Gierige acties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:47

PowerReiner schreef:
Ja ze worden inderdaad gewoon betaald door hun baas, maar ik weet niet of je zelf de horeca wereld kent, maar daar worden ze niet goed betaald hoor. Vandaar dat het normaal is om een fooi te geven als je goed bent bediend.

Toegegeven, als de bediening erg slecht is geweest geef ik ook helemaal niets hoor, maar om dat standaard te doen vind ik wel wat asociaal als ik eerlijk ben. Als je goed bent bediend mag je dat toch laten merken door hen wat te steunen financieel.

Vroeger kreeg horeca personeel niet betaald, maar moesten ze leven van de fooi. Toen was het heel normaal om 10% van het bedrag waarvoor je at aan fooi te geven, want dat was de loon voor het personeel. Nu is het gewoon iets heel ouderwets eigenlijk. Wat niet wegneemt dat het fijn is om aan het einde van de week een extra envelopje met een paar euro aan fooi te krijgen:P, maar niet nodig, want ik krijg ook een envelop met mijn gewone loon.

Als de bediening heel goed is en het eten echt lekker dan zijn er altijd een paar van ons die een euro ofzo inleggen, dat mag iedereen gewoon voor zichzelf weten.
Laatst bijgewerkt door Solmyrkvi op 02-01-15 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:53

Brainless schreef:
PowerReiner schreef:
Ja ze worden inderdaad gewoon betaald door hun baas, maar ik weet niet of je zelf de horeca wereld kent, maar daar worden ze niet goed betaald hoor. Vandaar dat het normaal is om een fooi te geven als je goed bent bediend.

Toegegeven, als de bediening erg slecht is geweest geef ik ook helemaal niets hoor, maar om dat standaard te doen vind ik wel wat asociaal als ik eerlijk ben. Als je goed bent bediend mag je dat toch laten merken door hen wat te steunen financieel.

Bij de meeste bedrijven "verdwijnt" de fooi gewoon in de kassa.

Dat zal in sommige gevallen wel zo zijn maar niet bij de meeste bedrijven hoor. Ik heb het dan over restaurants met name.

PowerReiner

Re: Gierige acties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:58

Het is inderdaad wel zo dat we tegenwoordig een minimumloon hanteren in NL waardoor het fooi geven minder noodzakelijk is geworden dan in het verleden.

Maar ik moet toch zeggen dat ik het heel erg waardeer als de bediening goed oplet, borden op tijd weg haalt, in de gaten houdt of ik nog wel iets te drinken heb, vriendelijk is en soms wel in voor een geintje.
Om mijn waardering aan die persoon te uiten, geef ik daar wat geld aan.
Geloof mij, in een druk restaurant is al het bovenstaande namelijk erg moeilijk om goed te doen voor zoveel tafels.

Als de bediening slecht is, borden niet op tijd weg, veel te lang zonder drinken laten zitten etc etc, dan geef ik weinig tot geen fooi. Simpelweg omdat de waardering er niet is.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:00

'Gelukkig' zijn er een hoop die nog wel fooi geven. Ik snap ook waarom mensen het niet doen, maar als serveerster is het erg leuk om wat extra's te krijgen. Betekent toch dat mensen blij met je zijn geweest. Soms is het bij ons alleen een afgerond bedrag, maar regelmatig krijgen wij ook zo'n 10/20,- fooi. Nu komen bij de bowling ook veel grote groepen en zijn veel mensen er meerdere uurtjes (bowlen + eten).

Omdat ik het leuk vind om fooi te krijgen, geef ik ook fooi wanneer ik zelf uit eten ga. Wisselend van 1 tot 5 euro, afhankelijk van hoe ik bediend werd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:03

PowerReiner schreef:
Het is inderdaad wel zo dat we tegenwoordig een minimumloon hanteren in NL waardoor het fooi geven minder noodzakelijk is geworden dan in het verleden.

Maar ik moet toch zeggen dat ik het heel erg waardeer als de bediening goed oplet, borden op tijd weg haalt, in de gaten houdt of ik nog wel iets te drinken heb, vriendelijk is en soms wel in voor een geintje.
Geloof mij, in een druk restaurant is al het bovenstaande namelijk erg moeilijk om goed te doen voor zoveel tafels.

