Citaat:
Omdat biologisch niet zo biologisch is als het lijkt. Leuk hoor, die koeien die zo'n 100 dagen per jaar op het land staan. Dan zijn er nog steeds 265 dagen over waarop ze dus in stallen staan opgepropt.
Dat kun je van een wild hert niet zeggen.
Om biologische melk te verkrijgen heb je koeien nodig. Hoe krijg je koeien? Fokken.
Echter is er dan een 50/50 kans dat het een stier wordt. Wat gebeurt er met de stier? Die wordt geslacht.
Ik blij met mijn biologische glas melk, heeft immers geen dier voor geleden. Maar die stier, die had niet geboren hoeven worden als ik niet zo nodig melk had hoeven drinken.
er is een verschil tussen biologische koeien en weidemelk. Weidemelk is van reguliere koeien die
minimaal 120 dagen per jaar, 6 uur per dag buiten komen. Hiernaast verblijven ze binnen in een stal waar ze niet worden 'opgepropt maar gewoon voldoende loopruimte en ruime boxen hebben.
Boeren zouden hun koeien nooit op elkaar proppen, aangezien de koeien goed moeten produceren en dus gezond moeten zijn.
In de biologische veehouderij worden de koeien bijvoorbeeld op stro gehouden in plaats van in boxen met zaagsel of matrassen, dit is een andere manier van stallen dan in de reguliere sector.
Hoe dan ook, biologische koeien of reguliere koeien voor weidemelk, ze staan minimaal 120 dagen buiten. 120 dagen is ook genoeg en realiseerbaar. In de winter kan je de koeien niet buiten hebben omdat ze dan het hele land kapot lopen. In de zomer kan je de koeien ook niet veel buiten hebben omdat koeien bij temperaturen van 22 graden al hittestress hebben. Hier komt het op neer; de koeien staan over het algemeen liever binnen in de koelte en schaduw.
Het is juist mooi dat alle koeien in de veehouderij sector gebruikt kunnen worden. Koeien krijgen inderdaad kalveren, zijn dit vaarzen dan worden het later melkkoeien. Zijn het stiertjes, dan worden ze later als fokstier gebruikt of als vleesvee. Geen enkel dier is overbodig.
In de pluimveehouderij daarentegen, worden de haantjes versnipperd, in plaats van ze nog voor het vlees te gebruiken.