Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:54

Is dat flinke bedrag dan echt puur om het hebben? Ik kan me namelijk voorstellen dat je een paar duizend spaargeld wilt hebben (ik wil minimaal 2000 euro spaargeld hebben), maar 20.000? Puur om het er te hebben staan? Zou dat zonde vinden :o.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:01

Ideaal om niet na te hoeven denken als je een auto ofzo wil kopen ;). Okeej, wel nadenken maar je geen zorgen hoeft te maken over het financieren. Ik ga geen geld uitgeven aan dingen die ik echt niet nodig heb, enkel omdat ik het geld heb ;).

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:06

Puur om te hebben met oog op de toekomst (nieuwe auto, minder hoge hypotheek afsluiten voor koopwoning)...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:10

_San87_ schreef:
Is dat flinke bedrag dan echt puur om het hebben? Ik kan me namelijk voorstellen dat je een paar duizend spaargeld wilt hebben (ik wil minimaal 2000 euro spaargeld hebben), maar 20.000? Puur om het er te hebben staan? Zou dat zonde vinden :o.

Wij hadden beide een dergelijk bedrag gespaard voor, nou ja dat zouden wij dan wel zien. Is in een huis gegaan, klein stukje contant betaald om de hypotheek iets te verlagen en de rest in het huis gestoken om op te knappen en ook nog getrouwd in hetzelfde jaar :')
Ik spaarde ook gewoon omdat ik het leuk vond :') al vanaf kind haha, ik spaarde liever dan dat ik wat kocht. Maar goed, huis is investering dus dat wou ik wel uitgeven :P

Nu is het streven minimaal 2500 per persoon (ex de baby, die spaart niet zelf haha). Dan reken ik het geld dat ik apart heb gezet van de zorgtoeslag niet bij, dat is pas mijn geld als ik de brief 'definitief' krijg want moet altijd een groot stuk terugbetalen (en dat kan ook gelijk omdat het apart staat)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 31-12-15 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:12

Ah ja, dat klinkt al 'logischer' dan het gewoon hebben staan om het hebben en er niks mee doen :P.

Oh well, zoveel mensen, zoveel wensen :). Ik wil ook nog een beetje leven, dus 20.000 euro spaargeld gaat 'm voor mij niet worden, tenzij ik de lotto win.

vuurneon schreef:
_San87_ schreef:

Wij hadden beide een dergelijk bedrag gespaard voor, nou ja dat zouden wij dan wel zien. Is in een huis gegaan, klein stukje contant betaald om de hypotheek iets te verlagen en de rest in het huis gestoken om op te knappen en ook nog getrouwd in hetzelfde jaar :')
Ik spaarde ook gewoon omdat ik het leuk vond :') al vanaf kind haha, ik spaarde liever dan dat ik wat kocht. Maar goed, huis is investering dus dat wou ik wel uitgeven :P

Nu is het streven minimaal 2500 per persoon (ex de baby, die spaart niet zelf haha).

Per maand :o? Of lees ik scheel :').

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:13

Totaal haha, als het paar maand was moest ik in het rood staan :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:16

Ik dacht al, die verdient als water _O-. Maar, is een mooi bedrag, toch :).

Ik heb ook zoiets, mocht ik eigen risico moeten betalen, dan kan dat makkelijk. Mocht ik zorgtoeslag terug moeten betalen (niet dat ik veel krijg, but you never know), dan kan dat. Dat vind ik het belangrijkste. En natuurlijk heb ik een potje voor mijn hond, mocht hij wat krijgen, dan kan ik dat betalen.