Als de bediening slecht is, borden niet op tijd weg, veel te lang zonder drinken laten zitten etc etc, dan geef ik weinig tot geen fooi. Simpelweg omdat de waardering er niet is.

Ja en dus? :) Zijn meer jobs niet makkelijk. Die krijgen ook geen fooi. :?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:05

Wij doen ook meestal gewoon de rekening op 1 hoop en delen het door het aantal mensen.

Wel was het vroeger zo dat als we uitgingen met een hele bups er om de beurt een rondje werd gegeven. Ik dronk altijd fris, laten we zeggen 3 collaatjes op een avond. Als ik dan aan de beurt was voor een rondje dan mocht ik rond de 100 gulden neerleggen, omdat iedereen dure mixjes ddrinkt etc. Daar was ik dan we vrij snel klaar mee moet ik bekennen en ik ben toch zeer zeker geen gierig persoon.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:08

Ayasha schreef:
PowerReiner schreef:

Ja en dus? :) Zijn meer jobs niet makkelijk. Die krijgen ook geen fooi. :?

Dus vind ik dat die mensen dan iets meer verdienen dan minimumloon! Leek me nogal duidelijk.

Jaja in andere beroepen is het ook niet eerlijk en moeten mensen ook hard werken voor een schijtloon, maar die zijn immers niet op deze manier in contact met klanten dus daar kun je niet zoveel aan doen.

Geen fooi geven is een typische Nederlandse mentaliteit en gewoon krenterig. Ik blijf het asociaal vinden dat wanneer de bediening goed of boven verwachting was, dat dat dan maar gratis moet zijn.

O ja, dan moet ik er nog bij zeggen dat ik niet ben opgevoed met fooi. Toen ik nog bij mijn ouders woonde wist ik niet eens van fooi, zij gaven dat immers nooit. Het is dus niet zo dat het er bij mij met de paplepel is ingegoten dat het normaal is.
Dat heb ik zelf met gezond verstand bedacht.
Laatst bijgewerkt door PowerReiner op 02-01-15 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:09

juist daarom ben ik zo voor apart afrekenen, gierig nee simpel en duidelijk!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:10

PowerReiner schreef:
Dat zal in sommige gevallen wel zo zijn maar niet bij de meeste bedrijven hoor. Ik heb het dan over restaurants met name.

Ik vraag altijd of ze de fooi zelf mogen houden en/of deze verdeeld wordt onder het personeel.
In veel gevallen blijkt dan, dat de fooi niet bij het personeel terecht komt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:15

Brainless schreef:
In veel gevallen blijkt dan, dat de fooi niet bij het personeel terecht komt.

Hier wordt het bij veel bedrijven onder het personeel verdeeld of er wordt wat leuks van gedaan met het team. Uitjes die vaak bij de meeste bedrijven worden betaald via een personeelsvereniging etc.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:22

Het ligt heel erg aan de personen waar ik mee ben.
Met mijn vriend doen we meestal ongeveer 50/50 wat dus ook wel eens 40/60 kan zijn. Mijn vriend heeft een iets duurdere smaak dan dat ik heb, en hij vind het niet altijd even eerlijk om mij mee te laten betalen aan zijn wat duurdere maaltijd. Maar als we 50/50 doen doet hij vaak wel het eerste rondje drankjes daarna bijvoorbeeld weer. Maar de ene keer betaal ik misschien een rondje meer, en de andere keer hij. We maken daar niet echt een punt van omdat het globaal gezien toch wel in verhouding is.

Met de "vriendengroep" geven we vaak 1 voor 1 een rondje. Met bepaalde vrienden lukt dat wel, en met sommige niet. 1 "vriend" daarvan hebben we ook wel eens flink aangesproken dat het niet de bedoeling was dat hij wegging op het moment dat het zijn beurt was. En als hij krap bij kas zat hij dat eerlijk moest zeggen want dan word daar ook wel een oplossing voor gevonden (portemonnee was bijv. 1 keer echt gestolen. toen heb ik zijn drankjes betaald en hij mij geld overgemaakt toen hij weer een nieuwe bankpas had. Afspraak om wat te gaan drinken stond er al en vond het sneu dat hij geen geld had op dat moment).
Met mijn klasgenoten hadden we gewoon af gesproken dat iedereen bijhoud wat hij/zij gegeten had en dit overmaakte naar 1 persoon die alles had voorgeschoten. Fooi werd daar met kleingeld bij elkaar gelegd en los bij gegeven met het pinnen.

