Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:41

Zoe_97 schreef:
mvdende schreef:
Ha, nee mn tas mankeert niks, maar een autist heeft wel eens moeite met mensen die te dichtbij komen, en een tas tussen jou en de mensenmassa is een hele fijne "bufferzone"
Op kleine stukjes heb ik er geen last van, maar als ik een half uur of langer in de trein moet zitten... Zit ik graag zo "alleen" mogelijk.

As je dat wilt koop je toch een eerste klas kaartje. iemand anders moet maar staan omdat jij een geestelijke beperking hebt? als alles vol zit en iemand met een lichamelijke beperking wil ene plek sta ik graag op (op goede dagen, want ik heb zelf een beperking in mijn knieën), maar als ik moet staan omdat iemand een lege stoel naast zich wilt. komop zeg --'


Jij bent ook al zo'n vriendelijk persoon!

Zoe_97

Berichten: 9471
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 20:41

_sharonnn schreef:
MarlindeRooz schreef:
Mee eens, ik zou moeten staan om jouw handicap? Dan raad ik je aan 1e klas te reizen. :+


Wauw wat weer vriendelijk zeg.. :roll:

Het mag toch haar ergernis zijn?
Ze zegt toch niet dat ze haar tas niet weghaald of mensen laat staan vanwege haar tas?

Ik erger me aan drukke schooljeugd die door de trein rent als het vroeg is, mennnn wat een lawaai :+ helaas werkt de stiltecoupé bij Arriva niet echt!

ze zegt wel dat ze die tas niet weg wil halen...

Desiree_2001

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Voorne-Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:42

ik ga ook regelmatig met het ov (ook langere afstanden) en ik heb inmiddels ook al een hele lijst aan dingen waar ik mij aan erger, dit is mijn lijstje:
-rare of vieze mensen (bijvoorbeeld mensen die stinken)
-mensen die alleen zijn en dan gaan zitten op de plaats met vier stoelen >;)
-mensen die luid telefoneren of harde muziek aan hebben
-buschauffeurs die voor geen meter kunnen rijden
-als je trein op het laatste moment opeens van een ander perron blijkt te vertrekken
-het feit dat als je laat bent je bus vroeg is en als je vroeg bent hij tien minuten te laat komt :roll:
-wanneer er een wildvreemde naast je komt te zitten (en eventueel tegen je begint te praten) terwijl er nog meer dan genoeg plaatsen vrij zijn
-wanneer je je aansluiting mist omdat je vertraging hebt
-wanneer je geen plaats meer hebt in de spits, dat ik me hieraan erger komt vooral omdat ik autisme heb en ik me er soms zwaar aan kan irriteren als er mensen zo dicht bij me komen staan en dan komt daar ook nog eens bij dat ik helemaal geen fan ben van kleine/overvolle ruimtes :')
-buschauffeurs die je halte voorbij rijden terwijl je toch echt op het stop knopje hebt gedrukt (dit heb ik weleens 2 keer op een dag gehad -:(- )
-mensen die de stilte coupe negeren :n

en dat was het dan wel zo'n beetje, wat ben ik toch een zeikerd _O-

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:44

mvdende schreef:
Ha, nee mn tas mankeert niks, maar een autist heeft wel eens moeite met mensen die te dichtbij komen, en een tas tussen jou en de mensenmassa is een hele fijne "bufferzone"
Op kleine stukjes heb ik er geen last van, maar als ik een half uur of langer in de trein moet zitten... Zit ik graag zo "alleen" mogelijk.


Hier ADHD'er met ook dit soort trekjes (soms geen mensen in m'n aura kunnen tolereren) maar je bent er zelf bij hoe je daar mee om gaat hoor.
Je kunt er zelf voor kiezen om dat redelijk uit de weg te gaan, desnoods ergens gaan staan waar het minder druk is.
Maar ga mensen geen zitplaats onthouden omdat jij er niet tegen kan dat mensen dichtbij komen.

Ik met m'n (wel echte) onzichtbare beperking (herstellende hernia) zou in dat geval dus gewoon jouw tas oppakken en bij je op schoot mikken omdat ik op mijn werk de hele dag gelopen heb en verrek van de pijn in mijn rug.
Moet je maar ergens anders gaan staan waar wel ruimte is als je daar niet tegen kan.

