Sta jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sta jij je zitplaats af?

Ja
600 (93%)
Nee
39 (6%)

Totaal aantal stemmen: 639

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:51

Eerlijk? Nee, ik sta niet op. (Heb al minstens 6 jaar niet meer in een bus gezeten) Ik betaal evengoed voor een zitplaats en als het druk is, weet je dat je kans hebt dat je niet kan gaan zitten. Ik zou met krukken ten eerste al helemaal niet met de bus willen gaan maar een andere oplossing zoeken. Ik vind niet dat je er maar vanuit moet gaan dat er wel iemand voor je opstaat.

Er zeggen wel heel veel mensen dat ze het doen, maar de praktijk wijst toch heel vaak anders uit.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:52

ja, net zoals zij heb ik ook t recht op een zitplek. Als zij zonodig gebruik moeten faken van ov op dat soort tijden, sorry dan is t druk. Deal ermee
Kleine kanttekening; ik hou niet van oudere mensen :+

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:57

back in the days toen ik nog met de trein moest, ik was hoogzwanger denk je dat er iemand opstond in de trein...echt niet !

Ik voelde me prima hoor en ik hoef niet te zitten maar het is wel wat veiliger, toen de conducteur me zag zei hij : kom maar mee en liet me in de 1e klas zitten, vind ik netjes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:03

Yontheke schreef:
Eerlijk? Nee, ik sta niet op. (Heb al minstens 6 jaar niet meer in een bus gezeten) Ik betaal evengoed voor een zitplaats en als het druk is, weet je dat je kans hebt dat je niet kan gaan zitten. Ik zou met krukken ten eerste al helemaal niet met de bus willen gaan maar een andere oplossing zoeken. Ik vind niet dat je er maar vanuit moet gaan dat er wel iemand voor je opstaat.

Er zeggen wel heel veel mensen dat ze het doen, maar de praktijk wijst toch heel vaak anders uit.

En als de bus nou je enige mogelijkheid is om op school te komen? Je ouders werken en Fam. Woont niet in de buurt?

Moet je dan maar thuis blijven omdat mensen zo asociaal zijn om niet op te staan?

Belachelijk...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:04

Yontheke schreef:

Alles leuk en aardig maar ik moest toch echt naar school toe.
En als je op krukken loopt kun je ook niet even met de auto want als je dat kan hoef je ook niet op krukken te lopen ;)
En in mijn geval werken mijn beide ouders en moest ik 1,5 uur reizen om op school te komen.

Dus... Wat voor een andere oplossing had ik kunnen zoeken?
Vind dit echt heel erg onbeschoft.
Je betaald niet voor een zit plaats, je betaald voor de reis... en als je kunt zitten heb je echt geluk gehad...

Celiien schreef:
ja, net zoals zij heb ik ook t recht op een zitplek. Als zij zonodig gebruik moeten faken van ov op dat soort tijden, sorry dan is t druk. Deal ermee
Kleine kanttekening; ik hou niet van oudere mensen :+

Hoop dat jij ook nog zo denkt als hij later hoogbejaard bent en naar het ziekenhuis toe moet op een tijd dat je met het ov in de spits zit...

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:06

Ik vind dat eigenlijk ook een vorm van basisrespect. Niets meer, niets minder. En jep, ik ben altijd diegene die onmiddellijk opstaat - vaak als enige - voor ouderen, zieken/geblesseerden of zwangere vrouwen.

Ik heb ooit wel eens meegemaakt dat een oudje heel bot en onbeleefd was, maar dan heb ik zelf toch maar mooi mijn plicht gedaan en goede manieren laten zien :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:13

Celiien schreef:
Eerlijk? Als ik tijdens de spits reis, en er komt een ouder stel: nee sorry. Wat hebben die oudjes te doen in het ov tijdens de spits?? Ze weten dat het dan Megadruk is, plan een uurtje later dat he weggaat ofzo :n

Ik snap dat ook nooit zo goed. Zelfs 1 keer mee gemaakt dat iemand met rolstoel in de spits mee wilde met de bus. Zwaar beledigd dat de bus gewoon te vol zat en ze er niet bij kom. Buschauffeur moest er maar wat mensen uitgooien volgens haar. Echt te gek voor woorden.
Nee, ik zeg heel eerlijk dat ik bijna nooit opsta, zeker omdat vooral de eisende toon waarmee sommige oudere/invalide/zwangere etc. hier in de omgeving al beginnen te zaniken zonder dat ook iemand de kans had om op te staan mij totaal het verkeerde keelgat in schiet. Als je een grote mond heb voordat het uberhaupt aangeboden kan worden, blijf je maar lekker staan. Opstaan is een gunst, geen eis.

