Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:35

Santos_05 schreef:
@Maartje1990, hoe bedoel je dat? Lijkt me logisch dat kinderen het eerst laten bezinken en er later op terug kunnen komen?

Een grapje :') dat was (mijn versie van) het antwoord van moeders op vraag van dr dochter, maar zoals ik al zei, natuurlijk een grapje :+

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 02:06

Nanda schreef:
Ik heb alleen de openingspost gelezen.

Ik heb 2 meiden van 6 en 8 jaar. Zij weten beiden al dat als ze ''groot'' zijn ze 1 x in de maand bloed krijgen. Ik doe er niet geheimzinnig over. De tampons liggen op het zicht in de Wc en toen ze er naar vroegen heb ik het in jip en janneke taal uitgelegd. Ik heb verteld dat er elke maand een eitje rijp wordt en als het niet bevrucht wordt, het eitje eruit komt met wat bloed erbij. papa heeft zaadjes. mama heeft eitjes. Ik heb niet verteld hoe deze bij elkaar komen. :') . Dit zal wel de volgende stap worden.. Een vrouw heeft 3 gaatjes. 1 gaatje om te poepen, 1 om te plassen en 1 waar babietjes uitkomen. Het bloed komt uit het gaatje waar babietjes uitkomen. Dit verhaal werd gewoon door de meiden geaccepteerd. ZE vroegen ook niet echt verder.

Dit ging bij mij dus altijd fout, waren echt maar 2 gaatjes hoor :+

Vond het ook enorm grappig toen deze scene bij Orange is the New Black kwam:
http://youtu.be/aig_ik2P3OU

Lous

Re: Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 02:19

Mijn moeder legde het zo uit,toen ik er vroeger naar vroeg:
Elke maand word door je lichaam een nestje in de buik gemaakt voor een baby.Als deze baby er niet komt word het nestje weer afgebroken en daarom het bloeden.

Het gaatjesverhaal kende ik al. :D

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 03:04

Mijn oppasjongetje van 6 trok laatst een tampon uit mijn zak en wou weten wat het was. Die heb ik een hele simpele versie gegeven en hij zei: ja dat is logisch. Toen speelde hij vrolijk verder.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:30

Wat voor versie dan?
Ik zou zeggen dat is een speelgoed muis :D

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:37

Nou dat het lichaam een plekje heeft waar een baby kan groeien maar als er dan een eitje komt op dat plekje en er is geen zaadje dan maakt het lichaam alles even grondig schoon voor het volgende eitje en komt er wat bloed uit en omdat ik dat niet in de broek wil hebben doe ik er dan een tampon in.

Bedenk nu wel dat hij omdat zijn ouders met paarden fokken hij heel goed weet hoe het zit met eitjes en zaadjes en dergelijke en dat het dus eigenlijk niet zo moeilijk was voor hem.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:46

Mijn dochter krijgt de fokkerij ook uitgebreid mee (incl natuurlijke dekkingen, bevallingen etc) en nav dit topic maar eens laten van het weekend. Wel in de auto, dat is onze 'praatplek'. Ze hoeft me dan niet aan te kijken en dat vindt zij fijner.
Heb me echt de ziekte gelachen voorin, ongesteldheid was zo uitgelegd. Totaal geen probleem, dat kwartje viel heel snel.
Daarna ging het meer over sex an sich. Ze is er van overtuigd dat het pijn moet doen, dus ze kijkt er totaal niet naar uit en wil ook absoluut geen kinderen. Dus toen ik vertelde dat het ook heel erg leuk kan zijn maar je het beste kan kiezen om het te doen met iemand die je ook echt heel lief vond, was haar eerste vraag; "dus jij hebt mijn papa ook lief gevonden?"
Oeps :oo Schaam moment voor mij dus!

En toen kwam het op jongens. Van kikkervisjes naar sperma. En waar ik dus echt heel hard om gelachen heb is de opmerking; "als ik er dan heel hard in knijp, komt dan dat sperma eruit?"
Die kop die ze erbij trok, geniaal!

Anyway, dochterlief is 9 jaar en weet nu dus hoe het zit qua ongesteldheid. Dat was het doel van het gehele gesprek natuurlijk :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:13

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:16

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 16:42

Hahahaha die vind ik echt goed. Heb respect voor hoe ze het vertelt.

