Zijn mensen ook dieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn we dieren?

ja
500 (92%)
nee
40 (7%)
hè? wist ik niet?
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 541

AlwaysH

Re: Zijn mensen ook dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:58

Het begint nu wel een beetje asociaal te worden, maar uit interesse blijf ik lezen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:05

Zizipicoleo schreef:
Niet alles gelezen in dit topic want dan erger ik me teveel.

- JA, mensen zijn biologisch gezien gewoon zoogdieren, dat is een FEIT, geen mening of theorie.

- NEE, mensen stammen niet af van de apen maar APEN EN MENSEN HEBBEN EEN 'RECENTE' GEMEENSCHAPPELIJKE VOOROUDER. Die zal er wel aapachtig uitgezien hebben, daar niet van. Verder hebben mensen en paarden ook een gemeenschappelijke voorouder, maar die zit evolutionair gezien ietsiepietsie verder terug.

- En dan tot slot: evolutie is GEEN theorie meer, dit is gewoon een FEIT!! Alleen al die dogmatische kerkelijke mafkezen willen er niet aan, terwijl er meer dan zat bewijs is.

Als er iemand dogmatisch bezig is ben jij het op dit moment zelf.. Dat mensen onder zoogdieren vallen is afgesproken. Géén feit! Als we die klassificatie poepchinees hadden genoemd waren biologisch gezien poepchinezen..

Dat tweede is al eerder aangehaald hier en wordt nu ook niet bepaald sterk hardnekkig ontkend, dus geen enkele reden om te gaan schreeuwen.

Dan het laatste ook dat is geen feit te noemen. Binnen de wetenschap gebruiken ze die termen zelden. Je kan wel zeggen dat het aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid grenst of dat er sterke bewijzen zijn en nog meer van dat soort wetenschappelijke termen die ik niet zo allemaal uit mn hoofd weet. Maar de termen 'feiten' gebruikt men zelden immers is de waarneming zelf vaak tot altijd subjectief en afhankelijk van diverse (persoonlijke) factoren.

Het is een beetje jammer dat je een meeuwenflats op deze manier komt laten.. Dit topic loopt prima, zonder veel haat en nijd en jij gaat het even gezellig onderschijten door met vingertjes te gaan wijzen. Jammer.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:14

Helemaal eens met Sammie, en ik weet waar ik het over heb want ik studeer biologie, met toevallig op het moment geschiedenis van de biologie en evolutiebiologie in mn pakket ;).

Daarbij ging deze discussie helemaal prima, leuk en interessant voor je kwam binnenwalsen Zizipicoleo ;).
Respecteer elkaars meningen en geloven, hoe moeten we dat op wereldniveau kunnen als het niet eens in dit topic lukt?

Ik vind het juist erg interessant om te kijken vanuit het oogpunt van degene die in het scheppingsverhaal geloven, ookal geloof ik zelf in de evolutietheorie.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:47

- Het is afgesproken hoe we deze groep dieren noemen ja, verandert nog niks aan het feit dat mensen tot die groep horen :roll:

- Zei al dat ik niet het hele topic had gelezen, dus sorry als dat al eerder aangehaald is.

- 'De waarneming'? Laten we zeggen dat er wel degelijk genoeg 'waarnemingen' van dit proces zijn om het informeel een feit te mogen noemen. Er zijn gelukkig ook zat gelovigen die geen blinddoek voor hebben hoor.

In mijn ogen zijn alle onwetende reacties hier meeuwenflats, dus dit was mijn poging om dingen op te helderen. Ik noem dat geen onderschijten van de discussie. Over de oorsprong en zin van het leven etc. moet iedereen lekker zijn eigen geloof hebben, geen punt. Maar het ontkennen van duidelijk bewezen natuurlijke processen alleen omdat dat niet in je plaatje past is onzin.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:57

Zizipicoleo schreef:
- Het is afgesproken hoe we deze groep dieren noemen ja, verandert nog niks aan het feit dat mensen tot die groep horen :roll:
Nee want is dat is OOK afgesproken...

Citaat:
- Zei al dat ik niet het hele topic had gelezen, dus sorry als dat al eerder aangehaald is.
Vandaar de meeuwenflats... Een dergelijke reactie plaatsen want anders erger je je.. Reageer dan niet.. Het is niet verplicht... Dan weet je toch dat je dingen gruwelijk fout kan hebben.. En zo lang was dit topic nu ook weer niet. Bovendien was er ook nog geen eens imo een fatsoenlijke redenen om je ergeren. Iemand legt zijn standpunten neer en er zijn wat vragen heen en weer gesteld. Zo hoort dat in een nette discussie..
Citaat:
- 'De waarneming'? Laten we zeggen dat er wel degelijk genoeg 'waarnemingen' van dit proces zijn om het informeel een feit te mogen noemen. Er zijn gelukkig ook zat gelovigen die geen blinddoek voor hebben hoor.
Volgens mij heb ik net proberen uit te leggen dat het woord 'feiten' informeel of formeel niet gebruikt worden.. Als we het dan over onwetende reacties hebben... Volgens mij is dat zo ongeveer onderdeel van de basis van de hele wetenschap?

