Een leuk gesprek met Jehova's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Jehova's?

Interessant, ik nodig ze binnen uit.
6 (1%)
Interessant, ik voer het gesprek maar laat ze niet binnen.
77 (14%)
Ik ben door hun in het geloof gestapt.
2 (0%)
Ik doe gewoon niet open als ik denk dat ze voor mijn deur staan.
141 (27%)
Ik doe wel open maar ben bot en kap ze af.
194 (37%)
Ik doe wel open, luister netjes maar durf ze niet af te kappen.
99 (19%)

Totaal aantal stemmen: 519

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:28

Ik heb echt geen flauw idee. Het word Door jg het paradijs genoemd en voor zover ik weet zot daar geen limiet op. Ik heb het nog nooit gehoord in elk geval maar ja ik ben ook niet goed geschoold haha

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:31

purny schreef:
Wat ik wel hoorde was dat als een JG iets doet wat niet hoort ze verstoten word en er niemand meer met haar praat. Ook van dichtbij meegemaakt dat iemand letterlijk de toegang tot een openbaar gebouw word ontzegt. Achterbaks vind ik dat

Dat is direct niet waar :) hangt heel erg van de mens zelf en de gemeenschap af. Is niet een algemeen geldende regel voor alle JG gelukkig.

Daarin zijn ze niet anders dan andere geloofstromingen; hangt af van hoe streng de leer is en hoe de mensen er zelf tegen aan kijken.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-04-15 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:32

Elk geloof heeft zijn paradijs.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:33

vuurneon schreef:
purny schreef:
Wat ik wel hoorde was dat als een JG iets doet wat niet hoort ze verstoten word en er niemand meer met haar praat. Ook van dichtbij meegemaakt dat iemand letterlijk de toegang tot een openbaar gebouw word ontzegt. Achterbaks vind ik dat

Dat is direct niet waar :) hangt heel erg van de mens zelf en de gemeenschap af. Is niet een algemeen geldende regel gelukkig.

Is gebeurd in mijn omgeving

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:34

Purny als iemand iets doet wat niet hoort alsin iets crimineel ofzo dan kun je worden uit gesloten. Dit is alleen wanneer je gedoopt bent geloof ik Contact word dan idd niet gestimuleerd. Dan is het aan de uitgesloten persoon om zijn daden goed te maken. Weer in de leer te gaan en weer terug te komen.

Maar dat is niet bij het minste geringste hoor dan moet er wel echt iets zijn wat niet Door de beugel kan
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 12-04-15 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:35

Snap ik purny, maar je hebt het over de algemeenheid van JG en het is dus geen Algemene regel die voor elke gemeente (of hoe het ook maar heet) en elk lid staat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:37

__Nathalie__ schreef:
Purny als iemand iets doet wat niet hoort alsin iets crimineel ofzo dan kun je worden uit gesloten. Dit is alleen wanneer je gedoopt bent. Contact word dan idd niet gestimuleerd. Dan is het aan de uitgesloten persoon om zijn daden goed te maken. Weer in de leer te gaan en weer terug te komen.

Maar dat is niet bij het minste geringste hoor dan moet er wel echt iets zijn wat niet Door de beugel kan

Vreemdgaan

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:37

__Nathalie__ schreef:
Purny als iemand iets doet wat niet hoort alsin iets crimineel ofzo dan kun je worden uit gesloten. Dit is alleen wanneer je gedoopt bent. Contact word dan idd niet gestimuleerd. Dan is het aan de uitgesloten persoon om zijn daden goed te maken. Weer in de leer te gaan en weer terug te komen.

Eigenlijk niet anders dan in de samenleving gebeurt; daar hebben de meeste mensen ook geen behoefte om in het prive leven in contact te komen met mensen die bekend staan om hun criminele activiteiten.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:40

vuurneon schreef:
Eigenlijk niet anders dan in de samenleving gebeurt; daar hebben de meeste mensen ook geen behoefte om in het prive leven in contact te komen met mensen die bekend staan om hun criminele activiteiten.

