Sparen! Hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:33

Giolli schreef:
Martine, heb jij iemands sleutelbeen nou gebroken? :')

Nee zijn sleutelbeen was al gebroken wss. Zij was een beetje lomp en hij wees haar daar op.

Ik heb net m'n excel bestand maar weer afgestoft en ingevuld. Lekker confronterend maar heerlijk overzichtelijk. :D

Raponsje

Re: Sparen! Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:37

Wij splitsen ons inkomen op de eerste van de maand altijd op.

Stapeltje 1: De rekeningen
Stapeltje 2: Spaargeld direct naar de spaarrekening
Stapeltje 3: Boodschappen geld
en wat er dan overblijft dat is ons "zakgeld" van die maand.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 08:47

Even een up-je :)) Hier gaat het langzaam beter. Prullaria koop ik niet meer en zo staat er nu een klein zakcentje op mijn lopende rekening. Als ik straks mijn loon krijg kan ik het gaan opsplitsen in verschillende rekeningen. :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:50

eenitraM schreef:
Even een andere vraag: Ik zie hier mensen met een zorgverzekering van 35 euro. Hoeveel is je eigen risico dan?

Zal wel met zorgtoeslag zijn. In Nederland betaal je tenminste met maximaal ER zo'n 80 euro.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:59

Bij mij gaat het ook goed!
Maar ik ben wel van plan kleding te gaan kopen deze week haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:31

Mijn vriend en ik sparen samen en ook nog eens apart. Elke maand schrijven we een vast bedrag over naar onze gezamenlijke rekening. Daarvan gaan alle vaste lasten, boodschappen en avondjes uit. We leven echter zuinig en hebben op 8 maanden tussen 4000 en 5000 gespaard met 2. Dat is voor duurdere uitstapjes, vakantie...

Hij spaart apart voor zijn eigen spul en ik ook. Premies op werk gaan apart, terugbetalingen van mijn zorgverzekering gaan ook rechtstreeks naar een aparte rekening. Een klasgenootje rijdt dagelijks mee naar school, wat zij bijdraagt in benzine stort ze ook rechtstreeks op mijn 2e rekening. En nu ga ik ook weer paardenspel verkopen + mijn bijbaantje iets meer oppakken. En zo spaar je onbewust meer dan je denkt.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:06

:j goed dat je bewuster bezig bent met sparen.
Ik heb geen ruim salaris i.v.g. met anderen in mijn omgeving maar door bewust met geld om te gaan kan ik ook gewoon wat geld overhouden elke maand.
Afgelopen maanden het wat losser gehad maar na wat hoge tegen vallende rekeningen en mijn vaste lasten die zijn verhoogd moet ik nu echt weer even op rantsoen.
Zoals vele al als tip hebben gegeven, inderdaad begin van de maand standaard bedrag (ik probeer 200,-) naar je spaar rekening, kijken welke dingen móeten die maand aan uitgaven en wat je nog als eventuele buffer wilt gebruiken. Wat je daarnaast overhoud ook naar de spaar rekening. Ik ga hier komende maanden even dure stapavonden, feestjes en winkelen stop zetten en afwegingen maken of ik spullen echt nodig heb waarvan ik dénk dat ik ze nodig heb.

er zijn al een hoop tips genoemd maar ik denk dat je nog best wast verder mag gaan denken w.b.t. spaar doelen.

Zover ik het nu begrijp is voor nu sparen voor jou een stuk makkelijker is aangezien veel voor jou nog betaald word en je dus fulltime kunt werken nu. Maak daar gebruik van!! Ik weet niet wat je studeert (En hoe groot de kans is voor je op een goede baan straks in deze crisis tijd) maar een gemiddeld huishouden werkt om gewoon te kunnen leven en rekeningen te kunnen betalen. De luxe positie van je ouders is niet zo vanzelfsprekend om te krijgen met een normale baan als jij straks uit huis gaat en klaar bent met school. Dus een doel om te gaan sparen voor een super mooi zadel zou ik eerder gaan verleggen naar het kopen van een inboedel als je op jezelf woont e.d.

De laatste maanden die ik thuis woonden en de tijd dat ik anti kraak woonde heb ik zoveel kunnen sparen. Daardoor heb ik een dure reis naar Australië kunnen maken en een redelijke inboedel kunnen kopen. Wat ik het belangrijkste vind is ook niet terug te hoeven vallen op anderen als je straks eenmaal op je zelf zit. Je word ouder en wilt gewoon zelf je boontjes kunnen doppen, ook als het even wat tegen zit. Als je nu een fijne buffer kunt sparen is dat mooi meegenomen!

Heel veel succes in ieder geval! Maar met jou goede voornemens moet het zeker wel gaan lukken.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:33

Als ik iets voor mezelf of paard gekocht heb, wat ik eigenlijk niet nodig heb laat ik mijn pinpas enkele weken thuis en neem een beperkt cash bedrag mee. Mijn paard heeft een 'doelspaar' tekening. Je vult een doel (bedrag) in en je kan tot dat je het bedrag bereikt hebt niets afhalen. Als je het bedrag hebt kan je de rekening omzetten naar een gewone spaarrekening

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:38

Ik krijg vanaf eind van deze maand/ begin november een aanzienlijk bedrag cash voor een bijlesleerling...

dat bedrag zet ik deze keer volledig op zij... ik ga vanaf december een paardje leasen van een deel van dat bedrag... de rest van dat bedrag zal naar mijn spaarrekening gaan...

