Hoe baby gaan huisvesten in een co-ouderschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Hoe baby gaan huisvesten in een co-ouderschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:44

Bovendien zit je na een bevalling met je bloedende pijnlijke lijf en rothormonen niet te wachten op leuk vakantie spelen.
Je wilt gewoon in je eigen vertrouwde bed een potje kunnen janken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:46

Sizzle schreef:
Bovendien zit je na een bevalling met je bloedende pijnlijke lijf en rothormonen niet te wachten op leuk vakantie spelen.

Damn ,ik kijk nu al helemaal niet meer uit naar kinderen _O- :') Mooi verwoord haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:53

pmarena schreef:
Ik zit hier een ventje van 9 weken oud te melken :)

Het is bij iedereen natuurlijk anders, je situatie, karakter, mensen om je heen en vlak het verloop van je zwangerschap / bevalling / kraamtijd ook niet uit...het is mij echt enòrm tegengevallen :=

De eerste weken waren echt vreselijk afzien... nu wordt het gelukkig wat beter maar ik moet er niet aan denken om ook nog steeds te hebben moeten verhuizen, pffffft %)

Ik denk inderdaad dat je niet te moeilijk moet denken.

Je hebt een paar basis-gegevens die vaststaan, zullen we voor het gemak maar even zeggen.

- op 1 je wilt het beste voor je kindje
- jij mikt op een half jaar borstvoeding geven
- jij en de vader willen dat deze ook echt heel erg betrokken is
- vader wil absoluut niet samenwonen of iets dat er op lijkt

Als je hier vanuit gaat dan lijkt het me het beste dat je het eerste half jaar vanwege die borsvoeding 1 locatie kiest waar jij en de baby verblijven. Dit vanwege het beste voor de baby en dat steeds verhuizen gewoon echt gekkenwerk is. Je hebt een zekere rust en stabiliteit en dus die 3 R'en nodig om het een beetje te overleven als het niet allemaal super makkelijk gaat :)

De pappa wil jou niet een half jaar in zijn huis begrijp ik...? Dan wordt het dus jouw huis, heel simpel :j

Als hij ook voor het guppie wil zorgen en jou wil ondersteunen, zeker in de nachten, dan zal hij dus bij jou in huis moeten komen slapen. Geef hem een eigen kamer met bed, zoveel mogelijk eigen ruimte, en laat hem de nachten doen: baby verschonen, bij jou brengen voor een voeding, afburpsen en weer in bed leggen (als je dat niet gewoon zelf wilt doen, co-sleeper aan je bed is handig :j )

De vader kan dan overdag zijn eigen dingen (werk) in zijn eigen huis doen en helpt in de nachten, daarbij bouwt hij een band op met die uk waardoor het ook maar een kleine stap is om bij hem in zijn huis de nachten door te gaan brengen als je van die BV af bent :)

Jij kan dan besluiten af en toe te kolven zodat de pappa 's nacht een flesje kan geven, nog beter voor de band tussen die 2 en jij hebt een langer blokje slaap: win-win +:)+

En wie weet kan je wel afspreken dat de vader overdag ook even een uurtje op komt passen (en meteen wat te eten meebrengt ofzo) zodat jij even lekker ongestoord kan douchen..enzovoorts :)

Ik vind dit de beste bijdrage tot nu toe, geloof ik. +:)+ Dit lijkt mij een heel pragmatische, realistische en haalbare aanpak. Geeft rust voor de baby, geeft rust en steun voor jou als moeder en paps krijgt alle kans om een band op te bouwen. En het zorgt dat je samen er voor de baby bent, maar ook even afstand van elkaar kunt nemen als dat nodig is.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:59

Sizzle schreef:

Haha ja zeker!

