Hoe eerlijk ben jij ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:17

Shadow0 schreef:
Sammie schreef:
Ik vind ‘t best spijtig om te lezen dat als iemand moeite doet om bij jou iets te bezorgen het maar ‘normaal’ zou moeten zijn dat je daar niks voor hoeft te ‘doen’ (over er naar vragen is hier geen sprake).

Dus eigenlijk meende je het wel?
Wat meende ik eigenlijk wel?

Cioccolato

Re: Hoe eerlijk ben jij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:19

Ik zou zeker weten doorlopen :o

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:24

Ik weet het eigenlijk niet, denk dat ik wel door zou lopen bij een klein bedrag.
Wat ik dan wel weer interessant vind is dat veel mensen hier zeggen bij grotere bedragen juist wel door te lopen. Dat vind ik eigenlijk wel typisch. Zo van, ik wil best goed doen maar niet als ik er anders voordeel uit kan halen ofzoiets. :+
Ik zou juist bij grotere bedragen teruggaan, omdat de gevolgen daarvan veel groter zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:29

Sammie, je schreef eerder:

Sammie schreef:
Iets minder serieus erop in gaan zou geen kwaad kunnen ;) Het is niet gezegd dat ik bij de volgende portemonnee denk laat maar zitten.

In eerste instantie vatte ik dat op dat jouw opmerking over bedankjes niet zo gemeend was. Maar uit de rest van de reacties krijg ik dan weer de indruk dat het wel gemeend was. Dus het is me niet helemaal duidelijk wat nu wel serieus is of niet, en waarom ik er wel of niet op in had moeten gaan.

Anyway, mijn standpunt is wel duidelijk denk ik.

xAlice: ik zou inderdaad ook eerder bij grotere bedragen teruggaan, zelfde gedachtegang :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:41

Ik bedoelde daarmee dat je er met te veel bijverhalen er te serieus op in gaat, om deze hele discussie te proberen vermijden. Dat stuk over bedankjes was dus idd wel gemeend. Ik vind dat normaal. Ik vind dat een kleine moeite en het doet een mens goed (in het algemeen elke mens dus - een kind dat koffie voor mamma of pappa zet en lovende woorden krijgt over hoe goed hij koffie kan zetten, zal de volgende keer ook proberen koffie te zetten. Krijgt ie niks te horen of bah wat smerig is het gauw over). Iemand die een voicemail krijgt en een e-mail ontvangt over waar zijn portemonnee ligt die hij midden in een grote stad is verloren.. Ja ik vind het een kleine moeite om even op die replyknop te rammen en dankjewel voor je bericht, ik heb 'm opgehaald (oid) terug te sturen. Sterker nog dat vind ik geen eens een kleine moeite, dat zou je moeten doen zonder er over na te denken.

En het doet allemaal niks af aan het feit of je blij bent of die persoon wel of niet zijn portemonnee terug heeft. Er vanuitgaande dat dat zo is, want dat weet je eigenlijk niet :+ Maar goed dat is een bijspoor en verder niet relevant. We kunnen er vanuitgaan dat hij 'm op heeft gehaald. :D

Dus in dat opzicht verschillen we - gelukkig wat mij betreft - van mening.

Als ik ooit nog de inhoud van incl. mijn gestolen tas terug krijg, knuffel ik die persoon ook dood. Dan zeg ik op z'n minst dankjewel en haal ik niet mijn schouders op met mwah..

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:58

nou. Ik ga terug. Ook weleens gehad. Maar heb het ook weleens gehad dat ik alles wel op de band had liggen en de cassiere te druk was met andere dingen en dus gewoon iets vergeten was aan te slaan..kwam ik buiten achter dus ik terug deze heb ik niet betaald...
kreeg ik daar dus de schuld van!! (nou..omdat je het nu eerlijk zegt zullen we er geen politie bijhalen...euhm...hallo troela? Het lag op de band....je hebt het zelf niet aangeslagen). Dat was dan in die winkel dus gelijk de laatste keer....

