Vinder van mijn portemonnee komt langs om beloning te halen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 00:43

xTitanic schreef:
Grappig, mijn moeder is dus net hetzelfde overkomen. Portemonnee op de auto laten liggen, wegrijden. Alleen die man die de portemonnee had gevonden kwam alles terugbrengen behalve de 200 euro die erin zat..

Hoeft niet te betekenen dat diegene het geld heeft gestolen.
Hoe vaak mijn vader wel niet een portemonnee vond, zonder geld maar met pasjes ...

nenahdm

Re: Vinder van mijn portemonnee komt langs om beloning te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 00:51

Het is niet dat ik echt aan haal dat die man het zou genomen hebben dat geld. Maar het is gewoon vreemd, toch? Geld zal niet zomaar uit je portemonnee slingeren denk ik :)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 00:53

Om eerlijk te zijn, vind ik 200 euro ook wel erg veel om op zak te hebben.
Dan nog is het natuurlijk niet een ander zijn recht om het er dan uit te halen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 01:09

Een zakkenroller haalt vaak het geld er uit, en gooit de portemonnee weg.
Aan pasjes hebben ze niets.
Dus niet raar dat iemand dit zo vindt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 01:28

Joolien, je gedicht is echt briljant!!!

Ik zou echt niets meer geven, dit is zo onbeschoft! Dat hij dat zomaar schaamteloos durft ...

Ik snap alleen niet hoe mensen hier erbij komen dat je in dit geval verplicht bent een vindersloon te geven en het zelfs gerechtelijk afgedwongen kan worden??

Ik heb die link van de politie al meerdere malen voorbij zien komen en daar wordt inderdaad gesproken over vindersloon. Maar er staat ook duidelijk bij dat dit geldt voor professionele vinders die echt op zoek gaan naar verloren voorwerpen.
De rechter ziet je al aankomen om +/- 10% van de waarde van een doodnormale portemonnee op te eisen als 'bedankje' :+.

De letterlijke tekst: ''De regeling geldt wel voor professionele vinders die gericht op zoek gaan naar verloren voorwerpen, bijvoorbeeld auto’s of motoren.''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 01:32

Delphi schreef:
Joolien, je gedicht is echt briljant!!!

Ik zou echt niets meer geven, dit is zo onbeschoft! Dat hij dat zomaar schaamteloos durft ...

Ik snap alleen niet hoe mensen hier erbij komen dat je in dit geval verplicht bent een vindersloon te geven en het zelfs gerechtelijk afgedwongen kan worden??

Ik heb die link van de politie al meerdere malen voorbij zien komen en daar wordt inderdaad gesproken over vindersloon. Maar er staat ook duidelijk bij dat dit geldt voor professionele vinders die echt op zoek gaan naar verloren voorwerpen.
De rechter ziet je al aankomen om +/- 10% van de waarde van een doodnormale portemonnee op te eisen als 'bedankje' :+.

De letterlijke tekst: ''De regeling geldt wel voor professionele vinders die gericht op zoek gaan naar verloren voorwerpen, bijvoorbeeld auto’s of motoren.''

Er is al meerdere keren aangegeven dat je het dan verkeerd leest :+
Er staat dat het OOK voor professionele vinders geldt, niet SLECHTS voor professionele vinders.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 01:34

Daar heb ik dan overheen gelezen. Ik heb alle 9 pagina's globaal doorgebladerd, maar kwam zeer regelmatig tegen dat je verplicht was vindersloon te betalen .... vandaar. Mijn excuses!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 01:49

Dit staat er ook op de politiesite;

Gevonden paspoorten, rijbewijzen en/of andere identiteitspapieren en militaire artikelen mag u NIET thuis bewaren. Hiervoor geldt de plicht deze te deponeren, omdat het om gemeente- of staatseigendommen gaat. Bij het niet nakomen van deze verplichting maakt u zich schuldig aan het misdrijf verduistering. Deze voorwerpen kunt u afgeven bij de gemeente of politie.

