Over liefde op haar moeilijkst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:04

Kruimellover, bedankt voor het delen van je aangrijpende verhaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:08

Neem voor het gemak maar aan dat de patiënt niet op de hoogte is van de situatie, anders zou het hele gebeuren zich niet in het geniep afspelen... En nee, ik ben van mening dat je dit als partner van een zieke wederhelft die afscheid moet gaan nemen van het leven, niet kan maken. Die heeft het al moeilijk genoeg en zou zich niet druk moeten of hoeven maken om een verliefdheid van haar partner... Nogmaals: ik word hier echt verdrietig van, kan er ook niet bij dat de man in kwestie zich bezighoudt met verliefdheid op een ander terwijl de situatie thuis zo is.... Mijn hoofd zou er niet naar staan in elk geval. Mijn vader heeft voor mijn moeder gezorgd naast zijn (drukke) werk in de tijd dat zij ziek was (2,5jaar lang) tot haar overlijden. Wel met hulp van mijn opa en oma (haar ouders), maar had niet eens de tijd voor een relatie naast alle ellende thuis.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:14

Dit gaat voor mij helemaal niet over of de zieke vrouw het wel of niet moet weten, maar dat je als getrouwde kerel niet met een ander afspreekt en zoent. Wees dan een vent, ga uit elkaar, regel goede verpleging. Maar dit is zo oneerlijk.

Echt, ik begrijp niet dat TS geen moeite heeft met de handelwijze van deze man!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:18

fransje23 schreef:
Sammie schreef:
Er zijn nog gewoon mannen die gewoon voor hun vrouw zorgen. Die erkennen dat het zwaar is, maar die dragen en zoeken niet hun afleiding in een vrouw.. Die strijden mee en ondersteunen, al duurt het jaren en jaren. Die bouwen beneden een extra douche ipv bezig te zijn met het 'veroveren' een andere vrouw. Die nemen extra vrije dagen op en zorgverlof ipv smoesjes verzinnen om naar die 'andere' vrouw toe te gaan. En na het afscheid erkennen ze de zorg en geven ze aan dat het het waard was.

Ooit bedacht dat het ook beiden kan? Goed zorgen voor de zieke partner, van haar houden en mee strijden en in je schaarse vrije tijd afspreken met een vriendin?
Dat hoef ik niet te bedenken, want dat is nu juist het onderwerp van de discussie en de daaropvolgende is dat wel oké of niet reacties ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:21

simodi schreef:
Dit gaat voor mij helemaal niet over of de zieke vrouw het wel of niet moet weten, maar dat je als getrouwde kerel niet met een ander afspreekt en zoent. Wees dan een vent, ga uit elkaar, regel goede verpleging. Maar dit is zo oneerlijk.

"Ga uit elkaar"? Zo, daar zit je op te wachten op je sterfbed...
Dat lijkt mij nou niks eigenlijk :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:22

simodi schreef:

Voor mij gaat het ook om het feit dat zijn vrouw ziek is en afscheid moet nemen van het leven... Een gezond iemand kan zijn leven weer op gaan pakken nadat hij/zij bedrogen wordt (hoe rot en fout dat ook is). Deze vrouw zou zich imo moeten kunnen concentreren op de fijne momenten die haar nog gegund zijn en zich niet ook nog eens druk moeten gaan maken om het feit dat haar partner haar ontrouw is... Daar zit je als patiënt echt niet op te wachten... Gaat het niet meer, dan gaat het niet meer, maar mijn god: dat is wel heel wrang hoor als je niet meer zo lang hebt en hoopt te kunnen steunen op degene waarvan je houdt. Daarom hoop ik dat ze het niet te weten komt en dat TS en de man er nu een punt achter kunnen zetten....

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:25

Lieve ts
Wat een verschrikkelijk nare situatie, je laat duidelijk zien dat dit je aangrijpt! Inhoudelijk heb ik er geen mening over, er kunnen zoveel verschillende complexe emoties meespelen. Ik heb er wel respect voor dat jullie geen seks hebben en hebben geprobeerd afstand te nemen, ik vind veel van de reacties echt laag en sommigen lijken ook echt enkel voort te komen uit het referentiekader van de poster. Compleet gebrek aan meervoudige partijdigheid/empathie kunnen tonen voor iemand die andere keuzes maakt dan je zelf zou doen. Ik wil je heel veel sterkte wensen, mocht je behoefte hebben aan een luisterend oor staat mijn pbbox voor je open!

