Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:03

Ik eet geen dieren omdat ik van ze houd. Net als dat je geen mensen zou eten zou ik het ook een naar idee vinden een afgemaakt stuk dier in m'n mond te stoppen. Ik geniet van dieren, speel met ze, bewonder ze, heb ze lief en wil niet dat ze sterven zodat ik ze kan eten. Behalve m'n autostoel en zadel/hoofdstel heb ik niks van dierenhuid. Ieder moet voor zichzelf weten of die wel of geen dieren eet En wat mij betreft zijn er geen "slechte" keuzes. Alleen mis ik er niks aan. Hoop wel dat er ooit een goede vervanger voor salami op de markt verschijnt. :+

Magrathea

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:04

Drogon, dankjewel! :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:05

Ik hoef me voor niemand te rechtvaardigen. Ik eet gewoon lekker mijn vlees.

Toch best apart dat de vegetariërs altijd roepen dat ze niet gerespecteerd worden terwijl ze zelf vlees eters veroordelen.

Ik ben er nu wel klaar mee. Ik ga lekker mijn film afkijken en ondertussen mijn vegetarische borrelnootjes op maken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:07

Tazzey schreef:
Ik hoef me voor niemand te rechtvaardigen. Ik eet gewoon lekker mijn vlees.

Toch best apart dat de vegetariërs altijd roepen dat ze niet gerespecteerd worden terwijl ze zelf vlees eters veroordelen.

Ik ben er nu wel klaar mee. Ik ga lekker mijn film afkijken en ondertussen mijn vegetarische borrelnootjes op maken.

Ik veroordeel je niet, ik stel een vraag. Maar je hoeft er niet op te antwoorden hoor :) In het kader van wederzijds respect kon ik misschien iets van je leren. Eet smakelijk :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:12

BaileyMix schreef:
Tazzey, wat een gekke reactie, heb je er überhaupt wel over nagedacht? Waarom is het eten van een hond zo super raar en ondenkbaar terwijl het eten van een lammetje driedubbel oké is?

Hier hebben wij een tijd terug een discussie over gehad tijdens een bijeenkomst van dierenambulances uit het hele land.
We maken onderscheid tussen onze huisdieren en de andere dieren, je honden of katten eet je niet op, daar heb je een emotionele band mee, eigen paarden worden ook niet vaak gegeten omdat die band er is. Er is gewoon een verschil in huisdieren en dieren waarvan we het vlees eten, vegetariërs en mensen die het vlees van hun eigen dieren eten daargelaten.
En dan nog zat er een gedeelte van de mensen tijdens deze discussie te oordelen omdat er mensen waren die vlees eten, dan kom je weer op dat stukje honden en katten houden.. Waarom mag dat dier dan wel dood als je het aan de hond of kat voert? Maar niet als iemand het zelf op eet?
Zij vonden de mensen die vlees aten inderdaad geen dierenliefhebbers. Terwijl iedereen zich inzet voor hetzelfde doel en op vrijwillige basis.
Het is gewoon heel dubbel, dat onderscheid is er nou eenmaal.
Om nog even over het stukje dierenliefhebber terug te komen, ik ben nu ook stand-by, mocht er vanacht iets met een dier gebeuren en hij heeft hulp nodig dan bellen ze me uit bed en gaan we op pad en zorgen we dat dat dier de zorg krijgt dat hij nodig heeft, ik ben dus niet onverschillig als het om dierenwelzijn gaat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:13

Magrathea

er zit geen verschil in welk dier je laat afmaken ervoor
of dit nu een koe is,
een varken,
een kip
een eend
of een hond..

wel gaat het erom op welke wijze het dier heeft geleefd en hoe het wordt geslacht in mijn ogen..

als het even kan vermijd ik de plofkip en het kistkalfje.. maar een koe die gewoon op de wei komt en door op een nette manier bij een slachterij aankomt eet ik met smaak op..
evenals kip of varken..

eend eet ik niet omdat ik het niet lekker vind.