Mijn streven is minimaal 300 euro per maand te sparen en dat lukt iedere maand makkelijk, meestal spaar ik meer, vooral gezien ik nog midden in een verbouwing van mijn huis zit :'). Dus de spaarpot zal wel wat kleiner worden in de loop van de komende maanden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:25

_San87_ schreef:

Nee voor noodgevallen/evt verhuizing, studeren kind, auto stuk, begrafenis. Je weet nooit wat er op je pad komt en ik vind het geruststellend dat ik dan niet hoef te stressen waar het geld vandaan moet komen :o.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:38

Ik hou mijn geld erg goed bij en spaar elke maand minimum 500 euro, vaak meer. Daarnaast betaal ik mijn deel van het huis af en ik geef veel uit. Maar ik werk hard en veel en ik heb geen eigen paard :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:43

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

Nee voor noodgevallen/evt verhuizing, studeren kind, auto stuk, begrafenis. Je weet nooit wat er op je pad komt en ik vind het geruststellend dat ik dan niet hoef te stressen waar het geld vandaan moet komen :o.

Zit wat in, ja :).

Ik ben voor 15.000 verzekerd voor begrafenis, plus 5.000 voor extra's (zoiets). De 15.000 is afbetaald, de 5.000 betaal ik tot mijn 'dood' 8,25 per half jaar voor. Dus extra sparen voor mijn begrafenis vind ik niet nodig. Kinderen heb ik niet, dus daar hoef ik ook niet voor te sparen :D.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:46

Marie111 schreef:
Solleke_Noah schreef:
Ik spaar ook, ben ook wel zo opgevoed en van mezelf nogal gierig :o gelukkig mijn vriend ook want anders zit je met een botsende levensstijl.

Heb ook vriendinnen die eigenlijk elke maand break-even draaien en soms maar 25 euro op de spaarrekening hebben staan. Daar zou ik serieus stress van krijgen :')

Ik spaar standaard 500 euro/maand (schrijf het meteen over als m'n loon gestort is). Blijft er op het einde van de maand nog wat over gaat dat ook over op de spaarrekening. Meer sparen is geen doen met huur huis en onderhoud van de paarden. Ik werk wel niet met potjes, maar heb ook de discipline dat ik in principe nooit aan mijn spaarrekening kom.

Wauw, meer dan € 6.000,-- per jaar? En wat is je doel van al dat geld?
Sparen is prima, maar niet om het sparen. Je moet ook een beetje genieten (is wat anders dan over de balk smijten) en " je laatste jas heeft geen zakken".

Doel is ruim. Sowieso sparen voor een huis, nu huren we. Ik heb drie paarden, dus sparen voor een hoge dierenartsrekening, nieuw zadel, enz.

Ik ben best gierig van mezelf, maar wil als het nodig is geld gewoon zonder nadenken kunnen uitgeven. Zo kreeg onze kat een tijd geleden in het weekend een niercrisis, met opname voor drie dagen + vele onderzoeken en medicatie. Dan is het fijn dat geld "geen rol speelt".

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:57

Ik durf geloof ik niet eens te zeggen wat wij sparen per maand, het is nogal veel :')
Op dit moment hebben we ruim een ton op de rekening staan, een deel daarvan steken we als eigen geld in ons huis (komen we met de hypotheek ook in een gunstiger categorie waardoor de rente weer net wat lager is), een deel gaat in de verbouwing en als we dan nog weer over het belastingvrije bedrag komen, dan doen we een extra aflossing in de hypotheek :)
We hebben eigenlijk altijd al gespaard en daar hebben we nu het voordeel van. We hebben beide een goede baan, een supermooi huis (vinden wij dan) en een fijn leven waarin we ook echt wel leuke dingen doen.
De leuke dingen doen we alleen wel op een slimme manier vaak. Mijn man reist bijvoorbeeld naar de VS in februari voor zijn werk, dan ga ik dus mee :j de kosten voor één ticket en drie overnachtingen zijn dan immers al betaald, maakt zo'n reis toch een stuk aantrekkelijker financieel gezien.

Ook wij hebben financieel wel eens flink krap gezeten, maar we hebben altijd wel gespaard. Simpelweg omdat je nooit weet wat er gebeurt, en het dan jammer is om je in de schulden te moeten steken. Al lijkt dat soms wel de norm tegenwoordig, om alles maar op te maken.

