Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:16

Amaris schreef:
Maar daaruit volgt de vraag: waarom heeft ze niet normaal NL geleerd?

Ik zou het niet exact weten. M'n zusje heeft veertien jaar bij haar in de klas gezeten en op school heeft ze er ook nooit echt haar best voor gedaan.
Ik denk gewoon dat de ouders er geen voordelen in hebben gezien?

Amaris

Re: Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:20

De ouders hebben met NL leren denk ik niet zo heel veel van doen.
Ik ben ook in dialect opgevoed, alles om mij heen praatte dialect. Buren, familie, ouders, alles.

Toch heb ik op school geen enkele moeite gehad om NL te leren. Mijn zusje niet. Mijn mede-Limburgse vrienden ook niet.

Als kind gaat dat eigenlijk vanzelf.

Vandaar mijn opmerking dat het wellicht meer aan vriendinnetje zelf lag/ligt. Als je NL wilt leren kan dat. Als je Engels wilt leren kan dat tenslotte ook. Maar je moet er wel je best voor doen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:21

Ik spreek ABN, maar ook Achterhoeks.
Ik floeps er wel eens "los" uit ipv open of doe maar heinig an ipv doe maar rustig aan.

Maar op school of op stage probeer ik het wel zo min mogelijk te doen :).

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:21

Ik spreek ook dialect thuis. Mijn neefje van bijna 2 (kindje van mijn zus) begint nu net een beetje te praten en praat bij ons thuis wel eens een mengeling van dialect en Nederlands, bij mijn zus praat hij Nederlands, omdat mijn zwager geen dialect praat.

Ik werk op een peuterspeelzaal en sommige kinderen praten daar ook dialect. Dan praat ik wel gewoon Nederlands terug. Ze pikken het Nederlands toch wel op, ondanks dat er thuis alleen maar dialect gesproken word. Dat is ook wat ik bij mezelf merk. Ik schakel heel makkelijk over.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:27

vencedor schreef:
Ik sta voor de klas dat kinderen die een dialect spreken het moeilijker hebben op het gebied van taal en woordenschat. Dit zal ook wel gebonden zijn aan de capaciteiten die een persoon bezit, dus durf het niet heel zwart wit te beweren. Maar bij woordgebruik en zinsbouw vallen ze meestal op. Op school wordt er immers abn van ze verwacht.

Jij spreekt ook dialect? Haha nee flauw grapje ;)

Maar ik heb dat nooit gemerkt. Hier praat bijna iedereen dialect, maar op de middelbare school was er eigenlijk nooit een opmerkelijk verschil tussen de leerlingen die dialect praatten en de leerlingen die ABN praatten. Wij haalden bijv. geen lagere cijfers dan leerlingen die alleen ABN spraken. Op de peuterspeelzaal merk ik het ook niet echt bij de kinderen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:36

Ik heb die ervaring ook niet. Dat kun je ook verder door bedenken: dan zouden Limburgse scholen het slechter moeten doen dan "Nederlandse" scholen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:39

Amaris schreef:
De ouders hebben met NL leren denk ik niet zo heel veel van doen.
Ik ben ook in dialect opgevoed, alles om mij heen praatte dialect. Buren, familie, ouders, alles.

Toch heb ik op school geen enkele moeite gehad om NL te leren. Mijn zusje niet. Mijn mede-Limburgse vrienden ook niet.

Als kind gaat dat eigenlijk vanzelf.

Vandaar mijn opmerking dat het wellicht meer aan vriendinnetje zelf lag/ligt. Als je NL wilt leren kan dat. Als je Engels wilt leren kan dat tenslotte ook. Maar je moet er wel je best voor doen.

Je laatste zin(nen) ben ik het absoluut mee eens!
Alleen zal een kind van 4/5 jaar daar bewust zijn best voor doen? Dingen verstaan is geen probleem, maar gaan die bewust in het Nederlands terugpraten? Ik heb geen pedagogische opleiding gedaan hoor, dus het is een oprechte vraag...
Kijk, hebben we het over een persoon van 18/19 jaar, dan kan ik me voorstellen (want laten we het nog maar niet over de puberteit hebben) dat een persoon bewust ervoor kiest om een bepaalde taal te leren en in een bepaalde taal te gaan communiceren. Hoe bewust gaat een kind daarmee om?
Wij kunnen ons namelijk niet herinneren dat zij ooit Nederlands heeft gesproken uit zichzelf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:40

Amaris schreef:
Ik heb die ervaring ook niet. Dat kun je ook verder door bedenken: dan zouden Limburgse scholen het slechter moeten doen dan "Nederlandse" scholen.

Maar op basisscholen geschiedt toetsing toch alleen maar schriftelijk? Dus aan een citoscore zal je het vast niet aflezen. Dialect heeft niets te maken met opleidingsniveau en intelligentie?

