Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Many

Re: Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:49

Nog een tip: in Leeuwarden worden op dit moment veel panden omgebouwd tot appartementen. De verhuur gebeurt voornamelijk via Makelaardij Hoekstra (http://www.makelaardijhoekstra.nl/). Kan dus handig zijn om die site in de gaten te houden!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:15

Leuk dat je naar Friesland komt!

Als je school in Drachten is zou ik persoonlijk daar in de buurt gaan wonen. Prachtige omgeving ook nog ;) Drachten zelf zou ikzelf niet willen wonen, na alle verhalen van familie die er woont. Goed, zal je in iedere omgeving houden ;)

Goede ervaringen met de kleine dorpjes rondom. Ik zie ook dat Elkien veel oud huurwoningen in die omgeving voor een hele schappelijke prijs weg doet, dus als je de mogelijkheid hebt om te kunnen kopen is dat misschien ook aantrekkelijk.

Wil je in Leeuwarden wonen dan moet je rekening houden met die saaie 100km weg naar Drachten idd.
Kwa wijken ga ik niet mee met eerder genoemden, ik woon in Huizum(dorp) (tegen het ziekenhuis aan) en dat is een hele leuke wijk, andere delen van Huizum hebben wachtlijsten van 3-4 jaar op hun appartementen. Mijn ouders wonen in Nylan en heb daar een geweldige jeugd gehad. Veel groen, leuke mensen, zeer rustige wijk. Het mindere gedeelte is deels plat gegaan en nu opnieuw opgebouwd. En zo hebben de meeste wijken wel een mindere hoek, hoewel het over het algemeen heel best wonen is.
Maar, de populaire wijken hebben wel een veel langere wachttijd, zo 2-3 jaar voordat je daar een woning hebt

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:46

Hier ook een fries :D wij wonen vlakbij leeuwarden, en ik werk in Drachten. Ik trek zelf meer naar Leeuwarden qua winkelen ed, maar Drachten is wat centraler. Zelf vind ik Dokkum ook erg gezellig om te shoppen en een terrasje te pakken, al is Dokkum natuurlijk wat kleiner. Zal voor jou ook niet interessant zijn vanwege de afstand. Burgum is een gezellig dorp waar ook bijna alles wel te krijgen is. Ik zou kijken of je de dorpen/steden die je aanspreken eens een dagje kan proeven ofzo. Ik zou ook voor een dorp rondom Drachten gaan, maar ik ben dan ook absoluut geen stadsmens :+

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 16:58

Ik heb inderdaad wel vaker gehoord dat Drachten niet echt veel aan is om te wonen
wat had je dan voor verhalen van familie gehoord Rianne?

Many bedankt voor de tip

Zat toevallig even op de site van woonstichtingswf te kijken vandaag en ik zag een ontzettend leuk huis in sexbierum echt mooi en voor een goede prijs!
Wil er toch een beetje degelijk bij zitten liever niet in een huis wat al 70 jaar oud is of zonder CV
die heb ik er ook tussen zien staan op een paar websites..

Maessie Dokkum heb ik ook veel huur huisjes gezien voor kleine prijzen :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:02

Sexbierem zit je wel aan de verkeerde kant van Friesland als je dagelijks naar Drachten moet. Dan ben je nog wel even onderweg.. Kan je beter voor Dokkum kiezen nu met de centrale as.

Beetje standaard verhalen van wat mindere wijken. Overlast van de buren, auto plots de gevel op, vervelende sfeer tijdens uitgaan. Maar ook hier weer, is maar net in welke wijk je woont ;)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:31

Er vanuitgaande dat je geen fries spreekt zou ik persoonlijk niet te hoog op de klei gaan zitten.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 17:59

Hoe doen jullie het kwa Tv providers etc wat werkt het beste daar in het Noorden??

Toen ik nog in limburg woonde met mn ex hoorde ik dat de meeste daar ziggo hadden
hier in zuidholland veel mensen kpn caiway telfort

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:00

Many schreef:
Nog een tip: in Leeuwarden worden op dit moment veel panden omgebouwd tot appartementen. De verhuur gebeurt voornamelijk via Makelaardij Hoekstra (http://www.makelaardijhoekstra.nl/). Kan dus handig zijn om die site in de gaten te houden!

Hoekstra wil volgens mij geen verhuur aan studenten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:02

Nee dat zou ik ook niet doen
En goed rond vragen.
Wij hadden een leuk huisje gezien in houtigehage maar dat werd afgeraden door een vriendin die zei als westerling kom je daar niet tussen.

Rondom drachten is ook leuk
Beetsterzwaag is geen bal aan vwb winkels
Naar dat is Bakkeveen en ureterp ik niet
Maar daar niet je eet niet voor willen wonen
Ik doe mijn boodschappen in marum
Of drachten of Leek als ik van stal af kom

Ik vind het een leuke omgeving waar wij wonen.
En je wordt nog geaccepteerd als niet Fries
_O-

Wij wonen echt buitenuit dus hebben een schotel en telfort
Mobiel op kpn

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:07

Op zich valt Sexbierum/ Drachten wel mee, je bent zo langs Leeuwarden met de nieuwe wegen.