Dan heb je daar nog altijd het voor mij essentiële verschil tussen eigen keuze of opgelegd (door een of andere "wet" of maatschappelijke druk wil ik dan nog even in het midden laten)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:44

bakkabouter schreef:
vuurneon schreef:

Dan heb je daar nog altijd het voor mij essentiële verschil tussen eigen keuze of opgelegd (door een of andere "wet" of maatschappelijke druk wil ik dan nog even in het midden laten)

Ja, maar aan de andere kant kiezen mensen er bewust voor dat geloof en dus ook voor de richtlijnen. Je bent vrij om je aan te sluiten en weg te gaan immers. Dus ze voelen zich er prettig bij en ach, anders kun je altijd nog hypocriet zijn :')

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:51

Bij alleen het vreemdgaan word je niet direct uit gesloten. Daar komt meer bij als alleen het vreemdgaan

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:57

verootjoo schreef:
Bij de JG moet iedereen echter de staat op omdat dat gezien wordt als belangrijkste taak voor God. Uiteindelijk doen ze dit uit naastenliefde, ze willen dat iedereen de kans krijgt naar de hemel te kunnen gaan.

Ja daaaag…uit naastenliefde. Ik vind het nogal neerbuigend om blijkbaar voor een ander te willen beslissen of die naar de hemel kan gaan. En arrogant bovendien dat je pretendeert dat dit klopt. Het is gewoon zieltjes winnen voor je club, niets meer en niets minder. Als ik bij mensen langs de deur zou gaan en de evolutie theorie zou 'preken' oid en dit als enige en juiste waarheid verkondig dan zouden er ook veel mensen zijn die dit niet kunnen waarderen (en terecht in mijn ogen) of mij zelfs voor knettergek verklaren.
En die zogenaamde naastenliefde verdwijnt als sneeuw voor de zon als iemand besluit geen JG meer te willen zijn, je wordt keihard door je bloedeigen familie gedumpt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:00

Kinke schreef:
verootjoo schreef:
Bij de JG moet iedereen echter de staat op omdat dat gezien wordt als belangrijkste taak voor God. Uiteindelijk doen ze dit uit naastenliefde, ze willen dat iedereen de kans krijgt naar de hemel te kunnen gaan.

Ja daaaag…uit naastenliefde. Ik vind het nogal neerbuigend om blijkbaar voor een ander te willen beslissen of die naar de hemel kan gaan. En arrogant bovendien dat je pretendeert dat dit klopt. Het is gewoon zieltjes winnen voor je club, niets meer en niets minder. Als ik bij mensen langs de deur zou gaan en de evolutie theorie zou 'preken' oid en dit als enige en juiste waarheid verkondig dan zouden er ook veel mensen zijn die dit niet kunnen waarderen (en terecht in mijn ogen) of mij zelfs voor knettergek verklaren.
En die zogenaamde naastenliefde verdwijnt als sneeuw voor de zon als iemand besluit geen JG meer te willen zijn, je wordt keihard door je bloedeigen familie gedumpt.

Lees eens de reactie van Nathalie: zie jij iemand die gedumpt is door de familie :?

Kinke

Re: Een leuk gesprek met Jehova's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:03

Nee, bij haar niet, blijkbaar verschilt dat per gemeente? Dat is dan ook weer vreemd, je staat toch voor bepaalde regels en opvattingen. Pak dat dan als 'organisatie' aan. Stel dan maar een verbod in op uitsluiten.
(en dat het bij Nathalie niet zo gaat zegt niets over anderen, ik ken ook een paar persoonlijke verhalen van mensen waarbij pa en ma keihard hun eigen kind niet meer willen kennen. Hoe gestoord ben je dan?)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:05

Ik vind dat iedereen ma geloven wat hij/zij wil maar probeer niet aan mijn deur die ******* te verkopen.
Ik vind Jehova's erg hardleers dus ben ik steeds heeeeel duidelijk dat ik dat gezever niet aan mijn deur wil hebben.
Helaas hebben ze een dikke plank voor de kop en komen toch steeds terug.

