Trouwen op jonge leeftijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:09

Wij inmiddels 14,5 jaar getrouwd en kennen elkaar 22 jaar, ik was 22, hij 24. Zijn gewoon uit huis getrouwd en hebben niet eerst samen gewoond. En nog steeds gelukkig samen!

Denk ook niet dat de rompslomp minder erg is als je samen woont i.p.v. getrouwd bent als je uit elkaar gaat overigens, zeker niet als je samen een huis hebt gekocht! :) Dus wat dat betreft maakt de leeftijd ook niet zoveel uit.

DenK4ever

Re: Trouwen op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:16

Ik ben twee weken na mijn 21ste verjaardag getrouwd....
Met als gevolg dat er op mijn 23ste al op mijn loonstrook "gescheiden" stond bij burgelijke staat :=

Geen spijt van dat ik getrouwd ben geweest... maar zou er nu wel wat langer over nadenken...
Ben inmiddels 12 jaar met mijn huidige vriend en de bedoeling is over 3 jaar toch te trouwen.. dan hebben we er wel lang genoeg over nagedacht ;)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:15

Joman schreef:
Wow, ik sta echt versteld! In mijn omgeving beginnen de eersten nu met trouwen en die zijn allemaal 27+.
Op de leeftijd van de meesten die hier reageren was ik nog volop student. Hebben de jonge bruiden hier allemaal niet gestudeerd?

Jawel hoor, drie studies zelfs. Maar dat kan prima samen hoor.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:03

Het nut van gratis trouwen?
Je zaken goed geregeld hebben...

Als ik trouw, dan trouw ik op huwelijkse voorwaarden. Met verrekening en uitsluiting. Die huwelijkse voorwaarden zijn duur om te laten opmaken bij de notaris. De andere 2 dingen waar ik waarde aan hecht:de ringen, die heb je voor je leven... en een huwelijksreis, een ervaring die niemand je meer afpakt.

Ik betaal liever niet voor een feest dat anderen gaan gebruiken om zich klem te zuipen op mijn kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:03

Blue_Eyes schreef:
Joman schreef:
Wow, ik sta echt versteld! In mijn omgeving beginnen de eersten nu met trouwen en die zijn allemaal 27+.
Op de leeftijd van de meesten die hier reageren was ik nog volop student. Hebben de jonge bruiden hier allemaal niet gestudeerd?

Jawel hoor, drie studies zelfs. Maar dat kan prima samen hoor.

Ach, dat ligt er geloof ik maar aan wat je onder studeren vind vallen. Maargoed dat is een hele andere discussie :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:07

Jij weet niet wat ik gestudeerd heb, dus hoe denk je daarover te kunnen oordelen?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:08

MyHorseGirl schreef:
Jeetje ik vind het wel erg jong.. Over 3 maanden word ik 21, maar ik moet er echt niet aan denken om nu al te trouwen of verloofd te zijn.. Nee joh, ik zit nog volop in mijn studie, geniet van mijn studententijd, wonen in een studentenhuis. Mijn vriend studeert in Amsterdam en heeft precies hetzelfde. Nee, voor samenwonen en trouwen hebben we nog jáááren als we klaar zijn met onze studie. Dan kunnen we elke dag nog thuis op elkaar wachten en koken en dat soort dingen.

Even deze reactie eruit gepikt. Moet wel lachen om het feit dat jullie denken dat het leven ophoud ofzo als je eenmaal getrouwd bent?? :D
Mijn man gaat ieder jaar nog met zijn vrienden op wintersport, ziet zijn eigen vrienden regelmatig apart van de vrouwen. Ik ga gezellig dingen doen met vriendinnen, maar gaan ook samen gaan we naar Mysteryland, Armin v Buuren of andere avondjes stappen. We hebben het superleuk sámen maar gunnen ook elkaar de ruimte. Of je nu getrouwd bent of niet, het is maar net hoe je zélf je relatie invult hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:08

Blue_Eyes schreef:
Jij weet niet wat ik gestudeerd heb, dus hoe denk je daarover te kunnen oordelen?

