Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:22

Ik doe enkel een inspanning om correct Nederlands te schrijven wanneer ik moet, maar op fora prefereer ik spreektaal. Waarom ik dat doe? Wel, ik vind dialecten een verrijking voor de taal en ze mogen niet verdwijnen. Wereldwijd zetten mensen zich in om het behoud van plaatselijke dialecten.
Een forum is voor mij een virtuele kletshoek, ik praat geen AN wanneer ik met echte mensen in contact kom, waarom zou ik dat op het net wel doen? En ja, ik laat de typische kempische woorden achterwege, ik wil nog wel een beetje verstaanbaar zijn, maar dat is eigenlijk het enige waar ik op let.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:31

Een dialect is heel wat anders dan domme spelfouten die je met een klein beetje kritisch kijken had kunnen verbeteren.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:34

Oh, was/is er een taalbloopers topic? Ik stem voor een nieuw/actief topic.
Taal gaat me over het algemeen goed af, maar ik merk dat in mijn omgeving vrij veel mensen moeite hebben met spelling en dergelijke.

Nog een veelgemaakte fout is persé/per sé/enz. Het is per se.

Als...zijnde deed ik tot voor kort bijvoorbeeld ook fout, maar ik vind zulke fouten minder storend dan het leerd, loopte, quantiteit enz.

"Ach, zolang je het begrijpt, is het toch goed?" :+

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:39

Janneke2 schreef:
Eh, veel werkwoorden worden in de loop van de tijd zwak.
Dat een aantal werkwoorden dus beide verbuigingen kennen, is normaal.
Op zich zitten er wel min of meer vaste regels in de verbuigingen van de sterke werkwoorden.

Volgens mij blijft dan zo ongeveer alleen "zijn" over als onregelmatig werkwoord. (Ik ben, zij, vrouwelijk is, wij zijn,
jij was, jullie waren, zij zijn geweest.)

Ik zeg ook niet dat ik het raar vind dat er werkwoorden zijn die meerdere verschillende vervoegingen hebben - maar 'wou' goedkeuren is hier voor een aantal mensen flink tegen schenen schoppen :D

Voor sterke werkwoorden zijn er inderdaad regels, al kent bijna niemand die. Er zijn echter meer ECHT onregelmatige werkwoorden dan 'zijn' alleen:
zijn, mogen, kunnen, willen, hebben en zullen.

Volgens de Algemene Nederlandse Spraakkunst zijn sterke werkwoorden echter ook onregelmatig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:41

Janneke2 schreef:
horsies5 schreef:
Instinkertje van de lagere schoolbank:
"Gisteren begonnen de klokken opeens te luiden."

Dit is m toch? :D

...maar het gebeurde gisteren ;) !

Het werkwoord 'begonnen' geeft al een verleden tijd aan. Luiden hoort helemaal niet meer bij het werkwoordelijk gezegde, je gebruikt hier gewoon het hele werkwoord om aan te geven wat de klokken deden.

Mooi voorbeeld, geeft aan dat mensen niet de verledentijdsvorm 'begonnen' al waarnemen, maar focussen op het woord dat ze moeten invullen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:45

Janneke2 schreef:
...eh, ik denk dat het niets te maken heeft met veel woorden kennen, maar met het vermogen om complexe structuren te doorzien.
(Heel veel woorden zonder confrontatie met de grammaticale structuur doet nasr ik vermoed niet veel. )
Na het leren van mijn zevende taal waren de meeste grammaticale zaken een somehow verankerde gewoonte.

Ook. Werkwoordspelling ligt voor een deel ook in je woordenschat (in dat mentale lexicon). Dit werkt trouwens eerder tegen dan mee. Het woord 'gebeurd' heb je vaker gezien dan 'gebeurt'. Zwakkere spellers zijn dus eerder geneigd om 'het gebeurd' op te schrijven, omdat zij de meest-frequente woordvorm het 'best vinden staan', ongeacht de zinscontext.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:49

Goof schreef:
horsies5 schreef:
Instinkertje van de lagere schoolbank:
"Gisteren begonnen de klokken opeens te luiden."

Dit is m toch? :D

Het werkwoord 'begonnen' geeft al een verleden tijd aan. Luiden hoort helemaal niet meer bij het werkwoordelijk gezegde, je gebruikt hier gewoon het hele werkwoord om aan te geven wat de klokken deden.

Mooi voorbeeld, geeft aan dat mensen niet de verledentijdsvorm 'begonnen' al waarnemen, maar focussen op het woord dat ze moeten invullen.

Het hoort nog wel bij het werkwoordelijk gezegde, want dat bestaat uit alle werkwoorden in een zin.

xChanelx schreef:
Oh, was/is er een taalbloopers topic? Ik stem voor een nieuw/actief topic.

Dat is anders een tamelijk actief topic hoor :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:56

Blue_Eyes schreef:
Goof schreef:

Het hoort nog wel bij het werkwoordelijk gezegde, want dat bestaat uit alle werkwoorden in een zin.

Yup gelijk heb je. Mijn uitleg klopt niet :+ Ik mix de Engelse uitleg met de Nl.

'Begonnen' is een werkwoord dat altijd een heel werkwoord erachter krijgt. 'Luiden' is hier onderdeel van wat je in het Engels het object noemt.
Wat begonnen de klokken gisteren? Te luiden.

Probeer maar eens een zin te maken met het werkwoord 'begonnen' erin zonder er een heel ww achter te zetten.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:00

dejavu schreef:
Janneke2 schreef:
...eh, ik denk dat het niets te maken heeft met veel woorden kennen, maar met het vermogen om complexe structuren te doorzien.
(Heel veel woorden zonder confrontatie met de grammaticale structuur doet nasr ik vermoed niet veel. )
Na het leren van mijn zevende taal waren de meeste grammaticale zaken een somehow verankerde gewoonte.

