Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Sizzle schreef:MacavityL,
Dat geldt dan alleen voor somatische mutaties (Dus niet in de geslachtscellen).
). Unseen schreef:Dit is inderdaad een heel interessante discussie. Ik heb dit topic vlug doorgelezen en ik hoop hiermee ook een kleine bijdrage te doen. Ik heb net een semester Seksuologie gevolgd, waarin dit ook aan bod kwam.
Citaat:
"Studies naar de etiologie van homoseksualiteit hebben zich in eerste instantie geconcentreerd op biologische verklaringen. Voor mannen is er enige evidentie dat genetische invloeden van belang zouden kunnen zijn, maar voor vrouwen is die evidentie schaars. Ook wordt wel een biologisch effect van prenatale blootstelling aan hormonen verondersteld, in het geval van vrouwelijke homoseksualiteit aan androgenen.
Samenhangend hiermee vormt het 'inversiemodel' een relatief 'oude' invalshoek; de hypothese dat homoseksuele mannen in vergelijking met heteroseksuele mannen vrouwelijker zouden zijn en lesbische vrouwen in vergelijking met heteroseksuele vrouwen juist mannelijker. In samenhang met de grote diversiteit in 'mannelijkheid' dan wel 'vrouwelijkheid' tussen homoseksuelen onderling, is deze hypothese moeilijk in zijn volle breedte houdbaar. Niettemin is er vooral onder homoseksuele mannen en, in mindere mate, ook onder lesbische vrouwen meer gender nonconformity vastgesteld, zowel tijdens de kindertijd als op sommige aspecten tijdens het volwassen leven, in professionele en vrijetijdsinteresses, lichaamsbewegingen en spraakpatronen.
Maar de relatie tussen mannelijkheid en lesbische en tussen vrouwelijkheid en homoseksuele identiteit bij mannen is complex, contextafhankelijk en historisch en cultureel variabel. [...] Meer dan voorheen moeten we aannemen dat de vrouwelijke ontwikkeling tot een hetero- dan wel homoseksuele voorkeur (en alle vormen daartussen) verschilt van de mannelijke ontwikkeling tot hetero- of homoseksualiteit."
Gijs, L., Gianotten, W.L., Vanwesenbeeck, I., Weijenborg, P.T.M. (2009). Seksuologie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Wat ik dus begrijp is dat er nog steeds volop onderzoek gedaan wordt en dat ze het simpelweg nog niet met zekerheid kunnen zeggen. Wel is er dus een duidelijk verschil in vrouwelijke homoseksualiteit en mannelijke homoseksualiteit en in de ontwikkeling van beide. De evidentie dat mannelijke homoseksualiteit erfelijk bepaald zou zijn is sterker dan die voor vrouwelijke homoseksualiteit.
In dit boek staat verder nog heel veel over de invloed van de omgeving, opvoeding en overige gender diversiteit, maar dat zal ik later even opzoeken.
Hoe dan ook, erg interessant en ik hoop hier in mijn studie nog meer mee bezig te kunnen zijn.
Ik speelde vroeger ook niet met poppen. Wel met barbie's
Het zou mooi zijn als men er niet zo mee bezig is en gewoon doet wat hij/zij leuk vindt.Shadow0 schreef:Maar tegelijkertijd... de transgender kinderen typeren zich op een hele stereotype manier: de meisjes willen jurkjes en roze en barbies, en de jongens willen stoer zijn en willen geen lang haar. Maar dan vraag ik me af, waarom zijn dat de dingen die je tot jongen of meisje maken? Veel van die dingen zijn toch vooral cultureel en niet fysiek?
Sammie schreef:Nou, het zal je vast niet verbazen dat daar natuurlijk ook veelvuldig onderzoek naar is gedaan en dat dat dus redelijk weinig met opvoeding of pushen te maken heeft. Wat dus wel altijd gedacht wordt (en tuurlijk zijn er ouders die extra in het stereotiepe blijven hangen, maar goed). Heb het hier dus niet over roze versus blauw maar echt over specifiek speelgoed. poppen versus auto's bij wijze van. Kinderen hebben op dit leeftijd ook zelf al een voorkeur, waarbij transgenders (homo's een van de twee weet het niet meer zo) liever de poppen pakten. Is al weer jaren geleden, maar was rete interessant. Zeker omdat men er gewoon echt vanuit ging dat cultuur een grote invloed heeft op speelgoed van kinderen. Zo ook het jongetje dat als meisje werd opgevoed, maar die wilde helemaal niet met poppen spelen! En meisjeskleding ook niet.
Anoniem schreef:Ik heb wel eens gedacht... Tegenwoordig gaan veel vrouwen aan de pil nadat ze bevallen zijn maar nog wel borstvoeding geven. De gyn bood hem mij ook aan, 6 weken na de bevalling. Zouden die hormonen van de pil via de borstvoeding misschien invloed kunnen hebben op het ontwikkelde jongensbrein?
En sojaproducten, BPA, enz. Combinatie van alles samen... ??
Unseen schreef:Dat klopt inderdaad, het heeft lang niet altijd met opvoeding te maken. Veel transgender kindjes zijn vroeger als meisje opgevoed, omdat dit toen ter tijd makkelijk gevonden werd. Sommige van deze meisjes hadden echter inwendige testis en waren genetisch jongen (ondanks het ontbreken van de externe genitalia). Zij hadden, ondanks dat zij werden opgevoed als meisje, inderdaad meer voorkeur voor jongensspeelgoed.
Anoniem schreef:Is er maar 1 pil die dan voorgeschreven wordt? ( ik heb meteen nee gezegd en verder niet gevraagd of gekeken).
Sammie schreef:Marketing speelt in op behoefte, zij creëert haar niet.
Citaat:MHet ligt vervolgens aan de ouders wat ze er mee doen. Transgenderkinderen zijn in de flinke minderheid, dus 'heel veel kinderen' voelen zich prima thuis in de indeling die er is.
Citaat:Als ouder zijnde kun je speelgoed kopen voor je kinderen, zij zijn verantwoordelijk waar het kind meespeelt.. Thuis (!) Elders is het een heel ander verhaal. Maar tegenwoordig is het al heel snel en heel vroeg wat wil je voor je verjaardag. Die en die pop mamma (of dat lego) en dan wordt dat gekocht.
Citaat:Waarom een kind dan dwingen in iets dat er van nature dus niet in zit, omdat er een hele kleine minderheid is die niet met een pop wil spelen, maar met een auto'otje...
Citaat:Ten eerste vraag ik mij werkelijk af hoeveel ouders hun dochter richting een pop duwen als dat kind met lego wil spelen dat voor handen is.
Citaat:Die willen alleen geen politieboot of brandweerauto bouwen, maar die willen een vrouwelijk poppetje etc..
Citaat:Ik vind trouwens persoonlijk lego helemaal geen typisch jongensspeelgoed, dus imo past dat prima in 'kinderspeelgoed' afdeling. En zo zijn er nog wel meer speelgoed dingetjes die prima bij jongens en meisjes passen. Dat soort speelgoed is er dus gewoon al.
) . Shadow0 schreef:Ipv "Wat vind je leuk om mee te spelen?" (De neutrale, onbevooroordeelde versie.)
Als je dat vraagt aan een kind lopen ze negen vd tien keer naar seksebepalend speelgoed. Meisje zal vaak naar poppen (of make up of noem maar op) lopen, jongens naar jongenspeelgoed. Als je echter een meisje hebt dat lego wil dan moet je dat dus imo ook zo laten doen. Dan koop je dat.