Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:37

Ik zou nooit stoppen met werken, voor de kinderen en ook niet willen dat mijn partner dat deed. O.a. om de redenen die jullie hier aanvoeren.
Als je aan kinderen begint, ben je daar allebei even verantwoordelijk voor. Of je nu bij elkaar bent of niet (meer).
Want hoe gaat jullie partner de verzorging op zich nemen dan, wanneer jullie uitelkaar gaan? Of blijven die kinderen dan fulltime bij mama die thuis zit en zich laat onderhouden door pa z'n alimentatie, terwijl hij zich een slag in de rondte werkt?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:39

horsies5 schreef:
Mijn vriend heeft een leuke baan en ambitie om hoger op te komen..
We willen ook graag kinderen.. als die kinderen er straks gaan komen verwacht ik dat ik minder zal gaan werken om voor de kinderen te zorgen en zodat mijn vriend zijn ambities na kan streven..

Dat mijn vriend dan straks hoger op gaat komen, komt dus mede doordat ik minder ga werken voor de kinderen.. en mochten we scheiden dan zal ik hoogstwaarschijnlijk ook de hoofdverzorger van de kinderen blijven..

Ik zou het dan niet fair vinden als ik daar financieel niets van terug zie.. niet omdat ik niet op eigen benen wil staan.. dat is totaal geen probleem, ik ben ook goed opgeleid.. maar wel omdat ik nog steeds de meeste zorg zal hebben voor de kinderen en het goed verdienen mede mogelijk gemaakt is door mij.. ik bedoel als ik niet minder zou gaan werken had hij ook een deel zorg gehad wat ten kosten van zijn hoger opklimmen zou gaan en had ik zelf ook een betere baan gehad omdat ik meer was blijven werken..

Bij de meeste stellen werkt dat zo. (Lekker geëmancipeerd! :D )
Waarom jij nier hogerop en hij thuis blijven voor de kids?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:43

Dat is wel het probleem bij echtscheidingen: leuk, dat uitgangspunt van een gelijkwaardig aandeel in de opvoeding na de scheiding, maar als je dat voor de scheiding al niet deed, hoe vul je dat dan in?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:44

Dat zijn dingen die je samen afspreekt natuurlijk..
Een goede carrière en kinderen is moeilijk te combineren.. mijn vriend heeft beide, dus 'offer' ik me op om beide mogelijk te maken..
Dan zou ik het niet fair vinden om na een scheiding met lege handen te blijven staan.. maar ik wil ook niet het onderste uit de kan halen en mijn vriend 'leeg trekken' aan alimentatie.. daar moeten dan dus afspraken over gemaakt worden

Edit: tja geëmancipeerd.. ik heb een hele sterke kinderwens.. wil daar graag mijn carrière voor opofferen.. en daarnaast heb ik de ambitie van een (klein) bedrijf aan huis wat makkelijker te combineren valt met Kids.. sws verwacht ik dat mijn beroepsveld makkelijker te combineren is dan dat van mijn vriend

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:45

sflj schreef:
horsies5 schreef:
Mijn vriend heeft een leuke baan en ambitie om hoger op te komen..
We willen ook graag kinderen.. als die kinderen er straks gaan komen verwacht ik dat ik minder zal gaan werken om voor de kinderen te zorgen en zodat mijn vriend zijn ambities na kan streven..

Dat mijn vriend dan straks hoger op gaat komen, komt dus mede doordat ik minder ga werken voor de kinderen.. en mochten we scheiden dan zal ik hoogstwaarschijnlijk ook de hoofdverzorger van de kinderen blijven..

Ik zou het dan niet fair vinden als ik daar financieel niets van terug zie.. niet omdat ik niet op eigen benen wil staan.. dat is totaal geen probleem, ik ben ook goed opgeleid.. maar wel omdat ik nog steeds de meeste zorg zal hebben voor de kinderen en het goed verdienen mede mogelijk gemaakt is door mij.. ik bedoel als ik niet minder zou gaan werken had hij ook een deel zorg gehad wat ten kosten van zijn hoger opklimmen zou gaan en had ik zelf ook een betere baan gehad omdat ik meer was blijven werken..

