Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 01:30

Wij hebben helemaal niets afgesproken, ik ben gewoon de baas haha :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:43

anneliesdj schreef:
Wij hebben helemaal niets afgesproken, ik ben gewoon de baas haha :+

Geen concrete afspraken maken komt neer op een set aannames. In het engels het werkwoord to assume; making an ass out of u and me.
Ook daarin is helder open communiceren een groot goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 10:36

Door met elkaar te praten en leven leer je elkaar kennen en ook elkaar aanvoelen. Daar zijn geen regels voor nodig ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:42

anneliesdj schreef:
Door met elkaar te praten en leven leer je elkaar kennen en ook elkaar aanvoelen. Daar zijn geen regels voor nodig ;)

Daarom gaat het zo vaak fout zeker?!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:45

volgens mij gaan veel afspraken onbewust.
Mijn man en ik zijn niet in het begin aan tafel gaan zitten met pen en papier om regeltjes op te schrijven maar door te praten en elkaar te leren kennen leer je hoe jullie over de relatie denken en wat kan en wat niet kan en dat gebeurt in de basis, als het goed is, al vrij snel. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 10:54

Het zou ook niet nodig moeten zijn HC. Als er wel iets gebeurd waarover we van mening verschillen, ga ik toch ook niet zeggen 'ja maar je hebt nooit gezegd dat ik dat niet mag doen?'.
Door over koetjes en kalfjes en meer intieme dingen te praten leer je elkaar kennen merk je vanzelf hoe de ander tegen bepaalde dingen aankijkt. Dat is toch vanzelfsprekend.

HC heb jij met je partners aan tafel gezeten en de regels om de beurt doorgenomen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:10

Ayasha schreef:

volgens mij maakt dat vaak asses van betrokkenen.

Nee, dat is niet vanzelfsprekend. Hoef je niet verder voor te kijken dan Bokt.
Overtrekken door daar pen en papier regeltjes van te maken is imo een beetje kinderachtig denegrerend.

Ja, Anneliesje, wanneer ik denk dat een dame potentieel duurzaam is, de hamvragen zelfs op date 1. Voorkomt dat een vrouw zich door in haar hoofd op hol geslagen aannames misleidt voelt, teleurgesteld, weet ik veel, na een paar vervolgontmoetigen. Wanneer het een wel charmant maar niet potentieel duurzaam gezelschap is, dan is dit simpelweg niet relevant.
Héél toepasselijk in het kader van de draad is dit open communiceren tbv een duurzame relatie.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:28

Is "afspraken onbewust" niet een soort "ongeschreven regel"?

Iedereen heeft zijn eigen "ongeschreven regels", in een relatie moet je daarbij op één lijn komen (door communicatie).
Maar als ik mijn vriend uit moet leggen dat in een monogame relatie zoenen met een ander niet de bedoeling is, dan vind ik hem een beetje dom :Y)
Maw: het is een ongeschreven regel waarbij je er vanuit gaat op eenzelfde lijn te zitten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 11:29

Op de eerste date?
Hoe doe je dat dan zonder ze weg te jagen?

Ik ben idd met je eens dat het niet vanzelfsprekend 'lijkt' maar voor mij is dat wel vanzelfsprekend, daarom heb ik ook de man die ik heb en niet een voor wie dat niet vanzelfsprekend zou zijn ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:43

Huertecilla schreef:
Ayasha schreef:

Overtrekken door daar pen en papier regeltjes van te maken is imo een beetje kinderachtig denegrerend.

Ja, Anneliesje, wanneer ik denk dat een dame potentieel duurzaam is, de hamvragen zelfs op date 1. Voorkomt dat een vrouw zich door in haar hoofd op hol geslagen aannames misleidt voelt, teleurgesteld, weet ik veel, na een paar vervolgontmoetigen. Wanneer het een wel charmant maar niet potentieel duurzaam gezelschap is, dan is dit simpelweg niet relevant.
Héél toepasselijk in het kader van de draad is dit open communiceren tbv een duurzame relatie.

Wel beschouwd is dit eigenlijk een aanname (of wellicht duidelijker omschreven "assumptio") van jouw kant HC en mijns inziens een vooroordeel (ook wel praeiudicia). Ik snap dat je het beeldend wilt schrijven, echter avant la lettre... Communicatie personaliter of scriptum verschillen dan wel van elkaar, zij het dat je scriptum wel kunt nalezen alvorens het te versturen. Zo kun je voorkomen dat iets verkeerd begrepen wordt, maar word je je er similiter ook bewust van wàt je hebt geschreven.