Het ligt gewoon heel erg aan welke vrienden, kennissen etc het zijn wat de constructie is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:23

PowerReiner schreef:
Dus vind ik dat die mensen dan iets meer verdienen dan minimumloon! Leek me nogal duidelijk.

Jaja in andere beroepen is het ook niet eerlijk en moeten mensen ook hard werken voor een schijtloon, maar die zijn immers niet op deze manier in contact met klanten dus daar kun je niet zoveel aan doen.

Geen fooi geven is een typische Nederlandse mentaliteit en gewoon krenterig. Ik blijf het asociaal vinden dat wanneer de bediening goed of boven verwachting was, dat dat dan maar gratis moet zijn.

O ja, dan moet ik er nog bij zeggen dat ik niet ben opgevoed met fooi. Toen ik nog bij mijn ouders woonde wist ik niet eens van fooi, zij gaven dat immers nooit. Het is dus niet zo dat het er bij mij met de paplepel is ingegoten dat het normaal is.

Ik stond gewoon in contact met klanten, kassiersters evenzeer. :)
Dus geen fooi geven is geen gezond verstand hebben? :(:)
Ik ben trouwens Belg, niks Nederlandse mentaliteit. Hier zijn er veel zaken waar de bediening zelfs geen fooi mág aan nemen. Mocht ik overigens ook niet vroeger. Zelfs de flessen wijn/pralines/manden (we stonden enerzijds in contact met klanten, anderzijds met bedrijven/aannemers die ons dan vaak ook een eindejaarscadeau wilde geven gezien wij hun "werk gaven" en de werken ook coördineerden.) mochten we eigenlijk niet aannemen. Omdat de bedrijven waar we mee werkten dat dan weer als "belediging" zagen (immers het geld was al gespendeerd en bijgevolg anders "verloren" voor hen. Mocht het van onze manager wel maar ook enkel omdat de bedrijven er op stonden. Niet omdat wij zo nodig iets wilden (wij zelf voelden ons daar vaak ook wat gegeneerd bij want we deden gewoon onze job, daar kregen we voor betaald. )

Ik vind het eerder een rare mentaliteit dat je beloond zou moeten worden voor het fatsoenlijk doen van je job. :? Ik zou nu zeggen als je iets uitzonderlijk extra gedaan hebt, dat je dan wat krijgt, maar gewoon voor het goed uitvoeren van je job? :? Dat zou normaal moeten zijn en een "dankuwel" zou voldoende moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-01-15 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:23

Vaak als ik uit eten ga (hoogstens eens per 3 maanden) ga ik naar hetzelfde restaurant. Daar hebben ze boven de kassa een kist hangen waar ze de fooi in gooien. Iedere maand wordt die kist leeg gehaald en verdeeld onder de bediening. Koks weet ik niet zeker.

Daarnaast heb ik zelf ook in de bediening gezeten waar ik eigen fooi kreeg. Ik stopte dus in de kassa wat ze verschuldigd waren en rest was voor mijzelf. Is in een opzicht natuurlijk wel eerlijker omdat de fooi dan bij de persoon terecht komt en niet bij de rest van de bediening, die misschien helemaal niet zo goed is.

Daarnaast ook veel in contact geweest in het verleden met bedieningspersoneel en ik hoorde nooit anders dan dat het fooi gewoon bij hen terecht komt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:26

PowerReiner schreef:
Daarnaast heb ik zelf ook in de bediening gezeten waar ik eigen fooi kreeg. Ik stopte dus in de kassa wat ze verschuldigd waren en rest was voor mijzelf. Is in een opzicht natuurlijk wel eerlijker omdat de fooi dan bij de persoon terecht komt en niet bij de rest van de bediening, die misschien helemaal niet zo goed is.

