Zitten in de trein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:47

Jennyj01 schreef:
Ik heb jaren met een nare knie blessure gelopen en zoals ik al eerder heb gepost een super makkelijk koffertje gekocht. Op die manier kan ik altijd zitten. Want aan mij kon je het vaak niet zien. Dus ook niet van mede reizigers verwachten dat ze op staan. Zo veel simpeler dan hopen dat de ns er wat aan gaat doen. Staan in een overvolle trein is voor iedereen belastend en vervelend.

Een lichtgewicht klapstoeltje is misschien ook een idee (bijvoorbeeld: klik). Neemt niet veel ruimte in en is makkelijk mee te nemen :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:51

Het koffertje is oedipaal ontwikkeld hiervoor (http://zuca.com) en al m'n zooi past er in. Ik ga me er echt niet meer aan ergeren en hopen dat iemand ziet dat m'n knie niet mee werkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:56

Jennyj01 schreef:
Het koffertje is oedipaal ontwikkeld hiervoor (http://zuca.com) en al m'n zooi past er in. Ik ga me er echt niet meer aan ergeren en hopen dat iemand ziet dat m'n knie niet mee werkt.

Maar je zegt zelf dat het voor buitenstaanders niet te zien is... Hoe kun je dan verwachten dat mensen uit zichzelf opstaan als je zelf niet even aangeeft dat je zo'n last hebt?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:00

Ik verwacht het helemaal niet. Ik snap best dat iedereen die instapt graag wil zitten en zo snel mogelijk op bestemming wil zijn. Ik erger me er aan dat er te weinig plek is maar niet dat iemand niet op staat hoor. Het probleem is zo groot als dat je het zelf maakt. Misschien als alle reizigers eens massaal een dag zouden staken. Alle treinen leeg. Lijkt me enig en zal ook best indruk maken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:05

maaikemuis schreef:
Je mag tijd eerste klas gaan zitten, druk of niet. En de controlerende conducteur mag altijd bij controle eenmalig een extra reisproduct op je kaart zetten.

Ik doe het ook vaak, zitten in de eerste klas wanneer de trein vol zit. Soms word ik niet gecontroleerd, soms wel en dan wordt er eenmalig een eerste klas reisproduct afgeschreven van mijn kaart.

Maar er bestaat geen medische verklaring waarom jij dit niet zou hoeven.

Dit is toch ook wel een goeie tip? Je geeft aan dat heg maar 2-3× per aand voorkomt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:05

Ah oké, dan heb ik je verkeerd begrepen. Dacht dat het je ergerde dat mensen niet opstonden. Sorry.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:11

MarlindeRooz schreef:
We kunnen de NS niet veranderen? Je kan de drukte in de spits niet veranderen?

Nou, dat zouden we nou juist wel moeten doen. Wij zijn de maatschappij, we kunnen het OV aanleggen, we kunnen het dus ook veranderen. Het probleem is dat het gewoon niet gebeurt. Dat we geen behoorlijk OV willen regelen, en ook dat we vooral geen rekening willen houden met mensen die andere behoeften hebben.

Citaat:
En schoolwerk moet je toch maken, of je dan even 2uur extra op school blijft of het thuis doet... Tja dat moet wel te plannen zijn.

Tenzij je eerst rust nodig hebt voor je verder kunt werken.

Zelf schrapte ik (leve de uni, want daar heb je tenminste meestal geen aanwezigheidsplicht) altijd al als er meer dan 6 uur op het programma stonden, want die laatste 2 uur komt er dan echt niets zinnigs meer in of uit en werkte het alleen maar averechts (dat ik ook de stof uit de andere uren minder aankon... of dat ik een paar dagen later met keelontsteking op bed lag. Joy.) Dat was geen onwil, ik vond colleges hartstikke leuk. Maar het was op een bepaald moment gewoon op. Ik balanceerde dat zorgvuldig, en je kunt echt niet zomaar aannames doen dat je daar dan wel even mee kunt schuiven, en ach, dan ben je toch 3 uur langer van huis, wat geeft dat nou?