Staat gewoon op dit forum hoor ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:16

Zo, dan heb je aardig door zitten zoeken. Het staat er inderdaad wel, maar niet echt recent. En: niet alles staat op 'dit forum'. Maar ben wel erg benieuwd wat jij dan denkt dat ik gestudeerd heb, en waarom jij twee HBO-studies niet onder 'studeren' vindt vallen :D
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 16-01-15 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:18

Blue_Eyes schreef:
Zo, dan heb je aardig door zitten zoeken. Niet alles staat op 'dit forum'. Maar ben wel erg benieuwd wat jij dan denkt dat ik gestudeerd heb, en waarom jij twee HBO-studies niet onder 'studeren' vindt vallen :D

Zoals ik al zei: niet relevant voor dit topic.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:19

Joma, wat is dat nu weer voor rare denigrerende opmerking? Voel jij jezelf 'beter' dan iemand die niet gestudeerd zou hebben?
Het is inderdaad helemaal niet relevant, snap de opmerking daarom niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:19

Joman schreef:
Blue_Eyes schreef:
Zo, dan heb je aardig door zitten zoeken. Niet alles staat op 'dit forum'. Maar ben wel erg benieuwd wat jij dan denkt dat ik gestudeerd heb, en waarom jij twee HBO-studies niet onder 'studeren' vindt vallen :D

Zoals ik al zei: niet relevant voor dit topic.

Dat is makkelijk, iemand een leuke sneer geven en dan heel hard roepen 'niet relevant voor dit topic'. Of kom je er toch van terug, van dat iets te snelle oordeel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:21

Nee hoor. Heb je een pb gestuurd omdat ik het topic hiermee niet wil vervuilen. Is namelijk totaal onrelevant zoals ik al zei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:24

DatBenIkNou schreef:
Joma, wat is dat nu weer voor rare denigrerende opmerking? Voel jij jezelf 'beter' dan iemand die niet gestudeerd zou hebben?
Het is inderdaad helemaal niet relevant, snap de opmerking daarom niet.

Er is nogal een verschil tussen studeren en studeren. Als je op kamers woont allebei, en een actief studentenleven hebt dan denk ik dus niet dat je jong zal trouwen.
Als je in de avond een studie doet of een jaartje in het buitenland, dan vind ik dat niet 'studeren'. Dan ben je daar althans niet voltijd mee bezig en kan je gaan verdienen waardoor je een bruiloft dus bijv gemakkelijk kan betalen. (Behoudens het gratis trouwen). Daar ging mijn opmerking over.
Wat iemand voor studie doet interesseert me niet, de manier waarop is wel relevant voor dit topic.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:25

Oh, zeg dat dan meteen. Dat was namelijk uit jouw opmerking niet duidelijk, dat bleek ook wel uit de reeks pb's van verontwaardigde bokkers die ik binnen heb :')

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:29

Bij ons in dorp is het eigenlijk not-done om eerst samen te wonen en vervolgens te trouwen, aangezien we een kerks dorpje hebben. Niet dat je met de nek aangekeken wordt, maar "heb je het al gehoord? die en die wonen al samen en ze zijn nog niet eens getrouwd" krijg je wel...
Best jammer, maar goed. De gemiddelde leeftijd van trouwen in ons dorp is dan ook een jaar of 20, 21, 22. Mijn broer trouwde op zijn 22e, mijn zus van 19 is al verloofd.
En ik? Ik ben hier snel weg en trouw zodra me dat uitkomt en absoluut niet omdat ik in zo'n "pushend" dorp woon. Daaaag. Ik trouw wanneer mij dat uitkomt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:32

Joman schreef:
Nee hoor. Heb je een pb gestuurd omdat ik het topic hiermee niet wil vervuilen. Is namelijk totaal onrelevant zoals ik al zei.

