BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:12

Dat was ook mijn instelling storm.
Maar als ik maar kijk dan gooit ze dan met alles wat los en vast zit in het rond. Aanraken wordt weggeslagen en vasthouden leidt tot overgeven.
Ik ben dus maar weggelopen en dat bleek precies dat wat ze dan nodig heeft. Dan komt ze snel weer tot rust.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:13

Ik weet niet of mijn zus überhaupt ooit een corrigerende tik gehad heeft. Maar ik volop. Zij was veel sneller onder de indruk dan ik. En ook veel braver.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:16

Desiree, wat bedoel je daarmee?

Sizzle, het werkt voor mijn zoon, maar ik snap dat andere kindjes gewoon even rust nodig hebben.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:23

Sizzle schreef:
Dat was ook mijn instelling storm.
Maar als ik maar kijk dan gooit ze dan met alles wat los en vast zit in het rond. Aanraken wordt weggeslagen en vasthouden leidt tot overgeven.
Ik ben dus maar weggelopen en dat bleek precies dat wat ze dan nodig heeft. Dan komt ze snel weer tot rust.

Zo zie je dat zeggen dat je een kind nooit alleen moogt laten als een kind verdrietig is, niet correct is.

Men kan enkel zeggen dat ieder kind zijn eigen aanpak heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:25

Mee eens Chanel :j

Mijn jongste broertje was een regelrechte draak. Als kleuter en ook als puber.
Mijn hemel, wat die allemaal gedaan heeft daar kan je een boek over schrijven.
Zijn grootste beloning was als mensen op de kast zaten, iets leukers kon je hem niet geven.
Dit had als gevolg dat mijn andere broer die snel op de kast zat dagelijks helemaal over zijn toeren was.
Die kon je niet samen in 1 ruimte laten zonder toezicht :n

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:27

Storm schreef:
Desiree, wat bedoel je daarmee?

Sizzle, het werkt voor mijn zoon, maar ik snap dat andere kindjes gewoon even rust nodig hebben.

Wat ik daarmee bedoel is hoe de aanpak per kind kan verschillen, zelfs in één gezin.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:32

phormicola schreef:
verootjoo schreef:
Iedereen die hun baby bij zich in bed neemt; zijn jullie niet bang dat je erop gaat liggen of dat het kind in de verdrukking komt of stikt door bv kussens? :o ik zou dat dus niet durven, voel meer voor een cosleeper aan het bed.

Dat is voornamelijk een gevaar als je flesvoeding geeft. Een moeder die borstvoeding geeft neemt haar kindje van nature zo bij zich dat het eigenlijk altijd veilig ligt.
Als extra heb ik het eerste half jaar onder een ademende wollen deken geslapen met haar.

Ik was ook een woeler en een hele vaste slaper, maar dat is compleet veranderd. Sinds ik haar heb slaap ik nooit meer heel diep en word een paar seconden wakker voordat zij wakker wordt.
Er is dus ook nooit een situatie geweest waarin ik een fout maakte, of iets dergelijks.

Kortom, als je voor flesvoeding kiest is het waarschijnlijk altijd beterom voor een co-sleeper of echt eigen bedje te kiezen :j

Sorry hoor, maar hoe kom je aan die wijsheid? Ben je anti fles ofzo...hoe denk je dat de fles gegeven wordt...kind naast je dumpen en voeden maar?? Der is totaal geen verschil, behalve dat jij je borst uit je shirt haalt en ik uit de flessenwarmer...
Ow, en mijn kind slaapt regelmatig naast me en op me (met krampjes), nooit geen problemen gehad. En om dan op de oorspronkelijke vraag antwoord te geven: Nee, ik ben niet bang bovenop em te gaan liggen...dat doe je in principe instinctief niet :)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:50

chanel1985 schreef:
Marley schreef:
Nee hoor, daar kiezen wij zelf voor en niet het kind. En waarom eruit gejaagd worden als we daarvoor ook niet alleen in bed intiem waren. Dan is er dus niks veranderd.....

Bij jullie misschien niet,...Maar niet iedereen is gelijk aan jullie situatie. Om dan te stellen dat je meer creatiever moet zijn, klopt dan niet. Want het kan zin dat het niet van niet kunnen is maar van misschien niet willen. Zijn ouders misschien liever intiem in bed, deden ze dat daarvoor ook.