Gelukkig heb ik maar 2 dagen waarbij ik flink in de spitsuren zit en ga ik ook vaak met eigen vervoer.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:20

Ik vind het niet meer dan normaal dat je opstaat wanneer een oudere vrouw of iemand met zichtbare beperking een volle bus inkomt, ik sta dus ook altijd op en bied hen mijn plekje aan.

Eenmaal zat ik in een vreselijk volle bus (ik stond zelf al erg krap ergens tussen) toen een oudere vrouw die vreselijk slecht ter been was de bus in kwam; niemand die voor haar op stond. Oh wat heb ik me geschaamd voor mijn eigen volk zeg. Soms kunnen mensen niet anders dan in de spits de trein of bus pakken, erg vervelend maar daar kunnen zij niks aan doen. Zoals bovengenoemd iemand die in de spits met rolstoel rijd en verwacht dat de buschauffeur dan andere reizigers er maar uit gooit om haar een plekje aan te bieden vind ik absurd. Die heeft zeker nog nooit met lijn 11 of 12 gereisd vanaf Utrecht Centraal waar je 's morgens vroeg gerust 3 bussen kan wachten tot je er wel in kan. Je weet van te voren dat het druk is, en dat het zeker met een rolstoel lastig kan zijn, dat risico loop je dan dat je moet wachten; soms zit de bus gewoon vol. En vol is vol.

Ik vind het natuurlijk een ander verhaal als je zelf zichtbaar of niet zichtbaar beperkt bent en dan blijft zitten, dat kan ik wel begrijpen. Maar gezonde mensen die niet opstaan, ik heb er een hekel aan. Iedereen heeft recht op een zitplaats maar ik, met mijn gezonde lijf en gezonde benen kan het veel beter een uur staand volhouden dan een oudere vrouw of iemand anders met een beperking.

Yontheke

Re: Sta jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:29

En als je eerlijk bent, krijg je dit soort commentaar. Dan ben ik maar lekker asociaal. Deal with it.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:30

Yontheke schreef:
En als je eerlijk bent, krijg je dit soort commentaar. Dan ben ik maar lekker asociaal. Deal with it.

Je kunt ook kort door de bocht zijn en een gebrek aan inlevingsvermogen hebben...

Nogmaals... Hoe had ik dat volgens jou moeten oplossen?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:33

M_D_H schreef:
Yontheke schreef:

Je kunt ook kort door de bocht zijn en een gebrek aan inlevingsvermogen hebben...

Nogmaals... Hoe had ik dat volgens jou moeten oplossen?

In mijn geval had ik nog altijd grootouders, andere familie of vrienden die ik om een lift zou kunnen vragen. Ik zou het na mijn driedubbele enkelbreuk niet in mijn hoofd gehaald hebben om met mijn gips en krukken in een bus te gaan zitten. Had niet gelukt ook niet..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:35

Kijk dan zeg je het goed...
In jou geval...
In mijn geval zou ik dus maar niet naar school moeten... Als ik jou ideeën er op na hou...

En als je nou wel had gemoeten?
Hoe had je dat dan gedaan?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:49

Ik deed dat laatst in het buitenland (zuid-europa) en werd zo ontzettend aangegaapt door de locals dat ik van gene bijna weer ging zitten.. Haha ik ben nogal groot denk dat er ook mee te maken had. De hoogbejaarde meneer kon het overigens zeer waarderen.
Maaruh liet wel zien dat die hoffelijkheid overal aan het verdwijnen is en niet alleen in NL.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:03

Ja, ik sta op. Maar het is echt ongelooflijk hoe veel er blijven zitten, zelfs vooral de categorie 35+ doet gewoon alsof hun neus bloed!

Vind het trouwens wel altijd lastig bij oudere mensen, wanneer is iemand oud :') Wil ze ook weer niet beledigen nml. Dus dan sta ik alleen op als het echt een hoogbejaarde is.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:06

Ik sta alleen op voor kreupelen mensen en voor de rest voor niemand, ze stonden namelijk ook niet op toen ik pas geopereerd was en in het gips zat met krukken en een rugzak van 15kg en moest een uur in de bus staan. -O-
Mijn ouders brachten me wel naar school maar ophalen ging niet ivm werk, tsja daar sta je dan in het centrum met je goed gedrag. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:31

Yontheke schreef:
In mijn geval had ik nog altijd grootouders, andere familie of vrienden die ik om een lift zou kunnen vragen. Ik zou het na mijn driedubbele enkelbreuk niet in mijn hoofd gehaald hebben om met mijn gips en krukken in een bus te gaan zitten. Had niet gelukt ook niet..

