Aanschaf Apple Watch, vriendin oneens...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:40

Ik ontstip dit topic weer. Schaam je... dit is echt te erg voor woorden!

Ben je "AL" 20, of ben je 12, want zo kom je wel over met overal een weerwoord op te hebben.
Je claimt je vriend en op deze manier heeft hij geen leven meer... en wat krijg je dan? Vluchtgedrag!

Nogmaals sterkte TS.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:41

Je weet niet hoe ik normaal tegen hem doe toch?
Hij hoeft geen toestemming aan me te vragen, hij bespreekt het met me. Dat is ongelofelijk fijn!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:42

Denk dat het handiger is hem te helpen eerst financieel zelfstandig te worden, lijkt mij de basis. Zelf bepalen welke bank (en dan even helpen met overstappen), zelfs zijn geld beheren. Misschien helpt dat ook om meer verantwoordelijkheidsgevoel te krijgen daarin. Als andere je altijd bij de hand pakken, is het lastig om zelf inzicht te krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:43

jolmer20 schreef:
Ayasha schreef:
Zo lang jij de paarden niet zelf KAN betalen ben je ook niet klaar om alleen te gaan wonen.
bedenk wel even heel goed dat de kans reëel is dat je ouders voor jou sterven.

Die kans lijkt mij erg groot inderdaad. Maar je hebt wel gelezen dat we bij mijn ouders op het erf willen gaan wonen toch? Niet dat we dan ineens geen geld moeten hebben hoor, zo bedoel ik het niet.

Dat heb ik gelezen, maar dat zal je dan toch ook moeten gaan betalen indien je ouders er niet meer zijn he. :)
Eerst zelf maar eens alles op een rij'tje hebben voordat je je vriend, die minder gulle ouders heeft, dingen gaat verbieden.
Het enige waar je imo gelijk in hebt is dat ie in het verkeer niet met dat speeltje bezig moet zijn.

vuurneon

Re: Aanschaf Apple Watch, vriendin oneens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:45

Als verkeersregelaar lijkt mij het al helemaal niet handig om dergelijke afleidingen te hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:45

Als het nu al allemaal zo gaat, dan zou ik toch echt NU die apple-watch kopen.
Tegen de tijd dat jullie zover zijn om op jezelf te gaan, of dat nou op het erf bij ouders is of niet, dan voorzie ik zo een strak schema dat er helemaal geen ruimte meer blijft voor zijn luxe. :7

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:46

Nikki schreef:
Ik ontstip dit topic weer. Schaam je... dit is echt te erg voor woorden!

Ben je "AL" 20, of ben je 12, want zo kom je wel over met overal een weerwoord op te hebben.
Je claimt je vriend en op deze manier heeft hij geen leven meer... en wat krijg je dan? Vluchtgedrag!

Nogmaals sterkte TS.

Okee, prima.
Dit bedoelde ik trouwens met mijn vriend sterkte wensen.

Ik probeer overal op te reageren, omdat ik anders bang dat er anders weer andere aannames gedaan worden. Als mijn vriend er zoveel moeite mee zou hebben, dan zou hij al gevlucht zijn denk ik. En dat is zijn goed recht.
Als hij er daadwerkelijk zo over denkt, zou ik het fijn vinden als hij er wat over zou zeggen

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:47

vuurneon schreef:
Denk dat het handiger is hem te helpen eerst financieel zelfstandig te worden, lijkt mij de basis. Zelf bepalen welke bank (en dan even helpen met overstappen), zelfs zijn geld beheren. Misschien helpt dat ook om meer verantwoordelijkheidsgevoel te krijgen daarin. Als andere je altijd bij de hand pakken, is het lastig om zelf inzicht te krijgen.

Misschien is dit ook wel het punt inderdaad, dat ik hem té veel bij de hand neem. Maar dit laat het topic mij ook zeker inzien.
Ik dacht dat ik er slim aan deed om zijn geld te beheren zodat hij niet alles 'zomaar' uit kan geven..
We hebben in ieder geval weer genoeg te bespreken, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:48

Als mijn vriend slechts sporadisch wat zou verdienen en dat bedrag dan een week nadien er in 1x door zou jagen voor een gadget? Dan was het hier ook mis. TS heeft geen vaste baan voorlopig. Dan begrijp ik Jolmer volkomen dat ze er niet happig op is en liever ziet dat TS dat bedrag verdeeld: potje iwatch, potje spaardeel en potje voor zichzelf.

Zo begrijp ik het tenminste. TS heeft nu net ongeveer 500€ verdiend en wil dat volledige bedrag daar gelijk aan uitgeven, terwijl er geen vast inkomen is. En er blijft niks over om te sparen.