En voor het dictee kon ik vroeger altijd gewoon leren.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:02

Astaloca schreef:
FriesWytske schreef:
Denk eerder dat de Hollanders in de randstad ze niet willen verstaan. In plaats van dat de mensen buiten de randstad onverstaanbaar praten, als ze een licht accent hebben. Dat zie ik ook in dit topic. De meeste die tegen de dialecten en de Friese taal zijn, komen uit de randstad. Zou wel eens goed zijn als die mensen hun ego eens opzij zetten.

Precies dit..

Wat een onzin!
Misschien dat die mensen uit de randstad het echt niet kunnen verstaan?
Ik ben zelf in Leiden geboren, heb een tijd lang ook wel flink leids gepraat, mijn ouders konden dit absoluut niet waarderen en ik ben blij dat ze me dit ook afgeleerd hebben. Je kunt bij mij nog wel horen dat ik uit de randstad kom, maar her is niet storend. De 'R' zal ik altijd blijven houden :')

Woon nu sinds 4 jaar naast almeloooo en als hier boeren over het erf komen om bv stro te brengen, ze kunnen zich echt niet verstaanbaar maken. Ik kan er wel om lachen, maar zelfs met heel veel moeite kan ik er soms geen touw aan vast knopen.. En dat is nog maar Twents..

Ik vind het ook altijd nogal dommig overkomen. Dialect onder elkaar spreken prima, maar als je je voor andere mensen echt niet verstaanbaar kunt maken ben je toch niet zo slim hoor.. Anders had je ook wel gewoon AN geleerd.

En sorry, maar ik hoor op de universiteit geen dialect hoor. Net zoals je je middelbare school echt niet kunt halen als je geen AN kan. Toch een andere sociale klasse denk ik dan..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:12

FriesWytske schreef:
Denk eerder dat de Hollanders in de randstad ze niet willen verstaan. In plaats van dat de mensen buiten de randstad onverstaanbaar praten, als ze een licht accent hebben. Dat zie ik ook in dit topic. De meeste die tegen de dialecten en de Friese taal zijn, komen uit de randstad. Zou wel eens goed zijn als die mensen hun ego eens opzij zetten.

Dat is onzin....

Ik woon nota bene een kleine kilometer van de Friese grens af, heb familie die Fries is. En toch versta ik het nauwelijks!!! Ik doe lelijk hard mijn best om het te verstaan, maar tegen de tijd dat ik zin 2 heb ontrafeld, is de spreker bij zin 10 en ben ik helemaal de draad kwijt...
Dat is echt knap vervelend!
Dus meestal excuseer ik me dat ik het slecht versta en vraag ik of het in het Nederlands mag, wanneer ik op mijn werk ben. Anders meng ik me zo weinig mogelijk in een discussie/goed gesprek, want ik kan het niet volgen. Zwaar frustrerend, maar niet onontkoombaar als je je niet dagelijks onder de Friezen begeeft.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:17

Denk dat mensen die geen dialect (willen) kunnen verstaan, juist gebrek aan taalgevoel hebben (én minder intelligent zijn :o )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:20

manie schreef:
Denk dat mensen die geen dialect (willen) kunnen verstaan, juist gebrek aan taalgevoel hebben (én minder intelligent zijn :o )

Niet willen moet je denk ik gebruiken...
Niet kunnen betekent dat ze het niet geleerd hebben en daarom moeite hebben met het verstaan van een dialect dat ze incidenteel horen/toegesproken krijgen.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:22

En wat is dan Standaard Nederlands? Een Gooische Rrrrr, een Limburgse zachte G? En heb je wel eens naast een stel Rotterdams bouwvakkers op de camping gezeten? Die spreken geen dialect maar of dat nou Standaard Nederlands is? Of "kakkers" die met een hete aardappel in hun mond spreken?

Wie bepaald dan wat Standaard is?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:23

blijft allemaal toch gezeur imo...

zo zijn er hier die geen probleem hebben met een andere TAAL maar wel met DIALECT terwijl eigenlijk een dialect een streekTAAL is dus waar maken jullie nu zoveel problemen om dan?

Daarnaast zijn er hier ook wat die zoals wij tukkers zeggen Hoger wilt driet'n dan dat ze't gat hebt zitt'n (en die zoekt met maar mooi op in het twents spreekwoordenboek :) )

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:23

Idd als je in een arabisch land komt kan je het toch ook niet verstaan al zou je wel willen?
Ik kan van mezelf zeggen dat ik behoorlijk intelligent ben, maar ik kan dialecten niet verstaan. En waarom zou ik het gaan leren als we een gemeenschappelijke taal
Hebben met z'n allen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:24

estja schreef:
En wat is dan Standaard Nederlands? Een Gooische Rrrrr, een Limburgse zachte G? En heb je wel eens naast een stel Rotterdams bouwvakkers op de camping gezeten? Die spreken geen dialect maar of dat nou Standaard Nederlands is? Of "kakkers" die met een hete aardappel in hun mond spreken?

