Liefde kent geen leeftijd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:56

@Marije, het leven geeft geen garanties (overlijden of scheiden), maar bewust dingen aangaan (groot leeftijdsvershil/ziekte) doe je uit liefde.

Als een relatie is ontstaan uit liefde (gelijkwaardige liefde) is dat ook geen probleem, maar bakvisliefde door aandacht / geld enz is gevaarlijke liefde en zou elke verstandige man zich van bewust moeten zijn om er geen misbruik van te maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:01

vienna1987 schreef:
Als leraar - leerling verhouding op zo'n jonge leeftijd. Wel moeilijk vind inderdaad positie machts misbruik wel een gevaarlijke ,maar wat als de leraar of lerares 20 is en de leerling 15? Ik was op mijn 20ste nog best jong in mijn doen en laten! Dus tja ik zeg ligt echt aan de situatie.

Het gebeurt ook op de universiteit, dan is ook de leerling volwassen.
Dat het niet mag is op zich goed want het ontstaat gewoon niet vanuit de juiste positie. Dat is ook met dokter patient zo. Er is een natuurlijk ontzag dat kan zorgen dat je te ontvankelijk bent voor taken die je anders niet aan zou gaan.

Maar het is niet zo dat het altijd per definitie een heel kwalijke zaak is dat er iets ontstaat. En verliefdheid op zich houd je niet tegen, maar je kunt besluiten om er niks mee te doen.
In het geval van leraren zijn ze dat zelfs verplicht.
En daar ben ik op zich ook voor, laten er geen misverstanden over bestaan.
Alleen kan ik een en ander wel begrijpen en keur ik als het werkelijk liefde blijkt te zijn, het op zich niet af.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-05-16 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:02

Santos_05 schreef:
Als een relatie is ontstaan uit liefde (gelijkwaardige liefde) is dat ook geen probleem, maar bakvisliefde door aandacht / geld enz is gevaarlijke liefde en zou elke verstandige man zich van bewust moeten zijn om er geen misbruik van te maken.

En VROUW.

We moeten er voor waken om er van uit te gaan dat de man altijd maar de machthebber is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:02

Lusitana schreef:
vienna1987 schreef:
Als leraar - leerling verhouding op zo'n jonge leeftijd. Wel moeilijk vind inderdaad positie machts misbruik wel een gevaarlijke ,maar wat als de leraar of lerares 20 is en de leerling 15? Ik was op mijn 20ste nog best jong in mijn doen en laten! Dus tja ik zeg ligt echt aan de situatie.

Het gebeurt ook op de universiteit, dan is ook de leerling volwassen.

Precies. Daar zijn het geen kinderen meer. Vind ik het al een heel ander verhaal.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:05

Ik leerde op mijn 18e een leuke vent van 36 kennen, we hebben het bijna 8 jaar volgehouden. Achteraf liep dat o.a. stuk omdat ik nog zoveel persoonlijke groei doormaakte terwijl hij al een veel beter besef had van wie hij was.

Nu heb ik weer een ouwe banketstaaf :D Ik ben 29 en hij is 47. Voel me er prima bij, we hebben het super samen. Met mannen van mijn leeftijd heb ik niet zoveel, dat jonge spul moet je nog zoveel leren. ;)

Het is zo verschillend per relatie. Twee mensen van dezelfde leeftijd kunnen totaal ongeschikt zijn voor een relatie door bijvoorbeeld machtsverschillen, dit kan net zo goed bij grote leeftijdsverschillen het geval zijn. Overigens vind ik mezelf met ex op het randje, maar iemand van 13 met iemand van 31 vind ik dan weer ziek terwijl dat hetzelfde leeftijdsverschil is.
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 23-05-16 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:07

Goof schreef:
Precies. Daar zijn het geen kinderen meer. Vind ik het al een heel ander verhaal.

Een puber is ook geen kind, punt.
Nogmaals ik ben niet voor leraren leerlingen verhoudingen, maar ik snap wel dat een leraar verliefd kan worden op een leerling, puber of volwassen en zelfs dat er een normale relatie uit zou kunnen ontstaan.

Het is echt niet zo dat als een leerling volwassen is dat er automatisch geen misbruik in het spel is.
De machtspositie is nog steeds aanwezig.

