iets verbieden in een relatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:00

Sammy_xxs schreef:
Ik vind dat als je al erg lang een hechte relatie heb je elkaar echt wel dingen kan verbieden hoor!
Kijk als je net aan een relatie begint kan je het makkelijk afkappen als je partner iets doet wat jij niet wilt.

Maar ik heb bijv. Nu een relatie van bijna 10 jaar, en wij verbieden elkaar echt wel wat dingen hoor ( verbieden klinkt alleen zo hard )
Hij mag van mij bijv met bepaalde mensen niet meer omgaan omdat ik zie dat ze niet goed voor hem zijn, en hij heel erg vergevingsgezind is laat hij maar alles gebeuren, ik vind dat ik als partner het recht heb om te zeggen ik heb liever niet meer dat je met ze omgaat. En dan is hij eigenwijs en soms luisterd hij wel en soms niet en als hij niet luisterd krijg ik puntje hij paaltje toch gelijk.

Hij wilt niet dat ik te veel drink want als ik dronken ben ben ik gewoon echt verschrikkelijk dus dat "verbied" hij en hij heeft groot gelijk want ik ken soms mn grenzen niet als ik drink. ( niet dat ik een zuiplap ben :') maar als ik een keer drink gaat het meestal niet goed, tegenwoordig wel aangezien mn vent me tegenhoud" )

Wij hebben een afspraak gemaakt als we gaan stappen doen we dat samen en niet alleen, na 10 jaar zijn we nog steeds altijd samen op stap.
Dat is een afspraak maar als je het anders bekijkt is het eigenlijk verbieden dat wij apart uitgaan maar zo zien we dat niet.

Alleen op vakantie gaan nou dat mag hij echt niet van mij, en ik ook niet van hem maarja als je in een gezonde relatie zit zou je ook niet alleen op vakantie willen gaan lijkt mij O:) dus ook al is het verbieden, vind ik dat normaal.

Ik vind verbieden zo naar woord, en word hier gebruikt alsof het echt slecht is maar ik vind in een gezonde relatie mag je elkaar best dingen verbieden je leeft met elkaar en dat is geven en nemen.

Wat jij omschrijft over die mensen is toch geen verbieden? Jij hebt het liever niet, maar het blijft zn eigen keus toch? Zo omschrijf je het imo wel. Verbieden is imo ook echt consequenties koppelen aan gedrag. Dus bijv dat je bj hem weg gaat als hij die mensen wel ziet. Dit klinkt mij meer in de oren als een beperking van hem die jij ziet en hij ook, en dat je hem helpt daar niet in te trappen. Samen iets afspreken vind ik heel wat anders dan verbieden.

Ik ben nieuwsgierig waarom jullie niet apart van elkaar uit mogen gaan of op vakantie gaan? En wat heeft dat te maken met een gezonde relatie? Ik heb verrekte weinig behoefte om de deur uit te gaan, ben een enorme huismus. Mn vriend minder, hij wil wel af en toe eens weg. Nu hebben we dat dus perfect opgelost, hij heeft een groep mensen waar hij regelmatig mee weekendjes weg gaat en volgend jaar ook een week zomervakantie. Daarbij gaat hij ook nog wel eens op stap met een andere groep vrienden, dit jaar naar Oerol. En ik mag niet eens mee, het is mannen onder elkaar. Tja, ik als vrouw kan die behoefte toch echt niet opvangen hoor. Hij gaat heel graag met mij weg, maar hij heeft meer in zn leven dan alleen mij. Dat zou dan niet gezond zijn?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:00

Emmaa_ schreef:
Grappig, ik zou namelijk nooit een relatie aangaan met iemand die op die manier oordeelt over mijn leven. Ik heb tattoos, ik rook, ik drink, ik gebruik wel eens drugs.. Iemand die daar een sterke mening over heeft zou niks voor mij zijn. Anderzijds kies ik eventuele partners daar ook op uit. Ik zou ook niet zo snel een relatie willen met iemand die niet rookt, niet drinkt en totaal geen drugs gebruikt.

En dan is het zo ver, de liefde van je leven wandelt binnen. Al blowend en zuipend en met prachtige versieringen over zijn lijf.
En dan ben je tien jaar samen en komt er een kind en dan, jij verandert je levensstijl want je draagt verantwoording over een pril leven. Hij vertikt het en dan??

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:02

Sammy_xxs schreef:
Ik vind dat als je al erg lang een hechte relatie heb je elkaar echt wel dingen kan verbieden hoor!
Kijk als je net aan een relatie begint kan je het makkelijk afkappen als je partner iets doet wat jij niet wilt.