Ook. Werkwoordspelling ligt voor een deel ook in je woordenschat (in dat mentale lexicon). Dit werkt trouwens eerder tegen dan mee. Het woord 'gebeurd' heb je vaker gezien dan 'gebeurt'. Zwakkere spellers zijn dus eerder geneigd om 'het gebeurd' op te schrijven, omdat zij de meest-frequente woordvorm het 'best vinden staan', ongeacht de zinscontext.

Ja dat herken ik! Dat soort woorden zijn ook de woorden die ik snel fout maak als ik informeel schrijfen niet zo nadenk over mn spelling ;)

'Standaard' vind ik trouwens het moeilijkste woord van de Nederlandse taal.. ik weet nooit of dat nou met een d of t op t eind is.. thank god spellings correctie :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:04

Tja - kwesties als "moet ik hier wordt of word schrijven? " vallen voor mijn gevoel niet onder spelling.

Uiteraard mag iedereen zeggen dat er bij 'ik wordt' fout is gespeld - maar of het 'word' of 'wordt' is, is een kwestie van de structuur van de taal doorzien.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:06

Goof schreef:
Yup gelijk heb je. Mijn uitleg klopt niet :+ Ik mix de Engelse uitleg met de Nl.

'Begonnen' is een werkwoord dat altijd een heel werkwoord erachter krijgt. 'Luiden' is hier onderdeel van wat je in het Engels het object noemt.

Probeer maar eens een zin te maken met het werkwoord 'begonnen' erin zonder er een heel ww achter te zetten.

Haha, dat lukt ook nog wel: 'Wie is hier ook alweer mee begonnen?" of "Wij zijn aan een nieuw hoofdstuk begonnen." Maar ik snap je punt hoor :D
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 14-07-15 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:07

Citaat:
'Standaard' vind ik trouwens het moeilijkste woord van de Nederlandse taal.. ik weet nooit of dat nou met een d of t op t eind is.. thank god spellings correctie :+

Denk aan 'standaardisatie'.
Accoord, ik vind het een lelijk woord, maar je hoort de d.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:21

Blue_Eyes schreef:
Goof schreef:

Haha, dat lukt ook nog wel: 'Wie is hier ook alweer mee begonnen?" of "Wij zijn aan een nieuw hoofdstuk begonnen." Maar ik snap je punt hoor :D

Woehoe punt voor jou, helder zo laat op de avond +:)+ :D :D

Maar.....ik bedoelde hem idd niet als voltooid deelwoord haha.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:26

Wat was nou ook alweer de verleden tijd van stofzuigen? Aarg, ik vergeet het steeds weer :D Gestofzuigd, toch?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:37

Volgens mij heeft de algemene achteruitgang in taal alles te maken met het algemene leesgedrag.

Als je vrij veel boeken/artikelen/etc leest zie je simpelweg meer juiste grammatica en spelling dan als je nooit of zelden leest. Dan valt een fout meteen op.

Als je alleen op internet/social media leest kom je veel vaker met taalfouten in aanraking dan wanneer je boeken leest (sommige mensen lezen wellicht vaker een verkeerde dan de juiste schrijfwijze). 'Me paard' klinkt ineens logisch als je het maar vaak genoeg gelezen hebt.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 00:11

Janneke2 schreef:
Citaat:

Denk aan 'standaardisatie'.
Accoord, ik vind het een lelijk woord, maar je hoort de d.

ahh goede tip.. thanks!

Volgens mij is het tegenwoordig akkoord toch? Zo heb ik het iig geleerd ;)
Vind de k's sowieso mooier dan de c's :+

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 00:17

Laatst op Facebook:

Jeej geslaagd! En dit is me cijferlijst (foto eronder met een 9 voor Nederlands).

Mijn broek zakte af 8)7

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 05:59

Heb je de facebookberichten van Barbie wel eens gezien?? Tenenkrommend gewoon. Iemand anders die ik ken vindt die berichten leuk, dus dan zie ik ze ook wel eens voorbij komen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 06:24

Ja die Barbie is totaal de n kwijt in haar dagelijkse leven.
Vreselijk.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:26

dejavu schreef:
Janneke2 schreef:

Dit klinkt logisch, dat soort fouten zie ik ook het vaakst. In tegenstelling tot leerd en reageerd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:44

Queelens schreef:
klopt maar ergens op de middelbare gaat het mis.
Taal is iets wat je moet onderhouden denk ik. als dat niet gebeurd ben ik in ieder geval na 8 jaar de regeltjes kwijt.

Die snap ik niet helemaal, tegen de tijd dat je van de Basisschool af gaat ken je al die regeltjes toch al? Taal onderhoud je ieder dag, vooral in de tijd van social media, er wordt heel wat getypt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:46

Goof schreef:

'Luiden' is hier de infinitief, onderdeel van het gezegde.
http://taaladvies.net/taal/advies/term/45/infinitief/

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:48

veerledec schreef:
Goof schreef:

Dat zeg ik ;)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:03

Ik lees dit topic en moet zo ontzettend op m'n handen zitten om niet elke taal- en spelfout eruit te halen. -O-

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:33

Goof"
[quote="veerledec schreef:
Goof schreef:

Dat zeg ik ;)[/quote]

Ik weet niet alles van Engelse grammatica, maar 'object' is denk ik het lijdend of meewerkend voorwerp? Dat is dan toch niet gelijk aan de infinitief?