en laatst nog een keer vanalles fout gegaan met een bestelling van paardenvoer. Normaal lossen ze alles heel netjes op vandaar dat ik daar ook weer besteld had en overgestapt ben van subli naar pavo..enfin...alles ging fout maar ik had dus ook duur voer geleverd gekregen ipv het goedkope wat ik besteld had...ging om 15 zakken ofzo...en het goedkope stond op de bon..waren ze dus nooit achter gekomen...enfin..gebeld en het is opgehaald...daarna ging er nog vanalles fout...ik strontsjacherijnig en zat al te denken: nou..ze kunnen me op zijjn minst een zak gratis geven..nee hoor..niks..toen gaven ze aan dat de manager langs zou komen om excuses aan te bieden...ik denk: nou komt vast een bloemetje dan...nee hoor...ook niet...wel heel vriendelijk heeft mijn paarden gezien info gegeven over het voer enzo...en zijn tel. nr en dat hij hoopte dat het nu allemaal goed kwam maar verder niks..dat had ik zelf dus ff anders gedaan denk ik..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:02

Ik zou niet terug lopen..

Oops, volgende keer beter opletten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:27

BarryPlopper schreef:
ik heb het een keer gehad bij een pin automaat er stond een knaapje te pinnen en te bellen terwijl hij op de scooter zat, hij reed weg toen ik er langs de automaat liep en zag dat hij zijn geld was vergeten dus ik roep hem na, hij stopt draait zich om, ik vertel hem dat hij zijn 50€ vergeten is en hij rijd vol gas weg >;)

OK DOEI! Zou ik dan denken :P

Ik heb trouwens een keer gehad dat ik 10 voor 6 nog wat bij de H&M kocht. Ik had 1 setje haarspeltjes voor 0.99, een riem van €14,95 en nog een hempje van 8 euro. We stonden allebei niet op te letten, want ik heb argeloos gepint en liep weg. Toen ik nog eens nadacht over het bedrag dacht ik dat t niet klopte. Ging ik kijken, had ze ipv de riem, de haarspeltjes 2 keer aangeslagen. Toen dacht ik ook 'ok doei! En ben neit terug gegaan. :=

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:52

Aranel schreef:
Ik denk dat ik niet terug zou zijn gegaan.
Hoewel ik mezelf soms voor de kop kan slaan hoe eerlijk ik ben :') laatst in een bloemenzaak lag er een tientje op de grond, dus ik raap het op en liep ermee naar de caissière 8)7
Ohh dat bewaren wih wel zegt ze. Ik weet zeker dat ze het in haar eigen zak gestoken heeft.
Heb er nog steeds spijt van dat ik het aan haar vroeg :')

Waarom denk je dat? Je veroordeeld haar al zonder haar te kennen.

Ik heb meer dan 8 jaar in een supermarkt gewerkt, nooit, maar dan ook nooit, zou ik geld dat ik kreeg wat gevonden was in mijn zak steken.. Soms kwamen er mensen om terug, soms ook niet. Maar het ging nooit in mijn eigen zak.. Het ging in een potje ergens op het kassakantoor.

Ik heb het ook wel eens meegemaakt dat iemand een dag of paar dagen later terug kwam "ik heb te veel wisselgeld gehad" of "ik had 6 koffie, maar er zijn er maar 5 aangeslagen". Maar dat waren echt de uitzonderingen.
Wat wel héél vaak voor kwam waren mensen die een kratje bier op hun karretje hadden en dat bewust niet aangaven aan de kassière.

Je wilt ook niet weten hoe veel mensen niet opletten op welk bedrag ze pinnen. Soms pakte onze kassa de 'komma' niet, waardoor er i.p.v. 12,50 125,00 kwam te staan.

Zelf zeg ik het eigenlijk altijd, tenzij ik het niet merk!
Laatst in een restaurant, waren ze vergeten één rondje drankjes erop te zetten. Netjes aangegeven, maar een beetje een stomme reactie terug.
Ik betaal graag het juiste bedrag, maar een 'fijn dat u het zegt', had ik wel gewaardeerd. Andersom deed ik dat wel altijd.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:57

Joolien schreef:
BarryPlopper schreef:
ik heb het een keer gehad bij een pin automaat er stond een knaapje te pinnen en te bellen terwijl hij op de scooter zat, hij reed weg toen ik er langs de automaat liep en zag dat hij zijn geld was vergeten dus ik roep hem na, hij stopt draait zich om, ik vertel hem dat hij zijn 50€ vergeten is en hij rijd vol gas weg >;)

OK DOEI! Zou ik dan denken :P

Ik heb trouwens een keer gehad dat ik 10 voor 6 nog wat bij de H&M kocht. Ik had 1 setje haarspeltjes voor 0.99, een riem van €14,95 en nog een hempje van 8 euro. We stonden allebei niet op te letten, want ik heb argeloos gepint en liep weg. Toen ik nog eens nadacht over het bedrag dacht ik dat t niet klopte. Ging ik kijken, had ze ipv de riem, de haarspeltjes 2 keer aangeslagen. Toen dacht ik ook 'ok doei! En ben neit terug gegaan. :=

ja blijkbaar wou hij zijn eigen geld niet terug hebben dus heb ik het gehouden

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:03

Ik zou in deze situatie terug gaan, ze is het zelf vergeten dus dan vind ik het spelen.

