Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:01

Paola33 schreef:
Dan maar minder op vakantie maar wel gelukkig zijn.

En dit is natuurlijk eigen keuze, maar ik zou me dan weer afvragen hoe gelukkig je kunt zijn met geldzorgen. Weet ik niet of er sprake zou zijn van echte geldzorgen, maar iedereen die geldzorgen heeft gekend weet ook dat dat het eerste is waar je 's morgens aan denkt als je wakker wordt en dat het hetgene is dat je 's avonds laat piekeren in bed.
IK zou dat dus niet durven, zeker omdat ik weet hoe het met de kinderopvang werkt. 4 jaar lang elke maand 625 euro op tafel leggen is een hoop.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:01

Niemand kan in de toekomst kijken hoe het financieel gaat.
Ken iemand die ook wachte op financieel stabiliteit en toen ze aan kinderen wou beginnen was het helaas te laat.
Het is niet zo vanzelfsprekend dat iedereen maar kinderen kan krijgen.

Toen de 2e net geboren was is mijn vriend werkloos geworden. De zaak van zijn ouders overgenomen omdat die wouden stoppen.
Dat is ineens heel anders leven. We hebben het nu niet breed maar dat komt wel weer. Het belangrijkste is dat we Gelukkig zijn.
Ben nu nog thuis maar zodra de jongste oud genoeg is zoek ik er een baantje bij of de zaak moet zo goed gaan lopen dat we met z'n tweeën er in moeten staan.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:04

@ Paola, Wat mij zou weerhouden in jouw situatie is dat ik dan mijn vriend ( de jouwe dus) nog maar zo kort ken.

Statistisch gezien gaat 1 op 3 drie stellen uit elkaar voordat het kind 1 jaar is.
Persoonlijk zou ik toch meer basis willen, helemaal gezien de schulden en het vele werken.
Vergis je niet, kinderen hebben is zwaar. ( Zei de kinderloze oppas wijs, maar val af en toe nachtjes in voor een vriendin en voor mn broer zodat ze even kunnen bijtanken. ;) )

@ Nine1987, Dat soort dingen kunnen altijd gebeuren.
Dat is jouw persoonlijke keuze.
Ik heb altijd gezegd dat als ik per ongeluk zwanger zou raken dat het kind zou blijven.
Mijn ouders zijn fantastische opa en oma en gelukkig ben ik gezegend met lieve mensen om mij heen.

Nogmaals, voor mij zit er een groot verschil tussen zwanger zijn en door dikke pech aan de grond te komen dan al aan de grond zitten en dan bewust zwanger worden.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:04

Quellian, het is geen vergelijking ik bedoel meer dat kinderen toen ook genoeg hadden en dat alles relatief is.
Wie bepaald de norm en wat is de norm?

Nee kinderen hoeven echt niet nu te leven zoals ze 200 jaar gelden deden maar dat zegt niet dat de kinderen 200 jaar geleden het slecht hadden maar ook niet dat alle kinderen nu het goed hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:07

minikatje schreef:
Statistisch gezien gaat 1 op 3 drie stellen uit elkaar voordat het kind 1 jaar is.

Dat lijkt mij sterk aangezien 1 op 3 huwelijken al stuk lopen en als er al kinderen zijn zijn het er meestal 2. Dus ergens klopt deze statistiek niet. Dan zou er binnen elk huwelijk dat strandt 1 kind aanwezig zijn.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:10

Sammie schreef:
minikatje schreef:

Dat lijkt mij sterk aangezien 1 op 3 huwelijken al stuk lopen en als er al kinderen zijn zijn het er meestal 2. Dus ergens klopt deze statistiek niet. Dan zou er binnen elk huwelijk dat strandt 1 kind aanwezig zijn.

Als de groep samenwoners groter is dan de groep gehuwden klopt deze statistiek prima :)
De groep stellen omvat namelijk de samenwoners en de gehuwden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:10

xxStitchxx schreef:
Quellian, het is geen vergelijking ik bedoel meer dat kinderen toen ook genoeg hadden en dat alles relatief is.
Wie bepaald de norm en wat is de norm?.

Ik denk -helaas- dat de norm wordt bepaald door de maatschappij, de mensen om je heen.
Als ik op school kijk (let wel, mijn zoon zit in groep 1), merendeel van de kinderen loopt in merkkleding. Je dúrft je kind niet eens meer in een vestje van de Action naar school te laten gaan, want ze rúiken het en zulke kinderen zijn al snel het mikpunt.

