Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Nikass schreef:Maartje1990 schreef:Nikass: wat is volgens jou dan een normale snelheid voor een wielrenner?
Ik weet niet over hoeveel km we het hebben maar het moet een snelheid zijn waarbij je nog verantwoord kunt anticiperen in het verkeer.
Ik vind in zulke grote ploegen rijden op de openbare weg sowieso idioot. Waar is dat voor nodig?
de wedstrijd rij je met je ploeg en je traint dus ook met je ploeg. Je gaat toch met voetbal ook niet in je eentje trainen? Je moet ook trainen om als team te functioneren. lovemaylo schreef:Beetje jammer vind ik het dat veel mensen in het topic alle wielrenners over een kam scheren. Er zijn niet alleen aso wielrenners ook genoeg vriendelijke.
Ik bekijk het van beide kanten, ik rijd paard en wielren. In deze situatie vind ik ts wel wat ver gaan...midden op de weg staan en daarmee anderen en jezelf in gevaar brengen! Lijkt me niet echt de bedoeling! Je had het ook kunnen oplossen met handgebaren. Jij hebt het recht daar te rijden maar die wielrenners ook. En tja niet iedereen heeft verstand van paarden en minderd dus vaart. Je paard ziet ze net als jij aankomen dus jij kan je paard daar op voorbereiden als je weet dat je paard niet van fietsers houd. Zo doe ik dat zelf ook, m'n paard stil laten staan naar de fietsers toe kunnen kijken, laten passeren en ik krijg vaak een dankjewel daarvoor. Wederzijds respect zowel wielrenners naar ruiters en andersom!
Ailill schreef:Poeh TS, jij komt met dit gedrag echt heel erg asociaal over. Wat geeft jou het recht om te bepalen dat anderen achter elkaar moeten fietsen, zich aan moeten passen aan jouw snelheidseisen en je brengt ze ook nog in gevaar.
Als ik op die fiets had gezeten hadden we flink wat woorden gehad en indien mogelijk kon je een dikke schadeclaim verwachten.
Naast dat ik al ruim 20 jaar ruiter ben, sinds 4 jaar ook wielrenner (2/3 keer per week een tocht van 150+) en het tour seizoen is weer van start gegaan. Ik kom dus regelmatig te paard wielrenners tegen en vice versa. Zelden zulk egoïstisch volk gezien als ruiters.
dus de wet bepaalt dat, niet TS 
dorothea schreef:Door andere mensen een ongeluk te laten ondergaan?lovemaylo schreef:Beetje jammer vind ik het dat veel mensen in het topic alle wielrenners over een kam scheren. Er zijn niet alleen aso wielrenners ook genoeg vriendelijke.
Ik bekijk het van beide kanten, ik rijd paard en wielren. In deze situatie vind ik ts wel wat ver gaan...midden op de weg staan en daarmee anderen en jezelf in gevaar brengen! Lijkt me niet echt de bedoeling! Je had het ook kunnen oplossen met handgebaren. Jij hebt het recht daar te rijden maar die wielrenners ook. En tja niet iedereen heeft verstand van paarden en minderd dus vaart. Je paard ziet ze net als jij aankomen dus jij kan je paard daar op voorbereiden als je weet dat je paard niet van fietsers houd. Zo doe ik dat zelf ook, m'n paard stil laten staan naar de fietsers toe kunnen kijken, laten passeren en ik krijg vaak een dankjewel daarvoor. Wederzijds respect zowel wielrenners naar ruiters en andersom!
Een handgebaar met vlakke hand had ik lang tevoren aangegeven...dat hielp niet. Tja, dan probeer ik er op een andere manier een beetje de vaart uit te halen.
Maartje1990 schreef:TS gaat toch zelf midden op de weg staan, met alle gevolgen van dien?Ailill schreef:Poeh TS, jij komt met dit gedrag echt heel erg asociaal over. Wat geeft jou het recht om te bepalen dat anderen achter elkaar moeten fietsen, zich aan moeten passen aan jouw snelheidseisen en je brengt ze ook nog in gevaar.
Als ik op die fiets had gezeten hadden we flink wat woorden gehad en indien mogelijk kon je een dikke schadeclaim verwachten.
Naast dat ik al ruim 20 jaar ruiter ben, sinds 4 jaar ook wielrenner (2/3 keer per week een tocht van 150+) en het tour seizoen is weer van start gegaan. Ik kom dus regelmatig te paard wielrenners tegen en vice versa. Zelden zulk egoïstisch volk gezien als ruiters.
Je mag alleen met zn tweeën naast elkaar fietsen mits je het overige verkeer niet hindertdus de wet bepaalt dat, niet TS
Edit: zie dus dat ts ook al dmv gebaren duidelijk had gemaakt dat de snelheid minder moest. Dat die groep er dan alsnog vanuit gaat dat ts wel aan de kant gaat en doorfietst in hetzelfse tempo daar kan ts niets aan doen. Dat ze daardoor ten val komen hebben ze dan ook aan hun eigen gedrag te danken
finnens schreef:AmenHu wat je gaat midden op de weg staan zodat ze vervolgens in de berm vallen, dat is sociaal![]()
Wielrenners houden vaak niet heel veel rekening met overige weggebruikers, inmiddels weet ik dat en ga ik dus zelf maar aan de kant. Geen probleem van maken heeft toch geen zin ...
Ik vind ruiters trouwens vaak een van de meest asociale weggebruikers. Gaan er vanuit dat iedereen weet dat paarden nou eenmaal soms schrikken, afremt en het liefst nog in de berm gaat staan als het een groot voertuig (tractor) is, laten hun paard overal schijten zonder t op te ruimen, nemen paarden mee naar buiten die ronduit een gevaar voor de weg zijn, rijden op paden waar het verboden is etc.
