bigone schreef:Vuurneon, ik kan me goed voorstellen dat je je kinderwens nu voorop zet, maar uit wat je schrijft heb je er dus heel goed over nagedacht wat dit eventueel voor gevolgen kan hebben. De vraag in het topic is, al vier kinderen geen geld en dan nummer vijf erbij, is dat verstandig. Als deze mensen nu al niets hebben en dan nog een vijfde erbij dan vind ik het egoistisch naar de andere vier toe, die moeten nog meer inleveren, qua aandacht, ruimte en allerlei dingen buiten het gezin, zoals lidmaatschappen van verenigingen. Vroeger zeiden mensen waar er vier eten kunnen er ook vijf eten maar tegenwoordig ben je er in onze maatschappij helaas niet met eten alleen.
Klopt, indien wij de wasmachine niet eens kunnen vervangen was ik wel zo rationeel geweest om weer met de pil te beginnen. Je wordt niet gelukkig van geld zorgen
Maar ik vraag mij af of die mensen überhaupt een dergelijk rationeel vermogen hebben die de emotie (of zelfs oerinstinct) kan bedwingen. Wat ik er vind is dat het effect dat het heeft op de kinderen; uit een vicieuze cirkel komen is ongelooflijk moeilijk. Denk dat het ook moeilijk is om de sociaal-economische status van je ouders te ontgroeien en dat het niet tijdelijk slecht is door de crisis, maar generatie breed minder goed is.