Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:19

kuzznathalie; een reguliere koe volspuiten met hormonen? (de rommel dus zoals je het zelf zegt) en het daarna biologisch noemen?

cissi; De dieren mogen wel degelijk met antibiotica behandeld worden. Alleen niet preventief en maximaal 3x per jaar. (en de wachttijd verdubbelt na behandeling)

En het behouden van de hoorns, ik begrijp de angst ergens wel (denk ik). Misschien is het ook omdat wij het niet meer gewend zijn? De bedrijven waar ik ervaring mee heb, zijn de dieren inderdaad niet onthoornd en niemand voelt zich onveilig. Grappige is, dat de meeste ook nog eens zorg leveren aan mensen met een hulpvraag of beperking en ook deze zonder problemen met en tussen de koeien werken, die niet onthoornd zijn. Ik sta zelf bijv. ook relaxed te scheren :j
De dieren verwonden elkaar ook onderling niet.

Het onthoornen, is het als het staartjes brengen en snavels kappen (natuurlijk) symptoom bestrijding. Omdat er meer dieren op een M2 leven, is de leefruimte beperkter en neemt de kans op verwondingen of gedrag veroorzaakt door verveling toe.
Dus is het ergens ook logisch dat er onthoornd, gekapt en gebrand wordt. Je wil ook geen gewonde dieren, met alle gevolgen van dien.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:25

cissi schreef:
Wendy schreef:
Dat is dus een misverstand. Ze kunnen wel degelijk antibiotia krijgen, ze mogen dan alleen niet meer als biologisch verkocht worden, met als gevolg: minder opbrengst.
Dat een aantal boeren er voor kiest om dan maar geen antibiotica te geven, betekent nog niet dat er an sich iets mis is met biologisch...

Dat zou voor mij ook geen reden zijn om niet te behandelen, maar het is wel een reden voor ons om niet om te schakelen naar biologisch.

Dat snap ik dan weer wel :j Je doet een gigantische investering als je je bericht zo lees, dat moet je toch op de een of andere manier terug gaan verdienen.... hoe dan ook, het is een bedrijf, niet alleen hobby.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:30

Ik ben ook vegetarisch omdat boeren tegenwoordig hun koeien nouwelijks en de meeste boeren zelfs niet naar buiten doen. Ik vind het echt niet okee dat de koeien het land niet meer opgaan, want daar horen die beestjes toch? Ik geloof best dat koeien een goed leven kunnen hebben zonder dat ze op de wei gaan. Mijn oom heeft wel een hele ruime stal waar de koeien het eigenlijk best wel heel erg goed hebben, maar ik zie genoeg boeren die niet zon ruime stal hebben. De koeien bij mijn oom gaan naar de slacht als ze heel weinig melk produceren, wantja dan moet de koe maar weg alleen wil bijna niemand de koe dan kopen dus dan maar naar de slacht. Als koeien heel oud zijn en gwn een beetje op zijn gaan ze ook weg. De stieren gaan eigenlijk altijd naar de slacht, en als een koe helemaal niet goed is of ziek is maar dat vind ik dan nog wel begrijpelijk.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:31

Ook biologische koeien worden behandelt met antibiotica als dat nodig is. Dus daar wordt hij niet ineens niet biologisch van. Er zijn alleen strengere regels en niet voor niets. Antibiotica resistentie is een groot probleem.

sauffi schreef:
Ik ben ook vegetarisch omdat boeren tegenwoordig hun koeien nouwelijks en de meeste boeren zelfs niet naar buiten doen. Ik vind het echt niet okee dat de koeien het land niet meer opgaan, want daar horen die beestjes toch? Ik geloof best dat koeien een goed leven kunnen hebben zonder dat ze op de wei gaan. Mijn oom heeft wel een hele ruime stal waar de koeien het eigenlijk best wel heel erg goed hebben, maar ik zie genoeg boeren die niet zon ruime stal hebben. De koeien bij mijn oom gaan naar de slacht als ze heel weinig melk produceren, wantja dan moet de koe maar weg alleen wil bijna niemand de koe dan kopen dus dan maar naar de slacht. Als koeien heel oud zijn en gwn een beetje op zijn gaan ze ook weg. De stieren gaan eigenlijk altijd naar de slacht, en als een koe helemaal niet goed is of ziek is maar dat vind ik dan nog wel begrijpelijk.

