Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:11

Nou en? Ik vraag toch niet om jouw waardeoordeel?

Ik lees je zin trouwens nog eens, als ik het zou proberen alsof het niets voorstelt, zou ik natuurlijk nooit naar de huisarts zijn geweest. Maar dat snap je misschien zelf ook wel.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 16-07-14 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:13

We zijn allemaal jong geweest...
En hoe harder je het verbiedt des te interessanter word het voor pubers!
En dat ze dingen uitproberen...tja
Maar om er een ramp van te maken als ze een keer iets nemen....

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:39

Brainless schreef:
lizet_lara schreef:
Ach, als ze het willen doen ze het toch wel. Maakt niet uit of de ouders het wel of niet goed vinden.
Hier zie je veel groepsdruk, ach neem toch een hijsje enz.
Ze moeten het lekker zelf weten toch?

Nee dat moeten ze niet zelf weten (althans... hier niet).

zo leren ze er wel zelf van.. Verbieden heeft helemaal geen zin!

Kinke

Re: Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:23

Lieveli, niet alle reacties in dit topic hebben specifiek betrekking op jou.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:41

chanicha schreef:
Waarom konden wij jaren geleden tot zes uur in de ochtend doorgaan zonder pilken? Ik snap echt niet waarvoor er die zooi geslikt moet worden, volgens mij kunnen ze niet meer gezellig doen zonder pilletje.

Wat ik niet snap, is dat mensen een pilletje slikken en er ook nog voor betalen, dat gemaakt is in een illegaal laboratorium door jongens die op school niet eens een voldiende hadden voor scheikunde.
Geproduceerd door mafkezen zonder enige kennis van scheikunde en biologie met illegale kunstmatige productie middelen. :x

Mensen weten niet wat in zo'n pil zit, welke mafkees hoeveel van wat erin gestopt heeft.

En dan wel klagen over voedselveiligheid voor mens en dier. Wel goede voedsel, gecontroleerd, asn je paard voeren en dan zelf zulke pilletjes slikken.

Ik snap dat echt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:25

janouk schreef:
chanicha schreef:
Waarom konden wij jaren geleden tot zes uur in de ochtend doorgaan zonder pilken? Ik snap echt niet waarvoor er die zooi geslikt moet worden, volgens mij kunnen ze niet meer gezellig doen zonder pilletje.

Wat ik niet snap, is dat mensen een pilletje slikken en er ook nog voor betalen, dat gemaakt is in een illegaal laboratorium door jongens die op school niet eens een voldiende hadden voor scheikunde.
Geproduceerd door mafkezen zonder enige kennis van scheikunde en biologie met illegale kunstmatige productie middelen. :x

Mensen weten niet wat in zo'n pil zit, welke mafkees hoeveel van wat erin gestopt heeft.

En dan wel klagen over voedselveiligheid voor mens en dier. Wel goede voedsel, gecontroleerd, asn je paard voeren en dan zelf zulke pilletjes slikken.

Ik snap dat echt niet

En daarom hebben ze tegenwoordig testcentra, waar je gratis kan laten testen en waarvan veel mensen gebruik maken omdat ze willen weten wat ee in je pil zit.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:27

Ohjajoh zo dacht ik er ook over, vreemde mod.

Trouwens, als je je troep niet laat testen dan ben je gewoon naïef als je het gebruikt. Iedere druk wordt er getest bij degelijke "leveranciers", zij willen namelijk ook weten hoeveel mg ze verkopen en of het überhaupt goed spul is.
Dan weet je wel of het door iemand is die voldoendes haalde voor scheikunde, en ach, al haalde die geen voldoendes voor scheikunde, zolang de pil goed is is het prima toch.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:50

Ik wil absoluut niet dat onze kinderen gaan roken, overmatig gaan drinken of drugs gaan uittesten... Maar helaas ben je er niet elke dag bij als ze die leeftijd krijgen :( Zou het wel echt erg vinden als ze het wel zouden gaan doen...