Maar ik heb bijv. Nu een relatie van bijna 10 jaar, en wij verbieden elkaar echt wel wat dingen hoor ( verbieden klinkt alleen zo hard )
Hij mag van mij bijv met bepaalde mensen niet meer omgaan omdat ik zie dat ze niet goed voor hem zijn, en hij heel erg vergevingsgezind is laat hij maar alles gebeuren, ik vind dat ik als partner het recht heb om te zeggen ik heb liever niet meer dat je met ze omgaat. En dan is hij eigenwijs en soms luisterd hij wel en soms niet en als hij niet luisterd krijg ik puntje hij paaltje toch gelijk.

Hij wilt niet dat ik te veel drink want als ik dronken ben ben ik gewoon echt verschrikkelijk dus dat "verbied" hij en hij heeft groot gelijk want ik ken soms mn grenzen niet als ik drink. ( niet dat ik een zuiplap ben :') maar als ik een keer drink gaat het meestal niet goed, tegenwoordig wel aangezien mn vent me tegenhoud" )

Wij hebben een afspraak gemaakt als we gaan stappen doen we dat samen en niet alleen, na 10 jaar zijn we nog steeds altijd samen op stap.
Dat is een afspraak maar als je het anders bekijkt is het eigenlijk verbieden dat wij apart uitgaan maar zo zien we dat niet.

Alleen op vakantie gaan nou dat mag hij echt niet van mij, en ik ook niet van hem maarja als je in een gezonde relatie zit zou je ook niet alleen op vakantie willen gaan lijkt mij O:) dus ook al is het verbieden, vind ik dat normaal.

Ik vind verbieden zo naar woord, en word hier gebruikt alsof het echt slecht is maar ik vind in een gezonde relatie mag je elkaar best dingen verbieden je leeft met elkaar en dat is geven en nemen.

Sorry hoor, maar in een gezonde relatie verbied je elkaar niks.

Verbieden kom op zeg, je bent gelijkwaardige volwassen partners en geen vader-moeder van elkaar.

Naast elkaars partners, en/of ouder, ben je zelf ook een individu meestal, hopelijk, met eigen behoefte's, leerpunten, kwaliteiten, vriendschappen, doelen etc. Je hebt een eigen ontwikkeling. Hoe kan je die ontplooien als je alles samen moet doen, als je partner je vertelt met wie je wel of niet mag omgaan of je vertelt hoe jij je leven moet leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:03

bigone schreef:
Emmaa_ schreef:
Grappig, ik zou namelijk nooit een relatie aangaan met iemand die op die manier oordeelt over mijn leven. Ik heb tattoos, ik rook, ik drink, ik gebruik wel eens drugs.. Iemand die daar een sterke mening over heeft zou niks voor mij zijn. Anderzijds kies ik eventuele partners daar ook op uit. Ik zou ook niet zo snel een relatie willen met iemand die niet rookt, niet drinkt en totaal geen drugs gebruikt.

En dan is het zo ver, de liefde van je leven wandelt binnen. Al blowend en zuipend en met prachtige versieringen over zijn lijf.
En dan ben je tien jaar samen en komt er een kind en dan, jij verandert je levensstijl want je draagt verantwoording over een pril leven. Hij vertikt het en dan??

Ik zou uberhaupt nooit beginnen aan kinderen met een man die zijn levensstijl daar niet voor wilt veranderen. Ik ben niet van plan om de rest van mijn leven te drinken zoals ik nu doe (goh, student van 20...), ik ben niet van plan om mijn hele leven te blijven roken en buiten een jointje op z'n tijd ben ik niet van plan om drugs te blijven gebruiken. Het feit dat ik dat nu zo ongeveer eens per jaar doet zegt daar ook wel genoeg over.

Kinderen zou voor mij altijd een bewuste keuze zijn. Zijn wij allebei carrieretechnisch op een punt waarop we een kind een stabiele toekomst kunnen bieden, zou het kind nooit iets tekort komen? Daarbuiten... Zijn we allebei mentaal op een punt waarop we hieraan kunnen beginnen?

Ik zou nooit zeggen dat mijn man/vriend/whatever tijdens mijn zwangerschap zou moeten stoppen met roken en drinken in het totaal, al zou ik wat solidariteit absoluut op prijs stellen. Maar uberhaupt beginnen aan kinderen met iemand die nog steeds als student in het leven staat zou voor mij al geen optie zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:04

Ik en mijn man gaan regelmatig er alleen of met vrienden/vriendinnen er op uit, diegene die mij dit zou verbieden was direct exit. En wij zijn al bijna veertig jaar samen, gewoon een kwestie van vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:05

Sleeper schreef:
Sammy_xxs schreef:

Verbieden kom op zeg, je bent gelijkwaardige volwassen partners en geen vader-moeder van elkaar.