Zoals mijn neefje (bijna 11) over een klasgenootje zei: 'ik snap wel dat zij gepest wordt hoor, want ze draagt alleen maar kleding van de Action en Zeeman'. Daar werd nog aan toegevoegd door mijn zus dat beide ouders een baan hebben, dus dat ze het niet begreep (mijn reactie was dat je bij niemand in de keuken kunt kijken).

JIJ kunt zelf tevreden zijn met een jasje van de Zeeman, maar houd in je achterhoofd dat dat voor veel mensen niet meer geldt én je kind dus het mikpunt in de klas kan worden. En dat trekt denk ik geen enkele ouder.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:14

Het zou fijn zijn als mensen over het algemeen wat beter nadenken over het wel of niet aan kinderen te beginnen. Het gemiddelde huwelijk in Nederland duurt op het moment 14 jaar. Daarbij 1 op de 3 huwelijken gaan kapot.
En het zijn geen knaagdieren met een korte levensduur, je blijft verantwoordelijk.
Kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen.
Een kind hoeft niet alles te krijgen en in de duurste merkkleding te lopen.
Persoonlijk vind ik wel dat je een kind een stabiele jeugd moet kunnen geven.
Dat de kids mee op werkweek kunnen, geld voor de studie aanwezig is, sporten mogelijks is.
Dat er tijd en ruimte is voor het gezin.
Ik denk dat bijna iedereen in meer of mindere mate heeft van de crisis.
En dat lang niet iedereen heeft gekozen voor de situatie waar ze inzitten, maar jij maakt ook de keuze voor je kind.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:16

Maar Quellian, waar gaat het dan mis? Bij de ouders die prima tevreden zijn met kleding van de Zeeman ongeacht hun budget of bij de ouders die hun kinderen blijkbaar de boodschap meegeven dat je er niet toe doet als je niet in merkkleding loopt? Dat is in mijn ogen namelijk een kwestie van opvoeding.

fokfanaat

Re: Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:18

Nee ik zou iig beide een vaste baan willen hebben en een fijn huis voor kinderen te overwegen.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:19

Quellian, dat bedoel ik indd, en dat maakt het ook gelijk heel erg moeilijk.
Hoeveel ouders vinden simpele kleding goed genoeg maar kopen toch dre kleding door de druk van de maatschappij wat vervolgen ervoor zorgt dat arme jantje als enigiste wel met simple kleding loopt met alle gevolgen van dien ( gepest worden bijv)

wat nu als mensen met een groot budget hun kinderen niet overladen maar dat geld uitbesteden om weer andere te helpen, dan is er toch veel meer gelijkheid zonder dat iemand wat te kort komt.

of is dat vergezocht?

ik gebruik/koop alleen wat ik nodig heb, met de rest kan ik een ander helpen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:20

Persoonlijk zou ik ook niet aan kinderen beginnen als je geen stabiele situatie kunt bieden.
Niet alleen op financieel vlak, maar ook op alle andere vlakken. Als je relatie/huwelijk niet goed zit of als je met jezelf in de knoop zit, dan kun je ook geen stabiele situatie bieden.
Voor wij voor een kindje gingen hebben we alles meerdere malen doorgesproken, veel gepraat over onze relatie en de veranderingen bij de komst van een kindje.. Alles zit voor ons gevoel goed/is stabiel, dus vandaar dat wij de keuze om voor een kindje gaan wel durfden te maken.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:25

maar stabiliteit is toch ook relatief?
vastigheid bestaat niet, goed en slecht niet, controle bestaat niet enz enz.

heel het leven is relatief en dat maak het moeilijk en mooi tegelijk.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:28

Je kunt nooit ver in de toekomst kijken natuurlijk, dus baseer je je keuze op wat jij op dat moment stabiel vindt. En ja dat is relatief, want stabiel betekent niet voor iedereen volledig hetzelfde.
Het lijkt me dat als je samen vindt dat je een stabiele situatie hebt, dat je dan in ieder geval een weloverwogen keuze gemaakt hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:29

Je weet nooit hoe het leven verloopt; wij zijn van een royaal salaris naar ineens een klein salaris gegaan; onze inkomsten zijn binnen 1 week gehalveerd doordat ik te horen kreeg dat ik terug viel naar een oproepcontract. In de goede tijd hadden wij besloten om na ons huwelijk te gaan voor kinderen. Ik was al gestopt met de pil toen ik dat slechte nieuws op mijn werk te horen kreeg (en niemand zag het aankomen, was echt een grote schok). Heb er nachtenlang wakker van gelegen, maar wij hebben toch de kinderwens voorop gezet. Iets dat ik 5 jaar geleden dom had gevonden.

