Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
purny schreef:Wat ik wel hoorde was dat als een JG iets doet wat niet hoort ze verstoten word en er niemand meer met haar praat. Ook van dichtbij meegemaakt dat iemand letterlijk de toegang tot een openbaar gebouw word ontzegt. Achterbaks vind ik dat
hangt heel erg van de mens zelf en de gemeenschap af. Is niet een algemeen geldende regel voor alle JG gelukkig.vuurneon schreef:purny schreef:Wat ik wel hoorde was dat als een JG iets doet wat niet hoort ze verstoten word en er niemand meer met haar praat. Ook van dichtbij meegemaakt dat iemand letterlijk de toegang tot een openbaar gebouw word ontzegt. Achterbaks vind ik dat
Dat is direct niet waarhangt heel erg van de mens zelf en de gemeenschap af. Is niet een algemeen geldende regel gelukkig.
__Nathalie__ schreef:Purny als iemand iets doet wat niet hoort alsin iets crimineel ofzo dan kun je worden uit gesloten. Dit is alleen wanneer je gedoopt bent. Contact word dan idd niet gestimuleerd. Dan is het aan de uitgesloten persoon om zijn daden goed te maken. Weer in de leer te gaan en weer terug te komen.
Maar dat is niet bij het minste geringste hoor dan moet er wel echt iets zijn wat niet Door de beugel kan
__Nathalie__ schreef:Purny als iemand iets doet wat niet hoort alsin iets crimineel ofzo dan kun je worden uit gesloten. Dit is alleen wanneer je gedoopt bent. Contact word dan idd niet gestimuleerd. Dan is het aan de uitgesloten persoon om zijn daden goed te maken. Weer in de leer te gaan en weer terug te komen.
Maar dat is niet bij het minste geringste hoor dan moet er wel echt iets zijn wat niet Door de beugel kan
vuurneon schreef:Eigenlijk niet anders dan in de samenleving gebeurt; daar hebben de meeste mensen ook geen behoefte om in het prive leven in contact te komen met mensen die bekend staan om hun criminele activiteiten.
bakkabouter schreef:vuurneon schreef:Eigenlijk niet anders dan in de samenleving gebeurt; daar hebben de meeste mensen ook geen behoefte om in het prive leven in contact te komen met mensen die bekend staan om hun criminele activiteiten.
Dan heb je daar nog altijd het voor mij essentiële verschil tussen eigen keuze of opgelegd (door een of andere "wet" of maatschappelijke druk wil ik dan nog even in het midden laten)
verootjoo schreef:Bij de JG moet iedereen echter de staat op omdat dat gezien wordt als belangrijkste taak voor God. Uiteindelijk doen ze dit uit naastenliefde, ze willen dat iedereen de kans krijgt naar de hemel te kunnen gaan.
Kinke schreef:verootjoo schreef:Bij de JG moet iedereen echter de staat op omdat dat gezien wordt als belangrijkste taak voor God. Uiteindelijk doen ze dit uit naastenliefde, ze willen dat iedereen de kans krijgt naar de hemel te kunnen gaan.
Ja daaaag…uit naastenliefde. Ik vind het nogal neerbuigend om blijkbaar voor een ander te willen beslissen of die naar de hemel kan gaan. En arrogant bovendien dat je pretendeert dat dit klopt. Het is gewoon zieltjes winnen voor je club, niets meer en niets minder. Als ik bij mensen langs de deur zou gaan en de evolutie theorie zou 'preken' oid en dit als enige en juiste waarheid verkondig dan zouden er ook veel mensen zijn die dit niet kunnen waarderen (en terecht in mijn ogen) of mij zelfs voor knettergek verklaren.
En die zogenaamde naastenliefde verdwijnt als sneeuw voor de zon als iemand besluit geen JG meer te willen zijn, je wordt keihard door je bloedeigen familie gedumpt.
Kinke schreef:Nee, bij haar niet, blijkbaar verschilt dat per gemeente? Dat is dan ook weer vreemd, je staat toch voor bepaalde regels en opvattingen. Pak dat dan als 'organisatie' aan. Stel dan maar een verbod in op uitsluiten.