Naast elkaars partners, en/of ouder, ben je zelf ook een individu meestal, hopelijk, met eigen behoefte's, leerpunten, kwaliteiten, vriendschappen, doelen etc. Je hebt een eigen ontwikkeling. Hoe kan je die ontplooien als je alles samen moet doen, als je partner je vertelt met wie je wel of niet mag omgaan of je vertelt hoe jij je leven moet leiden.

Daarbuiten zit hier weer een gigantisch verschil in wat je beleving van een gezonde relatie is. Ik zou een gezonde relatie nooit omschrijven als een relatie waar ik niet meer zonder mijn partner op stap mag, en ook als je van elkaar houdt kan je toch wel een keer in je eentje op vakantie willen? Voor mij zou dat ongeveer het tegenovergestelde van een gezonde relatie zijn, terwijl de dame die het bericht tikt er hartstikke gelukkig mee is.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:07

Emmaa_ schreef:
Sleeper schreef:

Daarbuiten zit hier weer een gigantisch verschil in wat je beleving van een gezonde relatie is. Voor mij zou dat ongeveer het tegenovergestelde van een gezonde relatie zijn, terwijl de dame die het bericht tikt er hartstikke gelukkig mee is.

En daar heb je helemaal gelijk in.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:07

Sammy_xxs schreef:

Echt totaal oneens hiermee. Krijg er zelfs de kriebels van! Hoezo mag verbieden wel in een langdurige relatie? Mijn man en ik zijn 27! jaar samen en zeer gelukkig ook. Nog nooit 1 moment van twijfel of wat dan ook gehad in al die jaren. Hij gaat al zeker 20 jaar met vrienden op skievakantie en gaat met die zelfde vrienden ook wel eens op stap of hebben eetafspraak of doen bordspellen. Ik heb mijn paard en heb ook mijn vriendinnenavondjes. Daarnaast gaan we ook gezamenlijk op stap of een dagje naar de sauna. Totaal aparte levens werkt in mijn ogen ook niet. Maar verbieden?? Dan vertrouw je elkaar gewoon niet, sorry. Ik vind dat juist een zeer ongezonde relatie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:10

_Nadia_ schreef:
Dat is iets dat je bespreekt voor dat je aan kinderen begint.

Dat en nog veel meer.
Ouderschap is een gezamelijk verantwoordelijkheidsproject met een veel langere duur dan de modale relatie.
Daar gaat dus iets niet goed.

Zeker wanneer je niet pril met een lief aan kinderen begint, is dit* iets wat behoort te overdenken en bespreken.
Wanneer wel jong, dan is het imo een opvoedingstaak van de (groot)ouders.

* dat een ouderschapsproject inhoudt dat de afspraken over de (liefdes)relatie houdbaar moet worden ingevuld, want verandering over tijd is een zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:20

Het zou wat zijn als ik mijn vriend zou verbieden weg te gaan zonder mij als hij in zijn verlof thuis zit en ik ga gewoon fulltime werken := Moet ie de hele dag tussen 4 muren zitten kniezen ofzo, dat gaat mooi niet gebeuren. Hij ziet me al aankomen met zo'n vraag, denk dat ik dan sneller mijn koffers mag pakken dan dat ik het kan bedenken. Hij kan me net zo min verbieden om met vriendinnen op stap te gaan als hij er niet is. Wat kan hij doen, van z'n bootje springen in 1 of andere oceaan en naar huis zwemmen?

@ Nadia: de kans dat er kinderen komen is klein. Hij wil er dolgraag eentje, ik ben er niet voor te porren (oa medische redenen). Voltijds thuisblijven om er altijd te zijn voor een kind, dat kan ik helaas niet. Deeltijds werken misschien wel, hangt er van af hoe en wat. Ik heb 2 paarden en 2 shetjes. Voltijds huisvrouw/moeder worden zou betekenen dat die allemaal verkocht moeten worden en dat ik moet stoppen met de paardensport. Mijn vriend is hierin heel erg duidelijk: hij zal op geen enkele manier mij financieel bijstaan in deze hobby. Hij zal zorgen dat ik "zakgeld" krijg om een keer te gaan shoppen of eens iets leuks te doen, hij zal alles betalen qua boodschappen, huis, wat het kind nodig heeft etc. Maar alles wat ik voor mezelf wil, daar zal ik toch écht wel zelf voor moeten gaan werken.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:22