Ik word er niet jonger op en ik weet nu 1 ding zeker; als ik ons kinderwensplan in de ijskast had gezet, hadden wij er vreselijke spijt van gekregen. Het zit er zo diep in en is echt onze grootste wens op dit moment. Te ver vooruitdenken heeft geen zin, niemand wat wat er gaat gebeuren. Dus wij kijken op korter termijn van een jaar; wij komen nu rond zonder enige toeslag en zelfs zonder de hypotheekrente aftrek en kunnen zelfs 50 euro sparen. Wij hebben bewust nu onze auto ingeruild voor een lichtere, kleinere. Met een kleine erbij, kunnen wij het nog financieren. Wordt het krapper? Dan vragen wij de hypotheekrente maandelijks terug. Een deel (of als het kan alles) van de kinderbijslag willen wij apart zetten voor later de studie. In het ergste geval kan de auto weg en paard naar de slacht. In die volgorde :Y)

Ik ben nog niet eens zwanger, dus ik ga ook niet verder vooruit kijken uiteraard. Eerst maar hopen dat dat lukt :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:32

Quellian schreef:
xxStitchxx schreef:
Wie bepaald de norm en wat is de norm?.

Ik denk -helaas- dat de norm wordt bepaald door de maatschappij, de mensen om je heen.
Als ik op school kijk (let wel, mijn zoon zit in groep 1), merendeel van de kinderen loopt in merkkleding. Je dúrft je kind niet eens meer in een vestje van de Action naar school te laten gaan, want ze rúiken het en zulke kinderen zijn al snel het mikpunt.

Zoals mijn neefje (bijna 11) over een klasgenootje zei: 'ik snap wel dat zij gepest wordt hoor, want ze draagt alleen maar kleding van de Action en Zeeman'. Daar werd nog aan toegevoegd door mijn zus dat beide ouders een baan hebben, dus dat ze het niet begreep (mijn reactie was dat je bij niemand in de keuken kunt kijken).

JIJ kunt zelf tevreden zijn met een jasje van de Zeeman, maar houd in je achterhoofd dat dat voor veel mensen niet meer geldt én je kind dus het mikpunt in de klas kan worden. En dat trekt denk ik geen enkele ouder.

Zegt dat wat over de ouders van het kind dat gepest wordt of over jou zus en haar kind...vreselijk asociale mentaliteit zeg. ongelofelijk. Gelukkig zijn dit soort mensen er helemaal niet zoveel als je doet overkomen.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:32

Nee maar als je met een uitkering zit omdat je lui en dom bent, net als je moeder, je vader, je broers en zusje dan kun je niet opeens met een vaste baan aan komen (überhaupt een beetje degelijke baan) om je dochters/zoons hun studie te betalen, en een buskaart voor in de winter. En om hun hobby te bekostigen, een bril en beugel, fatsoenlijke schoenen en een goed matras voor ze om op te slapen en ga maar door.

Terwijl als jij per ongeluk/banenkrimp in je branche zonder werk zit, je best na een jaar (of twee, drie) weer aan het werk kan zijn. Je hebt geen zekerheid maar wel een káns op meer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:37

Vuurneon, ik kan me goed voorstellen dat je je kinderwens nu voorop zet, maar uit wat je schrijft heb je er dus heel goed over nagedacht wat dit eventueel voor gevolgen kan hebben. De vraag in het topic is, al vier kinderen geen geld en dan nummer vijf erbij, is dat verstandig. Als deze mensen nu al niets hebben en dan nog een vijfde erbij dan vind ik het egoistisch naar de andere vier toe, die moeten nog meer inleveren, qua aandacht, ruimte en allerlei dingen buiten het gezin, zoals lidmaatschappen van verenigingen. Vroeger zeiden mensen waar er vier eten kunnen er ook vijf eten maar tegenwoordig ben je er in onze maatschappij helaas niet met eten alleen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:45