hond eet ik niet omdat ik
1. de markt in indonesië heb gezien waar honden met hun poten op hun rug liggen te wachten tot iemand ze koopt... pas dan worden ze afgemaakt.
2. omdat ik een hond associeer met mijn eigen huishond en ik daarom hond geen prettige gedachte vind..

als ik echter zeker zou weten dat een hond een goed leven heeft gehad en er wordt mij een stukje aangeboden, zou ik het rustig proberen. goed vlees is goed vlees.. en dan ben ik best bereid een hapje hond te eten.

ik eet geen zeeschildpad omdat het een bedreigd diersoort is.

paard eet ik niet als paardenbiefstuk, wel als het ergens doorheen zou zitten.. waarom? net als met de huishond.. ik associeer dit met een dier dat mij na staat, dus ben ik niet geneigd daarvan een lap vlees zomaar te eten.. als iemand het serveert eet ik het rustig op, maar ik zal het zelf niet kopen..

wellicht zo wat duidelijker vanuit mijn kant als vleeseter?

soms lijkt het wel alsof vegetariërs mensen die wel vlees eten hypocriet vinden omdat ze bepaalde soorten vlees niet eten of niet willen eten..

maar heb je dan geen keuze als mens zijnde? moet ik, omdat ik een biefstukje van de koe heerlijk vind dus maar ook eend eten terwijl ik dat niet lekker vind?

of omdat ik een karbonade lekker vind, moet ik dus ook maar hond eten, 'vlees is vlees'.

En waarom geen mensenvlees? waarom zou je je eigen soort eten? dat is niet voor de hand liggend als voedsel.. waarom eten leeuwen geen leeuwen? waarom eten honden geen honden? nee, ze eten prooidier, geen eigen soort.

daar bovenop heb ik weinig trek om in de bak te belanden voor een genuttigde maaltijd..

Is dit voldoende antwoord op de vraag.. waar de grens getrokken wordt en waarom?

Wat men wel of niet wenst te eten, is aan diegene zelf.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:17

Het begrip "dierenvriend" is hoe dan ook een héél rekbaar begrip... zo zijn er hier in de buurt dierenvrienden die hun katten laten buiten lopen terwijl de vogels volop bezig zijn met het bouwen van nesten... die dan ook verstoord worden.

Vergelijk de Nederlandse faunawet: "Onder de (Flora en) faunawet zijn als beschermde soorten aangewezen:... alle van nature in Nederland voorkomende soorten zoogdieren (met uitzondering van zwarte rat, bruine rat en huismuis);
alle van nature op het Europese grondgebied van de lidstaten van de Europese Unie voorkomende vogelsoorten;
alle van nature in Nederland voorkomende amfibieën- en reptielensoorten..." citaat

Daarbij is er vlakbij een weg waar al meerdere katten zijn doodgereden.

Of je als mens geen dieren mag eten als je jezelf dierenvriend noemt... tja,
wie bepaalt dat. Daarbij: een heleboel dieren hebben domweg hun bestaan te danken aan het feit dat ze eetbaar zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:18

Ik kan heerlijk zonder scrupules scheiden wat ik zie op internet en wat er reeds geprepareerd op mijn bord verschijnt. Als ik dan de vleeskoeien van een goede kennis weer de hele zomer op de weides zie gaan, en in de winter met hun ruime uitloop, of als ik bij hem een kip koop of als ik hier in de winkel / slager een stukje paardenvlees koop, nee dan voel ik me nog minder schuldig.

Maar ik wil wel dat mijn vlees uit mijn regio, of ten minste uit mijn land komt, en daar betaal ik ook meer voor. Bio doe ik niet aan. Of ik me bij euroknaller vlees net zo zou voelen? Ik denk het niet.