Citaat:
Zwerte schreef:
Ik verbied niks, ik communiceer liever. Ik geloof niet (meer) in een ander veranderen, dat levert alleen maar ongeluk op, voor beide partijen.
Dat is vroeger wel anders geweest, toen verwachtte ik veel meer van mn partner en dat beviel dus echt niet. Niet voor mij, niet voor hem. Mijn ex verbood ik vreemd te gaan en verwachtte tegelijk dat hij eerlijk was.... Is dus niet gebeurd, pas na onze relatie durfde hij toe te geven meermaals vreemd te zijn gegaan. Niks nieuws voor mij, ik wist het eigenlijk wel. Met roken was dit hetzelfde, hij deed het niet waar ik bij was, wel stiekem achter mn rug. Na onze relatie is hij volop gaan roken. Hij deed op alle vlakken zn best voor me, maar je kan niet veranderen wie iemand is. Dat is uiteindelijk ook de breuk geweest, ik zag dat eindelijk in en toen heb ik de relatie verbroken. We waren te verschillend op voor mij essentiele vlakken. Hij wilde nog niet opgeven toen, maar na enkele maanden verdriet gingen ook zijn ogen open en was hij ook blij met de beslissing. We moesten ons allebei teveel aanpassen om de ander gelukkig te maken en dat werkt gewoon echt niet.

Nu zit ik in een relatie waar communicatie juist de basis is. Vreemdgaan blijft voor mij een moeilijk punt, maar ik kan absoluut niet meer zeggen dat het per definitie een dealbreaker is. Er is voor mij maar 1 dealbreaker, en dat is liegen. Daar is zelfs nog een uitzondering op: als mijn gedrag het hem bijna onmogelijk maakt om eerlijk te zijn. Ik zorg er dus ook altijd voor dat dit niet het geval is. Door een stukje verlatingsangst kan ik namelijk dwingender overkomen dan ik zelf wil. Hij weet dit en heeft me er ook wel eens op gewezen als mijn acties/woorden het hem moeilijk kunnen maken om eerlijk te blijven. Dan kan ik hem vertellen hoe ik me echt voel, en dat is dat ik hem zn vrijheid gun. Dat ik het moeilijk heb met bepaalde zaken is mijn probleem en aan mij om dat op te lossen. Hij houd er rekening mee uit liefde, maar dit moet niet ten koste gaan van zn eigen ik. In het verleden is dit wel gebeurd en die gevolgen zijn we nog steeds aan het oplossen.

Ik ben zelf erg monogaam en wil het liefst dat mijn partner dit ook is. Ik wil hem echter ook gelukkig zien en levenslang je eigen behoeftes negeren is geen recept voor geluk. Mocht bij hem dus de behoefte ontstaan om iets buiten onze eigen relatie te zoeken, dan wil ik dat hij daarmee naar mij toe komt en dat we dit bespreken. Er is ruimte voor behoeftes van ons beide, dit bespreken we en samen beslissen we wat de acties worden. Relatie verbreken is slechts 1 van de mogelijke opties. Dit is in onze relatie, welke inmiddels 12,5 jaar duurt, al meerdere malen voorgekomen. Nooit iets gebeurd, maar hij heeft wel meerdere malen met zichzelf geworstelt en elke keer is dit goed besproken en was er ruimte voor zn behoeftes en twijfels. En juist dat open bespreken heeft er elke keer voor gezorgd dat hij bewust voor mij koos.