Wij proberen gewoon een stabiele basis te geven, waardoor ze in vertrouwen op kunnen groeien, proberen ze te stimuleren te sporten, hun best te doen op school, stellen ons huis open voor vriendjes en vriendinnetjes en hopen ze het goede voorbeeld te kunnen geven. Ik heb zelf nooit gerookt, niet geëxperimenteerd, drink niet. Mijn vriend rookt ook niet, heeft nooit geëxperimenteerd, drink maar heel af en toe 1 of 2 biertjes (keer of 5 per jaar) Binnen onze vriendengroep wordt ook nergens binnen gerookt (roken er überhaupt maar 2), binnen mijn familie ook niet (mijn kant rookt helemaal niet). We hopen gewoon dat ze daardoor leren dat dit normaal is en ze daardoor net als wij de behoefte nooit krijgen...

Mochten ze het wel willen doen, hoop ik wel dat onze vertrouwensbasis zo groot is, dat ze het wel vertellen... En dan zal ik teleurgesteld zijn, maar hoop dat ik dan wel het gesprek open kan houden.

Allemaal lange termijn, gezien ze net op school zitten, maar wel iets waar we wel al over nagedacht hebben...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:58

lizet_lara schreef:
Ach, als ze het willen doen ze het toch wel. Maakt niet uit of de ouders het wel of niet goed vinden.
Hier zie je veel groepsdruk, ach neem toch een hijsje enz.
Ze moeten het lekker zelf weten toch?

Mwa, het is natuurlijk altijd nog een feit dat pubers niet altijd de meest doordachte keuzes maken... Dus wat mij betreft moeten ze het niet lekker zelf weten, maar moet je ze soms ook helpen in hun weg naar volwassenheid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:20

zillionke schreef:
zo leren ze er wel zelf van.. Verbieden heeft helemaal geen zin!

Zolang het wettelijk verboden is voor mijn kinderen (qua leeftijd of type drugs) verbied ik het ook.
Mijn zoon van 15 heeft echt geen alcohol te drinken laat staan een pilletje te slikken.

Er zijn meiden van 16/17 in dit topic die regelmatig een pilletje slikken/blowen waarvan de ouders daar geen problemen mee hebben.
Nou ik zou dat dus wel hebben.
Ik ga niet de wet verbuigen voor mijn kinderen omdat ze het misschien toch wel gaan doen (of ik het ze verbied of niet).

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:14

Ach niemand heeft het nodig he.
Drank heeft ook niemand nodig, maar soms geven dingen een extra dimensie aan iets of vinden mensen het gewoon lekker of gezellig om een wijntje te drinken. Dat kan voor drugs het zelfde zijn.
Ik heb geen drugs nodig om tot 6 uur door te gaan hoor, dus dat is niet anders als "vroeger" zoals iemand hier zei, i.m.o. is de drugs ook niet (per se) bedoeld om het lang vol te houden, sterker nog, als het uitwerkt ben je klaar hoor. Ik snap dat je als ouder niet wilt dat je kind "aan de drugs zit". Maar als mijn kinderen 18 jaar of ouder zouden zijn en ze willen recreatief, doordacht en met mate eens wat uitproberen zou ik dat niet verbieden. Zou wel graag een berichtje willen als ze thuis zijn of ze liever zelf brengen en halen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:16

Uit onderzoeken is inmiddels ook aangetoond dat jeugd die thuis dingen mag proberen zoals drinken dit uiteindelijk meer gaan doen, dan kinderen die dit thuis niet mochten... Natuurlijk zijn dat gemiddeldes en zullen er vast aan beide kanten jongeren zijn die of juist wel meer of juist minder gebruiken/drinken, maar toch.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:23

Wat zijn dat voor onderzoeken? Heb je daar linkjes van?

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:25

Toch denk ik dat dat ook verschilt per kind, het ene kind kan er goed mee omgaan als een ouder dingen verbied en luistert daar naar, een ander gaat juist rare dingen doen als je dat hem verbied. Ik denk dat die onderzoeken dan ook nooit representatief kunnen zijn voor iedereen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:27

lieveli schreef:
Wat zijn dat voor onderzoeken? Heb je daar linkjes van?

Brainless schreef:
kekaro schreef:
Hier geld ook dat het wel mag maar het liefst thuis net als een biertje of borrel.

