Ben ik onredelijk? (klagende buurvrouw)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Re: Ben ik onredelijk? (klagende buurvrouw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 01:34

Ik denk dat veel mensen hier niet zo goed doorhebben hoeveel geluid een instrument geeft, live muziek klinkt veel verder door dan een wasmachine of stofzuiger óf een stereo. Er staan niet voor niets vaak (nee niet overal en niet altijd, maar wel vaak) aparte regels met betrekking tot live muziek in woonregels of huurcontracten.

TO, als dit voor jou voor nu een oplossing lijkt, dan gewoon kijken hoe het gaat. Je kunt altijd het gesprek opnieuw aangaan. Ik vind het knap van je bedacht en geloof echt dat jij niet middenin de nacht een zang en pingelmarathon op zou zetten, hopelijk gaat jouw buurvrouw dat ook zien.
Maar alsjeblieft, ga geen oordopjes voor de buurvrouw meenemen, dat is naar mijn mening olie op het vuur gooien.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 07:12

Vind het ook niet bepaald een compromis, maar als het iets is waar jij je wel prettig bij voelt, wie ben ik om dan tegen jouw te zeggen dat je het niet zo moet doen. Als jij en buuf dit een prima regeling vinden, oké. Opgelost dus.

Ik vind alleen wel dat je jezelf hiermee wel erg benadeelt. Je bent volkomen afhankelijk van wanneer zij weg is. Misschien gaat ze haast nooit het huis uit, behalve voor een boodschapje. Je weet het niet. Met deze afspraak heb je geen idee nog hoe vaak en hoe lang je zult mogen spelen.

Ik weet trouwens wel hoe vervelend het kan zijn om een buur te hebben die een instrument speelt, het is niet heel fijn, dus snap mensen die klagen over buren met instrumenten wel. Toch, je kan niet van ze eisen dat ze moeten stoppen met spelen.

Onze buurman speelde piano. Meestal overdag, maar ook vaak genoeg om 8/9 uur in de ochtend of 11/12 uur savonds. Toen zijn we toch even langs gegaan en hadden we de afspraak gemaakt om niet voor tienen en niet na tienen te spelen. Het was nog steeds vervelend als hij oefende, want een ster was hij niet, we hebben dunne muren en het geluid was best hard, maar dit was in onze ogen een redelijke afspraak zonder hem teveel aan banden te leggen en zonder dat wij slaap tekort kregen.

We waren ook allang blij dat hij piano speelde en geen drumstel of electrische gitaar. Maar al was dat wel zo, het is/was niet ons recht om hem te gaan verbieden om te spelen. Ik zou dat niet eens durven voor te stellen.

Enige keer dat ik mijn buurman gevraagd heb om een hele dag niet te spelen was toen mijn vader zwaar ziek op bed lag en ik hem zoveel mogelijk wilde laten slapen. Daar had hij begrip voor en speelde toen een dag en ook de andere dag niet.

Als buren moet je soms dingen die je minder leuk vind van elkaar accepteren, zoals een instrument of zoals bij onze andere buren die elke ochtend klokslag 6 uur een huilende baby hebben, zoals nu waardoor ik wakker ben -O- :'). Maar dat hoort erbij als je in een rijtjeshuis woont of een appartement. Geluid is er nou eenmaal en komt vaak zat door de muren heen, maar binnen de 'norm' van normaal, hebben mensen/buren het maar van elkaar te accepteren.

Dat neemt niet weg dat je als buren ook wel rekening met elkaar moet kunnen houden waar het kan. Het is fijn dat er afspraken gemaakt kunnen worden over iets zoals geluid. Je maakt afspraken met elkaar uit goede wil en om voor elkaar een goede buur te zijn. Een afspraak maken buiten wat de regels van de gemeente en jouw huurcontract zijn is pure beleefdheid, want het hoeft of moet
niet, die afspraken. Het is jouw recht om in je eigen huis muziek te draaien, 20x per dag hard de trap op en af te rennen, hakken te dragen in je eigen appartement op een houten vloer. En het is jouw recht gewoon de hele dag door te spelen.

Dat doe je logischerwijs niet als iemand er last van heeft en je een goede buur wilt zijn. Maar het mag wel. Je mag gewoon lekker spelen wanneer je wilt, binnen de geluidsoverlast regels van de gemeente en/of het huurcontract.

Buuf mag dus wel heel dankbaar zijn dat je zo'n goede buur bent en deze afspraak met haar hebt gemaakt. Ik hoop dan ook dat ze het waardeert en dat zij, als het erop aankomt, zich ook als goede buur gedraagt. Iets wat ze nu al niet is, vind ik, door je in eerste instantie te willen verbieden om te spelen en geen compromis wil sluiten.