lissisanne schreef:
*

Het enige waar mijn relatie perfect in is, is de bespreekbaarheid. Verder genoeg drempels en issues hoor, maar daar is allemaal goed mee te leven dankzij....jawel....die bespreekbaarheid. Als een partner niet open staat voor communicatie, is dat niet mijn partner. Dit is voor mij 1 van de voorwaardes om een relatie te beginnen. Iemand die dat niet wil, is gewoon niet de juiste man voor mij.
Emoties zijn emoties en mogen er altijd zijn. Ik ben zelf dus soms best jaloers. Terwijl mijn vriend een enorme flirt kan zijn en erg goed overweg kan met vrouwen. Hier praten we dus gewoon over. Ik mag jaloers zijn ook al vind hij dat pijnlijk (want hij is te vertrouwen), maar die jaloezie is dus wel mijn probleem. Hij gaat zich er niet (meer!) op aanpassen want dat gaat ten koste van zichzelf. Hij gaat bijvoorbeeld gemiddeld zo'n 5x per jaar een weekend weg met een groep mensen. Daar zitten aantrekkelijke vrouwen bij met wie hij flink wat tijd doorbrengt. Doet dat me pijn? Ja. Ik zit in die weekenden soms thuis te huilen en te stressen over wat hij aan het doen is. Maar ik zie dat dus als mijn probleem, niet als iets wat hij mij aandoet. Van hem gaan eisen dat hij thuis blijft, dan doe ik hem wel wat aan.... Hij maakt mij niet ongelukkig, dat doet mn eigen onterechte jaloezie. Daarom werk ik daar ook hard aan en gaat het steeds beter. En omdat ik hem dus wel vrij laat, krijg ik van hem eerlijkheid terug. Hij stuurt me ook elke dag even een berichtje dat het leuk is en ik me nergens druk over moet maken. Als hij terug komt wil ik graag even de bevestiging dat mn jaloezie onterecht is en er niks aan de hand is, we knuffelen en klaar is het. Hij kan er nu heel goed mee omgaan, juist omdat hij zich niet meer hoeft aan te passen. Dat geeft hem ruimte om zich niet meer te ergeren aan mijn gevoelens maar er juist begrip voor te hebben.

Ik vind het heel mooi hoe jij hier instaat, en het lijkt in veel opzichten op mijn situatie. Ook ik ben jaloers aangelegd en in principe praten we over alles, maar voor mij vaak niet diepgaand genoeg. Mijn vriend vind het vaak niet nodig om over dingen te praten die pijnlijk zijn (emoties, gedachtes, afspraken ), hij vind dat je daar "niets mee opschiet" en de sfeer bederft.. en dat je het er maar over moet hebben als iets gebeurt. Ik ben het daar niet mee eens en vind het zoeken naar een goede balans lastig :Y), wanneer ga je op je strepen staan en wanneer laat je het maar lopen? Ik las een aantal keer dat je dan maar uit elkaar moet gaan, maar dat is ook niet wat je wil na een verder goede relatie van 5 jaar. Binnenkort nog maar een keer over beginnen :P

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:24

If you love someone set them free. Verbieden werkt altijd enorm averechts en is voor mij een kwestie van geen vertrouwen hebben in de ander. Het 'verbieden van met andere vrouwen naar bed te gaan' zou geen kwestie van verbieden moeten zijn maar wederzijds respect en understanding. Als dat ontbreekt vraag ik me af hoe je een stabiele relatie kan opbouwen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:26

Varekaj schreef:
Het zou wat zijn als ik mijn vriend zou verbieden weg te gaan zonder mij als hij in zijn verlof thuis zit en ik ga gewoon fulltime werken := Moet ie de hele dag tussen 4 muren zitten kniezen ofzo, dat gaat mooi niet gebeuren. Hij ziet me al aankomen met zo'n vraag, denk dat ik dan sneller mijn koffers mag pakken dan dat ik het kan bedenken. Hij kan me net zo min verbieden om met vriendinnen op stap te gaan als hij er niet is. Wat kan hij doen, van z'n bootje springen in 1 of andere oceaan en naar huis zwemmen?

@ Nadia: de kans dat er kinderen komen is klein. Hij wil er dolgraag eentje, ik ben er niet voor te porren (oa medische redenen). Voltijds thuisblijven om er altijd te zijn voor een kind, dat kan ik helaas niet. Deeltijds werken misschien wel, hangt er van af hoe en wat. Ik heb 2 paarden en 2 shetjes. Voltijds huisvrouw/moeder worden zou betekenen dat die allemaal verkocht moeten worden en dat ik moet stoppen met de paardensport. Mijn vriend is hierin heel erg duidelijk: hij zal op geen enkele manier mij financieel bijstaan in deze hobby. Hij zal zorgen dat ik "zakgeld" krijg om een keer te gaan shoppen of eens iets leuks te doen, hij zal alles betalen qua boodschappen, huis, wat het kind nodig heeft etc. Maar alles wat ik voor mezelf wil, daar zal ik toch écht wel zelf voor moeten gaan werken.

Kan ik me voorstellen hoor! Ik heb het geluk dat mijn man wel mee gaat in mijn hobbies (overigens geen paarden meer, mijn lichaam kan dat niet aan en het is hier niet te betalen (ik woon in noord oost London) maar ik kan me goed voorstellen dat een man zoiets heeft van ja doei, dat betaal je maar lekker zelf.
Bij ons is het een bewuste keuze dat ik thuis ben, ik heb een tijdje meegewerkt in ons eigen bedrijf, maar dan wisselden we elkaar af, zodat er altijd iemand voor de kinderen beschikbaar was.
Mocht ik nu gaan werken mag ik voor 7 kinderen opvang gaan betalen, dat is meer dan ik ooit zou kunnen verdienen.

