Vegetariër, maar wel vis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: Vegetariër, maar wel vis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:55

Klopt, en vergeet de hippe schapevelletjes niet. (waarvan ik er ook 1 heb, maar dan met vervilte onderkant, zo ecologisch en vegavriendelijk :D Schaap huppelt nog heerlijk bloot rond)
Het gaat mij meer om de verspilling tegen te gaan.
Ik kan mij prima en hip kleden met kringloopkleding, geen kip die mij vreemd aankijkt. Maar ik heb ook een boek "Groen is het nieuwe zwart.", over ecologisch en biologisch vriendelijk leven. Nou, erger mij er kapot aan. Het moet allemaal hip en leuk zijn, moeite doen is er niet meer bij.
En dan vind ik een bewuste vleeseter beter te pruimen dan een omhooggevallen hippe veganist.
Maar kom uit een gelovig milieu, geloofsextremisten hebben mij altijd al tegen gestaan. Of het nu moslims, voetbalhooligans of uberveganisten zijn :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:17

Maar ik denk dan juist dat het gebruik van huiden van dieren die voor vlees worden geslacht goed is, om verspilling tegen te gaan. Ii vind het goed dat echt alles wordt benut, als het dier dan toch wordt geslacht.
Met alleen doden voor bijvoorbeeld de huid, ben ik het dan niet eens,

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:47

Die huiden zijn meestal bij koeien ook gewoon een overig product, wij hebben hier ook een dooie koe op de vloer. Niet mijn keuze, maar t is wel mooi. Ik draag ook leren schoenen enzo. Ja ik denk dat bij mij de grens echt ligt bij het niet eten van dieren. Maar ik hoorde vroeger ook vaak dat ik geen echte vegetariër was omdat mijn jas van leer was. Die overigens gewoon van nepleer was. Iedereen moet daar voor zichzelf een eigen keuze in maken, veganist gaat mij nu te ver, maar wie weer later.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:03

jasz schreef:
Die huiden zijn meestal bij koeien ook gewoon een overig product, wij hebben hier ook een dooie koe op de vloer. Niet mijn keuze, maar t is wel mooi. Ik draag ook leren schoenen enzo. Ja ik denk dat bij mij de grens echt ligt bij het niet eten van dieren. Maar ik hoorde vroeger ook vaak dat ik geen echte vegetariër was omdat mijn jas van leer was. Die overigens gewoon van nepleer was. Iedereen moet daar voor zichzelf een eigen keuze in maken, veganist gaat mij nu te ver, maar wie weer later.

Ik heb het vermoeden dat vleeseters zulke dingen ook graag als smoesje gebruiken om maar te laten zien dat je "toch niet zonder vlees of leer kan" dus dat je net zo goed vlees kunt eten.

Wat natuurlijk ieders eigen keuze is, of je wel of geen vlees of vis eet of leer gebruikt. Hoewel 100% plantaardig inderdaad lastig is, gezien het feit dat er in de gekste producten toch stiekem iets van dierlijke afkomst kan zitten. Maar dan nog, als je geen vlees wil eten wil je geen vlees eten, prima toch? :)

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:23

Je zou ook een keuze voor vis kunnen maken om gezondheid redenen.

Vlees en kanker

Het wetenschappelijke rapport over kankerpreventie van het WCRF netwerk toont aan dat rood en bewerkt vlees het risico op kanker verhogen.

Minder vlees
Beperk de consumptie van rood vlees en vermijd het eten van bewerkt vlees om uw risico op kanker te verlagen. Wij adviseren u wekelijks niet meer dan 500 gram (gewicht na bereiding) rood vlees te eten. Vermijd het eten van bewerkte vleesproducten.
Wat is rood vlees?
Onder rood vlees valt •rundvlees, zoals biefstuk
•varkensvlees, zoals karbonade
•lamsvlees, zoals lamskotelet

Wat is bewerkt vlees?
Bewerkt vlees verwijst naar vleesproducten die zijn: •gerookt, zoals gerookte ham
•gezouten, zoals worst en salami
•geconserveerd op een andere manier door toevoeging van conserveringsmiddelen, zoals veel vleeswaren
Hamburgers en gehakt zijn alleen bewerkt als er zout of conserveringsmiddelen aan zijn toegevoegd.
Wat zegt het wetenschappelijk bewijs?
Rood vleesRood en bewerkt vlees verhogen het risico op dikke darmkanker. Rood vlees bevat de stof heem, een ijzerrijke samenstelling die de productie van N-nitroso bestanddelen kan bevorderen. Van deze bestanddelen is bekend dat ze het DNA in onze cellen kunnen beschadigen. IJzer kan tevens de aanmaak van vrije radicalen bevorderen en zo schade veroorzaken aan de wand van de dikke darm.