Daarnaast krijg ik juryklussen cash betaald... ik probeer daarnaast weinig van mijn rekening te halen...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:27

Lukt het een beetje met de budgetplanner?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:29

Giolli schreef:
Even een up-je :)) Hier gaat het langzaam beter. Prullaria koop ik niet meer en zo staat er nu een klein zakcentje op mijn lopende rekening. Als ik straks mijn loon krijg kan ik het gaan opsplitsen in verschillende rekeningen. :D

Goed zo meisje! :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:42

Ik las wat over een budgetplanner. Kan iemand mij uitleggen wat dat precies is?

Ik ben druk bezig met sparen (maar dat is afgelopen maand en deze maand niet zo gelukt vanwege kosten van fysio voor mezelf en dierenartskosten voor het paard) omdat vriendlief en ik volgend jaar willen samenwonen, maar ook ik betrap mezelf erop dat ik soms geen idee heb waar het geld heen is gegaan. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:48

Nog een tip: als je dingen terugbetaald moet krijgen, laat dat dan eventueel rechtstreeks op je spaarrekening storten. Zo doe ik het nu ook met een klasgenootje die met me meerijdt naar school. Ik tank 1x/week aan pakweg €60 voor een volle tank (diesel). De deal is dat zij €3/dag aan meereiskosten overmaakt (school is 30km enkele rit). Maar ipv dat cash aan mij te betalen of dat over te maken op mijn gewone rekening, stort zij dat bedrag naar 1 van mijn "potjesrekeningen", een lopende rekening waar ik echter amper aankom. Zo spaar je ook op een bepaalde manier.

Volg je spaarrekening ook niet constant op. Zowel mijn "potjesrekeningen" als mijn spaarrekening, check ik hooguit 1x/maand, vaak zelfs minder. Als ik niet weet wat erop staat blijf ik er ook veel makkelijker af, je wil niet met een geweigerde pas aan de kassa staan :+ Die pasjes laat ik meestal ook gewoon thuis. Het is altijd zo leuk om na X tijd even te spieken en vaak is er meer bijgekomen dan je in gedachten hebt, en dat geeft je altijd een heerlijk gevoel.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:49

Ook ik ben benieuwd naar de budgetplanner. Van twee forse inkomens zijn wij naar twee uitkeringen gegaan en we moeten ernstig besparen op behoorlijik wat dingen. Ik heb het idee dat het best aardig gaat, maar misschien kan het nog beter. We zijn beiden geen ster in dingen goed bijhouden maar wie weet lukt het zo wel!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:52

Wat ik zelf doe ik kijken hoeveel weken ik met het salaris moet doen. Meestal zijn dat er 5 voordat er weer gestort is.
Eerst zet ik een vast bedrag wat ik wil sparen appart. Hup da's gewoon weg. Stalling overmaken, dat ook. En voor elke week 100 euro voor de boodschappen, die pin ik, en bewaar ik ergens appart. Dan heb je iig altijd geld voor boodschappen.
Wat er dan nog op staat is om van te tanken, en soms is er nog wat over daar kan ik dan eens wat dan doen of halen, of ik zet ook dat op mijn spaarrekening.

Natuurlijk geef ik geen 100 euro aan boodschappen uit. Wat er overblijft gaat in een enveloppe. Dat is dan om schoenen, winterjas, kleding etc. te kopen. Oja wasmiddel etc. haal ik ook van dat geld!
Zo ga je bewuster boodschappen doen, omdat je weet dat je max 100 in je portemonnee hebt om af te rekenen en dat alles wat je minder uitgeeft meteen gespaard is.

Succes er mee!

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:58

Grrr, net een heel verhaal getypt... En weg... Dus maar even opnieuw.

Ik ben een stille meelezer met een gat in mijn hand. Daarom dus sinds enkele weken bezig met een kasboek en dat werkt heel goed. In mijn kasboek heb ik ook een wensenlijstje gezet met budget,z opat ikdat van mezelf mag uitgeven. De regel daarbij is wel dat ik niet daardoor een bepaalde kleur krijg op mijn bankrekening en zou dat wel het geval zijn, dan is het jammer maar helaas.
MAAR, er daar komt het: vandaag kwam ik op stal en daar had iemand bij het drunens ruiterhuis een hele mooie deken en beenbeschermers gekocht in de opruiming die loopt tot en met zaterdag. Beide zijn precies wat ik zoek, juiste kleur, juiste maat, en flink onder mijn eigen gestelde budget.
ALLEEN: het mijn bankrekening zal dan wel een andere kleur krijgen, maar die wordt wel over drie dagen weer terug gekleurd.

Wat zouden jullie doen? Toch je eigen regels verbreken? Of vast houden aan je regels en daarmee de kans hebben dat je duurder uit bent?

