Nul tolerantieniveau tegenwoordig.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 10:41

Dat is enigszins normaal, vreemde ogen dwingen meer.

Ik heb heel lang op 2 zusjes gebabysit, bij mij waren die poeslief, aten hun eten op, kon er mee naar de winkel zonder problemen, moest er nog maar naar kijken en ze stopte met hun gedrag/ ruzie.
Mijn band is er natuurlijk anders mee, dan met hun ouders. Ik was strenger en een nee was nee. Aten ze geen fruit, kregen ze ook geen koek. Ook niet een uur daarna.
Bij hun ouders was dat natuurlijk anders, als die de was en de plas aan het doen waren, koken,...Om alles gedaan te krijgen en de kinderen op bed te krijgen, is het natuurlijk makkelijker om toe te geven.
Ik ging naar huis en had die druk niet, want moest immers enkel voor de kinderen zorgen.

In de crèche merk ik dat ook, bij ons eten ze bv wel heel goed en thuis willen ze hetzelfde niet . Er kunnen meerdere factoren zijn waardoor ze bepaald gedrag ergens wel tonen en ergens anders niet.
( ik heb het wel over de peuter- kleuterleeftijd)

sneeuwpop

Re: Nul tolerantieniveau tegenwoordig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:41

Nee hoor, bij dat kind niet.
Weet precies welke leraar of lerares hij wel zijn best doet en bij de ander is het gewoon een "poedersuiker".
Hij weet bij ons dat 1waarschuwing telt en er geen volgende komt. Dan wordt het uitgevoerd, klaar.
Bij andere kinderen kun je iets minder zwaar handelen, maar bij hem is het alles of niets.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:20

sneeuwpop schreef:
Desiree schreef:
Ze wisten dat ze niet de wei in mochten tussen de koeien en paarden. Dat had jij ze duidelijk kunnen maken en kennelijk luisterden ze goed naar jou.
maar niet alle kinderen luisteren altijd goed. En dan sta je machteloos. Want je mag geen tik uitdelen.

En waarom zou een kind niet goed luisteren???
Heeft toch te makennmet consequentie en respect naar elkaar?

Hier iig geen problemen mee.
Als het buurjongetje komt zonder zijn ouders, luistert die hier ook goed. Zijn zijn ouders erbij, luistert hij slecht..... toevallig??

Hm.... dan heb je mij niet als kind gehad. :D
Ik luisterde slecht hoor! Lag niet aan mijn moeder maar het komt omdat ik haar nooit op haar woord geloofde. Verboden vond ik onhebbelijk. Sommige dingen deed ik gewoon zó graag, dat ik ze toch deed ook al wist ik dat het niet mocht. Kinderen zijn niet redelijk, staan niet open voor het verhaal erbij want dat gaat nog boven hun bevattingsvermogen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:42

@Desiree
Alsof ik gezegend was met zeer goed luisterende kinderen :+
Mijn jongste is/was.. niet de makkelijkste, echt niet.
Voor de gods gruwel niet bang, sprong als 2 jarige zo de plomp in.
Klom in bomen waar ze niet meer uit durfde, en gewoon weer doen als ze de kans kreeg.

Maar dan is het mijn taak haar goed in de gaten te houden.
Te voorkomen dat ze de verkeerde beslissing kan maken.

Dus gewoon de poortdeur op slot, haar geen moment uit het oog verliezen.
Meenemen als ik de was ging doen, ging opruimen enz (leuk mama helpen... van de wal in de sloot, dat wel), maar dan kon ik haar zien.

Ik had er 3 binnen 4 jaar, maar heb nooit hoeven slaan om ze te laten luisteren.
Niet dat ze dat altijd deden, maar ook zonder slaan kun je dingen kenbaar maken en anders gewoon oppakken en wegzetten.
Wat anders te doen geven enz.

En echt mijn jongste deed alles wat ze volgens het boekje nog niet zouden/konden doen.
Probeerde de kat te wassen, de hond te verven, de muren te versieren enz.
Ze had heel veel energie een wilde van alles.
Haar liet ik ook op een veel latere leeftijd "los" lopen op de boerderij omdat ik wist dat ze de wei in zou lopen, of in de hooiberg zou klimmen.
Pas toen ze wat ouder was en het wel ging begrijpen kon ik haar gerust op het erf laten keutelen.
Maar zij was veel ouder dan bv mijn oudste, die kon dat jonger aan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:00

Dus dan zou mijn moeder iets niet goed hebben gedaan?
Of jou was het wél gelukt om mij te weerhouden van alles wat niet mocht?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:14

Desiree schreef:
Dus dan zou mijn moeder iets niet goed hebben gedaan?
Of jou was het wél gelukt om mij te weerhouden van alles wat niet mocht?