Oh ja, belasting betalen over je spaargeld is echt wel zonde, aangezien dat meer is dan je er überhaupt als rente over krijgt. In feite draai je dus verlies als je teveel spaargeld hebt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:17

_San87_ schreef:

Mijn collega vertelde vorige week vol trots dat ze teveel spaargeld hadden waardoor ze er belasting over moeten betalen, is bijna 49K. Daarom kopen ze iedere 3 jaar een nieuwe auto (als ik iets geldverspilling vind.... :+ ) Maar vervolgens zijn ze wel ontzettend zuinig, vakanties altijd zo goedkoop mogelijk via vakantieveilingen oid (lees: max 500 euro met gezin voor een midweek, 1x per jaar) Telefoonabo zonder internet, alles in de aanbieding en uitverkoop kopen.. Vroeg haar toen ook wat het nut van zoveel spaargeld dan was.. Ja ze wouden iets achter de hand hebben...... Iets.... 8)7

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:24

Relaxed schreef:
_San87_ schreef:

Mijn collega vertelde vorige week vol trots dat ze teveel spaargeld hadden waardoor ze er belasting over moeten betalen, is bijna 49K. Daarom kopen ze iedere 3 jaar een nieuwe auto (als ik iets geldverspilling vind.... :+ ) Maar vervolgens zijn ze wel ontzettend zuinig, vakanties altijd zo goedkoop mogelijk via vakantieveilingen oid (lees: max 500 euro met gezin voor een midweek, 1x per jaar) Telefoonabo zonder internet, alles in de aanbieding en uitverkoop kopen.. Vroeg haar toen ook wat het nut van zoveel spaargeld dan was.. Ja ze wouden iets achter de hand hebben...... Iets.... 8)7

Dat lijkt me dan ook weer een uiterste _O-. Moet er niet aan denken, wil ook gewoon leven.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:26

Wendy schreef:
Oh ja, belasting betalen over je spaargeld is echt wel zonde, aangezien dat meer is dan je er überhaupt als rente over krijgt. In feite draai je dus verlies als je teveel spaargeld hebt :')

En maximale spaarbedrag (vallend onder drempel belasting) is ook ongeveer gelijk voor de toeslagen.
Mocht ik mijn inkomen verliezen dan ontvang ik graag toeslagen en eet mijn eigen spaargeld op. Ipv de overheid :+

Overigens zit ik nog láng niet op de 20.000 maar met mijn baan gaat het sparen straks wel ietsje sneller (in vergelijking met studentenbijbaan).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:36

Ach, het is ook maar wat je luxe en "leven" noemt.

We zijn dit jaar ook gewoon drie keer op vakantie geweest. Maar we vinden het een uitdaging om lekker goedkoop te gaan, zo zijn we twee weken naar Polen geweest met de kano, onderweg wildkamperen, zelf koken op een vuurtje. Kost geen drol maar wel de tijd van ons leven gehad :) En zo zullen veel mensen dit soort vakantie vreselijk vinden en liever met zwembad en all in gaan, ook goed :D

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:40

Sparen is goed, maar waarom behouden mensen het geld op hun rekening? Waarom niet een woning kopen als iemand veel gespaard heeft?

Ik denk zo; is het geld na 20 jaar nog zoveel waard als nu? Krijgen we überhaubt nog pensioengeld en hoeveel? Kun je daar van leven? En je huur betalen en zorgverzekering? Je kleine broem broem verzekering betalen en belasting?

Lukt dat ons later nog??

Het heeft nut dat je geld achter de hand houd, voor noodval.

Maar er zijn zoveel mensen die veel geld kunnen sparen, waarom geen woning kopen?
Dan heb je later met pensioen geen huurkosten meer. Je moet dan natuurlijk wel sparen blijven omdat er ook wat kapot kan gaan.

Waarom niet in een levensverzekerin betalen? Na een lange tijd krijg je je gespaarde geld weer terug, dan kun je je woning renoveren. En voor je pensioen gebruiken.

Ik heb nu niet de mogelijkheid veel te sparen , maar die tijd zit eraan te komen dat ik dat kan.
Dan zorg ik dat ik geld investeer, dat ik later uitgezorgd ben en tijd en geld heb om wat leuks te hebben. Zoals weer een eigen paard kopen.