Dan had je misschien geen kinderen moeten krijgen, want dan weet je dat die altijd voor gaan :) . En ik denk dat de meeste mensen hun kids in bed hebben voor hun eigen nachtrust, dus die zullen ook vast te moe zijn :P

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:55

zonnebloem18 schreef:
Het is me in de tijd dat ik moeder ben opgevallen dat er grotendeels 2 soorten ouders zijn. De ouders die zich aanpassen aan hun kind en ouders die vinden dat kinderen zich aan de ouders aan moeten passen. Ieder doet waar hij/zij zich goed bij voelt en deze 2 stromingen zullen het toch nooit eens worden over alle punten. Wat dat betreft zou ik eigenlijk geen energie moeten steken in deze discussies.

_/-\o_

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:54

Siesjuh schreef:
Dan had je misschien geen kinderen moeten krijgen, want dan weet je dat die altijd voor gaan :) . En ik denk dat de meeste mensen hun kids in bed hebben voor hun eigen nachtrust, dus die zullen ook vast te moe zijn :P

Zo, dat vind ik nogal wat, om te stellen dat iemand maar geen kinderen moet krijgen omdat ze haar kind liever niet spontaan in haar bed wil hebben... Dat iemand haar kinderen op n eigen kamertje laat slapen maakt niet dat ze ze niet voor laat gaan als dat nodig is...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:55

Excuseer, wie ben jij om te bepalen dat ik beter dan beter geen kinderen had? IK heb veel moeite moeten doen om al een kindje te kunnen krijgen, zo'n opmerking komt dan wel hard aan.

Waarom moet men altijd iemands anders idee over opvoeding afkraken omdat je er zelf anders tegenover sta? Waar is het respect gebleven?

( als je de moeite had gedaan om het topic te lezen, had je gelezen dat ik op de eerste plaats mijn zoontje niet in bed neem omwille zijn eigen veiligheid. Liever een levend kindje, dan een dood omdat ik hem onder druk mee in bed heb genomen)
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 12-01-16 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:57

Sowieso is het een eng idee dat kinderen voor alles moeten gaan. Het zijn mensen, kinderen, gewoon de volgende generatie geen heilige objecten! Ze zijn noch worden ooit perfect en dat ben je als ouder ook niet.. En dat hoeft ook niet..

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:17

MissToseland schreef:
Vicky_Belle schreef:
hoi hier een mama van een zoon van 2 jaar en 2 maanden dus ik lees mee :-)
jammergenoeg worstel ik met dezelfde zaken dus lees ik liever advies ipv deze te geven.

enige verschil, mijn zoontje slaapt steeds in zijn eigen bedje
maar wordt steeds kletsnat wakken van zijn pipi, hij drinkt enorm veel en de pamper kan het gewoon niet houden, mochten er mensen daarvoor adviesen hebben = graag !
een BABO-subforum vind ik een supergoed idee !

Een grotere maat luier achterstevoren óver de andere luier was daar de oplossing voor hier :)

Ik had een buikslaper

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

gisteren om een grote maat luiers geweest en omgekeerd aangedaan en ...
vanmorgen was kindje droog en happy
(zoontje is ook een buikslaper)
bedankt voor de supertip
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:26

Sammie schreef:
Sowieso is het een eng idee dat kinderen voor alles moeten gaan. Het zijn mensen, kinderen, gewoon de volgende generatie geen heilige objecten! Ze zijn noch worden ooit perfect en dat ben je als ouder ook niet.. En dat hoeft ook niet..

Ik denk dat veel ouders hier anders over denken.

Voor mij persoonlijk staan mijn kinderen op plaats 1, zijn wel míjn heilige objectjes. Ik zou sterven voor ze, zonder twijfel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:31

Dat is ook wel een keuze die dagelijks gemaakt moet worden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:32

zonnebloem18 schreef:
Het is me in de tijd dat ik moeder ben opgevallen dat er grotendeels 2 soorten ouders zijn. De ouders die zich aanpassen aan hun kind en ouders die vinden dat kinderen zich aan de ouders aan moeten passen. Ieder doet waar hij/zij zich goed bij voelt en deze 2 stromingen zullen het toch nooit eens worden over alle punten. Wat dat betreft zou ik eigenlijk geen energie moeten steken in deze discussies.

gelukkig bestaat er ook nog een gulden middenweg :j

in bepaalde gevallen pas ik mij aan aan het kind, maar er zijn zeker situaties bij waar zij toch echt aan ons moet aanpassen. Het kan niet alleen om haar leven draaien, zij draait met ons mee en we houden zoveel mogelijk rekening met haar.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:50

Vicky_Belle schreef:
MissToseland schreef:
Een grotere maat luier achterstevoren óver de andere luier was daar de oplossing voor hier :)

Ik had een buikslaper

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

gisteren om een grote maat luiers geweest en omgekeerd aangedaan en ...
vanmorgen was kindje droog en happy
(zoontje is ook een buikslaper)
bedankt voor de supertip
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Blij jouw geholpen te hebben :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:52

Mag ik ook meekletsen? Ik heb 3 totaal verschillende kids. DL van 4,5, ZL van bijna 3 en ZL van net 1.

