Vriendschap met iemand die vreemdgaat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:56

Shiloh schreef:
Ik en mijn beste vriendin zijn al bijna 20 jaar beste vriendinnen. In het verleden is ze bij vorige vriendjes wel eens vreemdgegaan. Elke keer als er al sterke twijfel bestond over de relatie en het was dan niet veel later dan ook uit.

Was het daarmee goed? Nee, dat niet.

Heb ik haar elke keer laten weten dat ik het absoluut niet ok vond? Zeker weten.

Ga ik een hele dierbare diepe vriendschap van 20 jaar stop zetten omdat mijn vriendin hele domme fouten heeft gemaakt. Nee. Zeker niet.

Moet je altijd maar op alle fronten het helemaal eens zijn met elkaar of elkaar acties helemaal ok vinden? Nee, denk ik ook niet.

Voor jou zou het dan ook een keuze zijn, voor 'ons' is het meer geen vriendschap meer kúnnen hebben.

Shiloh

Re: Vriendschap met iemand die vreemdgaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:59

Ik vind het eigenlijk meer iets zeggen over de intensiteit van de vriendschap dan over moraliteit. Vriendschap gaat namelijk ook over elkaar vergeven en voorbij elkaars tekortkomingen kunnen kijken.

Ik ben niet zo pretentieus dat ik denk ik nooit over de morele grenzen van mijn vriendin zou gaan. Gelukkig weet ik dat we zo veel om elkaar geven dat onze vriendschap daar eigenlijk ook wel uit komt.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:19

Shiloh schreef:
Ik vind het eigenlijk meer iets zeggen over de intensiteit van de vriendschap dan over moraliteit. Vriendschap gaat namelijk ook over elkaar vergeven en voorbij elkaars tekortkomingen kunnen kijken.

Ik ben niet zo pretentieus dat ik denk ik nooit over de morele grenzen van mijn vriendin zou gaan. Gelukkig weet ik dat we zo veel om elkaar geven dat onze vriendschap daar eigenlijk ook wel uit komt.

Maar dan wel pretentieus genoeg om te denken dat jouw vriendschap dus sterker is. Klinkt behoorlijk banketstaaf zo, maar meer om jouw woorden om te draaien. Ik denk niet dat het zo zeer ligt aan of je beter in vriendschappen bent. Ik denk dat het te maken heeft met prioriteiten. Wat vind je belangrijker? Loyaliteit of integriteit. En dat is zoals Geryon zegt niet altijd een keuze. Ik ben behoorlijk integer en zou er denk ik wel moeite mee hebben als een vriendin echt bewust langere tijd een affaire heeft. Daar zou ik niet mee om kunnen gaan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:40

Misschien wel ja. Er moeten echt wel hele gekke dingen gebeuren als we daar niet samen uit zouden kunnen komen.

In deze situatie ging het helemaal niet om een bewuste langdurige affaire. Daar zou ik ook zeker meer moeite mee hebben. Zie haar dat ook niet zo gauw doen, maar goed, dan nog zou ik de vriendschap er niet zo om verbreken, maar er met haar over hebben, dat dat echt niet kan. Ik vind mijn vriendschap met haar gewoon meer dan de misstappen die we begaan.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:35

Waarschijnlijk is het uiteindelijk ook gewoon een afweging tussen hoeverre ze over jouw grenzen van moraliteit en integriteit gaat en hoe lang en hoe goed je vrienden bent met zo'n persoon.
Haha goede conclusie: Je zult het pas weten als je in zo'n situatie beland.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 01:04

Ik heb al in verschillende situaties gezeten met verschillende vriendinnen (geeft te denken haha :') ).

De ervaring leert dat het wel een heel groot verschil is of je beide partners kent, vriendin van mij (A) was samen met mijn beste vriend (B), ik kende beiden al voor hun relatie, sterker: ik heb ze destijds gekoppeld.