Bij de meeste stellen werkt dat zo. (Lekker geëmancipeerd! :D )
Waarom jij nier hogerop en hij thuis blijven voor de kids?

Of hij een dag minder en jij ook nog een paar dagen werken?
Veel mannen lijken te denken dat dat niet mogelijk is, maar in de praktijk is het vaak geen enkel problem. Ook niet bij 'hogerop' banen :n

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:46

Misschien omdat het bij het werk van de man niet kan, de vrouw betere mogelijkheden heeft tot minder werken, de man al meer verdient, de vrouw het ook echt leuk vindt?

Zelfs als ik qua gezondheid fulltime zou werken en we aan kinderen zouden beginnen, zou ik degene zijn die minder gaat werken. Ook al zou ik degene zijn die meer verdient, omdat man een baan heeft waar minder werken absoluut niet mogelijk is. Ja, 1 middag in de maand of heel misschien in de 2 weken. En ik heb niks tegen kinderopvang, maar ik zou mijn kinderen niet 40 uur per week naar een opvang/oppas willen brengen.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:50

Ik snap deze discussie nooit zo.
Wat maakt het uit dat een van de twee op huwelijkse voorwaarden wil trouwen? Het zegt toch niets over hoe je alles verdeeld ten tijde van het huwelijk? Het gaat er om dat de een er niet met de ander zijn geld vandoor kan gaan nadat het huwelijk gestrand is.
Blijf je getrouwd tot een van de partners overlijd dan is er toch helemaal geen probleem?
En als het huwelijk toch niet brengt wat jullie er van verwacht hadden dan weet ieder waar die aan toe is en heb je op dat moment minder te beslissen/discussiëren.
Ik zie het alleen maar als een win-win terwijl ik het gevoel krijg dat de tegenstanders het als een soort motie van wantrouwen zien. Of heb ik dat verkeerd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:51

sflj schreef:
Ik zou nooit stoppen met werken, voor de kinderen en ook niet willen dat mijn partner dat deed. O.a. om de redenen die jullie hier aanvoeren.
Als je aan kinderen begint, ben je daar allebei even verantwoordelijk voor. Of je nu bij elkaar bent of niet (meer).
Want hoe gaat jullie partner de verzorging op zich nemen dan, wanneer jullie uitelkaar gaan? Of blijven die kinderen dan fulltime bij mama die thuis zit en zich laat onderhouden door pa z'n alimentatie, terwijl hij zich een slag in de rondte werkt?

Dat doet mijn man nu ook al...

Maar soms heb je geen keuze.
Mijn zoon is autistisch geboren, en dan is oppas een uitdaging (wilde bv niet zomaar drinken, huilde heel veel bij vreemde, was zeer overstuur wisselingen).
Mijn dochter was een huilbaby, oppas? een zeer grote uitdaging, want degene die zou oppassen (vriendin en schoonmoeder) haakte naar een paar x af.

Later 3 kinderen onder 4, waarvan 1 fysio en logopedie kreeg (3 x per week waar ouders bij moeten zijn ivm overleg), en 1 logopedie (op een andere dag/tijd..).
Later 1 naar kleuterschool (waar wij lang bij hebben moeten zijn ivm wennen), 1 peuterspeelzaal en 1 thuis.
Later alle 3 op school, + alle 3 2x in de week zwemles direct na school, logo/fysio na schooltijd (dus lekker heen en weer pendelen).
+ alle verjaardagen, vakanties, ziektedagen...

Wat heerlijk om thuis te zijn en niet meer de boel hoeven te regelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:53

Brainless schreef:
Klopt HC.
Wij hebben samen gekozen dat ik minder zou gaan werken (en later zelfs gestopt) om voor de kinderen te zorgen.
Was niet zo gepland, ik zou ook redelijk wat blijven werken, maar soms beslist het leven anders.
Mijn man kon toentertijd niet minder gaan werken, had hij graag gedaan, maar was geen optie.

Je geeft heel toepasselijk aan dat 'het leven' van grote invloed is.
Leven is zelforganiseren op de rand van chaos.
Verandering is een zekerheid en 1 zekere onzekerheid is een hoog % scheidingen.
Verder hebben gelijkwaardige partners gelijkwaardige kansen; ze ontwikkelene zich beiden, veranderen beiden in een veranderende omgeving. Dat maakt flexibel reageren mbt werk en zorg normaal.