In beide gevallen kan het gruwelijk mis zijn en daarom mag het in beide gevallen gewoon niet.
Dat neemt niet weg dat er wel gewoon relaties ontstaan soms, die niet persee slecht hoeven te zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:14

Lusitana schreef:
Goof schreef:

Een puber is ook geen kind, punt.

Ik ben echt verbaasd dat je dit kunt stellen. Een puber is een kind en zeker geen volwassene. Dat is een feit.

Citaat:
Wat is de puberteit?

De puberteit is in feite het begin van de adolescentie: tussen 10 en 15 jaar. De puberteit slaat met name op de lichamelijke volwassenwording, de lichamelijke ontwikkeling die leidt tot vruchtbaarheid. Gemiddeld kan een jongen van 16 kinderen verwekken en een meisje van 15 kinderen krijgen. Is je kind geslachtsrijp? Dan is de puberteit afgelopen. Toch is je kind daarmee nog niet volwassen. Juist op geestelijk gebied moet hij nog een aantal belangrijke ontwikkelingen doormaken, die voornamelijk in zijn hersenen plaatsvinden.

Wat is de adolescentie?

De adolescentie is de levensperiode tussen 10 en 22 jaar. In feite beslaat het de hele periode van de volwassenwording. Het gaat hierbij dus om alle facetten van volwassenwording: sociaal, emotioneel, lichamelijk, cognitief, maatschappelijk. Adolescentie is bovenal een cultureel en maatschappelijk fenomeen. De leeftijdsgrenzen van de adolescentie kunnen daarom per cultuur verschillen.

DatBenIkNou

Re: Liefde kent geen leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:17

Dank je Goof. Exact wat ik dacht.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:19

Goof schreef:
Ik ben echt verbaasd dat je dit kunt stellen. Een puber is een kind en zeker geen volwassene. Dat is een feit.

Ik zeg niet dat een puber volwassen is. Ik zeg dat het geen kind is.
Als jij een scheidlijn trekt tussen kind en volwassene, is dt prima, maar ik heb niet het idee dat een kind plotseling op een bepaalde leeftijd volwassen is.
Daar zit dus die adolescentie tussen.

(En begeleiding daarin door een verantwoordelijke volwassene kan daarbij beter uitpakken dan als een ongeleid projectiel in de drugs,drank en sex storten met een leeftijdsgenoot, als vallen daar ook lessen uit te halen.)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-05-16 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:22

Maar als een puber ook niet volwassen is, is het dan ok dat een volwassen persoon, die dan nog is een machts functie heeft een relatie aangaat?

Want je zegt zelf dat een puber geen volwassene is, en als het geen volwassene is, is die relatie toch niet ok?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:27

chanel1985 schreef:
Maar als een puber ook niet volwassen is, is het dan ok dat een volwassen persoon, die dan nog is een machts functie heeft een relatie aangaat?

Want je zegt zelf dat een puber geen volwassene is, en als het geen volwassene is, is die relatie toch niet ok?

Het mág nooit, ongeacht de leeftijd. In een inrichting mogen de begeleiders ook niet met volwassen clienten iets aangaan.

Maar ik zie niet wat als het goed gaat of als het slecht gaat een leeftijd daar mee te maken heeft.
Dat heeft veel meer te maken met hoe met dingen wordt omgegaan.

Liefde en relaties zijn niet automatisch met elkaar verbonden. Maar als er werkelijke liefde is in een relatie, is die niet schadelijk. Immers je doet dan alles om elkaar gelukkig te maken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:35

xniieeenke schreef:
Mij maakt het niks uit!
Alleen gebeurt het zo dat er (meestal is de vrouw de jonge partner) iemand met een rugzakje vol nare ervaringen is en dan bij een oude, meestal ietwat onverzorgde man komt. Dat vind ik dus creepy.

dan heb je het over een vrouw die haar bagage niet kan tillen,
diep in de put zit en waar misbruik van gemaakt wordt door iemand die op zoek is naar een kwetsbaar persoon..

Ik heb het over de vrouw met rugzak die gewoon niet tot haar eigen leeftijd wordt aangetrokken, omdat die mensen zich vaak in een hele andere levensfase bevinden.. Daardoor is er gewoon geen goede match of basis om een relatie op te bouwen, behalve uiterlijk.