U kunt nog best een stukje rood vlees bij de maaltijd eten. Kies voor een klein en mager stukje en leg de nadruk van uw maaltijd op plantaardige voeding als groente, fruit en vezelrijke producten

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:32

Dit stond ook nog op de site van WKOF

Tips voor minder rood en bewerkt vlees

◦Kies vaker voor vis en mager gevogelte.
◦Plan per week een aantal maaltijden zonder vlees.
◦Vervang vlees in stoofpotjes, ovenschotels en pastasauzen door bonen, erwten of linzen.
◦Vervang ham en salami op uw pizza door geroosterde groenten, pijnboompitten, kip of olijven.
◦Kies voor ingeblikte vis als tonijn, zalm en sardientjes voor op brood. Het is goedkoop en smakelijk.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:35

Zoolgangster schreef:
jasz schreef:

Ik heb het vermoeden dat vleeseters zulke dingen ook graag als smoesje gebruiken om maar te laten zien dat je "toch niet zonder vlees of leer kan" dus dat je net zo goed vlees kunt eten.

Wat natuurlijk ieders eigen keuze is, of je wel of geen vlees of vis eet of leer gebruikt. Hoewel 100% plantaardig inderdaad lastig is, gezien het feit dat er in de gekste producten toch stiekem iets van dierlijke afkomst kan zitten. Maar dan nog, als je geen vlees wil eten wil je geen vlees eten, prima toch? :)

ja precies, dat was ook altijd het argument van de vesteters in mijn omgeving. 'ja maar je draagt ook leer' 'ze zijn toch al dood'. ik denk dat iedereen die geen vlees eet a heel veel kan bijdragen aan een beter milieu. het is ook niet realistisch om te denken dat mensen uiteindelijk stoppen met vleeseten, maar de helft minder vlees eten, dus van 7 dagen vlees per week naar 3 a 4 dagen, dat moet te doen zijn en zal ook heel veel verschil maken. Ik snap niet waarom sommige vleesteters zo minachtend doen over vegetarisch zijn, terwijl er aan vlees eten meer nadelen vast zitten. en veel vegetiërs zijn ook heel vervelend, als ze blijven doordrammen over hoe slecht mensen zijn die vlees eten. ik zou blij zijn als ik gewoon kon zeggen: hee, ik ben vegetariër! en dat een ander zegt, oke, doe je goed. en dan hoef je dr niet meer over te praten. en niet van, oooh dat is zoooo ongezond en het heeft toch geen zin. en dan hoef ik ook nooit te zeggen dat vlees eten eigenlijk niet heel goed is en schadelijk voor het milieu. want ja, ik ga daar ook over zeuren als mensen mij het gevoel geven dat ik echt zoooo raaaar ben als vegetariër.

vis eten wordt heel vaak gestimuleerd omfdat het gezond is, mensen vergeten alleen dat ook niet alle vissen een fijn leven hebben en niet goed worden gevangen. Ik hoop dat uiteindelijk meer mensen overstappen op biologische vlees en vis. maar dit is nu nog een moeilijk punt. Ik werk zelf in een biologische winkel en er is echt nog genoeg vlees en vis, dat niet verkocht wordt. gelukkig wordt het niet zomaar weggegooid, maar maak ik er mn ouders mee blij. Maar al zouden er opeens veel meer mensen biologische vis en vlees willen, denk ik niet dat er nu aan die vraag voldaan kan worden. de biologische markt kan nog niet heel veel groeien en kan sowieso niet oneindig groeien. maar al wordt dat meer gestimuleerd, dan zou dat voor heel veel beesten al schelen.

dus, ik ben voor minder vlees en vis eten en voor meer biologisch eten! zou echt veel schelen nu :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:42

Er zit nogal een verschil in hoe leer wordt verkregen en hoe bont wordt verkregen ;).