Nog even reactie op "ze zijn getrouwd in voor- en tegenspoed" Alsof mensen tegenwoordig niet scheiden bin het minste of geringste :') Ik.heb respect voor de mandat hij zijn vrouw nog steun biedt, er zijn voor hem ook gemakkelijkere opties...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:31

Cer schreef:
simodi schreef:

"Ga uit elkaar"? Zo, daar zit je op te wachten op je sterfbed...
Dat lijkt mij nou niks eigenlijk :n

Nee, maar ontdekken dat je bedrogen wordt lijkt me nog veel pijnlijker en verdrietiger ... En dit komt geheid uit, zulke dingen blijven geen jaren onopgemerkt.

Ik vraag me af wat TS en de man eigenlijk voor ogen hebben. Hoe zien ze dit voor zich de komende jaren?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:32

Bekeken vanuit mijn eigen gevoel als ik de zieke dame zou zijn.
Ik zou er kapot van wezen dat mijn man me op die manier zou laten vallen. Al kan ik het aan de andere kant wel kunnen begrijpen dat hij in zo'n situatie verliefd zou kunnen worden op een ander. Misschien echt, of puur als uitlaat klep.
Maar het zou mij enorm kwetsen als hij er ook daadwerkelijk mee zou doen.

En nee hij zou na mijn overlijden echt niet alleen achter hoeven blijven, en zou willen dat hij weer gelukkig zou worden met iemand. Maar die iemand moet wel goed zijn voor onze kinderen. Zeg altijd voor de grap, anders kom ik spoken ~~}>

Wat betreft TS.
Ik ben ervan overtuigd dat ts zelf ook niet voor heeft gekozen maar erin beland is. Niet opzoek maar uitgegroeid naar echte gevoelens. Kan je dit tegenhouden? Nee dat niet. Maar wel wat je ermee doet.
Terug draaien kan je het niet meer, want gebeurt is gebeurt.
Waar je wel invloed op hebt is, hoe laat je het nu verder verlopen?
Ga je ermee door? Of zet jij je eigen gevoel opzij (en ik weet dat dit heel moeilijk is) en laat het hier stoppen.
Want als het echt voorbestemd is, dan zullen jullie wegen elkaar opnieuw kruisen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:33

Aradis schreef:
Nog even reactie op "ze zijn getrouwd in voor- en tegenspoed" Alsof mensen tegenwoordig niet scheiden bin het minste of geringste :') Ik.heb respect voor de mandat hij zijn vrouw nog steun biedt, er zijn voor hem ook gemakkelijkere opties...

Nou.... bij ons in de familie zijn de meeste nog mijn hun eerste vrouw/man.
Bij mij man is er 1 neefje gescheiden (van de 55+ neven/nichten) en bij mij 2 (van de 72 neven/nichten).

Ik ben niet tegen scheiden, als een relatie niet werkt, dan werkt hij niet.
Maar bij (terminale) ziektes vind ik geen reden om uit elkaar te gaan en/of vreemd te gaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:33

Aradis schreef:
Ik.heb respect voor de man dat hij zijn vrouw nog steun biedt, er zijn voor hem ook gemakkelijkere opties...

Makkelijkere opties.. je stervende vrouw in de steek laten voor een jonge blom?

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:37

Dat is een serieus argument :') " inmijn familiegebeurd dat niet dus het is niet waar" of wat? tof dat het in jouw familie niet gebeurd, in mijn familie is bijna iedereen wel eens gescheiden..:') zit het weer fijn in evenwicht

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:37

Even inhakend op wat sommigen hier zeggen dat er prima met zijn vrouw te praten is terwijl ze ALS heeft: Als de vrouw in een vergevorderd stadium van ALS zit, valt er wellicht niet meer met haar te praten. De gevallen ALS die ik ken, gingen vliegensvlug achteruit. Wanneer je net geleerd hebt met een rollator te lopen, zit je alweer in een rolstoel, en wanneer je al gewend bent aan het opschrijven van je woorden omdat praten niet meer zo makkelijk gaat, werken je vingers ook niet meer... Gaat echt snel soms en niet meer kunnen praten gebeurt helaas ook.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:39

Bij haar weggaan is inderdaad een makkelijkere optie in mijn ogen.