Irrelevant dus..... :+

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:36

Chiave schreef:
Bij ons in dorp is het eigenlijk not-done om eerst samen te wonen en vervolgens te trouwen, aangezien we een kerks dorpje hebben. Niet dat je met de nek aangekeken wordt, maar "heb je het al gehoord? die en die wonen al samen en ze zijn nog niet eens getrouwd" krijg je wel...
Best jammer, maar goed. De gemiddelde leeftijd van trouwen in ons dorp is dan ook een jaar of 20, 21, 22. Mijn broer trouwde op zijn 22e, mijn zus van 19 is al verloofd.
En ik? Ik ben hier snel weg en trouw zodra me dat uitkomt en absoluut niet omdat ik in zo'n "pushend" dorp woon. Daaaag. Ik trouw wanneer mij dat uitkomt.

Echt, bestaat dat nog joh?? Ik ben gewoon jong getrouwd omdat ik dat zelf een mooi symbolisch 'echt kiezen voor elkaar' vond. Maar snap ook heel goed dat mensen het niets toe vinden voegen. Als ik nu op de bruiloft terug kijk, vind ik het vooral geld over de balk smijten haha...Zou er nu liever een mooie wereldreis van maken ondanks dat ik al jaren zeer gelukkig getrouwd ben hoor...Maar zou het nu wel heel anders doen dan toen.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:58

Komende zomer ga ook ik trouwen. Ik ben dan 21 en mijn vriend 26 en zijn we 2,5 jaar samen. Wij kiezen ervoor om 'jong' te trouwen omdat we echt voor elkaar willen kiezen en die keuze zal over een jaar of 2, 3 misschien wel 5 niet heel anders zijn. Ik sta er niet achter om eerst samen te wonen voordat je gaat trouwen, want je wil dan eigenlijk wel een leven met iemand opbouwen, maar aan de andere kant wil je nog even uitproberen of die ander wel echt zo leuk is, valt dat tegen dat kun je zo weer weg. Daarnaast denk ik dat de 'schade' die je oploopt na 5 jaar huwelijk of 5 jaar samenwonen niet heel erg zal verschillen.
Wij studeren allebei nog, ik ben nog lid van een studentenvereniging en volgend jaar zal er wel een paar dingen moeten veranderen zoals dat we moeten zorgen dat er wat geld in het laatje komt. Maar ik ben er niet bang voor dat je geen studentenleven meer kunt hebben als je getrouwd bent.
Ook ik krijg soms wel scheve gezichten als ik vertel dat ik ga trouwen en eigenlijk is dat best wel gek. Als iemand op zijn 21e verteld dat hij/zij gaat samenwonen vindt iedereen het super leuk, maar trouwen dat is dan weer zo jong.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:04

DatBenIkNou schreef:
Chiave schreef:

Echt, bestaat dat nog joh?? Ik ben gewoon jong getrouwd omdat ik dat zelf een mooi symbolisch 'echt kiezen voor elkaar' vond. Maar snap ook heel goed dat mensen het niets toe vinden voegen. Als ik nu op de bruiloft terug kijk, vind ik het vooral geld over de balk smijten haha...Zou er nu liever een mooie wereldreis van maken ondanks dat ik al jaren zeer gelukkig getrouwd ben hoor...Maar zou het nu wel heel anders doen dan toen.

oh ja, zeker dat bestaat!!!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:10

ik was 23 toen ik voor de eerste keer trouwde. Was toen 1 jaar samen. Na een half jaar ben ik ten huwelijk gevraagd en ja gezegd. Heel veel commentaar gehad van mensen om ons heen dat ik jong was en dat het snel was, maar ik had zoiets van het voelt goed, ik ga er voor!! Of het huwelijk stand gehouden zou hebben, weet ik niet. Mijn eerste man is helaas een half jaar na het huwelijk overleden.

Inmiddels ben ik 3.5 jaar getrouwd met mijn huidige man, met wie ik nu 11.5 jaar samen ben. Dit heeft dus heel lang geduurd. Dat kwam eigenlijk puur omdat ik niet eerder mijn aanzoek kreeg :-)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:16