Voorts snap ik best wat je bedoelt te zeggen en zal het mij verder aan mijn aars oxideren (ik voel mij absoluut niet aangesproken). Het gaat mij erom dat het voor anderen ook begrijpelijk moet blijven wat je bedoelt. Ik kan mij voorstellen dat het voor sommige Bokkers neerbuigend overkomt, al dan niet zo bedoeld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:46

Huertecilla schreef:
Ayasha schreef:

dan ga je er van uit dat bokt een correcte representatie is van de relaties in de samenleving. :)
Voor mijn man en ik effectief "officieel" samen waren was voor beide toch duidelijk hoe we het zagen hoor. :) en zo ken ik nog veel meer koppels in mijn omgeving.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 11:50

Shenavallie schreef:
Huertecilla schreef:

Wel beschouwd is dit eigenlijk een aanname (of wellicht duidelijker omschreven "assumptio") van jouw kant HC en mijns inziens een vooroordeel (ook wel praeiudicia). Ik snap dat je het beeldend wilt schrijven, echter avant la lettre... Communicatie personaliter of scriptum verschillen dan wel van elkaar, zij het dat je scriptum wel kunt nalezen alvorens het te versturen. Zo kun je voorkomen dat iets verkeerd begrepen wordt, maar word je je er similiter ook bewust van wàt je hebt geschreven.

Voorts snap ik best wat je bedoelt te zeggen en zal het mij verder aan mijn aars oxideren (ik voel mij absoluut niet aangesproken). Het gaat mij erom dat het voor anderen ook begrijpelijk moet blijven wat je bedoelt. Ik kan mij voorstellen dat het voor sommige Bokkers neerbuigend overkomt, al dan niet zo bedoeld.

Ik lees er overheen ;) Net als het feit dat hij me letterlijk kleineert (topicnaam) haha :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:08

Snorlex schreef:

Iedereen heeft zijn eigen "ongeschreven regels", in een relatie moet je daarbij op één lijn komen (door communicatie).
Maar als ik mijn vriend uit moet leggen dat in een monogame relatie zoenen met een ander niet de bedoeling is, dan vind ik hem een beetje dom :Y)
Maw: het is een ongeschreven regel waarbij je er vanuit gaat op eenzelfde lijn te zitten.

Relatiemanagement met kristallen bol is dat.
Komt nog eens bij dat de vrouwelijke kant van de zaak de wereld met de regelmaat van de maan anders ziet.
Beter helder hebben imo, Maar goed ik ben dan ook een man.

Trefffende aanhalingstekens Ayasha bij dat ´officieel´!
Het is een mooi voorbeeld want legio personen nemen na een date of .... 1? gelijk (s)exclusiviteit aan en gaan verontwaardigd armflappen over bedrog wanneer dei ander nog een tweede date; alsof ze een bindende afspraak daarover hebben voor de rest van het leven van die ander; alsof je de rest van de week geen leven hebt. Stilzwijgend aangenomen romantisch zelfbedrog en dan een ander de schuld geven. Kan die ander dus beter helder zijn over wanneer wat ´officieel´ is want anders maken aannnames een ezel van beide.

Ach Anneliesje, wanneer de dame op de eerste date wegrent van helderheid over de verwachtingen, is dat een +:)+ selectie :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:11

Gelukkig zijn manlief en ik allebei erg duidelijk geweest over het officiële gedeelte (en dat was zeker niet na de 1e date al hebben we toen wel allebei elkaar duidelijk gemaakt verder te willen "uitzoeken" of we samen wat zouden kunnen gaan worden. ;) Pas na een paar maanden hebben we uiteindelijk besloten (hoe stom dat ook mag klinken nu :') ) dat we het officieel zouden maken. Wij wisten toen beide al ruim en breed waar we met elkaar aan toe waren. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:20

Shenavallie schreef:
Wel beschouwd is dit eigenlijk een aanname (of wellicht duidelijker omschreven "assumptio") van jouw kant HC en mijns inziens een vooroordeel (ook wel praeiudicia).

Experience based best practice en ja een aanname mbt het individu.
Helder zijn vóór aannames gemaakt worden schaadt echter niet voor het individu waar het niet bij nodig is.

Juíst wanneer je denkt dat je ´date´ toekomstmogelijkheden heeft, is heldere open communicatie een investering in duurzaamheid. Voorkomt verder tijdverspillen en teleurstelling.
Ik zie alleen maar voordelen en geen enkel nadeel.
Is trouwens ook netjes dat je wanneer je jouw gezelschap níet als meer dan aangenaam verpozen ziet, je dat óók helder maakt voor er aannames gemaakt worden.
Wederom zie ik daar alleen maar integriteit in en geen enkel probleem.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:26

Huertecilla schreef:
Snorlex schreef:

Relatiemanagement met kristallen bol is dat.
Komt nog eens bij dat de vrouwelijke kant van de zaak de wereld met de regelmaat van de maan anders ziet.
Beter helder hebben imo, Maar goed ik ben dan ook een man.

