Wat vinden jullie van zelfmoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:49

Heel gevoelig onderwerp zo te lezen.
Meningen en inzichten zijn vaak gebaseerd op wat mensen hebben meegemaakt of niet hebben meegemaakt.
Ik kan denk ik wel zeggen dat ik over dit onderwerp geen stellige mening heb. Sommige zelfdodingen vind ik egoistisch maar dan met name door de manier waarop het gedaan is. Sommige zelfdodingen kan ik begrijpen. In mijn ogen is het niet zwart wit. Maar kan me wel weer heel goed voorstellen dat andere mensen hier wel een stellige mening over hebben.
De vraag was toch ook hoe mensen over zelfmoord denken? Ieder zijn mening dus!

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:50

Zoe_97 schreef:
UhNee schreef:

Klopt, maar degenen die zeggen dat ze het egoïstisch vinden want 'papierwerk, vertraging van de trein' oid hebben duidelijk nooit zo diep gezeten.

dat weet jij niet... wat een domme kortzichtige reactie is dat !

Een domme kortzichtige reactie??? IK vind de opmerking zelfmoord is 'egoïstisch' onzettend kortzichtig en zelfs dom! Zo'n hard klotewoord gebruiken voor iets dat ZO diep gaat vind ik verschrikkelijk triest!!! Het is niet zo zwart wit!!! Iemand met zelfmoordgedachten zal NOOIT zeggen dat zelfmoord egoïstisch is! Dit is zo'n ontzettend gevoelig, moeilijk onderwerp waarover je imo pas over mee kan praten als je het van dichtbij hebt meegemaakt.... Doet me echt pijn om te lezen dat mensen het egoïstisch vinden, echt.[/quote]
Maar jij weet toch niet waarom die mensen die woorden kiezen. Ik heb ook enorm diep gezeten na enkele gebeurtenissen. Ik heb met die gedachten gezeten, en ja ik vind dat egoïschtisch. Dus om zomaar te zeggen dat mensen daar geen ervaring etc mee hebben kan niet...[/quote]
Klopt, daarom voelt het ook als een taak om hier te reageren. Hopelijk gaan die mensen nadenken over hun woorden, hoe erg het kan zijn om te lezen voor sommigen onder ons. Maar je vond je zelf egoïstisch? Terwijl je dus ook weet hoe afgrijselijk kan zijn? Terwijl je weet dat die gedachten er niet zomaar zijn, dat je er in feite niks aan kan doen? Meiske toch :'( dat vind ik echt heel verdrietig en dat meen ik.

Felicxa

Er wordt zo makkelijk gedaan over depressie hier. "Accepteer de hulp gewoon, die psycholoog maakt je wel weer even beter." Dat werkt niet zo. Echt niet. Ik vind het echt rot voor mensen die trauma's oplopen door springers oid, ik keur het zeker niet goed om mensen die niet eens met jou te maken hebben mee te trekken in een afschuwelijke gebeurtenis maar de respectloze reacties die ik in dit topic heb gelezen... Ik voel me er helemaal naar van.

Mensen plegen echt geen zelfmoord voor de lol, de meeste zijn gewoon ziek. Je kan fysiek ziek zijn, maar ook mentaal. Maar dat is volgens sommige niet echt ziek zijn. Natuurlijk heb je hulp nodig, maar hulpverleners, artsen, of psychologen kunnen ook niet toveren. Mensen die hulp nodig hebben durven er soms niet eens om te vragen.

We zijn ook niet meer bij de vraag "Wat vind ik van zelfmoord?" maar bij de vraag "wat vind ik van de manier waarop zelfmoord gepleegd wordt?".
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 13-05-15 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

uggy

NatasjavE schreef:
Zelfmoord is verre van egoïstisch.

Zelfmoord is de meest ernstige uitingsvorm van de ziektes zoals bijvoorbeeld depressie en schizofrenie.

Zelfmoord ten gevolge van een ernstige psychiatrische ziekte egoïstisch noemen is net zoiets als dood gaan aan de gevolgen van een hartaanval egoïstisch vinden.