Relatie ging al even niet goed. Vorige zomer ging B vreemd (na een door alcohol gekleurde avond) met een andere vriendin van mij (C). Ik was razend op B, C voelde zich heel schuldig, B ook. B heeft de relatie met A diezelfde dag verbroken. Zijn frustratie over de relatie die al maanden verkeerd zat lag aan de basis van zijn vreemdgaan. Hij vroeg mij voorlopig niets over het voorval te vertellen tegen A. Ik was echt kwaad om de positie waarin hij mij bracht, heb alledrie enkele dagen ontlopen. B begreep mij en heeft het verteld aan A.
Waarop A bij mij haar frustraties loste, duidelijk liet blijken dat ze vriendin C (ze kennen elkaar via mij), nooit meer wou zien (heb ik toen ook duidelijk gemaakt aan C, dat ik in situaties waarbij A en C elkaar konden tegenkomen voor A ging kiezen).
Enkele maanden later komt uit dat A een nieuwe relatie heeft. Met iemand waarmee ze B de laatste maanden bedrogen had.

Ik doe hard mij best de vriendschap met A niet te laten beëindigen, maar het is niet makkelijk geweest. Ik ben erg gevoelig voor liegen en bedriegen, heb ondertussen al geleerd dat ik daar feller in denk dan anderen. Dat A, in tegenstelling tot B en C zich nooit schuldig gevoeld heeft en het nog zo gedraaid heeft dat ik echt heel erg kwaad was op B en C en haar het slachtoffer vond, is iets waar ik het meeste moeite mee had en heb.

Interessant topic dit! Hoe reageren diegene die zeggen dat ze vriendin zouden laten doen op bovenvermelde situatie vraag ik mij af? :-)

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 01:58

Vreemdgaan kan gebeuren en wanneer een goede vriendin mij vertelt dat ze is vreemdgegaan, zal ik eerst vragen waarom ze mij dat vertelt.

-Wil ze haar ei kwijt, voelt ze zich schuldig en zal het niet meer gebeuren? Prima, ik, begrijp dat iedereen een fout kan maken en ik hou mijn mond.

-Wil ze vertellen hoe fijn het was en twijfelt ze over haar huidige relatie? Prima, ik bied een luisterend oor en probeer haar te adviseren. Omdat ik tegen liegen en bedrog ben, zal mijn advies zijn te stoppen met a) het vreemdgaan of b) de huidige relatie en haar steunen wanneer ze het na het nemen van haar besluit moeilijk heeft.

-Doet ze niets met mijn advies, of twijfelt ze niet en wil ze dit gewoon zo blijven doen? Moet zij zelf weten, maar ik hoef er niets meer over te horen en zeg bij voorbaat al dat ik ook niet zal steunen wanneer het moeilijkheden of gebroken harten oplevert.
Wanneer ze me er niets meer over vertelt, kunnen we gewoon vriendinnen blijven.
Waneer ze me ermee blijft 'lastigvallen,' of details blijft vertellen of gaat klagen wanneer het niet werkt, kan ze mij als vriendin vaarwel zeggen. Dan plaatst ze mij in een oneerlijke positie

Na altijd heel meelevend, loyaal aan vrienden, steunend en adviserend te zijn geweest, ben ik erachter dat mensen er toch vaak gewoon mee doorgaan en ongetwijfeld tegen problemen aanlopen. Een goede vriendin doet het je niet aan steeds weer uren te moeten luisteren zonder dat het zin heeft en daarbij eventueel ook nog te moeten 'liegen' tegen de partner. Dit is veel te belastend en iemand die je daarmee opzadelt, is geen goede vriendin.

Stral: Lastig jouw situatie. Ligt er ook aan hoe goed je bevriend bent met zowel A, B en C. En wat A precies 'zo gedraaid heeft dat dat je kwaad op B en C was.' Aan jou heeft A niet verteld dat ze vreemdging, wat op zich geen probleem is, ze zadelt jou er dan ook niet mee op. Maar wanneer A jou vertelt dat ze kwaad is op B en C omdat zij nooit vreemd zou gaan en een slachtoffer is, dan heeft ze wel tegen jou gelogen.
Wanneer C bevriend was met A, vind ik het kwalijk dat ze met B vreemdging, dat is een no go in vriendschappen. Maar wanneer C en A elkaar niet echt kenden, vind ik dat je C een eenmalige fout waar ze zich ook nog erg schuldig over voelt, niet langer kwalijk hoeft te nemen. Wat B betreft, ik keur vreemdgaan af, maar vind het knap dat hij meteen daarna de relatie heeft verbroken en zich schuldig voelde. Hij is in elk geval geen leugenaar.
Poeh, inderdaad niet zwart wit te zeggen wat goed en wat slecht is...

