Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ibbel schreef:Zij is toch geen (uitsluitend) vrouwelijk persoonlijk voornaamwoord in het meervoud? Net zo min als dat 'hun' dat is.
Anoniem schreef:Omdat de nederlandse taal verloedert en veel wat ooit fout was nu goedgekeurd wordt, om het diegenen die er echt geen moeite voor willen doen zo makkelijk mogelijk te maken.
Susannah92 schreef:In een zin als "Zij gingen naar buiten" is het niet te zien of het gaat om een groep meisjes of een groep jongens én meisjes. Bij "Hun gingen naar buiten" is het duidelijk dat het om jongens én meisjes gaat (in een context van een gemengde groep natuurlijk). "Ze" wordt ook vaak gebruikt om voorwerpen aan te duiden, terwijl het bij "hun" overduidelijk om mensen gaat.
Shadow0 schreef:Anoniem schreef:Omdat de nederlandse taal verloedert en veel wat ooit fout was nu goedgekeurd wordt, om het diegenen die er echt geen moeite voor willen doen zo makkelijk mogelijk te maken.
Dat kun je zo zien, als je de halfleeg-benadering wilt kiezen.
Maar taal is ook dynamisch, creatief, veranderend... en dan is het logisch dat uitdrukkingen ook veranderen, net als opvattingen over wat goed en fout is. We hadden ook in het Latijn kunnen blijven hangen. Maar blijkbaar is dat toch niet hoe het werkt, en gaan mensen hun eigen weg in de taal.
Susannah92 schreef:Oké. Stel je hebt een feestje waar zowel jongens als meisjes aanwezig zijn. Er gaan uit die groep vijf mensen naar buiten.
"Zij gingen naar buiten" slaat voor meer mensen op een groep met alleen meisjes.
"Hun gingen naar buiten" slaat voor meer mensen op een groep met jongens én meisjes.
Uitleggen is niet mijn sterkste kant.
Onderzoek is trouwens van Nicoline van der Sijs https://nl.wikipedia.org/wiki/Nicoline_van_der_Sijs
Anoniem schreef:De dag dat me in plaats van mij wordt goedgekeurd ga ik heel hard huilen.
Citaat:Waarom moet het zo zijn dat een taal zo sterk is als zijn (haar?) zwakste spreker?