De internet en tv voorziening zijn in de dorpen wel goed, daarbuiten is andere koek...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 18:50

oh oh is het aanmodderen kwa tv?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:16

Bij ons wel en internet is helemaal dramatisch, maar wij wonen buiten de bebouwde kom. In dorpen en steden is het gewoon goed.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:19

ben wel benieuwd welk huisje je hebt gezien.

ik kom zelf uit dokkum en vind het wel gezellig. qua dorpen tsja als
je vriendelijk bent en je wat aanpast komt dat echt wel goed hoort..

drachten is nu dik 30 minuten. straks met de nieuwe weg wat sneller hoop ik.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:21

Dokkum-Drachten is een kleine 40 min.rijden ongeveer ;)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:21

Ah tegelijk Jol! :D

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:25

Ik woon in lwd en ik heb met tele2 prima tv en internet :)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:59

In makkum doet kpn het super

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 21:35

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 06:31

Ik zou het wat lager zoeken.
Sexbierum is dan iedere dag ongeveer 35-40 minuten rijden naar drachten.

Ik rij iedere dag drachten heerenveen en dat is prima te doen
Ach hier rij je altijd afstanden je went eraan.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:12

Denk dat dagelijks Dokkum - Drachten ook wel afzien is.. Ik persoonlijk zou tot en met Leeuwarden zoeken en acceptabel vinden qua afstand. Niet hoger!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 08:16

Ja het liefst zit ik bij leeuwarden maar wel voor de juiste prijs
nu ik zo rond heb gesnuffeld wil ik niet hoger dan 450 huren liefst voor 350 zoals ik ook al ben tegen gekomen :)
Van Leeuwarden zag ik ook wel betaalbare huisjes alleen viel mij op dat ze heel oud zijn jaren 50 en sommige zonder Cv
dat doe ik liever niet.. Opzich vind ik elke dag een half uurtje naar school reizen geen probleem doe ik hier ook met openbaar vervoer... Sexbierum is inderdaad een stukje weg maar ik zetten dit dus als voorbeeld neer dat ik naar zoon soort huis op zoek ben gewoon een leuk degelijk huis wat niet heel oud is :)

Ben best kieskeurig merk ik :p
Maar wil gewoon een huisje toegewezen krijgen waar ik nog jaren in kan genieten!

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:32

Ik kwam deze tegen op Friesland Sneuper op Facebook:

Te HUUR; zonnige woonruimte direct in het CENTRUM HEERENVEEN!
€ 515
Heerenveen (gemeente)
Per 1 juli 2016 is te huur: een zonnige woonstudio, verdeeld in;
Hal, woon/slaapkamer, nieuwe keuken, nieuwe badkamer met wc en luxe douchecabine. Gedeeltelijk gebruik van: wasmachine/droger, terras, garage!. All inclusief prijs per maand € 515,-. Tlf. 0513-654581 of pb.
f

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 11:43

Nee lijkt me niks
Vind de prijs ook iets te hoog..
En ik wil 2 slaapkamers voor als er gasten komen :)
Liefst ook een tuin

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:46

Ik denk wel dat je met die eisen erg lang ingeschreven moet staan. Weet nog dat wij ingeschreven stonden voor Drachten en omgeving en dat de wachtlijst lang was. Uiteindelijk konden we particulier huren in Ureterp maar wel voor een €600 per maand en dat was echt een heel klein huisje (alles begane grond). Toen de huur opliep tot €625 waren we er zat van en hebben we een huis gekocht waardoor onze maandlasten aanzienlijk daalden.

Sociaal huren is uiteraard een stuk goedkoper maar ik denk dat je voor een leuke eengezinswoning lang op de wachtlijst staat. Maar misschien is dit inmiddels anders! Moet er wel bij vermelden dat wij ook niet in elke buurt wilden wonen gezien het werk van mijn vriend.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:45

Mocht je op de lijn Dokkum-Drachten willen kijken: kijk ook eens bij huizen in Damwoude of Veenwouden. Beide wat grotere dorpen met voorzieningen als een supermarkt, en redelijk goed openbaar vervoer. (Damwoude-bus en Veenwouden-ook trein) deze dorpen krijg je vaak wat meer huis voor je geld dan de grotere plekken, maar heb je ook de belangrijkste/handige voorzieningen dichtbij. ;)

Misschien kun je een wensenlijstje neerzetten op volgorde van voorkeur? (Ik zie al 2 slaapkamers, tuin, max 450 (?) Max half uur reistijd)

Misschien dat anderen hier dit voor plekken bij hun in de buurt ook aan kunnen geven als je dat wat lijkt? (Ik weet zulke plekken hier wel, maar niet aan de andere kant van Drachten bv.) Burgum en Hardegarijp zou ik ook als optie houden, is een leuk dorp waar veel te doen is ;) en zie je een ander dorp/huis, gooi het in de groep zou ik zeggen ;)

(Mocht kopen trouwens een optie zijn: een starterswoning zoals dat van ons zit je aan hypotheek ook onder de 450 ;) (en de onze staat eventueel te koop :P )