Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 00:18

Hm, ik zie je punt niet zo, de TS laat de kinderen niets "zien", ze beantwoord slechts eventuele vragen, en dat kan op een simpele eerlijke manier zonder in overdreven details te hoeven treden of een PETA propaganda video te laten zien.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 02:49

Wildwings: ikzelf zou (als ik vega zou zijn) antwoorden "ik wil geen dieren eten" lieg je niet, maar leg je ook geen nadruk op dat je het zielig vindt. Dat laatste is, mijn inziens, niet nodig als je een antwoord geeft op de vraag van andermans kind.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:06

Liegen is inderdaad helemaal nergens voor nodig.
Je moet alleen wel op maat voor het kind vertellen.

En een kind van vier mag ook best weten dat vlees van dode dieren komt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:53

NatasjavE schreef:

Dat laatste lijkt me toch een van de eerste dingen die je meegeeft. Helaas zie je teveel stadse kinderen die denken dat vlees nog uit de supermarkt komt en door een fabriek wordt gemaakt. Ik werk parttime met kinderen en hoor zoveel wonderlijke dingen, dat ik echt wel eens denk dat ze kinderen al vanaf jonge leeftijd mee moeten nemen naar boerderijen en uitleggen hoe of wat. Te beginnen met het 'simpele' eitje. Vaak gaan kinderen wel mee naar kinderboerderijen, maar verder dan het aaien van een geitje komt men meestal niet. Zonde.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:00

Maartje1990 schreef:
Wildwings: ikzelf zou (als ik vega zou zijn) antwoorden "ik wil geen dieren eten" lieg je niet, maar leg je ook geen nadruk op dat je het zielig vindt. Dat laatste is, mijn inziens, niet nodig als je een antwoord geeft op de vraag van andermans kind.

Precies!
Heel netjes van je!
Dat is dus ook wat ik bedoel.

Als er een kindje naar mij toe zou komen hoe baby's gemaakt worden ga ik ook geen complete uitleg geven en hou ik me afzijdig met als de papa en mama elkaar lief vinden kan dat.
De rest is voor de ouders.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:09

Als je tegen kinderen wil liegen over waar vlees vandaan komt omdat het traumatisch kan zijn: waarom doe je er zelf dan in vredesnaam aan mee? Waarom wil je meewerken aan iets waar je je dus eigenlijk voor schaamt?
Als je vlees wil eten, accepteer het dan ook gewoon voor wat het is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:14

Wie zegt dat mensen willen liegen?
Dat is jou aanname.

Bespreken hoe seks in elkaar steekt doe je ook niet bij een vier jarige. Wil je dan liegen of wachten tot ze ouder zijn en het beter begrijpen?

Zelfde met vlees. Met het zielig verhaal kan ik niks.
Voor mij is dat opgeklopte wakker dier praat. Dus zou erg boos worden als dat zo wel verkondigd zou worden.

Zelf kom ik van de boerderij dus wist al altijd dat vlees van de dier kwam.
En zag met eigen ogen dat ze het goed hadden.
Maar dat geluk hebben veel kinderen niet.
Dus laat het daar aan de ouders over.
Als buitenstaander heb je niet overal je mening in te gooien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:22

Gewoon eerlijk zijn en de informatie beperkt houden, tenzij ze er zelf over doorvragen en dan kan je gericht die vragen beantwoorden zonder er meteen vanalles bij overheen te storten.

Over Sinterklaas zitten liegen tegen een kind of van die onzin als iemand die dood gaat dat die dan een sterretje wordt, daar ben ik ook niet van. Wil niet liegen.

Maar dat wil nog niet zeggen dat je een kind alles ontneemt, je kan wel insinueren of mee gaan in wat het kind zelf denkt zonder dat je het voorliegt O:)

In dit geval dus ook gewoon de vraag beantwoorden: waarom eet jij geen vlees...dan antwoord je dus gewoon met jouw reden waarom je geen vlees eet.

Vind je het niet lekker dan is dat een prima antwoord, maar eet je het niet omdat je het zielig vindt of omdat je geen dieren op wilt eten, dan antwoord je dat gewoon.

Zonder meteen allemaal gruwelijke verhalen erbij. Gewoon puur de gestelde vraag eerlijk beantwoorden en als ze dan uit zichzelf verder vragen kun je daar weer op antwoorden.