Ik gok dat de meeste hier toch ook sparen voor een nieuw zadel en niet gelijk een volledig maandloon van 1500 op tafel kletsen als ze geen spaargeld hebben?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:48

@Jolmer
Dus zijn spaargeld wordt doorgestort op een (spaar) rekening van jouw?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:49

Ik vind je ook wel heel erg bazig (en moederachtig) ogen over je vriend en zijn financiën, zeker na wat ik las over al zijn inkomsten op jouw spaarrekening. Dit bedoel ik niet rot maar misschien moet je wel eens kijken naar jullie situatie en wellicht voor het gezonde van een relatie een stapje terug nemen.

En niet iedereen die moeite met iets heeft durft te vluchten of dit te vertellen, let daar wel op.

Anoniem

Beheer je niet een beetje te veel van hem?
Zijn geld, zijn topic.....
Sorry, maar als ik dit zo lees komt het op mij echt niet als een gezonde relatie over.

Ayasha
Blogger

Varekaj schreef:
Als mijn vriend slechts sporadisch wat zou verdienen en dat bedrag dan een week nadien er in 1x door zou jagen voor een gadget? Dan was het hier ook mis. TS heeft geen vaste baan voorlopig. Dan begrijp ik Jolmer volkomen dat ze er niet happig op is en liever ziet dat TS dat bedrag verdeeld: potje iwatch, potje spaardeel en potje voor zichzelf.

Zo begrijp ik het tenminste. TS heeft nu net ongeveer 500€ verdiend en wil dat volledige bedrag daar gelijk aan uitgeven, terwijl er geen vast inkomen is. En er blijft niks over om te sparen.

Ik gok dat de meeste hier toch ook sparen voor een nieuw zadel en niet gelijk een volledig maandloon van 1500 op tafel kletsen als ze geen spaargeld hebben?

Maar da's wel makkelijk praten he Varekaj, als jouw hobby en leuke dingen allemaal voor je betaald worden en je op dat gebied dus niks hoeft te laten. Dan is sparen makkelijk ja.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:50

Je moet je niet schamen..het zijn moeilijke tijden, voor veel mensen. Wij hebben ook jaren niet kunnen sparen door de recessie (en onze luxe, de paarden, die we niet wilden opgeven voor een dikke spaarpot)en zijn toch al op een leeftijd, dat zowat iedereen al een koophuis heeft ;)

Het is een heel mooi doel die jullie nastreven, sparen voor de toekomst en ook een belangrijk doel.. jullie zijn mss laatboeiers, mss zijn jullie levensomstandigheden anders dan menigeen hier op bokt (lees veel afhankelijkheid).
Het zijn echter zorgen die pas op de tweede plek van zorgen komen..de eerste zorg is,hoe kom ik aan het werk? Wat kan ik met mijn opleiding? Als er geen werk gericht is op je opleiding, schoonmaak werk voor een uitzendbureau, werkhuisjes, you name it..als er maar werk is (tis zomaar een idee he) en voor structuur en eigenwaarde zorgt. Dan kan er balans opgemaakt worden en aan de hand van jullie dromen, plannen voor de toekomst gemaakt worden.

Wil natuurlijk niet zeggen dat je alles maar lukraak uit moet geven wat er binnenkomt nu, ook al is het nog niet een vast inkomen hihi..dat is zonde en idd 'goed voor 'later' om al bekend te zijn met de verantwoordelijkheden.

Enfin TS, schaam je vooral niet, voel je niet aangevallen op ieders reactie...wij moete het ook maar doen maar de info die hier neergeschreven wordt en wij vrouwen zijn nou eenmaal erg makkelijk in opschrijven van gedachtes alleen gebaseerd op de verkregen info :P Moet jij alles van weten als persfotograaf..wat je ziet is wat je meld ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:50

TS
al het geld wat jij krijgt wordt door de belastingdienst als schenking gezien.
Boven een bedrag van 2000E (totaal! in 1 jaar gekregen) moet je dan (flink!) belasting gaan betalen.
De bank is nl verplicht dit door te geven aan de belastingdienst.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 08-10-15 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:51

Varekaj schreef:

Bedankt, ik kon het niet verwoorden maar dit is eigenlijk waar het op neer komt voor mij.
Ik krijg zelf ook niet veel binnen nee, dat klopt. Maar we hebben niet voor niks afgesproken om te sparen. En dit doe ik niet alleen voor mij of voor ons. Maar ook voor hem! Misschien dat het juist niet zo over komt hoor, excuses daarvoor. Maar ik weet het ook niet allemaal naar realiteit te brengen. Elk verhaal heeft 2 kanten, en ik kan helaas maar 1 kant brengen

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:52

Anoniem schreef:
Beheer je niet een beetje te veel van hem?
Zijn geld, zijn topic.....
Sorry, maar als ik dit zo lees komt het op mij echt niet als een gezonde relatie over.