Die dingen hebben niets te maken met een dialect hoor...
Een rollende R, een zachte G, dat hoort gewoon bij een regio.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:25

_suus19_ schreef:
Idd als je in een arabisch land komt kan je het toch ook niet verstaan al zou je wel willen?
Ik kan van mezelf zeggen dat ik behoorlijk intelligent ben, maar ik kan dialecten niet verstaan. En waarom zou ik het gaan leren als we een gemeenschappelijke taal
Hebben met z'n allen?

Nouja, waarom zou je het gaan leren?
Als je omgeven bent met mensen die een bepaald dialect spreken, is het toch wel handig om het wat vaker te horen te proberen begrijpen. Want anders word je ook maar zo'n einzelganger :P

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:31

Waar ik woon spreekt haast niemand echt abn.
Bij ons op school praten ze Drents, Gronings, Staphost en alles wat er nog maar in de buurt is.
Ik zelf kan wel aardig goed Nederlands, sommigen mensen bij ons helemaal niet..
En de Groningers leren wel Drents verstaan en anders om ook.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:52

Serieus, als ik iets voorlees wat ECHT Twents is, verstaan de mensen uit Zwolle alleen maar een paar woorden. Ze missen dan de details.

Dus zeggen dat iedereen elk dialect kan verstaan als men wil dat is lariekoek.

Kana schreef:
Hoe hard ik ook mijn best doe ik krijg het woord Cola niet met een kleine a uit mijn mond. :=

Ik kan het beiden, ligt er aan met wie ik praat. _O-

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:56

_suus19_ schreef:
Woon nu sinds 4 jaar naast almeloooo en als hier boeren over het erf komen om bv stro te brengen, ze kunnen zich echt niet verstaanbaar maken. Ik kan er wel om lachen, maar zelfs met heel veel moeite kan ik er soms geen touw aan vast knopen.. En dat is nog maar Twents..

Ik vind het ook altijd nogal dommig overkomen. Dialect onder elkaar spreken prima, maar als je je voor andere mensen echt niet verstaanbaar kunt maken ben je toch niet zo slim hoor.. Anders had je ook wel gewoon AN geleerd.

En sorry, maar ik hoor op de universiteit geen dialect hoor. Net zoals je je middelbare school echt niet kunt halen als je geen AN kan. Toch een andere sociale klasse denk ik dan..

Voor die boeren is er wellicht geen noodzaak om AN te spreken? Alles en iedereen waar ze contact mee hebben, spreekt of verstaat Twents. Maakt dat ze dan dom? Ik kan zo kwaad worden op mensen die een dialect meteen als dom bestempelen. Jouw Leidse R maakt je toch ook niet meteen een rijke kakker?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:58

tjaakje schreef:
_suus19_ schreef:

Voor die boeren is er wellicht geen noodzaak om AN te spreken? Alles en iedereen waar ze contact mee hebben, spreekt of verstaat Twents. Maakt dat ze dan dom? Ik kan zo kwaad worden op mensen die een dialect meteen als dom bestempelen. Jouw Leidse R maakt je toch ook niet meteen een rijke kakker?

Als je een beetje goed boert tegenwoordig dan ben je gewoon opgeleid, heb je cursussen en ga je in gesprek met bedrijven. Ook wanneer je op vakantie gaat / een dagje uit etc.

De moderne boer kan wel AN, die oude stijve "boerties" die willen ook niks met die "stadse fratsen" te maken hebben.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:02

Dat klopt helemaal! Ik ben opgegroeid tussen de boeren en ze kunnen nagenoeg allemaal prima AN. Er zijn er een paar die dat niet (goed) kunnen of willen, maar dat maakt ze zeker niet dom! Het ging mij hier vooral om (weer) de vergelijking met dialect en "domme boeren".

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:21

Hier spreekt bijna iedereen dialect, maar lijkt het een trend om als jonge ouder opeens Abn te gaan spreken met je kind. Ik vind het heel onnatuurlijk en gemaakt om niet je moedertaal met je kind te spreken.
Het is trouwens onzin dat dialect kinderen slecht scoren op school, het is zelfs bewezen dat kinderen dir tweetalig (dus ook dialect en abn) opgroeien, meer taa k gevoeligheid ontwikkelen en dus later eenvoudig andere talen oppikken en aanleren.
Ik sta als leerkracht voor de klas en kan dit.onderzoek compleet onderschrijven.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:22

estja schreef:

Dat wat jij bedoelt is een SOCIO-lect.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:33

Ik spreek Vlaams, telt dat ook? O:)
Om precies te zijn , Vlaams met een Gents accent.
Op school hoor ik wel gewoon abn te spreken ;)