Willen ouders niet dat kinderen eerlijke, fatsoenlijke antwoorden op hun niveau op hun vragen krijgen dan moeten ze maar ingrijpen op dat moment, en als ze er zelf niet bij zijn dan zullen ze moeten accepteren dat ze niet kunnen verwachten dat de hele wereld zich aanpast naar hun wensen....dan moeten ze hun kind maar niet meer blootstellen aan anderen zonder dat ze er zelf bovenop zitten om alles te censureren tot het niveau van elfjes en kaboutertjes :=

Als iemand geen vlees eet omdat diegene het zielig vindt, en dat dan ook zegt op de vraag "waarom eet jij geen vlees" dan wordt er gewoon keurig netjes antwoord gegeven op de vraag, zonder daarbij een ander iets op te leggen.

"Ik vind het zielig" is net zoiets als "ik vind het koud" of "ik vind dit eng / niet leuk / wel leuk enz."
Dat is gewoon een mening en het is imo. gezond om te horen dat individuen een eigen mening hebben :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:30

bruintje123 schreef:
Bespreken hoe seks in elkaar steekt doe je ook niet bij een vier jarige. Wil je dan liegen of wachten tot ze ouder zijn en het beter begrijpen?

Dat hangt nogal af van de situatie en de 4-jarige, maar het is juist een prima leeftijd om al eea te vertellen. Je kunt niet wachten tot ze het beter begrijpen, want ze kunnen het alleen maar begrijpen door met die uitleg in aanraking te komen.

Juist dat wachten maakt het vaak beladen, ingewikkeld en een ontzettend lastig moment. Als je gewoon vanaf jongsafaan zulke dingen meeneemt is het gewoon een onderwerp, waar per keer dat het langs komt weer wat details worden ingevuld.

Citaat:
Zelfde met vlees. Met het zielig verhaal kan ik niks.
Voor mij is dat opgeklopte wakker dier praat. Dus zou erg boos worden als dat zo wel verkondigd zou worden.

Dat is vooral ook heel respectloos naar de mening van anderen toe. Daarnaast kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat je je niet kunt voorstellen dat iemand het doden van dieren zielig voor die dieren vindt. Zelfs als het je eigen mening niet is lijkt me dat toch niet iets wat heel moeilijk is.

Citaat:
Als buitenstaander heb je niet overal je mening in te gooien.

Dat verschilt dan ook per situatie. Zit je met een kind aan tafel dat lekker z'n knakworst eet en verder niks en je begint ineens met : "weet je dat er voor een knakworst een varken gestorven is, dat vind ik heel zielig" -> niet ok.

Zit je als vegetarier aan tafel en het kind vraagt jou 'hee, waarom eet je geen knakworst?' "Ik eet geen vlees" 'Waarom niet?' "Omdat ik geen dieren wil eten." "Waarom niet?" "Ik vind het zielig voor de dieren."
-> heel prima.

En als het kind dan bij jou komt 'is het zielig voor dieren als ze vlees worden?' dan kun je als ouders prima uitleggen (juist op een varkensboerderij) dat je weet dat sommige mensen er zo over denken maar dat jullie er anders over denken en waarom.

En dan heb je toch maar mooi een leuk gesprek gehad met je kinderen waar ze wat kunnen leren en zelf hun mening kunnen vormen, een kans die je niet hebt als je wilt dat je kinderen nooit in contact komen met andere visies en vragen en nieuwe inzichten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:03

Dan zit er wel een opbouw in je gesprek en is het aan de nieuwsgierigheid van een kind hoever dat gesprek gaat. En heel goed, ouder-kind gesprek. Zoals het hoort.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:06

Mijn dochter vraagt bijna iedere dag van wat voor dier het vlees is wat ze krijgt. Mocht ze besluiten vegetarisch te willen worden dan is dat prima maar tot nu toe heb ik meer het idee dat ze aan het beslissen is welk dier ze het lekkerst vindt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:10

Waarom laat je het niet simpelweg bij de ouders? Die kunnen prima aan hun kinderen uitleggen waarom een vriend/kennis geen vlees eet. Als je een moeilijk etend kind hebt die gevoelig is en vooral leeft op vlees zou ik als moeder niet blij zijn met een zielige beestjes verhaal.

