Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:13

MacavityL,
Dat geldt dan alleen voor somatische mutaties (Dus niet in de geslachtscellen).

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:35

Sizzle schreef:
MacavityL,
Dat geldt dan alleen voor somatische mutaties (Dus niet in de geslachtscellen).

:j
Zijn dan voornamelijk copy number variations (CNVs). Geven meestal geen effect maar kunnen mogelijk (naast omgevingsfactoren) wel een verklaring zijn waarom schizofrenie en autisme voor kunnen komen bij één van een tweeling en niet de ander.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:56

Maar zeker bij autisme zijn er ook wel erg veel aanwijzingen dat het beinvloed wordt door omgevingsfactoren (en dan bedoel ik niet zozeer opvoeding alswel voeding, infecties, dat soort dingen.) Invloed op de genexpressie en epigenetica dus, en vervolgens op de ontwikkeling van (oa) het zenuwstelsel.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:21

Autisme en schizofrenie zijn inderdaad goede voorbeelden (al zijn er meerdere, waaronder ook MS) waar meerdere genen met klein effect, CNVs, epigenetics en omgevingsfactoren een rol spelen.

Voor MS (sorry, begin af te dwalen van het hoofdonderwerp) zijn meerdere genen gevonden die de kans op de ziekte vergroten. Eén allele vergroot de kans op ziek worden met 3x. Ben je homozygote voor dit allele, is de kans zelfs 7x zo groot (dan mensen die deze gencombinatie niet hebben). Echter zijn er ook mensen die niet ziek zijn (of zullen worden) die dit gen hebben. Er speelt dus meer mee. Zo is gevonden dat EBV (Epstein-Barr virus) ook een rol speelt. 100% van MS patienten is hier drager van, echter ook een groot deel van de gezonde (niet MS) bevolking. Roken verhoogt ook het risico, maar niet iedereen die rookt krijgt MS. Zelfs waar op de wereld je de eerste 15 jaar hebt gewoond (lattitude) speelt een rol, maar wederom niet bij iedereen. Hormonen spelen ook nog een rol, vrouwen hebben een 2x groter risico op het krijgen van MS dan mannen. Etc etc etc.

Het merendeeld van ziekten, stoornissen maar ook bij voorkeuren zoals homosexualiteit (al impliceer je met het woord voorkeur dat je een keuze hebt) zal het een ingewikkeld samenspel van poly(epi)genetica, hormonen, en omgevingsfactoren in de breedste zin van het woord zijn (en dan nog zal ik nog wel wat vergeten :D).

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:51

Dit is inderdaad een heel interessante discussie. Ik heb dit topic vlug doorgelezen en ik hoop hiermee ook een kleine bijdrage te doen. Ik heb net een semester Seksuologie gevolgd, waarin dit ook aan bod kwam.

Citaat:
"Studies naar de etiologie van homoseksualiteit hebben zich in eerste instantie geconcentreerd op biologische verklaringen. Voor mannen is er enige evidentie dat genetische invloeden van belang zouden kunnen zijn, maar voor vrouwen is die evidentie schaars. Ook wordt wel een biologisch effect van prenatale blootstelling aan hormonen verondersteld, in het geval van vrouwelijke homoseksualiteit aan androgenen.
Samenhangend hiermee vormt het 'inversiemodel' een relatief 'oude' invalshoek; de hypothese dat homoseksuele mannen in vergelijking met heteroseksuele mannen vrouwelijker zouden zijn en lesbische vrouwen in vergelijking met heteroseksuele vrouwen juist mannelijker. In samenhang met de grote diversiteit in 'mannelijkheid' dan wel 'vrouwelijkheid' tussen homoseksuelen onderling, is deze hypothese moeilijk in zijn volle breedte houdbaar. Niettemin is er vooral onder homoseksuele mannen en, in mindere mate, ook onder lesbische vrouwen meer gender nonconformity vastgesteld, zowel tijdens de kindertijd als op sommige aspecten tijdens het volwassen leven, in professionele en vrijetijdsinteresses, lichaamsbewegingen en spraakpatronen.
Maar de relatie tussen mannelijkheid en lesbische en tussen vrouwelijkheid en homoseksuele identiteit bij mannen is complex, contextafhankelijk en historisch en cultureel variabel. [...] Meer dan voorheen moeten we aannemen dat de vrouwelijke ontwikkeling tot een hetero- dan wel homoseksuele voorkeur (en alle vormen daartussen) verschilt van de mannelijke ontwikkeling tot hetero- of homoseksualiteit."
Gijs, L., Gianotten, W.L., Vanwesenbeeck, I., Weijenborg, P.T.M. (2009). Seksuologie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Wat ik dus begrijp is dat er nog steeds volop onderzoek gedaan wordt en dat ze het simpelweg nog niet met zekerheid kunnen zeggen. Wel is er dus een duidelijk verschil in vrouwelijke homoseksualiteit en mannelijke homoseksualiteit en in de ontwikkeling van beide. De evidentie dat mannelijke homoseksualiteit erfelijk bepaald zou zijn is sterker dan die voor vrouwelijke homoseksualiteit.
In dit boek staat verder nog heel veel over de invloed van de omgeving, opvoeding en overige gender diversiteit, maar dat zal ik later even opzoeken.