Nanna schreef:
Komende zomer ga ook ik trouwen. Ik ben dan 21 en mijn vriend 26 en zijn we 2,5 jaar samen. Wij kiezen ervoor om 'jong' te trouwen omdat we echt voor elkaar willen kiezen en die keuze zal over een jaar of 2, 3 misschien wel 5 niet heel anders zijn. Ik sta er niet achter om eerst samen te wonen voordat je gaat trouwen, want je wil dan eigenlijk wel een leven met iemand opbouwen, maar aan de andere kant wil je nog even uitproberen of die ander wel echt zo leuk is, valt dat tegen dat kun je zo weer weg. Daarnaast denk ik dat de 'schade' die je oploopt na 5 jaar huwelijk of 5 jaar samenwonen niet heel erg zal verschillen.
Wij studeren allebei nog, ik ben nog lid van een studentenvereniging en volgend jaar zal er wel een paar dingen moeten veranderen zoals dat we moeten zorgen dat er wat geld in het laatje komt. Maar ik ben er niet bang voor dat je geen studentenleven meer kunt hebben als je getrouwd bent.
Ook ik krijg soms wel scheve gezichten als ik vertel dat ik ga trouwen en eigenlijk is dat best wel gek. Als iemand op zijn 21e verteld dat hij/zij gaat samenwonen vindt iedereen het super leuk, maar trouwen dat is dan weer zo jong.

Hoezo is dat zo raar? Als je bij het samenwonen toch gaat twijfelen, of als blijkt dat jullie onoverkomelijke verschillen hebben, dan is de drempel om er toch maar mee te stoppen minder hoog. En já dat is goed want uiteindelijk is het dan toch gedoemd te mislukken en dan kun je er maar beter vanaf zijn ipv dat je jezelf nog een tijd lang op zit te vreten want je bent getrouwd.

Verder is er echt wel een wezenlijk verschil tussen de "schade" bij uit elkaar na samenwonen en bij trouwen hoor ;) In het eerste geval pak je je boeltje en ben je weg, in het tweede moet je nog officieel langs het gemeentehuis etc etc bovenop al het andere wat je al moet doen.
Dus nee, ik vind het niet zo gek dat samenwonen een flink stuk anders wordt gezien dan trouwen.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 16-01-15 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:26

Jeetje wat heftig van je eerste man Barbara. Fijn dat je nu een andere liefde hebt gevonden.

Ik vind het soms ook wel grappig als mensen zo verbaasd doen dat ik al getrouwd ben op m'n 22ste. Alsof mijn vrije leven dan ophoud, ik aan kinderen moet beginnen en ga stoppen met werken (in mijn omgeving wordt dat ontzettend veel gedaan)

Of ik nu 22 of 40 ben als ik trouw, je weet nooit of het echt de ware is. Zo sta ik ee tegenover. Maar ik hou ziels veel van mijn vent.

En als je een groot feest kan geven, een mooi huis kan kopen, allebei een mooie studie gedaan, allebei goed werk, waarom wachten?

Ik heb dan wel een jaar na mijn trouwen mijn baan opgezegd en ben nu eigen baas wat mij ontzettend goed bevalt.

We doen nog steeds allebei ons ding. Ik vind ook niet dat je dat moet inleveren als je getrouwd bent.

De druk die onze familie geeft qua kinderen krijgen etc komt mij echt de neus uit. Blijkbaar had ik allang een kind moeten hebben want he, ik ben al 1,5 jaar getrouwd!

Nou, ik wil nog genoeg dingen doen voordat ik aan kindjes begin. Als het me overkomt, tuurlijk, echt welkom maar ik maak er nu geen werk van.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:50

Nanna: dat ben ik niet met je eens. Ik denk niet dat de insteek van de meesten samenwonenden is dat ze willen uitproberen of ze elkaar leuk genoeg vinden :+ er zijn ook mensen die eerst de financiële middelen voor elkaar willen hebben voor een mooie trouwerij.
Mijn vriend trok al bij mij in nog voordat we een half jaar samen waren maar trouwen zit er nog niet in hoor voorlopig.

Verder zal ik maar geen reactie geven op een aantal antwoorden in dit topic waarvan me de bek is open gevallen :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:55

Ik ben hier na een maand een keer blijven slapen omdat het te laat was om nog naar huis te rijden (hij boodt me ook nog de logeerkamer aan waarvan ik er later achter kwam dat ie die helemaal nie had! _O- ) en ik ben gebleven. :o _O-