Ailill schreef:finnens schreef:Amen
Ik vind ruiters trouwens vaak een van de meest asociale weggebruikers. Gaan er vanuit dat iedereen weet dat paarden nou eenmaal soms schrikken, afremt en het liefst nog in de berm gaat staan als het een groot voertuig (tractor) is, laten hun paard overal schijten zonder t op te ruimen, nemen paarden mee naar buiten die ronduit een gevaar voor de weg zijn, rijden op paden waar het verboden is etc.
Victory-Boy schreef:Benoem eens wat punten, op snel inhalen na.Tja, het zelfde kan natuurlijk gezegd worden over wielrenners.![]()
Gewoon proberen wat toleranter naar elkaar te zijn of anders beide groepen maar van de openbare weg weren. Het is het één of het ander.

xyzutu2 schreef:De gemiddelde auto heeft bij dezelfde reactietijd van de bestuurder een ijzingwekkend veel kortere remweg dan een wielergroep. Dat is het verschil tussen auto's en wielrenners.
Automobilisten kunnen bij hoge snelheid door hun korte remweg snel reageren op heel normale veranderingen voor hen (voorganger remt af, fietser steekt een hand uit om naar links af slaan, een geparkeerde auto rijdt aan, een voetganger stapt de weg op waar het trottoir stopt). Wielerploegen komen zelfs bij deze eenvoudige, paardloze situaties al snel in grote problemen omdat zij het bij dezelfde snelheid net zo snel zien als die automobilist, maar ze niet in staat zijn te reageren omdat A) hun remmen niet geschikt zijn om van 40 km/u naar 0 te gaan in 5 seconden, B) alleen de voorste renner een normale verkeersverandering voor hem überhaupt opmerkt en de rest dus blind op hem in knalt als de remweg het weer eens laat afweten, en C) dus kiest de koprijder er instinctmatig bijna altijd voor kiest om (te) hard door te rijden en de rest van de ploeg en zichzelf van een kettingbotsing 'te redden', ook als dat voor alle andere weggebruikers gevaarlijke situaties oplevert.
Mignonne schreef:xyzutu2 schreef:De gemiddelde auto heeft bij dezelfde reactietijd van de bestuurder een ijzingwekkend veel kortere remweg dan een wielergroep. Dat is het verschil tussen auto's en wielrenners.
Automobilisten kunnen bij hoge snelheid door hun korte remweg snel reageren op heel normale veranderingen voor hen (voorganger remt af, fietser steekt een hand uit om naar links af slaan, een geparkeerde auto rijdt aan, een voetganger stapt de weg op waar het trottoir stopt). Wielerploegen komen zelfs bij deze eenvoudige, paardloze situaties al snel in grote problemen omdat zij het bij dezelfde snelheid net zo snel zien als die automobilist, maar ze niet in staat zijn te reageren omdat A) hun remmen niet geschikt zijn om van 40 km/u naar 0 te gaan in 5 seconden, B) alleen de voorste renner een normale verkeersverandering voor hem überhaupt opmerkt en de rest dus blind op hem in knalt als de remweg het weer eens laat afweten, en C) dus kiest de koprijder er instinctmatig bijna altijd voor kiest om (te) hard door te rijden en de rest van de ploeg en zichzelf van een kettingbotsing 'te redden', ook als dat voor alle andere weggebruikers gevaarlijke situaties oplevert.
Maar als je kijkt naar een kettingbotsing. Heb je toch gewoon exact hetzelfde?
De eerste mensen kunnen op tijd remmen maar de mensen erachter merken het te laat en knallen er dus net zo hard boven op.
Wanneer ik alleen rij kan ik best binnen een paar seconde stil staan. Misschien vinden mijn remmen dit niet heel tof maar het moet kunnen. Wil ik dit in een groep doen, dan heb ik mijzelf er meer mee dan een ruiter waarvoor ik zou afremmen. Puur omdat de hele groep bij mij achterop knalt want je hebt de reactie tijd van elk persoon erbij en de tijd dat het doorgegeven moet worden. Wat dus jou punt C is. Maar jij zegt dat dat voor alle andere weg gebruikers dus beter is om te stoppen, met de consequentie dat er een groep van 10/15 man op de weg ligt op elkaar. Ik heb hier toch echt mijn vraagtekens over.
Mignonne schreef:Maar als je kijkt naar een kettingbotsing. Heb je toch gewoon exact hetzelfde?
De eerste mensen kunnen op tijd remmen maar de mensen erachter merken het te laat en knallen er dus net zo hard boven op.
Dus in mijn ogen is het niet zo heel zinvol om een kettingsbotsing op een snelweg daarmee te vergelijken, anders kunnen we het ook gaan hebben over de remweg van treinen op het spoor. Of bedoelde je kettingbotsingen die veroorzaakt worden door mensen die te hard blijven rijden bij mist?
Citaat:Wanneer ik alleen rij kan ik best binnen een paar seconde stil staan. Misschien vinden mijn remmen dit niet heel tof maar het moet kunnen. Wil ik dit in een groep doen, dan heb ik mijzelf er meer mee dan een ruiter waarvoor ik zou afremmen. Puur omdat de hele groep bij mij achterop knalt want je hebt de reactie tijd van elk persoon erbij en de tijd dat het doorgegeven moet worden. Wat dus jou punt C is. Maar jij zegt dat dat voor alle andere weg gebruikers dus beter is om te stoppen, met de consequentie dat er een groep van 10/15 man op de weg ligt op elkaar. Ik heb hier toch echt mijn vraagtekens over.
Deze groep handelt namelijk alsof ze 1 gebruiker zijn; er is 1 kopman die kijkt, de rest volgt blind en niemand kan snel reageren omdat iedereen aan elkaar en die ene kopman vastzit.