Het is weer zover: bedelende kranten/folderbezorgers!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:49

XiiaaooNaa schreef:
Het is geen topjob maar als niemand het doet krijgt niemand hun folders...daarom is het naar mijn mening logisch dat je wat geef aan het eind van het jaar.
Deze mensen (als je de goede hebt) komen ook al het regent en gewoon optijd.
(maandag of dinsdag of zondagavond)
Zelf zie ik het niet al gebedel, je wenst iemand gewoon een gelukkig nieuwjaar, diegene die achter de brievenbussen woont.
Je gaat er niet vanuit dat ze wat geven, het is gewoon goed bedoeld. Wie wat geeft, dat is mooi meegenomen.

Dat zijn meer beroepen. Verzorging, schoonmaak, vuilnisman.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:02

XiiaaooNaa schreef:
Het is geen topjob maar als niemand het doet krijgt niemand hun folders...

Ik ben voor!! Folders verdwijnen toch meestal direct in de prullenbak. Alleen maar verspilling.

En het is niet zo dat mensen niet geven omdat ze zelf ook niet krijgen, dat heb je dan niet goed gelezen in het topic. Die opmerkingen zijn nl alleen een reactie op het argument vóór, dat die "arme zielige door wind en regen fietsende harde werkers toch wel recht hebben op een extraatje"
Dan is de vraag idd waarom zij wel en een ander niet?
Voor mij is de reden om niet te geven vooral het feit dat ik folders krijg terwijl ik een NEE sticker heb en omdat ik er niet van hou dat mensen om geld komen vragen.

Veulen84

Re: Het is weer zover: bedelende kranten/folderbezorgers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:09

Ik ben anders best dol op folders bladeren. Heerlijk tijdverdrijf, lekker ontspannend.
(Weekbladen, die mogen van mij wel weg) Doe bezorgers doen mij een plezier. Het zijn er alleen zo veel. 3 foldersets geseald, dan nog paar x per week losse folders. Dat zou efficienter moeten.

Maar goed, ik vraag er niet echt om. Maar heb er wel plezier in. Dus wil die bezorgers best een eurootje geven.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:09

Onze bezorger, die door weer en wind onze kranten komt brengen in alle vroegte, krijgt €10,- en een nieuwjaarswens en evt. een oliebol(zelfgebakken). Waarom? Omdat het kan. Omdat het een goed mens is. Hij verdient zijn brood met een paar krantenwijken. Geen vetpot.
De jongens/ meisjes van de stadskrantjes krijgen €2,50. Het is voor die kinderen een extra zakcentje. Leuk toch?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:17

Hier komen ze niet aan de deur, we hebben geen folders en de krantenjongen heeft ook nog nooit aangebeld. Maar als hij aan zou bellen zou ik wel geven. Gewoon, omdat het kan. Omdat ik het zelf ook leuk vind om van kinderen van mijn werk een tekening of doos chocola te krijgen, ook al betaalt de zorgverzekeraar mij voor het werk wat ik aan hun lever. Omdat ik het ook leuk vind om voor mijn medewerkers een kerstpakket samen te stellen. Of voor de kerst de verpleegkundigen van de lichttherapie waar ik twee keer per week kom, wat lekkers te geven, of wat speciaals mee te nemen voor de hele gesloten afdeling waar mijn oma woont. Kortom: omdat het een goed gevoel geeft om een waardering uit te spreken of uitgesproken te krijgen voor het werk dat wordt geleverd. Nou wil ik de beste bezorger ook wel een douchegel, doos chocola, tekening of fles wijn naar keuze geven, maar ik weet van mezelf dat ik financieel extraatje op mijn 14e echt helemaal het einde vond.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:34

Plien91: dat dat een goed gevoel geeft begrijp ik helemaal. Verschil is dat je die mensen die je iets geeft zelf uitkiest. Neem aan dat je niet bij je leerlingen thuis langs gaat om om een kadootje te vragen... en dat is precies wat die bezorgers wel doen, en waarom het zo ergerlijk is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:20

Cchanny schreef:
Ze krijgen hier 1 euro.
En we bewaren de kaartjes, het gebeurt bij ons namelijk wel dat er nepperds langkomen -O-

Huh zijn er echte en neppers dan?

Bij ons kwam er gewoon een jongetje met zijn vader, maar die doen volgens mij normaal niet bezorgen bij ons, heb ze nog nooit gezien iig :P bracht geloof ik een klein foldertje met gelukkige feestdagen erop.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:25

Nikass schreef:
Jtragter schreef:
Hm, ik wil hier toch eventjes mijn mening over kwijt.