Deze vrouwen zijn niet de vrouwen die gewoon maar iemand oppikken of wanhopig zoeken naar een partner.. Sterker nog, ze zijn vaak heel lang single.. Meestal merk je ze niet eens echt op, dus zou je ze wellicht niet eens zien als de vrouw die op oudere man valt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:46

elenaMM77 schreef:
xniieeenke schreef:
Mij maakt het niks uit!
Alleen gebeurt het zo dat er (meestal is de vrouw de jonge partner) iemand met een rugzakje vol nare ervaringen is en dan bij een oude, meestal ietwat onverzorgde man komt. Dat vind ik dus creepy.

diep in de put zit en waar misbruik van gemaakt wordt door iemand die op zoek is naar een kwetsbaar persoon..

Ik heb het over de vrouw met rugzak die gewoon niet tot haar eigen leeftijd wordt aangetrokken, omdat die mensen zich vaak in een hele andere levensfase bevinden.. Daardoor is er gewoon geen goede match of basis om een relatie op te bouwen, behalve uiterlijk.

Deze vrouwen zijn niet de vrouwen die gewoon maar iemand oppikken of wanhopig zoeken naar een partner.. Sterker nog, ze zijn vaak heel lang single.. Meestal merk je ze niet eens echt op, dus zou je ze wellicht niet eens zien als de vrouw die op oudere man valt.

:j Heel mooi verwoord.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:59

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:07

elenaMM77 schreef:
xniieeenke schreef:
Mij maakt het niks uit!

Hier wil ik even op in haken in dat laatste stukje omschrijf je precies hoe ik ben
Ik ben 17 over drie weken word ik achttien maar ik voel me totaal niet aangetrokken tot personen van mijn eigen leeftijd ik kan beter op schieten met mensen boven de twintig

ik moet hier wel bij vertellen dat ik ook een aardig rugzakje heb en heel veel heb mee gemaakt maar ik kan er mee om gaan en ga verder met mijn leven en kijk vooruit in plaats van achteruit

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:25

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:33

DatBenIkNou schreef:
Sammie schreef:

Ja natuurlijk. Echte liefde uiteraard. :+

Maar: of het nou echte liefde is of niet. Is er iets mis mee als zo'n jonge knul in de laatste jaren van het leven van die vrouw, haar wat vertier geeft? Haar laat leven met zijn jeugd? Denken jullie niet dat zij zich beter vermaakt met zo'n jong ding ipv op de bejaardenbingo?

En ja, daar krijgt hij dan wat voor terug. Dus eigenlijk werkt deze 'relatie' tussen twee volwassen mensen dan toch ook?
Het zou mijn keuze niet zijn, maar dat doet er niet toe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:36

Als het gaat om illegalen die een verblijfsvergunning willen krijgen heeft dat verder niets met leeftijd of liefde te maken.

Maar ik ken iemand waarvan ik de leeftijd niet zeker weet, maar wel in de zestig, die een normale liefdesrelatie had met een jongen van twintig. Het woord "girlfriend" (het waren britten) klinkt dan best raar trouwens, dit terzijde.
Ze zijn door een een boel practische dingen (afstand, financiën oa) uiteindelijk uit elkaar gegaan, maar de leeftijd speelde daarbij geen enkele rol.

Ik ken ook iemand die niet eens durfde te vertellen hoe oud haar vriend was vanwege de vooroordelen. Die bleek ook over de zestig, zij was in de twintig. Ik vind dat raar, dat je dan het niet eens over je vriend (s leeftijd) kunt hebben.

Ik heb een vriendin met een man die 25 jaar ouder is en die zijn al meer dan 25 jaar samen, en daar zijn wel de nodige problemen, maar dat is omdat hij een alcoholist is en een byzonder naar en liefdeloos persoon is geworden. Niet omdat hij nu oud is.

Je moet bij problemen altijd kijken wat de oorzaak is en niet automatisch maar naar leeftijdsverschil wijzen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:45

Goof schreef:
Wat is de puberteit?