Toen ik mijn enkel gebroken had en op krukken moest lopen was ik bovendien zo kapot dat dat afgewisseld moest worden met een tijd liggen. Waarvoor de ruimte op de uni dan toch weer beperkt is (al kun je het als speciale voorziening eventueel wel aanvragen geloof ik.) Langer op school blijven om de spits te vermijden was bv absoluut geen oplossing voor mij.

Is maar een van de vele voorbeelden waaruit blijkt dat je niet allemaal aannames kunt doen, en maar vrijelijk over de tijd van iemand met een beperking kunt beschikken. Dat geeft toch een hele nare uitstraling: jij bent niet belangrijk, jij hoeft niet snel vervoerd te worden, jij hebt alleen maar recht op een plekje als we de mensen die wel nuttig zijn vervoerd hebben. Klinkt wat chargerend, maar het is wel de boodschap die keer op keer op keer wordt uitgedragen door ons als maatschappij. En ik vind dat dus knap asociaal en onbeschaafd.

TinkerTreas

Re: Zitten in de trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:05

Ik reis niet zoveel met de trein, maar wel regelmatig met de bus.
Ik ben ook hypermobiel, en heb flinke bekken problemen waardoor ik absoluut niet lang kan staan.
Tijdens mijn vorige zwangerschap (zo'n 34 weken zwanger, dus heel duidelijk zichtbaar), moest ik een keer in de spits met de bus naar het ziekenhuis.
De hele bus zat vol met studenten, en de enige die opstond voor me was een bejaarde man.
Dit heb ik geweigerd. En ik heb een jonge knul aangesproken, of ik zijn plekje mocht. Ik moest echt iemand aantikken, want ze zaten allemaal stug naar buiten te staren of naar hun telefoon. Die jongen ging staan, maar met een smoel als een oorwurm. Ik heb hem maar vriendelijk bedankt.
Maar ik vond het echt asociaal (en niet alleen van hem).

Ik ben die dag trouwens opgenomen in het ziekenhuis ivm voortijdige weeën, dus het was ook niet zo dat ik voor mn plezier in de spits in de bus zat.
Maar wat een instelling zeg. Als ik erachter kom dat mijn kinderen zich zo asociaal gedragen als puber, zou ik de ogen uit mn kop schamen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:24

Moet toegeven dat ik vaak ook denk 'tik maar iemand anders aan dan mij'. Lange werkdagen, elke dag lang in de trein, moe... dan wil je ook gewoon zitten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:30

en ze hoeven natuurlijk ook niet een vreugdedansje te doen als ze hun plek afstaan Tinker,
dan mogen ze best kijken of ze azijn gedronken hebben, zolang ze maar opstaan..

het is helaas niet persee de jeugd van tegenwoordig, maar de moderne tijd..

Men staart naar buiten of zit op z'n telefoon.. men is simpelweg niet meer gewend om een kletspraatje te houden met een vreemde die naast hen zit maar zondert zich af in een eigen wereldje.. geen telefoon mee? dan staren ze in het niets.. Men hoort of ziet dan ook niet veel meer.. 'vroegah' toen er nog geen whatsup was of facebook om jezelf in te verdrinken of aan te denken, werd je meer tot interactie 'gedwongen' met je medemens en merkte je gewoon meer op van je omgeving..

even aantikken met gevolg dat iemand opstaat vind ik nog prima.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:38

Ik vind altijd het ergste dat de helft van de stoelen gewoon nog onbezet is maar vol staat moet schooltassen. En die studenten staren dan ook stug naar buiten of doen alsof ze slapen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:44

elenaMM77 schreef:
en ze hoeven natuurlijk ook niet een vreugdedansje te doen als ze hun plek afstaan Tinker,
dan mogen ze best kijken of ze azijn gedronken hebben, zolang ze maar opstaan..

het is helaas niet persee de jeugd van tegenwoordig, maar de moderne tijd..

