Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_San87_ schreef:Is dat flinke bedrag dan echt puur om het hebben? Ik kan me namelijk voorstellen dat je een paar duizend spaargeld wilt hebben (ik wil minimaal 2000 euro spaargeld hebben), maar 20.000? Puur om het er te hebben staan? Zou dat zonde vinden.
vuurneon schreef:_San87_ schreef:Is dat flinke bedrag dan echt puur om het hebben? Ik kan me namelijk voorstellen dat je een paar duizend spaargeld wilt hebben (ik wil minimaal 2000 euro spaargeld hebben), maar 20.000? Puur om het er te hebben staan? Zou dat zonde vinden.
Wij hadden beide een dergelijk bedrag gespaard voor, nou ja dat zouden wij dan wel zien. Is in een huis gegaan, klein stukje contant betaald om de hypotheek iets te verlagen en de rest in het huis gestoken om op te knappen en ook nog getrouwd in hetzelfde jaar![]()
Ik spaarde ook gewoon omdat ik het leuk vondal vanaf kind haha, ik spaarde liever dan dat ik wat kocht. Maar goed, huis is investering dus dat wou ik wel uitgeven
![]()
Nu is het streven minimaal 2500 per persoon (ex de baby, die spaart niet zelf haha).
_San87_ schreef:Is dat flinke bedrag dan echt puur om het hebben? Ik kan me namelijk voorstellen dat je een paar duizend spaargeld wilt hebben (ik wil minimaal 2000 euro spaargeld hebben), maar 20.000? Puur om het er te hebben staan? Zou dat zonde vinden.
verootjoo schreef:_San87_ schreef:Is dat flinke bedrag dan echt puur om het hebben? Ik kan me namelijk voorstellen dat je een paar duizend spaargeld wilt hebben (ik wil minimaal 2000 euro spaargeld hebben), maar 20.000? Puur om het er te hebben staan? Zou dat zonde vinden.
Nee voor noodgevallen/evt verhuizing, studeren kind, auto stuk, begrafenis. Je weet nooit wat er op je pad komt en ik vind het geruststellend dat ik dan niet hoef te stressen waar het geld vandaan moet komen.
Marie111 schreef:Solleke_Noah schreef:Ik spaar ook, ben ook wel zo opgevoed en van mezelf nogal gieriggelukkig mijn vriend ook want anders zit je met een botsende levensstijl.
Heb ook vriendinnen die eigenlijk elke maand break-even draaien en soms maar 25 euro op de spaarrekening hebben staan. Daar zou ik serieus stress van krijgen
Ik spaar standaard 500 euro/maand (schrijf het meteen over als m'n loon gestort is). Blijft er op het einde van de maand nog wat over gaat dat ook over op de spaarrekening. Meer sparen is geen doen met huur huis en onderhoud van de paarden. Ik werk wel niet met potjes, maar heb ook de discipline dat ik in principe nooit aan mijn spaarrekening kom.
Wauw, meer dan € 6.000,-- per jaar? En wat is je doel van al dat geld?
Sparen is prima, maar niet om het sparen. Je moet ook een beetje genieten (is wat anders dan over de balk smijten) en " je laatste jas heeft geen zakken".
Relaxed schreef:_San87_ schreef:Is dat flinke bedrag dan echt puur om het hebben? Ik kan me namelijk voorstellen dat je een paar duizend spaargeld wilt hebben (ik wil minimaal 2000 euro spaargeld hebben), maar 20.000? Puur om het er te hebben staan? Zou dat zonde vinden.
Mijn collega vertelde vorige week vol trots dat ze teveel spaargeld hadden waardoor ze er belasting over moeten betalen, is bijna 49K. Daarom kopen ze iedere 3 jaar een nieuwe auto (als ik iets geldverspilling vind....) Maar vervolgens zijn ze wel ontzettend zuinig, vakanties altijd zo goedkoop mogelijk via vakantieveilingen oid (lees: max 500 euro met gezin voor een midweek, 1x per jaar) Telefoonabo zonder internet, alles in de aanbieding en uitverkoop kopen.. Vroeg haar toen ook wat het nut van zoveel spaargeld dan was.. Ja ze wouden iets achter de hand hebben...... Iets....
Wendy schreef:Oh ja, belasting betalen over je spaargeld is echt wel zonde, aangezien dat meer is dan je er überhaupt als rente over krijgt. In feite draai je dus verlies als je teveel spaargeld hebt
Relaxed schreef:Zo zijn er ook mensen die nog een goedkope aflossingsvrije hypotheek hebben, hartstikke leuk die lage maandlasten, maar aan het eind heb je helemaal niets.. En bij een volgende hypotheek moet je ineens aflossen en weg lage maandlasten, je zult je uitgaven ineens aan moeten gaan passen enz. Wij hebben een dikke hypotheek, maar aan het eind is het wel allemaal van ons, volledig afgelost. Lijkt nu wel duur, maar beter met het oog op de toekomst..
poes schreef:Ik heb al een huis en pensioensparen. Dus ik snap je punt niet? Ik spaar nog flink. Vorig jaar voor onze trouw. 2016 voor een nieuw huis en voor een sabbatical in 2020.
Wendy schreef:Relaxed schreef:Zo zijn er ook mensen die nog een goedkope aflossingsvrije hypotheek hebben, hartstikke leuk die lage maandlasten, maar aan het eind heb je helemaal niets.. En bij een volgende hypotheek moet je ineens aflossen en weg lage maandlasten, je zult je uitgaven ineens aan moeten gaan passen enz. Wij hebben een dikke hypotheek, maar aan het eind is het wel allemaal van ons, volledig afgelost. Lijkt nu wel duur, maar beter met het oog op de toekomst..
Dat je een (deel) aflossingsvrij hebt, betekent niet dat je niet aflost he? Je doet het alleen in je eigen tempo, en niet in het tempo wat de bank heeft bedacht....