Toch raar eigenlijk dat we er zo moeilijk over doen. Maar steeds weer opnieuw denk ik dat ze het nog niet hoeft te weten. Ik wil haar nog lekker laten spelen en zo lang mogelijk, zonder dat ze daar over na hoeft te denken. Aan de andere kant denk ik dat ze het beter vroeg genoeg kunnen weten met alles wat je op het nieuws hoort.

En dan denk ik ook weer hoe vertel ik dat luchtig. hahahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:11

Cassagrande schreef:
Toch raar eigenlijk dat we er zo moeilijk over doen. Maar steeds weer opnieuw denk ik dat ze het nog niet hoeft te weten. Ik wil haar nog lekker laten spelen en zo lang mogelijk, zonder dat ze daar over na hoeft te denken.

Maar wat denk je dan dat er verandert als je er wat over verteld hebt? Denk je soms dat ze minder gaat spelen ofzo? Of er veel over na gaat denken? Of dat ze er op een andere manier door verandert?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:55

Ik snap de gedachte wel. Je wil gewoon niet dat je kleine meisje zo snel groot wordt ;)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:15

Mijn moeder is er altijd open over geweest maar ik heb dan ook een oudere zus. Ze vertelde mij altijd dat we taart zouden gaan eten als ik ongesteld was geworden. Toen heb ik het niet durven vertellen omdat ik bang was dat de hele familie het dan wist hahahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:19

akishino schreef:
Ik snap de gedachte wel. Je wil gewoon niet dat je kleine meisje zo snel groot wordt ;)

Maar nou is het net of ze er sneller groot van wordt als je erover praat met haar. 8)7

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:21

Mijn kinderen gingen op jonge leeftijd regelmatig met mij mee naar het toilet. Natuurlijk wordt er dan hierover gesproken. Die weten niet beter dan wat ze later kunnen verwachten, voor hun heel normaal.
Mijn oudste vroeg met 2,5! al waar baby's vandaag komen, ik heb haar, zonder te ver in detail te treden eerlijk verteld hoe het werkt. Haar reactie: ieuwwww, bah!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:23

Mijn zoon is nu 4 en weet dat ik tampons gebruik omdat ik een keer in de maand bloed. :+
Bij ons is niks taboe en ik vertel gewoon de dingen zoals ze zijn.
Mijn dochter is nu 1. Dus dat duurt nog wel even. Maar voordat ze 8 is, heeft ze het al lang van mij gezien en zal ze op zekere hoogte weten wat haar te wachten staat ;) tzt vertel ik gewoon hoe het zit.
Wij zijn heel open tegen elkaar. En lopen ook regelmatig in de blote kont de badkamer uit waar iedereen bij is. :') :') :')

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:29

safina schreef:
akishino schreef:

Maar nou is het net of ze er sneller groot van wordt als je erover praat met haar. 8)7

Ik snap ook wel dat dat niet zo is. Maar soms heb je als moeder het gevoel dat kinderen te snel alles moet weten en kunnen, dat ze te snel volwassen moeten worden in de maatschappij.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:38

Klopt hoor, dat gevoel heb ik ook :j Maar als ik dan goed naar mijn meisje kijk (9.5 jaar), dan zie ik toch echt al een prepuber die ook al groei begint te krijgen op bepaalde delen van haar lichaam. En die ik van de week moest vertellen dat ze die lippenstift (die ze overigens keurig had aangebracht) toch echt eerst moest verwijderen alvorens ze het huis zou verlaten.
Enerzijds is ze echt een klein meisje, anderzijds ontwikkelt ze zich hard.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:40

Ik kan mij nog als de dag van vandaag herinneren dat ik ongesteld werd. Ik was 11.
En ik moet zeggen: Ik was ontzettend blij dat mijn moeder me al eens voorbereidt had. Want anders schrik je toch wel heel erg :P Dat deed ik sowieso wel, maar ik wist in ieder geval wat er aan de hand was.
Nu scheelt het natuurlijk ook dat ik een oudere zus heb en het daar ook al van wist.
Maar je moet gewoon vertellen dat het bij het vrouwelijk lichaam hoort, net als de 'groeiende delen', zoals Leonoor het mooi omschrijft ;)

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 10:07

Maar nou is het net of ze er sneller groot van wordt als je erover praat met haar. 8)7[/quote]