Ik denk dat alle moeders wel met hun kind in bed kunnen slapen (staat los van of je het wil of durft) maar bij vaders is dat weer heel anders. En ik kende ook een moeder met “levendige” dromen, dan raad ik het ook af een kleine mee in bed te nemen. ML was erg bang dat hij op de kleine zou rollen en ja, hij heeft wel eens op een armpje gelegen voordat hij er snel weer vanaf rolde. (en ik heb een keer bijna van bed af geduwd omdat ik dacht dat hij op de kleine lag, die op dat moment lekker in zijn eigen bed lag :Y) )
ML slaapt erg diep en dat zal misschien voor meer mannen wel zo zijn, daar waar de meeste moeders van elk zuchtje en steuntje wakker worden (ik in ieder geval wel) slaapt ML nog door het “zeurend huilen” heen. ML heeft ook wel een levendige dromen en vond het in het begin ook eng met de kleine in bed (in ieder geval bij nr 1), maar hij heeft die dromen eigenlijk nooit.

Daarnaast heb ik de ervaring dat mee in bed nemen niet met alle kids kan. Mijn middelste houdt iedereen (incl zichzelf) wakker als hij bij ons in bed ligt. Hij krijgt dan geen rust. Als er dus was is ’s nachts knuffelen we lekker in de schommelstoel voordat hij weer terug gaat in zijn eigen bed. Nr 1 mag wel blijven slapen als er iets is (niet bij een simpele nachtmerrie of zo, maar bijv als ze ziek is of zo) Eerlijk? Tja elk kind heeft zijn eigen behoeftes. Nr 3 kan wel heerlijk rustig slapen bij ons in bed. Maar zit nu in de fase dat hij dat ’s nachts wil en niet omdat er iets is. Dus nu moeten we er even doorheen dat hij moet leren gewoon door te slapen in zijn eigen bedje.

Hier hebben trouwens alle kids het eerste jaar bij ons op de kamer geslapen. Vooral nr 2 had echt behoefte aan een eigen kamer op gegeven moment. De andere 2 vinden/vonden het wel prima zo, maar bij de twee oudste helemaal geen problemen met de overgang (nr 3 slaap nog even bij ons op de kamer)

Wat betreft “kids” op nr 1. Ja, daar ben ik het wel een meetje mee eens. Bij ons draait veel om de behoeftes van de kinderen. Dat wil niet zeggen dat we alles dan maar omgooien. Maar maak je wel hele bewuste beslissingen. En ja, veel “leuke” dingen voor pa en ma vallen dan af, of moeten gesplitst worden gedaan. De kinderen worden vanzelf ouder en dan kun je langzaam weer steeds meer :)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:59

Ojajoh schreef:
zonnebloem18 schreef:

in bepaalde gevallen pas ik mij aan aan het kind, maar er zijn zeker situaties bij waar zij toch echt aan ons moet aanpassen. Het kan niet alleen om haar leven draaien, zij draait met ons mee en we houden zoveel mogelijk rekening met haar.

Inderdaad, zo gaat dat hier ook.

Ik denk dat kinderen daar echt niet "slechter" van worden. Rekening houden met elkaar en dat betekend dat een kind zich soms ook aan moet passen aan de ouders(of andere mensen waar ze mee omgaan) in bepaalde situatie's. Zo gaat het in het leven nu eenmaal.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:47

Denk dat ik toch wel meer van de ouderwetse aanpak ben als ik dit zo lees. We leven nu eenmaal in een maatschappij waarin je niet altijd jezelf op nr 1 kan zetten. Onze dochter heeft zich net zo goed aan ons, of anderen in onze omgeving aan te passen als de situatie daarom vraagt. Het is geven en nemen.