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:00

Ik vind het prachtig dat jullie nu al samen naar een oplossing zoeken, maar ik kan er niets aandoen dat ik vooral de indruk heb dat jij een oplossing zoekt en je naar hem probeert aan te passen. Vind je hem nog steeds leuk en hoop je stiekem tegen beter weten in dat er alsnog een relatie ontstaat? Hoe je het ook wendt of keert, als jij met de baby de halve week naar hem gaat ben je toch praktisch aan het samenwonen. Meest praktische is dat de baby zeker het eerste jaar bij jou is, aangezien jij hem of haar toch moet voeden. Dan krijg je ook geen samenwoonpraktijken. Laat de vader zovaak mogelijk langs komen als hij wil, maar ga niet samenwonen als hij dat niet ziet zitten, ook geen halve week. Als hij wil helpen, komt hij maar logeren om jou soms een nachtje te ontlasten. Je kunt toch een bed bij de baby zetten? Ik vind dat hij zich ook wel aan jou kan aanpassen. Ook niet handig als één van jullie ene nieuwe liefde tegenkomt. Als de baby wat ouder wordt kan hij of zij een dagje uit logeren en dat kun je dan verder uitbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:01

Ayasha schreef:
pmarena schreef:
Wat dat betreft heb ik ook het idee dat het meer de mamma's zelf zijn die de eer naar zich toe trekken dat een baby hen het hardste nodig heeft :=

Als je borstvoeding geeft en het kleintje het meest in handen hebt en duidelijk de nr. 1 verzorger bent is dat ook nogal wiedes natuurlijk dat een kleintje dan het meest naar jou trekt / jij hem het beste kan troosten...

Ehm, nee, psychologisch gezien is zeker in de eerste levensjaren de band met de moeder van essentieel belang voor de verdere ontwikkeling van het kind.

Nee, dat klopt niet. Het gaat om de band met een 'primaire verzorger' bij hechting. Dat hoeft niet per se een moeder te zijn. Kan ook een andere persoon zijn. Man of vrouw maakt ook niet uit.

Maar het is wel meestal de praktijk dat de moeder de primaire verzorger is. Borstvoeding draagt daar natuurlijk aan bij. Omdat er hormonen worden aangemaakt die de hechting bevorderen, maar ook omdat het steeds door dezelfde persoon gebeurt en heel frequent (of je moet gaan kolven natuurlijk...)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:11

je moet je trouwens ook realiseren dat het 'samenwonen' ook alleen maar wat bijdraagt voor de baby als hij ook daadwerkelijk daar is als het kindje wakker is.
In hetzelfde huis zijn terwijl de baby toch ligt te pitten is niet nuttig voor het kindje. Wat dan wel weer prettig is, is als hij in die tijd voor jou kan koken of boodschappen doen. Dat scheelt een hoop stress.
Je zou dus ook gewoon kunnen afspreken dat je probeerd savonds na het werk nog even met zijn allen een uurtje door te brengen en in het weekend die uren waarin het kindje het meest bewust is van de omgeving.
Als het dan wat ouder is, kun je zorgen dat je savonds samen aan tafel eet.
Sommige vaders die wel gewoon thuis wonen zien hun kind ook niet meer dan dat uiteindelijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:23

Voor de meeste stellen in een stabiele relatie is een kind krijgen behoorlijk stressvol, als je dan gaat samenwonen zonder relatie in de hele pittige, slaapgebrek periode pfoe... Ik denk dat het jullie juist uit elkaar zal doen groeien. Dus lijkt mij veel fijner om beide een eigen plek te hebben. En qua heen en weer reizen, bedenk dan hoe je het wilt doen nadat je bevallen bent. Zo rationeel als je nu bent, kan zo ineens verdwenen zijn en alle plannen overboord als de kleine er is.

