Is dit strafbaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:44

MarlindeRooz schreef:
En pubers luisteren altijd naar hun ouders? :D

In dit geval wel. ;) En nee ik ben geen brave Hendrik, wel iemand die respect heeft voor ouderlijk gezag. Daardoor kon ik ook goed praten en compromissen sluiten met mijn ouders.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:44

Ahhh, id's lenen. Dat heb ik ook vaker gedaan toen ik jong was. Ik ging echter wel uit wetende dat ik gepakt zou kunnen worden. Mijn ouders wisten er zelfs van, en bleven braaf buiten wachten om te zien of we binnenkwamen of niet.. zo nee, dan werden we weer mee naar huis genomen?
Ben ik nu een slecht persoon? Nah, dat lijkt me niet.
Zijn mijn ouders dan slechte opvoeders? Absoluut niet.

Boete moet natuurlijk betaald worden.

Oja TS: over je neerbuigende houding dat je 'opleidingsniveau te hoog is om kontjes te vegen'. Je bent 17. Praat nog maar eens als je de universiteit of HBO hebt afgemaakt die je in gedachte had voordat je denegrerend gaat doen naar bepaalde beroepsgroepen alsof de mensen die daarin werken niet slim genoeg zijn.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:46

Shadow0 schreef:
Ik vind het ook nogal buiten proportie allemaal. De boetes voor alcohol voor 17-jarigen aan winkeliers en uitbaters, en de boete in deze situatie ook. Het is een gigantische boetemachine en bezigheidstherapie voor iets wat eigenlijk niks oplost. (Want het werkt niet. Problemen met drankmisbruik zijn er net zoveel.)

Nee, je mag niet met een vals id ergens naar binnen. Dat bestraffen vind ik niet zo'n probleem. Maar wat mij betreft zijn er gradaties. Identiteitsfraude waarbij iemand een ander opzadelt met schulden en dergelijke, dat is een probleem. Er zijn nare situaties geweest met chantage, grootschalige oplichting, huren op andermans naam, een gestolen id gebruiken als een soort katvangers (dus auto's op naam stellen etc.)
Dat is daadwerkelijke criminaliteit en dan is een fikse bestraffing prima.

Maar om 17-jarigen met boetes van 370 euro op te zadelen, wat wil je dan precies bereiken met je maatschappij? Ooit was proportionaliteit een belangrijk uitgangspunt in ons rechtsysteem. Dat schijnen we een beetje losgelaten te hebben?

Ik heb echt niks met het criminaliseren van mensen :n Jongeren die een bar binnen proberen te sneaken zijn geen gevaar voor onze samenleving. Elke generatie doet dat soort dingen, en raad eens? Bijna alle mensen die in hun jonge jaren dingen doen die ofwel erg stom ofwel niet toegstaan zijn ofwel allebei, groeien uit tot hele brave volwassenen waar niks mis mee is. De meeste jongeren groeien er zonder probleem overheen en het is dan ook onzin om er zoveel geld en energie aan te besteden. Daar wordt namelijk niemand veiliger of beter van.

maar die krijgen ook wel heel wat meer dan maar 370 euro boete natuurlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:47

Die zijn er shadow, waren die er niet, zat ze nu vast.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:48

hypos schreef:
De meeste portiers zij boa, dus ook bevoegd om id fraude vast te stellen, ze mogen niet arresteren of boetes uitdelen, wel de politie inschakelen.

Boa en beveiliger is heel wat anders.

Elke burger mag iemand aanhouden bij het op heterdaad betrappen na een strafbaar feit.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:48

renskesanne schreef:
lijkt ook echt alsof hier nog niemand jong is geweest en een beetje lol wou hebben :')

Wat een klets :') alsof er geen jeugdclubs bestaan, of zelfs 16+ clubs. Daar kunnen jonge mensen best lol hebben hoor.
Laatst bijgewerkt door jessdaniels op 27-09-15 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:49

bruintje123 schreef:
hypos schreef:
De meeste portiers zij boa, dus ook bevoegd om id fraude vast te stellen, ze mogen niet arresteren of boetes uitdelen, wel de politie inschakelen.