Andere drugs ben ik best erg op tegen...ik hoop dat mijn kinderen begrijpen waarom en daar ook wat mee doen.

http://www.novadic-kentron.nl/default.a ... 2b74591b40
Citaat:
jongeren die met ouderlijke supervisie thuis mogen drinken, drinken meer dan jongeren die dat niet mogen.

TS Daarnaast is het verboden om minderjarige te laten blowen.
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/ ... _niet.html

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:28

Wat KozieZ zegt komt logisch over.
Als je ouders het toestaan ga je het eerder als normaal en oké beschouwen.
Laten je ouders altijd duidelijk merken hoe dom het is, dan ga je dat internaliseren. (Mits je een goede band met je ouders hebt.) Dan heb je later altijd een stemmetje in je hoofd, dat zegt tja, maar eigenlijk is dit niet goed.
Ze zullen het allicht wel een keer proberen, en misschien zijn er wel verslavingsgevoelige types doe het blijven doen. Maar het gros zal uiteindelijk toch op de waardes van de ouders terugvallen.

Net zoals taalgebruik. Je vloekt misschien wel waar je vrienden bij zijn en je ouders niet, maar omdat je het taalgebruik van je ouders internaliseert weet je op sollicitatie hoe je netjes moet praten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:29

Iinge_ schreef:
Toch denk ik dat dat ook verschilt per kind, het ene kind kan er goed mee omgaan als een ouder dingen verbied en luistert daar naar, een ander gaat juist rare dingen doen als je dat hem verbied. Ik denk dat die onderzoeken dan ook nooit representatief kunnen zijn voor iedereen.

Maar dat is dan toch geen reden om het maar niet te verbieden....want ze gaan het misschien toch wel doen?

Mijn kind is 15 en mag geen autorijden, klaar.
En omdat er misschien kinderen zijn die zonder rijbewijs toch wel eens stiekem de auto van hun ouders meepikken is voor mij geen reden om het dan maar niet te verbieden... want je hebt een kans dat hij het toch wel gaat doen?!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:30

Thanks! Ik denk dat mijn broers en ik uitzondering op de regel zijn, wij mochten vroeger altijd wel een slokje rode wijn maar zijn geen van alle grote drinkers geworden. Op dat glaasje rode wijn bij het eten na dan :=

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:35

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... WU&cad=rja

http://www.alcoholvrijeomgeving.nl/omge ... maken.html

http://www.alcoholinfo.nl/publiek/veelg ... raag=30141

Het gaat er natuurlijk ook om hoe je het uitlegt hè. Je kan niet ineens tegen een 16-jarige of wat dan ook zeggen dat je niet wilt dat ze drinken en/of drugs gebruiken. Daar moet je al veel eerder mee beginnen. Wij leggen nu al regelmatig uit dat roken ongezond is. Dat komt soms ter sprake omdat ze zich afvragen waarom iemand tussendoor ineens buiten gaat roken. Of dat alcohol drinken echt alleen voor grote mensen is. (bij pubers praat je dan natuurlijk niet meer over grote mensen ;) )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:36

ThreeFingers schreef:
Hier een moeder die zelf vroeger af en toe een joint rookte.

Mijn dochter rookt helemaal niet, en daar ben ik echt blij om.

Maar ik zie het probleem ook niet zo.....

Als ze bv wijn drinken is het oke....maar een jointje oei oei oei

Eén glaasje wijn of één joint kan een wereld van verschil zijn. Helaas in nabije omgeving meegemaakt dat een 16-jarig neefje, echt super intelligent een paar joints heeft gerookt. In plaats van een geweldige studententijd en dito toekomst zit hij nu al jaren in een begeleid wonen project, zwaar psychotisch als hij zijn medicatie niet op tijd neemt. En ja, je moet er aanleg voor hebben maar het zal je kind maar zijn. Met dit voorbeeld voor ogen zijn onze kids altijd ver van joints gebleven en heb ik als ouder daar verder niet bij stil hoeven te staan.
Ik had er zonder dit voorval ook alles aan gedaan om te voorkomen dat ze op jonge leeftijd zouden gaan blowen, in mijn jeugd twee zelfmoorden meegemaakt door blowende studiegenoten.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:39

Meestal is 1 wijntje het begin van meer wijntjes en bij jointjes hetzelfde.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:40

Mijn vader zei ooit als je gaat roken breek ik allebei je benen :') (mijn vader is geen agressieve man hoor en nee mijn benen zijn nog heel)
Ik rook al een tijdje en toen mijn moeder er achter kwam stuurde zij mij naar mijn vader die een shagje draaide en zei 'rook maar' met daarna de woorden, ik zie dat je al langer rookt waarom zo geheimzinnig?