Overigens heb ik een makkelijk etend niet zo gevoelig jochie die prima weet waar vlees vandaan komt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:14

Shadow.
Waarom meteen zeggen dat het zielig is.
Laat dat er kind zelf gaan bepalen.
Zeggen vind ik niet lekker is voldoende.

Net zoals de opbouw bij een 4 jarige bij sex. Dat laat je bij de ouders. Het wachten wanneer heb je als buitenstaander niets mee te maken. Daar zeg je ook niet de man steekt zijn stijve in... Omdat jij als oppas of juf vind dat het kind de waarheid wel mag weten.
Maar daar hou je het ook algemeen en laat het aan de ouders over.
Laat bij andere onderwerpen het ook aan de ouders over.
Niet lekker is meer dan genoeg.
Gewoon niet menen dat als buitenstaander dat je moet opvoeden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:46

Laat een kind dat lekker zelf bepalen..? Dat kan toch ook prima :j
Je zegt alleen maar puur sec datgene waar ze naar vragen: waarom eet je geen vlees -> ik vind het zielig.

He-le-maal NIKS mis mee :)

Laat een volwassene lekker zelf bepalen of die gewoon netjes met respect voor je kind de waarheid verteld zonder allerlei voor de vraag onnodige details...of dat die een potje gaat lopen liegen omdat jij alles wilt censureren voor je kind :=

Je trekt het te ver door :)*
Iemand die zegt dat hij geen vlees eet omdat hij het zielig vindt dringt je kind helemaal NIKS op.

Niet menen dat je als ouder voor de hele wereld kan bepalen hoe ze op je kind moeten reageren :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:53

Ik heb zelf geen kinderen.
Juist uit dat perspectief vind ik dat je het overlaat aan ouders.

Als volwassenen filter je het verschil tussen Ik VIND en een feit een klein kind kan dat nog niet dusdanig.

Daarom netjes je mond houden over wat ik vind.
Je weet dat de ouders het niet zielig vinden. Dus hou je mening dan voor je als oppas of juf.
En bemoei je als je kinderen hebt met je eigen opvoeding.

(je is hier algemeen)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:57

Pmarena slaat de spijker op zijn kop. Dat is exact wat ik zou doen. En ook al eens heb gedaan, trouwens. Beetje onzin om alles te willen censureren, inderdaad: als je het zo erg vindt, waarom ga je er dan in mee? Waarom laat je je kind eerin meegaan als je denkt dat hij/zij met die kennis geen vlees meer wil eten?

Overigens heb ik als vier jarige al de uitleg over de baby's gekregen hoor. Toen wist ik al hoe het zat. En ik was niet bepaald gechoqueerd ofzo, gewoon, "Oh okee" en weer verder met mijn leven :'). Volgens mij geef je aan dergelijke onderwerpen onnodig veel lading als de oppas zegt dat alleen mama dat uit mag leggen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:59

bruintje123 schreef:
Shadow.
Waarom meteen zeggen dat het zielig is.

Lees mijn voorbeeldgesprekje: niet meteen, niet zomaar :)

Citaat:
Zeggen vind ik niet lekker is voldoende.

Maar het is ook onwaar (in veel gevallen.) Je vraagt mensen te liegen over hun overtuiging en er iets anders voor in de plaats te stellen dat voor jou beter aanvaardbaar is. Voor veel vegetariers is 'niet lekker' namelijk nadrukkelijk niet de reden, sommigen vinden vlees juist erg lekker. Jij vraagt ze henzelf en hun overtuiging daarin te verloochenen.
Dat vind ik dus niet kunnen en behoorlijk respectloos.

Citaat:
Het wachten wanneer heb je als buitenstaander niets mee te maken. Daar zeg je ook niet de man steekt zijn stijve in... Omdat jij als oppas of juf vind dat het kind de waarheid wel mag weten.

Nou nee, als dat je eerste uitleg is, ben je niet echt geschikt als oppas of juf :) Dat begint natuurlijk niet meteen met de details in harde bewoording. Maar als kinderen erom vragen dan vind ik "als mama en papa elkaar lief vinden dan kan er een zaadje van papa in de buik van mama komen en dan groeit dat uit tot een baby'tje" een stuk beter dan liegen of niets zeggen. En dan komen de volgende waarom-vragen vanzelf wel, dan of een andere keer. (Hoe komt dat zaadje er, hoe groeit dat dan, hoe is dat als er geen papa is, etc.)

