Relatie met een boer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Re: Relatie met een boer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:52

Ik ben ook nog lerende, echt een beginner-boerin, haha!
Maar ik melk mee een aantal keer per week, ik doe altijd de melkcontrole eens per maand, idd ook het vervoeren van mensen van en naar het land per auto wanneer nodig, het huishouden (eten op het land is leuk!) en de kippies en de paarden zijn mijn afdeling.

Doelen voor mezelf: volledig zelf kunnen melken (dus ook opstarten en afsluiten), leren trekker rijden en verreiker handelen, opleiding KI volgen en afronden en ik zou graag ook (deel van) de administratie op me willen nemen.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:12

Jaan81 schreef:
Hier maandag en gister 240 ronde balen stro geperst en geladen en gelost. Ik niet hoor, doet vriendlief allemaal. Ik zat lekker op strand met m'n vriendin :o :=

Kunnen jullie allemaal trekker en verreiker rijden en hoeveel helpen jullie mee op dat gebied?

Ik help wel op t land met de vereiker en trekker. heb mijn trekker rijbewijs ook

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:25

Jaan81 schreef:
Ik ben ook nog lerende, echt een beginner-boerin, haha!
Maar ik melk mee een aantal keer per week, ik doe altijd de melkcontrole eens per maand, idd ook het vervoeren van mensen van en naar het land per auto wanneer nodig, het huishouden (eten op het land is leuk!) en de kippies en de paarden zijn mijn afdeling.

Doelen voor mezelf: volledig zelf kunnen melken (dus ook opstarten en afsluiten), leren trekker rijden en verreiker handelen, opleiding KI volgen en afronden en ik zou graag ook (deel van) de administratie op me willen nemen.

Maar heb je dan naast het bedrijf ook nog gewoon werk?

Ik werk expres maar 4 dagen in de week omdat ik sowieso 1 dag druk ben met voorbereidingen en nakijkwerk van mijn werk (onderwijs), 1 dag in de week gebruik voor de administratie voor het bedrijf 1 dag voor alle activiteiten die ik daar naast doe (leiding van een tienerclub, bestuur van de plaatstelijke activiteiten/feestenorganisatie, toneel, belangencommissie muziek, toneel en ga zo maar door) en ook nog vrije tijd wil hebben.

Als ik aan het werk ben, red ik het echt niet om fanatiek mee te werken op het bedrijf. Tuurlijk, een keer kalfjes voeren of het werk af maken lukt wel, maar zo fanatiek dat ik ook echt al het trekkerwerk en weet ik veel doe, nee.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:29

Ik zat ook in het onderwijs, maar ben per 1 mei gestopt, omdat ik het niet kon combineren (spelen meerdere factoren mee hierbij overigens)
Ik heb mezelf een jaar gegeven om te kijken of het zou lukken, maar kon nu beide niet naar tevredenheid doen, alles behalve zelfs, dus besloten om ervoor te gaan en boerin te gaan worden. Dus is echt nog heel pril.

Wat een bomvolle week heb je zon x_Rebecca. Herken ik van vroeger van mezelf, maar dat kan ik dus niet meer aan. vandaar dat ik heb moeten kiezen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:34

Oke! Dan snap ik het! Dan kan ik me die ambitie heel goed voorstellen :D.

Bomvolle week klopt wel, maar het geeft me verschrikkelijk veel energie en zolang dat het geval is, ga ik nog rustig zo verder. Vorig jaar ook bewust 1 dag minder gaan werken.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:36

Ik rij bij met de oogst, breng de koffie rond, zorg voor het eten, de administratie. Voorheen deed ik de kippen, maar die hebben we niet meer.
Landbewerken heb ik ook wel gedaan. Maar das meer ML zn tak

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:37

Ik ben opgegroeid op de boerderij, maar ik kan echt niks. Ja, een koe onderhangen maar dat is het dan ook echt. Ik vind het boerenleven heerlijk, maar dan wel alles eromheen. De drukte op het land, de koeien weer op stal... Maar melken, voeren etc. dat laat ik liever links liggen.

Ik hou me bezig met huishouden, eten koken en mijn eigen werk. Ik ben wel 1 dag minder gaan werken zodat we wat meer tijd hebben voor sociale dingen en waar nodig spring ik echt wel bij met koeien omweien maar verder bemoei ik me niet met het bedrijf. Het is echt een familieding.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:39

ik zit eigenlijk fulltime in het bedrijf.
Voor mijn cursus moet ik nu echter 3 dagen in de week stage lopen. Maar die dagen ben ik 's avonds nog op stal te vinden om te melken em de lammeren te doen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:46