Hoe dan ook, erg interessant en ik hoop hier in mijn studie nog meer mee bezig te kunnen zijn.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:48

Unseen schreef:
Dit is inderdaad een heel interessante discussie. Ik heb dit topic vlug doorgelezen en ik hoop hiermee ook een kleine bijdrage te doen. Ik heb net een semester Seksuologie gevolgd, waarin dit ook aan bod kwam.

Citaat:
"Studies naar de etiologie van homoseksualiteit hebben zich in eerste instantie geconcentreerd op biologische verklaringen. Voor mannen is er enige evidentie dat genetische invloeden van belang zouden kunnen zijn, maar voor vrouwen is die evidentie schaars. Ook wordt wel een biologisch effect van prenatale blootstelling aan hormonen verondersteld, in het geval van vrouwelijke homoseksualiteit aan androgenen.
Samenhangend hiermee vormt het 'inversiemodel' een relatief 'oude' invalshoek; de hypothese dat homoseksuele mannen in vergelijking met heteroseksuele mannen vrouwelijker zouden zijn en lesbische vrouwen in vergelijking met heteroseksuele vrouwen juist mannelijker. In samenhang met de grote diversiteit in 'mannelijkheid' dan wel 'vrouwelijkheid' tussen homoseksuelen onderling, is deze hypothese moeilijk in zijn volle breedte houdbaar. Niettemin is er vooral onder homoseksuele mannen en, in mindere mate, ook onder lesbische vrouwen meer gender nonconformity vastgesteld, zowel tijdens de kindertijd als op sommige aspecten tijdens het volwassen leven, in professionele en vrijetijdsinteresses, lichaamsbewegingen en spraakpatronen.
Maar de relatie tussen mannelijkheid en lesbische en tussen vrouwelijkheid en homoseksuele identiteit bij mannen is complex, contextafhankelijk en historisch en cultureel variabel. [...] Meer dan voorheen moeten we aannemen dat de vrouwelijke ontwikkeling tot een hetero- dan wel homoseksuele voorkeur (en alle vormen daartussen) verschilt van de mannelijke ontwikkeling tot hetero- of homoseksualiteit."
Gijs, L., Gianotten, W.L., Vanwesenbeeck, I., Weijenborg, P.T.M. (2009). Seksuologie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Wat ik dus begrijp is dat er nog steeds volop onderzoek gedaan wordt en dat ze het simpelweg nog niet met zekerheid kunnen zeggen. Wel is er dus een duidelijk verschil in vrouwelijke homoseksualiteit en mannelijke homoseksualiteit en in de ontwikkeling van beide. De evidentie dat mannelijke homoseksualiteit erfelijk bepaald zou zijn is sterker dan die voor vrouwelijke homoseksualiteit.
In dit boek staat verder nog heel veel over de invloed van de omgeving, opvoeding en overige gender diversiteit, maar dat zal ik later even opzoeken.

Hoe dan ook, erg interessant en ik hoop hier in mijn studie nog meer mee bezig te kunnen zijn.

dit is inderdaad heel interessant. Heel bijzonder ook dat het verschilt tussen mannen en vrouwen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:44

Gisteren op NPO3 Louis Theroux over transgender kinderen. Het is niet helemaal hetzelfde als homoseksualiteit, maar dat het voor een gedeelte over hetzelfde gebied gaat (vragen over geslacht, geslachtsrollen, identiteit en dergelijke) is wel duidelijk.