Zeg ik dat dan?

Ik zeg alleen dat ik het als mijn taak zie om te voorkomen dat mijn kinderen in een situatie komen die ze nog niet aan kunnen qua leeftijd.
En mijn kinderen hebben natuurlijk dingen gedaan (en doen ze absoluut vast nog wel) die niet mogen/potentieel gevaarlijk zouden kunnen zijn.

Maar vooral als ik zag (toen ze nog heel jong waren) dat ze nog niet konden "gehoorzamen" om bv uit het weiland te blijven, dan liet ik ze niet lopen om de fout in te blijven gaan; maar gingen ze hup naar binnen en probeerde ik het na een tijdje nog een x.

Ik persoonlijk! vind slaan uit den boze.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:20

Ik niet. Ik zeg ook niet dat jij dat zegt maar ik weet alleen heel goed dat ik vroeger niet gemakkelijk was voor mijn moeder en ik kan me voorstellen dat ze wel eens een corrigerende tik uitdeelde. Ik vind dat ook niet per definitie slecht. Ik zou echt niet weten waarom dat fout was. Ik was soms gewoon niet op een andere manier tot inzicht te krijgen. Een eigenwijze paasei...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:28

Nou; ik ben in ieders geval blij dat het nu per wet verboden is.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:29

Ik herken dit ook wel een beetje inderdaad. Wij wonen al 20 jaar in een hele fijne buurt, met ontzettend lieve buren die werkelijk nergens over klagen. Als we een feestje geven melden we dat netjes. En het geluidsoverlast (ondanks dat ze kleine kinderen hebben) maakt ze niks uit, want het is hoogstens vier keer per jaar.

Nou ging mijn broer uit huis en gaf hij een jaar later zijn verjaardagsfeest. Letterlijk de hele buurt ingelicht dat ze een keer per jaar hun verjaardag vieren, en dat er wat overlast kan zijn maar dat ze dan even moeten bellen want dan gaat de muziek zachter.

Geen telefoontje gehad, maar wel 3 keer de politie op de stoep. Zelfs praten in de achtertuin mocht niet meer. Dit begrijp ik nou echt niet. Als het elk weekend raak is, oke. Maar dat ene avondje een beetje muziek en geklets? Dat is toch een tolerantie van nul of niet.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:32

Waarom zijn we hier in hemelsnaam zo ver afgedwaald ? :+

Ik vind dat mensen vaak niet tolerant genoeg zijn. In je eigen huis mag je toch praten, stofzuigen of soms een feestje geven op elk moment dat je wil? Mensen die normale leefactiviteiten van anderen horen en dat niet kunnen verdragen moeten daar zelf maar iets aan doen (oordopjes, naar buiten gaan of verhuizen naar een alleenstaand huis) vind ik.
Natuurlijk is het een andere zaak als het echt objectief overlast bezorgt, zoals elke avond hele luide muziek spelen.
Ik vind ook niet dat iedereen zich constant voor zijn eigen noodzakelijke gedrag moet verschuldigen zoals bijvoorbeeld met de baby hier in het topic. Spijtig, heel vervelend maar doodnormaal. Als je je wil verontschuldigen, prima, maar niet noodzakelijk imo.
Dat sommige mensen nu eenmaal sneller last hebbem van geluid of abnormale werktijden/slaaptijden hebben, dat is heel jammer maar mi niet de buren hun probleem. Erg vriendelijk en leuk als ze ermee rekening willen houden natuurlijk, maar het kan niet verwacht worden.
Andere zaak is het natuurlijk bij de voorbeelden van de auto's die (opzettelijk) vervelend parkeren of mensen waarbij je vindt dat ze het expres of overdreven doen, maar niet voor gewoon gedrag waar jij je persoonlijk aan stoort :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:35

Brainless schreef:
Nou; ik ben in ieders geval blij dat het nu per wet verboden is.

Denk dat er nog veel kinderen zijn die de corrigerende tik krijgen hoor! Daar is niet iedereen bij. Maar dat geeft niet. Er zijn veel ergere dingen. Ouders die hun kind nooit een corrigerende tik geven maar ze wel vet voeren met chips en frites ipv gezond voedsel omdat de kids dat niet lusten.
Terwijl ik juist dát mishandeling vind.

het is maar hoe je ergens tegen aan kijkt. Ik vind in dat opzicht dat ik mijn honden beter behandel dan menig ouder zijn of haar kind.
Alles is dus relatief, ook de corrigerende tik.

