Serieuze relatie als puber

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Callisto04

Re: Serieuze relatie als puber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:08

Ik vind het raar dat over het leeftijdsverschil zo veel mensen een probleem maken. Het gaat om een 18 jarige en een 15 jarige (dat de één een maandje of zo later jarig is is gewoon niet relevant). Als ik terugkijk naar toen ik die leeftijd had, was een jongen die twee jaar ouder was zowat de standaard, gewoon doordat meisjes sneller volwassen zijn, zowel lichamelijk als geestelijk. Een jaartje meer of minder is toch echt weinig schokkend.
Is het serieus? Tja, zo serieus als je het zelf denkt zeker, zolang het voor beide goed voelt en jullie ook nog naast elkaar een gewoon sociaal leven hebben is het toch dik ok? Veel plezier nog samen zou ik zeggen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:13

Ik heb een relatie met mijn man gekregen toen ik 16 was, hij 19. Ondertussen ben ik dus 33, en we zijn nog steeds samen. Ondertussen getrouwd (2006) en we hebben een prachtige dochter van 6 jaar.

Dus ja, je kunt zeker een serieuze relatie hebben, die ook toekomst heeft. Ik wist toen ik 16 was ook dat hij het voor mij zou zijn. En ja, voor die tijd ook meerdere andere vriendjes gehad, maar hij was anders, en dat is hij gelukkig nog steeds :)

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:19

Mijn ervaring is dat het prima kan mits de oudere persoon ook echt respect heeft voor de ander qua wachten met seks. Ik was 15, bijna 16 en hij was 20, bijna 21.

Nu ben ik bijna 23 en hij is nu 28, bijna 29.
En inmiddels huisje boompje beestje, getrouwd en al.

Het kan prima als je maar telkens op 1 lijn zit qua toekomst plannen. Tot nu toe gaat dat prima bij ons.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:28

Allereerst: Doe waar jij je goed bij voelt en ga vooral niet over grenzen heen. Hou de eer aan jezelf hoog en zodra het niet goed meer voelt gelijk mee stoppen!

Toen ik zelf 14 was had ik ook een relatie met een jongen van 19, toen dacht ik altijd dat het goed zat etc. zelf veel grenzen verlegt omdat hij dat wou en tot op de dag van vandaag heb ik daar spijt van. Inmiddels 3 jaar verder en een 'nieuwe' liefde (nu 9 maanden) waar ik super gelukkig mee ben en hij begrijpt mij ook in alles.
Over het leeftijdsverschil: Who cares? Zolang het voor jullie goed voelt is het goed toch?

Veel geluk samen <3

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:57

cheybinky schreef:
Toen ik op vakantie was op Ibiza, smoor, maar dan ook smoorverliefd geworden op een Italiaanse jongen. Super leuke 3 weken gehad. Heerlijk. zo halverwege pas gevraagd hoe oud die was eigenlijk, was hij 23 :p ik was 14, hahaha.

Dus het 'de 18e'jarige die op de 14e jarige valt kan niet'is onzin.
er staat toch geen bordje op je hoofd met ik ben 14 :') @ Arc_En-Ciel

Hij weet toch dat ze 14 is :') ik ben 15 en ik heb ook een paar keer meegemaakt dat mijn moeder 'ze is 15 hoor!!' riep naar een man die blijkbaar dacht dat ik ouder was. Kan gebeuren, maar als je een relatie met iemand aangaat weet je hoe oud diegene is, en imo hoort een 18-jarige jongen zich aangetrokken te voelen tot een meisje dat zowel geestelijk als lichamelijk net zo ontwikkeld is als hij, en dat is niet het geval bij een 14-jarige. Maarja, iedereen moet doen wat ie wil hoor. Al die mensen hier die zijn getrouwd of nog steeds samen zijn met iemand die ze al jaren kennen, die veel ouder of jonger is wens ik allemaal veel geluk en liefde toe.

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:01

Ik was 15 toen ik een relatie kreeg. Mijn vriend is 1,5 jaar ouder en dat ging prima. We zijn nu 4,5 jaar verder en we zijn nog steeds gelukkig. Achteraf was het misschien wel beter geweest om even te wachten maar heb er totaal geen spijt van

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:15

Op m'n 15e kreeg ik mijn tweede vriendje, nadat het 1 week ui was met de eerste :+ Was niet zo diplomatiek, maar die jongen was nou eenmaal zo leuk...Nu bijna 10.5 jaar samen, typ ik dit op de bank naast hem.