Ik heb er ook geen moeite mee als mensen bont dragen dat op een verantwoorde en diervriendelijke manier is verkregen.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:56

ik vind dat je alleen bont zou moeten dragen dat uit kringloopwinkels komt. dan draag je in ieder geval niet bij aan nog meer leed voor die dieren. en zo heeft het ook meer nut gehad dat dat dier ervoor dood is gemaakt. als die huid er toch is, kan het maar het beste zo lang mogelijk gedragen worden.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:02

Ik snap niet dat mensen nog bont dragen. Heb Bont in tegyped op google, tweede link aangeklikt. _-:( :r ;(

Anniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:08

vis is de enige diersoort die niet geslacht wordt, maar die men gewoon laat sterven op het droge. Ook al is het wildvangst, doe mij dan maar liever een biefstukje die gewoon met één schot gedood is :)

het punt is; vis eten is volgens mij niet minder 'zielig'

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:27

Wat mij altijd verbaasd, is dat vleeseters die zich (blijkbaar) ergeren aan vegetariërs constant proberen te wijzen op inconstistenties, maar nóg chagrijneriger worden als er geen inconsistenties zijn. Dus vegetariërs zijn hypocriet, want daar gaan net zo goed beesten voor dood, maar veganisten zijn stom, want veel te extreem. Schiet mij maar lek.

Anniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:30

hoop niet dat dat richting mij bedoeld was, want ik geef gewoon mijn mening op de vraag van de TS :)

Als mensen geen vlees willen eten prima, als de reden daarvoor is dat ze het zielig vinden ook prima, maar dan snap ik het verschil niet tussen een koe of een vis, dat lijkt mij dan allebei niet oké

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:39

Ik ben vegetarieër, eet geen vis, maar ik begrijp wel waarom je wel vis zou eten en geen vlees. Het ligt er namelijk aan wat de rede is dat je vegetarisch eet. Dat kan zijn omdat je liever geen dingen eet die in leven zijn geweest, maar dat kan ook zijn omdat je liever geen dieren die zijn gefokt en in een hokje gestopt om vervolgens geslacht te worden. Bij de 2de zou je dus best vis kunnen eten, aangezien vis een "normaal" leven heeft voordat het gevangen wordt. (Kweekvis maakt het wel weer een beetje ingewikkeld)

Anniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:43

Citaat:
Omdat biologisch niet zo biologisch is als het lijkt. Leuk hoor, die koeien die zo'n 100 dagen per jaar op het land staan. Dan zijn er nog steeds 265 dagen over waarop ze dus in stallen staan opgepropt.
Dat kun je van een wild hert niet zeggen.

Om biologische melk te verkrijgen heb je koeien nodig. Hoe krijg je koeien? Fokken.
Echter is er dan een 50/50 kans dat het een stier wordt. Wat gebeurt er met de stier? Die wordt geslacht.
Ik blij met mijn biologische glas melk, heeft immers geen dier voor geleden. Maar die stier, die had niet geboren hoeven worden als ik niet zo nodig melk had hoeven drinken.

er is een verschil tussen biologische koeien en weidemelk. Weidemelk is van reguliere koeien die minimaal 120 dagen per jaar, 6 uur per dag buiten komen. Hiernaast verblijven ze binnen in een stal waar ze niet worden 'opgepropt maar gewoon voldoende loopruimte en ruime boxen hebben.

Boeren zouden hun koeien nooit op elkaar proppen, aangezien de koeien goed moeten produceren en dus gezond moeten zijn.

In de biologische veehouderij worden de koeien bijvoorbeeld op stro gehouden in plaats van in boxen met zaagsel of matrassen, dit is een andere manier van stallen dan in de reguliere sector.

Hoe dan ook, biologische koeien of reguliere koeien voor weidemelk, ze staan minimaal 120 dagen buiten. 120 dagen is ook genoeg en realiseerbaar. In de winter kan je de koeien niet buiten hebben omdat ze dan het hele land kapot lopen. In de zomer kan je de koeien ook niet veel buiten hebben omdat koeien bij temperaturen van 22 graden al hittestress hebben. Hier komt het op neer; de koeien staan over het algemeen liever binnen in de koelte en schaduw.