Ik loop ook elke woensdag een folderwijk, vaak heb ik daar geen mooi weer bij of ben ik druk met school, maar toch liggen ze bij iedereen op tijd in de bus. Ik verdien daar echt niet veel mee maar ik doe het omdat mijn ouders het niet erg breed hebben en de kans bestaat dat ik over een maand mijn rijlessen zelf moet betalen. En voor nu is het gewoon fijn om ook eens een nieuwe rijbroek te kopen. Ik moet ze trouwens ook elke week invouwen.

Ik vind het dan ook erg belachelijk dat mensen dit bedelen vinden. Elke werknemer krijgt rond kerst een kerstpakket of een kerstbonus, waarom zou ik daar het recht niet op hebben? Die mensen betalen trouwens ook niks voor deze krant en folders.

Ik ben nu klaar met mijn wijk met de kaartjes en er worden steeds meer mensen boos als ik aanbel. De een beweert dat ik het eigenlijk bij de krant had moeten geven, terwijl ik het nooit red om voor het donker [anders doen de mensen niet meer open] op woensdag na school of woensdag voor kerstavond rond te gaan. Weer andere mensen doen niet open, of zeggen gewoon dankjewel wat ik dan ook wel het netste vind. Ik heb er dit jaar trouwens 89,65 mee verdiend, terwijl dat trouwens altijd wel meer was.

wij geven altijd 2 euro voor alle mensen die langskomen, tenzij zij die krant te laat bezorgen. Dan krijgen ze netjes dankjewel.

Sorry hoor, iedereen moet toch gewoon zijn kleding en zijn rijlessen betalen (niet iedereen, maar veel mensen wel). Ik heb ook voor alles hard moeten werken, kreeg helemaal niets van mijn ouders. Ik ben er niet slechter van geworden hoor. Alsof ander werk niet hard werken is?

Ja tuurlijk, maar sport betalen mijn ouders omdat het goed is voor je gezondheid. Jammer voor mijn ouders rijden we

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:27

k heb zelfs deze week al enkele bewoners gehad die mij belden om te vragen ( ik werk bij verspreidings bedrijf) wie de bezorger was. Soms waren ze namelijk niet thuis en vonden ze het kaartje in de bus en wilden graag wat geven
Sta daar echt van te kijken, erg netjes van hun dat ze zelfs moeite doen om de bezorger te achterhalen

xOtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:29

Ik ben zelf bezorger van een weekendkrantje, en ben dus zelf ook langs de deuren geweest. Je werkt een jaar lang elk weekend zo'n 4/5 uur om de folders er in te vouwen en ze daarna nog weg te brengen. Ik snap best dat mensen dit bedelen vinden, maar voor mij voelt het meer als een soort waardering voor dat harde werk het hele jaar door.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:47

Wij hebben voor iedere bezorger een euro liggen. Vroeger heb ik dit werk ook gedaan en durfde ik nooit langs de deuren te gaan tot er ooit een mevrouw achter mij aangerend kwam waarvan ik 10 euro kreeg en een preek dat ik dat wel moest gaan doen. Heb toen 1 of 2 jaar het wel gedaan en inderdaad het is de moeite wel waard. Bedelen vind ik het overigens niet het hoort er nu imo wel bij.

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:54

Ik bezorg elke ochtend de krant 6 dagen per week door weer en wind.
Ik moet zeggen dat ik van een vriendelijk bedankje even blij ben als wat geld...
Sommige doen open zeggen hoi lopen weg geven wat en zeggen doei...
Nou dan heb ik zoiets van je hoeft het niet te geven als je het niet wilt...
En andere zijn zooo blij dat je al meteen met een lach staat ookal krijg je een lager bedrag..
Woorden zeggen meer dan geld vind ik meestal :)

Ik heb gelukkig aardig wat mensen gehad die heel blij met me waren :) Dat maakt mij echt blij :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:14

Ik vind het eerlijk gezegd maar een raar gebeuren met die kaartjes.
Natuurlijk is het fijn dat de bezorgers door weer en wind hun werk doen en dat waardeer ik ook. Ik geef ze ook altijd geld als ze aanbellen. Ik vind echter dat het de taak is van de werkgever om hier wat extra's voor te geven, net als bij andere beroepen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:19

Zo blij met onze nee-nee sticker.

VNjulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:14

eerlijk is eerlijk inderdaad, ook als ik niet aanbel staan ouderen bijv. op je te wachten bij de deur en doen met een big smile open en vertellen hoe blij ze zijn met de krant elke week, kan mij het geld dan verotten ookal willen ze dat, voor die reacties doe je het ook wel een beetje :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:30

Hier nu ook weer... Heb niks gegeven, heb toch geen geld bij de hand. M'n pa werd boos dat ik niks gaf :+

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:40

Wij wonen aan de rand van het dorp, in een buitengebied. Krijgen geen folders, maar we hebben wel een krant.
We zijn super tevreden over de bezorging (eerst veel ellende, nu waarschijnlijk sinds een tijdje een andere bezorger), dus was van plan best wat te geven. Nu lag vanochtend de krant in de bus met het kaartje met de nieuwjaarswensen erbij. Op het kaartje had de bezorger zelf een briefje geplakt met de vraag om onze gift aan een goed doel te schenken, dat vond ik echt heel bijzonder! :)
Ga er maar eens over denken naar welk goed doel ik het over ga maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:04

Dat is wel erg netjes inderdaad :j Snap best dat de bezorgers het geld zelf willen hebben want geld is belangrijk in deze wereld, maar dat vind ik een beter doel dan een bevroren bezorger die de kou in gaat om misschien wat extra geld bij elkaar te bedelen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:02

Ik heb ook 2 jaar lang de krant gelopen en 1 keer langs de deuren gegaan.

Het is echt pokkewerk. Swinters is het steenkoud, donker en spekglad. Zomers heb je bij bijna ieder huis een spinnenweb in je gezicht of aan je jas hangen (soms wel 5 achter elkaar in 1 pad) en dan nog de horror ochtenden... als je wakker word en je hoort het hozen en stormen buiten... En dan moet de krant wel op tijd, heel en droog in de bus terecht komen.

Ik verdiende met 6 ochtenden in de week zo'n 120 euro.

Het leukste was als ik een bedankje voor het harde werk kreeg, mensen waren over het algemeen heel vriendelijk.

ik ben 1 keer langs geweest en niet mn hand opgehouden zoals sommige dat blijkbaar doen. Ik heb gelukkig nieuwjaar gewenst en vaak bij 'de bezorger van....' maakte ze al aanstalten wat te pakken. Soms doet er een kindje open, dan is het gelukkig nieuwjaar met het kaartje en naar de volgende. Sommige ouders komen dan nog snel naar buiten gerend :D maar als iemand niet wilt geven is dat geen haat en nijd... even goede vrienden. De mensen die niet thuis waren heb ik het kaartje door de bus gegooid omdat ik ze toch graag nieuwjaar wilde wensen.

Maar ik vind het wel hel typisch nederlands om zelfs die ene euro in het jaar niet kwijt te willen, omdat de bezorger 'al salaris' krijgt :+ heb t hier dan over kranten, folders is weer anders.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 05:23

Ik kan gewoon niet geloven wat ik hier soms lees! Mijn jongere zusje heeft een folderwijk en loopt twee wijken in de week voor 15 euro ongeveer. Door weer en wind en altijd op tijd! Je hoeft niks te geven, dan ben je niet verplicht maar ik vind het wel zo netjes. Gewoon een extra bedankje.
Ik kan me dan ook onwijs irriteren aan mensen die hun hele tuin of huis versiert hebben en zich helemaal in de kerstmood wanen en vervolgens niks aan de bezorger geven! Ik vind dat ook een onderdeel van kerst en het hoort ook nog eens een beetje bij de kerstgedachte ( geef wat aan de armen, of in dit geval de mensen die heel het jaar door in elk seizoen braaf de krant of folder door je brievenbuis stoppen voor een belachelijk laag salaris).
Uitgerekend die mensen (de bezorgers) worden dus als een last gezien. Toppunt van gierigheid en het hebben van een kort lontje. Ga vooral door met veinzen dat je zo in de kerstsfeer bent, want het is in mijn optiek alleen maar schijn. Wel de lusten van kerst en nieuwjaar willen maar niet de lasten (euro'tje geven aan de bezorger, wat een vreselijke beproeving! Hoe kunnen ze zoiets nou van je vragen? Dat is toch veel te moeilijk en vervelend?)
Mijn zusje werd laatste keer zelfs een keer uitgescholden omdat ze zou "bedelen". Kom op zeg! Slecht en slap excuus om gierig te zijn. Het is maar eens in het jaar. Get over it! Zwarte piet moet blijven want dat is "traditie" maar de folderbezorger een centje geven ( wat ook een traditie is) kunnen we niet hebben. Triest vind ik het!