Mensen verklaarde ons voor gek, dat we zo lang samen bleven. Geen vrijheid, geen studentenleven blabla.
Wij hebben juist altijd gewoon beredeneerd als 'we zien wel', geen 5 jaar plannen ofzo. Daarnaast leuke dingen samen doen, maar ook alleen op pad. Hij met zn vrienden en ik met vriendinnen (ook op feestvakantie naar Texel, Renesse, Barcelona, Edinburgh,Italië), en natuurlijk ook samen. Mijn studentenleven gaat ook lekker, ik kan gewoon naar feestjes, zelfs nu meneer werkt. Als ik hem maar niet wakker maak ;) (ik slaap dan toch bij een Vriendin).

Dus, ik denk dat het prima kan om een relatie op die leeftijd te hebben, op een gezonde manier. Gewoon pol hebben, niet te zwaar over nadenken allemaal over bv de toekomst (maar natuurlijk wel slim nadenken over bv sex...)

En leeftijdsverschil... Ach, als het klikt en eerlijk gaat, waarom niet? Als de oudste maar wel in gedachte houdt dat de ander jonger is en nog bv andere grenzen heeft of bepaalde dingen nog niet mag of heeft meegemaakt.

Givisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:29

Kan prima in mijn ogen zolang je maar rekening met elkaar houdt. Ik was zelf nog net 15 en mijn man 24. Voor vele een schok. Tja hij leek net 18 en ik leek ook een jaar of 18. Bijna niemand zag het leeftijdsverschil tussen ons. Ondertussen bijna 13 jaar verder en big steeds happy.

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:53

TS, Ik was ook 14 toen ik verkering kreeg met mijn vriend die toen 19 was. Op papier klinkt dat een heel verschil, toch hebben wij nooit het leeftijd verschil zo gevoeld. Een ander kan niet over jullie gevoelens beslissen, net zo min als jullie zelf. Ik bv vond mezelf echt veel te jong voor een serieuze relatie maar de gevoelens voor mijn vriend waren er wel, en nog steeds( na ruim 11 jaar )

Dus wat ik wil zeggen, als jullie beide binnen de relatie jezelf kunt blijven en kunt blijven ontdekken zie ik het probleem niet.

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:06

Ook hier een succes verhaal. Samen met huidige vriend samen sinds mijn 15e. Hij scheelt maar 3 weken qua leeftijd. Nu ondertussen 23 jaar. Het heeft zo'n zijn voor en nadelen. Wij zijn samen volwassen geworden :)

Al vind ik 14 en 18 jaar wel veel verschil maken, maar als het werkt voor je dan is het prima toch. Ga niet over je grenzen heen

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:43

Ook ik hoor bij de succes verhalen. :)

Sinds mijn 16e (vriend 15 ) samen met mijn vriend. Eind oktober alweer 11 jaar. <3
Zelf nooit gedacht, maar het werkt gewoon tussen ons.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:22

Ik begrijp wel dat mensen panikeren bij de leeftijd die TS aangeeft. Jij bent als je naar je leeftijd kijkt echt wel nog een kind/puber en je vriend is volgens de wet volwassen. Maar het is natuurlijk (helaas) niet zo dat je op je 18e plots volwassen bent. Het kan natuurlijk goed zijn dat je op je 14e voorloopt (of denkt voor te lopen) op je leeftijdsgenoten en dat je vriend op zijn 18e gewoon heel onschuldig is en echt van je houdt.
Maar ondanks dat je misschien voor loopt ben je nog steeds volop in de ontwikkeling en heb je waarschijnlijk nog lang niet zoveel ervaring als dat iemand van 18 heeft, helemaal niks mis mee op zich zolang dat de persoon die ouder is er geen misbruik van maakt.
Maar swat, iemand van je eigen leeftijd kan ook manipuleren of over je grens heengaan, of oudere mensen dat vaker doen vraag ik me in alle eerlijkheid af maar ik kan er moeilijk over oordelen zonder vooroordelen te hebben.