Het is juist mooi dat alle koeien in de veehouderij sector gebruikt kunnen worden. Koeien krijgen inderdaad kalveren, zijn dit vaarzen dan worden het later melkkoeien. Zijn het stiertjes, dan worden ze later als fokstier gebruikt of als vleesvee. Geen enkel dier is overbodig.

In de pluimveehouderij daarentegen, worden de haantjes versnipperd, in plaats van ze nog voor het vlees te gebruiken.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:52

Ik doelde niet op iemand specifiek in het topic, al zag ik het hier ook wel weer voorbij komen. Ik ben zelf vegetariër en krijg dus heel vaak de vraag of ik het niet gek vindt dat ik dit en dit wel eet, en leer gebruik, enz. Mijn moeder en zus zijn veganistisch. Als ik dat vertel krijg ik (van dezelfde mensen) regelmatig te horen dat ze vegetariërs nog wel oke vinden, maar veganisten, díe zijn toch gek...

Ik denk wel dat het goed zou zijn als mensen wisten wat de huidige beschikbare slachtmethodes voor vis zijn, en dat die niet zo diervriendelijk zijn. Er zijn volgens mij inderdaad veel mensen die dat niet weten of er niet bij stilstaan, en denken dat vis een diervriendelijker keuze is dan vlees omdat vissen uit de zee komen - even daargelaten of dat voor die specifieke vis ook zo is.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:59

Anniquee schreef:
Citaat:
Omdat biologisch niet zo biologisch is als het lijkt. Leuk hoor, die koeien die zo'n 100 dagen per jaar op het land staan. Dan zijn er nog steeds 265 dagen over waarop ze dus in stallen staan opgepropt.
Dat kun je van een wild hert niet zeggen.

Om biologische melk te verkrijgen heb je koeien nodig. Hoe krijg je koeien? Fokken.
Echter is er dan een 50/50 kans dat het een stier wordt. Wat gebeurt er met de stier? Die wordt geslacht.
Ik blij met mijn biologische glas melk, heeft immers geen dier voor geleden. Maar die stier, die had niet geboren hoeven worden als ik niet zo nodig melk had hoeven drinken.

er is een verschil tussen biologische koeien en weidemelk. Weidemelk is van reguliere koeien die minimaal 120 dagen per jaar, 6 uur per dag buiten komen. Hiernaast verblijven ze binnen in een stal waar ze niet worden 'opgepropt maar gewoon voldoende loopruimte en ruime boxen hebben.

Boeren zouden hun koeien nooit op elkaar proppen, aangezien de koeien goed moeten produceren en dus gezond moeten zijn.

In de biologische veehouderij worden de koeien bijvoorbeeld op stro gehouden in plaats van in boxen met zaagsel of matrassen, dit is een andere manier van stallen dan in de reguliere sector.

Hoe dan ook, biologische koeien of reguliere koeien voor weidemelk, ze staan minimaal 120 dagen buiten. 120 dagen is ook genoeg en realiseerbaar. In de winter kan je de koeien niet buiten hebben omdat ze dan het hele land kapot lopen. In de zomer kan je de koeien ook niet veel buiten hebben omdat koeien bij temperaturen van 22 graden al hittestress hebben. Hier komt het op neer; de koeien staan over het algemeen liever binnen in de koelte en schaduw.

Het is juist mooi dat alle koeien in de veehouderij sector gebruikt kunnen worden. Koeien krijgen inderdaad kalveren, zijn dit vaarzen dan worden het later melkkoeien. Zijn het stiertjes, dan worden ze later als fokstier gebruikt of als vleesvee. Geen enkel dier is overbodig.

In de pluimveehouderij daarentegen, worden de haantjes versnipperd, in plaats van ze nog voor het vlees te gebruiken.

Ik zeg niet dat die stieren overbodig zijn. Het ging om het punt dat (biologische) melk in principe nog steeds bij draagt aan de vleesindustrie. Ik weet dat koeien niet tegen hoge temperaturen kunnen. Maar in de winter kunnen ze prima op een zand stuk staan imo.