Waarom een kristallen bol?
Het hebben van een monogame relatie moet je natuurlijk niet "aannemen", dat wordt wel eerst even besproken.
Het aangaan van een relatie wordt niet eenzijdig beslist.

Waar je de grens precies legt moet natuurlijk door communicatie duidelijk worden. Ik neem echter aan dat menig mens begrijpt wat "monogamie" inhoudt en ik ga écht niet uitleggen dat ik niet wil dat hij met een ander zoent :evaw:
Er zijn natuurlijk grijze gebieden. Zo ben ik opgegroeid in Caribisch gebied en de manier van dansen heeft voor mij totaal niets met intimiteit te maken.
Mijn vriend daarentegen vindt het niet fijn om mij op een dergelijke manier met iemand te zien dansen.
Prima, weten we onze grenzen :)

Ik denk altijd "wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet", en mocht hij iets doen wat ik niet fijn vind (of andersom), dan hebben we het daar over.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:26

Ayasha schreef:
Pas na een paar maanden hebben we uiteindelijk besloten (hoe stom dat ook mag klinken nu :') )

Hoezo stom?
Jullie zijn vroeg helder geweest, goed het water getest etc. Alleen maar +:)+ imo.

De enige kanttekening welke ik in álgemene zin maak is dat het vaak zinvol is om onuitgesproken afspraken uit te spreken in een vroeg stadium.
Daarbij de slag om de arm houdend en uitsprekend dat de integere intentie voor de toekomst nú, geen hangzaak is in die toekomst want verandering is een zekerheid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:27

Ik denk dat HC bedoelt dat jouw vriend/man niet kan weten wat jij niet wil tenzij je hem dat verteld en andersom net zo. En dat te veel relaties er van uit gaan "dat de ander dat maar moet weten". Een beetje zoals dat typische onredelijke vrouwenkwaaltje dat mannen maar moeten weten dat "je doet maar" soms "riskeer het niet" betekent.

Tja HC het was weinig romantisch natuurlijk ( :D ) maar het maakt wel dat we bijna vier jaar later nog steeds niet één ruzie gehad hebben. We weten immers wat de ander wel en niet fijn vind. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:36

Snorlex schreef:
Ik neem echter aan dat menig mens begrijpt wat "monogamie" inhoudt en ik ga écht niet uitleggen dat ik niet wil dat hij met een ander zoent :evaw:

Die aanname is imo een volstrekt ongefundeerde.

Je neemt ten eerste al aan dat een monogame relatie per definitie sexclusief is* en ten tweede definieer je zoenen als over de grens**.
Enneh, spreek je ook af wanneer dat allemaal ingaat of is dat ook iets wat je beiden simultaan aanvoelt?

Waarom kan dit al niet gewoon helder besproken worden? Wat is het probleem van bespreken??

* het is niet synoniem

** vraag maar eens op Bokt hier wat sex is of wanneer iets ontrouw is; dat is hoogst uiteenlopend!

Een dikke +:)+ van mijn kant Ayasha. Er is nog veel mínder romantisch aan uit elkaar gaan door verwarrende aannames.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:44

HC volgens mij lees je teveel tussen de regels door of juist niet.
Je quote kleine stukjes en lijkt daardoor de essentie van de post niet mee te krijgen.

Het aangaan van een relatie doe je niet eenzijdig. Ergo: we hebben daar over gesproken.

Goed, laat ik het zo zeggen. Als ik mijn vriend uit moet leggen wat in onze relatie monogamie betekent dan heeft hij zitten slapen bij het aangaan van onze relatie :+
Natuurlijk zijn er dingen/grenzen waar je gaandeweg achter komt.
Je kunt niet alles vantevoren bedenken en bespreken.
Soms leer je door trail en error. En inderdaad, daar praat je dan over.

En monogamie is volgens het woordenboek: individu met één partner/trouw.
In een monogame relatie (vooraf besproken blabla) neem ik dan ook aan dat je één partner hebt en trouw bent aan die partner.
Natuurlijk, wat mag dan wel/wat mag niet... Dat bespreek je dus.
Maar ik vind (seksuele)intimiteit toch wel een speerpunt van een monogame relatie.
Anders is het toch ook niet monogaam?
Hoi, dit is mijn vriend, maar hij zoent nu met haar want we hebben een monogame relatie :j

Volgens mij is iedereen het met het stuk betreffende "communicatie" eens.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 26-08-15 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:57

Snorlex schreef:
Goed, laat ik het zo zeggen. Als ik mijn vriend uit moet leggen wat in onze relatie monogamie betekent dan heeft hij zitten slapen bij het aangaan van onze relatie :+

Heb je het uitgesproken of vind je dat hij het heeft moeten kunnen afleiden uit :?