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:46

_sharonnn schreef:
MarlindeRooz schreef:
Mee eens, ik zou moeten staan om jouw handicap? Dan raad ik je aan 1e klas te reizen. :+


Wauw wat weer vriendelijk zeg.. :roll:

Het mag toch haar ergernis zijn?
Ze zegt toch niet dat ze haar tas niet weghaald of mensen laat staan vanwege haar tas?




mvdende schreef:
Mijn grootste ergernis is wel dat de meeste mensen niet willen geloven dat een handicap/ beperking niet altijd van buitenaf zichtbaar is en ik daarom mijn tas niet weg wil halen als het druk wordt in de trein. Ik probeer dan ook die 4zits zoveel mogelijk te vermijden in de drukte!


;)

Selina

Berichten: 14397
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Ergrnissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:54

Waarom is het een probleem als iemand die alleen reist op een 4zits plek gaat zitten? Dan zijn er nog steeds 3 plekken vrij?

Zie nu pas de typfout in de titel, maar dat is weer een andere ergernis :+

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:55

Ik wist wel dat er heftig op gereageerd zou worden. Begrijp me niet verkeerd, als ik het hoe dan ook kan vermijden, doe ik dat ook. Ik zoek zoveel mogelijk de eenpersoons stoelen op naast de deuren, ga op de 2 persoons stoelen zitten ipv de 4 stoelen enz. Is het al druk in de trein? Jammer dan dan heb ik pech. Maar zie ik dat er verderop in mijn coupe nog zitplaatsen vrij zijn, dan laat ik mn tas staan.

Desiree_2001

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Voorne-Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:58

Selina schreef:
Waarom is het een probleem als iemand die alleen reist op een 4zits plek gaat zitten? Dan zijn er nog steeds 3 plekken vrij?

Zie nu pas de typfout in de titel, maar dat is weer een andere ergernis :+


wanneer ik zelf alleen ben of met een of twee andere mensen vind ik het geen enkel probleem maar het gaat er meer om dat als ik samen met drie andere mensen ben en alle 4zits plekken zijn ingenomen door mensen die daar alleen gaan zitten dat behoorlijk irritant is aangezien wij dan niet met zijn allen kunnen zitten.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:59

Carr_friesje schreef:
_sharonnn schreef:

Wauw wat weer vriendelijk zeg.. :roll:

Het mag toch haar ergernis zijn?
Ze zegt toch niet dat ze haar tas niet weghaald of mensen laat staan vanwege haar tas?



mvdende schreef:
Mijn grootste ergernis is wel dat de meeste mensen niet willen geloven dat een handicap/ beperking niet altijd van buitenaf zichtbaar is en ik daarom mijn tas niet weg wil halen als het druk wordt in de trein. Ik probeer dan ook die 4zits zoveel mogelijk te vermijden in de drukte!


;)


Ze wil t niet, maar doet het wel als het niet anders kan ;)

puppy1128

Berichten: 5024
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:01

Warboel schreef:
Als het druk is zet ik altijd direct m'n tas op schoot of op de grond, maar als er bijna niemand in de trein zit vaak wel naast me op de stoel.

Laatst waren er een moeder en een dochter die gewoon 4 (!) stoelen mídden in de spits bezet hielden met hun tassen en koffer, en hunzelf. Vroeg een ouder echtpaar of ze op de plek van die tassen mochten zitten, nou die kregen toch de wind van voren :oo Toen ben ik me er maar even mee gaan bemoeien, dat tassen meestal beter kunnen staan dan oudere mensen :+ Nou toen kreeg ik ook de wind van voren maar uiteindelijk bemoeide de hele coupé zich ermee en hebben ze de tassen en koffer maar weggehaald :))


Als ze nou voor extra zitplaatsen betaalde voor hun spullen.. Maar neem aan dat ze dat niet gedaan hebben. :+

Lian

Berichten: 638
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:01

Hier met stip op één: buslijn 12 in Utrecht. Flauwvallen in een bus is niet mijn grootste hobby.. Zeker nu de 'koude' dagen weer beginnen en de buschauffeur ook nog eens lekker de verwarming aanzet. -O-

Ook mogen mensen wel eens leren dat je op roltrappen rechts staat en links gáát. Drie minuten overstaptijd is helemaal prima, maar niet wanneer ik over duizend mensen heen moet klimmen. Daarom neem ik dus maar altijd de gewone trap, maar ja als ze die ook nog eens gaan afsluiten zodat je alleen maar met de roltrap kunt.. Verder: stiltecoupé, mensen die hun muziek zo hard hebben staan dat ik aan de andere kant van de coupé nog mee kan zingen, patat en ander stinkend eten en ga zo maar door.