Boa en beveiliger is heel wat anders.

Elke burger mag iemand aanhouden bij het op heterdaad betrappen na een strafbaar feit.

Staande houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:50

Shadow0 schreef:
Ik vind het ook nogal buiten proportie allemaal. De boetes voor alcohol voor 17-jarigen aan winkeliers en uitbaters, en de boete in deze situatie ook. Het is een gigantische boetemachine en bezigheidstherapie voor iets wat eigenlijk niks oplost. (Want het werkt niet. Problemen met drankmisbruik zijn er net zoveel.)

Nee, je mag niet met een vals id ergens naar binnen. Dat bestraffen vind ik niet zo'n probleem. Maar wat mij betreft zijn er gradaties. Identiteitsfraude waarbij iemand een ander opzadelt met schulden en dergelijke, dat is een probleem. Er zijn nare situaties geweest met chantage, grootschalige oplichting, huren op andermans naam, een gestolen id gebruiken als een soort katvangers (dus auto's op naam stellen etc.)

Maar om 17-jarigen met boetes van 370 euro op te zadelen, wat wil je dan precies bereiken met je maatschappij? Ooit was proportionaliteit een belangrijk uitgangspunt in ons rechtsysteem. Dat schijnen we een beetje losgelaten te hebben?

Ik heb echt niks met het criminaliseren van mensen :n Jongeren die een bar binnen proberen te sneaken zijn geen gevaar voor onze samenleving. Elke generatie doet dat soort dingen, en raad eens? Bijna alle mensen die in hun jonge jaren dingen doen die ofwel erg stom ofwel niet toegstaan zijn ofwel allebei, groeien uit tot hele brave volwassenen waar niks mis mee is. De meeste jongeren groeien er zonder probleem overheen en het is dan ook onzin om er zoveel geld en energie aan te besteden. Daar wordt namelijk niemand veiliger of beter van.

Er zijn ook gradaties. Daarom een boete van 370 euro en geen strafblad en gevangenisstraf.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:51

San
Staande houden mag juist weer niet door elke burger of beveiliger. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:52

Ik ging onder de 18 ook naar 18+ clubs, maar het is een domme fout om dat met een neppe ID te doen.

Overigens is een portier niet bevoegd om jou die boete uit te schrijven, maar hij is wel verplicht om de politie te bellen bij een misdrijf. Bekijk het zo, als jij de portier een stomp voor zijn neus geeft belt hij ook de politie. Als jij identiteitsfraude pleegt (want ja, dat is het) om een club binnen te komen waar je niet naar binnen mag belt hij de politie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:54

bruintje123 schreef:
San
Staande houden mag juist weer niet door elke burger of beveiliger. :)

Klopt inderdaad. Haalde ze door elkaar, excuus.

bruintje123

Re: Is dit strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:56

Maakt niet uit. Dat doen de meeste mensen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:57

Nee, het mag niet... Maar sommige doen net of ts een moord begaan heeft. Ik weet nog dat wij vroeger als 13/14 jarige best veel moeite deden om een "disco pasje" te krijgen ;) (disco was vanaf 16 ;) )
Bestaande disco pasjes op school kopiëren met een andere naam en pasfoto ;)
Ik was 15, m'n vriendin 13.... Zij mocht altijd zo doorlopen en ik moest altijd m'n pasje laten zien -:(- :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:58

xxCYNNxx schreef:
maar die krijgen ook wel heel wat meer dan maar 370 euro boete natuurlijk.