'Het is juist mooi dat alle koeien in de veehouderij gebruikt kunnen worden.'
Vind ik geen fijne uitspraak. Je 'gebruikt' geen dier alsof het een ding is naar mijn mening... :n

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:04

Ik denk dat een gemiddelde melkkoe het in de winter fijner heeft dan veel paarden (ruime loopstal, sociaal contact enz.), tegenover paarden die vaak 23/7 op stal staan op 3X3, en dat ene uurtje dat ze eruit zijn, moeten ze een ruiter dragen.
Ik ben met school eens op zo'n campinaboerderij geweest, koeien stonder er prima bij op die stal. Kalveren 24 uur bij de moeder, daarna in groepstal met dikke laag stro, het is sneu, maar ze worden toch een keer gespeend, de boer moet ook geld verdienen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:14

Cassidy schreef:
ThreeFingers schreef:
Dat hangt van de reden af vind ik. Als je geen vlees eet uit respect naar het dier, dus vanwege de leefomstandigheden. Dan moet je ook geen leer dragen. Dus ja zwart/wit.

Mee eens. Vlees is het hoofdproduct, leer vaak alleen afval. Als je het hoofdproduct al niet wilt "want zielig voor het dier", wees dan ook zo sterk en kies niet voor de afvalproducten. En dat is niet alleen leer, maar ook gelatine en lijm. Om maar iets op te noemen.

Je hebt het in een van je vorige berichten over mensen die doorslaan in iets, waarom ben je nu dan wel van mening dat wanneer je geen vlees/vis wilt eten dat niet voldoende is? Waarom, in mijn ogen, extreem doorslaan na geen leer, geen gelatine en geen lijm?

Anniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:32

Citaat:
Ik zeg niet dat die stieren overbodig zijn. Het ging om het punt dat (biologische) melk in principe nog steeds bij draagt aan de vleesindustrie. Ik weet dat koeien niet tegen hoge temperaturen kunnen. Maar in de winter kunnen ze prima op een zand stuk staan imo.

Vind ik geen fijne uitspraak. Je 'gebruikt' geen dier alsof het een ding is naar mijn mening... :n

Ja, maar er zijn geen stukken zand beschikbaar want alle grond is nodig.. er wordt een gewas op verbouwd.

Het is een productie dier, die gebruik je ergens voor. En daarnaast; een hond gebruik je voor gezelschap, een paard om op te rijden. Allemaal gebruik. Dieren en mensen kun je ergens voor gebruiken en dan hoeven het nog geen dingen te zijn.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:38

Anniquee schreef:
Citaat:

Ja, maar er zijn geen stukken zand beschikbaar want alle grond is nodig.. er wordt een gewas op verbouwd.

Het is een productie dier, die gebruik je ergens voor. En daarnaast; een hond gebruik je voor gezelschap, een paard om op te rijden. Allemaal gebruik. Dieren en mensen kun je ergens voor gebruiken en dan hoeven het nog geen dingen te zijn.

Die zijn inderdaad niet beschikbaar. Maar een boer die echt om zijn dieren zou geven zou hier voor zorgen.
Soms heb ik ook geen tijd beschikbaar om mijn hond uit te laten. Moet ik hem dan maar de hele dag binnen laten zitten omdat al mijn tijd in gebruik is? Nee, dan zoek ik een oplossing om het voor hem aangenamer te maken.

Ik 'gebruik' mijn hond op een andere manier dan voedselvee wordt gebruikt.
Ik geef mijn hond lekker te eten, veel beweging, uitdaging en liefde. Ik krijg daar van mijn hond iets van terug.
Jij wil een stukje vlees van een dier. Daarvoor heeft het dier in een stal gestaan, geen vrijheid en aandacht gekregen (koeien kunnen daar best van genieten, varkens zijn nog slimmer en socialer dan honden) en geen liefde.
Wat geef jij die koe er voor terug dat jij zijn stukje vlees, en daarmee zijn leven, krijgt?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:43

Ik eet geen vlees, maar wel gevogelte en vis. In restraurants noemen ze dat 'vleesloos' (dus weer iets anders dan vegetarier, veganist of pescotarier. Waarom? Ik vind de structuur van vlees meestal vies (toen ik 20 jaar geleden nog vlees at lustte ik alleen fijn gehakt en filet americain en zo, al het andere vond ik echt blergh). Ik vond het wel zo makkelijk (ook om uit te leggen) dat ik geen vlees meer eet/at.