Voor het etiket op de een pak melk horen koeien in de wei, maar koeien zijn zeer kieskeurig als het om het klimaat gaat. 'S zomers willen ze op stal want dan is het te warm, en van regen houden ze ook niet.. Het is totaal niet diervriendelijker om de koeien in de modder buiten te laten staan terwijl binnen een fijn klimaat is voor ze en een schone stal.

Koeien geven alleen veel melk als ze zich goed voelen. De Nederlandse koe heeft het echt goed
Laatst bijgewerkt door future_vet op 30-01-16 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:32

Hypericum schreef:
kuzznathalie; een reguliere koe volspuiten met hormonen? (de rommel dus zoals je het zelf zegt) en het daarna biologisch noemen?

:j Daarna verkopen aan een biologische boer. Dat is dus eens gebeurd, daarom ben ik geen fan van biologisch, want ik vind het niet kloppen, ook niet als er een tijd tussen zit.

Hypericum

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:48

Even kijken of ik je nu goed begrijp...
Dat er hormonen toegediend worden in de reguliere sector vind je niet erg? Of wel?
En dat je een situatie kent, waarbij een reguliere koe hormonen toegediend heeft gekregen, verkocht is naar een biologisch bedrijf om vervolgens na een jaar als biologische koe geslacht te worden... dat maakt dat je tegen de biologische veehouderij bent?

kuzznathalie

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:54

Ik zeg niet dat ik tegen biologische veehouderij ben :o?
Ik zeg dat ik het biologische gebeuren achterhaald vind. Ook hierom. Maar goed dat soort dingen kan nu in Nederland echt bijna niet meer maar zal in het buitenland vast wel gebeuren. Er zitten zoveel regels en extra kosten aan biologisch boeren, terwijl een biologische boer net zoveel voor zijn koeien krijgt als bijvoorbeeld wij voor onze koeien.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:00

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:02

future_vet schreef:
bij vergassen val je eigenlijk flauw, dit is dus pijnloos.
.

Pijnloos? Stikken tot je bewusteloos raakt zie jij als prettig?

Dit is een "mooie" en eerlijke video erover. De beelden zijn van een onderzoek over deze vorm van slacht.
Vind je dit werkelijk snel en pijnloos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:03

Ik heb niet het hele topic gelezen,maar een aantal dingen vallen mij op;

"ïk eet paard want die hebben een beter leven gehad".
Dit snap ik niet, want 85 procent van ons paardenvlees komt uit het buitenland waar vaak de omstandigheden slechter zijn dan voor bijvoorbeeld nederlandse koeien.

"zeugen in ligkooien is ter bescherming van de biggen"
Als je een zeug genoeg ruimte geeft met haar biggen dan is het risico te verwaarlozen.

Verder vind ik het altijd van belang te vermelden dat ook een deel van de biologische/vrije-uitloop dieren halal geslacht wordt. Dan heb je een beter leven gehad, maar de slacht is mega-pijnlijk. Dat is de reden dat ook met vrije uitloop zeer bewust moet worden omgesprongen wat betreft welzijn.

Edit; bovenstaande video is de reden dat hier geen varkensvlees de deur in komt (ik eet zelf geen vlees maar mijn vriend wel indien slacht en herkomst bekend is)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-16 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:04

Jentecats schreef:
Je moet je gewoon bedenken, ben jij een dierenvriend?
zo ja, dan eet je ze niet punt uit
eet je ze wel, dan niet.

Als je van ze houd en ze liefde gunt eet je ze niet, zo simpel is het. Ze worden er speciaal voor gefokt, voor het slachten voor mensen (en afval voor dieren). Ben je het hier mee eens ben je geen dierenvriend, luister naar je hart en doe wat jij denkt dat goed voelt

Dan vraag ik aan je ben jij dan een echte veganist. Dus die niks eet of koopt waar maar iets van een dier in zit. Dus geen kleding van leer of wol. Dingen eet waar gelatine in zit of andere dierlijke bijproducten.

