Seksualiteiten verdeling op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben

hetero
1024 (68%)
homo
2 (0%)
lesbisch
48 (3%)
biseksueel
137 (9%)
panseksueel
21 (1%)
aseksueel
43 (2%)
seksueel
149 (9%)
Anders, namelijk...
8 (0%)
Nog niet zeker
66 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1498

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:28

lieveli schreef:
Nou nee HC, ik zit me keihard af te vragen waarom je een interessante discussie weer moet vergallen met je pseudo-wijsheid.

Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 18:28

Jongens, klaar nou met die discussie hier... Ik heb zelfs voor jullie een nieuw topic aangemaakt: [LZP] 'wat zijn wij'

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:30

Sizzle schreef:
Hoe ver gaan die benamingen precies door (raakt gefascineerd ).
Stel nou dat je enkel op blonde mensen valt.
Ben je dan een Blondofiel?

Ik denk dat benamingen ontstaan op elk moment dat iemand zich in een bepaald verwachtingspatroon gedrukt voelt waar die persoon niet aan kan/wil voldoen.

Oftewel, die labeltjes zijn over het algemeen een reactie op een bepaalde algemene aanname. En vaak zitten in die labeltjes vervolgens weer eigen aannames (zoals dat homoseksualiteit ook voor altijd moet zijn.) Dat er ook daar weer uitzonderingen op zijn en nuances ziet men pas daarna.

Maar aangezien ik niet het idee heb dat er erg veel onuitgesproken aannames zijn over de haarkleur denk ik dat er dus ook geen labeltje komt om aan te geven dat je er niet aan voldoet. En je mag gewoon een pot haarverf kopen zonder dat je daarvoor langs de rechter moet om dat goed te keuren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:31

Sizzle schreef:
Hoe ver gaan die benamingen precies door (raakt gefascineerd ).
Stel nou dat je enkel op blonde mensen valt.
Ben je dan een Blondofiel?

Als in houdt van blond ja.

Of dat een hokje moet zijn is net als met alle andere hokjes een goede vraag en door dit voorbeeld heerlijk helder geillustreerd.

Geldt in dezelfde mate voor alle andere voorkeuren, 'fetishen'.
Heerlijk hokje voor in het paspoort overigens dat. Stel je voor dat je de VS in probeert te komen met 'Fetishist' aangevinkt _O-

Mungbean

Re: Seksualiteiten verdeling op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:35

Shadow, haar verven maakt het dan wel ingewikkeld. Dan heb je te maken transblondheid denk ik.

Zonder gekheid. Ik kan helemaal niet beredeneren waar ik op val.
Ik was gewoon aan het bestaan toen ik iemand tegen kwam waar ik bij gebleven ben. Ik zou niet eens weten waarom precies. Het is gewoon zo <3

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:42

Sizzle schreef:
Shadow, haar verven maakt het dan wel ingewikkeld. Dan heb je te maken transblondheid denk ik.

Even serieus.
Cosmetische chirurgie maakt een farce van onze evolutionair bepaalde voorkeurssysteem wat we zoals je terecht opmerkt zelf niet begrijpen.
Door de modificatie vallen we op wat NIET was...
Geverfd blond is een goed voorbeeld. Dat is dus GEEN natuurlijk blond.
Val je op blond en in dit geval op geverfd blond, dan val je op waar je onbewuste, evolutionair bepaalde, voorkeuren je eigenlijk van wegsturen...

Pansexueel; het op de persoonlijkheid van iemand vallen, is eigenlijk met afstand het veiligste, minst vatbare en imo het meest duurzame.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:43

Sizzle schreef:

Enerzijds: ja, dat maakt wel duidelijk hoe we onszelf klem zetten met labeltjes. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer erg makkelijk om daarover te gaan geinen - er ligt vanuit de maatschappij nog steeds best een behoorlijke verwachting en zelfs verplichting soms om ergens in een hokje te horen. In 2015* hebben we bv nog steeds politici die vrouw-vrouw ouderschap fundamenteel anders vinden dan man-vrouw-ouderschap. Het doet er nog steeds op allerlei manieren toe. Je hebt in veel gevallen niet de vrijheid om zomaar te kiezen wat je wilt en wie je bent - in welke kleedkamer je je moet omkleden wordt door anderen bepaald. Zolang anderen daar dus reele consequenties aan verbinden, is het legitiem dat mensen uitspreken dat ze zich daar niet bij thuis voelen.