In principe heb ik niets tegen vlees, maar ik eet het alsnog niet. Ik zou ook rustig tweedehands bont dragen en heb weet ik hoeveel paar Uggs.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:47

Kaus schreef:
Anniquee schreef:
[quot

Die zijn inderdaad niet beschikbaar. Maar een boer die echt om zijn dieren zou geven zou hier voor zorgen.

[/quote]
Maar hoe dan? De boer moet genoeg geld hebben om zijn dieren te laten grazen in de zomer, bovendien is het zonde om landbouwgrond tot nutteoze zandgrond te laten maken.
Boeren doen vaak al wat ze kunnen, maar er zijn ook nog allerlei regeltjes wetten die in de weg staan.

Ben je wel eens in zo'n stal geweest? Beesten staan er in mijn ogen prima bij, ze kunnen misschien niet rennen, maar hebben wel sociaal contact en genoeg loopruimte.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:53

EskeGirl schreef:
Maar hoe dan? De boer moet genoeg geld hebben om zijn dieren te laten grazen in de zomer, bovendien is het zonde om landbouwgrond tot nutteoze zandgrond te laten maken.
Boeren doen vaak al wat ze kunnen, maar er zijn ook nog allerlei regeltjes wetten die in de weg staan.

Ben je wel eens in zo'n stal geweest? Beesten staan er in mijn ogen prima bij, ze kunnen misschien niet rennen, maar hebben wel sociaal contact en genoeg loopruimte.

Mijn paard staat op een pensionstal waar je de koeienstal in kan kijken, zie die stallen regelmatig dus.
Koeien hebben inderdaad sociaalcontact, maar varkens nauwelijks. En allen krijgen ze geen uitdaging of iets waarmee ze vermaakt kunnen worden. Tuurlijk hoeven die beesten geen trucjes te kunnen, maar een leuke speelbal, verschillende ondergronden en geuren kunnen ze vast waarderen.

Boeren hebben vaak enorme weilanden. Als ze daarvan nou de helft zand maken en de helft gras, kunnen de koeien in de zomer op beide en in de winter op het zand. Wordt je land ook niet kapot gelopen en zijn de koeien ook weer blij.

Anniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:57

Inderdaad, ik vind het nogal onlogisch om te zeggen dat ze niet beschikbaar zijn maar dat de boer er wel voor zou kunnen zorgen als hij om zijn dieren zou geven . Als ze niet beschikbaar zijn kan hij er dus niet voor zorgen.

En boeren geven zeker wel om hun dieren, anders waren ze geen boer geworden. Want als je rijk wil worden of van 9-5 wil werken wordt je geen boer. Dat is uit liefde voor het vak en de dieren. Die opmerking van jou schiet mij dus in het verkeerde keelgat, sorry.

En inderdaad, we willen melk of vlees van het dier. Maar het dier krijgt daar degelijk wel wat voor terug. Alles in haar omgeving wordt geoptimaliseerd. De huisvesting, verzorging en voeding. Als je al ziet hoeveel aandacht er wordt geschonken aan een zo goed mogelijke stalinrichting, boxbedekking, vloer in de stal, samenstelling van de voeding...

En er zijn ook boeren die bijvoorbeeld een oude stal hebben met minder loopruimte en een minder geschikte vloer etc. Deze boeren willen best mee met de tijd en hun stal uitbouwen of nieuw bouwen, maar dat gaat niet zo 1,2,3 in Nederland.

En de koeien wordt het leven zo fijn mogelijk gemaakt, of alle boeren hun koeien ook echt 'liefde' geven weet ik niet. Wel weet ik dat bijna alle boeren hun koeien allemaal bij naam kennen en weten welke karakters ze hebben. Zo weet ik op mijn werk ook welke koeien het fijn vinden om een aai over hun bol te krijgen. Dit krijgen ze dan ook altijd als ik er ben :)