En dan ben je volwassen :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:02

Hihihi heel slecht maar ik had het gekocht. :o

Wat betalen jullie verder aan boodschappen per week voor een 2 persoons huishouden? Is 50 euro in de week echt veel te weinig of moet je daar een heel eind mee komen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:03

Met sparen heb ik nooit echt moeite gehad. Gaat ook vrij snel bij mij.
Nu woon ik nog thuis en heb ik weinig rekeningen te betalen, geen eigen paard is ook praktisch :P .
Zorgverzekering en autoverzekering + wegenbelasting. Ik werk maar 24 uur per week en heb geen hoog inkomen. Maar ik hou elke maand wel een paar honderd euro over.

Reden? Ach, ik koop niet zo vaak nieuwe kleren. Als ik dat doe geef ik meteen een paar honderd euro uit en ben ik er weer een poosje vanaf. Verder denk ik goed na over mijn uitgaven en heb ik sinds kort Marktplaats ontdekt om een extra zakcentje te kopen. Verder probeer ik zoveel mogelijk handige aankopen te doen.

Wanneer ik mijn loon ontvang zet ik het ook niet meteen op mijn spaarrekening. Soms ook wel. Meestal laat ik iets meer dan 200 euro op mijn lopende rekening staan dan. Daar moet ik dan ook tot mijn volgende loon mee doen. Lukt ook vrijwel altijd. Verder is het een beetje afhankelijk van mijn geplande uitgaven. Zo moet ik binnenkort de koppeling van mijn auto laten vervangen, dat is een flinke uitgave. Maar daar staat ook een leuk spaarcentje tegenover.
Verder ga ik eigenlijk nooit op vakantie. Dat doe ik liever niet alleen. Dan koop ik voor dat geld liever eens per twee jaar een stel nieuwe rijlaarzen ;)

Mijn zusje heeft wel een gat in haar hand. Die kan alleen haar lopende rekening beheren, de rest heeft m'n moeder in beheer. Dat helpt haar wel een handje :)

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:06

Ik hou voor ons altijd 500 euro aan per maand. Maar ik ga naar de echte bakker en naar de slager. Ik ga verder 1 keer in de week naar de supermarkt en doe daar alle boodschappen. Wel hou ik alle folders in de gaten voor aan biedingen en rij daarvoor ook naar toe. En wij gaan regelmatig uit eten :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:10

Grappig ik kan juist moeilijk geld uitgeven.. :) Denk er altijd goed over na, en als ik dan achter elkaar wat vaker geld uitgeef voel ik me er rot over. Vind het heel prettig geld over te maken op mijn spaarrekening dat geeft me veel meer voldoening := Het gekke is dat het niet aan mn opvoeding ligt, mijn broer die heeft de neiging ook echt teveel uit te geven.. Tips heb ik niet omdat ik soms juist moet leren geld uit te geven zonder me daar vervelend over te voelen. :+

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:13

ik probeer 150 p.m. aan te houden (gem. 35,- p.w.) voor 1 persoon. Sommige weken kom ik wat te kort (afhankelijk van aanbiedingen en bv wc papier e.d.) en sommige weken ben ik bv voor 15,- klaar (als ik meer bij anderen eet of voorraad op eet). Dus denk dat 50,- best realistisch is (en anders 60,- :) ) . Ik eet zelf zeker elke dag 2 stuks fruit en minimaal 200 gr verse groente en reglematig vis, dat doen veel mensen ook niet. Ik kook ook vaak gewoon voor 4 personen eten en vries de rest in en haal grote verpakkingen (bv gewoon 600gr kipfilet in stukjes snijden en de vriezer in). Dat kan met 2 personen natuurlijk ook en daar bespaar ik best veel op :j

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:02

Ik heb net food inc. gezien en ben er alleen maar meer van overtuigd dat geld uitgeven aan goed eten totaal leen overbodige luxe is. Hebben jullie deze al eens gezien?

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:09

Kaitlyn schreef:
Hihihi heel slecht maar ik had het gekocht. :o

Wat betalen jullie verder aan boodschappen per week voor een 2 persoons huishouden? Is 50 euro in de week echt veel te weinig of moet je daar een heel eind mee komen?

Wij zijn ook met z'n 2en, en ik geef ongeveer € 80/90 per week uit aan boodschappen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:19

Doen we bij de aldi Bv boodschappen 50-60 euro en bij de Plus vaak 100-120 euro voor 2 personen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:10

denice schreef:
Lukt het een beetje met de budgetplanner?

Ik heb hem helemaal ingevuld en vond hem heel fijn! Geeft echt wel een goed overzicht inderdaad. Dus nogmaals bedankt voor het doorsturen ^^

Naar aanleiding van dit topic ben ik ook op mijn betaalrekening alles in categorieën gaan indelen en heb ik spaarpotjes ingesteld op m'n spaarrekening. Echt superhandig en veel overzichtelijker!
Zo zie je ineens waar je geld naar toe gaat allemaal, moet zeggen, dat was in sommige gevallen wel een eyeopener =O