Samen eten is misschien wel goed haalbaar, helemaal als kindje wat ouder is. Etenstijd was bij ons thuis altijd echt gezinstijd en met daarbij ook echt aandacht voor elkaar :)
(Anders ook wel, maar met eten was iedereen bij elkaar op 1 plek€
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-05-15 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:24

Delphi schreef:
Ik vraag me af of er wel eens onderzoek is gedaan naar hechtingsproblematiek bij baby's/jonge kinderen die vanaf 10 weken leeftijd wekelijks 3, 4 of zelfs 5 volle dagen bij de kinderopvang doorbrengen en daar overdag dus ook slapen.
Doorgaans is een kinderdagverblijf een omgeving die drukker is dan thuis en die voor veel meer prikkels zorgt.
Veel moeders gaan immers na het bevallingsverlof weer weken en in België is het vrij voorkomend dat moeders weer 4 of 5 volle dagen terug gaan werken.

Ja, daar zijn onderzoeken naar gedaan. De uitkomst daarvan is niet zo best, voor een baby is dat eigenlijk geen geschikte plek. Het boek dat ik eerder noemde, 'Wat doen we met de baby' gaat daar oa over.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:31

safina schreef:
Nee, dat klopt niet. Het gaat om de band met een 'primaire verzorger' bij hechting. Dat hoeft niet per se een moeder te zijn. Kan ook een andere persoon zijn. Man of vrouw maakt ook niet uit.

Maar het is wel meestal de praktijk dat de moeder de primaire verzorger is. Borstvoeding draagt daar natuurlijk aan bij. Omdat er hormonen worden aangemaakt die de hechting bevorderen, maar ook omdat het steeds door dezelfde persoon gebeurt en heel frequent (of je moet gaan kolven natuurlijk...)

Dan nog staat de moeder in een aparte positie. Pasgeboren kinderen herkennen de stem, geur en hartslag van de moeder. Daar zijn ook onderzoeken naar gedaan. En aangezien dat kind net vanuit een warm vertrouwd nestje met voeding a volonte is afgeschoten naar een wereld waar het koud is, fel licht, ademen, eten op rantsoen is het beter om er enigszins vertrouwde factoren te behouden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:37

Weetje je kan tijdens je zwangerschap wel nadenken over dit en dat
Maar zeer waarschijnlijk als je echt daadwerkelijk bent bevallen en je fulltime mama bent zal het hele andere koek zijn dan je had verwacht ;)

Ik zou zelf zoiets hebben van baby blijft bij mij
en voor vader Is er een logeerkamer en de deur is 24/7 open en zal zoiezo lekker de eerste 3 maanden niet uit logeren gaan met baby en mocht hij de baby op bezoek willen nemen naar opa en oma kan je gewoon melk afkolven ect geeft jou ook wat meer vrijheid :j

Wie weet brengt het hebben van de baby jullie toch weer dichter bij elkaar kwa romantiek, maar zou toch ook er rekening mee houden met wat als hij op korte termijn een nieuwe relatie krijgt (kan zelfs al tijdens je zwangerschap gebeuren)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:42

Je bent nog niet eens geboren en nu ben je al een probleem..

Nog even terug gelezen:"een goed gesprek gehad"... "we hebben besloten er vol voor te gaan" ... even later "Hij is er gevoelsmatig niet aan toe" .. "wil wel helpen het kind op te voeden"... "wil absoluut niet samen wonen"...
Ach erm. :n

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:05

Jannepauli schreef:
Je bent nog niet eens geboren en nu ben je al een probleem..

Nog even terug gelezen:"een goed gesprek gehad"... "we hebben besloten er vol voor te gaan" ... even later "Hij is er gevoelsmatig niet aan toe" .. "wil wel helpen het kind op te voeden"... "wil absoluut niet samen wonen"...
Ach erm. :n

_/-\o_ _/-\o_

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 15:11

Heerlijk van die kortzichtige mensen.

Ik wil de mensen die wel mijn berichten goed gelezen en begrepen hebben bedanken voor de fijne inhoudelijke posts. Ben inmiddels met een pedagoog aan het PBen en ik verwacht dat Y en ik een oplossing gaan vinden die het beste is voor de baby, maar die ook voor ons allebei goed voelt.