Ik bespreek deze reacties allemaal met hem. Als het aan mijn vriend lag was dit topic al gesloten, maar helaas mocht dit niet. Ik probeer iedereen zo goed mogelijk te woord te staan. Sorry als dat té over komt.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:55

jolmer20 schreef:
Ik bespreek deze reacties allemaal met hem. Als het aan mijn vriend lag was dit topic al gesloten, maar helaas mocht dit niet. Ik probeer iedereen zo goed mogelijk te woord te staan. Sorry als dat té over komt.

Je komt niet te over, mensen nemen teveel aan/vullen zelf dingen in :) Je hoeft ook niet overal op in te gaan he, je zelf te verdedigen, dat is een keuze die je maakt.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:55

Amy77 schreef:
Je moet je niet schamen..het zijn moeilijke tijden, voor veel mensen. Wij hebben ook jaren niet kunnen sparen door de recessie (en onze luxe, de paarden, die we niet wilden opgeven voor een dikke spaarpot)en zijn toch al op een leeftijd, dat zowat iedereen al een koophuis heeft ;)

Het is een heel mooi doel die jullie nastreven, sparen voor de toekomst en ook een belangrijk doel.. jullie zijn mss laatboeiers, mss zijn jullie levensomstandigheden anders dan menigeen hier op bokt (lees veel afhankelijkheid).
Het zijn echter zorgen die pas op de tweede plek van zorgen komen..de eerste zorg is,hoe kom ik aan het werk? Wat kan ik met mijn opleiding? Als er geen werk gericht is op je opleiding, schoonmaak werk voor een uitzendbureau, werkhuisjes, you name it..als er maar werk is (tis zomaar een idee he) en voor structuur en eigenwaarde zorgt. Dan kan er balans opgemaakt worden en aan de hand van jullie dromen, plannen voor de toekomst gemaakt worden.

Wil natuurlijk niet zeggen dat je alles maar lukraak uit moet geven wat er binnenkomt nu, ook al is het nog niet een vast inkomen hihi..dat is zonde en idd 'goed voor 'later' om al bekend te zijn met de verantwoordelijkheden.

Enfin TS, schaam je vooral niet, voel je niet aangevallen op ieders reactie...wij moete het ook maar doen maar de info die hier neergeschreven wordt en wij vrouwen zijn nou eenmaal erg makkelijk in opschrijven van gedachtes alleen gebaseerd op de verkregen info :P Moet jij alles van weten als persfotograaf..wat je ziet is wat je meld ;)

Als ik overkom als TS dan merk ik wel dat ik het teveel overneem. Sorry, zijn ook alleen maar mijn goede bedoelingen om het zo duidelijk mogelijk te maken!
Mijn vriend is de persfotograaf haha.

Ik denk wel dat je een paar goede punten hebt, dankjewel voor je fijne reacties in het topic.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:56

Sleeper schreef:
jolmer20 schreef:

Je komt niet te over, mensen nemen teveel aan/vullen zelf dingen in :) Je hoeft ook niet overal op in te gaan he, je zelf te verdedigen, dat is een keuze die je maakt.

dat is helaas ook de verkeerde keuze die ik maak.
Dankjewel voor je reactie, probeer er niet meer teveel op in te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:57

Ayasha: dat is inderdaad makkelijk, maar is dat een excuus dat de partner dan ook alles zomaar moet uitgeven?

Mijn partner verdient bijna 3x mijn maandloon. Voor de gezamenlijke kosten hebben we samen een rekening waar we ook op sparen voor vakanties samen etc. De rest blijft apart. Als ik dan een nieuw zadel wil zal ik toch echt moeten sparen, terwijl hij dat makkelijk zat zo kan aftikken aan de kassa... dat is wat je noemt prioriteiten stellen.

Wanneer je afspreekt om samen te sparen is het niet leuk als 1 van beide het net ontvangen loon gelijk de deur uit gooit voor een gadget. Want ik zie geen meerwaarde in de iWatch voor zijn werk. Was het nou om een nieuwe camera te kopen, een auto of scooter, dan zou ik ook zeggen gewoon doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:59

Schaamte is een slechte raadgever; het zorgt ervoor dat je erg rigide gaat denken en niet meer flexibel kunt reageren op veranderende omstandigheden. De pech voor je vriend is dat jouw standpunt (sparen gaat voor alles en belofte daarover maakt schuld) erg logisch en verstandig klinkt - maar dat is het niet als het voortkomt uit persoonlijk emoties zoals angst en schaamte. Dan wordt het namelijk al snel dwangmatig.

Sparen is goed, maar geld uitgeven als je het het hebt is ook een prima manier van leven. Alleen met geld uitgeven wat je niet hebt of sparen terwijl je geen geld hebt zit je in de gevarenzone - en in dat opzicht lijk jij eigenlijk wat dwangmatiger te denken (sparen terwijl je geen baan hebt, vriend verdient wel iets dus moet hij meer inleveren) dan hij.