MoriMann

Berichten: 801
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: This side of reality

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:06

Desiree_2001 schreef:
-mensen die alleen zijn en dan gaan zitten op de plaats met vier stoelen >;)

-wanneer er een wildvreemde naast je komt te zitten (en eventueel tegen je begint te praten) terwijl er nog meer dan genoeg plaatsen vrij zijn


Spreken deze twee elkaar niet een beetje tegen? ;)

Lekker alleen op de 4-zits laten zitten, hoeven ze ook niet tegen je te praten. Er is plek zat, toch?

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Ergrnissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:12

Ik vind het goed irritant als mensen gewoon op de stoel naast je gaan zitten terwijl je tas daar staat. Ja ik ben zo'n aso die z'n tas naast zich neerzet, heb ook liever niet dat er mensen naast me gaan zitten maar zodra het druk word of ze vragen om de plek haal ik hem uiteraard weg.

Maar soms moet ik mijn tas heel snel wegtrekken omdat anders mijn laptop geplet word door een derrière waar je ù tegen zegt.

Ook heel irritant. Mensen met muziek op de oren die zo hard staat dat je letterlijk kan horen wat voor muziek ze luisteren. Zet dat ding toch stiller, nog beter voor je gehoor ook!

Vandaag had ik trouwens wel het toppunt. In de trein naar Amersfoort, 2 jongens van Marokkaanse afkomst die al heel luid aan het praten waren (en zo af en toe eens een Kanker dit of een Kanker dat er tussendoor gooien). Ging er uiteindelijk 1 een soort van rap doen, maar het leek echt nérgens naar. Daarna ook nog even op zijn telefoon een beat erbij zoeken. Dat vind ik wel echt heel asociaal :=

Desiree_2001

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Voorne-Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:14

MoriMann schreef:
Desiree_2001 schreef:
-mensen die alleen zijn en dan gaan zitten op de plaats met vier stoelen >;)

-wanneer er een wildvreemde naast je komt te zitten (en eventueel tegen je begint te praten) terwijl er nog meer dan genoeg plaatsen vrij zijn


Spreken deze twee elkaar niet een beetje tegen? ;)

Lekker alleen op de 4-zits laten zitten, hoeven ze ook niet tegen je te praten. Er is plek zat, toch?


dat probleem met de 4zits vind ik alleen vervelend wanneer ik met meerdere mensen samen ben en we hierdoor niet samen kunnen zitten en als er een vreemde naast me komt zitten is dat in principe ook geen probleem (zolang die persoon zn mond gewoon dicht houdt :') ) maar als er ook nog andere 2zits plaatsen vrij zijn snap ik niet waarom je naast een vreemde gaat zitten, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen :P

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:16

wij wonen aan de hoofdweg in ons dorp, vlak in een bocht. bussen rijden hier vaak 40 a 50 in plaats van 30. en vaak moeten ze flink op de rem omdat er na de bocht een versmalling is met zebra pad waar een school zit.
dat de bocht erg onoverzichtelijk is trekken ze zich niks van aan. zo vaak heen gebeld maar het helpt niks.

de bussen in groningen voor naar school pffff wat een drama. weet niet of dat nog zo is maar toen. pfff.

bryce27
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:21

de trein eindhoven - weert is niet normaal druk tussen 16.00-18.00 dan sta je dus met 10 mensen in het beginstukje trein en dan nog gaan mensen uitgebreid zitten, tassen op stoelen, terwijl er veel mensen gewoon moeten staan omdat de trein zo vol zit.

Morganlefay

Berichten: 8726
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:23

Morganlefay schreef:
rox_en_wilvy schreef:
Ik werk in het openbaar vervoer en mijn grootste ergenis zijn "mensen" _-:( tijdens controle het fatsoen niet hebben om je aan te kijken en of terug te groeten! Mensen die hun kaartje pas gaan zoeken als je bij ze staat terwijl je allang hebt aangekondigd dat je eraan komt! Mensen die je vragen waar ze heen moeten en na je uitleg vervolgens naar je collega lopen en het nog een keer vragen ( overigens hebben ze dan heel vaak een uitdraai mee met Hoe ze moeten reizen) >;) en zo kan ik wel ff doorgaan ~~}>


Mooi, ik erger mij groen en geel aan de arrogantie van de vervoersmaatschappijen.
Kan iemand dan uitleggen hoe het komt dat er twee vervoerders op een lijn zitten en het onderwerp abonnementen onbespreekbaar is.
Kan je vertellen dat elke keer als ik een controleur tegenkom ze de volle laag krijgen.
O ja, provincie Utrecht verwijst naar provincie Zuid-Holland en Zuid-Holland weer naar Utrecht. Iets met aanbestedingen/concessies. Kan je vertellen dat ik een volle dikke Leitzmap heb met alle correspondentie.

