"Wij doneren niet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:01

Yonker schreef:
Het is een mening het is niet per definitie waar, dat wordt hier nogal door elkaar gehaald mening en wat waar is. Ik vind het niet aso als iemand niet open doet, want je weet niet waarom en ik ga echt niet naar binnen kijken. Ik vind het wel aso als je iemand ziet zitten en je diegene vanuit het raam weg gaat wuiven of gewoon het heel hard negeert terwijl ik toch echt wel hoor dat de bel het doet.... Als iemand bezig is, dan is het wat anders maarja. Het gaat hier om meningen en dat wordt vergeten hier in het topic lijkt wel. Maar goed ik zie niet in waarom je niet even 20 seconden naar de deur kan lopen :+ Maar heel veel mensen hier blijkbaar wel. Gelukkig is niet iedereen hetzelfde.

Weg wuiven weet ik niet zo goed wat ik daarvan moet denken. Dat komt wel neerbuigend over denk ik. Keihard negeren, kans is klein uiteraard maar er zijn ook doven en slechthorenden, dus dat weet je ook niet altijd.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd de deur open doe. Maar ik begrijp echt wel heel goed waarom mensen ervoor kiezen het niet te doen. Ik ben ook wel eens echt helemaal stuk na een lange dag hard werken, dan moet ik mijzelf ook echt omhoog werken om op te staan. Als het dan voor een collectebus moet om nee te zeggen, snap ik heel erg goed dat mensen daarvoor passen. Ik moet ook wel zeggen dat ik tegenwoordig in een appartement woon en echt blij ben dat er niet meer zo vaak collecteerders komen.

Iedereen mag vinden wat ie wil natuurlijk, maar ik vind asociaal wel een erg lelijk woord hiervoor.

Poiuytrewq

Re: "Wij doneren niet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:04

Wuiven . ach. 2 huizen verderop zijn ze je al vergeten.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:06

Tja ik vind vrijwilligere collectanten "bedelaars" noemen ook erg lelijk verwoord ;)

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:09

Sinds er bij mij in de wijk op klaarlichte dag mensen worden overvallen door figuren die aanbellen, en zich dan met een mes naar binnen werken, doe ik voor niemand meer open. Als ik iets of iemand verwacht kijk ik eerst boven uit het raam wie er staat alvorens ik open doe. Je kan het riscio haast niet meer nemen tegenwoordig.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:09

Ik vind de deur niet open doen niet per sé asociaal, wordt een beetje moeilijk als iemand bijv. niet thuis is of net op de wc zit ;). Maar als je duidelijk contact met iemand hebt, en er wordt dan alsnog niet open gedaan, dat vind ik persoonlijk wel asociaal. Zoals in mijn voorbeeld wanneer ik iemand goeiedag zeg, dan verwacht ik ook gewoon een goeiedag (of knikje oid) terug.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:42

puma schreef:
Sinds er bij mij in de wijk op klaarlichte dag mensen worden overvallen door figuren die aanbellen, en zich dan met een mes naar binnen werken, doe ik voor niemand meer open. Als ik iets of iemand verwacht kijk ik eerst boven uit het raam wie er staat alvorens ik open doe. Je kan het riscio haast niet meer nemen tegenwoordig.

Volgens mij zijn er inderdaad ook genoeg mensen die hartstikke bang zijn om voor een onbekende de deur open te maken, óók als diegene een collectebus vastheeft. Dus je kunt inderdaad misschien wel zien dat er iemand binnen is, maar je kunt niet bij die persoon in z'n hoofd kijken.

Nogmaals, ik geef alijd wat kleingeld aan de collectes en heb veel respect voor de vrijwilligers die door weer en wind de straat op gaan om te collecteren voor een doel waar zij achter staan. Alleen als iemand niet open doet kunnen daar honderden redenen voor zijn. Om het dus maar meteen asociaal te noemen, vind ik te ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:21

minikatje schreef:
Glossy227 schreef:
9 van de 10 zal op een zachter/vriendelijker iets dan zo`n sticker echt niet reageren, vele bellen zelfs nog aan als je zo`n sticker hebt

"Moet ik doneren voor de stichting blinden en slechtzienden?"
"Nee???"
" Stichting voor Analfabeten?"
"Ook niet??"
*Wijst naar sticker*
"Is het dan voor de stichting Mensen met een laag IQ."

Waargebeurd verhaal, heb de beste collectant nooit weer gezien ;)

Wauw! Gaaf!

Deze mensen doen ook maar gewoon hun werk of doen het meestal zelfs vrijwillig.
"Beste collectant nooit weer gezien"... Je weet dat er max 1 of soms 2 keer per jaar op een doel gelopen mag worden? Een collectant zal niet voor drie verschillende fondsen in dezelfde wijk gaan lopen en dan issie jouw huis állang vergeten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:23

Anoniem schreef:
Wauw! Gaaf!