De uitzending is boeiend, en het hele onderwerp vind ik boeiend. Want het maakt duidelijk hoeveel waarde we aan geslacht hechten, hoe groot we de rol daarvan maken. Het maakt ook duidelijk hoe ongelofelijk sterk bepaalde dingen van binnenuit kunnen komen. Of dat nou genetisch of hormonaal of anders is... het is in elk geval wel heel, heel sterk.

Maar tegelijkertijd... de transgender kinderen typeren zich op een hele stereotype manier: de meisjes willen jurkjes en roze en barbies, en de jongens willen stoer zijn en willen geen lang haar. Maar dan vraag ik me af, waarom zijn dat de dingen die je tot jongen of meisje maken? Veel van die dingen zijn toch vooral cultureel en niet fysiek?
Lastig - omdat ik me altijd juist heb proberen om te ontworstelen aan die cliché's, en vond dat je echt als meisje geen roze en jurkjes en frutseltjes leuk moet vinden. Maar goed, dat zegt misschien ook weer iets over mij, dat ik vind dat je je als meisje niet zou mogen identificeren met roze frutsels, terwijl dat eigenlijk mijn zaak niet is.

Het is ook interessant hoe ongemakkelijk Louis Theroux zich voelt over de onduidelijkheid bij het kind dat zich niet wil vastleggen en de ene dag Cole is en de andere dag Crystal (waarbij ik trouwens in allebei de gevallen heel erg het idee heb: ja, het is 'echt een jongen' of 'echt een meisje', heel apart.) En dat is ook ingewikkeld, niet in de laatste plaats voor het kind zelf dat bv met twee verschillende verwachtingen van ouders leeft.

Dat zegt wel wat over de ontzettende verwachtingen die we hebben over zaken als geslacht: je mag 1 keer wisselen maar dan moet het ook wel klaar zijn. Een beetje daartussenin freewheelen en kijken waar het schip strandt, en je de kans geven om beide rollen en beide identiteiten uit te proberen... dat is nog erg moeilijk. (Terwijl je dat met andere zaken best kunt voorstellen. Dat een kind van een jaar of elf nog geen definitieve keuze maakt qua beroepsrichting, toch ook behoorlijk deel van iemands identiteit, kunnen we ons prima voorstellen.)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:31

Interessant stuk Unseen. Vooral idd dat dat verschilt tussen man en vrouw!

@Shadow, dat roze jurkjes of juist geen lang haar willen, heeft dat niet te maken met ergens bij horen? Zo'n meisje wil graag 'one of the boys' zijn en zo'n jongen juist 'one of the girls' en voor de buitenwereld is het dan overduidelijk waar hij/zij bij hoort als ze zich zo uiten.

Overigens ben ik ook zo'n meisje die niks heeft met die jurkjes en roze cliché's... :+ Ik speelde vroeger ook niet met poppen. Wel met barbie's :P Het zou mooi zijn als men er niet zo mee bezig is en gewoon doet wat hij/zij leuk vindt.

Ik zie mijn neefjes en nichtjes ook altijd met een heel oud playmobiel schip spelen (waar ik zelf vroeger ook mee gespeeld heb) en allemaal losse playmobiel poppetjes en ander soort frutseltjes van letterlijk 25 jaar oud. Ze vinden het allemaal geweldig, zowel jongens als meisjes terwijl het heel neutraal is. Niet perse jongens-achtig maar ook zeker niet meisjesachtig. Ik denk dat meisjes en jongens heel erg die richting in worden gepushed in opvoeding. Jongens spelen met auto's en meisjes met poppen zeg maar. Als ze zelf kiezen zie je echter dat dat helemaal niet zo zwart/wit hoeft volgens mij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:40

Nou, het zal je vast niet verbazen dat daar natuurlijk ook veelvuldig onderzoek naar is gedaan en dat dat dus redelijk weinig met opvoeding of pushen te maken heeft. Wat dus wel altijd gedacht wordt (en tuurlijk zijn er ouders die extra in het stereotiepe blijven hangen, maar goed). Heb het hier dus niet over roze versus blauw maar echt over specifiek speelgoed. poppen versus auto's bij wijze van. Kinderen hebben op dit leeftijd ook zelf al een voorkeur, waarbij transgenders (homo's een van de twee weet het niet meer zo) liever de poppen pakten. Is al weer jaren geleden, maar was rete interessant. Zeker omdat men er gewoon echt vanuit ging dat cultuur een grote invloed heeft op speelgoed van kinderen. Zo ook het jongetje dat als meisje werd opgevoed, maar die wilde helemaal niet met poppen spelen! En meisjeskleding ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:45

Ik heb wel eens gedacht... Tegenwoordig gaan veel vrouwen aan de pil nadat ze bevallen zijn maar nog wel borstvoeding geven. De gyn bood hem mij ook aan, 6 weken na de bevalling. Zouden die hormonen van de pil via de borstvoeding misschien invloed kunnen hebben op het ontwikkelde jongensbrein?
En sojaproducten, BPA, enz. Combinatie van alles samen... ??

