Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Janneke2 schreef:Eh, veel werkwoorden worden in de loop van de tijd zwak.
Dat een aantal werkwoorden dus beide verbuigingen kennen, is normaal.
Op zich zitten er wel min of meer vaste regels in de verbuigingen van de sterke werkwoorden.
Volgens mij blijft dan zo ongeveer alleen "zijn" over als onregelmatig werkwoord. (Ik ben, zij, vrouwelijk is, wij zijn,
jij was, jullie waren, zij zijn geweest.)
Janneke2 schreef:horsies5 schreef:Instinkertje van de lagere schoolbank:
"Gisteren begonnen de klokken opeens te luiden."
Dit is m toch?
...maar het gebeurde gisteren!
Janneke2 schreef:...eh, ik denk dat het niets te maken heeft met veel woorden kennen, maar met het vermogen om complexe structuren te doorzien.
(Heel veel woorden zonder confrontatie met de grammaticale structuur doet nasr ik vermoed niet veel. )
Na het leren van mijn zevende taal waren de meeste grammaticale zaken een somehow verankerde gewoonte.
Goof schreef:horsies5 schreef:Instinkertje van de lagere schoolbank:
"Gisteren begonnen de klokken opeens te luiden."
Dit is m toch?
Het werkwoord 'begonnen' geeft al een verleden tijd aan. Luiden hoort helemaal niet meer bij het werkwoordelijk gezegde, je gebruikt hier gewoon het hele werkwoord om aan te geven wat de klokken deden.
Mooi voorbeeld, geeft aan dat mensen niet de verledentijdsvorm 'begonnen' al waarnemen, maar focussen op het woord dat ze moeten invullen.
xChanelx schreef:Oh, was/is er een taalbloopers topic? Ik stem voor een nieuw/actief topic.
Blue_Eyes schreef:Goof schreef:
Het werkwoord 'begonnen' geeft al een verleden tijd aan. Luiden hoort helemaal niet meer bij het werkwoordelijk gezegde, je gebruikt hier gewoon het hele werkwoord om aan te geven wat de klokken deden.
Mooi voorbeeld, geeft aan dat mensen niet de verledentijdsvorm 'begonnen' al waarnemen, maar focussen op het woord dat ze moeten invullen.
Het hoort nog wel bij het werkwoordelijk gezegde, want dat bestaat uit alle werkwoorden in een zin.
Ik mix de Engelse uitleg met de Nl.dejavu schreef:Janneke2 schreef:...eh, ik denk dat het niets te maken heeft met veel woorden kennen, maar met het vermogen om complexe structuren te doorzien.
(Heel veel woorden zonder confrontatie met de grammaticale structuur doet nasr ik vermoed niet veel. )
Na het leren van mijn zevende taal waren de meeste grammaticale zaken een somehow verankerde gewoonte.
Ook. Werkwoordspelling ligt voor een deel ook in je woordenschat (in dat mentale lexicon). Dit werkt trouwens eerder tegen dan mee. Het woord 'gebeurd' heb je vaker gezien dan 'gebeurt'. Zwakkere spellers zijn dus eerder geneigd om 'het gebeurd' op te schrijven, omdat zij de meest-frequente woordvorm het 'best vinden staan', ongeacht de zinscontext.

Goof schreef:Yup gelijk heb je. Mijn uitleg klopt nietIk mix de Engelse uitleg met de Nl.
'Begonnen' is een werkwoord dat altijd een heel werkwoord erachter krijgt. 'Luiden' is hier onderdeel van wat je in het Engels het object noemt.
Wat begonnen de klokken gisteren? Te luiden.
Probeer maar eens een zin te maken met het werkwoord 'begonnen' erin zonder er een heel ww achter te zetten.
Blue_Eyes schreef:Goof schreef:Yup gelijk heb je. Mijn uitleg klopt nietIk mix de Engelse uitleg met de Nl.
'Begonnen' is een werkwoord dat altijd een heel werkwoord erachter krijgt. 'Luiden' is hier onderdeel van wat je in het Engels het object noemt.
Probeer maar eens een zin te maken met het werkwoord 'begonnen' erin zonder er een heel ww achter te zetten.
Haha, dat lukt ook nog wel: 'Wie is hier ook alweer mee begonnen?" of "Wij zijn aan een nieuw hoofdstuk begonnen." Maar ik snap je punt hoor
Gestofzuigd, toch? Janneke2 schreef:Citaat:'Standaard' vind ik trouwens het moeilijkste woord van de Nederlandse taal.. ik weet nooit of dat nou met een d of t op t eind is.. thank god spellings correctie
Denk aan 'standaardisatie'.
Accoord, ik vind het een lelijk woord, maar je hoort de d.

dejavu schreef:Janneke2 schreef:...eh, ik denk dat het niets te maken heeft met veel woorden kennen, maar met het vermogen om complexe structuren te doorzien.
Ook. Werkwoordspelling ligt voor een deel ook in je woordenschat (in dat mentale lexicon). Dit werkt trouwens eerder tegen dan mee. Het woord 'gebeurd' heb je vaker gezien dan 'gebeurt'. Zwakkere spellers zijn dus eerder geneigd om 'het gebeurd' op te schrijven, omdat zij de meest-frequente woordvorm het 'best vinden staan', ongeacht de zinscontext.
Queelens schreef:klopt maar ergens op de middelbare gaat het mis.
Taal is iets wat je moet onderhouden denk ik. als dat niet gebeurd ben ik in ieder geval na 8 jaar de regeltjes kwijt.
Goof schreef:Yup gelijk heb je. Mijn uitleg klopt nietIk mix de Engelse uitleg met de Nl.
veerledec schreef:Goof schreef:Yup gelijk heb je. Mijn uitleg klopt nietIk mix de Engelse uitleg met de Nl.
'Luiden' is hier de infinitief, onderdeel van het gezegde.
http://taaladvies.net/taal/advies/term/45/infinitief/
Goof"
[quote="veerledec schreef:Goof schreef:Yup gelijk heb je. Mijn uitleg klopt nietIk mix de Engelse uitleg met de Nl.
'Luiden' is hier de infinitief, onderdeel van het gezegde.
http://taaladvies.net/taal/advies/term/45/infinitief/
[/quote]