Ofwel, hij mocht het niet eens houden :') dat houd dus in dat het in zijn geheel niks waard is. Voor de TS miss wel, maar hij kan en mag er niks mee. Geef hem een portomonee met chocoladegeld en dat gedicht en klaar is Sint :D

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 02:17

Haha ik ben erg benieuwd naar deze meneer zijn reactie op het gedichtje :')

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 03:27

Als een vindersloon zou gelden dan zou ik het ook doorgeven aan de belasting. Met deze vermelding zijn zulk soort mensen gauw weg

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 03:44

Haha geweldig topic ik ben benieuwd naar z'n reactie! :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 08:37

Kwam dit toppic net tegen, erg grappig met dat gedicht ben idd benieuwd naar zijn reactie.
Maar dan ben je toch ook hondsbrutaal als je zo durft te bedelen en daar ook nog een bedrag aan vast hangt.
Maar wat gaat zo'n freak doen als je niets doet, die weet wel waar je woont en alles.
Nou ja ben benieuwd.
Fijn we l dat je portemonnee terug is.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 08:57

lifaya schreef:
Dit staat er ook op de politiesite;

Gevonden paspoorten, rijbewijzen en/of andere identiteitspapieren en militaire artikelen mag u NIET thuis bewaren. Hiervoor geldt de plicht deze te deponeren, omdat het om gemeente- of staatseigendommen gaat. Bij het niet nakomen van deze verplichting maakt u zich schuldig aan het misdrijf verduistering. Deze voorwerpen kunt u afgeven bij de gemeente of politie.

Ofwel, hij mocht het niet eens houden :') dat houd dus in dat het in zijn geheel niks waard is. Voor de TS miss wel, maar hij kan en mag er niks mee. Geef hem een portomonee met chocoladegeld en dat gedicht en klaar is Sint :D

Tipje voor mocht je ooit iets vinden:
Naar politieburo brengen, geld bedrag eruit nemen, je telefoonnr achterlaten met de vermelding dat JIJ het geld nog hebt.
Hier meegemaakt dat de politie geen enkele moeite nam de eigenaar terug te vinden, maar ze hadden na een paar maanden wel de geld inhoud 'onderling' verdeeld.....ja gewoon in NL -:(-

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:13

Ik heb zomaar het gevoel dat dit wel eens verkeerd kan aflopen. Ik zou maar een beetje oppassen als ik jou was en zeker geen valse gedichtjes in iemands bus stoppen. Geef die persoon een beloning (25 euro? en niet een banketstaaf bosje rozen, wat moet die vent ermee) en klaar. Of licht de plaatselijke "veldwachter" in. :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:19

Pffft 25 euro voor een lege portemonnee en een toch vrij opdringerige / dreigende houding....?

Voor je eigen gemoedsrust zou je hem een tientje en een doosje Merci kunnen geven in de hoop dat hij daar tevreden mee is en je met rust laat.

Maarja jeetje om nu zulk naar gedrag te gaan belonen.... daarmee geef je eigenlijk ook een heel verkeerd signaal af.... eigenlijk moet je gewoon ballen hebben en laten merken dat deze manier van doen echt niet door de beugel kan.

Dat zakje chocolademuntjes met dat gedicht van Joolien (heb je dat nou serieus zomaar even uit je mouw geschudt...? _/-\o_ ) door de bus gooien dat is natuurlijk briljant als je dat doet, maar dan moet je geen bangescheiterd zijn want je hebt kans dat die vent echt zo gek als een deur is en dan moet je er toch rekening mee houden dat hij weer ineens binnen staat :x

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:31

Ik vond ooit een gestolen BMW, gloednieuw, poepjedure uitvoering, keurig de politie gebeld. Niks gekregen van de eigenaren/verzekering, niet eens een bedankje ;(. Dat vind ik dan weer wel flauw.

Maar zoals geschetst in de OP, ik zou me doodschamen als ik zo zou zijn :').

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:35

In het omgekeerde geval is het ook banketstaaf als je iemand die de moeite neemt om je geldbuideltje terug te brengen, niet te belonen. Maar je mist het punt pmarena: iemand die jou thuis komt opzoeken ( hoe weet hij waar TS woont?) en zo brutaal is ..ik zou er snel van af willen zijn.
Niet omdat je je laat intimideren maar omdat het netjes is om iemand te bedanken. Maar hou er rekening mee dat mensen voor minder groots in de problemen kunnen komen. Het is heel lollig al die ideeën hier, totdat je zelf oog in oog met een psychopaat staat die z'n recht komt opeisen.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:36

Ik wist niets van een vindersloon.

Toen ik een portemonnee gevonden had, kreeg ik van de eigenaar een halsterset omdat ze zagen dat ik een paard had.

Toen ik mijn eigen mobiel en portemonnee verloren was, nam ik beide keren een hele grote bos bloemen mee. Beide waren er heel blij mee en zeiden dat een bedankje echt niet nodig was.
Ik zag dat zelf ook zo, ik vond het al fijn om iemand weer gerust te stellen!

Wat een opdringerige man. Ik had sowieso geen geld meer gegeven, maar inderdaad wat lekker oid!