Ten eerste omdat het nadrukkelijk wel de taak is van 'de juf' om kinderen iets te leren (en het gaat hier gewoon om biologische informatie), ten tweede omdat het raar is om kinderen geen antwoord te geven op vragen die ze wel stellen (goeie methode om hun nieuwsgierigheid te stoppen), ten derde omdat veel ouders helemaal niet goed zijn in seksuele voorlichting geven en daar dus juist tekort in schieten en te lang mee wachten. Waardoor de seksuele voorlichting voor een deel vooral gebeurt in halve opmerkingen en spookverhalen van kinderen onderling, en da's pas echt een probleem. (Niet op 4-jarige leeftijd trouwens, maar toch wel een stuk jonger dan ouders vaak willen geloven.)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:00

Ik ben zelf al sinds mijn 7e vegetariër, niet vanwege mijn ouders of familie, maar vanwege mijn eigen keuze. Vanaf mijn 8e heb ik nooit meer ook maar iets van vlees gegeten.

Ik denk dat je gewoon moet zeggen dat je geen vlees eet, omdat je het zielig vindt, dat heb ik ook zo tegen mijn oppaskinderen gezegd, en die vonden dat een prima reden, maar hebben geen enkel moment erover gedacht om dan zelf te stoppen met vlees eten.
Je zal kinderen echt niet zomaar laten stoppen met vlees eten door zoiets te zeggen, daar moeten ze dan echt zelf al meer mee bezig zijn.

Mijn broers zijn bijvoorbeeld ook wel is vegetariër geweest, omdat ik ze toen had uitgelegd waarom ik het was. Maar zij waren het allemaal echt maar heel kort en als er frikandellen of kroketten waren, dan werd het al snel vergeten dat ze vegetariër waren.
Vegetariër wordt je uiteindelijk ook alleen als je het zelf echt wil en vanuit je eigen overtuiging.

Ik zou me er dus niet al te druk om maken dat je per ongeluk een kind vegetariër maakt en gewoon eerlijk zeggen hoe het zit, zonder al te veel gruwelijke details natuurlijk ;)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:01

NatasjavE schreef:

Mijn zoontje is net vorige week 4 geworden, als we vlees eten vraagt hij altijd wat het is. Ik antwoord dan altijd "kip" of "koe", soms "varken" of "paard".
Als we vlees eten is dit meestal kip of koe. Zelf hebben we kippen (die we niet eten), dus hij weet donders goed wat hij dan eet, zelfde met de eieren (die wel van onze eigen kippen komen). Als we nl de eieren onder een kip laten liggen, komen er kuikens uit, als wij ze eten, komen er geen kuikens uit. Is ze prima uit te leggen.
De koe eten we van de buurman.... Die laat eens in de zoveel tijd 1 van zijn koeien slachten en daar kopen we dan het vlees van. Van te voren gaan we vaak even kijken bij de koe, welke het deze keer wordt :') en als we het vlees dan later eten, zegt mijn zoontje ook dat het buurman's koe was..
Ik vind het juist heel goed dat kinderen al heel jong bewust zijn van wat we eten. We kopen expres scharrelkip en dus de koe van de buurman, omdat die dieren een beter leven hebben gehad dan die uit de bio-industrie.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:05

Ja zo zou ik mijn kinderen later ook opvoeden, ik vind dat kinderen horen te weten waar hun stuk vlees, hun kaas en melk vandaan komt. Te veel kinderen weten daar tegenwoordig helemaal niks meer van en vinden het allemaal maar vanzelfsprekend.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:18

ZE mogen best weten dat het kip is.
Maar het hele zielig verhaal stoort me.
Jij vind dat zielig is wat anders omdat het zielig is.
Laat dat er kind zelf gaan bepalen.
Daar heb je als juf of oppas geen aandeel in.
En je vind het ook niet lekker omdat je het zielig vind. Dus bij niet lekker lieg je ook niet.

En nee shadow ook een juf hoeft geen uitleg te geven over het zaadje.
Dat is voor de ouders.
ZE vinden elkaar lief is ook daar meer dan genoeg.
Niet menen dat je als buitenstaander opvoeder bent. Dat zijn de ouders niemand anders.
Laat aan hun het tempo over. De manier over.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:22

Tja, Ik denk dat het gewoon zit in voorlichting. Een kind kun je heel goed uitleggen dat jij vlees eten zielig vind. Net zoals IK vind dat je als je wel vlees eet, je uit moet leggen waar het vlees vandaan komt.
En kinderennemen de informatie op waar ze aan toe zijn.