De puberteit is in feite het begin van de adolescentie: tussen 10 en 15 jaar. De puberteit slaat met name op de lichamelijke volwassenwording, de lichamelijke ontwikkeling die leidt tot vruchtbaarheid. Gemiddeld kan een jongen van 16 kinderen verwekken en een meisje van 15 kinderen krijgen. Is je kind geslachtsrijp? Dan is de puberteit afgelopen. Toch is je kind daarmee nog niet volwassen. Juist op geestelijk gebied moet hij nog een aantal belangrijke ontwikkelingen doormaken, die voornamelijk in zijn hersenen plaatsvinden.

Wat is de adolescentie?

De adolescentie is de levensperiode tussen 10 en 22 jaar. In feite beslaat het de hele periode van de volwassenwording. Het gaat hierbij dus om alle facetten van volwassenwording: sociaal, emotioneel, lichamelijk, cognitief, maatschappelijk. Adolescentie is bovenal een cultureel en maatschappelijk fenomeen. De leeftijdsgrenzen van de adolescentie kunnen daarom per cultuur verschillen.

Pubertijd bij mijn dochter als het gaat om haar emoties, want lichamelijk was ze duidelijk al vroeg een vrouw: Het ene moment was ze een volwassen vrouw, zeer wijs wetend wat en hoe ze zaken wilde en het andere moment was ze een kind en reageerde ze als een kind. Of anders gezegd er was nog geen evenwicht in haar emoties. Adolescent was ze duidelijk.
Die emoties konden wisselen per minuut. }>

Pubertijd bij mijn zonen:
Vaak stonden ze te stuiteren van het testosteron op de deurmat. Beiden waren jong lichamelijk volwassen. Emotioneel vond ik hun jonger, meer kind vergeleken bij mijn dochter. Kon ik met mijn dochter zeer volwassen contact hebben zoals vrouwen onder elkaar, ervoer ik mijn zonen nog meer als leuke gezellige jongens. Pas na hun twintig jaar vond ik dat mijn zonen de volwassenheid kregen die mijn dochter al een tijd had.

Dus ik ga mee met Lusitana haar mening. Veel meiden zijn als ze adolescent zijn al vrij volwassen!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:47

Lusitana schreef:
Ik ken ook iemand die niet eens durfde te vertellen hoe oud haar vriend was vanwege de vooroordelen. Die bleek ook over de zestig, zij was in de twintig. Ik vind dat raar, dat je dan het niet eens over je vriend (s leeftijd) kunt hebben.

Ik weet niet of dat zo raar is. Zoals jullie gisteravond konden lezen had ik pas de vlinders in mijn buik van een achttienjarige, en hoop ik nog steeds dat er iets uitkomt. Een aantal maanden terug was ik gek op mijn instructrice, die is 45. (Ik ben helemáál niet wanhopig op zoek hoor... O:) Die vrouw ziet er trouwens zeker tien jaar jonger uit, zo kon dat gebeuren.)

In beide gevallen geloof(de) ik erin, maar in beide gevallen dacht ik ook: durf ik zo iemand wel mee te nemen naar het kerstdiner van mijn ouders? Als je zelf nooit een veel oudere of jongere partner hebt gehad, vind je dat waarschijnlijk heel gek, net zoals ik het gek vind dat een vriendin van mij op vijftigers valt (soms kaal en dik!) of dat Patricia Paay goede sier maakt met een knul van in de twintig. Uit angst om voor gek te staan en te worden veroordeeld door je omgeving, kan ik me best voorstellen dat je de leeftijd van je partner niet durft te noemen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:49

Goof schreef:
Vind jij het een gezonde situatie als een docent verliefd wordt op een pubermeisje/ puberjongen?

Aan welke leeftijd denk jij bij de docent.
Op mijn middelbare school was de rector getrouwd met een oudleerlinge. Die twee hadden een relatie toen hij daar als docent kwam. Zij was toen 17 en hij een net beginnende jonge docent van 22. Hij heeft haar nooit als leerling in de klas gehad.
De ene situatie is de andere niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:55

pien_2010 schreef:
Dus ik ga mee met Lusitana haar mening. Veel meiden zijn als ze adolescent zijn al vrij volwassen!