"Beste collectant nooit weer gezien"... Je weet dat er max 1 of soms 2 keer per jaar op een doel gelopen mag worden? Een collectant zal niet voor drie verschillende fondsen in dezelfde wijk gaan lopen en dan issie jouw huis állang vergeten.

Of ze het nou voor hun werk of vrijwillig doen, de sticker is niet zó moeilijk te begrijpen. Ik ben het met je eens dat het wat hard is, maar die sticker hangt er niet voor niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:24

Anoniem schreef:
Wauw! Gaaf!

Vergaten ze mijn huis maar is :=

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:28

@ June, ik heb een plakkaat naast de deur
Beste collectant, super dat u uw stichting een warm hart toedraagt.
Maar ik doneer alleen bloed of via het internet.
Aanbellen is niet gewenst,graag uw begrip hiervoor.
Met vriendelijke groet,
De bewoner van dit huis

Als je dan toch aanbelt ben ik niet beroerd om de deur open te doen maar wel geagiteerd omdat mijn (imo) vriendelijke verzoek genegeerd wordt.
Collecteer zelf ook voor onze EHBOvereniging, maar respecteer dit soort stickers. Zeker omdat ik weet hoe vervelend het is als ze dan wel aanbellen.
En in ons dorp lopen de collectanten voor meerdere stichtingen, dus sommige zie je elke week wel langslopen. ;)
Plus dat mijn huis bekend staat als "Het huis met die lieve kat". :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:32

Ik vind het net zo goed asociaal van een collectant als ze blijven aanbellen/kloppen, naar binnen gluren, daarvoor door iemands tuin gaan lopen etc.
Onder het eten vind ik ook geen tijd om te gaan lopen :n

Heb zelf nog nooit zo'n sticker gezien overigens, wel briefjes.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:42

Ik woon in een heel klein dorp. Hier komen ze achterom, ze staan dus al binnen voor je het weet haha. Echt een horror maar dat is blijkbaar normaal. We geven wel altijd wat. Gelukkg komen ze ook niet vaak en het zijn altijd mensen die je kent.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:50

Ik heb wel een sticker en die zit er meer tegen de verkopers dan tegen de collectanten, maar ik heb het idee dat 'ie er net zo goed niet kan zitten, want men belt gewoon aan.

Afbeelding

Hoewel ik het vrij brutaal vind dat men aanbelt ondanks dat er een sticker naast de bel zit, doe ik wel gewoon open om gedag te zeggen en vriendelijk uit te leggen dat ik niet geef/koop o.i.d.. Tot dusver vind ik het ook niet echt een probleem, ware het niet dat men dan ook nog gaat doordrammen (laatst iemand van de KWF) en doorvragen waarom ik iets niet wil.

Ik heb al een sticker, ik doe toch open, allemaal geen probleem, maar dat ik me ook nog moet verantwoorden waarom ik geen planten/koek/snoep/meubelstuk/verf/nieuwe glazenwasser/tuinman/klusjesman wil vind ik eigenlijk een stapje te ver gaan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 02:56

Yonker schreef:
Het is een mening het is niet per definitie waar, dat wordt hier nogal door elkaar gehaald mening en wat waar is. Ik vind het niet aso als iemand niet open doet, want je weet niet waarom en ik ga echt niet naar binnen kijken. Ik vind het wel aso als je iemand ziet zitten en je diegene vanuit het raam weg gaat wuiven of gewoon het heel hard negeert terwijl ik toch echt wel hoor dat de bel het doet.... Als iemand bezig is, dan is het wat anders maarja. Het gaat hier om meningen en dat wordt vergeten hier in het topic lijkt wel. Maar goed ik zie niet in waarom je niet even 20 seconden naar de deur kan lopen :+ Maar heel veel mensen hier blijkbaar wel. Gelukkig is niet iedereen hetzelfde.

Vroeger bij mn ouders thuis belden ze aan tijdens etenstijd. Mn moeder waarschuwde dan altijd: blijf zitten, ze gaan vanzelf weg.

Omdat er dan toch vaak licht is kijken ze door het keukenraam naar binnen (bij ons zit de keuken dus aan de voorkant) en ja dan zie je ons aan tafel zitten.

Is dat negeergedrag dan ook asociaal of is de beller/ collectant asociaal om rond etenstijd te gaan wandelen en dan ook nog eens bewust gaat kijken of we wel thuis zijn.