Ik woon op een boerderij. Wij hebben zelf melkkoeien, echt naast onze boerderij heeft zwager een kalvermest bedrijf. Onze kinderen weten al vanaf jongs af aan dat deze dieren , bij de boer vandaan komen, omdat je ze niet kunt melken. Ook vertelden we ze altijd dat ze geslacht werden voor vlees. Dus als na 7 mnd de stal weer leeg was, namen ze feitelijk aan, dat de kalfjes geslacht waren. (om vervolgens te zeggen maar ze komen weer terug he? toen ze 4 waren.) Nu zijn ze 7 en weten heel goed, dat ze dus niet meer terug komen. Ze vragen ook altijd welk vlees we eten, is dit kip? is dit varken? En waar is mijn kroket van gemaakt? Ze zien ook regelmatig dat de stier weer een koe dekt. Tot nu toe nemen ze dit gewoon waar. Mijn zoon van 9 weet te melden dat dit nodig is om kalfjes te maken, en mijn dochter van toen 11, liep rood aan, mama Nu weet ik ook hoe wij gemaakt zijn.... En zo zien alle kinderen hetzelfde, maar nemen in zich op waar ze aan toe zijn.
Als wij alles tot op de puntjes voor ze gaan in vullen en uitleggen, dan kunnen ze hun eigen beeld niet meer vormen.
Wij hebben onze kinderen ook uitgelegd dat er mensen zijn die geen vlees eten, omdat ze denken dat boeren slecht voor het vee is, en dat ze het zielig vinden, dat dieren een slecht leven hebben, en dan dood gaan om opgegeten te worden, zonder dat ze weten wat een goed leven is. Nou ja zeg, dat ze het zielig vinden om dieren op te eten snappen ze nog wel (dochter nu 12 begint er ook vaker over) Maar dat ze dat zielig vinden omdat boeren slecht voor hun vee zouden zijn vinden ze onzin! Omdat ze WETEN dat de boeren die ze kennen, altijd goed zijn voor hun vee.
Maar zo kwam er laatst ook een nieuw kindje op school uit de stad, en die wist niet beter dan dat melk uit de fabriek kwam, en vlees uit de winkel. Dan denk ik Voorlichting!!!!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:23

Citaat:
Laat het kind het zelf bepalen

Dit lees ik veel hier in het topic als tegenargument dat er gezegd mag worden dat iemand het zielig vind.
Maar het 'in de doofpot houden' en gewoon het kind voorzetten draagt ook niet bij aan een zelfstandige keuze. Dan krijgen ze de verschillende inzichten niet aangeboden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:26

bruintje123 schreef:
En je vind het ook niet lekker omdat je het zielig vind. Dus bij niet lekker lieg je ook niet.

Nee, da's echt onzin. Lekker gaat over smaak, niet over zielig of niet. Daarmee ben jij degene die jouw visie wil opleggen aan anderen.

Citaat:
Niet menen dat je als buitenstaander opvoeder bent. Dat zijn de ouders niemand anders.
Laat aan hun het tempo over. De manier over.

Als juf is het verdorie je TAAK om je bezig te houden met zowel opvoeding als onderwijs, oftewel het leren van dingen aan kinderen. Je kunt niet langdurig bezig zijn met een kind en daar ook de verantwoordelijkheid over dragen en dan gewoon een deel van de ontwikkeling van kinderen negeren.

En nogmaals: het tempo van de ouders schiet nog wel eens tekort. Kinderen leven in de samenleving en hebben alle recht om kennis te maken met verschillende opvattingen en levensstijlen en visies. Het is juist nadrukkelijk niet wenselijk dat kinderen volledig gedomineerd moeten worden door de visies van hun ouders en geen enkele invloed van buiten mee mogen krijgen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:29

Niks doofpot. Dat is wat anders dan vertellen wanneer de ouder vind dat het daar tijd voor is.

En dat zal per gezin anders zijn.
Respecteert dat.
En dat mis ik in dit topic.
Het respect naar de opvoeders die zelf weten wanneer een kind toe is aan meer informatie en hoe gedetailleerd.

Dat is niet aan buitenstaanders.