Ik snap ook wel dat dat niet zo is. Maar soms heb je als moeder het gevoel dat kinderen te snel alles moet weten en kunnen, dat ze te snel volwassen moeten worden in de maatschappij.[/quote]

Dat is inderdaad goed verwoordt hoe ik het bedoel en voel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:48

Cassagrande schreef:
Ik snap ook wel dat dat niet zo is. Maar soms heb je als moeder het gevoel dat kinderen te snel alles moet weten en kunnen, dat ze te snel volwassen moeten worden in de maatschappij,

De maatschappij heeft niks te maken met je eigen lichaam.
Ik kan niet begrijpen dat je bepaalde kennis over het eigen lichaam zou achterhouden. Het is gewoon heel simpel: Als je groter wordt dan krijg je elke maand bloed en dan doe je een maandverband in je onderbroek. Meer is het niet.
Je kan later altijd nog uitleggen hoe het precies zit met baarmoeder en eierstokken en het hele hormoonverhaal.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:06

INteressant topic, bij was het thuis niet zo open en ik heb nu ook een dochter (ok ze is pas 1,5jaar). Mijn moeder heeft nooit uitleg gegeven maar een vriendin op de basisschool werd met 8 ongesteld en ik wou weten hoe het zat, die dag ging ik bij haar spelen en toen heeft haar moeder mij het uitgelegd :')

Overigens ik werd pas met 17,5 voor het eerst ongesteld en wat was ik blij (aangezien ik een afwijking aan mijn baarmoeder heb).

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:51

Suzanne F. schreef:
Cassagrande schreef:
Ik snap ook wel dat dat niet zo is. Maar soms heb je als moeder het gevoel dat kinderen te snel alles moet weten en kunnen, dat ze te snel volwassen moeten worden in de maatschappij,

De maatschappij heeft niks te maken met je eigen lichaam.
Ik kan niet begrijpen dat je bepaalde kennis over het eigen lichaam zou achterhouden. Het is gewoon heel simpel: Als je groter wordt dan krijg je elke maand bloed en dan doe je een maandverband in je onderbroek. Meer is het niet.
Je kan later altijd nog uitleggen hoe het precies zit met baarmoeder en eierstokken en het hele hormoonverhaal.

Het eerste gedeelte van de quote is van mij en was bedoelt over het algemeen.
En er wordt ook helemaal geen informatie achtergehouden. Mijn dochter van 3,5 gaat regelmatig met mij nara het toilet en "weet" al dat vrouwen ongesteld worden en dat er dan dus bloed komt (niet dat ze enig idee heeft wat het is, maar wel dat bloed daar normaal is als je groter bent)
Maar dat neemt niet weg dat je als moeder, tenminste ik dan toch, soms dat gevoel hebt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:51

Ik zal wel een typisch 70's kind zijn, maar ik ben al op de hoogte zolang ik me kan herinneren. Ik had een kinderboek met veel plaatjes waarin het hele verhaal uitgelegd stond, over de verschillen tussen jongens en meisjes etc, en dat werd mij voorgelezen vanaf het moment dat ik een broertje zou krijgen. Ik was toen twee jaar oud. Natuurlijk werden er bepaalde passages overgeslagen, maar het principe van het eitje en het zaadje heb ik altijd geweten. Naarmate ik ouder werd werden er steeds passages toegevoegd, tot ik het boek zelf kon lezen. Toen was ik een jaar of 8 en wist ik dus alles.

Ik gebruikte ook inlegkruisjes als pamper voor mijn pop, maar ik wist ook waar ze echt voor waren.

Hoe zwaarder je 'de talk' voor jezelf maakt en hoe langer je het uitstelt, des te meer impact gaat het hebben.
Eigenlijk vind ik het schandalig dat er kinderen zijn die zo lang onwetend worden gehouden. Maargoed, dat schijnt de trend te zijn de laatste jaren.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:46

Ik kan mij niet herinneren dat ik er over voorgelicht ben.. Ik was volgens mij 11 of 12 toen ik 's middags ineens zag dat mijn hele onderbroek donkerbruin was... Ik dacht dat ik perongeluk in mijn broek had gepoept ofzo dus ik belde mijn moeder om dat te vertellen, maar toen even later merkte ik dat er nu toch wel rood bloed uitkwam, en toen viel het kwartje. Volgens mij heb ik er toen met een vriendin over gepraat, maar verder niet?