Zelf ga ik op fuiven namelijk ook vaak om met oudere meisjes, ik ben 16, zij zijn vaak in de 20 maar ik kan echt zeggen dat ze een goed hart hebben en geen misbruik van me zullen proberen te maken. Nu is er een meid die dit jaar nog 23 wordt en ik moet toegeven dat ik der erg leuk vind en moest het iets worden zou de leeftijd me echt geen moer schelen. Oké misschien groeien we apart of blijkt het toch niet helemaal te klikken maar dan is het nu eenmaal hoe het gaat, spijtig is het wel natuurlijk maar dan ben je een ervaring rijker.
Maar bij de jongens (is misschien wel even een vooroordeel) heb ik vaker de indruk dat ze een jong meisje proberen te krijgen omdat ze jong en onwetend zijn.. Want als ik verhalen hoor van een 13 jarig meisje dat samen is met iemand van 19 ga ik me toch echt wel vragen stellen.. Maar goed, ik val niet op jongens dus zal er (hopelijk) nooit ervaring mee hebben. x)

Ik denk dat velen hier ook gewoon een punt proberen te maken dat je nog moet genieten van het jong zijn, en dat is ook wel zo. Er zijn zoveel mensen die zichzelf helemaal verliezen als hun relatie uit gaat en geen sociaal leven meer over hebben omdat ze zich zo hebben laten manipuleren door hun partner, en vaak is dat natuurlijk bij jonge mensen.
Zolang je elkaar je eigen weg uit laat gaan en nog steeds gewoon de vrijheid hebt om jezelf te ontwikkelen lijkt het me prima dat je op een jongere leeftijd een relatie kan hebben.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:18

Meiden zijn over het algemeen sneller volwassen, 15 en 18 scheelt maar 3 jaar en mensen die anderen aan gaan geven omdat ze toevallig weten dat zo'n stel seks heeft, hebben imo geen leven, sorry. Wbt dat denk ik dat mensen (jongeren) heel goed in staat zijn zelf te bepalen wanneer ze er klaar voor zijn, zeker als het om een gezonde relatie gaat...

Dan ontopic, ik denk dat je best een serieuze relatie kunt hebben als je puber bent, het ligt er maar net aan waar jij mee bezig bent op een bepaalde leeftijd. Ik was zelf net 15 toen ik samen kwam met mn vriend die toen nog 14 was. Dit heeft 7 jaar geduurd en wij waren met heel andere dingen bezig dan doorsnee tieners. Toen zijn we een aantal jaar uit elkaar geweest, om nu weer bij elkaar te zijn. Elke relatie kent problemen en of je nou 14 of 20 bent, er kunnen altijd dingen gebeuren waardoor je op elkaar uitgekeken raakt of niet met elkaar verder wil.

Verder heb ik bijvoorbeeld amper vrienden van mn eigen leeftijd (gehad). Ik ga al zolang ik mij kan herinneren om met mensen die veel ouder zijn dan ik (ik ga en ging bijvoorbeeld mega graag met mn moeder mee naar vriendinnen, en vrienden en vriendinnen die ik heb zijn over het algemeen 10 tot 30 jaar ouder), gewoon omdat ik bij mensen van mijn leeftijd geen aansluiting heb/had. Ik vind het leeftijdsverschil dus helemaal niet zo schokkend. Daarbij, je geeft zelf aan dat jullie praten en dat is al meer dan de meeste stellen die dubbel zo oud zijn als jullie :) .

Verder ken ik ook 2 stelletjes, 1 waarbij de leeftijd 22 en 21 is en 1 waarbij 14 en 17 (bij beide is de meid de jongste) maar het laatste stelletje is veel serieuzer en weet veel beter waar ze mee bezig zijn dan het andere stelletje.

Verder denk ik ook dat het niet uitmaakt wat voor stempel je op je relatie drukt, het is hoe je er zelf mee omgaat. Wat anderen daarvan zeggen, is dan ook niet relevant. Gewoon lekker doen waar jij je goed bij voelt :)

Btw, ik vind ook dat je erg goed op posts van sommige mensen reageert!