Geen eieren of melk of producten eet waar dit in zit. Wand ook een legkip word na 1,5 jaar ongeveer geslacht. En melk koe word uiteindelijk ook geslacht.

Hier ben ik heel benieuwd naar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:07

cissi schreef:
Wij hebben een aantal jaren terug om die reden (onder andere) overwogen om in Frankrijk te gaan boeren. Uiteindelijk niet doorgezet omdat ik mijn familie niet kan missen... maar ik had het verder wel zien zitten. Maar goed, het gras bij de buren is altijd groener natuurlijk :)

Even zonder gekheid. Het verbaast me zeer dat er zo weinig NL boeren naar de Limousin komen. Het gras is zeer groen, enorme weilanden en vele bedrijven staan leeg. Of anders gezegd, voor NL begrippen kun je hier een prachtig bedrijf opzetten. Melk vee wordt lastiger want het gras is te sober vergeleken met NL. Maar voor vleeskoeien is het een geweldig gebied.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:10

Ik kom zelf echt uit het boerenleven. Mijn ouders hebben altijd kippen gehad (legbatterijen) en mijn opa altijd melkkoeien. Zelf ook een aantal stages gelopen op vleesveebedrijven.
Wat ik er van vind? nou ik vind het absoluut niet zielig. De boeren hebben echt hart voor hun dieren. Vooral met koeien heb je echt een band. De dieren worden met respect behandeld en er word goed voor gezorgd.
Er zijn allerlei regels wat betref antibiotica gebruik. Ik weet dat er in de koeien al minimaal aan antibiotica word gebruikt. Heel anders als wat de media rond gaat, maar dit word bijna nooit gebruikt.
Ook met hoeveel de beesten in de wei komen, ik heb een tijd op een bedrijf gewerkt, waar de koeien overdag vrij uitloop naar de wei hebben. En echt, ze staan een paar uurtjes buiten en dan komen ze vanzelf weer terug. Ze staan vaak liever in de stallen waar het klimaat super geregeld is (wat op het gros van de bedrijven van tegenwoordig het geval is) dan dat ze buiten in de wei staan.

Ook heb ik stages gelopen bij dierenartsen, en uit al die ervaringen die ik hier opgedaan heb zeg ik als ik ooit voor de keuze kom te staan dat mijn paard ingeslapen moet worden zeg ik direct naar de slager. Het klinkt heel bot, maar dan word je paard nog met respect behandeld. Als je hem door de rendac laat ophalen word je geliefde paardje zonder enig respect in die vrachtwagen gedonderd, en gaat het op de grote hoop.

Kippen is ook zo'n verhaal.
In legbatterijen dat is zielig want dan zitten ze zo dicht op elkaar > dat valt best mee met dat ze niet kunnen zouden kunnen bewegen etc.
Er word liever gezien dat die kippen lekker los bij elkaar lopen, en dat de snaveltjes absoluut de punten er niet afgehaald mogen worden. (wat nu het geval is). > wat er nu gebeurt is kannibalisme onder de kippen. Als er 1 een wondje of iets dergelijks heeft duikt de rest er boven op en worden ze verrot gepikt. Nee dat is lekker diervriendelijk.
Ook is het zo dat die beesten in een ongelooflijke stofbende zitten (ik spreek uit ervaring). Ik kan me ten eerste al niet voorstellen dat dit voor die kippen fijn is, maar voor jezelf om in te werken al helemaal niet. Dit was met legbatterijen niet het geval.

Varkens;
het is zo zielig hè dat die staartjes afgebrand worden bij de biggen. Ik zal je vertellen. Ik heb het zelf gedaan, die biggen krijsen harder dat je ze oppakt dan dat je die staartjes op de soldeer legt. Als je ze laat zitten moeten die varkens als ze ouder zijn weer allemaal apart, anders vreten ze elkaar de staarten af.

Bont?
Al die enge filmpjes die je op internet ziet, dat zijn praktijken die gebeuren in china en japan, en die uithoeken. Daar komt je bont straks vandaan als het in Nederland afgeschaft gaat worden.
Ja natuurlijk zitten hier de nertsen in kleine hokjes, maar ze krijgen echt goede verzorging. Want ja je weet zelf ook wel, als je dier niet lekker in zijn vel zit heeft die ook geen mooie vacht. Dat geld voor je paard, je hond maar ook voor nertsen. Ze worden hier vergast, dat is 1 tel en ze zijn dood. In al die apenlanden worden de beesten doodgeknuppeld. Maar hier niet.