De gemaakte afspraak is in mijn ogen geen compromis. In een compromis vind je elkaar in het midden. Je levert beide wat in, meestal een gelijk deel. Maar jij levert heel wat meer in dan haar, namelijk je vrijheid om te spelen. Zij 'levert alleen in' dat ze even moet aanbellen en vertellen wanneer ze weg is. Dat is verre van eerlijk en elkaar al helemaal niet in het midden vinden. Jij houd nu ontzettend veel rekening met haar, maar zij houd geen rekening met jouw. Het is niets voor niets rekening houden met elkaar, wat hier niet gebeurd.

Als je deze afspraak zo oké vind, prima, zoals ik net al typte. Opgelost. Maar pas wel op, dat je niet het onderspit gaat delven in deze buren relatie. Het is nu een instrument, straks is het te hard de trap oplopen, de hond blaft teveel, je staat verkeerd geparkeerd, je kat miauwt voor haar deur of weet ik veel wat allemaal. Geef niet teveel toe aan haar (toekomstige) grillen.

Bewaak wel je grenzen :). Niet alleen nu en voor haar, maar ook voor dingen in de toekomst. Je zult nog vele buren krijgen en het siert je dat je deze afspraak zo gemaakt hebt, maar laat jezelf niet teveel aan banden leggen door je buren. Nu niet, in de toekomst niet. Een beetje assertiviteit en voor je recht opkomen is nooit verkeerd.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 07:39

En dan besluit de buurvrouw weken lang thuis te zitten, haar boodschappen maar laat bezorgen om het huis niet uit te hoeven. En speel jij weken geen gitaar. Zij is nu de baas over wanneer jij wel of niet gitaar mag spelen. Een compromis vind ik het niet, maar als jij er happy mee bent. Wie ben ik dan om er wat van te zeggen. Maar persoonlijk had ik dit niet gepikt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 07:55

Of buurvrouw vergeet te melden dat ze gaat...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:19

Wel weer mooi om de dubbele moraal hier te lezen. Buurvrouw moet erop vertrouwen dat TO zich aan de afspraken houdt en echt niet meer dan twee keer per week een uurtje speelt, maar de buurvrouw wordt meteen verdacht en al veroordeelt voor het niet nakomen van de nu gemaakte afspraak.. :n

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:27

Dubbel moraal is alleen van toepassing als dat soort dingen door dezelfde mensen gezegd worden ;) En zelfs dan zit er een patroon in :))

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:19

Wij hadden ook een buurman die er gek op was om op mooie dagen de schuifpui open te zetten en dan de gehele dag keihard jazz muziek te draaien.
Mijn man heeft er na diverse keren wat van gezegd, want we werden na 2 dagen harde jazz muziek er lichtelijk gek van.
Hier werd door de buurman geen gehoor aangegeven, ook met het mom is overdag dus niet zeuren.
Kijk een muziekje aan is niet erg, ook al zit je buiten. Maar onze huizen zijn niet gehorig maar hoorde het binnen met de deur dicht.
Nu heeft mijn man dan wel eens de neiging om zoiets met hetzelfde terug te pakken.
Hij heeft zijn boxen dus buiten gezet en binnen de radio aangezet. En laten we eerlijk wezen, Metallica muziek heel hard als jazz fan vonden ze niet leuk.
Gevolg hun muziek ging uit, en die van ons ook. Later zijn we er door andere buren op aan gesproken en dat ze er blij mee waren dat mijn man dat had gedaan.
Er waren meerdere bij hem wezen klagen maar kregen dezelfde uitspraak. Is overdag dus niet zeuren.
Maar al met al heb ik het idee dat hij helemaal niet doorhad hoe hinderlijk het voor de rest was, totdat mijn man zijn muziek hard zette.

Aan de andere kant heeft het wel een andere keerwending gehad. De betreffende buurman is nu zelf een klager geworden naar geluid.
Klaagt als er mensen in de tuin zitten te praten, kinderen die buitenspelen, wekkers die af gaan 'smorgens.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:50

Niet zo moeilijk doen allemaal, als blijkt dat buuv er misbruik van maakt door niet te melden dat ze weggaat of dat ze acuut huismus is geworden kan de afspraak altijd nog aangepast worden door TS :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:59

Ts weet jij hoe vaak de buurvrouw weg gaat per week, maand, jaar?

Ik bedoel, het is een leuke afspraak als de buurvrouw regelmatig het huis uitgaat maar ik vrees dat ze dat weinig doet, anders was ze niet zo'n klager.
Mensen die zelf veel ondernemen , hebben in de regel weinig last van anderen, juist de thuiszitters bankhangers zijn degene die de hele dag op andere letten.