Ik zou dus eens goed kijken naar waar jouw spaargedrag vandaag komt (emotioneel gezien) en hoeveel je op dat vlak dus eigenlijk van je vriend mag vragen/eisen.
Want eigenlijk vind ik het toch ook maar gek: je bent tegen dat hij in 1x die watch koopt, maar als hij twee maanden de helft reserveert, de rest op de spaarrekening zet en het dan koopt, dan is het wel goed. Dan vraag ik mij af hoe rationeel die spaardrang is, want na 2 maanden staat er dan toch nog steeds evenveel geld op de spaarrekening?

Het kan zijn dat ik er teveel in lees, maar het klinkt alsof het sparen meer een emotionele basis heeft dan puur verstandelijk en daardoor ook ietwat extreem is voor jullie huidige leefsituatie, en dat maakt het voor de ander in de relatie vaak lastig om op gelijke voet te staan in een discussie (omdat die ander de schijn van verstandig bezig zijn mee heeft, terwijl het in werkelijkheid net zulk emotioneel en irrationeel gedrag kan zijn).

Ik zou dit voorbeeld van die iWatch dus gewoon zien als de volgende stap in jullie spaarplan, namelijk evalueren of dat spaarplan wel zo goed werkt; komt iedereen wel aan zijn trekken, of is het meer gebaseerd op de angsten/noden van een partij? Is er voldoende flexibiliteit voor zowel sparen als leven in het nu en uitgeven wat je hebt? En is de theorie nog steeds reeel dat de enige die geldt inbrengt ook vrijwel alles moet afstaan aan de spaarrekening, of blijkt dat inmiddels achterhaald, en is het prettiger als beide partijen de helft inleggen?
Beloofd is beloofd, maar zo'n plan is niet heilig; jullie relatie ontwikkelt zich en daarmee ook jullie financiele wensen. En soms botsen die; de vraag is hoe soepel je daar mee om wil/kan gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:00

Varekaj schreef:
Ayasha: dat is inderdaad makkelijk, maar is dat een excuus dat de partner dan ook alles zomaar moet uitgeven?

Mijn partner verdient bijna 3x mijn maandloon. Voor de gezamenlijke kosten hebben we samen een rekening waar we ook op sparen voor vakanties samen etc. De rest blijft apart. Als ik dan een nieuw zadel wil zal ik toch echt moeten sparen, terwijl hij dat makkelijk zat zo kan aftikken aan de kassa... dat is wat je noemt prioriteiten stellen.

Wanneer je afspreekt om samen te sparen is het niet leuk als 1 van beide het net ontvangen loon gelijk de deur uit gooit voor een gadget. Want ik zie geen meerwaarde in de iWatch voor zijn werk. Was het nou om een nieuwe camera te kopen, een auto of scooter, dan zou ik ook zeggen gewoon doen.

Dat zijn haar zaken vooralsnog niet. Zolang ze samen geen huishouden hebben (en vriend zijn uitgave patroon dus geen invloed heeft op hun huishouden) heeft ze zich daarin niet te moeien. :)
Het is gewoon makkelijk gesproken als je zelf niks moet laten. :) TS haar knollen worden betaald. Dan is het makkelijk om een ander iets te ontzeggen. :)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:01

Oh sorry, haha. Nee, wist dat jij de TS niet was..maar wilde nog even een eindnoot voor je vriend neerzetten, omdat ik begreep dat hij slecht met de gegeven reacties om kan gaan en wilde laten weten dat we allemaal mensen zijn ;)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:06

Bedankt voor je fijne reactie xyzutu2.
Het is voor mij inderdaad zoals je het zegt ietwat dwangmatig. Mijn vader is erg op geld gericht en ik ben bang dat we later tekort gaan komen. En misschien ben ik ook wel bang dat ik niet meer kan leven zoals ik nu leef. Verwend dus.

Ik vind het inderdaad wel goed als hij een deel spaart, aangezien hij geen vast bedrag binnenkrijgt per maand. Ik ben dus bang dat als hij nu in 1 keer een watch koopt, dat hij volgende maanden geen inkomen meer heeft en dus geen geld meer heeft.

Je hebt gelijk dat het van 2 kanten moet komen, maar ik heb niet gemeld dat ik zelf ook geld inleg.
Zelf heb ik ook een spaarrekening sinds mijn geboorte waar dus al een aardig bedrag op staat voor 'later'. Misschien ben ik dan egoistisch, maar ik vind het niet eerlijk als alles later van die rekening betaald wordt terwijl we samen ook konden sparen.

Het is allemaal moeilijker dan het lijkt, maar je reactie is wel een eye opener. Bedankt