Ook overlast van andere mensen.

Punt is wel dat de ene persoon wel gevoeliger is voor prikkels dan de ander. Ik ben zo iemand. Ik hou niet van te veel geluiden. Een koe die een keer loeit vind ik mooi, een kukelende haan in de ochtend hoort erbij. Het gekwaak van de kikkers in de zomer vind ik prettig.
Maar het snerpende geluid van een scooter vind ik afschuwelijk. Het allesoverheersende gebrom van de bus ook.

IK heb geluk. Ik woon nu op het platteland waar het veel rustiger is. Ik heb geluk in die zin dat ik nu zo kan wonen waar ik niet te veel prikkels binnen krijg. Hier rust ipv drukte van de stad.
niet iedereen heeft die mogelijkheid maar er zijn er wel veel die die behoefte evengoed hebben als ik.
Als prikkels luid bij je binnen komen, lijkt je minder tolerant, snap je?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:40

Dat snap ik prima; heb hier 2 autisten in huis die niet tegen veel soorten geluiden kunnen.
Maar of je er wel of niet tegen (veel geluiden) kunt zegt niet gelijk wat over tolerantie.
Dat laatste gaat erom wat je ermee doet als je je eraan gaat ergeren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:42

Brainless schreef:
Dat snap ik prima; heb hier 2 autisten in huis die niet tegen veel soorten geluiden kunnen.
Maar of je er wel of niet tegen (veel geluiden) kunt zegt niet gelijk wat over tolerantie.
Dat laatste gaat erom wat je ermee doet als je je eraan gaat ergeren.

Oke, dat bedoelde ik. Je líjkt tolerant omdat je niet tegen veel soorten geluiden kunt.

Maar goed, wat doe je er mee als je je gaat ergeren?
Ik zelf ben uit de stad verhuisd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:01

Mijn ouders hebben mij vroeger ook wel eens een tik gegeven, of erg hard geknepen in mijn bovenarm oid. Ben er niet meer of minder van geworden, maar ik herkende wel dat het bij mijn ouders echt vanuit onmacht gebeurde. Ze deden het alleen als ik echt te ver was gegaan, nog een grote bek teruggaf ook en ze niet meer wisten hoe ze zich uit de situatie moesten banketstaaf.

Ik kan nu wel heel erg hard roepen dat ik mijn kinderen nooit zou slaan maar ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe ik zou reageren in zo'n situatie. Ik weet dat ik echt een enorm irritant kind kon zijn, mijn zusje ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:11

@ Desiree: Dat jochie wordt niet allerstrengst opgevoed en qua consequentie is er ook nog wel wat over te vertellen, maar als er 1 ding is waar de ouders wél consequent in zijn dan is het dat zo'n gedrag absoluut NIET door de beugel kan.
Hij wordt dit jaar 6 (of is het net geworden, kan ook) maar ik herinner me nog dat hij 2 jaar terug met kerst (dus 2014) doodleuk in zijn broek ging plassen omdat hij geen zin had om naar het toilet te gaan. Terwijl hij de rest van de avond wél gewoon perfect zelfstandig was geweest en daarvoor uitvoerig was beloond.

Zijn ouders omschrijven hem zelf ook wel eens als achterbaks. Voor zover ik de laatste keren gehoord heb denk ik dat ie wel eens gepest zou kunnen worden om een paar dingetjes, en dat het daaruit voortkomt. Zijn ouders hadden ook dat vermoeden, maar volgens hen zegt de school dat er niks aan de hand is + hij gaat ook graag naar school.

Zijn zus is een ander paar mouwen. Die is er amper 3 en weet verdomd goed hoe ze iemand rond haar vinger moet draaien.

Zelf heb ik wel eens een kind een blauwe plek op de arm bezorgd door hem heel stevig beet te pakken, maar het was dat en razendsnel wegsleuren of een ambulance bellen omdat een hoef het gezicht had verbrijzeld.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:14

Damned schreef:
Waarom zijn we hier in hemelsnaam zo ver afgedwaald ? :+

Van 'hoe tolerant ben jij' naar 'wel of niet kinderen slaan'.
Serieus??