Blinddoeken komen overal voor.. Daar hoef je niet gelovig voor te zijn.
Citaat:
was mijn poging om dingen op te helderen.
Het gaat het er niet om wat je wilde zeggen, maar vooral hoe je het zegt. Is gewoon niet nodig op zo'n manier. :)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:02

Tem verzonden naar mod voor zizipicoleo

Wegens belediging

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:05

Even heel iets anders wat betreft evolutie enzo (want het er wordt er maar zijdelings besproken, maar de diverse massauitstervingen voor de dino's komen wel aan bod) is de documentaire Creation of Earth. Dat volgt de aarde vanaf het begin tot aan 'nu'. Ik blijft het een fasinerende docu vinden, waarbij het eea ook nog eens heel makkelijk te volgen is door de duidelijke uitleg.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:14

ravellie schreef:
Tem verzonden naar mod voor zizipicoleo

Wegens belediging

Belediging van wie? :o?

Sammie, ik houd er over op verder. Even off-topic: die flowchart op je profielpagina is awesome en bizar toepasselijk hier _/-\o_

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:15

Sammie schreef:
Even heel iets anders wat betreft evolutie enzo (want het er wordt er maar zijdelings besproken, maar de diverse massauitstervingen voor de dino's komen wel aan bod) is de documentaire Creation of Earth. Dat volgt de aarde vanaf het begin tot aan 'nu'. Ik blijft het een fasinerende docu vinden, waarbij het eea ook nog eens heel makkelijk te volgen is door de duidelijke uitleg.

Op welke zender word dat uitgezonden en welke dag en tijd?
Zo vond ik de docu "How The Universe Works" ook zeer intressant.Gaat ook over het onstaan v.d. aarde.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:19

Is recent al uitgezonden, als je Engels kunt verstaan en begrijpen zonder ondertiteling kun je m op YouTube vinden :j is een docu van anderhalfuur (circa)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:22

Ik ben geen mens, ik ben een eenhoorn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:23

lieveli schreef:

OMG :+
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:27

Ik denk overigens dat de regering veel meer weet over de evolutie dan wij mogen weten. Laatst nog een documentaire gezien over zeemensen, ja iedereen dacht dat ze alleen in sprookjes bestonden maar ze zijn dus ontdekt. Animalplanet heeft hier een documentaire over gemaakt.

edit: Ik denk dat de Vrijmetselaars ook méér weten dat ze laten merken.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:30

Sammie schreef:

Ik vind Cosmos ook nog steeds een hele mooie serie :j

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:32

Wij stammen toch van unicorn's af?

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:32

lieveli schreef:

grrr ik was te laat -O- :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:35

En ik ben een vliegtuig en als je dat niet gelooft stap je maar uit!

Cosmos is idd een mooie serie, maar niet elke aflevering kan mij evenveel boeien.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:53

lieveli schreef:
Ik denk overigens dat de regering veel meer weet over de evolutie dan wij mogen weten. Laatst nog een documentaire gezien over zeemensen, ja iedereen dacht dat ze alleen in sprookjes bestonden maar ze zijn dus ontdekt. Animalplanet heeft hier een documentaire over gemaakt.

[ Video ]

Het filmpje blijft groen bij mij,jammer.
NASA weet ook veel meer dan wij mogen weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:54

lieveli schreef:

[ Video ]

Hey, ik wist niet dat ze mijn oma en opa op film hadden. Goh, toen waren ze nog jong en knap. Afgelopen winter kwamen mijn kiewen en zwemvliezen me wel,goed van pas trouwens. Tis alleen een hel om goede schoenen te vinden. -O-

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:09

gohya schreef:
Ik heb Nee gestemt, wij stammen ook niet van een dier [apen] af.Het is iets Bovennatuurlijks wat de mens én dieren en planten gemaakt heeft.Volgens professor Steven Hawkins is er iets in het Heelal [bovennatuurlijk] dat alles gemaakt heeft.
Wij zullen nooit te weten komen hoe en wat het bovennatuurlijke is.Er is wel een vermoeden,dat we ontstaan zijn door de zwarte gaten. Als je de Docu "How the Universe Works" volgt, begrijp je het iets meer.
Dit is MIJN mening.

Euhm, Steven Hawkins is een atheist...

