[FOTO] Emigreren naar de Limousin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: [FOTO] Emigreren naar de Limousin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:23

Haha soms ben ik al blij dat we überhaupt internet hebben :D zeker bij storm en onweer is dat altijd maar afwachten.
Dan zie je op tv die reclames over super snel glasvezel internet, dat zal in die boeren gehuchten nog wel 20 jaar duren :D

Nu is het tijd om je blog te lezen..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:42

Pff internet verbinding, wij hebben hier dagen dat ik 8x per dag de box moet resetten, om gek van te worden.
En dan idd die reclames met snel internet, tv etc....

Leuke blog weer! Jullie verzetten een hoop werk!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:29

Wat een heerlijk stuk weer op je blog ! Hele leuke schrijfstijl heb je en mooie foto's ! :j De geitjes zijn zo grappig :+ al denk je daar soms misschien wel even anders over.... }> :D

Wel zo fijn dat je ook een paardje kan rijden nu...is dat het beestje van dé buurman van de vorige blog ? :D

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:42

Ahh wat prachtig..echt een droomplek
heel veel succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:45

Heerlijke blog weer ! , langzaam maar zeker word het meer af. Komen er meer beesten bij , en dat gat kan je nog een meer van maken :')

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:07

Wat een leuk overzicht! En heel erg gelijkaardig met onze eigen emigratie naar LA douce France.

Wij zitten iets meer zuidelijk (in het dorpje Rocamadour , departement Lot) .

Wi zijn ook naar Frankrijk gekomen met het idee een een geitenboerderij van 600 geiten over te nemen. Het is een beetje anders gelopen dan gepland :D

Ondertussen zijn we 6 jaar verder en hebben we 25 geitjes en 2 melkkoeien en verwerken we al onze melk tot ijs die we rechtstreeks van de boerderij verkopen.

Als je nog wat tips nodig hebt mag je me altijd contacteren! Wij hebben, denk ik, alle adinistratieve en bureaucratische watertjes doorzwommen hier in Frankrijk :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:11

Wat schrijf je beeldend! Mooi hoe jullie je bedrijf samen opbouwen. Succes met de volgende stappen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:13

palousa_boy schreef:
Haha soms ben ik al blij dat we überhaupt internet hebben :D zeker bij storm en onweer is dat altijd maar afwachten.
Dan zie je op tv die reclames over super snel glasvezel internet, dat zal in die boeren gehuchten nog wel 20 jaar duren :D

Voor een slechte internetverbinding hoef je Nederland niet uit hoor :n Dat is hier helaas ook echt bagger, ADSL niet mogelijk (te ver van de centrale), kabel en glasvezel ligt hier niet.

@TS: wat een heerlijk blog om te lezen weer!
Komen jullie geiten eigenlijk ook buiten? Of is dat niet standaard bij geiten?
De bouw schiet mooi op zeg!

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:47

Wat een leuke blog weer, vond dat je er nog aardig veel foto's in had zitten hoor. :) En wat een leuk paardje dat je mag rijden!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:13

<3 Monsieur Electrique

Geweldige update weer!
En wat een kneiter van een schuur krijgen jullie! Echt enorm mooi hoe de balken lopen, met alle knikjes voor de driehoek-stevigheid. En de hele meute losgebroken boefjes blijft een goede grap. Helaas konden ze wel veel vreten, gelukkig is dat met een sisser afgelopen.

Aftellen tot de volgende update!

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 07:16

Internet is idd om te huilen de laatste tijd.
Je moet eens kijken naar Wimax ( super sterke WiFi via de zendmast) of via de satelliet. Wij stappen ook eerdaags over naar wimax.
Maar yael, wanneer komen jullie nou eens?

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 21:03

Haha er zijn dus meer met internet problemen! Dat zoveel keer per dag resetten komt bekend voor. Soms zelfs een paar keer per dag helemaal opnieuw instellen. Bij harde wind of regen hebben we geen internet of tv ,lekker rustig .. :P

Lizzi: wat leuk te horen over jullie! 600 geiten.. dat moet een enorm bedrijf zijn geweest voor in Frankrijk? Lukt het om rond te komen met 25 geiten en 2 melkkoeien?? In de toekomst willen we misschien kaas gaan maken. Ze zeggen dat we dan ipv van 200, maar 80 geiten hoeven te hebben. Interessant dat jullie ijs maken en rechtstreeks kunnen verkopen! Ik zal je binnenkort pb'en. Ik ben wel benieuwd... :)

