Denk ook niet dat de rompslomp minder erg is als je samen woont i.p.v. getrouwd bent als je uit elkaar gaat overigens, zeker niet als je samen een huis hebt gekocht!
Dus wat dat betreft maakt de leeftijd ook niet zoveel uit. Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Dus wat dat betreft maakt de leeftijd ook niet zoveel uit. 
Joman schreef:Wow, ik sta echt versteld! In mijn omgeving beginnen de eersten nu met trouwen en die zijn allemaal 27+.
Op de leeftijd van de meesten die hier reageren was ik nog volop student. Hebben de jonge bruiden hier allemaal niet gestudeerd?
Blue_Eyes schreef:Joman schreef:Wow, ik sta echt versteld! In mijn omgeving beginnen de eersten nu met trouwen en die zijn allemaal 27+.
Op de leeftijd van de meesten die hier reageren was ik nog volop student. Hebben de jonge bruiden hier allemaal niet gestudeerd?
Jawel hoor, drie studies zelfs. Maar dat kan prima samen hoor.
MyHorseGirl schreef:Jeetje ik vind het wel erg jong.. Over 3 maanden word ik 21, maar ik moet er echt niet aan denken om nu al te trouwen of verloofd te zijn.. Nee joh, ik zit nog volop in mijn studie, geniet van mijn studententijd, wonen in een studentenhuis. Mijn vriend studeert in Amsterdam en heeft precies hetzelfde. Nee, voor samenwonen en trouwen hebben we nog jáááren als we klaar zijn met onze studie. Dan kunnen we elke dag nog thuis op elkaar wachten en koken en dat soort dingen.
Joman schreef:Blue_Eyes schreef:Zo, dan heb je aardig door zitten zoeken. Niet alles staat op 'dit forum'. Maar ben wel erg benieuwd wat jij dan denkt dat ik gestudeerd heb, en waarom jij twee HBO-studies niet onder 'studeren' vindt vallen
Zoals ik al zei: niet relevant voor dit topic.
DatBenIkNou schreef:Joma, wat is dat nu weer voor rare denigrerende opmerking? Voel jij jezelf 'beter' dan iemand die niet gestudeerd zou hebben?
Het is inderdaad helemaal niet relevant, snap de opmerking daarom niet.
Chiave schreef:Bij ons in dorp is het eigenlijk not-done om eerst samen te wonen en vervolgens te trouwen, aangezien we een kerks dorpje hebben. Niet dat je met de nek aangekeken wordt, maar "heb je het al gehoord? die en die wonen al samen en ze zijn nog niet eens getrouwd" krijg je wel...
Best jammer, maar goed. De gemiddelde leeftijd van trouwen in ons dorp is dan ook een jaar of 20, 21, 22. Mijn broer trouwde op zijn 22e, mijn zus van 19 is al verloofd.
En ik? Ik ben hier snel weg en trouw zodra me dat uitkomt en absoluut niet omdat ik in zo'n "pushend" dorp woon. Daaaag. Ik trouw wanneer mij dat uitkomt.
DatBenIkNou schreef:Chiave schreef:Bij ons in dorp is het eigenlijk not-done om eerst samen te wonen en vervolgens te trouwen, aangezien we een kerks dorpje hebben. Niet dat je met de nek aangekeken wordt, maar "heb je het al gehoord? die en die wonen al samen en ze zijn nog niet eens getrouwd" krijg je wel...
Best jammer, maar goed. De gemiddelde leeftijd van trouwen in ons dorp is dan ook een jaar of 20, 21, 22. Mijn broer trouwde op zijn 22e, mijn zus van 19 is al verloofd.
En ik? Ik ben hier snel weg en trouw zodra me dat uitkomt en absoluut niet omdat ik in zo'n "pushend" dorp woon. Daaaag. Ik trouw wanneer mij dat uitkomt.
Echt, bestaat dat nog joh?? Ik ben gewoon jong getrouwd omdat ik dat zelf een mooi symbolisch 'echt kiezen voor elkaar' vond. Maar snap ook heel goed dat mensen het niets toe vinden voegen. Als ik nu op de bruiloft terug kijk, vind ik het vooral geld over de balk smijten haha...Zou er nu liever een mooie wereldreis van maken ondanks dat ik al jaren zeer gelukkig getrouwd ben hoor...Maar zou het nu wel heel anders doen dan toen.
Nanna schreef:Komende zomer ga ook ik trouwen. Ik ben dan 21 en mijn vriend 26 en zijn we 2,5 jaar samen. Wij kiezen ervoor om 'jong' te trouwen omdat we echt voor elkaar willen kiezen en die keuze zal over een jaar of 2, 3 misschien wel 5 niet heel anders zijn. Ik sta er niet achter om eerst samen te wonen voordat je gaat trouwen, want je wil dan eigenlijk wel een leven met iemand opbouwen, maar aan de andere kant wil je nog even uitproberen of die ander wel echt zo leuk is, valt dat tegen dat kun je zo weer weg. Daarnaast denk ik dat de 'schade' die je oploopt na 5 jaar huwelijk of 5 jaar samenwonen niet heel erg zal verschillen.
Wij studeren allebei nog, ik ben nog lid van een studentenvereniging en volgend jaar zal er wel een paar dingen moeten veranderen zoals dat we moeten zorgen dat er wat geld in het laatje komt. Maar ik ben er niet bang voor dat je geen studentenleven meer kunt hebben als je getrouwd bent.
Ook ik krijg soms wel scheve gezichten als ik vertel dat ik ga trouwen en eigenlijk is dat best wel gek. Als iemand op zijn 21e verteld dat hij/zij gaat samenwonen vindt iedereen het super leuk, maar trouwen dat is dan weer zo jong.
In het eerste geval pak je je boeltje en ben je weg, in het tweede moet je nog officieel langs het gemeentehuis etc etc bovenop al het andere wat je al moet doen.
er zijn ook mensen die eerst de financiële middelen voor elkaar willen hebben voor een mooie trouwerij.
) en ik ben gebleven.