Al deze dingen hier in nederland afschaffen betekent dat je goedkope prut uit het buitenland krijgt. Want het komt toch naar hier, is het niet linksom dan maar rechtsom. En al die dieren hier of het nou een varken, koe, kip of nerts is, ze hebben het nergens zo goed als in nederland.

Amen _/-\o_

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:14

zelmago4it schreef:
In legbatterijen dat is zielig want dan zitten ze zo dicht op elkaar > dat valt best mee met dat ze niet kunnen zouden kunnen bewegen etc.
Er word liever gezien dat die kippen lekker los bij elkaar lopen, en dat de snaveltjes absoluut de punten er niet afgehaald mogen worden. (wat nu het geval is). > wat er nu gebeurt is kannibalisme onder de kippen. Als er 1 een wondje of iets dergelijks heeft duikt de rest er boven op en worden ze verrot gepikt. Nee dat is lekker diervriendelijk.
Ook is het zo dat die beesten in een ongelooflijke stofbende zitten (ik spreek uit ervaring). Ik kan me ten eerste al niet voorstellen dat dit voor die kippen fijn is, maar voor jezelf om in te werken al helemaal niet. Dit was met legbatterijen niet het geval.

Varkens;
het is zo zielig hè dat die staartjes afgebrand worden bij de biggen. Ik zal je vertellen. Ik heb het zelf gedaan, die biggen krijsen harder dat je ze oppakt dan dat je die staartjes op de soldeer legt. Als je ze laat zitten moeten die varkens als ze ouder zijn weer allemaal apart, anders vreten ze elkaar de staarten af.

Vind dit echt een prachtig vb van beroepsdeformatie om eerlijk te zijn. Nee hoor, legbatterij was helemaal niets mis mee en het is echt heel normaal dat we varkens zo houden dat ze elkaars staarten opvreten als we ze er niet afhalen... :')
Laatst bijgewerkt door Bowen op 30-01-16 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

conejo schreef:
Jentecats schreef:
eet je ze wel, dan niet.

Als je van ze houd en ze liefde gunt eet je ze niet, zo simpel is het. Ze worden er speciaal voor gefokt, voor het slachten voor mensen (en afval voor dieren). Ben je het hier mee eens ben je geen dierenvriend, luister naar je hart en doe wat jij denkt dat goed voelt

Dan vraag ik aan je ben jij dan een echte veganist. Dus die niks eet of koopt waar maar iets van een dier in zit. Dus geen kleding van leer of wol. Dingen eet waar gelatine in zit of andere dierlijke bijproducten.

Geen eieren of melk of producten eet waar dit in zit. Wand ook een legkip word na 1,5 jaar ongeveer geslacht. En melk koe word uiteindelijk ook geslacht.

Veganist of niet, 100 procent diervrij kan je toch nooit leven. Denk maar eens aan alle medicijnen, op al die medicijnen zijn dierenproeven verricht, omdat dit simpelweg verplicht is. En soms zitten er ook dierlijke producten in dingen waarbij je het nooit zou verwachten zoals plastic zakken, autobanden, computers ect ect. Dus wanneer ben je dan een 'echte veganist' ?Je kan niet overal reken mee houden, dat is haast onmogelijk en dat is ook helemaal niet erg, het is gewoon heel moeilijk. veganisten' bestaan niet
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-16 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

En jij vind dus serieus dat een kip in een mini-kooi proppen zonder mogelijkheid om zich fatsoenlijk te bewegen of slaap te krijgen (alleen dat al, zal ik jou eens drie dagen wakker houden?) of natuurlijk gedrag te vertonen oké is? Weet je waar kannibalisme van komt: grootschaligheid,gebrek aan toezicht op de dieren door aantallen en gebrek aan prikkels en afleiding. Mijn kippen die hier in de tuin lopen vallen elkaar in elk geval niet aan als ze elkaar kunnen ontlopen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-16 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:15

pien_2010 schreef:
cissi schreef:
Wij hebben een aantal jaren terug om die reden (onder andere) overwogen om in Frankrijk te gaan boeren. Uiteindelijk niet doorgezet omdat ik mijn familie niet kan missen... maar ik had het verder wel zien zitten. Maar goed, het gras bij de buren is altijd groener natuurlijk :)