Btw brainless, dat jij dat geen reden tot scheiden vindt betekent niet dat iedereen er zo over denkt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:39

TS doet net of ze geen keuze heeft. Onbegrijpelijk want die heeft ze wel. Tot nu toe heeft ze echt alleen voor haar zelf gekozen. Ze heeft tig kansen gehad om af te haken en fatsoen te tonen. Hoe egoïstisch imo. Gevoelens of niet je hebt toch ook nog begrip voor zo'n zieke vrouw en respect voor een huwelijk.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:42

Jannepauli schreef:
Aradis schreef:
Ik.heb respect voor de man dat hij zijn vrouw nog steun biedt, er zijn voor hem ook gemakkelijkere opties...

Makkelijkere opties.. je stervende vrouw in de steek laten voor een jonge blom?

Wat een reacties zeg, idioot gewoon .... Respect natuurlijk, maar kent hier niemand dan echte ware liefde, of ben ik de enige bimbo die daar nog in durft te geloven :(:) :+ :D

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:43

Ik denk TS dat jullie gevoelens, als die er nu zo heftig zijn, prima een paar maanden/onbepaalde periode on hold kunnen worden gezet, en op een later moment, wanneer dat wel gepast is, wel weer terugkeren. Wat is er zo erg aan om hem nu zijn energie aan zijn vrouw te laten geven en jullie klik even een tijd(je) te laten voor wat het is? Jullie kunnen het later toch weer oppakken? Imo verdient zij dat, en ik denk ergens ook dat het 'beter' is voor hem, en wellicht ook voor jullie mogelijk relatie als die er ooit komt; laat hem nu zoals het hoort netjes voor zijn vrouw zorgen, dat verdient zij en voorkomt bij hem ook mogelijke schuldgevoelens die mogelijk na haar overlijden naar boven kunnen komen.

Aradis

Re: Over liefde op haar moeilijkst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:44

Bloembloem, heb jet dan over de ware liefde tussen de man en zijn vrouw of tussen ts en de man?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:46

Het lijkt zo makkelijk om te zeggen: stop er mee, neem afstand, las een pauze in...enz.

Maar als je even heel simpel kijkt: als het gaat om 2 mensen die ondanks de slechte timing van elkaar houden, en zich fijn voelen bij elkaar.... hoe kan je nou degene waar je van houdt in de kou laten staan?

Die man heeft het zwaar vanwege de situatie waar die al 3 jaar in zit, met zijn aftakelende vrouw die al grotendeels weg is en onherroepelijk straks helemaal weg zal zijn. TS zit ook in een achtbaan van emoties.

Ze kunnen elkaar tot steun zijn, het voelt goed als ze bij elkaar zijn. En op zich doen ze er niemand kwaad mee gezien de man in kwestie nog gewoon zorgt dat zijn vrouw goed verzorgd wordt.

Waarom zouden ze zichzelf dan kwellen door elkaar niet meer te zien? Op die manier begin je toch ook geen fijne nieuwe relatie (waar deze man ook gewoon recht op heeft!) als je elkaar tijdens zo'n moeilijk periode in de kou laat staan?

Behalve de al bestaande relatie tussen de man en zijn vrouw is er nu ook de nieuwe relatie tussen deze man en de TS. Deze nieuwe relatie heeft bovendien toekomstperspectief, de eerste niet....

Moet je de nieuwe relatie (die óók waardevol is!) dan maar kapot laten gaan door elkaar niet te steunen tijdens een moeilijke periode?

Moet TS deze man die zoals het klinkt al 3 jaar netjes voor zijn vrouw zorgt tijdens haar aftakelen, dan maar laten stikken in zijn ellende, terwijl zij er nu al voor hem kan zijn en hem kan bijstaan?