Het feit dat ze gelijk aan jou deur staat als er iemand zingt en jij dat duidelijk helemaal niet bent, geeft aan dat ze dus om alles zeurt en eigenlijk zeurt ze omdat ze zich alleen voelt.
Het is een vorm van aandacht trekkerij.
Eigenlijk dus triest, iemand die duidelijk geen draai aan haar leven kan geven en als een zielig pietje daarom iedereen lastig valt die wel van het leven geniet en leeft!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:01

spatter schreef:
geeft aan dat ze dus om alles zeurt en eigenlijk zeurt ze omdat ze zich alleen voelt.

Die conclusie kun je natuurlijk niet zomaar trekken. Ik vind het nogal aannames.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:07

Shadow0 schreef:
spatter schreef:
geeft aan dat ze dus om alles zeurt en eigenlijk zeurt ze omdat ze zich alleen voelt.

Die conclusie kun je natuurlijk niet zomaar trekken. Ik vind het nogal aannames.

Ja lijkt me sterk. Als ze zich alleen voelt kan ze zich beter vriendelijk en met een open houding opstellen dan kunnen ze nog eens bij elkaar op de koffie. Lijkt me gezelliger dan zeuren als je je alleen voelt haha

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:16

Maar zo redeneren mensen heel vaak niet op de een of andere manier. Of dit op de buuf ook van toepassing is geen idee, maar mensen in zulke situaties gaan eerder een beetje rond lopen schoppen dan denken als ik nu dit of dit doe dan heb je kans dat ... Het kan dus wel degelijk een vorm van aandachttrekkerij zijn of dat hier ook zo is.. Don't know.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:21

het zou voor mij ook niet geheel de oplossing zijn, maar goed; hopelijk komt ze vaker de deur uit dan de posts van ts doen vermoeden.
Maar voor hetzelfde geld is het zo iemand die om 8 uur s'ochtends bij de supermarkt staat en is ze op zn hoogst een half uurtje weg.
En om nu zo vroeg je gitaar al te pakken...dan hebben andere buren er weer last van. Of je moet wel heeeeeeeel erg ingehouden gaan spelen, want de gitaar mag akoestisch zijn, als je daar voluit op speelt maken die flink wat geluid; luider dan een elektrische, want bij die kan je nog simpelweg de versterker op een zachter volume draaien.

Maar hopelijk valt het mee en gaat ze weg op een tijdstip waarop zorgeloos gitaar kan worden gespeeld...en blijft ze ook een uurtje weg. En komt ze het idd melden.

Mocht dat allemaal niet zo mooi uitkomen zou ik alsnog via de woningbouw proberen te bemiddelen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:29

PureSG schreef:
Bedankt voor alle reacties. Ik ben later vanmiddag nog eens langsgegaan bij de buurvrouw om te kijken of we tóch tot een compromis konden komen en wonder boven wonder hebben we die gevonden!

We hebben nu afgesproken dat ze even bij mij aanbelt als zij weggaat en ongeveer terugkomt, in die tussentijd kan ik dan vrij spelen.

Ideaal is het zeker niet, maar ik ben al erg blij dat we tóch een compromis hebben kunnen vinden. Ik kan spelen en zij heeft er geen last van, prima oplossing imo!

Ojeetje waar ben je aan begonnen met deze afspraak. Je hebt jezelf helemaal afhankelijk gemaakt van haar. Verstandiger was geweest als je had gezegd ik speel tussen 4 en 5 (ik noem maar wat) ongeacht wat zij er van vindt. Deze afspraak die je nu heb staan gaat op lange termijn voor jou niet werken. Beetje tegengas geven PureSG, je laat je ondersneeuwen. Dat betekent niet dat je ruzie hoeft te maken maar je hoeft je ook niet ondergeschikt te maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:32

Maar daar is nu nog niet op terug te komen want voor nu is het de afspraak. Dus nu moet het ook een paar weken de kans krijgen. Als de buurvrouw dan helemaal niet aan de deur komt bv is het al een stuk makkelijker om het open te breken en alsnog een ander plan te kiezen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:34

Zeurende mensen en dat is ze want ze wil geen compromi maar gewoon haar zin, zijn in de regel geen mensen met een positieve levensinstelling.
Daar zit juist het probleem.
Het zijn mensen die overal problemen zien en in de regel doemdenkers.

Het zijn de mensen die moeite hebben om hun eigen leven zinvoel in te vullen en jaloers zijn op de mensen die dat wel kunnen.