Maar de kok en afwasser hebben ook hard gewerkt op zo'n avond... ;) Maar dit is weer een andere discussie.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:27

Ayasha schreef:
PowerReiner schreef:

Ik stond gewoon in contact met klanten, kassiersters evenzeer. :)
Dus geen fooi geven is geen gezond verstand hebben? :(:)
Ik ben trouwens Belg, niks Nederlandse mentaliteit. Hier zijn er veel zaken waar de bediening zelfs geen fooi mág aan nemen. Mocht ik overigens ook niet vroeger. Zelfs de flessen wijn/pralines/manden (we stonden enerzijds in contact met klanten, anderzijds met bedrijven/aannemers die ons dan vaak ook een eindejaarscadeau wilde geven gezien wij hun "werk gaven" en de werken ook coördineerden.) mochten we eigenlijk niet aannemen.

Wat deed je precies dan als ik vragen mag?
Nee dat maak jij ervan. Ik zeg alleen dat ik het zelf heb bedacht en dat het mij niet geleerd is om fooi te geven.

Oooooo, maar dat maakt de situatie al heel anders, gezien het in alle landen verschillend is. Ik weet niet hoe die zaken geregeld zijn in Belgie dus daar doe ik verder geen uitspraken over.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:31

Ik zat in de backoffice van een nutsbedrijf. Deed enerzijds klachtenbehandeling en afspraken maken (meestal wilden de klanten er bij zijn als er hersteld zou worden en soms móesten ze ook thuis zijn) en anderzijds coördineerde ik de werken voor het aanleggen van nutsleidingen en herstellen van gemaakte werkputten. Samen met mijn collega's natuurlijk. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:33

Fooi geef ik eigenlijk ook nooit.. vind ik ook zo gek van die restaurants waar ze dat verplichten. Daar kom ik dan ook niet meer := := ik heb ook jarenlang werk gedaan met direct contact met de klant. Ik kreeg ook nooit fooi := en ik werkte me ook helemaal suf. Nee ik vind fooi overrated. Doe ik niet aan mee :) wat anderen doen vooral zelf weten, maar mij het niet verplichten.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:34

Winged schreef:
PowerReiner schreef:

Maar de kok en afwasser hebben ook hard gewerkt op zo'n avond... ;) Maar dit is weer een andere discussie.

Ja dat klopt inderdaad, daar heb je wel een punt. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij krijgen koks vaak meer dan minimumloon. Dus dan heb je daar al iets opgevangen.

Maar ik moet zeggen dat de bediening mijn avond echt kan maken of breken (even het gezelschap waarmee ik ben buiten beschouwing gelaten). Goede bediening die ook nog eens vriendelijk en leuk is blijf ik zelf ook van in een goed humeur en maakt mijn avond zeker leuker dan een klote bediening die niet zo vriendelijk is en een poedersuiker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:37

Bediening kan het zeker heel leuk maken of wat minder maken. Op 2e kerstdag gingen we naar een Chinees restaurant, de serveerster vroeg aan ons of dat gerecht met die mooie naam gewoon kip was :(:) (was het niet, maar wat het wel was ben ik even kwijt) Dat was wel jammer, ook nog wat gevraagd en ze zou het navragen. Hebben we niks meer van gehoord. De andere serveerster was wel heel aardig en top!

Winged schreef:
PowerReiner schreef:

Klopt, lekker in de hete bijkeuken staan afwassen. Een sauna waar je nog voor betaald wordt :D Ik weet niet hoe het bij andere restaurants zit, maar waar ik in de zomer gewerkt heb kreeg de afwasser ook fooi. Vind ik wel zo netjes, ook de afwassers werken hard net zoals de kok en de bediening.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-15 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:40

Ayasha schreef:
Ik zat in de backoffice van een nutsbedrijf. Deed enerzijds klachtenbehandeling en afspraken maken (meestal wilden de klanten er bij zijn als er hersteld zou worden en soms móesten ze ook thuis zijn) en anderzijds coördineerde ik de werken voor het aanleggen van nutsleidingen en herstellen van gemaakte werkputten. Samen met mijn collega's natuurlijk. :)

Haha nee dat je dan geen fooi krijgt lijkt me nogal logisch.
Klanten betalen voor een dienst, en als die dan niet goed is en het wordt hersteld zouden ze ook nog fooi moeten geven.

Nee sorry, dat vind ik niet meer dan normaal dat je dan geen fooi krijgt.

Ik heb ook achter de kassa gestaan en in een winkel gestaan waar je natuurlijk ook erg veel klantcontact hebt, en daar vond ik het ook heel normaal om geen fooi te krijgen.