Ik ga overigens wel regelmatig met vriendinnen een weekendje weg, hij heeft daar geen behoefte aan maar gaat 3 keer per week een avond naar de sportschool, en een paar keer per jaar naar computerbeurzen met vrienden.

karuna
Drukke kabouter

Re: iets verbieden in een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:33

Ik ben altijd van mening geweest dat je iets niet kan of mag verbieden in een relatie. Maar wel aan moet geven als je iets niet prettig vind. Ben daar altijd van uit gegaan dat dat voldoende zou moeten zijn voor een partner om daar dan rekening mee te gaan houden.

Maar in de afgelopen maanden is mijn mening verandert daarin. Want wat als je aangeeft dat je iets echt niet trekt en er wordt geen rekening mee gehouden. Mag je het dan wel gaan verbieden? Tenminste door iets wel toe te staan waar ik heel veel moeite mee had (en waar geen enkele rekening mee gehouden is ondanks dat ik dat meerdere malen heb gezegd) is wel mijn relatie naar de kl ote gegaan. Ik heb een voor mij heel lastige vriendschap toegestaan met als gevolg dat ik ingeruild ben voor die dame. Dan ga je toch wel denken, wat als ik zoveel jaar geleden het toch had verboden het intensieve contact?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:00

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar puur als reactie op de openingspost:

Ik vind verbieden in een relatie een beetje raar. Ik zou wel alles bespreekbaar willen kunnen maken, als er dan iets is wat je minder prettig vind, kun je samen tot een oplossing/compromis komen.

Om het voorbeeld roken te nemen, ik rook niet en nooit gedaan ook. Ik heb 2x een relatie gehad met een roker en in beide gevallen geen hinder ondervonden. Van mij mogen ze gewoon roken, zolang ze maar even niet roken tijdens het eten... Doordat ik daarin heel makkelijk ben, hielden zij vanzelf een beetje rekening met mij als niet roker en rookten dan minder als ik er was. Maar dat heb ik nooit van ze gevraagd en zou ik nooit doen.
Het geeft wel aan dat als je beide met repect naar elkaar handelt, je zoiets simpel kunt oplossen.

Voor mij zou liegen een reden zijn tot het verbreken van een relatie. Ik wil graag eerlijk kunnen zijn en verlang dat ook van mijn partner.

Om even door te gaan in het voorbeeld van roken:
Als het echt om roken gaat en je weet van jezelf dat je daar niet mee kunt leven... Waarom ga je dan in godsnaam een relatie met persoon aan? Je wist toch wel dat die persoon rookt...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:04

karuna schreef:
Ik ben altijd van mening geweest dat je iets niet kan of mag verbieden in een relatie. Maar wel aan moet geven als je iets niet prettig vind. Ben daar altijd van uit gegaan dat dat voldoende zou moeten zijn voor een partner om daar dan rekening mee te gaan houden.

Dat is haast een afgeronde definite van een goede relatie.

Citaat:
Maar in de afgelopen maanden is mijn mening verandert daarin. Want wat als je aangeeft dat je iets echt niet trekt en er wordt geen rekening mee gehouden. Mag je het dan wel gaan verbieden?

Of zegt dat je iets over de diepgang van de gevoelens van de partner voor jou? Over de relatie op zich?
Zie boven.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:11

karuna schreef:

Maar in de afgelopen maanden is mijn mening verandert daarin. Want wat als je aangeeft dat je iets echt niet trekt en er wordt geen rekening mee gehouden. Mag je het dan wel gaan verbieden? Tenminste door iets wel toe te staan waar ik heel veel moeite mee had (en waar geen enkele rekening mee gehouden is ondanks dat ik dat meerdere malen heb gezegd) is wel mijn relatie naar de kl ote gegaan. Ik heb een voor mij heel lastige vriendschap toegestaan met als gevolg dat ik ingeruild ben voor die dame. Dan ga je toch wel denken, wat als ik zoveel jaar geleden het toch had verboden het intensieve contact?