Citaat:
“When people ask me if a god created the universe, I tell them that the question itself makes no sense. Time didn’t exist before the big bang, so there is no time for god to make the universe in. It’s like asking directions to the edge of the earth; The Earth is a sphere; it doesn’t have an edge; so looking for it is a futile exercise. We are each free to believe what we want, and it’s my view that the simplest explanation is; there is no god. No one created our universe,and no one directs our fate. This leads me to a profound realization; There is probably no heaven, and no afterlife either. We have this one life to appreciate the grand design of the universe, and for that I am extremely grateful.”

Citaat:
"Before we understand science, it is natural to believe that God created the universe. But now science offers a more convincing explanation. What I meant by 'we would know the mind of God' is, we would know everything that God would know, if there were a God, which there isn't. I'm an atheist."

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:16

Ilse_123 schreef:
Dat zijn bewijzen voor de evolutie THEORIE, maar dat maakt het nog geen waarheid.
Net zoals dat het onredelijk is om te zeggen dat je niet kunt discussiëren met gelovigen, want ook hun 'theorie' kan niet bewezen of ontkracht worden. Voor hun is het net zo goed onmogelijk discussiëren als alle evolutie aanhangers niet open staan voor andere opties.
En in die discussie is het gewoon onmogelijk om je gelijk te halen, want als het gaat om de evolutie/schepping kan er niks met zekerheid worden bewezen, en dat maakt het vaak een beetje een lastige discussie omdat niet iedereen het ermee eens kan zijn dat andere mensen niet hetzelfde hoeven te denken en dat er uiteindelijk geen echt antwoord komt.

Gewoon lekker geloven wat je zelf wilt geloven, en proberen open te staan voor de andere gedachtengangen als je zo graag erover wilt discussiëren.

Je verwart het woord theorie in de wetenschappelijke zin van het woord met het gewone dagelijkse gebruik van het woord theorie.

De evolutie-theorie is niet een theorie als in een gedachte die logisch lijkt. Het is een zeer zwaar onderbouwt wetenschappelijk geheel, met echt zoveel bewijzen dat je het gewoon waarheid kan noemen.
Het is zo zwaar onderbouwt dat ik met zekerheid durf te zeggen dat er nooit meer aanvullend bewijs gevonden zal worden die maakt dat we zullen zeggen dat deze theorie niet klopte. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat er aanvullend bewijs komt die maakt dat er hier en daar wat geschaaft moet worden, het inzicht wat veranderd.

De evolutie theorie zegt trouwens helemaal niet over of er een sturende hand in heeft gezeten of niet, het staat compleet los van de godsvraag, heeft daar niets mee van doen.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:19

EskeGirl schreef:
Ik zie ook geen T-rex voor me op de boot die de 600-jarige Noach (dat staat er echt) bouwde. Zijn gewoon vergeten :(:)

Die waren toen al uitgestorven.[/quote]
Ik heb bijna heel Genesis gelezen. Geen dino gezien. Wel mannen die 600-900 jaar werden en op hoge leeftijd nog kinderen verwekten. Toen vond god opeens dat mensen niet zo lang mochten leven omdat ze veel kennis hadden, dus mochte we maar 120 worden.
Ik ben wel giganten tegen gekomen, na wat onderzoek bleken dit nephilim, ofwel kinderen van gevallen engelen en mensendochters.

Ik vind wat ik tot nu toe gelezen heb van het OT eerder een slecht science-fiction boek. Mijn familie is grotendeels christelijk en naar christelijke basisschool gegaan, zit nu op christelijke middelbare school . Ik heb dus bijbelkennis, en vind het nogal ongeloofwaardig.
God zegt dat vrouwen onderdanig zijn aan mannen, je gestenigd moet worden als je zijn naam misbruikt.

Nogmaals: theorie in de wetenschap is anders dan in het dagelijks leven! Zwaartekracht is ook een theorie en toch zweven we niet rond.[/quote]

Ik ben gelovig, ik geloof de Bijbel van A tot Z, en tuurlijk hebben dino's bestaan. Daar zijn bewijzen genoeg voor. Wanneer ze dan precies uitgestorven zijn, geen idee dat is voor mij niet bekend. Wanneer mensen zeggen dat ze niet bestaan hebben, zijn ze erg naïef/ hebben dit niet onderzocht .

Wanneer het gaat om de bewijzen van de evolutietheorie, en bewijzen van hoe oud de aarde zou zijn, en deel hiervan kan best kloppen,het is alleen maar net vanuit welke invalshoek je kijkt. Vanuit de Bijbel is er ook genoeg wetenschappelijk onderzoek gedaan. Ook hierbij zijn bewijzen gevonden voor verschillende dingen, alleen wanneer je niet gelovig bent is het moeilijk om dat aan te nemen. (Net als andersom overigens).