En waarom krijgt die controlleur dan de volle laag? Alsof hij/zij er wat aan kan doen dat ze ergens boven in de boom waar ze aanzienlijk meer verdienen dan hij besloten hebben dat abonnementen niet mogelijk zijn. Maar hij heeft wel dag in dag uit te maken met het gezeur van reizigers..............[/quote]


Als je een bedrijf vertegenwoordigd wat lak aan zijn reizigers heeft is het helaas pindakaas.
Tariefsverhogingen van meer dan 45% lachend doorvoeren.
Je klanten aan het lijntje houden met vage beloftes en wetend dat ze geen andere keus hebben is ronduit stuitend.
Weken bezig zijn om onterechte afschrijvingen vanwege verkeerd afgestelde apparatuur terug te krijgen.
Eerst ijskoud zeggen dat ik het niet goed lees en dan na het hele verhaal doorgezet te hebben naar een andere instantie toch maar terugkomen op eerdere uitspraken.
Zonegrenzen zo toepassen dat tegenover elkaar liggende haltes een andere zone zijn
Kan nog wel even doorgaan hoor.
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 15-10-15 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MoriMann

Berichten: 801
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: This side of reality

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:25

Desiree_2001 schreef:
MoriMann schreef:


Spreken deze twee elkaar niet een beetje tegen? ;)

Lekker alleen op de 4-zits laten zitten, hoeven ze ook niet tegen je te praten. Er is plek zat, toch?


dat probleem met de 4zits vind ik alleen vervelend wanneer ik met meerdere mensen samen ben en we hierdoor niet samen kunnen zitten en als er een vreemde naast me komt zitten is dat in principe ook geen probleem (zolang die persoon zn mond gewoon dicht houdt :') ) maar als er ook nog andere 2zits plaatsen vrij zijn snap ik niet waarom je naast een vreemde gaat zitten, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen :P


Als het de laatste vrije 4-zits was, is dat inderdaad vervelend.

Ik zit ook liever alleen, dus blijf ik meestal staan of ga ik op een 'vrijstaand' klapstoeltje in de 'nieuwe' sprinters zitten. Ik geen last van anderen, anderen geen last van mij :Y)

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:26

Ik vind mensen die alleen gaan zitten in een 4zits echt ongelooflijk irritant. Ik reis heel vaak samen met klasgenoten, wat heel gezellig is, maar het is echt vervelend als je met z'n 4en bent en alle 4zits zijn bezet door mensen die "wat extra ruimte" willen. Of als we dan met z'n 3en zijn en we maar bij iemand in een 4zits gaan zitten en diegene kijkt ons dan ongelooflijk ongemakkelijk aan en gaat meeluisteren en meekijken met onze gesprekken. 8)7 Ga dan ergens anders zitten.

Verder is het ook best vervelend dat als ik naar een gehucht als Winschoten ga, ik in een trein stap bestaande uit 3 (Arriva) treinstellen en ik daar een complete coupe voor mezelf heb zo ongeveer. Terwijl ik in de trein naar Leeuwarden 's ochtends met het compleet NHL en Stenden mezelf in twee treinstelletjes sta te proppen. Vervolgens aangekomen, met nog steeds compleet NHL en Stenden, op het busstation in Leeuwarden, staan we daar met z'n allen in de regen in de wind te wachten tot er eindelijk een bus komt waar we in passen. Ook bus 12, zou het toeval zijn?

Ghostattack

Berichten: 11279
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:28

Lian schreef:
Hier met stip op één: buslijn 12 in Utrecht. Flauwvallen in een bus is niet mijn grootste hobby.. Zeker nu de 'koude' dagen weer beginnen en de buschauffeur ook nog eens lekker de verwarming aanzet. -O-

Ook mogen mensen wel eens leren dat je op roltrappen rechts staat en links gáát. Drie minuten overstaptijd is helemaal prima, maar niet wanneer ik over duizend mensen heen moet klimmen. Daarom neem ik dus maar altijd de gewone trap, maar ja als ze die ook nog eens gaan afsluiten zodat je alleen maar met de roltrap kunt.. Verder: stiltecoupé, mensen die hun muziek zo hard hebben staan dat ik aan de andere kant van de coupé nog mee kan zingen, patat en ander stinkend eten en ga zo maar door.