Ik heb wel eens gehad dat ik bij de Xenos allemaal spullen kocht, ze stonden met 2 achter de kassa en hadden het drukker met het weekend bespreken met elkaar dan met mij, daardoor vergaten ze een rugzak aan te slaan. Ik kwam hier buiten achter omdat ik het bedrag zo laag vond. Ben toen niet terug gegaan, dan moet je maar opletten hoor..

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:04

wij kregen eenkeer 50 cent teveel terug. nou ja dat ga ik dus mooi niet terug geven. als het nu 5 of 10 euro was dan natuurlijk wel.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:54

Sammie schreef:
....

Geloof dat je ook wel een warhoofd moet zijn op dat moment om te pinnen en direct weg te lopen zonder dat geld mee te nemen. :=

Ik heb wel eens geld in de pinautomaat laten zitten en war hoofd is inderdaad best een aardige manier om mij te omschrijven := gelukkig ging het in mijn geval maar om 20 euro, maar het was wel weg toen ik 5 minuten later terug kwam.

Ik zal in het beschreven geval in de OP wel terug gaan denk ik. Bij geld teveel van de cassiere geef ik het ook aan. Echter dacht ik laatst bij de lidl wel, nou bekijk t dan maar. Ik had flessen drinken en kattegrit in mijn karretje staan, dat mag je niet op de band zetten bij de lidl. Ik gaf aan dat ik 12 flessen drinken en kattegrit had, meisje zei niets, dus ik nog een keer 'er staan nog flessen in het karretje' toen kreeg ik als antwoord ja ja. Bij het afrekenen nog een keer gevraagd of ze zeker wist of het klopte, ' ja en fijn weekend'. Later keek ik op het bonnetje en zag dat het er niet op stond, maar ik ben niet meer van de parkeerplaats naar binnen gegaan.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:11

Ik zou ook niet terug gaan voor zo iets kleins.

Wel zou ik zo eerlijk zijn als ik een portemonee zou vinden deze bij het politie bureau af te geven. Maar als ik een briefje van € 50,-- vind op straat stop ik die wel in mijn zak :=

Ik heb ook weleens een telefoon gevonden op straat. Was toen een vrij nieuwe :) heb toen wel gebeld en de telefoon is toen weer terecht gekomen bij de eigenaar. Kreeg toen een doos chocola :j

Zelf heb ik ook weleens een eerlijke vinder gehad portemonnee verloren en daar zat toch zeker wel 300,-- in :D

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:16

Twee tubes tandpasta die ik per ongeluk mee zou nemen uit de winkel, daar ga ik wel voor terug om af te rekenen. Al is het alleen al voor mijn eigen gevoel :)

Maar kassa meisjes of bar personeel die compleet het verkeerde bedrag aan geld (vaak te veel) terug geven, daar heb ik minder medelijden voor. Tenzij het echt veeeeeel te veel is :+ Dat kan ik niet aannemen. Overkomt me best vaak trouwens...

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:16

Hangt af hoe duur het is en hoe ver ik terug moet.

Ik ga niet stad en land doorkruisen voor 1 euro. Maar al het iets duurs is zou ik mij toch te schuldig voelen en wel terug gaan. Wat eigenlijk ook egoistisch is, want ik ga dan alleen maar terug om van mijn schuldgevoel af te komen :')

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 16:12

Oops, volgende keer beter opletten![/quote]

Ik leg wel eens vaker iets op de kap van de buggy en bij de kassa haal ik het van de kap af om te betalen. Alleen gisteren waren we zo aan het kletsen dat ik het echt was vergeten en zoonlief in de buggy duwde de kap in helemaal naar boven zodat je niks meer zag zitten. En als ik iets op de kap van de buggy leg dan let ik daar op . Nou ja gisteren dan voor het eerste keer niet dus. :o