Wat betreft samen slapen, ik had dat ook als ideaal mezelf voorgesteld. Ik had een wiegje naast mijn hoofdeind waar ze 's nachts kon slapen. Maar dat ging toch even anders. Sowieso weinig slaap de eerste weken, omdat ze door spugen en krampjes veel wakker was. Toen dat spugen eenmaal over was ging ik op alle geluidjes letten. Ik werd gek van mezelf. Uiteindelijk met 2 maanden haar op haar eigen kamer gelegd. Toen kon ik de periodes tussen de nachtvoedingen door wel slapen. Vanaf toen alleen even in bed genomen als ze ziek of bang was. Wel altijd weer terug gelegd in eigen bedje, als ze weer rustig was.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:52

Dochter 2 is ook na 6 weken naar haar eigen kamer verbannen.Ze maakte geluiden in haar slaap en bewegelijk.Haar beentjes gingen in haar slaap op en neer.Ik was ook wakker bij elk geluidje en trof haar dan slapend aan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:40

Nou idd die geluiden! Ik had echt zo'n idyllisch beeld van een slapend baby'tje, maar de werkelijkheid is heel anders. Wat een geluid kan er uit zo'n klein mensje komen!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:51

Ik kan ook niet slapen door alle geluidjes die zo'n klein hummeltje produceren. Daarbij vond ik het dan ook wel weer zielig dat eerst wel bij je mogen slapen en na een aantal weken/ maanden ineens niet meer. Dus hier direct na hun eigen kamer te slapen gelegd. Als het echt niet ging dan nam ik ze wel eens mee naar ons bed, maar zodra zij sliepen bracht ik ze terug. Als ze s nachts niet kunnen slapen (de oudsten) dan ga ik nog wel eens bij ze liggen. Ik val dan wel eens in slaap maar als ik wakker wordt ga ik terug naar mijn eigen bed.

Ik ben ook een ouderwetse moeder. Houd heel er de 3 R's aan. Ik sleep de baby ook niet overal mee naartoe. De eerste maanden is alles nieuw en ik merk dat ik me goed voel bij rust, ritme en regelmaat. Hierdoor doen mijn kinderen het ook heel goed.

Ik weet niet meer wie met de tip van een omgekeerde luier kwam, maar die ga ik onthouden. Bij mijn oudsten ook een tijd gehad dat ze s morgens nat waren. Nu met de jongste ga ik deze tip onthouden.

Heb ik er ook nog wel 1 (wel voor de jongensmama's) Bij flinke luieruitslag een luier omdoen en dan even priegelen maar thv het piemeltje een gaatje maken in de luier. Piemeltje erdoor en dan weer een andere luier erom heen. Op die manier voorkom je dat er urine bij de uitslag komt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:01

Ojajoh schreef:
zonnebloem18 schreef:

_/-\o_

Heb eerder ook dezelfde opmerking gemaakt, er is ook nog een middenweg in dit alles.

Zeker pas ik me aan aan mijn kind, maar een kind moet ook leren dat niet alles om hen draait. Er zijn dingen waar mijn zoon mag in meebepalen, maar er zijn situatie's en momenten dat het is zoals ik het zeg en niet anders. Met de nodige uitleg erbij natuurlijk.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:20

Storm schreef:
Ik probeer mijn kind niet alleen te laten als het zo gefrustreerd is. Dan wordt het alleen nog maar erger.

Ik knuffel hem en zeg dat ik begrijp dat het boos is. Dan leid ik hem af en ga iets doen wat hij ook leuk vind. Op deze manier gaat hij nooit helemaal over de rooie en hij is echt een makkelijk en lief jochie.

Over dat afleiden daar twijfel ik altijd nog over.
Ik heb in de praktijk meegemaakt bij twee (ernstig gedragsproblemen) kinderen dat deze zodra ze boos/gefrustreerd werden ze onmiddellijk werden afgeleid om erger te voorkomen. Maar wat ik nooit heb gesnapt, waar leerde deze kinderen om te gaan met deze emoties en zichzelf te kalmeren. Ipv een snoepje en tv kijken.
Is natuurlijk wel een uiterste wat ik beschrijf, maar ik maak dit zo vaak mee. Ouders vinden het moeilijk om hun kinderen gefrustreerd/boos te zien. Maar waarom leren ze ze niet even uitrazen. Boos zijn mag, gefrustreerd zijn mag, zijn allemaal emoties die herkend moeten worden.

Hahah fijn Vicky_Belle dat de omgekeerde luier heeft geholpen! {:}