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:21

Ik vind dat toch een heel andere richting: imo meer met opvoeding te maken .
Tolerantie zie ik meer algemeen, zoals hoe sta je tegenover andere mensen of kinderen die me irriteren/overlast veroorzaken. Wel of je al dan niet andermans kinderen zou een tik geven omdat ze vervelen doen :D
Maar of je je eigen kinderen slaat, dat schaar ik meer onder opvoeding, die inderdaad weliswaar meer of minder tolerant kan zijn, maar mi nu niet direct gaat over wat de ts bedoelde :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:22

Damned schreef:
alleenstaand huis

_O- een vrijstaand huis bedoel je :D

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:26

Wat ik zelf denk is dat je de negatieve verhalen over wanneer er geen tolerantie getoond wordt, het meest hoort en je ook het meest bij blijven. Maar ik denk dat er over het algemeen gesproken nog zat mensen zijn die gewoon tolerant zijn, vriendelijk zijn.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:29

jorika1986 schreef:
Damned schreef:
alleenstaand huis

_O- een vrijstaand huis bedoel je :D

:') en het ergste is dan nog dat tijdens het typen ik eerst vrijstaand had getypt en dan mezelf uitlachte om mijn verwarring :))
Ik zit mezelf nu nog harder uit te lachen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:52

Mijn tolerantieniveau hangt samen met mijn humeur :o

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:21

Varekaj schreef:
Mijn tolerantieniveau hangt samen met mijn humeur :o

Zou niet iedereen dat hebben? :+ Is bij mij ook heel erg, sowieso is het één keer per maand erger. :Y)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:29

Laatst werd een vrouw in de trein boos op mijn nichtje omdat ze hakken aan had die klik-klakten. Ze heeft een hele speech gekregen van die vrouw, scheldend en al, dat ze die dingen nooit meer aan moest trekken want ze irriteerde andere mensen ermee..

Hoe belachelijk.

Zulke mensen bestaan gewoon echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:49

Ach, ik was al een frustratie voor mijn buren omdat ik überhaupt naast hen woonde, en niet hun zoon. Toen mijn vader net gestorven was mocht ik van de woningmaatschappij het huurcontract overnemen. Dik tegen de zin van mijn buren. Die hadden blijkbaar de dag dat ze het nieuws hoorden over mijn vader gelijk gebeld naar de huisbaas "dat ik er nou maar een keer uit moest, hun zoon zocht een nieuwe plek". Helaas had ik voltijds en vast werk en zat hun zoon aan het OCMW (bijstand) :P

Ben later alsnog verhuisd toen ik ging samenwonen. Mijn God WAT een verademing. Toen ben ik pas gaan beseffen hoe hoog mijn tolerantieniveau was naar die mensen toe. Onvoorstelbaar.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:58

Oh boy, ik lees hier echt belachelijke dingen om lastig over te worden :')

Ach ja. Het hangt van je woonplaats en de sfeer van je omgeving af. Wij wonen in een doodlopende straat, iedereen in de straat kent elkaar wel. Wij hebben minder last van elkaar dan van de grote feesten die tien km verder worden gehouden... Als je de grond hoort trillen tot hier van de muziek tot drie uur? Da's echt geen leven. Als het om buren gaat... Heel goed, eigenlijk. Oke, onze directe buren hebben een hele hoop kinderen (minstens zes, toen ik ze laatst telde) en die halen soms het bloed onder mijn nagels vandaan. Ongelofelijk luid, zijn op het moment dat ik dit schrijf zo luid aan het gieren en lachen dat ik het door de muur hoor. In de zomer gebeurt dat ook vaker. Krijgen erg weinig regels opgelegd, schelden continu... Ik was het een keertje echt kotsbeu, het was twee uur 's ochtends en ze waren nog steeds gigantisch luid bezig. Mijn raam stond open vanwege de warmte. Wist dat hun raam (is zo'n raamdeur) open stond, dus ik in mijn slaaptshirt naar beneden, deur uit, even tot drie geteld en eens beleefd maar hard gezegd dat er echt mensen proberen te slapen en dat zij óf stil moesten zijn, óf ik trok de stekker van hun rotpc uit.

En ja, katten... Waar maken sommige mensen zich toch druk om. Je kan katten echt niet in je eigen tuin houden. Ja, soms poepen ze eens ergens anders. Maar meestal is dat gewoon in de tuin en normale katten begraven het ook. Er zijn vaker katten van ons vergiftigd omdat een buur ook niet stond op de stront of het vogeltjes vangen. Stel je toch niet zo aan. Ga in de stad wonen als je zo kleinzerig bent. Vind het niet opruimen van hondenpoep op het midden van een pad toch veel smeriger, hoor. Die begraven hun rotzooi niet.