Nou ja, nee, in veel gevallen niet. Dat is ook de ironie ervan - om een of andere reden creeren we veel flinke wetten met heftige gevolgen voor niet zo belangrijke zaken, en een gigantisch ambtenarenapparaat om de kleinste overschrijding 'keihard' te bestraffen, maar vergeten we helemaal om belangrijke problemen aan te pakken. Stelselmatige fraude of oplichting worden maar al te vaak niet aangepakt, zelfs als de dader bekend is (of kan zijn.) Zoveel aangiftes bij de politie die tot helemaal niets leiden, ook al is er veel aan de hand en is er prima bewijs te vinden. Als het gaat over georganiseerde criminaliteit en bv inbraken liggen de oplossingspercentages erg laag. De mensen die werkelijk slachtoffer worden van identiteitsfraude kunnen vaak nog steeds geen kant op.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:59

Niemand doet of ze een moord begaan heeft.
Maar ts bleef naar de bekende weg vragen en daar worden sommige kribbig km. Begrijpelijk.
Want wat valt er niet te begrijpen aan nee mag niet?
Beveiliger was bevoegd? Bekeuring klopt.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:01

Wat een flut discussie. Ik verwijder mijn stipje, waar kan een mens zich druk over maken. Alsof TS en haar vriendin een vreselijke misdaad begaan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:07

Foaly schreef:
[naam], maar de portier heeft de boete toch niet uitgeschreven? Alleen een strafbaar feit geconstateerd en de politie erbij gehaald. Dat is ieders goed recht, lijkt me toch.

Het is niet goed overgekomen.

Ik ben het er mee eens dat het waarschijnlijk wel een strafbaar feit is. Alleen niet noodzakelijkerwijs de overtreding die hier genoemd is.

Mocht het kloppen wat hypos zegt en zijn portiers inderdaad BOA's, dan heb ik me vergist en is de reden van de boete correct. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:07

DominiqueDG schreef:
Wat een flut discussie. Ik verwijder mijn stipje, waar kan een mens zich druk over maken. Alsof TS en haar vriendin een vreselijke misdaad begaan hebben.

De misdaad is meer de discussie aanzwengelen of de boete wel terecht is :)).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:08

Wat hypos zegt klopt niet.
Wat jij zegt ook niet.
Lees aub het hele topic door.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:09

bruintje123 schreef:

Ik zou het niet moeten doen, rechten gestudeerd hebbende :'). It's been long.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:10

_San87_ schreef:
bruintje123 schreef:

Ik zou het niet moeten doen, rechten gestudeerd hebbende :'). It's been long.

Haha. Nee dan niet nee.

bruintje123

Re: Is dit strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:22

Deze jongens deden ook niets schokkends.
Ook 370 € voor het opgeven van de valse naam.

112twente.nl/18869

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:25

Tsja, ik vind het terecht. Als je iemands identiteit niet meer kunt vertrouwen, wat kun je dan nog wel vertrouwen? Een valse ID opgeven (aan wie dan ook) is gewoon strafbaar. Zou leuk zijn zeg als je daar mee weg kon komen. Stel iemand doet je iets aan en die persoon zegt dat hij iemand anders is, zodat iemand anders dan de schuld krijgt, ja, geen wonder dat dat dik beboet wordt.
Nee hoor, ik vind het niet meer dan terecht, sorry (of eigenlijk geen sorry).

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:27

bruintje123 schreef:
Deze jongens deden ook niets schokkends.
Ook 370 € voor het opgeven van de valse naam.

112twente.nl/18869

Een boete van €360 voor het zeggen van mierenneukers gaat echt veel te ver :=

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:28

Shadow0 schreef:

ja inderdaad eerlijk? geef mij een geldboete en denk ik oke das poedersuiker betaal ik dan en volgende keer doe ik het weer...
al zou je me echt een taakstraf geven ofzo dan heb je en vernedering en je moet vrije tijd verspillen zegmaar en zou ik het veel minder snel doen.
net als gesprek met psychelogen laat ze maar komen en kletsen gaat enne oor in andere oor uit de overheid denkt zulke problemen makkelijk aan te pakken maar hoe moeilijker je het voor ons maakt hoe leuker het voor ons is.
als heb ik wel van ik kom een club niet in oke top ga ik wel naar degene verderop al ben ik ook iemand alleen me telefoon en id mee voordeel van een meisje zijn :=