Ik werk 18 uur buitenshuis, verder melk ik elke avond (behalve wanneer ik een avonddienst heb) Naast het melken verzorg ik de kalfjes, en het overige jongvee. Mijn man werkt ook nog 36 uur buitenshuis. dus wanneer hij op de boerderij aan het werk is, doe ik alles in en om het huis. Trekker rijden doe ik bewust niet. Omdat zodra je het kan, je het ook moet doen. En ik vind, dat ik met wat ik nu doe voor en op het bedrijf, onze 5 kinderen, en mijn werk buitenshuis eigenlijk wel mijn handen vol heb.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:59

Ik doe een beetje hetzelfde als Carina. Ik rijd mee indien nodig (liefst wel met een tandemasser, want die drieasser kippers willen wel, maar die zijn me toch echt wel te groot). Kan trekkerrijden en verreikerrijden. Sta aan de band bij de aardappeloogst, verzorg het eten, zorg dat in huis het blijft draaien (ook heel belangrijk), haal onderdelen op, breng mensen van en naar het land, doe een gedeelte van de administratie. Verder zorg ik elke dag voor 1 van onze vleeskuikenstallen. Daarnaast doe ik daar alle administratie van beide stallen van.

Ik werk niet meer buitenhuis. Dit was niet meer te combineren. Ik ben nu dus al enige jaren fulltime boerin.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 16:38

Ik werk af en toe op een melkveebedrijf, en ik bewonder jullie allemaal zo enorm!
Ik kom gewoon uit een dorp en wat zal ik graag meer tussen het vee zijn!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:09

Ik werk ook niet meer buitenshuis.
Bij de kippen deed ik ook alles, tenzij iets kapot was, ik ben niet zo technisch. Hoewel ik me een eind kon redden.

Mijn man zat sinds 2006 in maatschap met zijn ouders, in 2012 ben ik erbij gekomen. En sinds mei zijn mijn SO eruit gestapt en zijn ML en ik samen verder gegaan

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:19

En hebben jullie veel regen gehad? Hier kunnen we door vandaag.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:02

Het heeft wel iets geregend, maar niet heel veel.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:08

hier is t droog gebleven

ik ga zp mijn vader helpen op het land. ik ga met de trekker eb de kar de stro balen ophalen.

mijn vriebd is dat nu ook aan het doen maar dan bij iemand anders

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:13

Mag ik me ook melden? Ik heb mijn vriend op een agrarische opleiding leren kennen we zaten bij elkaar in de klas. We hebben allebei thuis een melkveebedrijf. We willen ook allebei later eigen koeien gaan melken maar of die droom ooit uit gaat komen... daar heb ik een hard hoofd in.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:26

Wij zijn alweer 2 uurtjes aan het combinen in de tarwe... Ik sta weer op t pakhuis, graanbewaring regelen als de kippers komen lossen, ondertussen nog eten aan het koken en taxi-dienst... Genieten dus :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:29

Lekker druk dus,ik woon niet samen of uberhaupt in de buurt van mijn vriend.

Zie hem de 15de pas weer,duurt veel te lang.

Intussen druk op banenjacht in drenthe en me thuis vervelen.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:33

Waar in Drenthe zoek je wat? En wat zoek je?

Hier wordt ook alweer gecombined, zo ook persen en stro laden en in de schuren maken. Ik heb vandaag ook taxi-dienst, mijn normale kippenstal en ik ben nu het hele huis op de kop aan het zetten en aan het opruimen. Gisteren hebben ze van Trekkerweb bij ons gefilmd met een Drone. Ben erg benieuwd.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:37

Omgeving schoonebeek,dus nieuw amsterdam en coevorden enzo.

Parttime of fulltime en soort werk maakt niks uit als ik maar betaald krijg.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:33

Ik vandaag een dagje uit, familiebezoek.
vanochtend de lammeren gedaan, toen naar brabant, koffie drinken bij peetoom, lunchen bij oma en zo op verjaardag bij mij zwager in Amsterdam. Vanavond weer op tijd naar huis om nog te voeren. Melken is geregeld, maar zal de laatste paar rondes nog wel melken denk ik.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:39

Mag ik ook mee kletsen vriendlief was loonwerker en sinds een jaar zit hij bij de dealer landbouw meganisatie

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:04

Hier vandaag 250 kleine pakjes stro geperst (laten doen) en zelf op de wagen gesjouwd en daarna thuis op de hooizolder gesjouwd. Dus m'n beweging wel gehad, haha!
De rest van de 3ha aan stro is op rollen geperst, voor de koeien. De kleine pakjes is voor verkoop en voor de paarden. De meiden die de paarden hier verzorgen hebben mooi even mee kunnen helpen, was mooi middagje!

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:18

Afbeelding

Hier gisteren snel ,snel ,snel hooi moeten persen en van het land afhalen ivm onweer.
Normaal doen we het op de grote platte wagen maar die stond nog vol met stro dus maar heen en weer racen met de shovel ... Ja hoor net droog binnen...150 pakjes hooi van eigenland voor de paardjes en koetjes

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:19

Is dat wel goed droog?