Citaat:
Zonder gekheid. Ik kan helemaal niet beredeneren waar ik op val.
Ik was gewoon aan het bestaan toen ik iemand tegen kwam waar ik bij gebleven ben. Ik zou niet eens weten waarom precies. Het is gewoon zo <3

Wat ik uiteindelijk iedereen gun :) Maar desondanks worden er mensen nog altijd, ook in 2016, beoordeeld, veroordeeld en uitgescholden. En dus is ook de tegenbeweging legitiem.

* ik weet dat het 2016 is, maar een dergelijke uitspraak is nu nog niet gedaan vziw

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:48

Labeltjes zijn volkomen menselijk. Iedereen die zegt daar niet aan te doen: helaas, jouw hersenen hebben binnen 0,6 seconden al ruim 200 labels op iemand geplakt. De first impression.

Wat voor waarden jij vervolgens aan die labels hangt, dat verschilt van persoon tot persoon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:49

Ik weet niet of kleedkamer een goed voorbeeld is Shadow..
Volgens mij houden sowieso niet veel mensen van kleedkamers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:00

Maarre....Waar VALLEN jullie op?
:o?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:03

Ik vind het aantal stickers tegenwoordig ook wel veel worden. Maar als iemand zich daarbij goed voelt dan lekker daarbij laten. Sommige halen daaruit steun. Het is iets waaraan men elkaar kan herkennen. Dat er zo veel labels zijn is niet gek. Kijk naar jezelf hoe je al dingen anders ervaart dan een ander. En zon label is een manier om te herkennen dat iemand anders zich het zelfde voelt als jijzelf. Voor mij en vele andere is dit nieuw en onbekend . En onbekend maakt onbemind. Kijk bv hoe eerst alleen al homoseksualiteit werd beoordeeld! Dat was eerst ook raar en hoorde niet. En nu dat geaccepteerd word gaat men ook het grijze gebied daar tussen ontdekken. Dus waarom zou het grijze gebied niet een naampje mogen hebben?

Ik indentificeer mijzelf ook niet als 100 procent vrouw. Maar laat voor het gemak label vrouw op me plakken. Gewoon omdat ik die nieuwe labels niet ken en makkelijk is. Voor mijn seksualiteit omiseksueel. Val op veel van daar het omi gedeelte maar niet alles zoals panseksuelen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 19:04

Anoniem schreef:

Inderdaad, terug on topic aub!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:05

Anoniem schreef:

De grond meestal. :j

Maar ik val op mannelijke mannen, vooral met baard, lang, breed etc. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:06

Anoniem schreef:

Ja, dat is dus de vraag. Ik ben met een man getrouwd dus zal ik wel hetero zijn.
Heb verder geen relaties gehad dus tja..

Een collega van mij (eind 20) kwam een keer binnen op het werk en zei verbaast: ik ben waarschijnlijk lesbisch want ik ben zojuist verliefd geworden op een meisje in de winkel. Zij was eerder ook gewoon nooit verliefd geweest dus hoe moet je dat dan weten....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:18

Iris82 schreef:
Labeltjes zijn volkomen menselijk. Iedereen die zegt daar niet aan te doen: helaas, jouw hersenen hebben binnen 0,6 seconden al ruim 200 labels op iemand geplakt. De first impression.

Je kunt daar echt wel wat invloed op uitoefenen hoor, en jezelf oefenen in het open laten van een heleboel zaken. In het begin voelt dat vreemd en onwennig, maar later merk je dat het gedeeltelijk vanzelf gaat, en dat je inderdaad ruimte open kunt laten voor allerlei nuances.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:22

Ik ben een vrouw en val op vrouwelijke vrouwen en ik val dus totaal niet op mannelijk uitziend vrouwen. Het maakt mij daarbij niet echt uit of ze een vrouwelijk of mannelijk geslachtdeel heeft. Of met andere woorden, stel mijn toekomstige vriendin heeft een wiener en is dus echt gewoon als vrouw gebeuren met het verkeerde geslachsdeel dan zou ik dat niet erg vinden.

Klinkt een beetje tegenstrijdig maar dat is dus hoe ik me voel.

Ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe andere daarover denken over het algemeen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:26

Ik zou dat ook geen probleem vinden denk ik. Ik had mezelf eerst heel erg vastgepind op vrouwen, maar toen ben ik vol voor een kerel gevallen. Achteraf gezien vond ik dat niet eens heel erg, omdat ik nu eindelijk doorheb dat ik echt op innerlijk val en niet op uiterlijk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:29

Ik heb niet echt een vast type waar ik op val, wel merk ik dat ik echt niet op ftm val, maar mocht tijdens een relatie blijken dat mijn vriendin transgender is en een geslachtsoperatie wil dan is dat voor mij niet een reden om de relatie te verbreken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:45

Shadow0 schreef:
Iris82 schreef:

Je kunt daar echt wel wat invloed op uitoefenen hoor, en jezelf oefenen in het open laten van een heleboel zaken. In het begin voelt dat vreemd en onwennig, maar later merk je dat het gedeeltelijk vanzelf gaat, en dat je inderdaad ruimte open kunt laten voor allerlei nuances.

Heel wat invloed zelfs.
Je eigen levenservaring leert je hoe je dit toepast. Om te beginnnen het waarnemen zelf, verder het organiseren van de waarnemingen en het een slag on de arm houden.
Dat eerste trouwens is 1 van de 2 hoofdredenen waarom hokjes een nadeel zijn.
Waneer je sterk in hokjes denkt, neem je dat wat buiten jouw verwachte hokjes valt waarschijnlijk helemaal niet waar.

Dat geldt ook voor op waar je op valt.

Verder doen hokjes een individu geen recht. Mensen passen slechts hoogst zelden helemaal in een hokje.
Dat geldt wederom voor het hokje waarvan je ingedeeld hebt op te vallen.
En beiden ook voor jezelf als individu,

Ik val op ... heel veel :o
Steeds meer op in het uiterlijk uitstralend innerlijk.
Vooral op lief, op vrouwen me een lieve uitstraling, met lieve ogen. 'Ben' lieve-ogen-o-fiel hetero.
Tussen haakjes want het is geen vaste waarde, maar enigzins situationeel afhankelijk en evolueert met de ervaringen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:47

Heel veel? You don't say!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:14

Mensen passen nou eenmaal binnen bepaalde 'hokjes'. Zelfs als je beweert dat het niet zo is. dat zijn de: ik hou niet van hokjes hokjes.
De vraag is of het nuttig is om deze hokjes steeds kleiner te maken zodat er een grijs gebied van overlappende hokjes ontstaat.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:23

Anoniem schreef:

Lekkere kerels, met kort haar, beetje gespierd, lief, humor, mannelijk, slim. Heb de mijne al gevonden. Aangezien hij een man is en ik een vrouw ben, ben ik dus hetero. :+

Over die hokjes ben ik het wel met sizzle eens. En de ene is blij met dat hokje, omdat het dan een naam heeft en erkend wordt. De ander wil (nog) niet in een hokje. Doe en noem het waar jij gelukkig mee bent, want dat is toch het belangrijkste.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:31

Aan de ene kant vind ik die hokjes heel mooi. Het heeft een naam, het is makkelijk om elkaar te vinden en om te weten dat je niet alleen bent (Dat is vooral voor jongeren toch best belangrijk). Aan de andere kant "hoef" ik geen hokje. Ik vind het ergens toch wel beperkend, en het geeft me het idee dat als me eenmaal een hokje is "aangemeten" dat ik dan ook voor eeuwig in dat hokje zit.

Daar is volgens mij ook een hokje/naampje voor. Queer of zo?

Om helemaal on-topic te blijven: Ik denk dat ik lesbisch ben. Ik val op vrouwen. Maar misschien dat als ik de juiste gozer tegen kom, dat ik dan ook op een man verliefd zou kunnen worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:17

Felicxa schreef:
Daar is volgens mij ook een hokje/naampje voor. Queer of zo?

Zie boven: het 'ik hou niet van hokjes' hokje,

Ik blijf bij wat ik eerder schreef;

Hokjes vertegenwoordigen het organiseren van de reden, de logica.

Seksualiteit en liefde vertegenwoordigen emoties, fantasie, de inverse van logica.

Overigens opvallend dat de hokjesmeute vrouwelijk is en de, voor zover ik zie enige, man de inverse van logica verdedigt. Schijnt verhelderend licht op vrouwenlogica...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:19

Ik ben je eeuwig dankbaar... _/-\o_