En ja, deze psychiatrische ziektebeelden zijn gewoon lichamelijke aandoeningen. De werking van de neurotransmitters in je hoofd is uit balans.

Mooi gezegt.. +:)+

Appelflapje

Moderatoropmerking:
Ik begrijp dat het een heel gevoelig onderwerp is, maar ik wil jullie wel verzoeken om de discussie netjes te houden en op de bal te blijven spelen. Wanneer je het niet met iemand eens bent, richt je dan op de mening en niet op de persoon zelf. Alleen op die manier is het mogelijk dit onderwerp op een respectvolle wijze te bespreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:51

Delphi schreef:
Jeetje Zoe_97 eerst ga je mij woorden in de mond leggen en nu [naam]!? Ik lees nergens dat [naam] die betreffende persoon een sterk persoon vindt. Wat kun jij woorden goed verdraaien zeg. Op die manier kun je aan alle uitspraken wel een volledig andere draai geven.
Nou inderdaad! Mijn bek viel open. _O-

Anoniem

Lara_Silver schreef:
Laatst nog 4 uur vertraging gehad omdat iemand op het spitsuur voor de trein sprong.

Ik vind het pas egoïstisch als je je druk maakt om 4 uur vertraging, terwijl er net een mensenleven is ontnomen en een ander leven waarschijnlijk is getraumatiseerd.

nuscaniels

Letterlijk is egoisme voor jezelf kiezen en niet rekening houden met anderen. In die zin is het toch egoistisch, degene die het doet kiest voor zichzelf omdat hij/zij geen andere optie ziet.
Zouden ze rekening moeten houden met hoe het voor de nabestaanden is dan kunnen ze ook niet voor zichzelf kiezen.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:52

Zoe_97 schreef:
ik verdraai je woorden niet.... je zegt dat je mensen die zelfmoord plegen sterke personen vind, en dat is exact wat hij gedaan heeft...
Maar om nou alle uitzonderingen aan te halen... Zo zou je ook kunnen zeggen dat KBK zelfmoordbomaanslagen goedkeurt, maar ook dat lijkt me niet aan de orde en ook niet relevant in de discussie.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:52

Precies wat Natasja zegt. Iemand is ziek (betekenis van gezond is als iemand zich zowel lichamelijk als geestelijk gezond voelt). Er worden hier wel sterke meningen gezegd, maar ooit nagedacht hoe en wat er allemaal schuilt achter zo'n persoon? Met hulp is niet alles gezegd. Las ergens dat men zielig wil doen en daarom geen hulp vragen. Eenzijdig gezegd. Hoe zit het met de mensen die al wel hulp krijgen?

Zoe, zie jij iemand met psychische problemen als gezonde personen?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:53

uggy schreef:
NatasjavE schreef:
Zelfmoord is verre van egoïstisch.

Zelfmoord is de meest ernstige uitingsvorm van de ziektes zoals bijvoorbeeld depressie en schizofrenie.

Zelfmoord ten gevolge van een ernstige psychiatrische ziekte egoïstisch noemen is net zoiets als dood gaan aan de gevolgen van een hartaanval egoïstisch vinden.

En ja, deze psychiatrische ziektebeelden zijn gewoon lichamelijke aandoeningen. De werking van de neurotransmitters in je hoofd is uit balans.

Mooi gezegt.. +:)+

Inderdaad! Doet me goed om te lezen. Het is zo'n ontzettend lastig onderwerp. Depressie, stoornissen ed zijn dodelijke ziektes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:53

nuscaniels schreef:
Letterlijk is egoisme voor jezelf kiezen en niet rekening houden met anderen. In die zin is het toch egoistisch, degene die het doet kiest voor zichzelf omdat hij/zij geen andere optie ziet.
Zouden ze rekening moeten houden met hoe het voor de nabestaanden is dan kunnen ze ook niet voor zichzelf kiezen.

Is het wel eens bij je opgekomen dat mensen misschien zelfs kunnen denken dat ze hun omgeving in zoverre tot lást zijn, dat ze niet meer doorhebben dat het voor de nabestaanden verschrikkelijk is? Dat ze misschien zélfs wel zo ver heen zijn, dat ze denken dat het misschien wel beter is voor iedereen, als ze er niet meer zijn?