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:50

Shadow0 schreef:
Maar tegelijkertijd... de transgender kinderen typeren zich op een hele stereotype manier: de meisjes willen jurkjes en roze en barbies, en de jongens willen stoer zijn en willen geen lang haar. Maar dan vraag ik me af, waarom zijn dat de dingen die je tot jongen of meisje maken? Veel van die dingen zijn toch vooral cultureel en niet fysiek?

Transgenders zijn inderdaad weer een heel ander verhaal.

Wel is het zo dat de voorkeur voor speelgoed van jongens en meisjes voor een groot deel bepaald wordt door de omgeving. Jongens worden over het algemeen opgevoed als 'jongetje', dus blauwe kleertjes, autootjes, lego, en meisjes als 'meisje', roze kleertjes, barbies en poppen. Kinderen gaan zich gedragen naar hun 'rol' en wat er van hen verwacht wordt.
Volgens Freud gaan jongetjes een moeilijke periode door waarin zij competitie ervaren met hun vader (om de aandacht van moeder. Vader heeft bepaalde privileges met moeder die de zoon niet heeft (niet zo zeer seks, maar een man gaat uiteraard anders om met zijn zoon dan met zijn vrouw)). Doordat die jongetjes ervaren dat zij niet kunnen winnen van hun vader, gaan zij zich maar net zo gedragen: mannelijk.

Nu is Freud natuurlijk op een hoop gronden behoorlijk achterhaald, maar er zit een kern van waarheid in. Jongetjes kijken op naar hun vader en meisjes krijgen van hun moeder de traditionele 'moederrol' mee. Zo worden de rollen dus al als jong kind vastgelegd.

Althans, dat is het meest geaccepteerde plaatje dat we momenteel van de man/vrouw rollen hebben. Dit verandert met de emancipatie en de vrijere opvoeding die onze kinderen momenteel genieten.

De voorkeur van meisjes voor 'jongens' speelgoed schijnt ook te maken te hebben met de hoeveelheid testosteron in het bloed van de moeder. Moeders die hun dochter in de neonatale fase meer testosteron meegeven, blijken een grotere voorkeur te hebben voor jongensspeelgoed. Dit zijn dan ook vaak wat sportievere meiden, niet de typische meisje-meisjes (die dus weer minder testosteron hebben meegekregen in de embryonale fase).

Pff, lastig allemaal hoor :')

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:53

Sammie schreef:
Nou, het zal je vast niet verbazen dat daar natuurlijk ook veelvuldig onderzoek naar is gedaan en dat dat dus redelijk weinig met opvoeding of pushen te maken heeft. Wat dus wel altijd gedacht wordt (en tuurlijk zijn er ouders die extra in het stereotiepe blijven hangen, maar goed). Heb het hier dus niet over roze versus blauw maar echt over specifiek speelgoed. poppen versus auto's bij wijze van. Kinderen hebben op dit leeftijd ook zelf al een voorkeur, waarbij transgenders (homo's een van de twee weet het niet meer zo) liever de poppen pakten. Is al weer jaren geleden, maar was rete interessant. Zeker omdat men er gewoon echt vanuit ging dat cultuur een grote invloed heeft op speelgoed van kinderen. Zo ook het jongetje dat als meisje werd opgevoed, maar die wilde helemaal niet met poppen spelen! En meisjeskleding ook niet.

Dat klopt inderdaad, het heeft lang niet altijd met opvoeding te maken. Veel transgender kindjes zijn vroeger als meisje opgevoed, omdat dit toen ter tijd makkelijk gevonden werd. Sommige van deze meisjes hadden echter inwendige testis en waren genetisch jongen (ondanks het ontbreken van de externe genitalia). Zij hadden, ondanks dat zij werden opgevoed als meisje, inderdaad meer voorkeur voor jongensspeelgoed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:54

Anoniem schreef:
Ik heb wel eens gedacht... Tegenwoordig gaan veel vrouwen aan de pil nadat ze bevallen zijn maar nog wel borstvoeding geven. De gyn bood hem mij ook aan, 6 weken na de bevalling. Zouden die hormonen van de pil via de borstvoeding misschien invloed kunnen hebben op het ontwikkelde jongensbrein?
En sojaproducten, BPA, enz. Combinatie van alles samen... ??