Alcohol was mijn moeder erg op tegen maar ze had liever dat ik wat thuis dronk dat dat ik zat thuis kwam.. Dat laatste is heus wel eens gebeurt maar met vallen en opstaan en godzijdank nooit een kater heb ik mijn wilde jaartje overleefd en ben ik nu een verstandige alcohol gebruiker. Dit houdt in dat ik nagenoeg niet drink en weet waar mijn grenzen liggen. Mijn vader echter vond alcohol niet zo een probleem en met oud en nieuw mocht ik altijd wel een slokje champgane wat ik toen vreselijk vies vond.

Drugs heb ik zelf nooit gewild dat trok mij niet zo, een keer geblowd maar ik vond er dan ook helemaal niks aan.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:44

Brainless schreef:
Iinge_ schreef:

Maar dat is dan toch geen reden om het maar niet te verbieden....want ze gaan het misschien toch wel doen?

Mijn kind is 15 en mag geen autorijden, klaar.
En omdat er misschien kinderen zijn die zonder rijbewijs toch wel eens stiekem de auto van hun ouders meepikken is voor mij geen reden om het dan maar niet te verbieden... want je hebt een kans dat hij het toch wel gaat doen?!

Ja dat klopt, maar ik zeg niets over niet verbieden, ik zeg alleen dat het per kind verschillend is dus dat je het niet per se als 'waar' hoeft te zien als er een onderzoek naar is uitgevoerd.
Bij het ene kind werkt het juist wel als ze het met de ouders doen of als ze bij de ouders zitten.

Want wat gaat er gebeuren, als je je kind van alles verbied, kind gaat met zijn 17e op kamers en ervaart dan volledige vrijheid. Denk dat het dan nog veel eerder mis gaat dan dat je het als ouder niet hebt verboden maar juist alles in de gaten hebt gehouden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:04

Citaat:
Eén glaasje wijn of één joint kan een wereld van verschil zijn. Helaas in nabije omgeving meegemaakt dat een 16-jarig neefje, echt super intelligent een paar joints heeft gerookt. In plaats van een geweldige studententijd en dito toekomst zit hij nu al jaren in een begeleid wonen project, zwaar psychotisch als hij zijn medicatie niet op tijd neemt. En ja, je moet er aanleg voor hebben maar het zal je kind maar zijn. Met dit voorbeeld voor ogen zijn onze kids altijd ver van joints gebleven en heb ik als ouder daar verder niet bij stil hoeven te staan.
Ik had er zonder dit voorval ook alles aan gedaan om te voorkomen dat ze op jonge leeftijd zouden gaan blowen, in mijn jeugd twee zelfmoorden meegemaakt door blowende studiegenoten.

Jazeker, zelfmoord en psychotisch door wiet? Spijtig, maar dat kan ik niet geloven. Wiet zal bij de zelfmoorden eerder uitstel zijn geweest dan oorzaak.

Mijn broer met epilepsie mocht van de arts wel wiet roken maar moest bier en alcohol ECHT laten staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:08

xSlvna schreef:
Citaat:

Jazeker, zelfmoord en psychotisch door wiet? Spijtig, maar dat kan ik niet geloven. Wiet zal bij de zelfmoorden eerder uitstel zijn geweest dan oorzaak.

Mijn broer met epilepsie mocht van de arts wel wiet roken maar moest bier en alcohol ECHT laten staan.

Gisteren geplaatst.
Citaat:
The results were clear: THC caused paranoid thoughts.

Citaat:
The largest ever study of the effects of the main psychoactive component of cannabis suggests that it can cause paranoia in vulnerable individuals

http://www.theguardian.com/science/2014 ... e-thc-mood