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:26

A, B én C behoren tot mijn dichtste vrienden.
A heeft inderdaad het moment dat haar relatie met B beëindigd was tegen mij gezegd (toen ik het haar rechtuit vroeg) dat ze hem nooit bedrogen had. Er waren op die moment vermoedens. Dat ze C heel hard veroordeelde, en mij in de positie plaatste waardoor ik het gevoel kreeg te moeten 'kiezen', terwijl ze achteraf allesbehalve heilig bleek te zijn, daar bleek ik achteraf (op lange termijn) meer problemen mee te hebben dan die ene actie van B of C.
C en A kenden elkaar via mij, 't is te zeggen, ze weten van elkaar wie het zijn, hebben elkaar wel eens gezien bij mij op mijn verjaardag ofzo, maar dat waren geen echte vriendinnen.

Wat voor mij dus het grote verschil maakte was dat een fout maken menselijk is, het is ook niet aan mij om daarover te (ver)oordelen, ik kan er het mijne over denken maar elk maakt zijn eigen keuzes. Wel moet je, vanaf een bepaald moment in je leven waarin je volwassen hoort te zijn, inzien dat je keuzes gevolgen hebben voor anderen. Respect hebben voor je medemens, en al helemaal voor mensen die je ooit graag gezien hebt, dat is soms ver te zoeken... En daar heb ik het, zo blijkt, moeilijker mee :)

In mijn geval vind ik het achteraf bekeken dat het niet MIJN probleem is als C tussen A en B komt. Als ik hen bij een volgende gelegenheid allen uitnodig, is het aan hen om te beslissen of ze de confrontatie aangaan of gewoon thuisblijven. A maakte die keuze in mijn plaats, en dat vind ik achteraf bekeken not done.

Het is dus zeer zeker anders als je de partner kent, laat staan alle drie :D Ik heb ook al in de situatie gezeten waarin een vriend zijn/haar partner bedroog, of de '3de persoon' was waarmee iemand zijn/haar lief bedroog, in die gevallen luisterde ik, gaf mijn mening misschien wel, maar verder begon ik er niet over en had ik er geen 'last' van. Mijn idee over hen is daar deels door gevormd maar het bepaalt hun hele identiteit niet.
Ik weet wel door wat toen gebeurd is dat mensen niet zomaar van je mogen vragen dat je zwijgt voor hen, want dan ben je, zoals HC zei, inderdaad deel van het bedrog en dat wil ik niet...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:34

Goh, zowel a, b als c zouden echt mijn vrienden niet zijn. Wat een walgelijke situatie zeg!

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:49

Dan zou ik dus in een situatie beland zijn waarin ik ook heel veel andere vrienden minder zou zien, aangezien zij er geen problemen van maken (of niet op de hoogte waren), en dan zit je zelf zielig alleen thuis... Je kan niet verwachten dat iedereen redeneert zoals jij ook he, wat doe je dan? :)

Dat ze mijn vrienden niet meer zouden zijn, dat is nooit in mij opgekomen. Zoiets doen is niets voor B. het was net iets handiger geweest had hij die avond éérst zijn relatie beëindigd, dat is een feit, dat weet hij ook, daar excuseert hij zich nog voor (bij mij he! terwijl hij mij eigenlijk geen verantwoording verschuldigd is, maar goed, ik ben blijkbaar nogal eng als ik boos ben en dat laat blijkbaar indruk na :') ), hetzelfde geldt voor C. Die heb ik een periode minder gezien, maar zij kent al enkele jaren een persoonlijk lastige situatie (mama doodziek), dus ik voel mij daar ook niet goed bij, als ik er niet ben voor haar...