Even zonder gekheid. Het verbaast me zeer dat er zo weinig NL boeren naar de Limousin komen. Het gras is zeer groen, enorme weilanden en vele bedrijven staan leeg. Of anders gezegd, voor NL begrippen kun je hier een prachtig bedrijf opzetten. Melk vee wordt lastiger want het gras is te sober vergeleken met NL. Maar voor vleeskoeien is het een geweldig gebied.

Dit kan ik ook zeker aanraden! Wij hebben zelf ook Limousine koeien, wat is het toch prachtig om ze daar te zien waar ze vandaan komen! <3 Super, we gaan nu geregeld naar de Limousin op vakantie +:)+

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:21

conejo schreef:
Jentecats schreef:
eet je ze wel, dan niet.

Veganist of niet, 100 procent diervrij kan je toch nooit leven. Denk maar eens aan alle medicijnen, op al die medicijnen zijn dierenproeven verricht, omdat dit simpelweg verplicht is. En soms zitten er ook dierlijke producten in dingen waarbij je het nooit zou verwachten zoals plastic zakken, autobanden, computers ect ect. Dus wanneer ben je dan een 'echte veganist' ?Je kan niet overal reken mee houden, dat is haast onmogelijk en dat is ook helemaal niet erg, het is gewoon heel moeilijk. veganisten' bestaan niet[/quote]

Ik zech ook niet dat het mogelijk is en dat het slecht is dat ze geen veganist is. Ik eet zelf gewoon vlees en dergelijke. Maar als je roept wat zij roept vind ik wel dat je echt je best moet doen om niks met dieren te eten of dragen.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:24

cissi schreef:

Even zonder gekheid. Het verbaast me zeer dat er zo weinig NL boeren naar de Limousin komen. Het gras is zeer groen, enorme weilanden en vele bedrijven staan leeg. Of anders gezegd, voor NL begrippen kun je hier een prachtig bedrijf opzetten. Melk vee wordt lastiger want het gras is te sober vergeleken met NL. Maar voor vleeskoeien is het een geweldig gebied.[/quote]

Dit kan ik ook zeker aanraden! Wij hebben zelf ook Limousine koeien, wat is het toch prachtig om ze daar te zien waar ze vandaan komen! <3 Super, we gaan nu geregeld naar de Limousin op vakantie +:)+[/quote]

Het kriebelt ook nog regelmatig hoor, ik zit heel vaak sites van agrarische makelaars te bekijken. Ik vind het daar zo prachtig en ik heb het idee dat boeren daar nog veel meer gewaardeerd worden, maar dat kan ik mis hebben hoor. Dat is meer een gevoel. Maar ik zou mijn familie te erg missen en mijn man is toch wel erg gehecht aan de boerderij hier.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:28

269_life schreef:
Kinke schreef:
Als je fatsoen hebt, dan leg je niet 's nachts bezoekjes af aan stallen. Punt.

Die stallen zouden er niet zijn als mensen het fatsoen zouden hebben geen dieren te vermoorden voor hun eigen plezier.

Nou dan begin jij een stal om alle dieren op te vangen die te oud zijn voor het produceren van melk en eieren. Ik snap best dat veel mensen vlees geen basisbehoefte vinden, vind ik zelf ook niet. Maar koeien en kippen zijn wel nodig voor melk en eieren, want dat zit ongeveer in ieder product. En dat niet alleen, het zit ook in medicijnen. Moeten medicijnen dan ook afgeschaft worden? Denk niet echt dat boeren hun dieren 'voor hun eigen plezier' laten slachten, ze moeten toch iets als een koe geen melk meer kan geven, of een kip die amper eieren meer legt.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:29