Als de buurvrouw na 2 x een half uurtje spelen al bij haar aan de deur staat en dan niet vraagt of er iets te regelen valt maar gewoon afdwingt dat er geen muziek gemaakt mag worden, geeft dat aan dat ze niet in overleg wil.
Als ze niet eens door heeft waar de zang vandaan komt maar maar gelijk weer bij TS aan de deur komt klagen, dan klaag ze om het klagen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:37

Shadow0 schreef:
Maar daar is nu nog niet op terug te komen want voor nu is het de afspraak. Dus nu moet het ook een paar weken de kans krijgen. Als de buurvrouw dan helemaal niet aan de deur komt bv is het al een stuk makkelijker om het open te breken en alsnog een ander plan te kiezen.

precies dit; ts heeft nu deze afspraak gemaakt en nu moet je dit gewoon eerst een kans geven. Daarna kun je verder kijken.
Maar hopelijk is dat niet nodig.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:37

Shadow0 schreef:

Ik zeg toch ook niet dat ze de afspraak meteen moet veranderen.... Dit plan idd even een kans geven maar een back up plan bedenken is geen slecht idee.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:39

Dat afspraak pakt wel goed uit voor je buurvrouw, maar niet voor jou.
Wat als je op het moment dat zij vertrekt zelf weg bent of net aan het koken bent of je huis aan t poetsen bent? Meteen alles laten vallen om een uurtje kunnen spelen?
Muziek maken is toch gevoelsmatige bezigheid en dan doe je wanneer je zin hebt om muziek maken, zolang je aan ongeschreven regel van geluidsoverlast houdt.

Je kan een beetje voor jezelf opkomen en zeggen dat je maximaal 1 uur per dag zal spelen, behalve op zondag. Misschien heb je nu voldoende aan 1-2 keer per week, maar als je meer plezier krijgt, wil je misschien 5 keer in de week gaan spelen.
Het leven is geven en nemen en beide partijen moet water bij wijn doen.

Hoe gaat het nu met jullie afspraak, die vooral eenzijdig is?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 16:17

Ook ik vind je buurvrouw een enorme zeikerd..... Twee uurtjes in de week, pffff......

Mijn buurvrouw speelt ook gitaar. En piano. En ze zingt ook nog. Heeft dat met mij overlegd en ik heb er 's middags echt geen last van. Vind het ook wel gezellig klinken ook. Terwijl ik eigenlijk heel gevoelig ben voor geluiden, gun ik haar haar passie. Mijn dochter drumt (maar dat doet ze alleen bij haar vader en dat kan met koptelefoon ook. Plus hun buren zijn er nooit) en dat moet ze ook lekker kunnen doen. Mijn andere buurman draait wel eens harde muziek overdag, ook prima. Moet kunnen. Ook al is dat niet per se mijn muziek.

TS, ik vind je een prima instelling hebben. Mijn geduld was allang op bij zo'n miep. Daar zou ik heel snel korte metten mee maken:D.

Heel veel succes en laat je niet kisten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 16:18

spatter schreef:
Zeurende mensen en dat is ze want ze wil geen compromi maar gewoon haar zin, zijn in de regel geen mensen met een positieve levensinstelling.
Daar zit juist het probleem.
Het zijn mensen die overal problemen zien en in de regel doemdenkers.

Het zijn de mensen die moeite hebben om hun eigen leven zinvoel in te vullen en jaloers zijn op de mensen die dat wel kunnen.

Als de buurvrouw na 2 x een half uurtje spelen al bij haar aan de deur staat en dan niet vraagt of er iets te regelen valt maar gewoon afdwingt dat er geen muziek gemaakt mag worden, geeft dat aan dat ze niet in overleg wil.
Als ze niet eens door heeft waar de zang vandaan komt maar maar gelijk weer bij TS aan de deur komt klagen, dan klaag ze om het klagen.

Amen! En dan zou ik er klaar mee zijn. En gewoon lekker dagelijks een uurtje spelen. Toedeloe.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 16:41

Is de buurvrouw inmiddels al eens weg geweest?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:27

Shanna schreef:
Is de buurvrouw inmiddels al eens weg geweest?

Ben ik ook erg benieuwd naar....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:21

hier nog een die wel benieuwd is of de afspraak te doen is, of dat ts nog steeds op de melding van buurvrouw wacht om te mogen spelen.
En dat buurvrouw ook op een schappelijke tijd weg gaat ook (dus niet 8 uur s'ochtends voor een snelle ronde naar de buurtsuper.)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:33

En ts, bevalt de gemaakte afspraak?
Het jammere is wel dat als jij nu zin hebt om te spelen je op haar moet zitten wachten. En wat als zij maar eens in de week weg gaat of nog minder? Zodra jij begint te spelen beroept zij zich op de gemaakte afspraak.
Ik vind het dus ook erg onvoordelig voor jou.