Door posts zoals die van Jannepauli (waarvan ik de eerste geen probleem vond, maar deze laatste gaat me gewoon te ver) en Ankie heb ik weinig zin om dit topic nog te gaan lezen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:13

Super! Ik hoop dat jullie eruit geraken!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:16

Als ik sommige reactie's hier lees, denk ik dat het nooit goed is of dat het alleen goed is als de vader wel zijn verantwoordelijkheid financieel neemt, maar meer ook niet. Een bezoekje in de week en dat is het.

Ik vind het bewonderingswaardig van ts, dat ze zegt de baby evengoed en evenveel van haar is, als van haar ex vriend. En dat hij daarmee ook evenveel recht heeft om mee voor de baby te zorgen.
Dat er een regeling moet komen dat in het teken staat van de baby is vanzelfsprekend, maar wel met de mogelijkheid dat de vader van in het begin elke dag de kleine mag zien en mee verzorgen en ook kans krijgt om qualitytime door te brengen met de baby, onder hun 2.

Hoe kan er anders een band ontstaan tussen de baby en e vader? En later als de baby eens met de vader meegaat, problemen hebben omdat hij hem niet goed kent. En dan is het natuurlijk gemakkelijk om te zeggen, ja, kind wilt niet bij vader, hij moet er niet heen, hij heeft zijn moeder nodig. Dan heb je het in mijn ogen zelf gecreëerd.

Dus ts, hoedje af, dat je met alles rekening houd en niemand buitensluit.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:18

Liselot schreef:

Ik wil de mensen die wel mijn berichten goed gelezen en begrepen hebben bedanken voor de fijne inhoudelijke posts. Ben inmiddels met een pedagoog aan het PBen en ik verwacht dat Y en ik een oplossing gaan vinden die het beste is voor de baby, maar die ook voor ons allebei goed voelt.

Door posts zoals die van Jannepauli (waarvan ik de eerste geen probleem vond, maar deze laatste gaat me gewoon te ver) en Ankie heb ik weinig zin om dit topic nog te gaan lezen.

Maar ze hebben wel gelijk.
Ik zal ook wel van het oude stempel zijn, maar zo zie ik het wel.
Hoe kun je nou een kind op de wereld zetten als je zelf nog niet uit bent.
Mensen denken zo makkelijk, maar wie is straks de dupe: het kind.
Die wordt van hot naar her gesjouwd.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:22

Ik ga mijn mening over je plannen nier uiten, daar heb je er al genoeg van gehad en ook de mijne wordt hier en daar genoemd.

Ik wou alleen well zeggen dat ik vermoed dat je wel allemaal hele mooie plannen kan willen maken (hoe mooi en geschikt of slecht en ondoordacht deze ook mogen zijn), zodra je kind er eenmaal is krijg je pas het volledige gewicht van de situatie onder ogen.

Dit kan voor iedereen anders zijn en ik vermoed daarom ook dat het misschien het beste is je op verschillende scenario's voor te bereiden, zodat je flexibel en voorbereid bent als het moment daar is. Wat je kind exact nodig gaat hebben en hoe jullie persoonlijke situatie buiten het kind om is als het geboren wordt weet je nog niet.

Ik wil je wel oprecht feliciteren en heel veel sterkte en wijsheid wensen bij het maken van deze beslissingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:26

vrouwke schreef:
Liselot schreef:

Maar ze hebben wel gelijk.
Ik zal ook wel van het oude stempel zijn, maar zo zie ik het wel.
Hoe kun je nou een kind op de wereld zetten als je zelf nog niet uit bent.
Mensen denken zo makkelijk, maar wie is straks de dupe: het kind.
Die wordt van hot naar her gesjouwd.