In mijn vorige leven was 23 jaar samen en daarin zijn de rollen en zwaartepunten meermalen veranderd in aanpassing bij de mogelijkheden/kansen/ontwikkeling.
In mijn huidige leven eveneens. Momenteel werkt de moeder van mijn zoon erg veel en ik trek de zorg voor zoonlief.

Uit elkaar gaan is ook geen statisch iets en het is imo 8)7 dat een rechter gaat bepalen dat de minstverdiener door de ander vor een tijd gecompenseerd moet worden.
We zijn gGelijkwaardig en uit liefde bij elkaar.
Niet meer bij elkaar kunnen wij beiden onze broek ophouden. Zowel tijdens als na een relatie de ene keer want beter dan de andere. Tijdens de relatie helpen we elkaar met die broek, er na niet. Niet verplicht in elke geval.

Diablo

sflj schreef:

Dat is dan jouw keuze. Er zijn genoeg stellen die willen dat de vrouw bij de kinderen blijft. Dan ben je er toch ook samen verantwoordelijk voor? De een zorgt voor de kids en de andere zorgt voor het financiële deel. En mocht dat fout lopen, zou het inderdaad zo opgelost kunnen worden zoals jij hier nu stelt. Dat is een keuze die dan gemaakt is.

Eleionomae

Wij trouwen over 2 week. Zouden eerst onder huwelijkse voorwaarden trouwen maar trouwen nu toch in gemeenschap van goederen. Ik heb het bij hem gelaten. Hij wilde eerst perse onder voorwaarden trouwen, maar hij heeft inmiddels zoiets van als we dan toch ooit zouden scheiden ben je als man toch het bokje :')

Nu is dat wel heel kort door de bocht :+ maar van een man die nooit wilde trouwen tot het feit dat hij hier nu staat en zegt we doen het vanaf nu samen is eigenlijk wat hij probeerde te zeggen en dat vind ik wel een fijne gedachte. Ik wist het al wel, maar hij zou het niet zo snel zeggen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:54

Ik zie het niet als wantrouwen, hv, maar wij hadden het nog niet nodig. :D Alles wat we hebben tot nu toe hebben we samen opgebouwd. Als er iets verandert in de situatie(ineens wel een eigen bedrijf opstarten oid) laten we ze nog op stellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:56

Wendy schreef:
Veel mannen lijken te denken dat dat niet mogelijk is, maar in de praktijk is het vaak geen enkel problem. Ook niet bij 'hogerop' banen :n

Bij mijn man was het toentertijd (17 jaar terug) echt geen optie.
En ja, hij heeft het echt geprobeerd.

Ook nu is het bij zijn huidige bedrijf moeilijk.
Wel kun je nu evt 4 dagen van 9 of 10 uur gaan werken.
En ja... dat geldt ook voor vrouwen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:00

Brainless schreef:
Wendy schreef:

Bij mijn man was het toentertijd (17 jaar terug) echt geen optie.
En ja, hij heeft het echt geprobeerd.

Ook nu is het bij zijn huidige bedrijf moeilijk.
Wel kun je nu evt 4 dagen van 9 of 10 uur gaan werken.
En ja... dat geldt ook voor vrouwen.

Bij jouw man misschien niet nee... maar bij 9 van de 10 kan het prima hoor. Alleen hebben mannen er vaak geen zin in en vrouwen vinden het vaak wel prima zo.
Dat is tenminste zoals ik het om me heen vaak zie.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:02

Wendy schreef:
Bij jouw man misschien niet nee... maar bij 9 van de 10 kan het prima hoor. Alleen hebben mannen er vaak geen zin in en vrouwen vinden het vaak wel prima zo.

Maar dan is het toch prima? Als beide partijen zich daar goed bij voelen, waarom moet iemand anders daar dan wat van vinden?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:02

Maar dat is dan toch ook prima?
Ook al zou het bij beide kunnen maar de man heeft daar eigenlijk geen zin in en de vrouw vind het prima dan is dat toch super opgelost op die manier?