Sommige dingen moet je in hun context kunnen zien, ik word er ook geen beter mens van als ik mensen laat vallen omdat ze 1 fout maken denk ik dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:15

Stral schreef:
Ik heb al in verschillende situaties gezeten met verschillende vriendinnen (geeft te denken haha :') ).

Inderdaad.
De frequentie waarmee het voorkomt en het gebrek aan integriteit geeft je inderdaad te denken over de zogenaamde normen en waardes.
Dat is nu EXACT wat ik betoog.
Het is grotendeels geneuzel en hypocrisie. Puur egoisme en kortzichtigheid.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:20

Het maakt mij niet uit. M'n gevoel hangt indd wel een beetje van de situatie af.
Ken ik de vriend van m'n vriendin (die vreemd gegaan is) niet, dan maakt het me niet echt uit om zo maar te zeggen. Is niet mijn vriend, dus ik doe er niets mee.

Ik zou sowieso nooit het aan de partner vertellen, dat is aan de andere partij, niet aan mij. Ik verlink niemand, wil die vriendin het niet aan haar vriend opbiechten, haar keus, is ze nog steeds m'n vriendin. Ik ga daar geen vriendschap voor weggooien.
Ik weet wie zij is, hoe ze is, en hou dan toch nog van haar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:22

Van iemand die zijn eigen partner(die toch het dichtst bij je staat) bedondert kun je volgens mij in een vriendschap al helemaal geen integriteit of vertrouwen verwachten. Ik vind dat je je vrienden niet in een situatie moet brengen waarbij ze misschien gedwongen worden om voor je te liegen, punt uit.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:26

Prima, dat vind jij.
Dat zij haar vriend eenmaal heeft bedrogen, is voor mij geen reden om haar niet te vertrouwen. Zijn andere situaties in mijn ogen. Ken die persoon al lang genoeg om te weten hoe zij is, en hoe onze vriendschap is enz., dat ik haar echt niet laat vallen voor dit, echt niet.

En ze dwingt me niet om te liegen, mijn keuze om er wel of niets mee te doen. Aan jou/mij de keuze om van te voren te zeggen of je het wel of niet wilt weten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:46

Al met al geweldige illustratie hoe het met de morele integriteit gesteld is.
Helemaal in lijn met mijn langjarige uitgebreide persoonlijke ervaring.
...en dan schande spreken van mijn EERLIJKHEID.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:51

Heb je het tegen mij?
Ik heb niet al jouw berichten gelezen, dus ik weet niet hoe je dit bedoelt, maar heb het vermoeden dat wij op een andere lijn zitten?

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:59

Huertecilla schreef:
Stral schreef:

Inderdaad.
De frequentie waarmee het voorkomt en het gebrek aan integriteit geeft je inderdaad te denken over de zogenaamde normen en waardes.
Dat is nu EXACT wat ik betoog.
Het is grotendeels geneuzel en hypocrisie. Puur egoisme en kortzichtigheid.

De frequentie waarmee het in het algemeen voorkomt, of gewoon binnen mijn vriendenkring? Zijn allemaal alleenstaande gevallen over een periode van 10 jaar wel. 't is nu niet dat al mijn vrienden slecht zijn ;) Mag ik hopen...
Maar inderdaad, het maakt wel dat ik er mij van bewust ben dat het veel voorkomt.

Ik ben er mij dan ook bewust van dat niemand perfect is, ikzelf ook niet (op andere vlakken dan). Als ik enkel de perfecte vrienden zou willen overhouden, ik zou veel alleen zitten vrees ik :D

BelleTessa: van zodra je de partner wél kent word je wel ergens gedwongen om te liegen / een keuze te maken, zonder dat je dat eigenlijk wil doen... Hoe ga je anders inderdaad nog vrolijk aan tafel zitten met alle partijen? Ik kan dat niet...