Verder denk ik niet dat iemand voor een ander kan bepalen of die persoon wel of geen dierenliefhebber is, dat moet een persoon namelijk helemaal zelf bepalen. Dus dat dat vind ik persoonlijk een beetje kul. Je zou dan beter over de hypocrisie kunnen praten. En dan nog, ben je hypocriet als je niet alle soorten vlees eet (uit principe, niet uit smaak), of als je pescotariër bent? Ik zou bijvoorbeeld nooit zonder mijn vlees kunnen, veel te lekker, en toch rijd ik paard, en ik heb ook enorm veel over voor dat dier, ben ik dan geen liefhebber? Daarom kul.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:25

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:56

Hhilde schreef:
Mijn hond krijgt inderdaad vlees. Maar dat is omdat hij niet zonder vlees kan, waar wij mensen dat prima kunnen. Ik vind een verschil tussen een enorme aanpassing (ALLES diervriendelijk) en een kleine en erg simpele aanpassing (vegetariër worden).

Je kunt óók geen hond houden (het houden van zo´n huisdier is pure luxe/recreatie), is ook een kleine en erg simpele aanpassing....
Je gebruikt dus wél vlees van slachtdieren waar het jou, en slechts voor je hobby, uitkomt.
Dan zou ik niet zo hoog van de toren blazen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:02

Kuggur schreef:
Hhilde schreef:
Mijn hond krijgt inderdaad vlees. Maar dat is omdat hij niet zonder vlees kan, waar wij mensen dat prima kunnen. Ik vind een verschil tussen een enorme aanpassing (ALLES diervriendelijk) en een kleine en erg simpele aanpassing (vegetariër worden).

Je kunt óók geen hond houden (het houden van zo´n huisdier is pure luxe/recreatie), is ook een kleine en erg simpele aanpassing....
Je gebruikt dus wél vlees van slachtdieren waar het jou, en slechts voor je hobby, uitkomt.

Maar die hond leeft nu eenmaal. Moet hhilde haar hond laten inslapen omdat hij anders dieren moet eten? Als hhilde haar hond nu wegdoet doet dat niets af aan het feit dat hij moet eten.

Het gaat er hier in het topic om dat mensen zonder vlees kunnen, maar dit vaak niet willen of doen. Wat huisdieren eten is irrelevant.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:07

Magrathea schreef:
Maar die hond leeft nu eenmaal. Moet hhilde haar hond laten inslapen omdat hij anders dieren moet eten? Als hhilde haar hond nu wegdoet doet dat niets af aan het feit dat hij moet eten.

Het gaat er hier in het topic om dat mensen zonder vlees kunnen, maar dit vaak niet willen of doen. Wat huisdieren eten is irrelevant.

Haha, dat is hetzelfde briljante argument als "ik kan dat varken dat in het schap ligt bij de slager best eten, die is toch al geslacht".
Hondeneigenaar minder = hond minder = minder vleesconsumptie.
Wat huisdieren eten is wel degelijk relevant in een topic gestart door een hondeneigenaar die principieel tegen het slachten van dieren is. En mensen die vlees eten van "niet diervriendelijk" zijn beschuldigd.
Je koopt en consumeert (indirect) slachtproducten als je het aan je huisdier voert.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:17

Even een vraagje aan de vegetariërs. Gebruiken jullie melkproducten? Weet je hoe ze de melkproductie op gang houden.
Weet je dat de meeste kalfjes binnen een dag weggehaald worden bij moeder voor jullie kaas melk etc.

ik bedoel als je zo gaat redeneren kan je ook geen sojaproducten eten omdat denkans op kinderarbeid bij soja en rijst producten weer groter is. Er is altijd wel iets niet goed.

ik bedoel planten worden genetisch gemanipuleerd akkerbouw gaat ten koste van vogels en bijen etc.

dan word eten uberhaubt slecht want er is altijd wel ieys dat daaronder zou kunnen lijden.

ik eet vlees oa omdat ik het lekker vind. Ik gebruik geen melkproducten omdat ik er niet tegen kan en ik het tegen natuurlijk vind.

wat een ander doet boeit me weinig.

wat ik me afvraag is waarom de discussie wel of niet vegetarisch elke keer weer opgerakeld word. Met welk nut. Het lijkt me nu wel van voren naar achteren bediscussiërt.