Geen rekening houden met mijn gevoelens zou voor mij niet genoeg zijn. Hoe ver dat gaat hangt van de persoon en situatie af natuurlijk, maar domweg je eigen gang gaan met sch*t aan de ander is een enorme afknapper voor me.
In jouw geval vrees ik dat de gevoelens er toch wel waren, intensief contact of niet. Het verbieden had hier toch niks aan verandert? Dat maakt die andere persoon niet ineens anders. Het had hooguit meer bedrog opgelevert of dat die persoon zich aanpast aan jouw wensen en zichzelf ongelukkig maakt daarmee. Dat jij bent ingeruild ligt aan die ander, niet aan wat jij wel of niet hebt gedaan. Ik snap je gevoel heel goed hoor, maar dit is niet jouw keus geweest.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:13

Tjsa wat dan is dus ook de vraag die me nu al maanden bezig houd. Dan wel gaan verbieden of afdwingen als je gevoelens oozij geschoven worden door de ander. Met als risico dat je partner opstapt want er is iets verboden? Openheid en eerlijkheid is zo belangrijk, als iets je dwars zit zeg je het, over en weer. Ga niks stiekem doen, dat is zo laag en verkeerd.

Klopt, alleen mijn mening van je kunt niks verbieden in een relatie is er wel door verandert, ben nu niet meer zo zeker dat verbieden nooit moet gebeuren.

crue van het verhaal is dat er nooit gevoelens zouden zijn geweest is me altijd gezegd. En ik mijn met onnozele hoofd ben uitgegaan van het feit vriendschap man/vrouw moet kunnen. Zou ik toen echt mijn gevoel hebben opgedrongen en verboden hebben had ik in ieder geval eerder geweten waar ik aan toe was toch? :+
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-01-16 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:15

Je kunt een volwassen persoon toch niets verbieden.

Hoe wil je dat doen dan? Je kunt iemand toch alleen iets verbieden als daar consequenties tegenover staan?

De enige die mij iets kan verbieden is de wet en mijn werkgever.

Ik zie mijn vriend al aankomen 'ik verbied je dit of dat'.
Toedeloe.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:30

_Nadia_ schreef:
bigone schreef:
Ik snap je trauma's maar echt, jij bent de enigste die daar nu iets aan kunt doen. Ook voor je kinderen want die komen straks op een leeftijd waarbij ze ook een drankje nemen en dan is het goed wanneer jij in alle rust uit kunt leggen wat alcohol met iemand kan doen ipv compleet te flippen de eerste keer dat je ruikt dat je kids iets gedronken hebben. En het maakt je eigen leven misschien nog iets fijner.

Maar daar ben ik al 15 jaar mee bezig? Ik heb 2 keer per week therapie, meer kan ik niet doen, en zelfs de (talloze) psychologen en psychiaters en therapeuten whatever ik nog meer gezien heb in zowel Nederland, als Belgie als de UK zeggen dat het altijd een trigger zal blijven. Neemt niet weg dat ik de handdoek niet in de ring gooi, maar als mijn kinderen later zover zullen zijn (oudste is nu 8 en weet in grote lijnen wat er gebeurd is, natuurlijk niet de details)dat ze willen drinken zal ik ze alles heel goed uitleggen, zorgen dat ze bij vrienden terecht kunnen als ik nog steeds geen mensen met alcohol om mij heen kan verdragen, maar ze ook vertellen waarom ik dat zo voel.

Niet aanvallend bedoeld, maar ik herken uit duizenden 'een kwaaie dronk' en dat is een heel ander verschijnsel dan gezellig met vrienden een biertje of wijntje drinken. Lukt het jou niet die 2 dingen te onderscheiden? Want ik heb juist door mijn man geleerd dat het ook gewoon een sociaal gezellig iets kan zijn? Terwijl ik ook echt slechte ervaringen heb. Ik wil daar alleen niet in blijven hangen en heb het gewoon de kans gegeven. Helaas heb je in het leven geen invloed en keuze in wat je overkomt, wel heb je de keuze over hoe je daar vervolgens mee omgaat. De keuze is, blijft me dit de rest van mijn leven achtervolgen en beinvloeden of kies ik ervoor de regie over mijn eigen geluk en leven te nemen? Geen therapeut kan dit voor jou doen, alleen jijzelf!
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 25-01-16 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:30

karuna schreef:
Tjsa wat dan is dus ook de vraag die me nu al maanden bezig houd. Dan wel gaan verbieden of afdwingen als je gevoelens oozij geschoven worden door de ander. Met als risico dat je partner opstapt want er is iets verboden? Openheid en eerlijkheid is zo belangrijk, als iets je dwars zit zeg je het, over en weer. Ga niks stiekem doen, dat is zo laag en verkeerd.