(en dat het bij Nathalie niet zo gaat zegt niets over anderen, ik ken ook een paar persoonlijke verhalen van mensen waarbij pa en ma keihard hun eigen kind niet meer willen kennen. Hoe gestoord ben je dan?)
__Nathalie__ schreef:Shenavallie dat zal ook best gebeuren hoor. De ene ouder is strenger in zijn opvoeding en het geloof als de andere ouder. Echter is het in Veel gevallen heel anders.
In onze gemeente was het voor kinderen heel relax allemaal. Op spelenderwijs krijg je wat mee van het geloof. Je leert zachtjes te praten en op je stoel te blijven zitten. Je luistert wat mee en kleurt in een kleurboekje of speelt een spelletje. Wanneer je ouder word mag je dingen op gaan zoeken in de bijbel etc. Het gaat over het algemeen heel speels op een manier dat kinderen leuk vinden.
vuurneon schreef:Kinke schreef:
Ja daaaag…uit naastenliefde. Ik vind het nogal neerbuigend om blijkbaar voor een ander te willen beslissen of die naar de hemel kan gaan. En arrogant bovendien dat je pretendeert dat dit klopt. Het is gewoon zieltjes winnen voor je club, niets meer en niets minder. Als ik bij mensen langs de deur zou gaan en de evolutie theorie zou 'preken' oid en dit als enige en juiste waarheid verkondig dan zouden er ook veel mensen zijn die dit niet kunnen waarderen (en terecht in mijn ogen) of mij zelfs voor knettergek verklaren.
En die zogenaamde naastenliefde verdwijnt als sneeuw voor de zon als iemand besluit geen JG meer te willen zijn, je wordt keihard door je bloedeigen familie gedumpt.
Lees eens de reactie van Nathalie: zie jij iemand die gedumpt is door de familie
lieveli schreef:Er is een film over jehova's getuigen, met Egbert-Jan Weeber. 'Uitgesloten' heet 'ie.
De moeder van mijn vriendinnetje heeft echt niets crimineel gedaan dat ze werd uitgesloten, ik weet het niet heel precies, maar het was een heel lief vrouwtje dat voor iedereen breidde en heel ziek was.
funnyhorses schreef:Ik vind dat iedereen ma geloven wat hij/zij wil maar probeer niet aan mijn deur die ******* te verkopen.
Ik vind Jehova's erg hardleers dus ben ik steeds heeeeel duidelijk dat ik dat gezever niet aan mijn deur wil hebben.
Helaas hebben ze een dikke plank voor de kop en komen toch steeds terug.
Hebben ze nou werkelijk geen betere dagbesteding dan mensen lastig te vallen op zondag ochtend?
Ik vind ze raar en opdringerig!!
vuurneon schreef:lieveli schreef:Er is een film over jehova's getuigen, met Egbert-Jan Weeber. 'Uitgesloten' heet 'ie.
De moeder van mijn vriendinnetje heeft echt niets crimineel gedaan dat ze werd uitgesloten, ik weet het niet heel precies, maar het was een heel lief vrouwtje dat voor iedereen breidde en heel ziek was.
Treurig is dat... 1 grote familie als je erbij hoort en je overtreedt een (on)zichtbare regel en 'poef' je bestaan wordt ontkend. Zo werkt een familie over het algemeen niet. Schandalig... En dan maar hopen dat je eigen familie je niet de rug toekeerd.... Want dan heb je niemand meer (vaak is het praktisch het hele sociale netwerk ook 'kerk')
DeMolenhoek schreef:Als ik zie wat het evangelisch geloof inhoud, pfieuw... Het valt niet zo op als een Jehova maar ik vind het persoonlijk nog erger. Overigens zijn alle mensen in mijn familie heel lieve en zachte mensen, maar zoals ze soms doen (en de verwijten die wij al hebben gehad...) Dan heb ik liever gewoon eens jaarlijks een Jehova aan mijn deur
)
Lijkt me erg interessant!