Je kan er helemaal niet over oordelen dat iemand die zelfmoord pleegt per definitie geen rekening houdt met anderen. Zo'n oordeel getuigt mijn inziens nogal van kortzichtigheid. (en nu hoop ik dat de bokt modjes mijn mening eens laten staan ipv te verwijderen }:0 )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-15 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:54

Ik vind het ontzettend triest, dat mensen met iets rondlopen wat ze zoveel doet dat ze niet meer willen. (en het vaak niet met andere durven delen)
Egoïsme vind ik het niet, ik denk dat je niet eens meer ziet dat er mensen zijn die veel van je houden.. (En de mensen die het zien gebeuren/je vinden etc.)

Ik heb héél dichtbij iemand die een poging heeft gedaan en egoïsme is echt absoluut geen moment in mij opgekomen :n Ik vind het verschrikkelijk dat ze zich blijkbaar zo klote voelde dat ze geen uitweg zag en dat probeerde, dat is echt het ergste waar ik ooit achter ben gekomen.

Ik vind dan eerder mezelf egoïstisch omdat ik het niet doorhad dan haar omdat zij zelfmoord wilde plegen.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 13-05-15 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:54

nuscaniels schreef:

Mag ik hier even advocaat van de duivel spelen?
Is het van de nabestaanden niet egoistisch om te verwachten dat iemand zeer zwaar blijft lijden, omdat zij geen pijn willen ervaren na een zelfmoord.

Wil niet zeggen dat ik het helemaal met het bovenstaande eens ben, maar wil je wel even laten zien dat je het ook vanaf de andere kant kunt bekijken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:55

Heb juist nog een artikel in de krant gelezen dat een man gegrepen is door een trein omdat hij een vrouw wou redden die voor de trein sprong.
Resultaat: man dood, vrouw niet.
Misschien cru, maar van mijn part zou de vrouw daar wel voor vervolgd mogen voor worden.

Hetzelfde met de man die een kindje met een schroevendraaier in haar oog stak, recht door haar hersenen (was een kindje dat in de creche kwam waar ik werk), kindje is voor de rest van haar leven blind aan haar oog en heeft schade aan de hersenstam, zwijg nog van het trauma dat ze heeft opgelopen.
Dader is geinterneerd, ouders krijgen geen proces, geen schadevergoeding voor de hoge medische kosten en de dader loop binnen een paar jaar terug vrij rond, zoals het was bij zijn vorige aanval op een weerloos oud vrouwtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:56

chanel1985 schreef:
Hetzelfde met de man die een kindje met een schroevendraaier in haar oog stak, recht door haar hersenen (was een kindje dat in de creche kwam waar ik werk), kindje is voor de rest van haar leven blind aan haar oog en heeft schade aan de hersenstam, zwijg nog van het trauma dat ze heeft opgelopen.
Dader is geinterneerd, ouders krijgen geen proces, geen schadevergoeding voor de hoge medische kosten en de dader loop binnen een paar jaar terug vrij rond, zoals het was bij zijn vorige aanval op een weerloos oud vrouwtje.

En dit heeft te maken met zelfmoord, omdat ?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:57

Delphi schreef:
Jeetje Zoe_97 eerst ga je mij woorden in de mond leggen en nu KoudBloedKim!? Ik lees nergens dat KBK die betreffende persoon een sterk persoon vindt. Wat kun jij woorden goed verdraaien zeg. Op die manier kun je aan alle uitspraken wel een volledig andere draai geven.

nee ik leg geen woorden in de mond.. ik trek de lijn van haar uitspraak door...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:57

Dribbel schreef:
lieveli schreef:
Ik weet niet of dat argument valide genoeg is. En wat ik al eerder aanhaalde, psychiatrie is geen exacte wetenschap en dat daar grove fouten gemaakt worden zoals Shadow aanhaalde, neem ik aan voor waar.