Is het fatsoenlijker als zij nu haar handen er vanaf trekt nu het moeilijk is, en hij pas weer welkom bij haar is als dit lastige deel van zijn leven achter de rug is? Ofwel als je in de oliebol zit moet je het zelf maar oplossen maar mij er niet mee lastig vallen? Dat is ook geen fijne basis voor een relatie :(:)

De zieke vrouw mag niet in de steek gelaten worden (wordt ze trouwens ook niet!) maar deze man die zijn stinkende best al 3 jaar doet voor zijn aftakelende vrouw moet wel in de steek gelaten worden en heeft geen recht op een stukje (nieuwe) liefde :?

Dat is ook best hard als je er zo over denkt :=

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:47

Aradis schreef:
Bloembloem, heb jet dan over de ware liefde tussen de man en zijn vrouw of tussen ts en de man?

Tussen de man en de vrouw :j Ik kan niet eens uit mijn woorden
meer komen :o Zo onbegrijpelijk vind ik het ........

Dit verhaal doet mij echt wat, ik zou echt serieus al kapot gaan
van verdriet als mijn man mij dit nu in "gezonde" staat zou aan doen :)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:47

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat jouw en zijn vrienden hiervan vinden, ts?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:49

tjee TS wat een verhaal... ik heb niet alle reacties gelezen. Maar hij doet mij een beetje aan kluun denken, of tenminste het boek van hem "komt een vrouw bij de dokter" Ik kan me ergens wel voorstellen dat je als partner van, de behoefte krijgt aan een arm om je heen en meer.. Het is zo'n intens proces, en je bent beide (zieke en partner) zooo kwetsbaar. Iedereen doet het op zijn eien manier en dat verdient absoluut geen schonheids prijs maar ik kan het me zo goed voorstellen hoe zoiets gaat. Zeker met ALS, je kunt niet eens meer elkaar stevig vast houden. Praten zal moeilijk gaan.

Ik denk (maar dat is mijn persoonlijke mening) als hij zich daar beter door voelt en daardoor beter en met nog meer liefde die laatste periode met zijn vrouw kan doorbrengen is dat dan zo verkeerd....

Ik denk van niet

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:52

Thesserd schreef:
Even inhakend op wat sommigen hier zeggen dat er prima met zijn vrouw te praten is terwijl ze ALS heeft: Als de vrouw in een vergevorderd stadium van ALS zit, valt er wellicht niet meer met haar te praten. De gevallen ALS die ik ken, gingen vliegensvlug achteruit. Wanneer je net geleerd hebt met een rollator te lopen, zit je alweer in een rolstoel, en wanneer je al gewend bent aan het opschrijven van je woorden omdat praten niet meer zo makkelijk gaat, werken je vingers ook niet meer... Gaat echt snel soms en niet meer kunnen praten gebeurt helaas ook.

Ik heb het ook bij buren hier in de straat mee gemaakt.
Als ik zag hoe hard die beste man steeds achteruit vloog. Met alles liepen ze steeds een stap achter de feiten aan.
Beste man kon al snel niks meer. Alle zorg kwam op zijn vrouw neer. De enigste manier hoe hij haar wakker kon maken omdat hij gedraaid moest worden (kon niet lang in dezelfde houding liggen) was met een rietje in haar gezicht blazen en hopen dat ze wakker werd ervan.
In zijn doen was de beste man enorm verandert. Begrijpelijk want is niet niks als je lijf je zo in de steek laat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:53

Aradis schreef:
Alsof mensen tegenwoordig niet scheiden bin het minste of geringste :') Ik.heb respect voor de mandat hij zijn vrouw nog steun biedt, er zijn voor hem ook gemakkelijkere opties...

Dat is imo ook helemaal niet nodig :Y) Ik zie dat niet als respect.. Dat is normaal (en dat mag best gewaardeerd worden, daar niet van.. maar de term respect voor wordt te pas en te onpas gebruikt en dan voornamelijk als iets dat uitzonderlijk zou zijn).. Zoiets behoor je te doen binnen een huwelijk, binnen de liefde voor de ander.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:54

Aradis schreef:
Dat is een serieus argument :') " inmijn familiegebeurd dat niet dus het is niet waar" of wat? tof dat het in jouw familie niet gebeurd, in mijn familie is bijna iedereen wel eens gescheiden..:') zit het weer fijn in evenwicht

"Fijn" voor jou... maar hier geldt gelukkig nog wel in voor en tegenspoed; helemaal bij een ernstige ziekte.