PowerReiner schreef:Ja ze worden inderdaad gewoon betaald door hun baas, maar ik weet niet of je zelf de horeca wereld kent, maar daar worden ze niet goed betaald hoor. Vandaar dat het normaal is om een fooi te geven als je goed bent bediend.
Toegegeven, als de bediening erg slecht is geweest geef ik ook helemaal niets hoor, maar om dat standaard te doen vind ik wel wat asociaal als ik eerlijk ben. Als je goed bent bediend mag je dat toch laten merken door hen wat te steunen financieel.
Vroeger kreeg horeca personeel niet betaald, maar moesten ze leven van de fooi. Toen was het heel normaal om 10% van het bedrag waarvoor je at aan fooi te geven, want dat was de loon voor het personeel. Nu is het gewoon iets heel ouderwets eigenlijk. Wat niet wegneemt dat het fijn is om aan het einde van de week een extra envelopje met een paar euro aan fooi te krijgen:P, maar niet nodig, want ik krijg ook een envelop met mijn gewone loon.
Als de bediening heel goed is en het eten echt lekker dan zijn er altijd een paar van ons die een euro ofzo inleggen, dat mag iedereen gewoon voor zichzelf weten.
Zijn meer jobs niet makkelijk. Die krijgen ook geen fooi.
Maar dit is weer een andere discussie.
Ik weet niet hoe het bij andere restaurants zit, maar waar ik in de zomer gewerkt heb kreeg de afwasser ook fooi. Vind ik wel zo netjes, ook de afwassers werken hard net zoals de kok en de bediening.
Het merendeel ging gewoon goed en zorgde altijd dat er rekening gehouden werd met de wensen van de klant -die op het onredelijke af waren soms-. Daar kreeg ik ook nooit fooi voor als uitzonderlijke dingen dan toch goed verliepen.