bigone schreef:
Vuurneon, ik kan me goed voorstellen dat je je kinderwens nu voorop zet, maar uit wat je schrijft heb je er dus heel goed over nagedacht wat dit eventueel voor gevolgen kan hebben. De vraag in het topic is, al vier kinderen geen geld en dan nummer vijf erbij, is dat verstandig. Als deze mensen nu al niets hebben en dan nog een vijfde erbij dan vind ik het egoistisch naar de andere vier toe, die moeten nog meer inleveren, qua aandacht, ruimte en allerlei dingen buiten het gezin, zoals lidmaatschappen van verenigingen. Vroeger zeiden mensen waar er vier eten kunnen er ook vijf eten maar tegenwoordig ben je er in onze maatschappij helaas niet met eten alleen.

Klopt, indien wij de wasmachine niet eens kunnen vervangen was ik wel zo rationeel geweest om weer met de pil te beginnen. Je wordt niet gelukkig van geld zorgen :n Maar ik vraag mij af of die mensen überhaupt een dergelijk rationeel vermogen hebben die de emotie (of zelfs oerinstinct) kan bedwingen. Wat ik er vind is dat het effect dat het heeft op de kinderen; uit een vicieuze cirkel komen is ongelooflijk moeilijk. Denk dat het ook moeilijk is om de sociaal-economische status van je ouders te ontgroeien en dat het niet tijdelijk slecht is door de crisis, maar generatie breed minder goed is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:50

Quellian schreef:

En wat als de norm in de klas is dat iedereen op wintersport gaat?
Of iedereen elk jaar een nieuwe fiets?
Of een dure grote auto?
Moet je dan ook mee, omdat anders je kind het mikpunt wordt?
Waarom is blijkbaar een duurdere levensstijl de norm voor de rest?

Ik weet ook van iemand die haar kind met een nike rugtas naar school stuurde en tegen haar kind van 4 zei: "zo nu kun jij zeggen dat jij een dure nike tas hebt en hun maar een zielige cars-tas."

Mijn kinderen mogen hun eigen kleding kopen (niet te kort/te bloot), en ze shoppen graag bij de action en primark omdat ze daar meer voor hun geld kunnen kopen.
En nee ze mogen van mij ook best een duurdere broek van de Coolcat, maar mijn dochters kopen dan liever 3 verschillende broeken bij de Primark.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:50

bigone, indd de maatschappij verwacht dat je nu meer moet hebben dan vroeger.
Maar wie is de maatschappij? dat ben jij.
Dus als jij de norm lager legt dan je mede mens ook heb je dan nog steeds net zoveel nodig?
Is het niet een beetje zo dat we te lux leven en dat het nu terug komt op ons bord?

moet je lid zijn van een vereniging? moet je een busabbo hebben?
nee eigelijk niet maar ja omdat de maatschappij dat verwacht.

die bus abbo is nodig om naar school te gaan, snap ik maar was die bus abbo ook nodig geweest als mensen van alle niveau's elkaar helpen? waarschijnlijk niet en dan kon ook arme jantje met diezelfde bus naar school i.p.v gepest worden want jantje is arm en moet lopen of fietsen.

tja is maar net hoe je het bekijkt...

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:54

Ik vind je denkwijze erg verstandig vuurneon, nu al bedenken wat je moet gaan doen als je in nood komt.

Dat is het meest verschrikkelijke wat ik vaker heb gezien overigens, handelen uit nood. Als je nergens aan het werk komt (niet worden aangenomen, ziekte) kun je ook niet zomaar gaan 'besparen', ergens houd dat besparen op en zo bouw je nooit een buffer op. Zo heb ik veel mensen zien afdommelen naar een illegaal circuit om hun kinderen toch genoeg te kunnen geven én flink te sparen voor als de kinderen duurder worden (puberteit).

Maar oké, ik zie dat liever dan een moeder die niet omkijkt naar haar kinderen (maakt niet uit wat voor opleiding en inkomsten).

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:56

xxStitchxx schreef:
bigone, indd de maatschappij verwacht dat je nu meer moet hebben dan vroeger.
Maar wie is de maatschappij? dat ben jij.
Dus als jij de norm lager legt dan je mede mens ook heb je dan nog steeds net zoveel nodig?
Is het niet een beetje zo dat we te lux leven en dat het nu terug komt op ons bord?

moet je lid zijn van een vereniging? moet je een busabbo hebben?
nee eigelijk niet maar ja omdat de maatschappij dat verwacht.

die bus abbo is nodig om naar school te gaan, snap ik maar was die bus abbo ook nodig geweest als mensen van alle niveau's elkaar helpen? waarschijnlijk niet en dan kon ook arme jantje met diezelfde bus naar school i.p.v gepest worden want jantje is arm en moet lopen of fietsen.

tja is maar net hoe je het bekijkt...

