Ervaringen met minimalisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 08:23

tiwi1969 schreef:
Leuk topic, ik heb in de loop van de jaren veel rommel verzameld. Woon nu 10 jaar in dit huis en de hele zolder ligt vol met overtollig spul.
Mijn voornemen is om daar iedere week een kofferbak vol van weg te brengen.
Vandaar alle oude slaapzakken, dekens en dekbedden naar de Leger des Heils container gebracht.

Er liggen ook veel paardenspullen, daarvan zijn de dekens van onze overleden pony al verkocht en andere spullen die we niet meer zullen gebruiken zijn aan een goed doel gegeven. Maar veel spul kan ook niet weg, reserve dekens van mijn paard, eczeem en vliegendekens voor de zomer. En het zadel van onze pony is nog niet verkocht en mag ook niet voor een fooi weg.

Kleding is ook zo'n dingetje immers zijn oude truien en broeken nog prima bij de paarden, daar wordt veel vies en dus ook veel in de was. Met paarden gebruik en heb je meer kleding nodig dan met een schone hobby.

Hoe doen jullie dat met paarden spullen en kleding?

Ik heb een aparte 'collectie' paardenkleding. Ligt ook niet in mijn normale kast.
Hier zitten dan 5 paardrijbroeken bij, 3 normale broeken, 4 vesten en wat shirtjes, hemdjes, sokken ed.
Verder ook een aparte jas voor bij de paarden. Dus bij mij is alles gescheiden en dat tel ik ook niet mee bij mijn normale kleding.
Kan ook echt geen normale kleding aan doen naar mijn paard dan stinkt het 5 uur in de wind, ook na het wassen.

SandravdB

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 08:37

Ik heb me rijkleding gewoon in kast liggen maar rijd wegens omstandigheden niet meer op moment, me rijpaard is overleden enkele maanden terug en met mijn budget voor nieuw paard kwam ik uit op een onbeleerde palominobonte tinker van twee jaar en vier maanden. Verder me paardenspullen op moment aan het uitzoeken en in dozen aan het doen omdat ik hoop over niet al te lange tijd te verhuizen. Nu met laatste losse dingen in keuken bezig met opruimen. Dinsdag komen ze hier wat meubels ophalen. Dan moet ik dinsdag nog naar kringloop voor afspraak voor wat andere meubels op te laten halen en dan zaterdag mijn nieuwe meubels ophalen en binnen zetten.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 09:56

Meubels zijn opgehaald, nieuwe meubels staan binnen en zo goed als alles wat weg moest is ook echt weg, nu huis in twee uur tijd netjes gepoetst. Moet wel zeggen dat ik voorheen in schoonmaak werkte dus dat mijn tempo hoog is. Vanaf nu meer tijd over voor andere dingen. Van 40 broeken in kast naar nog maar zes die fijn zitten en goed passen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:06

Lekker bezig zeg!!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:42

Iemand nog een zaag nodig? Met het opruimen van mijn gereedschapshoek kwam ik er achter dat ik 6 zagen heb, 3 grote beugelzagen en 3 kleine beugelzagen, en 4 klauwhamers. Hoe ik er aan kom ???? Ze liggen nu klaar voor stichting gered gereedschap. Een goed doel wat (tuin)gereedschap hier opknapt en naar projecten in afrika stuurt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:06

aikon schreef:
Iemand nog een zaag nodig? Met het opruimen van mijn gereedschapshoek kwam ik er achter dat ik 6 zagen heb, 3 grote beugelzagen en 3 kleine beugelzagen, en 4 klauwhamers. Hoe ik er aan kom ???? Ze liggen nu klaar voor stichting gered gereedschap. Een goed doel wat (tuin)gereedschap hier opknapt en naar projecten in afrika stuurt.

