zwemfeestje dilemma!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05
Fotograaf

Re: zwemfeestje dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:15

Een ongeluk is meestal een combinatie van 2 factoren (EN een kind wat niet oplet EN een chauffeur die zijn snelheid niet heeft aangepast). In dit geval zoek je een van de factoren al op... dus dat is de afweging die je continue maakt. In dit geval is het voor de TS een afweging of de zwemvaardigheden opwegen tegen de cijfers en of haar kind in dit geval een risico zou lopen of ze zoveel vertrouwen heeft dat haar kind zich toch wel gaat redden.

Het gaat niet om winnen, maar om alle factoren mee te laten wegen met een beslissing. Zoals vaker gezegd, alleen ABC is niet voldoende. Kracht en conditie moeten ook opgebouwd worden.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:17

Santos_05 schreef:
Een ongeluk is meestal een combinatie van 2 factoren (EN een kind wat niet oplet EN een chauffeur die zijn snelheid niet heeft aangepast). In dit geval zoek je een van de factoren al op... dus dat is de afweging die je continue maakt. In dit geval is het voor de TS een afweging of de zwemvaardigheden opwegen tegen de cijfers en of haar kind in dit geval een risico zou lopen of ze zoveel vertrouwen heeft dat haar kind zich toch wel gaat redden.

Het gaat niet om winnen, maar om alle factoren mee te laten wegen met een beslissing. Zoals vaker gezegd, alleen ABC is niet voldoende. Kracht en conditie moeten ook opgebouwd worden.

helemaal mee eens, kracht en conditie moeten opgebouwd worden, daar word je een goede zwemmer van.
En hoe doe je dat meestal? juist door te gaan zwemmen!
en dan niet alleen in de vakantie's maar regelmatig onder diverse omstandigheden.
Voor de rest sluit ik me compleet bij Sammie aan, of ze nou wel moeder of niet is.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:43

En als je kind dat niet heeft... dan is het niet verstandig om mee te gaan met een feestje toch?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:56

Santos_05 schreef:
En als je kind dat niet heeft... dan is het niet verstandig om mee te gaan met een feestje toch?

Je weet als ouder dat in de leeftijd 8 a 9 jaar dit soort feestjes gaan komen.
Je taak is al ouder om dan toch de voorwaarden te creeren om de leuke dingen in het leven aan te kunnen deelnemen.

oftewel zwemmen onderhouden. en je eigen angsten niet op je kind projecteren dan was deze discussie ook niet nodig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:00

Santos_05 schreef:
@sammie, jij blijft jezelf herhalen, maar ik spreek je graag nog eens als je zelf kinderen hebt....

Cijfers zijn en gegeven, maar moedergevoel is voor mij (en de TS) belangrijker.

Er zijn ook moeders in het topic die het met Sammie eens zijn.
Zijn dat dan moeders met een slecht moedergevoel?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:15

Dat zijn o.a. moeders die weten dat hun kind de verantwoordelijkheid aan kan, dat het veilig is om hun kind hierin los te laten en te vertrouwen op de aanwezige "leiding".
Of wellicht staan ze "er" gemakkelijker in, zien ze minder angsten. Of hebben een andere idee van opvoeden. Want iedere ouder voedt zijn/haar kind op naar eigen goeddunken. Noem het maar.
Je kind thuis houden, maakt je geen slechte ouder. Je kind laten gaan, maakt je geen slechte ouder.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:18

Het ligt eraan waarom je je kind thuis houdt ;)

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:24

BloemBloem schreef:

_/-\o_

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:28

Ach wat zal ik zeggen..
Ongeluk zit idd in een klein hoekje.

Zo ben ik zelf ook een keer bijna verzopen tijdens een kinderfeestje (geen idee hoe oud ik toen was maar de 3 zwemdiploma's hebben er niet bij geholpen) toen ik onder zo'n grote speelmat terecht kwam.
Aangezien de rest lekker verder speelde ging die mat lekker heen en weer waardoor het best wel even geduurd heeft voor ik er onderuit was, aangezien de mat tellen dezelfde kant op ging als dat ik ging.
Terwijl mijn mond al vol water stond in een helder moment naar licht gezocht en daar maar heen gezwommen.
Hoestend en proestend het water uit geklommen waarna er uiteindelijk een badmeester kwam kijken wat er aan de hand was.