Fellor schreef:
En jij vind dus serieus dat een kip in een mini-kooi proppen zonder mogelijkheid om zich fatsoenlijk te bewegen of slaap te krijgen (alleen dat al, zal ik jou eens drie dagen wakker houden?) of natuurlijk gedrag te vertonen oké is? Weet je waar kannibalisme van komt: grootschaligheid,gebrek aan toezicht op de dieren door aantallen en gebrek aan prikkels en afleiding. Mijn kippen die hier in de tuin lopen vallen elkaar in elk geval niet aan als ze elkaar kunnen ontlopen..

zonder mogelijkheid zich fatsoenlijk te bewegen?
Wel eens in zo'n stal geweest toevallig? mooi voorbeeld van mensen die zich door de media laten beïnvloeden. Oke natuurlijk kunnen ze geen kilometers wandelen, maar het is niet zo dat ze opgepropt zitten en totaal niet kunnen bewegen.
en zonder slaap te krijgen??? 3dagen achter elkaar wakker??? Die kippen hebben ook gewoon een dag en nachtritme hoor, en die loopt bijna gelijk aan dat van ons.

Kannibalisme doordat de groepen te groot zijn??? Joh waarom denk je dat ze in de batterijen in kleine groepen zitten?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:31

Van mij iedereen een eigen mening hebben, maar kom dan wel met dingen die waar zijn. Het is pertinent onzin dat in Nederland hormonen wordt toegevoegd aan vee. Dat mag niet eens en is wettelijk verboden. Reken maar dat er streng wordt gecontroleerd en dat bij een overtreding voor tonnen zo niet miljoenen aan boetes wordt opgelegd.

Antibiotica wordt weleens gebruikt als een dier ziek is, maar nooit preventief. Niet bij kippen, niet bij varkens en niet bij koeien. Is dat verkeerd? Nee, een ziek dier heeft recht op behandeling, net zoals jouw paard of hond.

Discussiëren is gezond, maar graag wel met feiten. Ik ga hieruit van de Nederlandse situatie, hoe het in de VS en bijvoorbeeld Oost-Europa zit weet ik niet.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:31

Bowen schreef:
zelmago4it schreef:

Varkens;

Vind dit echt een prachtig vb van beroepsdeformatie om eerlijk te zijn. Nee hoor, legbatterij was helemaal niets mis mee en het is echt heel normaal dat we varkens zo houden dat ze elkaars staarten opvreten als we ze er niet afhalen... :')

Je zou zelf eens een paar weken mee moeten lopen op die bedrijven. Dat geld trouwens voor iedereen. Iedereen maar roepen, maar er is niemand die weet hoe het er echt in deze wereld aan toe gaat. En de media kan de boel goed verzieken voor de boeren.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:33

Fellor schreef:

Fellor: goed nieuws voor je. De legbatterij is al sinds 2012 gelukkig verboden en komt in Nederland bijna nergens meer voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:34

zelmago4it schreef:
Fellor schreef:

zonder mogelijkheid zich fatsoenlijk te bewegen?
Wel eens in zo'n stal geweest toevallig? mooi voorbeeld van mensen die zich door de media laten beïnvloeden. Oke natuurlijk kunnen ze geen kilometers wandelen, maar het is niet zo dat ze opgepropt zitten en totaal niet kunnen bewegen.
en zonder slaap te krijgen??? 3dagen achter elkaar wakker??? Die kippen hebben ook gewoon een dag en nachtritme hoor, en die loopt bijna gelijk aan dat van ons.

Kannibalisme doordat de groepen te groot zijn??? Joh waarom denk je dat ze in de batterijen in kleine groepen zitten?

Ja, want met kippenpote loopt dat gaas zo lekker---> is niet fatsoenlij bewegen. Want 30cm heen en weer is eeeeecht wel veel hoor -O-
En niet slapen is onderzoek naar gedaan;kippe die geen strooisel of stok (maar dat gaat alleen om bij overdag op zachte ondergrond ivm conditie van de poten) hebben krijgen geen fatsoenlijke slaap. Ik zal jou op een betonnen ondergrond leggen met zweren op je rug en kijken hoe fijn je slaapt :)
En wat was ook alweer de voorwaarde voor kannibalisme buiten grote groepen... OHJA! prikkels en ruimte en natuurlijk gedrag :Y)