Natuurlijk versta ik dat veel mensen deze mogelijkheid niet hebben, maar toch is het misschien belangrijk je geld 'vast' te leggen. Dat je zeker bent dat je het geld hebt, voor later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:44

Zo zijn er ook mensen die nog een goedkope aflossingsvrije hypotheek hebben, hartstikke leuk die lage maandlasten, maar aan het eind heb je helemaal niets.. En bij een volgende hypotheek moet je ineens aflossen en weg lage maandlasten, je zult je uitgaven ineens aan moeten gaan passen enz. Wij hebben een dikke hypotheek, maar aan het eind is het wel allemaal van ons, volledig afgelost. Lijkt nu wel duur, maar beter met het oog op de toekomst..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:46

Ik heb al een huis en pensioensparen. Dus ik snap je punt niet? Ik spaar nog flink. Vorig jaar voor onze trouw. 2016 voor een nieuw huis en voor een sabbatical in 2020.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:47

Relaxed schreef:
Zo zijn er ook mensen die nog een goedkope aflossingsvrije hypotheek hebben, hartstikke leuk die lage maandlasten, maar aan het eind heb je helemaal niets.. En bij een volgende hypotheek moet je ineens aflossen en weg lage maandlasten, je zult je uitgaven ineens aan moeten gaan passen enz. Wij hebben een dikke hypotheek, maar aan het eind is het wel allemaal van ons, volledig afgelost. Lijkt nu wel duur, maar beter met het oog op de toekomst..

Dat je een (deel) aflossingsvrij hebt, betekent niet dat je niet aflost he? Je doet het alleen in je eigen tempo, en niet in het tempo wat de bank heeft bedacht....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:52

poes schreef:
Ik heb al een huis en pensioensparen. Dus ik snap je punt niet? Ik spaar nog flink. Vorig jaar voor onze trouw. 2016 voor een nieuw huis en voor een sabbatical in 2020.

Op wie reageer je?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:52

poes schreef:

Op wie reageer je?

veel mensen denken hier niet aan, die leven en sparen voor het nodige maar vergeten uiteindelijk voor wat later is.

Voor wat echt belangrijk is; uitgezorgt zijn..

Maar jij bent precies het voorbeeld met wat ik bedoel, zorgen voor het hoognodige (huis, pensioen) en sparen voor het nu als er iets kapot gaat of het ziek worden van dier, mens enz. Enz. En dan geld aan de kant zetten voor het "leuke", familie, trouwen, enz. Enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:53

Wendy schreef:
Relaxed schreef:

Dat je een (deel) aflossingsvrij hebt, betekent niet dat je niet aflost he? Je doet het alleen in je eigen tempo, en niet in het tempo wat de bank heeft bedacht....

Ik ken voorbeelden van mensen die 0 aflossen, alleen rente betalen, die gevallen bedoel ik :) Lage maandlasten, maar uiteindelijk heb je niets..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:53

Wij zouden al kunnen kopen maar doen dat bewust nog niet. Mijn vriend heeft nog twee jaar PhD te gaan, zijn job erna zal wellicht ergens helemaal anders zijn. Zelf heb ik ook plannen voor een job richting de kust. We willen pas kopen als het meer vast ligt waar we voor langere tijd zullen gaan werken (in hoeverre je daar in deze tijd zekerheid over hebt)

Sowieso is sparen altijd goed toch? Al is het maar pensioensparen, of om een tijdje werkloos zijn te overbruggen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:00

Ik vraag me serieus af wat ik verkeerd doe wat betreft sparen :')

Oke, ik heb een paard. Daarintegen wonen wij antikraak, dus heel goedkoop. Zou ik mijn paard niet hebben, maar een huurhuis hebben, zou ik met mijn loon hetzelfde of nog minder overhouden :=

Nou werk ik maar 20 uur per week voor minimumloon. Als ik 32 uur zou werken, zou sparen al veeeel makkelijker gaan