Ik ben niet zo'n waterrat meer ;)

Wil je niet bang maken ts (of wie dan ook) maar helemaal voorkomen lukt toch niet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:41

BloemBloem schreef:

Want? Dat gaat de rest van de wereld helemaal NIETS aan.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:49

TeSzZz schreef:
Maar dat is toch helemaal niet Sammies punt Santos?
Het gaat erom dat een paar paniekzaaiers roepen dat er weet ik hoeveel kinderen met diploma's onder toezicht van de ouders verdrinken, en Sammie heeft de daadwerkelijke cijfers opgezocht die aantonen dat het helemaal niet zo veelvoorkomend is als sommige mensen doen geloven. Puur informatie die je mee zou kunnen nemen in een beslissing.
Welke beslissing jij of TS op basis van moedergevoel neemt is volledig jullie keuze, en ik lees nergens dat Sammie zegt dat dat gevoel niet bestaat. Ze geeft alleen aan dat je op basis van de cijfers kan zeggen dat het risico niet groot is.

Inderdaad, erg flauw dat er steeds zo'n draai aan Sammies post gehaald werd. Het was niet alsof ze op basis van die feiten een aanbeveling deed, ze zette gewoon een onjuist statement recht.

Ik vond het erg interessant en ben blij dat ze de moeite er voor heeft genomen.
Sammie schreef:
Je moet het ook wel willen snappen, natuurlijk! Maar je mag 't winnen hoor :) Ik houd het bij deze voor gezien.

Veel succes ermee! :j

Zonde. Ik lees er helemaal niet in dat je een aanbeveling doet op basis van cijfers zoals Santos schijnbaar, vind jouw posts duidelijk zat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:54

Dank je :)
Quellian schreef:
BloemBloem schreef:

Want? Dat gaat de rest van de wereld helemaal NIETS aan.

Dat gaat de rest van de wereld wél wat aan. We leven hier met z’n allen en elke volwassene en kind máákt diezelfde maatschappij… Je kan niet in één adem blijven roepen dat de wereld steeds asocialer wordt en vervolgens dat gaat je niks aan én dat gaat je niks aan en dat gaat je niks aan er achter aanblijven roepen alleen maar omdat het antwoord niet in je straatje past.. Dat zijn drogredenen om een discussie stil te willen leggen met argumenten die helemaal niet van toepassing zijn. Lees de OP eens door. TS vraagt zelf om advies en tips en diverse kijken/blikken op het hele gebeuren. Dan kun je dus ook verschillende meningen en ideeën krijgen. Het is aan ts geweest om daar wel of niet uit te kiezen, maar dat betekent niet dat de (hypothetische) discussie stil moet gaan liggen omdat ‘dat de wereld niks aan gaat’. TS heeft deze hele discussie gelukkig een stuk beter opgepakt dan een enkeling hier :)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:55

Ik vind het een beetje sneu. Ben je niet bang dat je kindje neergezet wordt als sulletje of bangerik, door zijn klasgenootjes? Dat is waar ik me zorgen over zou maken.
Badjuffen en -meesters paraderen in onze plaatselijke zwemgelegenheid non-stop rond het diepe en het ondiepe bad. Je kindje gaat zelf naar de kant of gaat zelf naar een ondiep bad wanneer hij zich moe voelt of zere beentjes krijgt. Daarnaast is hij met een groep kindjes, die ook op elkaar letten.

Daarnaast is dit geen kritiek, maar gewoon een mening. ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:56

Sammie, dit was de opmerking erboven:

Meloen schreef:
Je kind thuis houden, maakt je geen slechte ouder. Je kind laten gaan, maakt je geen slechte ouder.