Adolescentie komt dan ook NA de puberteit ;)
Dat is wat anders dan wat Lusitana zei.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:58

Lusitana schreef:
Als het gaat om illegalen die een verblijfsvergunning willen krijgen heeft dat verder niets met leeftijd of liefde te maken.

Maar ik ken iemand waarvan ik de leeftijd niet zeker weet, maar wel in de zestig, die een normale liefdesrelatie had met een jongen van twintig. Het woord "girlfriend" (het waren britten) klinkt dan best raar trouwens, dit terzijde.
Ze zijn door een een boel practische dingen (afstand, financiën oa) uiteindelijk uit elkaar gegaan, maar de leeftijd speelde daarbij geen enkele rol.

Ik heb een vriendin met een man die 25 jaar ouder is en die zijn al meer dan 25 jaar samen, en daar zijn wel de nodige problemen, maar dat is omdat hij een alcoholist is en een byzonder naar en liefdeloos persoon is geworden. Niet omdat hij nu oud is.

Je moet bij problemen altijd kijken wat de oorzaak is en niet automatisch maar naar leeftijdsverschil wijzen.

Ik ben het voor het onderste gedeelte met je eens, maar weer niet met het eerste gedeelte. Ilegaal is niet het zelfde als iemand die een verblijfsvergunning aan vraagt!
En ook daar kan je in vergissen. Ik had een collega die ook iemand had ontmoet via het internet uit laat ik het netjes zeggen een verdacht land als het gaat om verblijfsvergunningen. Zij is een stuk ouder als hij, maar toen ze in Nederland kwam bleek het toch echt wederzijdse liefde. Zijn al jaren samen.
Laatst bijgewerkt door vienna1987 op 23-05-16 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:58

ik denk niet dat dat is wat men bedoelt met een leerling/docent relatie nunscaniels..

Want dan zou feitelijk geen enkele docent ooit mogen trouwen, want iedere vrouw is ooit een leerling geweest. Soms op het zelfde moment dat haar man al een docent was.

leerling/leraar gaat meestal om een leerling die een relatie aangaat met zijn/haar leerling..

Je hebt ook jonge leraren die een relatie aangaan met een oude leerling maar daar netjes mee wachten tot ze de school verlaten heeft.. ook dat noem ik dan geen leraar/leerling relatie....

Je voorbeeld is er gewoon een van twee jonge mensen die een relatie aangaan, waarbij er eigenlijk weinig leeftijds verschil is.. De ene is van beroep toevallig leraar.. de ander heeft nooit les van m gehad.. Dat is net zoiets als vallen als 17 jarige op een 22 jarige bouwvakker..

Leraar/leerling relatie is waarbij de ene autoriteit heeft over de ander, een extra senioriteit.

al vind ik het overigens not done om als leraar op welke leeftijd dan ook, een relatie aan te gaan met een leerling van de school waarop je zit, hoe oud diegene ook is. Je hebt als leraar een bepaalde senioriteit en verantwoordelijkheid.. dan houd je het bij praten en gezelligheid en begin je pas een relatie als iemand van school af is.. Als het echt liefde is, kun je best een paar maanden wachten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:02

Palmera schreef:
Maar: of het nou echte liefde is of niet. Is er iets mis mee als zo'n jonge knul in de laatste jaren van het leven van die vrouw, haar wat vertier geeft? Haar laat leven met zijn jeugd? Denken jullie niet dat zij zich beter vermaakt met zo'n jong ding ipv op de bejaardenbingo?

En ja, daar krijgt hij dan wat voor terug. Dus eigenlijk werkt deze 'relatie' tussen twee volwassen mensen dan toch ook?
Het zou mijn keuze niet zijn, maar dat doet er niet toe.

Menig traditionele huwelijksverhouding is ook niet veel anders :)*

Leeftijd, geld, macht, afstand, liefde, verliefdheid, lust, zekerheid noem het op, zijn allemaal variable factoren met relatieve gewichten welke voor elk individue een andere waarde.
Wanneer het meerderjarigen in een normale vrijwillige situatie (dus geen hulpverlening oid) betreft is het aan hen.

Een ander heeft imo geen recht op een mening over die keuze omdat die mening op de EIGEN wegingsfactoren gestoeld is.
Jij stelt het correct volgens mij: Het zou jouw keuze niet zijn maar dat is irrelevant +:)+