Men staart naar buiten of zit op z'n telefoon.. men is simpelweg niet meer gewend om een kletspraatje te houden met een vreemde die naast hen zit maar zondert zich af in een eigen wereldje.. geen telefoon mee? dan staren ze in het niets.. Men hoort of ziet dan ook niet veel meer.. 'vroegah' toen er nog geen whatsup was of facebook om jezelf in te verdrinken of aan te denken, werd je meer tot interactie 'gedwongen' met je medemens en merkte je gewoon meer op van je omgeving..

even aantikken met gevolg dat iemand opstaat vind ik nog prima.

Vroeger toen iedereen met de neus in een gigantische krant zat, zeker :').

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:01

zoveel kranten zat men niet in te neuzen hoor..
tafeltjes in de trein waren bar klein
en in de spits was het net zo druk als nu, en kon je de krant dus totaal niet kwijt.

aangezien je met een krant vrij breeduit zat, waren die er niet veel te vinden als het druk was..
hooguit een boekje.. maar aangezien niet iedereen leest, was het meer sociale interactie..

men nam ook geen mainframe computer mee, omdat er nog geen laptops waren..

af en toe had je alleen een aso die zijn walkman te hard had staan en op die manier zichzelf compleet afzonderde daarbij zijn medepassagiers irriterend..

dat percentage werd al groter met de komst van de mobiele telefoon, waarbij mensen uitgebreid gingen zitten tetteren (en dat nog vaak doen), totaal geen benul hebbend van de persoon die naast hem/haar zat en diegene tot op het bot irriterend met een eenzijdig verhaal dat nergens over ging met gierende uithalen van verbazing, verwonder, verontwaardiging of hysterisch blijdschap waarvan iedereen deelgenoot mocht worden.

Nu zit 40 procent in zichzelf opgesloten op internet of naar buiten te staren om de andere 40 procent die zit te tetteren buiten te sluiten en 15% vraagt zich af of het de hele reis zo gaat duren en zoekt alvast naar pijnstillers voor een opkomende knallende koppijn en 5 procent zoekt een zitplaats uit noodzaak en vraagt zich af waarom iedereen zo afzijdig is, of bot reageert..

dat heet vooruitgang :')
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 26-12-15 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:03

elenaMM77 schreef:
werd je meer tot interactie 'gedwongen' met je medemens en merkte je gewoon meer op van je omgeving...

Ik denk dat het niet kan - elke dag de spitsbussen, -treinen en de massaliteit van de doorsnee roc/hogeschool/uni en dan open blijven staan voor iedereen in de omgeving. Het afsluiten lijkt me een overlevingsstrategie, telefoon / mp3-speler (en daarvoor walkman) zijn eerder een middel dan de oorzaak.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:04

elenaMM77 schreef:
zoveel kranten zat men niet in te neuzen hoor..
tafeltjes in de trein waren bar klein
en in de spits was het net zo druk als nu, en kon je de krant dus totaal niet kwijt.

aangezien je met een krant vrij breeduit zat, waren die er niet veel te vinden als het druk was..
hooguit een boekje.. maar aangezien niet iedereen leest, was het meer sociale interactie..

men nam ook geen mainframe computer mee, omdat er nog geen laptops waren..

Even offtopic reageren hoor:

Ja. Vroeger was alles beter. Wat een dooddoener, bah. -O-

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:12

Najoveh schreef:
Ik vind altijd het ergste dat de helft van de stoelen gewoon nog onbezet is maar vol staat moet schooltassen. En die studenten staren dan ook stug naar buiten of doen alsof ze slapen.

Wat moet je anders doen in de trein dan? Ik reis dagelijks twee uur en ja, ik staar dagelijks twee uur naar buiten of ik zit met m'n neus in m'n telefoon, en ik heb graag m'n muziek lekker hard. Dan zie ik 't echt niet direct als er iemand naast me staat. En ja, als de stoel naast/voor mij leeg is, gooi ik daar lekker m'n tas op. Liefst ook nog met m'n voetjes op de stoel. Waarom met je knietjes naast elkaar met je tas op de grond (=tas vies) als 't niet hoeft? Als de stoel leeg is, waarom geen gebruik van maken? Als d'r iemand wilt zitten, of een suggestie doet er te willen zitten, ruim ik écht wel m'n zooi op hoor. Ik vind dit toch wel heel negatief en neerkijkend op reizende studenten, want elke dag moeten reizen doe ik toch ook echt niet voor m'n plezier en maak ik mezelf zo comfortabel mogelijk.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:17