Fossielen bijvoorbeeld. De wetenschap die niet uitgaat van de Bijbel, denk dat de aarde hier ik weet niet hoeveel duizenden jaren over gedaan heeft om die dingen te vormen. De christelijke wetenschap denkt dat dit ten tijde van de zondvloed is ontstaan. Door de enorme druk van het water in heel korte tijd, zijn veel lagen gaan schuiven waardoor bepaalde planten en voorwerpen zo in de verdrukking gekomen, dat ze een fossiel werden. Dit is hoe wij dat uitleggen.

Hoe verklaart een niet gelovige trouwens dat er in de bergen op een paar duizend meter hoogte schelpen zijn gevonden?

Ik denk niet dat schepping en evolutie elkaar helemaal uitsluiten.

Trouwens, reageren mag altijd, vragen hierover ook. Maar ik zou het prettig vinden dat wanneer we ergens op reageren, we de aanvallende toon achterwege laten. Discussiëren is leuk, maar respecteer elkaars mening. ;)

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:23

Bowen schreef:
De evolutie theorie zegt trouwens helemaal niet over of er een sturende hand in heeft gezeten of niet, het staat compleet los van de godsvraag, heeft daar niets mee van doen.

Inderdaad, maar doordat de evolutietheorie uitgaat van zoveel miljoenen jaren, ontkracht het wel wat de Bijbel zegt.

En het is voor veel mensen toch een alternatief voor het scheppingsverhaal. Want als je niet in God gelooft, moet je toch iets anders bedenken voor het ontstaan, en het doel van deze hele wereld.

Of ziek ik dat verkeerd ?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:25

Bowen schreef:
gohya schreef:
Ik heb Nee gestemt, wij stammen ook niet van een dier [apen] af.Het is iets Bovennatuurlijks wat de mens én dieren en planten gemaakt heeft.Volgens professor Steven Hawkins is er iets in het Heelal [bovennatuurlijk] dat alles gemaakt heeft.
Wij zullen nooit te weten komen hoe en wat het bovennatuurlijke is.Er is wel een vermoeden,dat we ontstaan zijn door de zwarte gaten. Als je de Docu "How the Universe Works" volgt, begrijp je het iets meer.
Dit is MIJN mening.

Euhm, Steven Hawkins is een atheist...

Citaat:
“When people ask me if a god created the universe, I tell them that the question itself makes no sense. Time didn’t exist before the big bang, so there is no time for god to make the universe in. It’s like asking directions to the edge of the earth; The Earth is a sphere; it doesn’t have an edge; so looking for it is a futile exercise. We are each free to believe what we want, and it’s my view that the simplest explanation is; there is no god. No one created our universe,and no one directs our fate. This leads me to a profound realization; There is probably no heaven, and no afterlife either. We have this one life to appreciate the grand design of the universe, and for that I am extremely grateful.”

Citaat:
"Before we understand science, it is natural to believe that God created the universe. But now science offers a more convincing explanation. What I meant by 'we would know the mind of God' is, we would know everything that God would know, if there were a God, which there isn't. I'm an atheist."

Maar er zijn meerdere [Astronomen] die dit zeiden in een andere Docu.Steven Hawkins was weer een andere docu.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:56

gohya schreef:
Maar er zijn meerdere [Astronomen] die dit zeiden in een andere Docu.Steven Hawkins was weer een andere docu.

Stephen Hawkins heeft dat dus gewoon nooit gezegd, zijn woorden worden wel graag verdraait om een bepaald doel te dienen.

Er zijn echt maar bar weinig echt gelovige wetenschappers en degene die wel gelovig zijn zien hun werkvlak over het algemeen genomen geheel los van hun geloof. Als dat zo gekoppelt wordt is dat vaak of een verdraaiing van wat mensen echt zeggen, of gaan we erg hard richting pseudo wetenschap, zoals bij die geloofsverklaring over fossielen, die ingepakt wordt in een logisch klinkend verhaaltje, maar wetenschappelijk gezien geen enkele stand houdt.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf geen atheist te noemen, maar de religieuze "wetenschap" die een logisch klinkend verhaaltje maakt voor de leek is pure pseudo wetenschap. Het is erg jammer dat ze daarmee de schijn van echte wetenschap op proberen te roepen. Dat zorgt alleen maar voor een nare ruis waardoor mensen verwart raken.

Het verhaal wat er tot nu toe is op wetenschappelijk gebied is niet compleet, er zijn nog veel vragen en de mogelijkheden liggen naar alle kanten open. Dat is het punt waar dat soort docu's vaak misbruik van maken. Ze houden eerst het wetenschappelijke verhaal (bv van Steven Hawkins) en gaan van daaruit verder naar dat wat we gewoon nog niet weten en speculeren er daar op los.
Probeer die 2 zaken los van elkaar te zien. Dat speculeren heeft ook echt zijn waarde wel, een open mind behouden in het zoeken naar antwoorden is enorm waardevol te noemen. Maar het is geen bewijs, alleen maar dromen.