Amaris schreef:De ouders hebben met NL leren denk ik niet zo heel veel van doen.
Ik ben ook in dialect opgevoed, alles om mij heen praatte dialect. Buren, familie, ouders, alles.
Toch heb ik op school geen enkele moeite gehad om NL te leren. Mijn zusje niet. Mijn mede-Limburgse vrienden ook niet.
Als kind gaat dat eigenlijk vanzelf.
Vandaar mijn opmerking dat het wellicht meer aan vriendinnetje zelf lag/ligt. Als je NL wilt leren kan dat. Als je Engels wilt leren kan dat tenslotte ook. Maar je moet er wel je best voor doen.
Je laatste zin(nen) ben ik het absoluut mee eens!
Alleen zal een kind van 4/5 jaar daar bewust zijn best voor doen? Dingen verstaan is geen probleem, maar gaan die bewust in het Nederlands terugpraten? Ik heb geen pedagogische opleiding gedaan hoor, dus het is een oprechte vraag...
Kijk, hebben we het over een persoon van 18/19 jaar, dan kan ik me voorstellen (want laten we het nog maar niet over de puberteit hebben) dat een persoon bewust ervoor kiest om een bepaalde taal te leren en in een bepaalde taal te gaan communiceren. Hoe bewust gaat een kind daarmee om?
Wij kunnen ons namelijk niet herinneren dat zij ooit Nederlands heeft gesproken uit zichzelf.