Maar die kliniek is slechts 1 hit van de velen als je op google zoekt. Ik heb er geen ervaring mee behalve dan een documentaire over een meisje dat zich met behulp van één van die instanties het leven ontneemt. In overleg met intimi, na afscheid te hebben genomen.

In mijn ogen was het argument niet valide genoeg en ik vraag me af waarom je het gebruikte als je niet weet of het valide genoeg is (maar misschien is dat offtopic). Het is zeker geen exacte wetenschap, waardoor het makkelijker is om foute diagnoses te stellen, maar dat gebeurd ook als het om lichamelijke zorg gaat (in mindere mate misschien). Je moet daarom ook erg voorzichtig zijn met zo'n diagnose en de levenseinde kliniek moet dus zeer streng zijn als het gaat om lijden door psychische aandoeningen. Begrijpelijk, maar daardoor geen sluitend argument.

Het is misschien maar 1 van de hits, maar wel een van de legale. Zodra je iemand namelijk helpt met zelfmoord (en dat is geen legale euthanasie) ben je mede verantwoordelijk en voor de wet illegaal bezig. En als je zelf zelfmoord wil plegen, en als je van de wet geen euthanasie mag plegen, dan kom je aan methodes die minder 'mooi' zijn.

Oh we praten langs elkaar heen. Ik had het over jouw argument m.b.t. de eisen om in aanmerking te komen en niet over dat van mezelf. Ik zou natuurlijk geen argumenten gebruiken die ik niet valide vind. Het wordt nu een nogal warrig verhaal.

En legaal of illegaal. Ik heb liever dat iemand zich illegaal met medicatie om zeep helpt dan voor het oog van wie dan ook. Jij niet?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:58

Zoe_97 schreef:
Delphi schreef:
Jeetje Zoe_97 eerst ga je mij woorden in de mond leggen en nu KoudBloedKim!? Ik lees nergens dat KBK die betreffende persoon een sterk persoon vindt. Wat kun jij woorden goed verdraaien zeg. Op die manier kun je aan alle uitspraken wel een volledig andere draai geven.

Ik citeer: "dus jij vind..." Wat trouwens ook verkeerd gespeld is. :')

Sorry maar je banketstaaf jezelf nu compleet vast. :')

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:58

Zoe_97 schreef:
Naar een uitzondering, wat in mijn ogen niet bijdraagt aan het voeren van een constructieve discussie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:59

Jongens, ik ben niet paranormaal begaafd maar ik voel een slotje naderen :')

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:59

Zoe_97 schreef:
Delphi schreef:

mischien op de verkeerde manier, ik vind zelfmoord in de meeste gevallen geen egoïsme, uiteraard wel die van dat vliegtuig, daar vroeg ik me af (en nog steeds vraa) kon hij niet een paar uur wachten en eeen fles terpetine kopen ofzo en die naar binnen werken

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:01

chanel1985 schreef:
Heb juist nog een artikel in de krant gelezen dat een man gegrepen is door een trein omdat hij een vrouw wou redden die voor de trein sprong.
Resultaat: man dood, vrouw niet.
Misschien cru, maar van mijn part zou de vrouw daar wel voor vervolgd mogen voor worden.

In het eerste geval vind ik niet dat de vrouw vervolgd zou moeten worden. Het is niet haar schuld dat die man haar wilde redden.
En wat heefr het tweede geval met zelfmoord te maken?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:02

In dit topic gaat het constant over psychiatrische ziekte, die man heeft ook psychiatrische problemen.
Is een vergelijk die ik stel, dat het naar mijn gedacht, niet alles excuseert en het goed maakt.

Zelfmoord is ook moord, in die zin, moord op u eigen en misschien ook op andere mensen, zoals bv een treinchauffeur die daardoor zo'n trauma heeft opgelopen, dat die daar psychiatrisch ziek is van geworden, met alle gevolgen van dien.

Nogmaals, ieder doet wat hij wil, neem enkel andere mensen (levens) er niet in mee.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 13-05-15 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:02

lieveli schreef:
Jongens, ik ben niet paranormaal begaafd maar ik voel een slotje naderen :')

:Y)