Uit eten gaan is een uitje, dat flink verstoord kan worden door een klote bediening. Dus ik geef fooi om mijn waardering te laten blijken aan het feit dat ze mijn avond leuk hebben gehouden, of in sommige gevallen zelfs leuker gemaakt.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:11

Bij ons gaat de fooi apart. Per kwartaal wordt het fooi onder iedereen verdeeld, afhankelijk van het aantal uur dat je in die periode gewerkt hebt. Dus maak je meer uur, dan krijg je meer fooi dan de mensen die er minder werken. Zo had ik laatst 40,- in 1 kwartaal, als bijbaantje. Het is een super leuk extraatje.

Mijn vader werkt als timmerman bij een bedrijf. Alleen of per 2/3 werken zij bij oa mensen thuis aan klussen. Regelmatig krijgt hij en zijn maten nog een extraatje waar ze gewerkt hebben. Wisselend van geld tot cadeaubonnen of een fles wijn enz. Dus het is zeker niet alleen de horeca. Toen ik namelijk bij de groenteman werkte had ik ook regelmatig fooi, dit mocht ik gewoon in eigen zak steken. Vaak wel zo'n 5/10 per dag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:38

Jans schreef:
Fooi geef ik eigenlijk ook nooit.. vind ik ook zo gek van die restaurants waar ze dat verplichten. Daar kom ik dan ook niet meer := := ik heb ook jarenlang werk gedaan met direct contact met de klant. Ik kreeg ook nooit fooi := en ik werkte me ook helemaal suf. Nee ik vind fooi overrated. Doe ik niet aan mee :) wat anderen doen vooral zelf weten, maar mij het niet verplichten.

Zijn er restaurants waar dat verplicht is?! Mag dat zomaar dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:39

PowerReiner schreef:
Ayasha schreef:

Haha nee dat je dan geen fooi krijgt lijkt me nogal logisch.
Klanten betalen voor een dienst, en als die dan niet goed is en het wordt hersteld zouden ze ook nog fooi moeten geven.

Nee sorry, dat vind ik niet meer dan normaal dat je dan geen fooi krijgt.

Ik heb ook achter de kassa gestaan en in een winkel gestaan waar je natuurlijk ook erg veel klantcontact hebt, en daar vond ik het ook heel normaal om geen fooi te krijgen.

Uit eten gaan is een uitje, dat flink verstoord kan worden door een klote bediening. Dus ik geef fooi om mijn waardering te laten blijken aan het feit dat ze mijn avond leuk hebben gehouden, of in sommige gevallen zelfs leuker gemaakt.

Ik regelde ook gewone afspraken, dus ook de 1e afspraak voor het aansluiten. ;) Deed niet enkel klachtenbehandeling, dat hoort er gewoon automatisch bij. :+ Het merendeel ging gewoon goed en zorgde altijd dat er rekening gehouden werd met de wensen van de klant -die op het onredelijke af waren soms-. Daar kreeg ik ook nooit fooi voor als uitzonderlijke dingen dan toch goed verliepen. :+
Wilde ik ook niet trouwens, dat was voor mij deel van mijn job fatsoenlijk doen. Zou niet weten waarom dat voor bediening anders zou moeten zijn.
Bovendien was ik niet degen e die het mis deed lopen, ik was alleen degene die zorgde dat het opgelost werd. :+ -en die de scheldpartijen met een glimlach in ontvangst nam bij wijze van spreken.-

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:44

Bij de meesten moet je toch ook al aansluitkosten betalen?
Nee sorry, maar dat vind ik niet vergelijkend met bediening. Net zoals ik zei, in de winkel en achter de kassa deed ik ook mijn best en werkte ik me uit de naad maar vond ik het ook normaal om geen fooi te krijgen.

Ik denk echt dat het met het avondje uit gevoel is.
En dat er heel veel verschil zit tussen een prima bediening en een hele goede bediening. Sommigen lopen toch net die extra meter voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:44

Ayasha schreef:
[***] schreef:

Zijn er restaurants waar dat verplicht is?! Mag dat zomaar dan?

Sommigen hebben het heel sneaky op de kaart staan, dat prijs incl 10% 'service charge' is. Dat is dan zogenaamde fooi. Is over komen waaien uit Engeland denk ik, daar is het overal :=