig zoeken naar een partner.. Sterker nog, ze zijn vaak heel lang single.. Meestal merk je ze niet eens echt op, dus zou je ze wellicht niet eens zien als de vrouw die op oudere man valt.
Heel mooi verwoord. elenaMM77 schreef:xniieeenke schreef:Mij maakt het niks uit!
dan heb je het over een vrouw die haar bagage niet kan tillen,
diep in de put zit en waar misbruik van gemaakt wordt door iemand die op zoek is naar een kwetsbaar persoon..
Ik heb het over de vrouw met rugzak die gewoon niet tot haar eigen leeftijd wordt aangetrokken, omdat die mensen zich vaak in een hele andere levensfase bevinden.. Daardoor is er gewoon geen goede match of basis om een relatie op te bouwen, behalve uiterlijk.
Deze vrouwen zijn niet de vrouwen die gewoon maar iemand oppikken of wanhopig zoeken naar een partner.. Sterker nog, ze zijn vaak heel lang single.. Meestal merk je ze niet eens echt op, dus zou je ze wellicht niet eens zien als de vrouw die op oudere man valt.
DatBenIkNou schreef:Sammie schreef:
Ja natuurlijk. Echte liefde uiteraard.
Goof schreef:Wat is de puberteit?
De puberteit is in feite het begin van de adolescentie: tussen 10 en 15 jaar. De puberteit slaat met name op de lichamelijke volwassenwording, de lichamelijke ontwikkeling die leidt tot vruchtbaarheid. Gemiddeld kan een jongen van 16 kinderen verwekken en een meisje van 15 kinderen krijgen. Is je kind geslachtsrijp? Dan is de puberteit afgelopen. Toch is je kind daarmee nog niet volwassen. Juist op geestelijk gebied moet hij nog een aantal belangrijke ontwikkelingen doormaken, die voornamelijk in zijn hersenen plaatsvinden.
Wat is de adolescentie?
De adolescentie is de levensperiode tussen 10 en 22 jaar. In feite beslaat het de hele periode van de volwassenwording. Het gaat hierbij dus om alle facetten van volwassenwording: sociaal, emotioneel, lichamelijk, cognitief, maatschappelijk. Adolescentie is bovenal een cultureel en maatschappelijk fenomeen. De leeftijdsgrenzen van de adolescentie kunnen daarom per cultuur verschillen.
Lusitana schreef:Ik ken ook iemand die niet eens durfde te vertellen hoe oud haar vriend was vanwege de vooroordelen. Die bleek ook over de zestig, zij was in de twintig. Ik vind dat raar, dat je dan het niet eens over je vriend (s leeftijd) kunt hebben.
Die vrouw ziet er trouwens zeker tien jaar jonger uit, zo kon dat gebeuren.)Goof schreef:Vind jij het een gezonde situatie als een docent verliefd wordt op een pubermeisje/ puberjongen?
Lusitana schreef:Als het gaat om illegalen die een verblijfsvergunning willen krijgen heeft dat verder niets met leeftijd of liefde te maken.
Maar ik ken iemand waarvan ik de leeftijd niet zeker weet, maar wel in de zestig, die een normale liefdesrelatie had met een jongen van twintig. Het woord "girlfriend" (het waren britten) klinkt dan best raar trouwens, dit terzijde.
Ze zijn door een een boel practische dingen (afstand, financiën oa) uiteindelijk uit elkaar gegaan, maar de leeftijd speelde daarbij geen enkele rol.
Ik ken ook iemand die niet eens durfde te vertellen hoe oud haar vriend was vanwege de vooroordelen. Die bleek ook over de zestig, zij was in de twintig. Ik vind dat raar, dat je dan het niet eens over je vriend (s leeftijd) kunt hebben.
Ik heb een vriendin met een man die 25 jaar ouder is en die zijn al meer dan 25 jaar samen, en daar zijn wel de nodige problemen, maar dat is omdat hij een alcoholist is en een byzonder naar en liefdeloos persoon is geworden. Niet omdat hij nu oud is.
Je moet bij problemen altijd kijken wat de oorzaak is en niet automatisch maar naar leeftijdsverschil wijzen.
Palmera schreef:Maar: of het nou echte liefde is of niet. Is er iets mis mee als zo'n jonge knul in de laatste jaren van het leven van die vrouw, haar wat vertier geeft? Haar laat leven met zijn jeugd? Denken jullie niet dat zij zich beter vermaakt met zo'n jong ding ipv op de bejaardenbingo?
En ja, daar krijgt hij dan wat voor terug. Dus eigenlijk werkt deze 'relatie' tussen twee volwassen mensen dan toch ook?
Het zou mijn keuze niet zijn, maar dat doet er niet toe.