Dit vind ik dan wel weer erg aanvallend, ts geeft aan zeer ongepland zwanger te zijn maar probeert er absoluut het beste van te maken getuige haar inspanningen. Abortus is ook een oplossing maar daar kiest ze niet voor, het kindje is blijkbaar ongewenst maar zeer welkom. En daar neem ik mijn petje diep voor af. Natuurlijk is het niet slim om zwanger te worden maar mensen hebben niet alles in de hand en om dan nu maar te zeggen, dat ze gemakkelijk denkt en waarom ze een kind op de wereld zet?? Ze is zwanger, neemt haar verantwoording en probeert het juiste te doen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 15:27

Bigone: Het kindje is niet ongewenst, echter wel ongepland ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:28

Zij blij dat ts er tenminste over nadenkt, over de mogelijkheden, zij is ook wel slim genoeg om te beseffen ( en ze heeft dat ook zelf al aangehaald) dat op het moment zelf het nog anders kan verlopen.
Genoeg andere mensen die hier niet over nadenken en denken dat het allemaal vanzelf wel in orde komt.
Die zal hier dan de commentaar krijgen dat ze beter over alles moet nadenken, het is eigenlijk dus nooit goed.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:35

Goof schreef:
Ik snap zijn reactie wel eigenlijk.
Een kind samen opvoeden moet kunnen, maar jullie zijn geen partners, dus dan moet je ook niet willen samenwonen of iets dat daar dichtbij in de buurt komt. Je behoudt tenslotte je eigen leven en zal in de toekomst wellicht allebei met een nieuwe partner thuiskomen.
Succes.

Ik begrijp hem heel goed, want jullie zijn niet verliefd op elkaar en zijn geen vriend/ vriendin of man/ vrouw van elkaar en alleen "slechts" goede vrienden van elkaar dat in verwachting is van een kind waarvan jullie beiden de ouders ervan zijn.

Dan zou ik ook niet willen gaan samenwonen en had het zelf zo opgelost:

Ik ben de moeder en zorg zelf voor het kind, vader van kind betaald mee met het kind en mag het kind altijd zien etc. maar kind woont bij de moeder, later als het ouder wordt kan het eventueel zelf gaan kiezen bij wie het wil gaan wonen en of kiezen voor om en om in de vorm van Co-ouderschap.
Klaar.

Niet ingewikkelder gaan maken dan dat het is, ook ivm de huisdieren.

Want hij kan verliefd worden en of jij en dan pas zitten jullie echt met een groot problemen en gedoe met de partners.

Gewoon lekker je eigen woning houden en daar blijven wonen en hij de zijne en daar lekker blijven wonen.

Gefeliciteerd, leuk dat jullie beiden het kind wel als welkom zien en er vol voor gaan en dat gaat echt goed komen omdat jullie beiden wel voor het kind willen gaan en er goed voor willen gaan zorgen.

Succes en veel geluk ermee.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:39

Als eerste van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Miss heb ik er al overheen gelezen, maar is het geen idee dat hij gewoon bij jullie logeert waar nodig? :)

Wekelijks heen en weer lijkt mij persoonlijk niet handig en zal opbreken!

Verder heb ik respect voor jou en je goede vriend! Het is geen ideale situatie, maar zoals ik lees staan jullie er beide met vol vertrouwen in en ik denk dat jullie echt wel een manier vinden die voor jullie drie geschikt is!

Succes en geniet van de zwangerschap!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:45

Er worden iedere dag baby's geboren waar minder over nagedacht is. TS en vriend spreken uitbreid met deskundigen en elkaar, en nu krijgt ze een bak aan veroordelingen over zich heen. Van je ' collega-moeders' moet je het duidelijk niet hebben :-(

De situatie is er, is anders dan standaard, en naar mijn idee probeert de TS er het beste van te maken. Tijd zal leren hoe het verder loopt. En er zullen vast plannen gemaakt worden die aangepast moeten worden als het kindje er is. Maar dat is bij andere nieuwe ouders niks anders hoor.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:45

Het wekelijks heen en weer brengt juist een hoop onrust en gedoe mee, dat zeggen de anderen hier ook.
Zou ik ook niet doen.

Kind krijgt er niks van mee, want als het ouder wordt kan het zelf bepalen hoe en wat ie wil.
Het welzijn van het kind staat voorop en dat zit bij jullie wel goed.

Gewoon lekker genieten van je zwangerschap.............