Dus je kind thuis houden maakt je een slechte moeder, hâ. Hahahaha.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:58

Dat maak ik niet op uit de opmerking van Bloembloem.. Die zegt enkel het ligt eraan waarom je je kind thuis houdt. Niet dat je per definitie een slechte moeder bent omdat je je kind thuis laat..

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:07

Sammie schreef:
Dat maak ik niet op uit de opmerking van Bloembloem.. Die zegt enkel het ligt eraan waarom je je kind thuis houdt. Niet dat je per definitie een slechte moeder bent omdat je je kind thuis laat..

Bingo!
Zie je Sammie worden we het vandaag toch nog eens ;) :D :))

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:09

We hebben het hier over zwemmen. Het lijkt me dat het beide goed is; thuis houden of laten gaan. En waaróm TS besluit het wel of niet te doen, gaat niemand wat aan.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:09

BloemBloem schreef:

Ik vind dat nogal een uitspraak, eigenlijk. Jij verwijt nu dus TS dat ze een slechte moeder is omdat ze volgens jou om de verkeerde reden haar kind thuis houdt. Dat vind ik eigenlijk echt niet kunnen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:11

Waar het mij om gaat, is dat feiten en cijfers niets zeggen over kwaliteit van ouderschap.
Misschien verdrinken er weinig kinderen (gelukkig), misschien sterven er meer door verkeersongevallen of ongelukken thuis (vreselijk), desalniettemin beoordeel je als ouder wat het beste voor je kind is.
Als mijn dochter niet mag zwemmen van mij, als wij dat niet verantwoord vinden (als wij haar niet voldoende kunnen beschermen tegen gevaar; zo voelt het hè), dan gaat zij niet.
Nou is mijn dochter 3,5. Dus ik kan niet oordelen over welke verantwoordelijkheden zij dan dragen. En of ik haar dus zou laten gaan zwemmen.

Volgens mij zijn de laatste reacties een prima discussie. Op de bal, niet op de persoon. Goed onderbouwd. Niets mis mee toch? Ik vind wel interessant hoor de andere visies :j

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:11

Blue_Eyes schreef:
BloemBloem schreef:

Ik vind dat nogal een uitspraak, eigenlijk. Jij verwijt nu dus TS dat ze een slechte moeder is omdat ze volgens jou om de verkeerde reden haar kind thuis houdt. Dat vind ik eigenlijk echt niet kunnen.

Niemand verwijt iemand iets, vaststaand feit blijft dat TS angst heeft voor water, en dit ook vermeld in de op en dat mede speelt in haar besluitvorming.
Angst is een slechte raadgever, dit staat los van haar capaciteiten als moeder die ongetwijfeld goed zijn.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:13

nelis schreef:
Blue_Eyes schreef:

Niemand verwijt iemand iets, vaststaand feit blijft dat TS angst heeft voor water, en dit ook vermeld in de op en dat mede speelt in haar besluitvorming.
Angst is een slechte raadgever, dit staat los van haar capaciteiten als moeder die ongetwijfeld goed zijn.

Nee, dan moet je toch nog maar eens teruglezen. Verwijten te over in deze discussie.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:16

Blue_Eyes schreef:
BloemBloem schreef:

Blue Eyes, waar lees je dat?
Ik vind jouw uitspraak nogal wat ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:17

Blue_Eyes schreef:
BloemBloem schreef:

Precies, dat bedoel ik. Ik vind het een heel nare sfeer hier, vanwege de verwijten.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:17

Blue_Eyes schreef:
Nee, dan moet je toch nog maar eens teruglezen. Verwijten te over in deze discussie.

Dan betrek ik het op mezelf, ik verwijt niemand iets. Maar vind het niet tof dat je je kind belemmert in iets, wat gewoon hoort te zijn. zeker in een water rijk land als dit.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:18

nelis schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dan betrek ik het op mezelf, ik verwijt niemand iets. Maar vind het niet tof dat je je kind belemmert in iets, wat gewoon hoort te zijn. zeker in een water rijk land als dit.

Nelis ik ben het zo met je eens :)
Zijn wij nu ontaarde moeders?