Hebben ze nou werkelijk geen betere dagbesteding dan mensen lastig te vallen op zondag ochtend?
Ik vind ze raar en opdringerig!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:07

Kinke schreef:
Nee, bij haar niet, blijkbaar verschilt dat per gemeente? Dat is dan ook weer vreemd, je staat toch voor bepaalde regels en opvattingen. Pak dat dan als 'organisatie' aan. Stel dan maar een verbod in op uitsluiten.
(en dat het bij Nathalie niet zo gaat zegt niets over anderen, ik ken ook een paar persoonlijke verhalen van mensen waarbij pa en ma keihard hun eigen kind niet meer willen kennen. Hoe gestoord ben je dan?)

Dat snap ik, maar zoveel mensen, zoveel wensen. De een is liberaal en de ander conservatief. Daarnaast heb je ook nog binnen het gezin je eigen invulling uiteraard. Daarin zijn ze niet anders dan andere geloven. Het is de een wereldwijd geloof immers; dus 1 strikte richtlijn is niet haalbaar.

In de katholieke kerk kan de Paus ook wel richtlijnen geven, neemt niet weg dat bv de katholieke kerk in mijn buurt daar een eigen invulling aan geeft. De protestante kerk waar ik lid van was, trouwt ondertussen homo's (ook al is uiteraard niet iedereen daar content mee, maar overgrote deel vind het juist prima) en stelt zich liberaal op; vanuit de gemeente begon er een hang naar verandering te komen dus de dominee die erna kwam werd daar ook uitgekozen. De richtlijnen van nu zijn niet meer die van 50 jaar geleden. Tijden veranderen en een gemeente kan daarin ook meeveranderen. Zonder de kern uit het oog te verliezen; de geschriften veranderen immers niet echt enorm mee. Hooguit taalgebruik wordt moderner gemaakt.

Ik vind het juist heel interessant om dit soort zaken met de aanbellende JG te bespreken :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:30

__Nathalie__ schreef:
Shenavallie dat zal ook best gebeuren hoor. De ene ouder is strenger in zijn opvoeding en het geloof als de andere ouder. Echter is het in Veel gevallen heel anders.

In onze gemeente was het voor kinderen heel relax allemaal. Op spelenderwijs krijg je wat mee van het geloof. Je leert zachtjes te praten en op je stoel te blijven zitten. Je luistert wat mee en kleurt in een kleurboekje of speelt een spelletje. Wanneer je ouder word mag je dingen op gaan zoeken in de bijbel etc. Het gaat over het algemeen heel speels op een manier dat kinderen leuk vinden.

Dat klinkt zeker aangenamer! Top dat het dus ook op deze manier kan!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:31

Er is een film over jehova's getuigen, met Egbert-Jan Weeber. 'Uitgesloten' heet 'ie.

De moeder van mijn vriendinnetje heeft echt niets crimineel gedaan dat ze werd uitgesloten, ik weet het niet heel precies, maar het was een heel lief vrouwtje dat voor iedereen breidde en heel ziek was.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:37

vuurneon schreef:
Kinke schreef:

Lees eens de reactie van Nathalie: zie jij iemand die gedumpt is door de familie :?

Bij mijn vroegere buren en oppaskindjes is er wel sprake geweest van bannen/doodzwijgen. Die waren ook JG. Zijn sinds ze ermee gestopt zijn tot de conclusie gekomen dat het leven veel leuker is zonder JG en dat ze veel meer vrijheden hebben. Heeft wel even geduurd hoor, want om verbroken te worden met je familie gaat je niet in de koude kleren zitten. Na een aantal jaren zijn ze steeds meer gaan inzien hoe ze altijd onder de duim gehouden waren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:38

lieveli schreef:
Er is een film over jehova's getuigen, met Egbert-Jan Weeber. 'Uitgesloten' heet 'ie.

De moeder van mijn vriendinnetje heeft echt niets crimineel gedaan dat ze werd uitgesloten, ik weet het niet heel precies, maar het was een heel lief vrouwtje dat voor iedereen breidde en heel ziek was.

Treurig is dat... 1 grote familie als je erbij hoort en je overtreedt een (on)zichtbare regel en 'poef' je bestaan wordt ontkend. Zo werkt een familie over het algemeen niet. Schandalig... En dan maar hopen dat je eigen familie je niet de rug toekeerd.... Want dan heb je niemand meer (vaak is het praktisch het hele sociale netwerk ook 'kerk')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-04-15 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:38

funnyhorses schreef:
Ik vind dat iedereen ma geloven wat hij/zij wil maar probeer niet aan mijn deur die ******* te verkopen.
Ik vind Jehova's erg hardleers dus ben ik steeds heeeeel duidelijk dat ik dat gezever niet aan mijn deur wil hebben.
Helaas hebben ze een dikke plank voor de kop en komen toch steeds terug.