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 05:36

Elise_0o schreef:
Wij doen mini 'kerstpakketjes' met een kerstkaartje er bij.
Ze komen door weer en wind en verdienen niet super veel, dus ik vind dat ze met kerst wel iets extra's mogen krijgen.

[ Afbeelding ]

Dat is zooo leuk! Dat ga ik voortaan ook doen denk ik! Tof zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 05:42

Rowenah schreef:
Ik kan gewoon niet geloven wat ik hier soms lees! Mijn jongere zusje heeft een folderwijk en loopt twee wijken in de week voor 15 euro ongeveer. Door weer en wind en altijd op tijd! Je hoeft niks te geven, dan ben je niet verplicht maar ik vind het wel zo netjes. Gewoon een extra bedankje.
Ik kan me dan ook onwijs irriteren aan mensen die hun hele tuin of huis versiert hebben en zich helemaal in de kerstmood wanen en vervolgens niks aan de bezorger geven! Ik vind dat ook een onderdeel van kerst en het hoort ook nog eens een beetje bij de kerstgedachte ( geef wat aan de armen, of in dit geval de mensen die heel het jaar door in elk seizoen braaf de krant of folder door je brievenbuis stoppen voor een belachelijk laag salaris).
Uitgerekend die mensen (de bezorgers) worden dus als een last gezien. Toppunt van gierigheid en het hebben van een kort lontje. Ga vooral door met veinzen dat je zo in de kerstsfeer bent, want het is in mijn optiek alleen maar schijn. Wel de lusten van kerst en nieuwjaar willen maar niet de lasten (euro'tje geven aan de bezorger, wat een vreselijke beproeving! Hoe kunnen ze zoiets nou van je vragen? Dat is toch veel te moeilijk en vervelend?)
Mijn zusje werd laatste keer zelfs een keer uitgescholden omdat ze zou "bedelen". Kom op zeg! Slecht en slap excuus om gierig te zijn. Het is maar eens in het jaar. Get over it! Zwarte piet moet blijven want dat is "traditie" maar de folderbezorger een centje geven ( wat ook een traditie is) kunnen we niet hebben. Triest vind ik het!

Blijkbaar is het hier geen traditie. Want we hebben nog nooit iemand aan de deur gehad.

En hadden het zelfs nog nooit gehoord totdat we laatst bij vrienden in Den-Haag waren.

Enneuh ik kan uit ervaring spreken dat niet ieder persoon met kerstversiering geld genoeg heeft om een krantenbezorger geld te geven.

Dus hou asjeblieft die vooroordelen voor je.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 07:05

Rowenah schreef:

Wat ik vooral triest vind zijn de vooroordelen die jij hebt over mensen. Wat heeft de 'kerstmood' te maken met extra gul zijn aan krantenbezorgers? :')
Hoe weet jij dat het salaris van een ander het toelaat om een stuk of acht krantenbezorgers ieder jaar een extraatje te geven? Dat mag iedereen toch fijn zelf bepalen?
Zal ik voortaan ook voor iedere werkzaamheid met kerst een euro vragen? En waarom is dat volgens jou dan totaal anders?
Jammer zo'n generaliserende post..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:17

Traditie???

Vroeger kwamen de folders met de postbode of de streekkranten mee.
Toen kreeg ik aan de deur 1 dagbladbezorger en 1 weekblad/folderbezorger en 1 postbode.

Tegenwoordig komen hier per week naast de dagbladbezorger en de vaste postbezorger van PostNL nog 1 of 2 andere postbezorgers, 2 weekbladbezorgers en 4 of 5 folderbezorgers!

Heb ik daar om gevraagd? Nee!

De dagbladbezorger die elke ochtend voor 6 uur de krant op mijn deurmat bezorgt en de postbezorger, die kunnen op een aardigheidje rekenen bij mij.
De rest heb ik het idee dat het elke keer weer anderen zijn die die folders bezorgen en ik krijg de folders ook nooit elke week op dezelfde dag, dus kwaliteit van werken vind ik daarmee een stuk lastiger te beoordelen.
Als er dan vervolgens een meiske van amper 7 jaar voor de deur staat (met een grotere broer aan het begin van het tuinpad) om mijn prettige feestdagen te wensen, dan weet ik 1 ding zeker: zij is mijn folderbezorgster niet!
Heb de folderbezorgers dus allemaal vriendelijk hetzelfde gewenst, zónder fooi!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:22

Zal er vanmiddag eens uitgebreid op reageren. Mijn haren gaan ook overeind staan van dat soort uitspraken.