Met Soja twijfel ik ook.
Maar de cerazette is enkel progesteron en laat je dat nu zelf ook tonnenwijze produceren als je melk aanmaakt (vandaar de beschermende werking) dus dan zou je ook kunnen argumenteren dat langdurig bv niet bevordelijk is voor jongetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 23:15

Is er maar 1 pil die dan voorgeschreven wordt? ( ik heb meteen nee gezegd en verder niet gevraagd of gekeken).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:37

Unseen schreef:
Dat klopt inderdaad, het heeft lang niet altijd met opvoeding te maken. Veel transgender kindjes zijn vroeger als meisje opgevoed, omdat dit toen ter tijd makkelijk gevonden werd. Sommige van deze meisjes hadden echter inwendige testis en waren genetisch jongen (ondanks het ontbreken van de externe genitalia). Zij hadden, ondanks dat zij werden opgevoed als meisje, inderdaad meer voorkeur voor jongensspeelgoed.

Dat is eerder intersex dan transgender (intersex is alles waarbij het fysieke geslacht niet helemaal duidelijk is, doordat er bv dubbele kenmerken ontwikkeld waren of andere kenmerken juist niet), terwijl het bij transgender gaat om kinderen die fysiek wel echt heel duidelijk het ene geslacht zijn, en qua identiteit het andere.

Maar zelf hoop ik dat we wel weer teruggaan naar meer 'speelgoed voor kinderen' ipv speelgoed voor meisjes en speelgoed voor jongens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:56

Veel speelgoed voor baby's en peuters is voor kinderen, pas later wordt jongens en meisjesgrotendeels uit elkaar gehaald. Maar daar is ook blijkbaar behoefte aan, omdat de mens zich zo ontwikkeld en identificeerd en ik zie niet in wat daar mis mee is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:33

Daar is mis mee dat heel veel kinderen zich niet thuis voelen in de stricte indeling, en dat die nu moeten kiezen: niet doen wat ze willen, of het gevoel hebben 'raar' te zijn omdat ze met het 'verkeerde' speelgoed willen spelen.

Dat de behoefte er blijkbaar is, is onjuist. Die behoefte wordt gecreeerd door de marketing. Zoals gezegd wordt: Playmobil was prima neutraal speelgoed, net als lego bv. En net als poppen for that matter, er is geen reden waarom je poppen per se in dozen moet stoppen met roze verpakking en frutseltes en blondharige meisjes op de verpakking. Je kunt prima poppen aanbieden als pop, en dat er dan globaal meer meisjes voor kiezen dan jongens is helemaal prima, zoals er meer jongens kiezen voor lego, of waar ze globaal gezien anders spelen ermee - maar het geeft de meisjes in elk geval niet het idee dat het ze het moeten, en de jongens niet het idee dat ze het niet mogen.

En de motivatie achter die indeling is puur geld, marketing, het creeren van vraag. Het heeft niets te maken met de werkelijke behoefte van kinderen, en al helemaal niet met een gezonde ontwikkeling waarin kinderen hun eigen persoonlijkheid kunnen ontdekken in vrijheid, ipv binnen de grenzen (en wensen) van de speelgoedfabrikanten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:50

Volgens mij is in een aantal posts hierboven al uitgelegd dat speelgoed niet door marketing wordt gecreëerd, maar dat kinderen uit zichzelf voor bepaald speelgoed kiezen (je haalt dat zelf ook nog aan). Marketing speelt in op behoefte (en geeft met reclames natuurlijk wel een zetje), zij creëert haar niet. Alleen door in te spelen op behoefte verdienen ze hier aan. Het segment behoefte creëren bestaat wel (denk aan parfum), maar amper in speelgoed. Ragespeelgoed uitgezonderd dan, maar dat is zelden seksegerelateerd. Meisjes willen op een bepaalde leeftijd met bepaald speelgoed spelen en jongens willen ook met bepaald speelgoed spelen. Dat is net zo natuurlijk als dat veel jongens op een gegeven moment zeggen meisjes zijn stom en dat ze brandweerman willen worden en meisjes vinden jongens stom en willen prinses of mamma worden.