Wendy: De geiten komen helaas niet buiten.. Al was dat wel ons eerste streven toen we een geitenmelkerij wilden beginnen. Nu we meer informatie hebben, zijn we erachter gekomen dat het houden van geiten buiten (vooral met onze witte Nederlandse geiten) niet simpel is. Wij vinden dat jammer ja.. Maar ik geloof wel dat geiten vooral rust en reinheid nodig hebben. We zitten nog steeds met een aantal verkouden beestjes die toch wel een klap hebben gehad van het transport. Nu hebben we ook ineens een paar met diarree, waarvoor de dierenarts vandaag en gisteren voor is langsgeweest. Waarschijnlijk komt de diarree door iets verschil in het voer. Ze lijken zo gevoelig en wij zijn natuurlijk bang dat er iets ernstigs aan de hand is (wij moeten ook alles nog leren).

Erica: Bedankt voor de tip! We gaan eens kijken naar Wimax! Had ik jou laatst geen pb gestuurd? Wij moeten inderdaad nodig langskomen! De werkers uit Nederland blijven nog een week en dan hebben we het weer rustiger dus dan valt er wel wat te plannen :D

Bedankt verder voor de leuke reacties! +:)+

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:43

Ja, het lukt wel met zo weinig dieren al zullen we er niet rijk van worden. De investeringen hebben we hierdoor wel tot een minimum moeten beperken (ook wegens niet mee willen werken van de Franse banken).

Maar nu 6 jaar later loopt alles op rolletjes. We starten trouwens ook met de bouw van een nieuwe stal deze winter dus als het past kan je mss wat info doorsturen want ik vind jullie schuur er echt wel mooi uitzien.

Onze (wiite)geiten lopen trouwens meestal wel buiten al is het niet makkelijk want het zijn echte ontsnappingsmonsters.

Ik wens je veel succes. Wanneer worden de eerste geitjes geboren?

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:52

Trouwens zijn er hier rond Rocamadour wel meer grote bedrijven hoor. Op 15 km van ons vandaan is zelfs nog een Nederlandse familie (ik ben trouwens van België) die 800 Saanen geiten hebben en al de melk zelf verwerken tot kaas.http://www.lafermechapelle.fr/

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:32

Rocamadour <3 wat gaaf dat jij daar gewoon woont joh! Een vriend tipte ons dat we daar eens moesten gaan kijken afgelopen zomer. Spontaan verliefd, m'n hoogtevrees overwonnen en het was het waard ;)

Maken jullie ook kaas Lizzii, of echt alleen ijs?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:11

Weer een leuke update TS! Wat een avontuur is het ook, spannend hoor dat je het allemaal doet.
Als ik ooit de mogelijkheid met de auto, zou ook graag eens een keer langs komen, heb zelf vrienden wonen in Casteljaloux en geniet elke keer weer als ik op hun paradijsje ben.
Ik kijk alweer uit naar je volgende update!

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:13

Dit keer was het voor mij natuurlijk een extra leuke blog ;)
En jullie hebben de handen echt vol aan die Houdini geiten zo te lezen!

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:39

Liesje89 schreef:
Rocamadour <3 wat gaaf dat jij daar gewoon woont joh! Een vriend tipte ons dat we daar eens moesten gaan kijken afgelopen zomer. Spontaan verliefd, m'n hoogtevrees overwonnen en het was het waard ;)

Maken jullie ook kaas Lizzii, of echt alleen ijs?

Ja, wij maken enkel ijs.Dan hebben we gelijk ook een lange vakantie na het zomerseizoen :D
Al is het nu nog even druk omdat we met de eindejaarsperiode ook veel ijstaarten maken e.d.
Wat spijtig dat je niet snel een ijsje bent komen eten afgelopen zomer. Volgende keer zeker stoppen :)
http://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g187173-d3501720-Reviews-Les_Gouts_Et_Les_Couleurs-Rocamadour_Lot_Midi_Pyrenees.html

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:57

Doen we zeker, als ik het van de zomer geweten had had ik het ook echt gedaan! Nog nooit geitenijs op, haha! We zijn er komend jaar begin juni.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 21:37

Lizzii: Bedankt voor het delen van die site! Interessant! Hier zijn weinig grote bedrijven. De meesten melken het liefst 150 geiten. Dus andere boeren vinden ons aardig 'groot'. We denken er aan om uiteindelijk naar 250 geiten te gaan, maar meer zeker niet. We hoorden dat de mensen hier ook niet zo van die grootheidswaanzin houden. Iedereen is hier erg bescheiden. Maar dan is dat vast regiogebonden.. Geitenijs, daar ben ik ook erg benieuwd naar! Nooit gehad. Jullie verkopen alleen aan huis of gaan jullie met jullie product naar lokale markten? Hier hebben we het skelet van de stal vandaan : http://www.lebatimentbois.com