Ík neem het allemaal beslist niet aan dat ik het begrepen heb of het opgepikt is en wil het hóren/ zéggen.
Daarbij wil ik nog opmerken dat wanneer ik iets uitspreek, ik verifieer of het ook gehóórd is zoals ik het gezegd heb.
Al doende leert men.
Dat is meer in het belang van en uit respect voor de ander dan in mijn eigen belang trouwens. Lekker vaag doen over van alles en dan verderop kunnen opmerken ´ik hád het toch gezegd??!!´ is niet mijn stijl.

Nogmaals; waarom niet vroegtijdig helder zijn in wat je wel en niet wil?
Is het soms de angst voor afhaken en het willen behouden van de mogelijkheid voor claimen, kunnen invullen wat zíj willen, dat vrouwen standaard liever alles onbesproken laten?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:01

Onbesproken? Wat? Huh? Lees je wel?

Nogmaals:
Het aangaan van een relatie doe je niet eenzijdig. Ergo: we hebben daar over gesproken.

En daarbij: je kunt niet alles voorzien, niet álles van tevoren bespreken.
Dan leer je door trail en error --> en dus communiceren.
Je leert elkaar pas echt kennen ín een relatie.

Het is misschien een beetje een vrouwenkwaal (zoals Ayasha aanstipt), maar ook mannen kunnen een handje hebben van "onbesproken laten".
De meeste vrouwen praten makkelijker over gevoel/emoties dan mannen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:08

Snorlex schreef:
En monogamie is volgens het woordenboek: individu met één partner/trouw.

Ja en?
Waar staat sexclusief?
Ook in een monogame relatie, dus met trouw aan één partner, kan sex met derden en nee dat is dan niet gelijk een open relatie.
Van bij de Innuit tot onze hele westerse wereld is dit; niet sexclusief monogaam, een daarwerkelijke realiteit.
In ons westen heet dit meestal ´swingen´. Speelt sinds WO2, kende hoogtij in de jaren zeventig en is nu zeker in NL zowat ´officieel´geinstitutionaliseerd met een indrukwekkend groot aantal paren wat parenclubs bezoekt.
Monogaam ís niet synomiem met sexclusiviteit.
Wil je dat wel, dan is het verstandig om dit af te spreken.

Voorkom gewoon verwarring :)* en praat heldere taal met voor de ánder heldere omkadering. Dat jij vindt dat de ander het moet kunnen begrijpen is hoogst egocentrisch aanmatigend. Geldt voor m en v.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 26-08-15 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:10

Ayasha schreef:
Ik denk dat HC bedoelt dat jouw vriend/man niet kan weten wat jij niet wil tenzij je hem dat verteld en andersom net zo. En dat te veel relaties er van uit gaan "dat de ander dat maar moet weten". Een beetje zoals dat typische onredelijke vrouwenkwaaltje dat mannen maar moeten weten dat "je doet maar" soms "riskeer het niet" betekent.

Tja HC het was weinig romantisch natuurlijk ( :D ) maar het maakt wel dat we bijna vier jaar later nog steeds niet één ruzie gehad hebben. We weten immers wat de ander wel en niet fijn vind. :)

Nooit ruzie hebben vind ik niet per definitie een teken van een goede relatie :)

Ik snap oprecht niet zo goed hoe je dat voor je ziet, HC. Moet ik dan een gesprek aangaan waarin we expliciet alle eventuele gradaties van "vreemdgaan" afgaan en zeggen of ze wel of niet toegestaan zijn? Ik ben het met Snorlex eens.

Bovendien is het in mijn relatie eerder mijn vriend die dingen onbesproken laat dan ik, dus waar je je vooroordeel over vrouwen vandaan haalt snap ik ook niet zo goed :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:19

Eulogy schreef:
Ik snap oprecht niet zo goed hoe je dat voor je ziet, HC. Moet ik dan een gesprek aangaan waarin we expliciet alle eventuele gradaties van "vreemdgaan" afgaan en zeggen of ze wel of niet toegestaan zijn? Ik ben het met Snorlex eens.

Bovendien is het in mijn relatie eerder mijn vriend die dingen onbesproken laat dan ik, dus waar je je vooroordeel over vrouwen vandaan haalt snap ik ook niet zo goed :D

Ik ben een heterosexuele man dus mijn ervaring uit eerste hand is uitsluitend met vrouwen.
Ik heb al geschreven dat mijn experience based best practice niet op elk individu slaat.

Ík geef aan hoe de vlag erbij hangt ja.
Zowel of een dame waarmee ik uit ben voor mij wel/niet mogelijk meer is dan aangenaam gezelschap als aan degenen die mogelijk meer kunnen worden wat ze wel/niet kan verwachten.

Lijkt míj eerlijk.
Nogmaals, wat is daar mis mee?