Wat is jouw definitie van "groot" en "klein"? Als die gelijk is aan de mijne, dan heb ik wel interesse in een kleine beugelzaag. Doe me even de lengte van het zaagblad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:07

aikon schreef:

Ooohhh dit is zo herkenbaar := Ik doe vaak allemaal projectjes en dan verantwoord ik het voor mezelf dat ik niet zeker weet of ik het product dat ik nodig heb nog in huis heb (dat weet ik wel, stiekem) en dat ik best een nieuwe, mooie en glanzende mee mag nemen. Ik heb het ongelofelijk vaak met nietmachines, linialen en scharen oid bijvoorbeeld.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:37

Ik verdenk mijn vader van het "dumpen" van gereedschap. Hij was namelijk zijn schuurtje aan het opruimen ten tijde dat ik in mijn nieuwe huisje kwam.

ikke het is de gewone standaard maat beugelijzerzaagjes die je in elke ijzerwarenwinkel kan kopen. Geen aparte maat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:44

aikon schreef:
Ik verdenk mijn vader van het "dumpen" van gereedschap. Hij was namelijk zijn schuurtje aan het opruimen ten tijde dat ik in mijn nieuwe huisje kwam.

ikke het is de gewone standaard maat beugelijzerzaagjes die je in elke ijzerwarenwinkel kan kopen. Geen aparte maat.

Oh, die. Ik veronderstelde dat je een beugelzaag voor hout bedoelde:
Afbeelding

Die ijzerzaagbeugels heb ik inderdaad ook in meervoud; deels door mijn vader :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:31

Leuk dat soort vaders :D Dump het maar bij ... die kan het vast wel gebruiken.

Nee, zo eentje zoek ik nog :D Heb nu nog zo'n kort inklapding. Klap tijdens het zagen ook van zelf half in ^) Erg "handig"

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:46

Hier vandeweek keuken spul uitgezocht en ook de kleding van mijn man uitgezocht, toch alles in een keer, kon mij niet inhouden :')
Eigenlijk wil ik ook nog even speelgoed uitzoeken om zo ook weer ruimte te maken voor de kerstcadeaus.

Ik krijg steeds meer zin/drang om zo weinig mogelijk spullen te hebben (+ wat decoratie voor in huis maar dan wel enkel wat er op dat moment ook echt in huis staat).

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:49

Jes schreef:
Hier vandeweek keuken spul uitgezocht en ook de kleding van mijn man uitgezocht, toch alles in een keer, kon mij niet inhouden :')
Eigenlijk wil ik ook nog even speelgoed uitzoeken om zo ook weer ruimte te maken voor de kerstcadeaus.

Ik krijg steeds meer zin/drang om zo weinig mogelijk spullen te hebben (+ wat decoratie voor in huis maar dan wel enkel wat er op dat moment ook echt in huis staat).

Lekker hoor! Kan je er weer tegen aan!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:10

Ik merk dat ik wel erg veel weg gooi op dit moment. Vaak daarna spijt en vis ik t er weer uit :=

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:16

Het gaat hier ook een keer of 4 door mijn handen voor het ergens definitief plek krijgt.

Stand nu, 4 bananen dozen en 2 vuilniszakken knuffelezels vol wat weg kan naar kringloop kledingbank speelgoedbank.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:20

Ezels? <3 Als ik ergens het woord ezels lees ben ik weg :')

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:02

Ik ook <3 , maar ze liggen nu al meer dan een jaar in een vuilniszak na de verhuizing :\ En ik ga kleiner wonen, dus heb (met tranen) besloten mijn lieve ezel verzameling aan de speelgoedbank te doneren. ;(

Wat doen de mensen met lintjes en bekers die ze gewonnen hebben? Ik twijfel heel erg wat ik ermee zal doen, ze zijn namelijk van mijn eerste paard die ik nog steeds erg mis.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:41

Ik geef ze een mooi plekje, dat vind ik nu zo zonde om weg te gooien!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:01

eclair98 schreef:
Ik geef ze een mooi plekje, dat vind ik nu zo zonde om weg te gooien!

Ja dat is nou niet de bedoeling he ~~}>

Ik ben niet zo bewust minimalistisch, maar ik koop maar weinig troep. Zo heb ik al voor mezelf besloten geen schoenen meer met hakken te kopen omdat ik het toch niet draag. Sieraden moet ik 4x nadenken, omdat ik ook dat bijna niet draag. Alleen als ik het echt echt echt echt mooi vind en zeker weet dat ik het de prijs waard vind koop ik het.