Tammy: Je mag altijd langskomen als je eens in de buurt bent :o

Borderjay: Heel leuk dat jouw mannen kwamen vissen! En mijn zoontje is helemaal gek van dat geitje dat je hem gegeven hebt haha. Neemt hem overal mee naartoe tijdens het kruipen! En wij zingen de liedjes ook al vrolijk mee :D

Nog even over het binnen staan van de geiten: ik zeg nu wel de geiten doen we niet buiten, maar echt zeker zijn we daar nog niet over. Vandaag zijn de deuren van de stal erin gezet en via de stal zouden we de geiten heel makkelijk in de wei kunnen doen. Maar de vraag is dan ook: hebben we dan wel genoeg voer of moet er dan bijgekocht worden? Hoe zit het met ziektes en verschillende weersomstandigheden? En hoe houden we ze op het juiste perceel? Ze zijn wel heel makkelijk te verweiden (alles verschillende percelen liggen mooi bij elkaar), dus dat is wel positief. Alleen tot nu toe krijgen we steeds het advies om ze niet buiten te doen. Daarom willen we eerst alles opstarten en kijken hoe het gaat. Ook denk ik dat het belangrijk is om de geiten te leren kennen, zodat je eerder alert bent als er wat aan de hand is. Maar het is wel een droom hoor om geitjes in de wei te hebben. Als alles wat loopt kijken we verder! :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:07

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 07:21

Wat leuk om te lezen dat jullie geitjes dol zijn op ontsnappen :D Nou ja, leuk voor jullie is het niet, maar als lezer is het best vermakelijk :o

Ik herken het ook dat geiten van ontsnappen houden. En dan merk ik op de kinderboerderij dat de melkgeiten net een stapje erger zijn dan bijvoorbeeld landgeiten of nubische geiten.

Hier een filmpje van een Saanengeit die haar staldeur kan open maken! :)) Gelukkig zit er aan de andere kant nog een slot :D
https://www.facebook.com/kinderboerderi ... 013394915/

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:03

Haha ja volgens mij heb je daar inderdaad gelijk in, Spekkie.
Wij hadden een nubische en een ordinaire melkgeit en de melkgeit was altijd aan het ontsnappen en kapotmaken, terwijl de nubische als een dom schaap achter de (gesloopte) omheining te mekkeren :')

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 21:04

Bedankt Jeffrey voor die site! Lijkt wel wat op onze blog met die foto's. Ook erg interessant om te zien hoe hun het hebben, vooral met de stal en de voerhekken. Zoals ik het zie kunnen hun geiten ook mooi naar buiten kijken! Dat is wel gaaf! Lijkt een mooi systeem hoe zij het hebben. We denken er nu aan om dat in de toekomst ook ongeveer zo te doen. In de melkstal komt sowieso een groot raam. Als we eens bij jullie op bezoek gaan, wil ik daar ook zeker gaan kijken! :)

Spekkie: haha geweldig!! Wat zijn ze slim he! Hier hebben ze de sloten ook al door haha. Die hebben we dus ook al aangepakt. Eergisteren hadden we bij de kleinere geiten een balk weggehaald en ja hoor de helft van die stal (15 geiten) waren die avond ontsnapt haha. Lagen lekker bij de baal hooi te chillen toen we binnen kwamen 8-) . Ze hebben alles in de gaten wat je doet en dus ook wat je verandert.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 15:58

Hopelijk heeft iedereen fijne kerstdagen gehad en op naar een succesvol, sportief, gelukkig en gezond 2016!!!

Wij hebben kerst niet gevierd omdat we graag begin van de week de geiten in de nieuwe stal willen hebben. Mijn vriend heeft dus "eventjes" in een paar dagen al het hout om de stal heen gebouwd. Was even doorbikkelen, maar ik vind het goed gelukt! We hoeven nu alleen nog de voerhekken te maken, elektriciteit en de waterbakken erin. Dan is het opstrooien en geiten erin!! Ik zal kijken of ik het kan filmen wanneer ze de nieuwe stal in gaan deze week!

Ook is er al een groepje gescand op drachtigheid: 50 van de 65 die gecheckt zijn, zijn drachtig! Eind maart / begin april zullen we dus geitjes krijgen *\o/*

De stal (hier was ie nog niet helemaal af):

Afbeelding

De deuren aan de andere kant:

Afbeelding