Ik snap jou volledig, maar als arme ouder ben jij niet degene die 'de maatschappij' even veranderd. Dat is wel een grotere groep (best verrot) volk. Niemand gunt elkaar toch nog wat dus moeten ouders zorgen dat ze het kunnen bieden want als ze het niet bieden dan worden de kinderen weer gepest. Jammer, door die anderen ben je dus verplicht je kind genoeg te geven zodat het niet zijn hele jeugd de grond in getrapt word door anderen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:58

Delphi schreef:
kellaxy schreef:
Dat het niet menswaardig is, vind ik een beetje overdreven. Ik ben het er compleet mee eens als je echt bij de voedselbank zit en je huur niet kan betalen etc. Maar moet iedereen dan een dikke spaarrekening hebben alvorens je aan kinderen begint? Vind ik niet. Dus als jij verder gewoon je huisje hebt, je al dan niet goedverdiende baan en je kan rondkomen, waarom dan geen kinderen nemen als dat je grootste wens is?

Ik vind dat er een groot verschil is tussen een dikke spaarrekening en €180,00 op je bankrekening aan spaargeld. Natuurlijk zegt geld niet alles en kun je niet in de toekomst kijken, ook niet op financieel gebied. Maar met €180,00 op je bankrekening en 4 of 5 kinderen, vraag ik me wel af hoe je de toekomst ziet van je kinderen qua studeren en bijkomende kosten.
Je wilt toch je kinderen mee kunnen laten gaan op schoolreisje, op een sport laten als je dat graag willen en natuurlijk laten studeren.

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar 'natuurlijk laten studeren' vind ik persoonlijk nergens op slaan. Wij hadden als kind de keuze: We mochten één sport doen en mee op schoolreisje, maar niet wekenlang naar spanje op vakantie of elke paar jaar een nieuwe auto... We deden veel op de fiets, droegen elkaars afdankertjes als ze nog netjes waren en als we een paar keer per jaar gingen uit eten, was dat echt een feestje. Ik heb mijn studie zelf betaald en verdien nu meer dan genoeg om m'n schuld af te betalen. Hetzelfde geldt voor mijn vier broers en zussen.

Ik vind dat het helemaal niet uitmaakt of je geld op je spaarrekening hebt staan. Als je kindje te eten heeft, schone kleding heeft en er mensen van hem houden, geeft het helemaal niks als hij niet alles heeft wat sommige anderen wel hebben. Onze kinderfeestjes waren vaak thuis. Met een zelfgebakken goedkope cake, slagroom die we zelf klopten ipv een spuitbus en hagelslag ipv 'echte' versieringen. Een bijzonder rijk meisje zei op mijn 11e verjaardag 'Ik vind het zo leuk dat we gewoon thuis blijven! Veel gezelliger dan dat we weer naar ..... gaan.'

Van het kindergeld kun je je kinderen kleden, voeden en op een goedkope sport laten gaan. Ik zie echt niet in waarom je dan honderden euro's aan spaargeld nodig zou hebben. Ik ga er dan wel vanuit dat er een vangnet is van bijv. familie voor als er écht iets aan de hand is.

Ps. overigens heb ik vanaf m'n 14e een bijbaantje gehad voor die dingen die buiten m'n kleedgeld vielen en daarvan de waarde van geld geleerd. Ook nu ik ruim in de slappe was zit, ben ik daar enorm blij om.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:01

Vind de titel en de openingspost niet echt het zelfde aan kinderen beginnen of een 4e of 5e kind erbij is wel wat anders als je het niet breed hebt.

Zelf mogen we nu niet klagen maar als een van ons een baan zou verliezen is dat kindje zeker net zo welkom maar als ik dan bijv in 4 handen op 1 buik een 19 jarig meisje zie met 2 peuters en zwanger geen opleiding geen inkomen en zwanger van weer een andere man die niet in beeld is. Nu dan is het beter om aan anti-conceptie te doen.