Mensen verschillen meningen verschillen laat dat lekker zo. En laat elkaar met rust

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 00:18

Kuggur schreef:
Hhilde schreef:

Ik ben net zo'n egoïst als ieder ander mens, net zoals jij. Lezen gaat me vaak wel goed af, jou wat minder. Speciaal voor die mensen heb ik, zoals ik eerder schreef, mijn OP aangepast. Want mijn mening kun je in dit topic nog niet vinden hoor :D Net zoals je nav dit topic helemaal niet weet of ik vlees eet of op wat voor bank ik zit of op wat voor schoenen ik loop. Dus, zou je misschien wat minder hoog van de toren willen blazen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:23

Appelmoes_11 schreef:
Geloven jullie nou echt in diervriendelijke slacht? :+ Ze maken het dier dood. Nou kunnen we wel een hele discussie gaan voeren en gaan filosoferen over hoe nadelig het is om te sterven als je toch niet doorhebt dat het gebeurt en niemand je mist, maar denk nou even na. Waarom zou je een dier doodmaken als je een supermarkt vol plantaardige alternatieven op maximaal 5km afstand hebt? Dierlijke producten zijn onnodig en achterhaald :Y)

Overigens hoef je geen dierenvriend te zijn, een soort basisrespect voor andere levende, voelende wezens is voldoende. Ik steun holebi-rechten ook en dat is niet omdat ik 'écht iets met homo's heb', maar gewoon omdat ik inzie dat die personen ook gewoon chill hun leventje willen leiden. Net als alle andere dieren.

Vlees eten is heel natuurlijk hoor :') Vind je het ook erg als een leeuw een gazelle opeet?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:37

Eulogy schreef:
Appelmoes_11 schreef:
Geloven jullie nou echt in diervriendelijke slacht? :+ Ze maken het dier dood. Nou kunnen we wel een hele discussie gaan voeren en gaan filosoferen over hoe nadelig het is om te sterven als je toch niet doorhebt dat het gebeurt en niemand je mist, maar denk nou even na. Waarom zou je een dier doodmaken als je een supermarkt vol plantaardige alternatieven op maximaal 5km afstand hebt? Dierlijke producten zijn onnodig en achterhaald :Y)

Overigens hoef je geen dierenvriend te zijn, een soort basisrespect voor andere levende, voelende wezens is voldoende. Ik steun holebi-rechten ook en dat is niet omdat ik 'écht iets met homo's heb', maar gewoon omdat ik inzie dat die personen ook gewoon chill hun leventje willen leiden. Net als alle andere dieren.

Vlees eten is heel natuurlijk hoor :') Vind je het ook erg als een leeuw een gazelle opeet?

Ik zeg niet dat het onnatuurlijk is en dat is ook niet relevant :+ Die leeuw heeft geen supermarkt vol alternatieven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:42

Ik ook niet want ik kan niet geen vlees eten zonder allerlei supplementen te moeten nemen en daar heb ik geen zin in. En het is gewoon lekker.
Ik vind jou persoonlijk behoorlijk ver gaan en denk niet dat je zo ook maar iemand zult overtuigen :o

Minder vlees eten zal echter voor veel mensen zeker een goede zaak zijn. Ik eet zelf niet elke dag vlees en probeer zoveel mogelijk biologisch te eten (en dan meer voor de hormonen en antibiotica).

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 08:13

Ik was vergeten waarom je dit soort topics beter niet op bokt kunt plaatsen... Niemand leest de OP goed := Net als een paar posts geleden kun je nav dit topic nog nergens lezen of ik zelf vlees eet. Misschien eet ik dagelijks wel drie kiloknallerkippen :') Dus als ik misschien zelf niet eens overtuigt ben, wie zegt dat ik anderen wil overtuigen :')

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:28

Hhilde schreef:
Ik was vergeten waarom je dit soort topics beter niet op bokt kunt plaatsen... Niemand leest de OP goed := Net als een paar posts geleden kun je nav dit topic nog nergens lezen of ik zelf vlees eet. Misschien eet ik dagelijks wel drie kiloknallerkippen :') Dus als ik misschien zelf niet eens overtuigt ben, wie zegt dat ik anderen wil overtuigen :')

Ik wist het :wow:

Maar ik ben begatarier en beordeel niemand erop dat zij hij wel vlees eet. Dat vind ik normaal want het is je eigen keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:33

Hhilde schreef:

En toch is dat lekker makkelijk gezegd, als je zelf die OP van je wijzigt, dat ieder ander niet lezen kan...