Hebben ze nou werkelijk geen betere dagbesteding dan mensen lastig te vallen op zondag ochtend?
Ik vind ze raar en opdringerig!!

Hier komen ze door de week in de ochtend langs de deuren.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:39

vuurneon schreef:
lieveli schreef:

Treurig is dat... 1 grote familie als je erbij hoort en je overtreedt een (on)zichtbare regel en 'poef' je bestaan wordt ontkend. Zo werkt een familie over het algemeen niet. Schandalig... En dan maar hopen dat je eigen familie je niet de rug toekeerd.... Want dan heb je niemand meer (vaak is het praktisch het hele sociale netwerk ook 'kerk')

Dat staat vast in de bijbel dat God dat wil. :Y)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:52

Vorig jaar was ik met prachtig weer in de tuin bezig, toen er twee heren keurig in pak aan kwamen lopen... Oh nee he.... Dacht ik...
"Mogen we u iets vragen?"
Euh, ja, natuurlijk... (Misschien zijn ze de weg kwijt... Je weet het niet)
"Bent u gelovig?"
Nee
"Vind u het interessant om eens van gedachte te wisselen over het geloof?"
Nee
"Ok. Mogen we u wel een folder aanbieden?"
Nee hoor, dank u.
"Dan wens ik u een hele prettige dag verder"
Ik u ook, geniet van het weer!
"Zullen we zeker doen, tot ziens.
Tot ziens.

En klaar....
Zo makkelijk kan het ook

__Nathalie__

Re: Een leuk gesprek met Jehova's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:44

Als iemand niks verkeerds gedaan heeft dient deze niet uitgesloten te worden als dat wel zo is is dat erg kwalijk. Maar wederom ligt dat niet aan het geloof maar aan de persoon die het zo ver heeft laten komen. Een rotte appel dus

Ten 2de wanneer iemand word uitgesloten is het nogal tijd vrij daar contact mee te hebben. Dat word niet verboden ze stimuleren het alleen niet. Zien het als een foute invloed. En willen de uitgesloten persoon stimuleren leven te beteren. Wat familie daar mee doet moeten ze dus zelf weten.

Ik ken persoonlijk mensen die te ver Door slaan in het geloof. In hun beleving doen ze wat juist is terwijl andere gelovige het daar niet mee eens zijn. Wanneer die gelovige iets doet en mensen reageren daar negatief over dan worden alle jg daar op aan gekeken.

Ik zou eigenlijk iedereen die een negatieve ervaring gehad heeft Willen zeggen bezoek eens een zaal. Dan zul je zien dat ze daar niet leren je familie te verstoten maar dat je leert samenhorig te zijn.

Slecht gedrag komt niet voort uit het geloof. Slecht gedrag komt voort uit een slecht mens

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:51

DeMolenhoek schreef:
Als ik zie wat het evangelisch geloof inhoud, pfieuw... Het valt niet zo op als een Jehova maar ik vind het persoonlijk nog erger. Overigens zijn alle mensen in mijn familie heel lieve en zachte mensen, maar zoals ze soms doen (en de verwijten die wij al hebben gehad...) Dan heb ik liever gewoon eens jaarlijks een Jehova aan mijn deur :)

Wat houd volgens jou het evangelisch geloof dan in? (of ga ik nu erg offtopic? :P)

Interessant topic om te lezen! (Al vind ik sommige reacties een beetje tenenkrommend, maargoed) Bij mijn ouders vroeger is er maar één keer een Jehovagetuige langs geweest. Ze probeerden mijn vader te bekeren, die op zijn beurt uitlegde wat wij geloven. Hij had een interessante discussie met ze, ze gaven zo'n foldertje en daarna kwam ze niet meer. Ik zou ze best wel eens aan de deur willen hebben :) Lijkt me erg interessant!