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 20:14

Bedankt iedereen voor de positieve reacties en de leuke verhalen! Post gerust verder, ik ben benieuwd! :)

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:23

Ik was 16 toen ik een relatie kreeg. Inmiddels wonen wij 2 jaar samen. Ik ben nu 24, hij is 29. Kan dus zeker wel goed gaan.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:48

Arc_En_Ciel schreef:
cheybinky schreef:
Toen ik op vakantie was op Ibiza, smoor, maar dan ook smoorverliefd geworden op een Italiaanse jongen. Super leuke 3 weken gehad. Heerlijk. zo halverwege pas gevraagd hoe oud die was eigenlijk, was hij 23 :p ik was 14, hahaha.

Dus het 'de 18e'jarige die op de 14e jarige valt kan niet'is onzin.
er staat toch geen bordje op je hoofd met ik ben 14 :') @ Arc_En-Ciel

Hij weet toch dat ze 14 is :') ik ben 15 en ik heb ook een paar keer meegemaakt dat mijn moeder 'ze is 15 hoor!!' riep naar een man die blijkbaar dacht dat ik ouder was. Kan gebeuren, maar als je een relatie met iemand aangaat weet je hoe oud diegene is, en imo hoort een 18-jarige jongen zich aangetrokken te voelen tot een meisje dat zowel geestelijk als lichamelijk net zo ontwikkeld is als hij, en dat is niet het geval bij een 14-jarige. Maarja, iedereen moet doen wat ie wil hoor. Al die mensen hier die zijn getrouwd of nog steeds samen zijn met iemand die ze al jaren kennen, die veel ouder of jonger is wens ik allemaal veel geluk en liefde toe.

ik snap je punt hoor, wat ik meer bedoelde was, ik denk zelf niet dat je verliefd word op een leeftijd <3

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:18

mwah. ik had zelf op mijn 14e ook een (serieuze) relatie met een jongen van des tijds 15. we hebben 3 jaar een relatie gehad. daarna heb ik nog een relatie van 3 jaar gehad vanaf mijn 18e.. en nu (vanaf mijn 22e) in een relatie met een jongen van 29.
natuurlijk merk ik wel verschil in hoe ik in een relatie sta, en wat ik wel en niet fijn en belangrijk vind.. maar ik merk niet echt verschil in hoe ik met mijn vriend omga en de band die ik wil en heb met mijn vriend.

dus opzich, was mijn relatie met mijn eerste vriendje heel serieus.. ik ben nu gewoon wijzer en weet beter wat ik wil en waar ik op wil letten. ik ben ook wat verder ontwikkeld op gespreksvaardigheden. dus ipv boos worden kan ik nu beter doorvragen en mn mening open houden.
maar dat is puur ontwikkeling.
dus ik denk dat het kan. maar ik denk wel dat mensen op zoon jonge leeftijd naiever zijn.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 23:23

Geen verdere ervaringen/verhalen/meningen meer? :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 00:01

Chroosje schreef:
Joolien schreef:
Ten eerste is het strafbaar. Maar ook vind ik seks(er vanuit gaande dat het een serieuze relatie is?) wel passen bij iemand van 18 maar niet bij iemand van 14.
Daarnaast zit je in hele verschillende levensfases, en zou het niet goed zijn als jij je gaat conformeren aan iemand van 18.
Moet een serieuze relatie inhouden dat je seks hebt dan? Dit is niet aan de orde namelijk en hier zijn duidelijke afspraken over gemaakt waar wij het beiden over eens zijn. En over de strafbaarheid: vorige maand was hij dus nog 17, niet volwassen dus was het niet strafbaar, toen hadden wij al 9 maanden een relatie. Veranderd er nu veel aan omdat hij 18 is?

Fijn om dit te lezen. Ik schrik zelf ook altijd een beetje van dit soort leeftijdsverschillen, maar zo te lezen zit het wel goed.

Ik heb vanaf mijn 15e een relatie gekregen met mijn vriend. Nu ben ik 20. Hij 21.

Wat was ik altijd gefrustreerd als mensen onze relatie weer eens niet serieus namen zeg :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:27

Mijn vriendin was 17 en kreeg een relatie met een man van ruim 30. Nu zijn ze bijna 40 jaar bij elkaar! Ik vind leeftijd weinig zeggen.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 16:47

Geryon schreef:
Fijn om dit te lezen. Ik schrik zelf ook altijd een beetje van dit soort leeftijdsverschillen, maar zo te lezen zit het wel goed.