Het ligt vervolgens aan de ouders wat ze er mee doen. Transgenderkinderen zijn in de flinke minderheid, dus 'heel veel kinderen' voelen zich prima thuis in de indeling die er is. Een samenleving wordt niet omgegooid door zich aan de minderheid aan te passen en al helemaal niet aan een behoefte die er amper is. Dan spreek je dus wel over behoefte creëren. Als ouder zijnde kun je speelgoed kopen voor je kinderen, zij zijn verantwoordelijk waar het kind meespeelt.. Thuis (!) Elders is het een heel ander verhaal. Maar tegenwoordig is het al heel snel en heel vroeg wat wil je voor je verjaardag. Die en die pop mamma (of dat lego) en dan wordt dat gekocht. Waarom een kind dan dwingen in iets dat er van nature dus niet in zit, omdat er een hele kleine minderheid is die niet met een pop wil spelen, maar met een auto'otje... Dat is iets waar je als ouders zijnde iets mee moet doen. Dan koop je dus een auto'otje. Ten eerste vraag ik mij werkelijk af hoeveel ouders hun dochter richting een pop duwen als dat kind met lego wil spelen dat voor handen is. Duplo is namelijk nog voor beide geslachten en lego bestaat ook voor meisjes. Die willen alleen geen politieboot of brandweerauto bouwen, maar die willen een vrouwelijk poppetje etc.. Hoe groot is nu die populatie-ouders die zeer sterk aan genderspeelgoed doen? Ik denk niet zo heel groot.

Ik vind trouwens persoonlijk lego helemaal geen typisch jongensspeelgoed, dus imo past dat prima in 'kinderspeelgoed' afdeling. En zo zijn er nog wel meer speelgoed dingetjes die prima bij jongens en meisjes passen. Dat soort speelgoed is er dus gewoon al.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 09-05-15 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:01

Ik denk inderdaad ook dat mensen gewoon behoefte hebben aan het typische speelgoed. Ikzelf heb een tweelingbroertje en deelde mijn kamer met hem als kind, dus had ook toegang tot zijn speelgoed. Ik ging wel eens met hem voetballen of in bomen klimmen, maar uiteindelijk vond ik mijn eigen speelgoed (poppen, barbie's, knutselspullen) veel interessanter dan het jongens speelgoed. Ik had een pop met een kinderwagen en een heleboel kleertjes en ik was de hele dag bezig met mijn pop, terwijl ik daar echt niet toe gedwongen werd hoor, want er was ook een heleboel jongensspeelgoed in huis waar ik mee mocht en kon spelen.

Ik denk dat dat bij de meerderheid van de kinderen gewoon zo is, dat ze het 'typische' jongensspeelgoed gewoon leuker vinden als jongen en omgekeerd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:23

Anoniem schreef:
Is er maar 1 pil die dan voorgeschreven wordt? ( ik heb meteen nee gezegd en verder niet gevraagd of gekeken).

Cerazette wordt ook de borstvoedingspil genoemd omdat dat de enige pil is die veilig gegeven kan worden. Dus ja, de dokter zal bij borstvoeding als het goed is alleen die pil willen voorschrijven.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-05-15 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:24

Sammie schreef:
Marketing speelt in op behoefte, zij creëert haar niet.

Eh, nee. Sorry, nee, dat is echt totale onzin. Marketing creeert behoefte, en is daar behoorlijk effectief in. Steve Jobs en ongeveer elke andere hipster heeft dat allang uitgelegd. Als je gaat wachten op behoeftes bij de mensen zelf word je nooit een werelddominerende macht.

Citaat:
MHet ligt vervolgens aan de ouders wat ze er mee doen. Transgenderkinderen zijn in de flinke minderheid, dus 'heel veel kinderen' voelen zich prima thuis in de indeling die er is.

Nee. De wereld is niet netjes verdeeld in heel-erg-meisjes, heel-erg-jongens, en een paar uitzonderingen om de regel te bevestigen. De meeste kinderen bevinden zich ergens op een vloeiende lijn, waarbij de meisjes globaal wat meer met poppen spelen en de jongens met auto's, maar waar heel veel kinderen (de meeste, zou ik haast denken) vooral ook heel veel 'in het midden' zitten. En soms met het ene willen spelen en soms met het andere.
Ik kan alleen maar kijken naar mijn eigen jeugd, waar ik met lego heb gespeeld, me heb verkleed, vadertje en moedertje heb gespeeld, knuffels heb gehad, met meccano heb gebouwd, penny's heb gelezen... En gespeeld heb met jongens en meisjes, die min of meer dezelfde dingen hebben gedaan (op de penny's na misschien?)