Maar ik vind dus wel dat de vrouw daar dan bij een scheiding niet de dupe van moet zijn..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:04

Bij mijn man's werk kan het ook echt niet(bouw). En daar werken geen vrouwen in die branche, of zo goed als niet. Ja, op kantoor wel en daar gelden andere regels voor, omdat dat kan met dat werk.

Zoals horsies5 zegt dus. Degene die voor de kinderen is gaan zorgen hoeft geen dupe te worden van die keuze.

Achterom

Re: Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:17

@mywishmax: als dat echt niet kan in die sector, waarom kon mijn schoonvader daar dan wel 4 dagen per week werken? Zelfde sector en ook 'hogerop'.

Als ik dit soort reacties lees dan word ik er eigenlijk best wel verdrietig van. Geen emancipatie dus :n
Uit eigen ervaring weet ik ook dat het heel onverstandig is, maar he... jullie overkomt dat vast niet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:22

Als wij ooit het geluk hebben om een kindje te krijgen, zou mijn man ook minder willen gaan werken. :j
Hij werkt nu 4 dagen in de week en vanuit huis, dus dat is ook al anders dan wanneer hij naar een bedrijf zou gaan elke dag.
Ik vind dat een man evenveel recht heeft op het zien opgroeien van zijn kind als een vrouw. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:25

Wendy schreef:

En toch blijft het dan de keuze tussen partners hoe ze dingen oplossen/afspreken.
Als beide het prima vinden is er toch geen probleem?

Man "wil" niet minder gaan werken, vrouw "wil" graag voor de kinderen zorgen.
Ik ben blij dat je juist nu (als alles loopt zoals gepland) beide de keuze hebt om minder te gaan werken, of te stoppen, of wat dan ook.
Het zat ook eerst in de planning dat ik fulltime zou blijven werken en mijn man thuis zou blijven.
Helaas werd mijn contract niet verlengd toen ik zwanger bleek en moesten wij dingen anders oplossen.

Achteraf een hele goede zet, want mijn zoon had extra zorg nodig en was moeilijk te plaatsen bij een oppas.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:28

KoudbloedKim schreef:
Als wij ooit het geluk hebben om een kindje te krijgen, zou mijn man ook minder willen gaan werken. :j
Hij werkt nu 4 dagen in de week en vanuit huis, dus dat is ook al anders dan wanneer hij naar een bedrijf zou gaan elke dag.
Ik vind dat een man evenveel recht heeft op het zien opgroeien van zijn kind als een vrouw. :j

Mijn man werkt en ik niet. Vind ik nu dat mijn man minder recht heeft op het zien opgroeien van zijn kinderen? Natuurlijk niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:33

Mijn man heeft de kinderen echt wel zien opgroeien hoor.
Ook deed hij ze elke avond in bad en naar bed (het hele ritueel was zijn papa ding).
Dat vond hij fantastisch, even 1 op 1 tijd met elk kind apart.

Ook toen ze eenmaal zelf naar bed gingen kwam hij altijd een nachtkus brengen, totdat ze de leeftijd kregen dat ze dat niet meer wilde.
Mijn dochter van 14 vraagt nu nog wel eens of papa even komt, en zit hij een tijdje bij haar op de kamer lekker te kletsen.
Daar genieten ze beiden nog steeds af en toe van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:36

Diablo schreef:
[naam] schreef:

Mijn man werkt en ik niet. Vind ik nu dat mijn man minder recht heeft op het zien opgroeien van zijn kinderen? Natuurlijk niet.
Je verdraait mijn woorden. :)
Ik zal het anders stellen: Ik vind dat als de man minder wíl én kán werken, hij dat moet kunnen doen. :j

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:39

KoudbloedKim schreef:
Je verdraait mijn woorden. :)
Ik zal het anders stellen: Ik vind dat als de man minder wíl én kán werken, hij dat moet kunnen doen. :j

Maar dat vind ik ook en ik denk dat de meeste mensen dat wel zo zien. Maar waarom wordt er zo krampachtig over gedaan als een stel samen besluit dat de man volledig blijft werken en de vrouw voor de kinderen gaat zorgen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:41

Maar daar wordt toch niet krampachtig over gedaan? Het gaat alleen over de consequenties van die keuze als de partners uiteindelijk toch uit elkaar gaan. En hoe je dat regelt.