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:37

_San87_ schreef:
Ik vond ooit een gestolen BMW, gloednieuw, poepjedure uitvoering, keurig de politie gebeld. Niks gekregen van de eigenaren/verzekering, niet eens een bedankje ;(. Dat vind ik dan weer wel flauw.

Maar zoals geschetst in de OP, ik zou me doodschamen als ik zo zou zijn :').

Zou wat zijn als je daar 10% vindersloon van zou krijgen haha.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:44

Wat een asociale meneer zeg.. maar dat gedicht van Joolien is echt geniaal bedacht. Ik ben benieuwd wat hij daarop te zeggen heeft. Al vraag ik me wel af of hij dan niet weer in je woonkamer komt te staan.

Van dat vindersloon wist ik ook niet. :o
Wel bijzonder dat dat zo in de wet beschreven staat.

Ik heb ooit eens gezien dat een auto vol in een geparkeerde auto reed en die mensen zo weg liepen. De geparkeerde auto was vrij nieuw en had een fikse schade. Ik heb toen de politie gebeld en alles doorgegeven en zij zijn de eigenaar gaan bellen. Hierop werd ik gebeld door de politie dat de eigenaar van de auto graag mijn gegevens wou hebben. Dat vond ik prima waarop ik niet veel later een bos bloemen, kaart en een geldbedrag ontving. Echt teveel van het goede maar het is wel super leuk om te ontvangen. Was het alleen een kaartje geweest was het natuurlijk ook leuk geweest! :p

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:45

Jannepauli schreef:
In het omgekeerde geval is het ook banketstaaf als je iemand die de moeite neemt om je geldbuideltje terug te brengen, niet te belonen. Maar je mist het punt pmarena: iemand die jou thuis komt opzoeken ( hoe weet hij waar TS woont?) en zo brutaal is ..ik zou er snel van af willen zijn.
Niet omdat je je laat intimideren maar omdat het netjes is om iemand te bedanken. Maar hou er rekening mee dat mensen voor minder groots in de problemen kunnen komen. Het is heel lollig al die ideeën hier, totdat je zelf oog in oog met een psychopaat staat die z'n recht komt opeisen.

Ik mis het punt helemaal niet, zie mijn 2e zin....en de rest van het verhaal :)

Zou je deze man 25 euro geven om maar van hem af te zijn, dan is dat eigenlijk juist wel doordat je je laat intimideren want het is een vrij hoge beloning voor het terugbrengen van een portemonnee...zeker nadat hij zo opdringerig heeft gedaan waardoor je hem eigenlijk het liefste niets meer zou geven omdat hij het verbruid heeft bij je, het is geen plezier meer dat hij je heeft gedaan maar hij is je daarnaast nu ook tot last geweest :=

Dan geef je die 25 euro niet meer uit dankbaarheid maar omdat je hem eng vindt en van hem af wilt zijn. Heel begrijpelijk :j Maar eigenlijk niet goed natuurlijk want je moedigt dat intimiderende gedrag daar wel mee aan...

Die 2 punten "begrijpelijk" en toch "fout" kunnen naast elkaar bestaan, dat heeft niets te maken met het missen van het ene punt, maar gewoon een ander punt er bij betrekken :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 28-11-14 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:49

xTitanic schreef:
Grappig, mijn moeder is dus net hetzelfde overkomen. Portemonnee op de auto laten liggen, wegrijden. Alleen die man die de portemonnee had gevonden kwam alles terugbrengen behalve de 200 euro die erin zat..

Grappig; kennis van mij vond ook eens een lege portemonnee. Met pasjes e.d. Via facebook eigenaar gevonden. Bracht ze he terug, zegt hij: 'Nou, beloning heb je ruimschoots gehad zie ik, waar is het geld?' kreeg ze bericht op haar facebook dat ze een dief was en dat hij de politie had ingelicht! Nou, hoezo stank voor dank!! :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:54

25 euro? In geen 25 jaar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:01

magda_90 schreef:
Er staat "vaak wordt 10% van...", niet er "moet". Dan is een bos bloemen toch net zo goed?

Ik ben benieuwd TS.

Volgens mij wordt hier steeds overheen gelezen. Zoals ik het lees is die 10% helemaal geen verplichting.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:02

Onzin pmarena: voor jou is 'je niet laten intimideren' kennelijk belangrijk. Je kunt je afvragen wat je dat uiteindelijk oplevert. Is het de moeite waard? Het kerkhof ( letterlijk en figuurlijk) ligt vol met mensen die 'gelijk' hebben.:) Dat punt mis je.