Maar als ik nu zou opgroeien zou ik bij de meccano veel meer het idee hebben gekregen dat het niet voor mij bedoeld was. En de jongens zouden niet zo onbevangen meer meedoen in verkleedpartijtjes of vadertje en moedertje, of knuffels hebben.
Ik ben heel, heel blij dat ik nu al volwassen ben en dat niet hoef mee te maken, maar ik weet dat ik toen ik jong was me verzet heb tegen de te meisjesachtige dingen. Ik geloof niet dat ik transgender ben, ik ben wel een van de vele (neem ik aan) die wat meer op het middendeel zit. Ik denk dat ik heel ongelukkig zou zijn geworden als ik had moeten leven in een wereld die dat als 'niet normaal' betitelt - wat jij nu wel doet.

Citaat:
Als ouder zijnde kun je speelgoed kopen voor je kinderen, zij zijn verantwoordelijk waar het kind meespeelt.. Thuis (!) Elders is het een heel ander verhaal. Maar tegenwoordig is het al heel snel en heel vroeg wat wil je voor je verjaardag. Die en die pop mamma (of dat lego) en dan wordt dat gekocht.

Dat is ten eerste een hoop populistische onzin die erg onaardig is naar ouders, en gaat ten tweede volledig voorbij aan de zeer doelbewuste commercie die op kinderen gericht is, en die haast niet te ontwijken is. Alleen al in de supermarkt bv het leggen van de fleurigste producten op kinder-ooghoogte. Het creeren van markt. Dat is geen onzin, daar is heel nadrukkelijk uitgebreid onderzoek naar gedaan, met psychologische tests en gedragstudies. Bedrijven doen het omdat het werkt. En bedrijven hebben daarin met hun miljoenen aan onderzoeksgeld en ruime mogelijkheden tot tests een flinke voorsprong op de individuele ouder.

Het is helemaal niet eenvoudig om als ouder je kind daartegen te beschermen.

Citaat:
Waarom een kind dan dwingen in iets dat er van nature dus niet in zit, omdat er een hele kleine minderheid is die niet met een pop wil spelen, maar met een auto'otje...

Je hoeft een kind niet te dwingen. Juist niet. Het enige dat nodig is, is dat we de zeer rigide sekse-indeling wat los laten. "Oh, je bent een meisje, dan vind je poppen vast leuk?" Ipv "Wat vind je leuk om mee te spelen?" (De neutrale, onbevooroordeelde versie.)

Je belemmert niemand met meer vrijheid, maar je geeft meer mogelijkheden. Komt iedereen ten goede, en de kinderen die met poppen willen spelen, die kunnen dat.

Citaat:
Ten eerste vraag ik mij werkelijk af hoeveel ouders hun dochter richting een pop duwen als dat kind met lego wil spelen dat voor handen is.

Het gaat niet om de ouders. Het gaat er om dat de hele maatschappij verwacht dat je vast wel met poppen wil spelen. En dat er in de speelgoedwinkel duidelijk een sectie voor jongens is, en een voor meisjes, en dat je dus nadrukkelijk en bewust een keuze moet maken om 'ongehoorzaam' naar de jongenssectie te lopen als je met lego (of tenminste, met jongenslego) wilt spelen. En dat elk kind heel goed begrijpt dat ze zich daarmee buiten de sociale verwachtingen plaatst.
In een samenleving als de VS, waar dit veel verder gaat, is 'buiten de verwachtingen' bovendien al vrij gauw een aanleiding tot argwaan en pesterijen. Ongezond.

Citaat:
Die willen alleen geen politieboot of brandweerauto bouwen, maar die willen een vrouwelijk poppetje etc..

Oh? Dat weet jij? Ik vind het echt schokkend, zo generaliserend als jij schrijft. Zonder ook maar een beetje ruimte voor de gigantische diversiteit van kinderen.

Citaat:
Ik vind trouwens persoonlijk lego helemaal geen typisch jongensspeelgoed, dus imo past dat prima in 'kinderspeelgoed' afdeling. En zo zijn er nog wel meer speelgoed dingetjes die prima bij jongens en meisjes passen. Dat soort speelgoed is er dus gewoon al.