In jouw geval, ik had op mijn 15e al geen grootouders meer en op die leeftijd ook niet echt veel vrienden die al een rijbewijs hadden die dan ook nog eens dezelfde kant uit moesten. :+
Dus als ik wat had en mijn moeder kon me niet brengen had ik toch echt geen andere keuze behalve misschien te voet gaan. Niet iedereen is gezegend met een grote familie die dan ook nog eens in de bres wil springen voor je..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:42

Ayasha schreef:
Yontheke schreef:

In jouw geval, ik had op mijn 15e al geen grootouders meer en op die leeftijd ook niet echt veel vrienden die al een rijbewijs hadden die dan ook nog eens dezelfde kant uit moesten. :+
Dus als ik wat had en mijn moeder kon me niet brengen had ik toch echt geen andere keuze behalve misschien te voet gaan. Niet iedereen is gezegend met een grote familie die dan ook nog eens in de bres wil springen voor je..

Ik heb absoluut geen grote familie.
Maar dit alles is mijn mening en ik hoef mijn mening niet te verdedigen.
Ik kom er gewoon eerlijk voor uit dat ik niet op sta en ik niet vind dat je moet verwachten van mensen dat zij wel gaan opstaan. Asociaal of niet.

94% in de pol antwoord met ja. Zitten jullie dan allemaal samen in 1 bus? Ik heb eerlijk waar in de bussen waar ik in zat (richting Antwerpen en Diest) nog nooit iemand zien opstaan voor iemand anders. Zal ik wel in een raar deel van België wonen dan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:50

Ben blij dat jij in België woont :o

Natuurlijk hoef je je mening niet te verdedigen. Maar mijn mening is dat je dan een gebrek aan inlevingsvermogen hebt en erg kortzichtig bent...

En 95% geeft aan op te staan...
Dit is natuurlijk maar een relatief begrip, hoeveel mensen hebben die poll ingevuld, hoeveel mensen hebben het juist niet ingevuld. Wanneer reizen die mensen etc...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:59

Antwerpen is, no offence, in mijn ogen alleszins niet het meest sociale gebied van België. :o No offence...
Bovendien is bokt geen realistische afspiegeling van de maatschappij en al zeker niet van de Belgische gezien die zwaar in de minderheid zijn op bokt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:50

tja, ik heb ook JA in gevuld maar ga gelukkig zelden met de bus. := eigenlijk alleen als het te slecht is om te fietsen en ik geen auto heb.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:19

Bhriseis schreef:
Ik vind dat eigenlijk ook een vorm van basisrespect. Niets meer, niets minder. En jep, ik ben altijd diegene die onmiddellijk opstaat - vaak als enige - voor ouderen, zieken/geblesseerden of zwangere vrouwen.

Ik heb ooit wel eens meegemaakt dat een oudje heel bot en onbeleefd was, maar dan heb ik zelf toch maar mooi mijn plicht gedaan en goede manieren laten zien :)

_/-\o_

Zelfde idee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:28

Celiien schreef:
Eerlijk? Als ik tijdens de spits reis, en er komt een ouder stel: nee sorry. Wat hebben die oudjes te doen in het ov tijdens de spits?? Ze weten dat het dan Megadruk is, plan een uurtje later dat he weggaat ofzo :n

Voor mindervaliden/beperkte mensen sta ik altijd op. Net als dat ik in/uit de trein oid help uitstappen, net als mensen met kinderwagens :j

O wow... Mijn vader is ook een 'oudje', maar hij heeft ook gewoon nog een druk leven. Zou verboden moeten worden om voor je vrijwilligerswerk in de trein te stappen :') als oudje is je leven uiteraard voorbij! En hoef je nergens meer heen, niet naar je kinderen, niet naar je oude zus die op sterven ligt, niet naar het ziekenhuis, niet op vakantie, niet naar je (vrijwilligers)werk (onze oudste vrijwilliger was 94! *\o/* *\o/* *\o/* Hulde!). Kan allemaal best buiten de spits om, omdat je oud bent :')
Denk dat weinig mensen bewust voor de lol met de spits gaan reizen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-10-14 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:29

Heeh, ik geef mijn mening toch maar! De ene keer zeggen mensen 90% zegt dat ze wel opstaan, dat klopt niet. Ik zeg van niet en krijg mensen over me heen :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:31

Ik val niet over je heen omdat je niet opstaat, maar omdat je zegt dat 'die oudjes' ook buiten de spits kunnen reizen. Maar de 'oudjes' moeten ook vaak gewoon om een bepaalde tijd ergens zijn....

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:32

Nou denk dat dat toch wel
Meevalt hoor.. Heb het mn oma ook een paar keer moeten zeggen dat het niet 'gezellig' is om 'sochtends om half 8 met de tram een rondje scheveningen/den haag te gaan, just for fun..