Ik begrijp ook niet goed wat je hier nu mee bereiken wilt eigenlijk.
Krijg toch altijd bij dit soort topics weer het idee, dat mensen een andere bezigheid zouden moeten gaan zoeken, to get a life!, in vredesnaam, dan dit soort toch ietwat triestig entertainment... :(:)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:42

callum schreef:
Even een vraagje aan de vegetariërs. Gebruiken jullie melkproducten? Weet je hoe ze de melkproductie op gang houden.
Weet je dat de meeste kalfjes binnen een dag weggehaald worden bij moeder voor jullie kaas melk etc.

ik bedoel als je zo gaat redeneren kan je ook geen sojaproducten eten omdat denkans op kinderarbeid bij soja en rijst producten weer groter is. Er is altijd wel iets niet goed.

ik bedoel planten worden genetisch gemanipuleerd akkerbouw gaat ten koste van vogels en bijen etc.

dan word eten uberhaubt slecht want er is altijd wel ieys dat daaronder zou kunnen lijden.

ik eet vlees oa omdat ik het lekker vind. Ik gebruik geen melkproducten omdat ik er niet tegen kan en ik het tegen natuurlijk vind.

wat een ander doet boeit me weinig.

wat ik me afvraag is waarom de discussie wel of niet vegetarisch elke keer weer opgerakeld word. Met welk nut. Het lijkt me nu wel van voren naar achteren bediscussiërt.

Mensen verschillen meningen verschillen laat dat lekker zo. En laat elkaar met rust

Plus dat die kinderen uit een land komen waar ze honden en katten eten en koeien juist weer niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:44

Ik houd heel veel van dieren. Los in de wei EN op mijn bord. :j

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:56

Ik denk dat het goed is dat de discussie steeds weer opgerakeld wordt omdat we zo met zn alle bewust worden/ blijven van hetgeen we allemaal eten en waar dat eten dan vandaan komt.

Ik denk namelijk dat we door de grote supermarkten en de grote voedselverwerkingsindustrie steeds meer afraken van ons natuurijke voedingspatroon. Dat is jammer en ongezond door de vele chemische stoffen er aan ons eten worden toegevoegd. Nog maar niet te spreken over de hoeveelheid suiker en zout in het gemiddelde pakje "een beetje van jezelf en een beetje van ...".

IK ben geen vegetariër. Ik ben (meestal) wel zeer zorgvuldig bij het kiezen van mijn vlees. De slager waar wij ons vlees halen houdt zijn koeien zelf, slacht op eigen terrein en verwerkt het in eigen fabriek. Ze hebben goed nagedacht over de slachtlijn om de dieren zo weinig mogelijk stress te bezorgen en de dieren staan veel buiten.
Mijn melk haal ik biologisch. Ofwel verse biologische melk uit de supermarkt, ofwel verse rauwe melk van de biologische boerderij.

Ik zondig wel nog hoor, wanneer ik ga uiteten, bestel ik ook gewoon een biefstuk of kipfilet. Want overal navragen waar het vlees vandaan kwam, hoe het geleefd heeft en hoe het geslacht is bleek niet haalbaar omdat de vegetarische kaart vaak wat onderontwikkeld is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:57

Oh, weer veel reacties :oo even een snelle van mijn kant.

Callum, ja natuurlijk weet ik hoe de melkindustrie werkt. Niet helemaal relevant voor dit topic maar okee :) je zult dan ook geen pak melk of yoghurt in mijn koelkast terugvinden. Desondanks: mag je alleen maar geen vlees eten als je een complete perfecte veganist bent? Dat lijkt me ook weer niet de bedoeling.
Wat betreft soja heb ik een wedervraag voor je: je weet waar het overgrote deel van de soja in de wereld heen gaat, niet? Spoiler: dit is niet voor menaelijke consumptie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:06

Hhilde schreef:

Ik had het ook niet tegen jou :)