Inderdaad, Lego kan prima sekseneutraal zijn. Dat is het ook heel lang geweest. Totdat de marketingafdeling langskwam, de gewone lego ineens tot jongenslego maakte, de dozen en de reclames aanpaste met alleen maar 'stoere jongens' en er vervolgens een roze-paarse-frutselsafdeling naast heeft geplaatst met meisjeslego. Voor de legofabrikant lucratief, want ineens wordt de druk op ouders en kinderen opgevoerd om niet meer samen met de lego te spelen, maar twee aparte sets aan te leggen. Stijgende verkoopcijfers zijn het doel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:26

In de supermarkt was een moeder die haar kinderen om en om een toetje liet uitzoeken. Nu was het de beurt aan de dochter en ze koos Frozen toetje. De jongen begon heel boos te worden, want hij als jongen kon toch geen Frozen toetje eten???
Helaas liet de moeder de jongen een eigen toetje kiezen, was ook wel een mooi moment geweest om te zeggen 'inhoud is hetzelfde, verpakking is anders'.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:36

Ik ben het met Shadow eens, vind al die geslachtsrollen die er van kinds af aan al in worden gestampt echt op niks trekken.
Waarschijnlijk zullen jongens wel vaker vanzelf 'jongensspeelgoed' willen hebben en meisjes dat van de meisjes maar ik denk dat dat het voor het grootste deel gewoon komt door de maatschappij.

Als ik terugdenk aan mezelf toen ik kind was speelde ik veel liever met elektrische auto's, helikopters en alle andere dingen die ingedeeld worden bij de 'jongens'. En ja ik als kleine meid schaamde me wel degelijk als ik buiten reed met mijn autootje op afstandbediening want het was niet wat meisjes hoorden te doen.
Het gevolg was dus dat ik me zo schaamde (zeker naarmate ik ouder werd) dat ik er niet meer mee speelde, of ik me er goed bij voelde is natuurlijk een ander verhaal.
Thuis had ik ook niet veel 'jongens' speelgoed want in de winkel durfde ik niet op een andere afdeling te lopen. Heb wel geluk gehad dat ik ook nog wel andere dingen leuk vond en dat ik een buurjongen had waar ik vaak ging spelen.
Maar ik heb al vaak gedacht dat mijn jeugd er echt heel anders had kunnen uitzien, enkel al als die stomme indelingen er niet geweest waren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:40

Is dat de laatste jaren erger geworden?

Toen ik jong was, vond ik elektrisch bestuurbare auto's tof maar vriendinnen ook. Er werd met LEGO gespeeld en technisch LEGO (al waren verpakkingen toen uniseks). Ik combineerde beide; zowel paardjes en barbies maar had ook een klassieke schaalmodel auto verzameling. Kon ik het rustig ook school over hebben. Mijn zus pikte graag de truien van mijn broer als jonge tiener, maar ook dat vond niemand vreemd (ja, mijn broer omdat hij zijn truien kwijt was :') ) .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:03

Shadow0 schreef:
Ipv "Wat vind je leuk om mee te spelen?" (De neutrale, onbevooroordeelde versie.)

Ja.. Dat zeg ik toch :') Als je dat vraagt aan een kind lopen ze negen vd tien keer naar seksebepalend speelgoed. Meisje zal vaak naar poppen (of make up of noem maar op) lopen, jongens naar jongenspeelgoed. Als je echter een meisje hebt dat lego wil dan moet je dat dus imo ook zo laten doen. Dan koop je dat. :+

Bedrijven maakt beide dus je maakt toch echt zelf als ouders de keuze om iets te kopen.

Geslachtsrollen zijn er omdat daar behoefte aan. Daar is echt zat onderzoek naar gedaan en daarin blijkt gewoon dat meisjes uit zichzelf *dus zonder reclame, ouders of suggestieve opmerkingen* kiezen voor 'meisjesspeelgoed'. Jongens doen dat dus ook. Identificatie met.. En tuurlijk speelt de algemene samenleving daarna(ast) een rol in. Je koopt voor een verjaardag niet snel een speelgoedauto voor een meisje, maar de basis is gewoon dat kinderen zélf ook al bepaald speelgoed willen dat dus seksegerelateerd is en vaak die auto dus ook niet zouden willen. Willen ze die wel.. dan is daar verder ook niks mis mee. Daar is nog wel wat onderwijzing voor nodig.