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:20

Ik heb ook eens een portomonee gevonden, kreeg tien euro vinders loon (paardenboek geworden :P )

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:59

Toen ze mijn portemonee terug hadden heb ik een bloemetje gekocht als bedankje :)

Heb nog wel een grappig verhaal van mijn zusje. Ze was een in een winkel broek passen. Broek bleek het niet helemaal te zijn wat ze er van verwachte dus liep ze de winkel uit en liep een andere winkel weer in. Weer een broek passen maar toen ze keek naar haar andere keek arm zag ze dat ze de broek nog om haar arm had geslagen van de vorige winkel _O- ... Ze schaamde zich dood en heeft de broek die ze per ongeluk mee heeft gesmokkeld ergens in een hoekje van een pashokje gefrummeld. Zelf had ik de broek gewoon terug gebracht :+ en gewoon over de blunder verteld :o?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:01

Altijd terug geven. Ik kan zelfs met het kleinste iets nog schuldgevoelens hebben als ik het niet doe.
Heb al vaker zoiets meegemaakt... Hele sushi schotel dacht de cassiere dat ik al betaald had. Of met 10 euro betalen en 20 euro terug krijgen aan de kassa. Zij kunnen er mee in de problemen komen en iedereen maakt fouten dus ik zou ook heel blij zijn als iemand mij erop wees. Ik weet dat dat helaas weinig voorkomt maar good karma? :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:48

Het ligt denk ik aan de situatie.

Ben ik nog in de winkel en het is mijn eigen fout --> dan ga ik zeker terug. Ik was laatst ook aan het pinnen in de supermarkt toen ik erachter kwam dat ik 1 bakje saté (69 cent) nog niet had gescand. Heb het meteen gemeld en netjes afgerekend...

Maar zou ik na een dagje winkelen thuiskomen en dan op het bonnetje zien staan dat de caissière zelf een foutje van een paar euro heeft gemaakt, dan zou ik denk ik niet teruggaan. Daarvoor zou ik helemaal terug moeten naar de stad. Teveel / weinig geld terugkrijgen bij de kassa gebeurt volgens mij niet, want ik tel zelf altijd mee en na wat ik terugkrijg :)

Op een festival heb ik eens een telefoon gevonden, gelukkig zonder wachtwoord. Er stond toevallig een ongelezen bericht van een vriendin (wat er precies stond weet ik niet meer) waardoor ik wist dat dit meisje ook op het festival was. Die vriendin heb ik gebeld en we hebben plek afgesproken waar ze de meiden samen de telefoon kwamen ophalen. Ze was me kei dankbaar en ik kreeg een dikke knuffel :)

Een vriend van mij vond tijdens een concert eens een portemonnee. Hij haalde er 20€ uit en ging daarna de portemonnee naar de receptie/bar/iets brengen. Hij zei: "De eigenaar moet blij zij dat hij geen nieuwe pinpas, ID-kaart, Rijbewijs, Ov-kaart hoeft aan te vragen, want dat is wel duurder dan die 20€ vindersloon die ik nu krijg... Voor 't zelfde geld krijgt hij zijn portemonnee helemaal niet terug".
Hij had ergens wel een punt, maar toch denk ik niet dat ik het zou doen... Toen ik mijn portemonnee verloor was ik ook blij dat alles er nog in zat!

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:54

ik vind eigenlijk dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen fouten. Vergeet ik iets dan ga ik terug, krijg ik te weinig geld terug zeg ik er wat van als ik het door heb maar krijg ik teveel geld terug is dat niet mijn fout dus zal ik er niks van zeggen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:55

xMyrth schreef:
Een vriend van mij vond tijdens een concert eens een portemonnee. Hij haalde er 20€ uit en ging daarna de portemonnee naar de receptie/bar/iets brengen.

Volgens mij is dat gewoon diefstal.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:55

Volgens mij ook. :')

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:59

Het is al lang geleden, maar dat denk ik ook. Daarom zou ik het volgens mij ook nooit durven / doen.

Als ik mijn portemonnee verlies, dan ben ik blij dat ik al mijn pasjes nog heb en neem ik die 20€ die weg is voor lief. Toch zou ik het wel enorm waarderen als ook die er nog bij zit...
Mijn vriend is tijdens een festival zijn portemonnee ook verloren. Hij vond hem later terug op de grond, helaas... leeg... 50 euro foetsie... Maarja die dingen gebeuren