Als er nog plaats genoeg is vind ik het ook geen probleem, dan doe ik het zelf ook ^^
Maar als het super druk is en en al super veel mensen recht staan vind ik het echt gewoon asociaal om je tas op een lege stoel te laten staan. Ik vraag gerust of ze hun tas willen verplaatsen hoor, maar niet iedereen durft dat. Dus ik vind het wel netjes om gewoon automatisch plaats te maken als je ziet dat er geen zitplaatsen meer zijn.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:50

Piekosjj schreef:
Najoveh schreef:

Wat moet je anders doen in de trein dan? Ik reis dagelijks twee uur en ja, ik staar dagelijks twee uur naar buiten of ik zit met m'n neus in m'n telefoon, en ik heb graag m'n muziek lekker hard. Dan zie ik 't echt niet direct als er iemand naast me staat. En ja, als de stoel naast/voor mij leeg is, gooi ik daar lekker m'n tas op. Liefst ook nog met m'n voetjes op de stoel. Waarom met je knietjes naast elkaar met je tas op de grond (=tas vies) als 't niet hoeft? Als de stoel leeg is, waarom geen gebruik van maken? Als d'r iemand wilt zitten, of een suggestie doet er te willen zitten, ruim ik écht wel m'n zooi op hoor. Ik vind dit toch wel heel negatief en neerkijkend op reizende studenten, want elke dag moeten reizen doe ik toch ook echt niet voor m'n plezier en maak ik mezelf zo comfortabel mogelijk.

Je maakt het alleen anderen niet comfortabel door harde muziek te draaien en je voeten op een stoel te leggen. Ik vind dat namelijk erg vervelend en asociaal. Laatst wilde ik nog ergens gaan zitten en moest een meisje eerst even haar voeten van die stoel halen, bah.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:57

AlwaysH schreef:
Sammie schreef:
Doe je ook oefeningen om je spieren sterker te maken zodat je gewrichten ontlast worden?

Dat maakt staan niet minder vervelend.

Zeg ik dat ergens??

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:22

Voeten op de stoelen is ook absoluut niet nodig en nog goor ook :r.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:50

Het is misschien niet heel fris maar die hele trein is te goor voor woorden. Heb me de afgelopen kerst ook maar weer eens door de ns laten vervoeren en zowel heen als terug was de trein echt smerig. En niet van een dag drukte. Eigenlijk ben ik nog nooit de lekkere geur van alles reiniger geroken in de trein. Of gedacht; WoW deze komt zo uit de wasstraat!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:00

Wat verbaas ik me over het feit dat bepaalde mensen het normaal vinden om met hun voeten op de stoelen te zitten. Stel je komt daar met je nette kleding aan en je gaat op een stoel zitten. Iemand heeft onbewust in een drol getrapt. Lekker goor hoor

Maar ja. Voeten op andermans stoelen zegt meer over de opvoeding van iemand

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:57

Ik leun net met de punten van m'n schoenen op het verharde stukje vd stoel, hier zit je dus nooit op. Echt met je benen languit op de stoel vind ik zelf ook not-done. Als je er problemen mee hebt over het feit dat ik muziek luister waar de buitenwereld niks van hoort, vraag ik me af of je zelf ooit wel eens een langere tijd veel met de trein hebt gereist.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:01

Weetje je kan je overal wel aan ergeren.
Maar is dat nu echt nodig dat kan je je eigen eerst afvragen.
Voordat je je gaat ergeren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:11

Bij een hele lange treinreis (thalys of een trein vanuit duitsland)leg ik ook wel eens mijn voeten op de bank....mmaaaarrrr ik trek dan wel mijn schoenen even uit.

Mits het rustig is natuurlijk.

Dat mensen hun tas op de stoelen laten liggen terwijl het druk is maak ik echt zelden mee.
Iedereen probeert wel in te schuiven zoveel het kan.