Ik heb ook eens jaren geleden stickers gekocht voor mn ouders, mn broer en mezelf. Bij hun werkt het, ik heb hem nog altijd niet hangen omdat ze hier niet komen.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:32

Maar etenstijd is ook een ruim begrip... Ik ken mensen die vinden vijf uur etenstijd. Maar ik eet vaak pas tegen zeven uur of later.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:37

Ik vind voor het raam gaan staan en naar binnen kijken idd ook aso, en rond etenstijds langskomen vind ik niet persee aso want idd etenstijd is nogal een ruim begrip. Mensen vind het ook weer niet fijn als ze om 8 uur langskomen want dat is te laat? Of sommige mensen eten dan pas..... Tjaaaaaaa.... Als je gewoon aant eten bent ergens waarvan je dat niet kan zien dan kan iemand niet weten of je thuis bent denk ik dan. Ik vind het alleen aso als je gewoon te zien bent en dan niet opendoet...... Dat is gewoon iemand negeren terwijl de ander het weet.
Overigens vind ik een sticker negeren ook aso.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:48

Vind het zelf meer aso om te vinden dat iedereen maar open moet doen voor jou (een vreemde) omdat je ze anders in een hokje plaatst :+
Ik doe ook niet open als ik niemand verwacht en als ik een vreemde kop met een geldbusje naar binnen zie gluren draai ik mijn hoofd weer net zo makkelijk weg. De boodschap lijkt me dan duidelijk. Kan mij niet zo veel schelen wat iemand daarvan vindt, ben in mijn eigen huis dus niemand gaat mij regels of normen en waarden opleggen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:54

Poiuytrewq schreef:
Vind het zelf meer aso om te vinden dat iedereen maar open moet doen voor jou (een vreemde) omdat je ze anders in een hokje plaatst :+
Ik doe ook niet open als ik niemand verwacht en als ik een vreemde kop met een geldbusje naar binnen zie gluren draai ik mijn hoofd weer net zo makkelijk weg. De boodschap lijkt me dan duidelijk. Kan mij niet zo veel schelen wat iemand daarvan vindt, ben in mijn eigen huis dus niemand gaat mij regels of normen en waarden opleggen :+

_/-\o_ mensen eigenen zich nogal rechten toe hier.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:59

Wij doen tijdens het eten niet open en na een bepaald tijdstip ook niet meer tenzij we iemand verwachten. Te veel gekke dingen gebeuren er hier in de buurt. Dan is het heel jammer voor de goedbedoelde mensen en deze mogen mij gerust asociaal noemen. I don't care anyway. Maar ik vind mijn veiligheid daarin ook belangrijk. Ik kan niet ruiken of jij een collectant ben, of iemand die mij wil belazeren/overvallen in mijn eigen huis.
Mijn veiligheid staat gewoon ver boven het waarde oordeel wat andere over mij zeggen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:00

Niks rechten, gewoon een kwestie van iets vinden. Misschien moeten we het woord sociaal eens uitleggen? Sociaal is het iig niet om je om te draaien als je iemand ziet, dus dan vind ik het aso. Daarbij.... ik gluur niet naar binnen hoor :) Ik ga echt niet voor een raam staan en dan naar binnen gluren :') Dat vind ik idd ook niet kunnen. Maar agh hier komen we toch niet uit, je hebt voorstanders en je hebt tegenstanders, thats the world!

Tja ik snap als je, je niet veilig voelt in je eigen buurt..... erg jammer dat er mensen in de wereld zijn die je zo laten voelen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:02

sociaal is in mijn mening ook niet iemand "dwingen" (want dat doe je op deze manier zo ongeveer) jouw te woord te staan.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:05

Ik dwing niemand :) Als ze niet open willen doen prima, maar niet sociaal in mijn ogen. Maar als dat jou mening is dan prima.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:06

Dat komt dus neer op: "of je doet wat ik verwacht of je bent asociaal" ... :+
Maar goed, we wonen in totaal verschillende landen dus we zullen elkaar nooit treffen bij zulke dingen. Dat valt mee. :D

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:08

Niet wat ik persoonlijk verwacht maar meer hoe ik opgevoed ben met normen en waarden. Ik ga uit van het goede van een mens en zal dus altijd(nou ja midden in de nacht dan misschien niet :')) open doen als ik daartoe in staat ben.
En wees niet bang ik heb al in tijden niet meer gecollecteerd :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:15

:D als jij collecteren leuk vind moet je dat vooral doen hoor. :) Maar ik word er niet vrolijk van als ik ze aan de deur krijg. :D Verder zijn het ook maar mensen net als ik.
Ik ben verder niet in zo'n omgeving op gegroeid dat ik per definitie uit "kan" gaan van het goede van de mens.