Ik heb vanaf mijn 15e een relatie gekregen met mijn vriend. Nu ben ik 20. Hij 21.

Wat was ik altijd gefrustreerd als mensen onze relatie weer eens niet serieus namen zeg :+
Dit is dus ook mijn frustratie :')

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:05

Ik heb sinds mijn 14e een relatie met mijn vriend en die werd toen net 18. Hij is 3 jaar en 3 maanden ouder dan ik ben. Ondertussen zijn we alweer bijna 5 jaar samen.
Het ligt er maar net helemaal aan hoe je als persoon bent. Mijn vriend was wat kinderlijker en ik gedroeg me iets ouder omdat ik al mijn hele leven met oudere mensen in de klas zat en mee om ging.
Een serieuze relatie kan op die leeftijd dus zeker.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:20

Chroosje schreef:
Geryon schreef:

Leuke is dat ze het na een tijdje juist heel serieus nemen, als je zegt ik ben al 3 jaar samen, maar nog maar 17/18 bent. :P

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:52

Emmaa_ schreef:
Er zijn meiden die er niks van willen weten tot ze ouder zijn, er zijn ook meer dan genoeg meiden die staan te popelen tot ze van zichzelf mogen. Als je als ouder moeilijk gaat doen over dat soort zaken werkt het alleen maar averechts geloof ik, alles wat niet mag is 100x leuker. Vriendinnetjes van mij werd van alles verboden als het op vriendjes aankwam, die mochten nooit blijven slapen en het moest allemaal heel kuis. Lijkt me dat je als ouder weet dat je tussen 3 en 5 's middags ook seks kan hebben, daar hoef je niet voor te blijven slapen :=

Grappig:)
Mijn ouders zijn precies zo.
Ik ben 15, echt een puber en maak gewoon seksgrapjes en denk ontzettend veel door etc.
Niks mis mee, maar als het op jongens aankomt :+
Ik heb een beste vriend (Quincy), echt een geweldige jongen, zelfde als mij en samen zijn wij echt het lolbroekteam.
Nu kwam hij laatst logeren, dat doen vrienden, maar no way dat hij op mijn kamer mocht slapen van mijn ouders. Denken ze werkelijk waar dat ik door mijn beste vriend ontmaagd wil worden???
En nu krijg ik nachtmerries (sarcastisch dit) dat Quincy me opeens gaat mishandelen ofzo...
:') :') :') :')
Sorry, hij is een jongen, denkt net zoals mij veel aan seks en maakt veel grapjes, maar samen? Nooit :P
Jammergenoeg willen mijn ouders dat niet horen en blijven ze bij hun standpunt; jij bent een meisje van 15 hij een jongen, dat gaat never goed...

Maarja, als ik wel iets met hem zou hebben of we waren 'nieuwsgierig' zou het overdag op onze kamers al gebeurd zijn, simpel zat.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 23:10

_xrose schreef:
Ik heb sinds mijn 14e een relatie met mijn vriend en die werd toen net 18. Hij is 3 jaar en 3 maanden ouder dan ik ben. Ondertussen zijn we alweer bijna 5 jaar samen.
Het ligt er maar net helemaal aan hoe je als persoon bent. Mijn vriend was wat kinderlijker en ik gedroeg me iets ouder omdat ik al mijn hele leven met oudere mensen in de klas zat en mee om ging.
Een serieuze relatie kan op die leeftijd dus zeker.

Ik herken mezelf en mijn vriend hier heel erg in! Het enige verschil is dat ik vooral veel met mijn oudere zus omging (en andere omstandigheden) en hierdoor ook oudere vrienden op ben gaan zoeken en zo dus bij mijn vriend terecht ben gekomen, nooit problemen mee gehad. :)

Geryon schreef:
Chroosje schreef:
Leuke is dat ze het na een tijdje juist heel serieus nemen, als je zegt ik ben al 3 jaar samen, maar nog maar 17/18 bent. :P
Nou ik ben benieuwd, we gaan het meemaken! :')