Lintjes en bekers vind ik heel lastig, met name omdat ik niet zozeer trots ben op de dingen die ik heb bereikt maar ik het wel leuk vind om terug te kijken wat ik allemaal heb gedaan. Moet ik nog even over denken

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:59

Lintjes vind ik ook lastig, zijn allemaal van de keuring van mijn overleden paard en dus allemaal oranje en een rood-wit-blauwe sjerp. Ik overweeg om zo'n lijst met veelruimte te halen bij Ikea en ze samen met een pluk staart en een mooie foto in een lijst te doen.
In januari ben ik een paar weken vrij en ga ik mijn slaapkamer een make-over geven, mooi moment om dit op te pakken.

Zoiets bedoel ik: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80291774/

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:29

Winged schreef:
watchthesky schreef:
Hoe delen jullie je tijd in?

Per week heb je 168 uur.

Slapen: 56
Werk: 40
Reistijd: 8
Sport: 6
Ontbijt + Lunch + avondeten + koken + afwas: 12
Sociaal doen: 10 uur
Douchen/smeerseltjes: 4 uur
Boodschappen: 1 uur
Huishoudelijk werk: 3 uur

Hou ik nog zo'n 28 uur per week over.

Snap niet hoe ik het altijd zo druk heb :+

die overige 28 uur zitten waarschijnlijk in je paard(en) :) :+ :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 17:58

Ik ben bezig met beslissen of ik afscheid kan nemen van een lading knuffels. Het zijn geen knuffels met grote emotionele waarde: ze komen niet uit mijn kindertijd, ze zijn niet gegeven door iemand die speciaal is. Maar om een of andere reden vind ik het toch lastig om ze weg te doen...

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:45

Vjestagirl schreef:
Ik ben bezig met beslissen of ik afscheid kan nemen van een lading knuffels. Het zijn geen knuffels met grote emotionele waarde: ze komen niet uit mijn kindertijd, ze zijn niet gegeven door iemand die speciaal is. Maar om een of andere reden vind ik het toch lastig om ze weg te doen...

Foto van maken en dan wegdoen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:52

Iris82 schreef:
Vjestagirl schreef:
Vaak bewaar ik dingen omdat ik het cadeau heb gehad en ik het ondankbaar vind om het weg te doen, terwijl de gever mij waarschijnlijk blij wilde maken en niet een schuldgevoel aan wilde smeren :P

Nee, ik ben er niet mee bezig. Maar deze zin heeft me wel aan het denken gezet.
Ik merk aan mezelf dat ik een beetje een verzamelaar ben (nouja, vooral in dozen op zolder hoor) gewoon omdat ik het vervelend vind om nauwelijks gebruikte spullen weg te moeten doen of cadeaus weg te doen. Maar je hebt eigenlijk helemaal gelijk.

Deze zin sprong er ook uit voor mij.
Wat een mooie gedachte.

Trouwens hoor steeds vaker van mensen dat ze doorgevertjes hebben.
Dingen die op zich mooi en nieuw zijn, allemaal in doos bewaren, kun je kijken of jij weer iets hebt waarmee je mensen blij mee kunt maken.

Zp kreeg ik eens een eierdoppen terug die ik had gegeven, stiekum ben ik er heel blij mee :D

Hou geregeld grote opruiming, bevalt goed.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:41

Vandaag heerlijk mijn keuken opgeruimd en een krat en een tas voor spullen worden zo gehaald door iemand die ze graag wil hebben.
Verder schoenen en laarzen die ik niet meer kan dragen naar een liefhebber.
Het is vandaag gratis afhaal avond in huize Tiwi!

Maar nu heb ik dus weer een belachelijk kerstpakket gekregen, een mega grote weber bbq.... Ik was juist zo tevreden over mijn 15 jaar oude kleintje.
Voor nu gaat hij naar zolder, maar in het bbq seizoen gaan hij op MP denk ik.

Wat doen jullie met je kerstpakket?

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:11

Ik ben trots op mezelf. Kreeg van een kennis een kaarsenhouder/windlicht aangeboden maar heb vriendelijk bedankt. Vroegah had ik gemaakt enthousiast gedaan en het ding ergens op zolder gezet.
Hartstikke lief aangeboden, maar ik wil gewoon geen rommeltjes meer in huis.