Dit. Echt dit gewoon. Ontzettend irritant als je moet rennen voor de trein, de roltrap is sneller als je die op rent maar niet als de halve trein uitgebreid plaatsneemt op die roltrap. En de trap op Utrecht CS is vaak afgesloten inderdaad :+

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:29

PeerAppel schreef:
Ik vind mensen die alleen gaan zitten in een 4zits echt ongelooflijk irritant. Ik reis heel vaak samen met klasgenoten, wat heel gezellig is, maar het is echt vervelend als je met z'n 4en bent en alle 4zits zijn bezet door mensen die "wat extra ruimte" willen. Of als we dan met z'n 3en zijn en we maar bij iemand in een 4zits gaan zitten en diegene kijkt ons dan ongelooflijk ongemakkelijk aan en gaat meeluisteren en meekijken met onze gesprekken. 8)7 Ga dan ergens anders zitten.

Verder is het ook best vervelend dat als ik naar een gehucht als Winschoten ga, ik in een trein stap bestaande uit 3 (Arriva) treinstellen en ik daar een complete coupe voor mezelf heb zo ongeveer. Terwijl ik in de trein naar Leeuwarden 's ochtends met het compleet NHL en Stenden mezelf in twee treinstelletjes sta te proppen. Vervolgens aangekomen, met nog steeds compleet NHL en Stenden, op het busstation in Leeuwarden, staan we daar met z'n allen in de regen in de wind te wachten tot er eindelijk een bus komt waar we in passen. Ook bus 12, zou het toeval zijn?

Winschoten een gehucht? :=
Je wil 's ochtends en aan het eind van de middag echt niet in die trein wezen hoor :=

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:33

Nee, liever niet. Maar is wel zo! Ik woon zelf in Winschoten, dus weet wel waar ik het over heb. Het is ook meer als grapje bedoeld. Als je ziet hoeveel studenten en werkenden er 's ochtends naar Leeuwarden moeten en dat vergelijkt met hoeveel uit Winschoten (en de stations er tussen) naar Groningen gaan dan valt dat nog behoorlijk mee.

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:37

Ik vind het wel grappig dat iedereen zich zo stoort aan het feit dat mensen een 4-zits voor zichzelf pakken. Dit is eigenlijk heel erg natuurlijk mensengedrag. Net als dat je in een wachtkamer niet naast anderen gaat zitten maar ergens waar er het liefst twee lege stoelen naast je zijn :D

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:42

_sharonnn schreef:
Femek2902 schreef:
Mijn grootste ergernis is wel dat ze in die nieuwe sprinters geen wc's hebben gemaakt..
Ik zit er namelijk 1 uur en 5 minuten in en als ik sochtends eerst kranten moet lopen, vervolgens een halfuur heb om van het laatste huis van mijn wijk naar mijn eigen huis te komen, om te kleden en optijd op het station te komen vind ik het heel fijn als ik even in de trein snel naar de wc kan ipv dat thuis er nog ergens tussen te proppen...


Ik snap dat het vervelend is, helemaal als je er een tijdje in moet zitten, maar dit is ook wel zeuren om het zeuren.. Jij maakt geen tijd om naar de wc te gaan, je kan ook 5 minuten eerder je bed uit :')


Geen idee waarom dat sharon het vervelend is. Maar ik heb een probleem met mijn blaas en moet heel erg vaak naar de wc. Voor mij zou dat dus erg vervelend zijn (gelukkig hoef ik er maar een kwartiertje in te zitten en kan ik vervolgens overstappen naar een IC)

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:44

PeerAppel schreef:
Nee, liever niet. Maar is wel zo! Ik woon zelf in Winschoten, dus weet wel waar ik het over heb. Het is ook meer als grapje bedoeld. Als je ziet hoeveel studenten en werkenden er 's ochtends naar Leeuwarden moeten en dat vergelijkt met hoeveel uit Winschoten (en de stations er tussen) naar Groningen gaan dan valt dat nog behoorlijk mee.

Nou ik vind de trein van 8 uur anders stervensdruk :=
Vorige week moesten we mensen op het station laten staan bij Hoogezand-Sappemeer of Martenshoek, puur omdat ze er niet meer in pasten.