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:03

Ik kan dat wel. Ik accepteer de keuze van de ene partner om niets te zeggen tegen de andere partner. En ja, dat kan ik het begin lastig zijn als je ze allebei goed kent, dat kan ik me zeker voorstellen. Maar ik vind dat het niet aan mij is om het te vertellen aan de ene partner, en ik beëindig daar geen vriendschap voor.
Zo denkt iedereen er anders over, en maar goed ook.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:06

Maar op zo'n moment maak je toch de keuze de vriendschap met de 'bedrieger' hoger in te schatten dan die van de 'partner', of niet? Je kan immers verwachten dat als het uitkomt, de partner jou ook niet echt een goede vriend meer vindt toch?

Ik vind het vooral niet fijn dat de stommiteiten van anderen mij kopzorgen op zo'n vlakken moeten bezorgen ;) :P

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:16

Klopt. Ik ben in mijn geval ook niet vrienden met hem, maar het haar, en zoals ik zei, dat maakt het hoogstwaarschijnlijk wel makkelijker.

Dat laatste is zeker waar! Gelukkig bezorgt mijn situatie mij geen kopzorgen, alleen m'n eigen situatie ;)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:26

Scheelt echt veel, ik haal het aan om zo mijn mening naar de TS te verduidelijken. Als je de partner niet kent kan je inderdaad je ogen sluiten en hen hun ding laten doen (en zelfs daarmee heb ik het al snel lastig), ken je die wel, is dat een vriend, dan ben je je eigen vriendschap toch wel enige eerlijkheid verschuldigd, of moet je jezelf toch de vraag stellen hoever je ergens in mee kan gaan...

En helemaal waar, kopzorgen kan je van jezelf genoeg hebben, in zo'n gevallen zit ik ook helemaal niet te wachten op gezever en de miserie van een ander :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:30

Ik denk dat het volledig afhangt van de situatie. wat voor vriendin het is (hoe nabij ze staat) waarom ze het doet, hoe de relatie met haar partner ius en hoe mijn relatie met hem is. etc.

Kan hier nooit een eenduidig antwoord op geven.

Mensen doen vreemde dingen, maar dat maakt iemand geen waardeloze vriend

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:31

BelleTessa schreef:
Ik kan dat wel. Ik accepteer de keuze van de ene partner om niets te zeggen tegen de andere partner. En ja, dat kan ik het begin lastig zijn als je ze allebei goed kent, dat kan ik me zeker voorstellen. Maar ik vind dat het niet aan mij is om het te vertellen aan de ene partner, en ik beëindig daar geen vriendschap voor.
Zo denkt iedereen er anders over, en maar goed ook.

Door het geheim te houden word jij deelgenoot van bedrog. Bedrieg jij jouw ANDERE kennis. Speel jij het hypocriete toneel.

Zoals ik al schreef zou ik afstand nemen. Hen BEIDEN niet zien tot het morele dilemma niet meer speelt.

Verder vind ik:
- dat een bedrieger/ster inherent niet betrouwbaar is
- een echte vriend/-in je niet met een dergelijk moreel dilemma opzadelt

Nogmaals: Dit onderwerp geeft een realistische kijk op de moraal en integriteit van veel posters hier.

LEER ERVAN. Hypocrisie; list & bedrog zijn de ECHTE 'waarde' van ons westerse relatiemodel. Wees daar realistisch over.
Je kan hier lezen dat als jouw vrienden weten dat jouw partner jou bedriegt, ze waarschijnlijker wel dan niet mooi weer tegen jou spelen.

Als je zo zelf niet wil zijn, zo niet behandeld wil worden, hou er dan rekening mee dat dit zo wijd verbreid is; organiseer jouw relatie(s) ZO dat bedrog niet 'nodig' is; dat de kans erop zo klein mogelijk is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:32

Collie2008 schreef:
Mensen doen vreemde dingen, maar dat maakt iemand geen waardeloze vriend

Meedoen aan bedrog maakt mij wel zelf een letterlijk waardenloos persoon.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 20-03-15 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:32

Precies ;)
Nee, ik heb het echt niet lastig met mijn situatie wat betreft hun. Had ik misschien ook niet van mezelf verwacht, maar het is zoals het is. Scheelt mij weer zorgen ;)