Klopt, alleen mijn mening van je kunt niks verbieden in een relatie is er wel door verandert, ben nu niet meer zo zeker dat verbieden nooit moet gebeuren.

crue van het verhaal is dat er nooit gevoelens zouden zijn geweest is me altijd gezegd. En ik mijn met onnozele hoofd ben uitgegaan van het feit vriendschap man/vrouw moet kunnen. Zou ik toen echt mijn gevoel hebben opgedrongen en verboden hebben had ik in ieder geval eerder geweten waar ik aan toe was toch? :+

Maar met het verbieden los je echt niks op. Diegene blijft wellicht bij je en doet alles stiekem, maar het bedrog en gebrek aan respect blijft. Is dat een relatie die je wil behouden? Wil je door met iemand die tegen je liegt en geen respect heeft voor jouw gevoel?
Jij bent niet verantwoordelijk voor wat die ander heeft gedaan. Maak jezelf nu niet gek door dat wel zo te benaderen. Die ander heeft deze keus gemaakt, niet jij. En of je eerder had geweten waar je aan toe was? Betwijfel ik. Er had van alles kunnen gebeuren als je het verboden had. Het enige wat dan niet had kunnen gebeuren, was respect en openheid naar elkaar. Dus imo nog altijd de slechtste oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:36

Ik verbied mijn vrouw niks... Wel zijn er dingen waar ik ontzettend veel moeite mee heb en ik vraag haar mij daarbij te ondersteunen door bepaalde dingen niet (of zo min mogelijk) te doen.

Dat doet ze omdat ze van me houdt.

En andersom probeer ik dingen te doen om haar zo goed mogelijk te ondersteunen, óók als dat betekent dat ik daarvoor soms dingen moet laten.

We zijn altijd op zoek naar de balans tussen er voor onszelf zijn (wat we allebei moeilijk vinden) en er voor elkaar zijn.

En daarnaast er ook nog voor de kinderen zijn.

We houden enorm van elkaar en ik geloof ook dat wij sterk genoeg zijn om ook uit lastige dingen te komen. Zolang we maar eerlijk zijn. Óók als we bang zijn dat 'eerlijk' zorgt dat er ruzie/angst ontstaat tussen ons.

Want dat laatste stukje heeft niks met 'ons' te maken. Dat zijn grotere en kleinere littekens die onze levens op ons hebben achtergelaten die we samen kunnen laten helen... Soms gaat dat langzamer dan we zouden willen maar soit :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:37

Ik zit dit echt met een glimlach te lezen.
Want hoe je het ook went of keert, als je niet gelukkig bent met een bepaalde keuze van je partner dan zul je je teleurstelling laten blijken.
Is er geen middenweg zodat het voor beide leuk blijft dan is er een consequentie. Ofwel aanpassen aan elkaar zijn in feite jezelf bepaalde dingen niet toelaten.
Niemand verbied mij om bwvs 8 uur op stal door te brengen op zondag, maar ik weet dat ik 2 mensen daarmee teleurstel. Dus ga ik maar zo kort als nodig.
In feite leg ik mijzelf daar een 'verbod' op waar uiteindelijk iedereen tevreden mee kan leven.

Zou ik echter single zijn dan zou ik bepaalde dingen absoluut anders doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:44

Lente schreef:
We houden enorm van elkaar en ik geloof ook dat wij sterk genoeg zijn om ook uit lastige dingen te komen. Zolang we maar eerlijk zijn. Óók als we bang zijn dat 'eerlijk' zorgt dat er ruzie/angst ontstaat tussen ons.

Want dat laatste stukje heeft niks met 'ons' te maken. Dat zijn grotere en kleinere littekens die onze levens op ons hebben achtergelaten die we samen kunnen laten helen... Soms gaat dat langzamer dan we zouden willen maar soit :)

Kan ook met de relatie van doen hebben.
Omdat je weet dat iets niet goed gaat vallen.
Of omdat er in het verleden al eens een hobbel over genomen is.

Mijn partner is in de overgang en pms x overgang is .... 8)7 |o

Communiceren is nu geen kunst maar een loterij met HEEL veel 'niet'-en.

Het anticiperen op het toch niet goed zeggen/doen is bepaald geen stimulans om te communiceren.

Anoniem

Re: iets verbieden in een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:56

Nou ja dat kan zeker een drempel zijn.
Maar ons 'hoogst haalbare' wordt steeds een beetje hoger.

Er zijn ons beiden verschillende dingen gebeurd die ons vertrouwen extreem beschadigd hebben.

Maar dingen als verlatingsangst gaan niet over in je eentje... Dat moet je samen doen als je partner zich daartoe bereid voelt... Gelukkig is dat hij ons zo :)

Enneuh... Hou op schei uit over de PMS. Wij hebben 1x per maand knetterende ruzie omdat we dan allebei onredelijk zijn _O-